0 nd e rscheid in gen
iZ. M. de Koning der Beigen heeft bij
ge'egenhejd van het koninklijk' bezoek
aan ons land de volgende onderschei
dingen verleend:
Benoemd tot grootkruis der Leopolds
orde: Mr. Heemskerk minister van bin-
jnenlandsche zaken, voorzitter van den
ministerraad, Jhr. De Marees van Swin-
deren, minister van Buitenl. zaken;
in de orde van de Kroon van België
tot grootkruisMr. Kolkman, minister
'van financiënMr. Regout, minister van
■waterstaat, baron Van Pallandt Neerij-
<nen, opperceremoniemees<ier;l)aron Ben-
'tinck, opper-stalmeester, jonkheer De
jRanitz, grootmeester van het Huis van
•JH. M. de Koningin-Moeider, graaf v.
jBylandt, opper-hofmaarschalk, Jhr. v. d.
Poll, opperschenker, toegevoegd aan den
•eeredienst
tot groot-officier: Jhr. Van Weede,
hofmaarschalk van de Koningin-Moeder,
Jhr. Boreel, hofmaarschalk der Koningin
ibaron Snouckaert van Schauburg, cere
moniemeester, baron I. A. de Vos van
;SteenWijk, directeur van het Kabinet der
Koningin; gepens. vice-admiraal baron
'Sweerts de Lan'das Wyborgh.
tot commandeurkolonel Tonnet, adj.
,i. b. d., commandant van het reg. gren.
■en jagers, graaf de Qelves kamerheer
:i. b. d.
tot ridder: le luit. der art. Jhr. W.
'Roëll, de vier laatstgenoemden toege
voegd aan den eeredienst
Voorts heeft Z. M. nog een zeker aan
tal decoraties verleend van grootoffi
cier, commandeur, officier der orde van
Leopold II en van jie Kroon.
H. M. de Koningin Wilhelmina ver
leende te Amsterdam de na te melden
onderscheidingen in de orde van Oranje-
Nassau, t.w.
het grootkruis aan baron Falton, ge
zant van Z. M. den Koning der Belgen,
;bij het Nederl. hofaan luit.-gen. Jung-
;bluth, adj. gen. chef van Tiet Militaire
Huisaan baron Beyens, minister van
het Huis des Koningsaan baron De
|iWoelmont, grootmeester van Jiet Huis
j'd'er Koningin.;
het commandeurskruis aan graaf Delia
Faille, gezantschapsraad van België te
Ss Gravenhage aan luit.-kol. graaf Van
'der Straten-Ponthoz, adj. des Xonings.
bet officierskruis aan den heer De 1'
E ie, gezantschapssecretaris le klas
van België te 's Gravenhage
en het ridderkruis aan den heer Van
'der Aa, Belgisch consul te Amsterdam.
H. M. heeft voorts een aantal medail
les der orde toegekend aan beambten en
leden van het dienstpersoneel der Ko
ninklijke no houding van België.
Nedsrlandsch eskader In Australië.
Reuter seint uit SydneyHet Neder-
landsch eskader, bestaande uit de pant
serschepen De Ruyter, Koningin Regentes
en Hertog Hendrik, is hier aangekomen
en hartelijk ontvangen. Er zullen verschei
dene feestelijkheden plaats hebben. Het
eskader vertrekt den 26sten dezer naar
Melbourne.
Een belangrijke beslissing.
Uit een verslag van het Centrum van
'eene vergadering van het Kruisverbond
„Sanctia Maria Magdalena" te Amster
dam blijkt, dat bij de vaststelling der
statuten een voorstel ter sprake kwam',
of 'het bestuurslidmaatschap van het
Kruisverbond vereenigbaar is te verkla
ren met het lidmaatschap eene" neutra
le vakvereeniging. Daarbij weru aoor 't
bestuur eene verklaring voorgelezen van
|Z. D. H. den Bisschop van Haarlem^
waarin werd uitgesproken, dat Z. D. H.
het voorstel ten sterkste afkeurde en
'dat, indien leden van neutrale vakver-
'eenigingen tot be^t uirslid van een Kruis
'den terdoodveroordeelden nog voor den
avond' de been en gebroken worden en
hunne lichamen van het kruis worden
genomen".
