im
BUSSINK
©te eedt
eau den scemcw
STROOP
"ta ,-ifor
Nieuw: TULBA!
„Pygmalion" bij het
Duitse Theater
Sneeuwvlok bii de
Leidse jeugd
Weekeind-muziek in
Den Haag
-A
bel
Sneeuwvlok de Eskimo"
Pudding
FKULEX
CONTROLEERT
OFFICIEELE
MEDEDEELINGEN
MUROPIAST
Maar ...Hij drinkt Santé!
SPAART UW
LEEREN
SCHOENEN
Muziekinstrumenten
DUITSCH of ENGELSCH
f:r:?
2L
(Ingezonden Mededelingen)
„dat ghy noch nyemant
van uwer wegen anders,
mittel seemen (honing)
omgaan sullen dan op-
reght, te weten dat ghy
gheen waeter daertoe
gebruycken en sullen"
Toen al. In 1593. bestond
Busalnk en bet befaamde re
cept, nu nog het geheim en
uw waarborg voor de onover
troffen kwaliteit en den
aparten, heerlijken smaak
van Busslnk'sDcventerKoek.
Later weer volop verkrijgbaar.
Deventer hoek
Drielingsaus
De geliefde oudholland-
sche stroopsaus: het re
cept vindt u in het boekje
„Stroop in 't Kanneke".
Vraag het aan bij W. A.
Scholten. de fabrikant
van de fijne, volle Gro
ninger stroop.
W. A. Scholten'51
Die echt fijne sma2k, dat cro*
quantc cn luchtige, waardoor Uw
tulband, cake of gebak zoo'n
ouderwctschc lekkernij wordt,
verkrijgt U alléén met Tulba,
het extra fijne banketbakkers*
coedcr van Tcrwec. Tulba is een
Kwaliteitsproduct! Probeert het! A
BANKETBAKKERS
POEDER
VOLKSCULTUUR EN KUNST
De gevoelens, waarmede men de op
voering van Bernard Shaw's ..Pygma
lion" door de theatergroep van het
Duitse Theater kon ontvangen
waren geheel gemengd. Nederland
heeft aan dit werk bijzondere herin
neringen door het spel van Greerje
Lobo cn die herinneringen steken
uiterst levend de kop op. wanneer men
thans na zoveel Jaren een geheel af
wijkende creatie ziet van het ordinaire
bloemenmeisje, dat tot dame van be
schaving wordt Shaw's spel. essentieel
gericht op satyre, is geen klucht. Het
wrange element, dat de omtrekken van
deze karakters zo scherp moet teke
nen. verdween ln deze vertolking ge
heel en maakte plaats vöor een Jolige
opvatting, die een balorige gemoede
lijkheid binnenhaalde. Met- Shaw had
dit spel behoudens de tekst, die zeer
goed ln het Duits was weergegeven,
weinig gemeen, hoewel er ln zijn soort
goed toneel werd geleverd door ver
schillende van de medewerkers. Cissie
Henckel gaf een meer kittige dan Ulep
gepeilde Eliza DooUttle, wier ommekeer
in het tweede bedrijf wel wat al te
plotseling kwam. Joachim Ernst was
werkelijk niet het type van den ge
leerde, belust op een wetenschappelijk
experiment en de charge, welke hij zijn
creatie verleende, bezorgde hem wel
lachers, doch geen begrijpend publiek.
Ook Max Adelhütte. die zich als Eliza's
vader ln het tweede bedrijf nog de
Juiste houding wist te geven, verloor
deze ln het laatste, kennelijk onder de
druk van zijn tegenspelers. Onder deze
omstandigheden wordt het moeilijk de
waarde van deze weergave zuiver te
bepalen: men begint er aan te twij
felen. wat regisseur Karl Peter Blltz
ons heeft willen laten beleven.
Het merkwaardige is. dat de bij
rollen het oorspronkelijke karakter
veel beter wisten te bewaren. Gerda
Busch als mevrouw Hlggins vond ter
stond het accent van wereldwijs be
grip, dat vele situaties redden kan en
Josy Holtens vormgeving aan een
typisch Engelse drang naar conven
tionaliteit was overtuigend genoeg ln.
haar nietszeggende, blote uiterlijkheid.
Wat Heinz Lorscheldt als overste
Pickering aangaat: een prachtacteur
ln een rol zonder verve Is zelden op
vallend. want hij is te goed toneel
speler om. van Pickering iets meer te
maken dan Shaw eist.
Het slot van deze première, die door
den Rijkscommissaris werd bijgewoond,
bracht veel opgewekt applaus om de
geboden vrolijkheid en veel fraaie
bloemen voor de spelers.
