18 Katholieke Sociale Week. Het erfdeel der Malleroy's. BUITENLAND, Ie Jaargang, No. 263. Se&ZLcbotie Sou/^o/nt BlirCflU OUDE SINGEL 54. LEIDEN. Interc. Telefoon 935. Postbus 6. DIT BLAD VERSCHIJNT ELKEN DAG, UITOEZONDERD ZON- EN FEESTDAGEN. DE ABONNEMENTSPRIJS bedraagt met GRATIS POLIS Ongevallen-verzekering en het GEÏLLUSTREERD ZONDAGSBLAD voor Leiden 9 cent per week, 1.10 per kwartaal; bij onze agenten 10 cent per week, 1.30 per kwartaal. Franco per post ƒ1.50 per kwartaal. Afzonderlijke nummers 27, cent, met Geïllustreerd Zondagsblad 5 cent. Donderdag Augustus 1910. De ADVERTENTIEPRIJS bedraagt van 1—5 regels 0.75, elke regel meer 15 cent ingezonden mededeelingen van 1—5 regels 1.50, elke regel meer 30 cent, met gratis bewijsnummer. Bij contract aanzienlijke korting. Groote letters naar plaatsruimte. Kleine Advertentiëngevraagde betrekkingen, huur en verhuur, koop en verkoop (geen handels-advertentiën) 1—5 regels 25 cent, iedere regel meer 5 cent; aangeboden betrekkingen 15 regels 50 cent, iedere rege' meer 10 cent. .Woensdagmorgen sprak! ide beer Li. N» Deckers over „Vereenigingen voor de .Landbouwers." De spreker wees er op, idat de zedelijke len maatschappelijke toestand van 'den 'landbouwer Verbetering 'behoeft Drie imiddelien 'kunnen hiertoe bijdragenten [eerste moet de boer zelf zijn bedrijf zoo jgoed [mogelijk; maken door het .opdoen yan theoretische en practische kennis en ilfiet toepassen der moderne uitvindingen. [Hij streve naar eigen volmaking en vooruit gang in christelijke deugden als gods dienstzin, arbeidzaamheid en zuinigheid. Ten tweede moet de staat den landbou wer te hulp komen door zorg voor land- bouw-onderricht, het tegengaan van Ver- yaischingen, regeling der pachtvoorWaar den, het bieden van 'bijstand aan Jand- bouwveerenigingen enz. In de derde plaats dienen de landbou wers zich te vereenigen in bonden, die op hunne beurt onderafdee'ingen stichten ter voorziening intl-e onderscheidene be hoeften. In de vereeniging vindt de land bouwer het krachtigste middel tot zijne zedelijke ,en stoffelijke verbetering. In zijn betoog zette de heler Deckers ver der uiteen, dat nóch liberale vereenigin gen, die alleen stoffelijke belangen na streven, en, steunend op eigenbelang, dit voortdurend aanwakkeren, nóch socia listische vereenigingen, welker beginselen in zake grondbezit en eigendom jndrui- schen tegen de belangen van den boer |en den aard van diens bedrijf, nóch „neu trale" vereenigingen, die het terrein vrij :laten voor allerlei verkeerde lelementeta, geschikt, zijn tot het brengen van blijven de zedelijke en stoffelijke verbetering van den landbouwer. De landbouwers, "die godsdienst huisgezin en eigendomsrecht (erkennen als de grondslagen der samenle ving, behooren zich te vereenigen in chris telijke (c.q. katholieke) bonden. De heer Deckers bracht in zijn voor dracht ook nog de oprichting eener R. K. Geitenfokvereeniging ter sprake, Waar over 000 veel te doen geweest is in de pers. 't Ging er hier alleen om, een aan tal personen, die men graag Roomsoh-Ka- tholdek vereenigd zag, Roomsch-Katholiek vereenigd te krijgen. En nu was toevallig het beste middel hiertoe, om een veree niging tot verbetering van het geitenras op tc richten. Moge men nu al deai naam afkeuren, veel meer afkeurenswaardig was het volgens spr., dat de tegenstanders de zen stok hadden gegrepen om den verma ledijden hond, het christelijk beginsel, te slaan. Maar de dikke stok, die men meen de in handen te hebben is gebleken feen stroohaJm te zijn. Bij de bespreking der vereenigingen .voor de boeren drong spreker aan op sa menwerking tussohen boerenbonden en drank weer. De boerenarbeiders, die het landbouw bedrijf voor eigen rekening uitoeTenen en slechts een deel van hunnen tijd in loon- jdiienst doorbrengen bij de landbouwers- Werkgevers, moesten zich, volgens den (heer Deckers, met dezen in een èn den zelfden bond vereenigen. FEUILLETON. 