De vier soldaten, die voor het kruis
van Jesus, op den grond gezetejn zijn,
verdeelen nu de kleederen van den Ver
losser. Zij trekken allen tegelijk aan den
Imantel en scheuren deze aan vier stuk
ken. Over het bovenkleed zonder naad1,
[willen zij liever het lot laten beslissen.
'Zij dobbelen er omi en aan dengenen,
die het hoogste aantal werpt, wordlt ;t
kleed toegewezen. De priesters komen
terug met het bericht, diat Pilatus hen
niet wilde ontvangen^ maar als ant
iwoord had gegeven „Wat ik gescjhire-
Ven heb, blijft geschreven".
Een soldaat van de wacht roept dat
Jesus: „Koning der Joden, indien Gij
de koning van Israël zijt, kom) dan nu
Van uw kruis af.'
Kaiphas bespot Christus zeggendé:
„Anderen heeft Hij geholpen, zichzelf
kan Hij niet helden".
Annas roept uit: „Hij heeft op God
jbetrouwd', God rédde Hem dus, indien
■Hij welbehagen in Hem' hieeft".
Jesus daarentegen bidt aan het kruis:
„Vader, vergeef het hun, want zij we
ten niet wat zij doen".
De mpordénaar Milug links van Jesus,
ibespot Hem ook en zegt: „Zijt Gij ide
Gezalfdé, red dus U zelf thans en pns
)met U".
Doch Dismas, de moordenaar rechts
roept uit„Ach wij ontvangen dé recht
vaardige straf onzer misdaden. Hij ech
ter heeft geen kwaad' gedaan". Eri tot
IJesus zich wendend, verzucht hij: ^,Heer,
gedenk mijner als gij in uw rijk gekomen
ïzult zijn". Jesus antwoordt: „Voorwaar
ik zeg U, 'heden nog zult met mij
in het paradijs zijn".
verbond verkiesbaar waren, Z. P. H.
nimmer de kerkelijke goedkeuring op
de statuten zou verleen en.
Besloten werd na ampele bespreking
leden van neutrale vakvereenigingen in
de vertegenwoordigende lichamen van
het Kruisverbond te weren en hun slechts
als leden toe te laten om hen voor ver
dere afwijkingen in het Katholieke le
ven te behoeden.
Ritueele slachtwijze.
De Vereeniging van Slachthuisdirecteu-
ren Iheeft te Nijmegen een vergadering ge
houden, waarin de volgende conclusies
aangenomen zijn
1. De ritueeic slachtmethode der Israë
lieten bezit met !het oog op de uitbloeding
van het slachtdier uit een praktisch oog
punt geen ihoogere hygiënische waarde
van de bedwelmingsmethode.
"2. Uit een oogpunt van dierenbescher
ming is de bedwelming vóór dc blocdont-
trekking boven de Israëhtsche methode
te verkiezen, omdat het vooraf neerwer
pen overbodig is eri'de zekerheid van het
spoedig verliezen van bewustzijn grooter
is.
3. In 'het belang van liet bedrijf van
den slager zelf dient in slachthuizen de
bedwelming vóór de boedonttrekking "te
worden toegapast in alle gevallen behou
dens de noodzakelijke uitzonderingen.
4. De in de voorgaande conclusie be
doelde noodzakelijke uitzonderingen vor
men de gevallen, waarin de religieuss
voorschriften de toepassing der bedwel
ming voor de bloedonttrekking onder al
le omstandigheden verbieden.
5. In het belang van 'het èlachthuisbe-
drijf en van 'het snélle werken is de toe
passing der bedweiming vóór de bloéd-
onttrekking gewenscht, tenzij deze toe
passing uit een oogpunt van gevaar ach
terwege moet blijven.
6. De toepassing van de halssnede,
riiet berustend op eén religieus gebodi en
waaraan geen bedwelming voorafgaat,
dient overal te worden verboden.