WILL G. GILBERT.
Verwaarloosd componist
naar voren gebracht
Het eerste concert in de Zomer-
serie van het Concertgebouworkest op
Donderdag 25 dezer brengt twee
nieuwe werken: Majoie Hajnoy's
„Hindoestame Fantasie" voor piano
en orkest en de Tweede Symphonie
van een in ons land zeer verwaar
loosd buitenlands toonkunstenaar,
den Tsjech Franz Schmidt. Over
deze bijzondere figuur volge hier een
woord ter inleiding en toelichting.
De doem der verwaarlozing schijnt
wel een soort noodlot van dezen enige
jaren geleden ontslapen toondichter
te zijn geweeste Hij moest veertig
jaar worden, voordat zijn eerste
opera „Notre Dame" in 1914 te Wee-
nen tot opvoering kwam en zich op
het Oostenrijkse en Duitse opera
repertoire handhaafde. Zijn tweede
opera ..Notre Dame" in 1914 te We-
Berlijn ten doop gehouden, doch bleef
verder vrijwel onbekend, evenals het
grootste deel van zijn symphonisch
en zijn kamermuziek-oeuvre. De Ne
derlandse Omroep komt de verdien
ste toe, dezen toondichter met de
laatste van zijn vier symphonieën in
ons land te hebben geïntroduceerd.
Franz Schmidt Werd 22 December
1874 te Bratislava geboren. Hij stu
deerde o.m. bij Helmesbcrger te
Wenen was cellist bij de Weense
Staatsopera en leraar voor cello en
later voor plano aan het Weense con
servatorium om later het directeur
schap van de Staatsmuziekacademlc
aldaar te aanvaarden. Hij componeer
de bovengenoemde twee opera's en
vier symphonieën. verder Beethoven-
variaties voor piano en orkest, het
oratorium „Das Buch der sieben
Slegeln" voor soli, koor. orkest en
orgel, een strijkkwartet, een klarinet
kwintet en orgelwerken.
Wat zijn compositiestijl aangaat
toont Franz Schmidt een voorkeur
voor grote vormen en ingewikkelde
structuur, die aan Reger herinneren.
Als musicus was hij misschien meer
een knap theoreticus dan een ge
ïnspireerd artist, hoewel men de ge
voelswaarden in zijn werk niet mis
kennen mag. Het concert van as.
Donderdag zal in ieder geval de ge-
legonheid bieden, zich hieromtrent
aan de hand van de feiten enig oor
deel te vormen.
,,Waar is mijn dochter?"
Ank van der Moer's comedie „Waar
is mijn dochter", waarmee het Resi
dentie-Toneel met reeds meer dan
200 voorstellingen in Den Haag en
elders een eclatant succes oogstte,
kwam gister-middag en -avond als
première te Leiden voor de leden van
de kunstkring „Het Schouwspel".
Met dit spel heeft de schrijfster eens
te meer bewezen, dat het juist de
schijnbaar kleinigheden zijn, die aan
het toneelspel steeds weer een bij
zondere bekoring geven. Hoe voor
treffelijk voldeden al die kleine ef
fecten, zoals het luikje tussen de
kamer en de keuken en de gesloten
deur bij de verliefdheidscène. Hoe
fijngevoeld was dat momentje in het
het tweede bedrijf, waarin de grote
dochter, zoals vroeger nog eens op
vaders voeten klom om zo samen te
lopen, en dan al die jeugdherinne
ringen, niet te dramatisch gelukkig,
maar toch vrij van leder spoor van
oppervlakkigheid. In deze scène was
Johan de Meester, die een sublieme
vertolking te zien gaf, op zijn best.
Het stuk behandelt het probleem van
een dochter van gescheiden ouders.
De bakvis woont bij de hertrouwde
moeder en „oom Jaap" en voelt zich
zeer onbegrepen. Veel meer voelt zij
zich aangetrokken tot haar vader,
een romantischen zwerver. Maar die
heldenfiguur die haar zijn verzen
opdraagt, valt natuurlijk ook en dan
op een late avond stort zij zich in
een opwindend avontuur en dwingt
een vriend, haar in de nacht te her
bergen. Op zijn atelier volgt de ge
lukkige oplossing van de geschiede
nis. Ank van der Moer verstaat de
moeilijke kunst haar spel een levens
echtheid te geven, met een enkel
woord te ontroeren en haar harte
lijke lach voldoende te doen zijn om
de zon te doen schijnen om haar
heen. Fle CareLsen oogstte als be
moeizieke moeder, vooral ln het
tweede bedrijf een welverdiend suc
ces. Piet Bron gaf grappige karakte
ristieken als stief pa pa. terwijl Cathy
Buning als tweede „vrouw" van
Miesjes vader goed spel te zien gaf.