17) De pasbenoemde s cheeps Luitenant schreef vanuit Brest, om 'zijn benoeming jzijn ontscheping te Brest en zijn terug komst op Ronceval bekend te 2 maken, Waar hij over twee dagen hoopte aan te [komen. Deze brief werd aan de Courlans ter- hand gesteld. Hij haastte zich dit goede Inieuws aan de geheeile familie bekend te maken. Hebt ge 't gehoord, vroeg Richard aan zijn vader, toen deze uit de Kamer .van den markies kwam. y Ja, hoe jammer dat Canisy juist op ■t oogenblik dat men hem noodig had, vertrokken is! Komaan, hernam Richard, men kan best buiten hem. Zijn mannen zijn ach- jfcer gebleven, dat is 't voornaamste. Een sombere trek kwam over het gelaat Van den graaf, die verschrikt was over Zooveel koelbloedigheid bij een zoo jo,n- jgqg ipan. De boerenarbeiders, "die uitsluitend in loondienst Werken, hebben behoefte aan ledgen vereenigingen. ,Ten aamzien van da boereinvrouw wees spr. ierop, dat menige boer zijn vrouw nog veel |tö veel zwaren arbeid laat verrich ten. ,De vrouw van den boer is in 'de eerste 'pCiaats leGhtgenoote en moeder, pn pas 'daarna boerin. Boer innen bonden kun nen er vóel toe "bijdragen om "de land- bouwsters te ontwikkelen en hare plich ten te doen kennen. Voor ide dorpsjeugd, die na het Verla ten der schooi nóch op godsdienstig", nóch op maatschappelijk gebied, nóch op landbouwkundig gebied volden de onder legd is, achtte de lieer Deckers veree nigingen onmisbaar, ook om de jeugd te behouden voor de gevaren, die hier voor al des Zondags bedreigen. In de middagvergadering van "Woens dag, sprak de heer J. J. A. Verbeek over „vereenigingen ten bate van den mid denstand." Het geheel van sprekers betoog zal zijn een herhaling van hetgeen reeds op vo rige sociale weken over het onderwerp is gesproken. Maar de middenstand lijdt aan Oost-Indische doofheid, zoodat re petitie geen kwaad kan. Wanneer de bestaande middenstands- vereenigingen zijn vereenigingen ten bate van den middenstand dan moeten dc stand- genoo'.en onderwezen en ontwikkeld wor den en de bestuurders doordrongen zijn van hunne verplichtingen. Om hiertoe te geraken is noodig: orga nisatie, het oprichten van patroonsveree- nigingen en het geven van onderwijs. Volgens spreker zijn zeker de organisa ties dei: laatste jaren in bloei toegenomen, maar toch wordt er niet georganiseerd overeenkomstig de behoeften. Een hoofdvereischte om Let betere or ganisatie te geraken is op de eerste plaats dat allen toetreden. Wij mogen niet rus ten vooraleer in iedere plaats in Neder land een R. K. Middenstandsvereeniging is opgericht. Hoe moeten we organiseeren Roomsch ien niet neutraal! gezond en en niet ziek. Ongezond organiseeren noemt spreker neutrale organisatie. Op den duur za! de middenstand zich ni t bulte d; po'itiik kunnen Laaien, A!s straks de organisaties afgevaardigden naar de Kamers voor den middenstand zullen moeten zenden, dan zullen er Katholieke organisaties moeten zijn om een Katholiek en geen vrijzinnig-democraat af te vaar digen. Federatief samenwerken met neutrale en andere organisaties zal dan nog altijd mogelijk blijven. Vervolgens kwam spreker ertegen op, dat er een streven bestaat om sotieteiben voor groote middenstanders op "te rich ten. Maar vereenigingen, waar de eigen lijke middenstanders samenkomen, kleine bazen, smeden en schoenmakers, daaraan wordt niet gewerkt. Het omgekeerde moest plaats hebben. De grooten moesten toetreden ,als begunstigers; de vereeni ging moest zijn voor de kleine midden standers, die er de voordeelen van kunnen genieten. Hebt gij soms liever, dat Thierry het fortuin en den titel van mijn groot vader erft? vroeg Richard, aan wien die trek op zijns vaders gelaat niet ontgaan was. Neen! antwoordde hij toornig. Wee hem, als hij óns in den weg komt, Waar zijn de mannen van Canisy In ,een herberg op den weg van Gombourg. Ga mede, wij zullen hen waarschu wen en inlichten, wat zij te doen heb- bep. VIDE HOOFDSTUK. Den idag voor dat Thierry terug zou komen, volgden twee ruiters, op post paarden gezeten, in vollen