Van de 13 leden der vereeniging i
in 't geheel zijn er in ons land 15 open
bare slachthuizen met zelfstandige direc
teuren waren er 11 tegenwoordigde
bovenstaande conclusies werden mét al-
geineene stemmen aangenomen.
H. IJ. S. M. en Nederl. Vereeniging.
Tot voor korten tijd was het de ge
woonte van den Raad van Toezicht op
de Spoorwegdiensten om de directie der
Hollandsche IJzeren Spoorweg-Mij. inlich
tingen te vragen over de grieven en aanmer
kingen betreffende de wettelijke rege
lingen, welke gesignaleerd werden in
het orgaan der Nederl. Vereeniging van
Spoor- en Tramwegpersoneel. De directie
der H. IJ. S. M. heeft nu, naar „L. en V."
meldt, den Raad medegedeeld, dat zij
voortaan verschoond wenscht te blijven
van verzoek om inlichtingen betreffende
grieven in genoemd blad voorkomende.
Drinkwatervoorziening.
Donderdagmorgen is een detachement van
het regiment genietroepen, ter sterkte van
5 man, naar Terschelling vertrokken tot
het doen van boringen.
De staatscommissie voor drinkwater
voorziening heeft van den minister van
oorlog de bereidverklaring ontvangen
boringen te doen verrichten door een
detachement geniesoldaten met reeds
aanwezig rijksmateriaal, dat gediend heeft
bij den aanleg van bronnen in de ver
dedigingswerken. Daarna zal de com
missie de gemeente Terschelling verder
helpen met het maken van plannen en
berekeningen.
De IJmuider stoomvisscherij.
't Is weer niet geheel pluis in IJmuiden
er schijnt weer zooiets als staking te
Daarna spreekt Jesus tot Maria, flie
met Johannes em Magdalena onder het
kruis staat: „Vrouw, ziedaar uw Zoon"
en tot Johannes: „Zoon, zied'aar Uwe
Moeder".
Maria antwoordt diep bewogen „Zoo,
zorgt Gij stervend' nog voor uwe Moe
dér".
JesUs slaakt d'e zucht: „Ik hieb dorst".
De hoofd'man beveelt een soldaat een
spons in aluin te dó op en, deze wordt
Jesus aan de lippen gebracht. Dan roept
Hij met luid'er stem„Eloi, Eloi, Lama
sabachtani".
De Pharizeeërs en het volk dit hoo-
rende, spotten, zeggende: „Hoort, Hij
roept Eli as".
Kaiphas vervolgt die spotternij: „Wij
zullen zien of Elias komt om Hem van
het schandhout te bevrijden."
Eind'elijjk roept Jesus met luider stem
„Het is volbracht! Vad'er, in Uwe han
den beveel ik mijnen geest!" Hij buigt
het hoofd en sterft
Op hetzelfde oogenblik ziet men de
aarde openscheuren, hoort men den don-
donder rollen en is het tooneel in duis
ternis gehuld. Alle aanwezigen zijn van
schrik! verslagen. De meesten vluchten
weg. De beide Maria's en Johannes blij
ven ond'er het kruis. De hoofdman der
wacht roept uit: „Deze man was een
rechtvaardige. iWaarlijik, Hij was een
'Zoon God's!" Verschillende soldaten
smeekén: „Heer Almachtige, wij heb
ben gezondigd. Spaar ons".
Een priester kómt haastig aansnel
len en bericht Kaiphas en Annas, die
van uit de verte het schouwspel hebben
bijgewoond, dat het voorhangsel van
den tempel in tweeën is gescheurd en
dat er zulk een hevige aardbeving heeft
plaats gehad, dat hij ternauwernood deze
plaats kon bereiken.