Het Leidse publiek heeft dit stuk
bijzonder hartelijk ontvangen en be
loonde de schrijfster en het gezel
schap me een minutenlang applaus.
W. A. DEVIK.
Hy.APELOOORHSCHE MESSEN-EN STAALWAR£NFABE?lEK
Directeur: H. J. Kerkmeester, Bus-
sum; hoofdredacteur: Hendrik Llndt,
Amsterdam: plv. hoofdredacteur; lr. A.
H. de Haaa van Doreser, Haarlem;
binnenland: J. v. Grieken; xllustratl*
en opmaak: R. Kampstra; volkscul
tuur en kunst: M. Wolters; muziek:
G. K. Krop; sport: J. J. Llber, adver
tenties: A. H, La minera, allen te Am*
iteyim113
Sneeuwvlok, de held uit het kinder
verhaal uit ons blad. mag zich bij
de Leidse jeugd in een zeer grote
populariteit verheugen. Dit bleek wel
zeer duidelijk toen wij enkele weken
geleden twee Sneeuwvlokvoorstellin-
gen in de Stadsgehoorzaal aankondig
den en alle beschikbare kaarten
2200 reeds de eerste dag waren
uitverkocht. Doch meer bleek Zon
dagmiddag tijdens de beide voorstel
lingen van het toneelspel van
„Sneeuwvlok bij de Chinezen", hoe
veel vriendjes en vriendinnetjes
Sneeuwvlok zich ook in Leiden ver
worven heeft.
Wat hebben de jongens en meisjes
meegeleefd met Sneeuwvlok en Opa
Krom, die van de Noordpool naar
China gingen om een schat te zoe
ken! Wat is er gelachen om den eet
huishouder Pinda Lekka, die hen bij
deze onderneming hielp. En bij de
overval van een bende rovers heeft
het gespannen in de zaal. Maar ge
lukkig kwam alles nog goed terecht.
Opa en Sneeuwvlok en Pinda kwa
men uiteindelijk bij een rijken Man
darijn terecht, waar zij met hun neus
in de boter vielen, want niet alleen
gaf de Mandarijn juist een heerlijk
feest, maar zij vonden daar boven
dien nog de schat, waarvoor zij hele
maal van de Noordpool naar China
waren gekomen en zij heel wat
spannende avonturen hebben moeten
meemaken. Verrukt over de goede af
loop hebben de jongens en meisjes na
de beide voorstellingen geklapt, dat
het een aard had en we mogen er
wel aan toevoegen, dat de Rotter
damse toneelclub Voki-Doki (Voor
kinderen, door kinderen) dit applaus
zeker heeft verdiend.
Het spel van den tienjarigen
Sneeuwvlok, den twaalfjarigen Opa
Krom, den dertienjarigen Pinda Lek
ka en den roverhoofdman had aller
bewondering.
De kleurige uitheemse kleding vol
deed bijzonder goed.
In dit laatste bedrijf werd veel af
wisseling gebracht, want hij het feest
van den Mandarijn traden artisten
op. Eveneens Jeugdige leden van
Vokl-Dokl. Een dertienjarige accor
deonist speelde o.a. een gedeelte uit
„Traviata" van Verdi en een „Zigeu
nerdanseresje" maakte salto's voor-
en achterover, dat het een lust was.
Een jeugdig Hawailan-gezelschap
bracht fleur en vrolijkheid.
Een eveneens Jeugdige vertelster
heeft de bedrijven met verbindende
tekst, verbonden, waardoor het geheel
gemakkelijker gevolgd kon worden
Vele kinderen moesten teleurgesteld
worden, maar voor hen komt Voki-
Doki nog eens terug.
Hans Schouwman luidde het week
einde in met een concert ln Pulchri,
dat hij voor de pauze als solist,
daarna als pianist in Francks Kwin
tet in f kl. t. in samenwerking met
het Nedeiians Strijkkwartet vulde.
Laatstgenoemde vertolking betekende
een herhaling op veelvuldig verzoek
en het kan gezegd worden, dat Louis
de Ruyter, Adriana Desmet, Willem
Brederode, Martin Zagwijn en
Schouwman veel schoons en eigens
in deze vertolking hebben gelegd. Een
bezinning op de gevoelige tinibrering
bracht momenten van aangrijpende
en bezielende tederheid. Schouwmans
solo-aandeel in de avond was nogal
scherp gedeeld in een oude en naam
loze vroeg-barokke pianistiek en in
een zoete Schumann-sensatie. Met
Couperln of met Buil en ook met
Bachs verwijderdheid van het al te
tastbare weet de pianist zeker raad.
maar zijn persoonlijkheid en Schu-
manns zwelging zijn slecht gepaard.