galop den weg van Saint-Aubin d' Aubigné naar Ronce val. Zij schenen veel haast te hebben om het doel van hun reis te bereiken, want voortdurend spoorden zij door zweep en spoorslagen hun paarden aan, cLie reedis met schuim en zweet overdekt waren. Een dezer ruiters vVas Thierry de Mon tenay de ander zijn knecht Gilbert For- man. Vooruit, (Oude Gilbert, alle zeilen bijgezet! riep Thierry vroolijk, terwijl hij zijn paard de sporen gaf. Ga je langzaam rijden, nu wij niet verder meer 'dan pqp h,aii ,uur ya,n Rpnceval ^ijii?. In ieder geval, de kleinen niet voorbij- loopen, want voor hen is de organisatie in het leven geroepen. Spreker betoogt, na een aantal bewijzen uit de praktijk te hebben aangehaald, dat het onmogelijk is, vereenigingen op te richten, die én voor groote én voor klei ne middenstanders in d:e bestaande be hoeften kunnen voorzien en zou daarom zijn -eerste stelling als afgemeenen negel willen stellen, organisaties voor de kleine middenstanders, terwijl de groote als do nateurs ,of sets dergelijks kunnen toe treden. Na de pauze trok spreker, na een be spreking met Mr. Aalberse, deze stelling weder in. Voorts verdedigde spreker de volgende stelling: 'Op het gebied van patroons- vakvereenigingen hebben de patroons am bachtbazen zich een goeden naam verwor ven De winkeliers zijn hiervan, een enkele uitzondering -daargelaten, vrijwel versto ken. Ten opzichte der Coöperatie's in ver schillende vormen, is de behoefte aan vak- vei eenigigen vo,or de wmke i rje.cn drin gend noodig. Hoog noodzakelijk is der halve, het oprichten van vak vereenigin gen van winkeliers. Onderwijs achtte spreker voorts nood zakelijk Maar practisch onderwijs, waar de middenstander in zijn bedrijf van kan profiteeren: cursussen dus in boekhou den, rekenen, schrijven. Ook zou spreker wenschen ,dat de middenstanders wer den .opgeleid tot waardige spiekers en bestuurders. Gisterenavond hield prof. R. Ligten- berg O. F. M., eeïi lezing over „Sociale Arbeid voor en door vrouwen". Het vrouwen-vraagstuk in zijn alge meen en vorm kan aldus worden gesteld hoe kan de vrouw hersteld worden op de plaats die haar rechtens in de maat schappij toekomt In haar geheel noemt men de kwestie de vrouwenbeweging. Maar de oplossing zal natuurlijkerwijze gezocht worden, de rechten en plichten zullen worden vastgesteld naar de grond beginselen, die men heeft over het be staan en doel van den mensch. Daar iedere mensch van nature, dat is dus krachtens Gods wil ,een maat schappelijk wezen is, heeft de vrouw ook sociale plichten en rechten. Menige vrouw zal vragen: wat kan ik tot de maatschappelijke orde bijdra gen? In het groot maatschappelijk ge- schappelijk geheel kan geen enekl in dividu gemist worden. Tot het organisch geheel moet alles meewerken. Nu is er een strooming, feminisme, die gelijke rechten eischt voor man en vrouwin het huisgezin, in het leven in staatkundige en maatschappelijke be trekkingen. Dit nu gaat lijnrecht in tegen de door God gestelde orde. Wij ook erkennen, dat man en vrouw gelijkheid van rech ten hebben, maar ieder volgens zijn aard. Beiden moeten door verschil van mid delen raken tot hun eeuwig einddoel, dus moet ook het naaste middel daartoe, de werkwijze verschillend zijn. Mijn paard wil haast niet loop en, Het blaast als teen walvisoh, en stoort zich jniet meer aan "die sporen.... Gevoeliger voor 'Öe spoorslagen dan voor de scheldwoorden van den matroos, liiep het dder weer in galop. Toen gij op dien top van den heuvel kwamen, konden zij Ronceval in de verte zien. Gilbert, vroeg de Montenay, gevoel je je ni-et gelukkig als 'je 'dat Ronceval terug ziet waar je evenals ik opgegroeid bent. Ja zeker, mijnheer. Ik gevoel altijd mijn [hart snéller kloppen, vooral toen mijn arme Toinette nog leefde.... Nu hebt ge toch nog een zoon. Ja mijnheer, en ik ben ook wat blij hem weer terug te zien. Als [hij bij mij is maakt [hij mij half dol door zijn luiheid en groote uitgaven, maar als ik hem een twee