dreigen. In de „Tel." wordt daarover uit
voerig geschrevenin het hier yolgend
manifest van de afd. van den Ned. Zee
mansbond blijkt wel, waar de schoen
wringt. De afd. verzoekt:
le. dat bij het einde der maand ieder
opvarende ten kantore persoonlijk wordt
uitbetaald en zulks 's morgens direct na
opening van het kantoor;
2e. dat, ter verkrijging van een gelijke
en voldoende verzekering voor alle hier
gevestigde stoomvisscherij maatschappij en,
aan de vereeniging „Zeemansbond" op
gave wordt gedaan, waarvoor de zeelieden
bij de reederijen verzekerd zijn tegen de
gevolgen van ziekte en ongelukken, tijdens
de werkzaamheden gekregen
3e. dat, waar tegenwoordig het verval
aan boord, volgens de loonregeling van
October 1909, onder alle opvarenden
wordt verdeeld, in het vervolg schipper
en machinist hiervan uitgezonderd zullen
worden;
4e. dat alle voorkomende kwesties en
verschillen aan boord van de stoom
trawlers, indien door de betrokken zee
lieden gewenscht, geregeld zullen worden
in overleg met den Zeemansbond.
In 't laatste punt is de eisch van
erkenning der organisatie duidelijk. Met
vrees ziet men de maand October tege
moet, de tijd is dan „gunstig" voor het
personeel, om z'n eischen kracht bij te
zetten, wijl er dan groote vangsten te
verwerken zijn.
Huisindustrie in het Kleermakers-
bedrijf.
Deze week had in het American hotel
te Amsterdam een vergadering plaats van
de besturen van den Bond in de Kleeding-
industrie en den Nederl. Kleedingmakers-
patroonsbond met de Amsterdamsche con-
fectiepatroons ter bespreking van het
huisindustrievraagstuk.
Een motie werd aangenomen waarin
o.a. de volgende wettelijke maatregelen
voor de huisarbeiders worden gevraagd:
lo. Registratie der huisarbeiders; 2o. het
benoemen van looncommissies ter vast
stelling van minimumloonen3o. scherp
toezicht op de werkplaatsen der huisar
beiders met verbod van werken, wanneer
deze niet aan bepaalde eischen voldoen
4o. verbod van arbeid in woningen, waar
een besmettelijke ziekte heerscht.
In de motie wordt verder de wensche-
lijkheid uitgesproken van de oprichting
van eigen werkplaatsen door de patroons
ter bestrijding der huisindustrie. Een com
missie werd benoemd om de verdere
actie te voeren terwijl het in de bedoeling
ligt zoo spoedig mogelijk een adres tot
Regeering te richten, waarin zal worden
aangedrongen op indiening van een wet
tot bescherming der huisarbeiders.
De confectiepatroons in andere steden
zullen eveneens aangezocht worden aan
deze actie deel te,nemen.
Pensioen Burgemeester.
„L. en V." verneemt, dat het voorstel
van B. en W. van 's Gravenhage tot
pensionneering van den burgemeester zal
worden ingetrokken.
Het zou het blad niet verwonderen,
indien het motief was, dat in den Raad
niet op algemeene instemming zou vallen
te rekenen.
De prinsen de prinses van Wied
met hun twee kinderen zijn gisternamid
dag per auto van Scheveningen naar
Brussel vertrokken, waar zij hun intrek
zullen nemen intrek zullen nemen in Ho
tel de Flandre.
Vermoedelijk komt de volgende week
prins Victor van Wied te Scheveningen.
,Te Bergum is eene coöperatieve veree
niging opgericht voor de stichting en ex-
Priesters en Pharizeërs roepen „Vloek
aan den bondgenoot van Beëlzebub".
Kaiphas vermaant de priesters: „Laat
ons spoedig heengaan en zien )vat er
gebeurd' is, doch daarna Zal ik terstond
terugkeeren, want ik heb geen rust, voor
dat ik gezien h eb, dat aan dezen mensch
de beenen gebroken zijn en 7ijn jichaam
in den kuil der misdadigers geworpen
is".
Nicodémtis en Josef van Arimathea,
die ook van verre dit droevig schouw
spel hebben gevolgd, l reden naar vo
ren. Nicodemus vraagt: „Moet dus het
heilig lichaam van den Godmensch zoo
schrikkelijk' onteerd en in den grafkuill
der misdadigers geworpen worden Zal
niemand' ons helpen, om dat te belet
ten
Josef antwoordt hem: „Vriend, zie hier
mijn Plan. Ik ga naar Pilatus en
vraag hem om het lichaam van Jesus.