De herinnering speelt achteraf nog
gaarne met Schouwmans knap en
streng weergegeven fuga in Bachs
Toccata en Fuga in e kl. t. Het pu
bliek reageerde warm.
Een bijzonder concert in de Lutherse
Kerk vroeg de aandacht, maar viel
over het geheel niet zo mee. Vastge
steld moest worden, dat Jan Schmitz
dit orgel niet geheel aan kon en uit
een doelloze, overdadige mixtuurwer
king Bachs felheid meende te moeten
putten. Dat gaf geen edel geluid. De
inzet van de Toccata en fuga in d
kl. t. deed een rilling over de rug
lopen, maar zeker geen van bewogen
huiver. Zo bleef het tot aan het eng-
gevoerde fugaslot en het werd soms
onontwarbaar. De organist plaatste
tegenover dit vertoon een gelukkige
discretie in zijn begeleidingen, zo b.v.
bij Willem Noske's Vijfde Sonate van
Bach, die echter leed aan het euvel
van onvoorbereidheid. Want er waren
enkele slordigheden, die men zo niet
kan laten passeren. Men kon opmer
ken. dat Noske's anders vrij dikke
klankgeving in het orgeltimbre een
'louterende versmelting vond en daar
voor paslc veel blijdschap. In het
door mij bijgewoonde concertdeel
zong Henriette Sala. die momenteel
een hoogtepunt in haar vocale pres
tatie heeft- bereikt, aria's van Handel
en Bononcini. Het is om haar bijdrage
in het. geheel, dat deze avond aan de
kunstzinnige eisen heeft kunnen be
antwoorden.
WILL G. GILBERT.
LEIDS NIEUWS
Zilveren jubileum bij
het kadaster
Onder grote belangstelling heeft
de heer J. I. Sturm, adjunct-com
mies ten Hypotheekkantore de dag
herdacht waarop hij 25 jaar geleden
zijn ambtelijke lóopbaan. waarvan
hij de laatste dertien Jaar hier ter
stede werkzaam is. begon.
Des morgens werd hij door den
fung. Bewaarder hartelijk toegespro
ken en werd hem de gebruikelijke
gratificatie overhandigd.
Vervolgens sprak één der collega's
waarderende woorden, den jubilares
kenschetsend als een humaan mens.
Spr. bood hem tevens een huldeblijk
aan in de vorm van boeken, een
mand bloemen en een oorkonde.
Nadat dé jubilaris alle aanwezigen
dank had gebracht voor de hulde,
bracht hij de verdere dag in de
huiselijke kring door.
Bedrijfsfeest van Vreugde
en Arbeid
In de grote zaal van het Schut
tershof werd Zondagmiddag een be
drijfsfeest gegeven voor het pcrsonoel
van de firma A. Rietbergen te Noord-
wijk aan Zee. De gemeenschap
„Vreugde en Arbeid" van het Neder
lands Arbeidsfront had gezorgd voor
een aardig variété-programma, waar
in Roland Wagner de conference
verzorgde, het Joan Treuman trio
staaltjes moderne acrobatiek ten
beste gaf Gordonni er lustig op los
goochelde. Tilly van Vliet met enkele
aardige liedjes "voor de dag kwam
en Walton, de fietsende vagebond,
dwaze capriolen op alle mogelijke en
onmogelijke fietsen vertoonde. Het
geheel werd opgeluisterd door het
orkestje van Beb Petersen, De pro
vinciale leider yap Vreugde en Arbeid
met de mondliarmonlet
Roman door Manfred Hausmann
85)
„Beken je, dat je totaal machte
loos bent?"
Abel bekende niets. Zijn haren
waren nat van het zweet, de aderen
op zijn voorhoofd dik opgezwollen.
..Zweten is gezond", sprak Jumbo.
„Kijk eens hoe hij zweet!"