weken niet zie, dan beklemt 't me het hart. Die kinderen, mijnheer Thierry Gij Weet nog niet.wat 't js!.... Op uw leeftijd (heeft men zooveel in hoofd, zooveel idroomenMaar als men oud wordt dan is 't anders Men. moet tevre den zijn of zijn hoop op een hieuwder ste viger schip vestigen. En dan, ziet ge, on danks ide gebreken van Pascal, zou jk Jie^er t^ntig Jcogejs krijgen da# fiern JbpJs Beiden hebben in het gezin andere plichten te vervullen, in opvoeding en onderhoud der kinderenwaarom de autoriteit van den man in het gezin bo ven de vrouw moet staan. Is dit van nature reeds zoo vastgesteld God heeft Zijn wil ook op dit punt dui delijk geopenbaard. Ook in het openbare leven moet (dit zoo zijn. Hebben zij ook daar gelijke rechten en plichten, de aard en aanleg der geslachten piaakt dat deze rechten en plichten verschillend zijn. De sociale arbeid voor en door jde vrouw is dan ook geen andere dan de arbeid eener „hulpe den man gelijk". Alles wat hiermede in strijd komt, alles wat dus ae vrouw belemmert haar natuurlijke bestemming, die van het moe derschap te bereiken, zal tot een mini mum moeten worden beperkt. De eerste en voornaamste sociale plicht der gehuwde vrouw ligt dus bin nen de grenzen van haar huisgezin als bestuurster van het huishouden, als le vensgezellin van den man, als moeder van de kinderen. De plaats in het gezin is geen. ver nederende, veeleer een ideale. De man heeft een wetgevende macht in het ge zin verstandig doet hij wanneer hij de ze met zijn vrouw deelt, althans haar een raadgevende stem geeft. De uitvoerende rnacht is echter aan de vrouw. Spreker juicht het verder toe, wanneer de vrouw behalve de huiselijke bezigheden schoone kunsten kan ver richten, muziek, literatuur ,etc., maar al leen in zooverre deze kundigheden wor den dienstbaar gemaakt aan het geluk van het gezin. En buitenshuis Al roepen we iedere vrouw op voor medewerking bij het le nigen der sociale nooden, voor de ge huwde vrouwen moet dat alles slechts bijzaak blijven. Want door haar plicht in het gezin te vervullen beoefent de vrouw haar voornaamste sociale deug den. Maar het vervullen der huiselijke plich ten alleen is niet voldoende om een ge lukkig huisgezin te maken, een huisge zin, dat voor instandhouding der maat schappij het best bijdraagt. Daartoe is noodig echtelijke liefde. De vrouw wil tegenwoordig er niet meer van hooren dat zij is het zwakke geslachtmaar dat ze is het teedere geslacht, zal zij wel niet willen ontkennen. Welnu, in die teederheid bestaat haar macht op den man. Wanneer zij deze macht juist weet te gebruiken dan verricht zij een voor haar onbegrijpelijk grooten socialen arbeiddan maakt zij den man door haar liefde, wat hij kan zijn door zijn kracht. Vat de vrouw haar taak zoo op, dan kan zij eerstens negatief werken door den man niet te belemmeren jn het ver richten van zijn sociale taak, het gaan naar vergaderingen etc. Ook pos'itief door haar belangstelling en medeleven met den man. Behalve een taak als huisvrouw heeft de vrouw die als móeder. Als zoodanig verricht de vrouw, een ontzettend .zware en verantwoordelijke taak. Kindersterfte is een der grootste maar 't geringste ongeval zien overko men. Terwijl hij zoo sprak, drukte zijn eerlijk en ruvV zeemansgelaat een teedere liefde uit. ,Wees gerust, waarde Gilbert, jk neem de zorg voor de toekomst van uw zoon op mij. Ik ben zoo gelukkig op het oogenblik, dat ik wel millionair zou wil len zijn, om iedereen gélukkig te kunnen maken. De markies en de gravin zullen wat Verwonderd zijn! hernam Gilbert; want zij verwachten ,u pa,s morgen. e—. Wat zal rk blij zijn om hun verwon dering, riep Thierryen over die van Suzanua vooral, voegde hij er jn gichzpl- ve bij.... Weet ge wat wij doen zullen, Gilbert? hernam hij luidop. Weineen, mijnheer, Gij moét met de paarden in dat boschje blijven, ik zal over de Couesnon gaan aan de achterzijde van den tuin, over de heining klimmen, zopals ik als jongen zoo dikwijls deecf, dan