Hij zal mij dit niet weigeren. Wij kun
nen den beminden leeraar dan delaatste
eer bewijzen".
De hoofd'man spreekt de vrouwen, die
teruggeweken waren, moed' in„Vreest
niet, nadert gerust, U zal geen leed ge
schieden". f
Magdalena valt aan de voet van het
kruis en roept uit: „O, mijn allerliefste
Leeraar. Mijn hart hangt met U aan het
kruis".
Een dienaar van Pilatus brengt thans
het bevel van den stadhouder over,den
gekruisten moesten de beenen worden
gebroken en hunne lichamen van hei
kruis afgenomen. Dit alles moet aïgeloo-
pen zijn, vóór het aanbreken "van Hen
grooten avond.
De hoofdman beveelt de soldaten eerst
de beenen van de twee moordenaars
te breken. De soldaten klimmen op een
ladder, tege.n de kruisen y&n_ ide twee
ploftatie eener „electrische" centrale voor
particuliere- en straatverlichting.
De Nederlandsche Stucadoorspatroons
bond besloot in 1912 ter gelegenheid
van het 10-jarig bestaan een vakten
toonstelling te prganiseeren.
Een van de grootste Amsterdamsche
kloverspatroons, de firma Gebr. Rennel
zal zijn bedrijf naar Antwerpen ver
plaatsen. Voor zijne werklieden (en in
het algemeen voor de Amstendamsche
diamant-nijverheid) is dit een zware slag
want de klovers van de Gebr. Rennel
een twintigtal, werkten onder zeer gun
stige omstandigheden en verdienden er
hooge loonen (gemiddeld f 700 a 800
per maand).
De reden van verplaatsing is een con
flict over het betalen van een bijdrage
voor den vakschool.
2e Nederlandsch Studenten
congres.
Eerste dag.
Behalve prof. Vollenhoven werd op de
eerste zitting nog het woord gevoerd
door Mr. M. Tydeman, lid van de Twee
de Kamer der Staten-Generaal, met een
rede over het onderwerp„De betrek
kingen tusschen Nederland en België".
Spr. begon met de vermesting van
het toevallig samentreffen van zijn re
de en het bezoek van het Belgisch Ko
ningspaar aan ons land.
Hij als een der beide voorzitters van
de Holl. Belgische Commissie heeft ge
aarzeld hier op te treden, omdat deze
commissie reeds is voorgesteld als een
„machine de guerre" van de Flamingan
ten tegen de Walen, een mijsverstand
waaraan hij geen voedsel wil geven.
De titel van jijn onderwerp acht spr.
te ruim gekozen, hij wil iets mededeelen
over den tegenwoordigen toestand van
het toenaderingsvraagstuk. Dit vraag
stuk is in de geschiedenis telkens opge
doken, niettegenstaande Jiet groote ver
schil tusschen België en Nederland, een
verschil tusschen land en volk, een ka
rakterverschil tusschen Belgen en Neder
landers. De verschillende historische po
gingen tot toenadering worden hier door
spr. in 't kort nagegaan.
Daarna kwam de vereeniging van 1815
gebaseerd op staatkundig inzicht en het
belang van het Europeesch evenwicht.
Dit gedwongen samenzijn van 1S15 tot
1830 gaf een verwijdering en afstooting
van de toenadering.
In 1875 kwam de toenadering en ge
dacht ais verlangen naar een tolunie,
een krachtige bewèging voor economi
sche en commercieele aansluiting. Hier
echter geen volkswensch van onderen
opgekomen, maar gedachten van staats
lieden die het welzijn van land en volk
beoogen. AI deze pogingen leidden ech
ter tot geen resultaat.
Vervolgens behandelt spr. de wordings
geschiedenis van de Belgisch-Holland-
sche Commissie, welke 4 November 1907
haar constitueerende vergadering hield
te Brussel.
Het doel en het terrein der werk
zaamheden van deze commissie worden
vervolgens door spr. uitvoerig toege
licht.
De vraag of de goede weg is inge
slagen met deze commissie, moet spr.
toestemmend beantwoorden.
Met eene beschouwing omtrent de toe
komstige onafhankelijkheid der kleine
staten, in het bijzonder van ons land1,
en het belang dat daarbij gelegen is,
in een samengaan met België besluit
spr. zijne belangrijke redevoering.
Gisteravond had eene feestvóorstel-
ling plaats in den Leidschen SchouW,-
moordenaars en slaan hen met knotsen
op het lichaam', totdat ze geen teeken
van leven meer geven.
Maria, die onder het kruiis knielt, roept
shieekend' uit: „Ach Jesus, men zal toch
Uw heilig lichaam niet zoo gruwzaam
mishandelen
En Magdalena eveneensAch spaart
Hem toch Spaart Hem toch. Een sold'aat
van de wacht zegt: „Hij is reeds gestor
ven het breken der beenen is niet meer
noodig."
Een andere soldaat wil zich hiervan
overtuigen en doorsteekt met een speer
het hart van Jezus.
De vrouwen weeklagen luide en Mag
dalena zegt tot Maria„O lieve Moeder,
Deze steek is ook U door 't hart gedron
gen."
De hoofdman beveelt de lichamen van
't kruis af te nemen en ze volgens voor
schrift te werpen in d'en grafkuil der
misdadigers.
Maria roept uit: „Welk een bevel,'dit
doorwondt mijn hart opnieuw!"
De soldaten nemen de ladders en
plaatsen die togen de kruisen van ide
moordenaars.
„Nu kunnen wij onzen Vriend' niet de
laatste eer bewijzenroept Magdalena
weeklagend uit.
De hoofdlman antwoordt haar: „Het
is helaas niet in mijn macht uw wensch
te vervullen. Dan beveelt hij d'e solda
ten het werk te beginnen.
Kaiphas é'n Annas komen "terug van
hun onderzoek in den. tempel. Nadat onze
oogen de verwoesting hebben a^an-
schouwd', die hij in den tempel veroor
zaakt heeft", zegt Kaiphas: „zal het ons
('es te aangenamer zijn, het lichaam van
den booswicht in den schandkuil te zien
werpen. Annas antwoordt hem „Het zou
voor mijne oogen een genot geweekt zijn,
burg, waar door „Het Tooneel" pndej
'directie van W. Rooyaards 'werd opge
voerd Vondel's „Adam in Ballingschap'^
Tweede dag.
De wetenschappelijke vergadering
wérd heden geopend met eene rede door
den beer jj. G. Haspels, van Rotterdam,-
over
De rrieuwe Nederlandsche
letteren.
Spr. beantwoordt eerst de vraag hoe
men in de .verschillende volkskringen,;
hoe de letterkundige, de uitgever, hef
beschaafde gezinshoofd over de nieuwe
letteren spreekt.
Vraagt dan hoe de volksleiders er over.
denken alsonderwijzers, dominees, so
ciaal-democraten, journalisten. De on
derwijzers hou-den er zich buiten. Letter
kunde is geen examenvak. Zeis voor de
hoofdakte wordt er weinig na gevraagd.
Voor velen liefhebberij-vak, maar (anders
als in het buitenland) geen examen-vak*
geen leervak.
De dominees evenzoo. le Zij hebben er
geen tijd voor, overstelpt mét ander
werk. 2e. Zij kunnen hier toéh niet goeds;
doen ze weten .vooraf hoe „predikanten
poëzie" staat aangeschreven. Zij vinden
dit wel fataal, maar niets aan te doen.
De sociaal-democraten evenzoo. Prole
tarische kunst kon zich alleen ontplooien'
in een proletarische maatschappij, die er
nog niet is. In den burgerlijke maat
schappij heeft de proletarische kunst
voorloopig slechts de beteekenis van pro-
paganda-middel.
De journalisten niet. Zij voelen zich
integendeel nauw venvant aan de rikuvvej
literaire beweging. Het persgeschrijf is
of tracht althans te zijn literatuur, heeï
anders dan een 30, 40 jaar geleden.