door het kreupel hout kruipen, en dan... heb ik verder een plannetje. liet werkelijke plan vaji de Montenay was dat hij hoojrte Suzanne in den tuin te vinden. Onder den invloed van zijn voort- (d^refld d^nke^ haar, gn zijn tqedere; maatschappelijke euvels. .Hoeveel draagt de vrouw daartoe niet bij door nalatig heid in gezondheidsmaatregelen etc. maar vooral wanneer zij verwaarloost haar kind ,zoo mogelijk zelf te voeden. Behalve gaVen naar het lichaam geeft de vrouw het kind gaven naar geest en hart. En dat is het grootste sociale werk,- dat de vrouw verrichten kan. Want van de moeder hangt voor 't grootste deel af het karakter, de wilskracht, de overtuiging/ de levensopvatting van den toekomstigen mensch. Als een kwestie liggend tusschen de positie der vrouw binnen- en buitenshuis; behandelde .spr. het dienstboden-vraag stuk. Do grootste schuld geeft spr. aan*del huisvrouwen, 'die volgens spr. tegenwoor dig den takt missen om goede dienstboden te vormen. Na de pauze behandelde sprK den economischen politieleen en socialen arbeid der vrouw buitenshuis. De natuur zelf regelt de verhouding der werkwijze ook hier tusschen man en vrouw. Over het algemeen steit spr. op js liet 't best zooveel mogelijk socialen nood te voorkomen, dan behoeft ook zoo min mo. gelijk genezen te worden. Daartoe dient het pok geslagen op de opvoeding der vrouwelijke jeugd. Daartoe wensent spr. afzonderlijke [scholen voor meisjes zeker na de lagere school en dit niet alleen om, moreele maar oók om physieke redenen* De praktijk heeft bewezen dat de mees te jonge vi ouwen het hooger- en middel baar .onderwijs niet volgen kunnen, al thans dat dit niet doelmatig voor haar is. De vraag mag oók wel gesteld of opi kostscholen genoeg aandacht er aan wordt besteed degelijke huisvrouwen af te La veren. Al is de sociale arbeid voor vrouwen altijd noodig geweest, in zoov,erre de vrouw, ook haar deel moest dragen voor het maatschappelijk wel en wee, jn onzen tijd is die noodzakelijk zeer drin gend geworden ,wijl de vrouw, tengevol ge van velerlei samenwerkende oorzaken,- in vele opzichten de sociale gelijke van den man is geworden, met gelijke rechten/ dus ooi: met gelijke plichten. Om die rechten te waarborgen zal men het vruchtbaarst arbeiden volgens een vastgesteld plan. In dit plan moet worden gerekend met sooiale euvelen, die voorkomen kunnen worden. Het moet alle middelen omvat ten, die tot 'leniging én voorkoming van sociale nooden dienstig kunnen zijn, dus in de eerste plaats de opvoeding. Prac tisch zal het 't gemakkelijkst uitvoerbaar; zijn, wanfieer alle katholieke vrouwen verenigingen, die op sociaal-liefdadig ge bied werkzaam zijn, zich diocesaan aan eensluiten. Rusland* Cholera. Uit Petersburg wordt gemeld, dat volgens de berichten van professor Rein, door het Roode Kruis naar Zuid-Rus land gezonden voor de bestrijding der cholera, het ziekteverloop aldus isTot illusies, stelde hij zich zoo ongeveer voor,- dat pen soort voorgevoelen Suzanne de terugkomst van haar man zou doen ver wachten (en haar in den tuin zou doen gaan, zoodat hij haar 't eerst van alllefl zou zien. Hjj tiet dus zijn knecht bij het boschje achter en liep haastig verder. Zóoais (hij gehoopt had, was Suzanne ook op dat oogenblik in den tuin, maar zij was niet alleen: Richard had zich weer aan haar opgedrongen: Ik smeek u, Suzanne, laat mij niet langer wachten. Als gij eens wist hoe ik u liefheb. ik weet dat gij dit beweert, mompéL de zij half gedachtenloos. Hoe kunt gij aan mijn liefde twijfe len? Wat moet ik doen om 't u te bewij zen? Ik smeek u, beloof mij ,dat ge mijn vrouw wilt worden. *Zij schudde haar hoofd ontkennend. Maar waarom dan niet? Een arme wees kan niet huwen met den erfgenaam der Malleroy's èn van defl markies de 'Courlans. Maar zijn we dan niet van één fa milie? De markies en uw vader hebben eéH betere partij voor u op "liet oog. {Wordt yeryplgdjji

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1910 | | pagina 1