Spr. tracht dan zijn eigen meening te
formuleeren.
Vooreerstwij hebben, met de Vlaam-
sche, en naar we hopen ook de Afrikaan-
der, een .eigen nieuwe literatuur. Het
buitenland moet voor de variatie ons nu
maar eens verlaten. Al heeft 't buiten
land een nieuwe literatuur, daarom is de
onze daarvan niet afkomstig. Wat „ont
leend" heet van het buitenland is dik
wijls analogie, en het onderscheid tus
schen analogie en genealogie is en blijft
groot.
Verder noemt spr. het beste bewijs,
dat zij er is, de eigen kenmerken die
onze literatuur vertoont.
Spr. noemt daarvan le haar hoog ge
voel Van eigen heerlijkheid. In 't begin
hitte zich dat gevoel overdreven, ver
klaarbaar als reactie tegen miskenning
der kunst. Die bovendien bij het verblee-
ken van religie en andere idealen voor
velen een plaatsvervangster daarvan
.werd. Blijvende vrucht van dit zelfgevoel
en zelfontwikkeling werden het soepe
ler -worden van de taal, het zuiverder
boetseeren van den vorm.
2e Noemt spr. haar liefde tot de wer
kelijkheid. Dit realisme was haar kracht
en 'haar zwakheid.
Haar kracht a in kritiek. Sterk was zij
direct in het afwijzen van het onreëele
(denk slechts aan de zalige Julia onster-
felijker nagedachtenis) b. Het wees haar
den weg naar het hart des volks. Het
realisme zit ons volk in het bloed. Ana-
logiën bieden onze schilderkunst en re
ligie.
Haar zwakheid omdat dit realisme on
zer literatuur niet reëel genoeg was, mis
te den doop des geestes, miste een ge-
openden hemel en diepte van bodem.
Vandaar spoedig een gevoel van on
voldaanheid. Veel mooie fragmenten,
geen mooi geheelDit was Jiaar zwak-
uitvoerig toelicht. Vandaar wel den juis-
heid en niet haar werkmethode die spr.
ten stand aannemen tegenóver het le-
Zijne ledematen door wilde dieren fcfl
zien verscheuren!"
De dienaar van Pilatus komt terug en
vraagt den hoofdman of Jezus van Na
zareth inderdaad reeds gestorven is.
De hoofd'man antwoordt: „Het is zoo,
zie zelf. Om volkomen zekerheid te ver
krijgen werd nog Zijn hart mét een lans
doorstoken."
De dienaar vervolgt: „Welnu, dan heb
ik in last U te mélden, dat de stadhouder
het lichaam van dezen Man aan Jozef
van Arimathea schenkt."
Nu roepen dé vrouwen uit: „O troost
volle tijding!"
Doch Annas en Kaïphas zéggeh' tot
den hoofdman: „Wij laten niet toe, dat
Z.ijn lichaam elders dan bij de misdadi
gers begraven worde."
De hoofd'man antwoordt hémj,,Daai;
het lichaam' aan dézen mensch is ge
schonken, kan Jozef het laten begraven'
volgens zijn wil", en tot dé soldateit:
,>lannen, ons werk is gedaan. Laat ons
terugkeeren."
Annas en Kaïphas verlaten ook het
tooneel terwijl zij samen bespreken, dat
het graf bewaakt moet wordén, opdat,
zijne vrienden het lichaam niet zullen ont
voeren.
Maria, Magdalena, Cleophe en Salo
me, Johannes, Lazarus, Jozef van Ari
mathea en Nicodemus blijven. Johannes
plaatst een ladder voor en Nicodemnsi
athter het kruis. Nicodemus maakt dei
banden los. Vol eerbied nemen |rij dan
Jezus' lichaam' van het kruis, Johannes,^
neemt Jezus op de schouder en X-^zar,
rus helpt hém' bij het naar beneden ïdiniW
men.
Dit tafereel is geheel volgens d€j
schilderij van Rubens in de Q. J— V*
Kerk van Antwerpen.
tntpêsch&n. is dojor de viomm &ZI