Abel's linkerarm tastte van achte
ren om Jumbo's schouder naar zijn
gezicht, de rechter zocht zijn knie
holte. Toen rukte hij nadat hij met
open mond diep adem gehaald had,
Jumbo's neus naar achteren en de
knie naar boven, waarop den goeden
Jumbo niets anders overbleef dan
tamelijk hard op de grond te gaan
zitten. Maar hij trok Abel mede en
liet hem geen ogenblik los. En toen
Abel nu om zich heen sloeg en ont-
snappen wilde, legde hij ook nog de
andere arm om zijn hoofd en drukte
die. terwijl hij op zijn knieën ging
zitten, met alle macht tegen zijn
ribben. Abel's voeten zochten even
eens een steunpunt in het zand, de
ene zette zich schrap tegen den
ander, de gewrichten kraakten. Jumbo
steunde. Abel steunde, een voet gleed
weg. een hand schoot uit en greep
zich weer vlug vast. Zo wiegelden zij
heen en weer. Hoe langer het duurde,
des te duidelijker konden Peter cn
Corlnna zien, dat het met Abel afliep
Plotseling riep Corlnna, dat hij
bloedde.
Peter klapte in zijn handen. Nou
is het uit! Hè? Uit! Dat wordt een
zwijnerij!"
Jumbo aarzelde nog om Abel uit
zijn omklemming vrij te laten, omdat
hij nog de een of andere list ver
moedde. Maar toen hij zelf voelde,
dat er bloed over zijn arm stroomde,
maakte hij de tang open.
Het was niets bijzonders; Abel
bloedde uit zijn neus, verder niets.
Zij stonden beiden langzaam op.
Peter bukte zich wat en keek Abel
scherp aan: „Is er wat gebroken?
Neen, wel?"
Abel knikte van neen en probeerde
te lachen. Met de rug van zijn hand
veegde hij onder zijn neus heen en
wt.r en gooide het bloed op de-grond.
„Nu heb ik natuurlijk geen zakdoek!"
Peter gaf hem de zijne. „Gaan lig
gen! Plat op je rug gaan liggen 1"
Tekeningen en
tekst van
WIM MEULDIJK
956. Er ls heel wat met Pen Kwen
gebeurd! Knots en Knars hebben
hun auto verkocht en zich voor dat
geld een prachtige kooi aangeschaft
en een woonwagen gehuurd, waarin
ze de nacht doorbrachten. De volgen
de ochtend vroeg zetten ze hun tent
op tussen de draaimolen en de acht
baan. stopten Pen Kwen in een kooi
en zijn nu gereed de eerste bezoe
kers te ontvangen. Pen Kwen is
woedend. „Laat me d'r uit!",
schreeuwt hij. „En geef m'n broek
terug! Wat is dat voor een behan
deling."
957. Ik wil niet in een kooi zitten.
Ik ben geen kanarie-pietje!" „Niks
tervan", zegt Knars. „Je blijft er
in zitte. We gaan cente met Jou ver-
diene. We zalle rijk worden!" „Lelijke
zebra", schreeuwt Pen Kwen terug.
„Pas Jij maar op. M'n vrienden zul
len Jou wel krijgen!" Om negen uur
wordt de kermis geopend en de men
sen stromen het terrein op Lustig
wapperen de bontgekleurde vlaggen,
de mannen bij de kraampjes schreeu
wen en er spelen minstens drie
draaiorgels hun vrolijke wijsjes...
Corinna vroeg met gefronst voor
hoofd of er niets gebroken was.
Onzin! Abel nam de zakdoek van
zijn neus, keek naar het bloed en
drukte een andere plek van dc zak
doek op zijn neus. Maak er toch
zon drukte niet over! We kunnen
opnieuw beginnen. Het is dadelijk
over!"
„Ga Jij daar een paar minuten
rustig liggen!"
„Nou ja", zei Jumbo, „dat was na
tuurlijk mijn bedoeling niet, dat was
natuurlijk
Abel liep met zijn hoofd achterover
naast hem. ..Klets niet, kerel, daar
praten we helemaal niet over! Maar
ik ben woest., dat ik er mijn hoofd
niet gauw uit gekregen iieb. En wen-
neer ik het eruit gekregen had, dan
was je..."
„Wanneer! Wanneer! Bij mij krijg
je het er nu eenmaal niet uit. Maar
zeg eens, die greep is fijn. kolossaal
fijn! Dus de ene arm achterover,
niet, en dan met de hand aan de
neus en met de andere hand het been
in de hoogte, niet?"
„Maar je moet er goed op letten,
dat je het goede been te pakken
krijgt. Het been. waarop de ander
staat. Anders valt hij niet!"
„Hoe zo? Ach Ja. ik begrijp het al.
Ja natuurlijk! Waar heb je dat eigen
lijk geleerd?"
„Dat leren we bij ons op het hok.
„Dat is nog eens een hok! Heb
je dat gehoord. Peter?"
„Neen. wat?" vroeg Peter. Hij was
hun al een eind vooruit.
„In Berlijn leren ze dat op het
hok1"
„Niet overal, maar onze gymna
stiekleraar leert het ons. Een fijne
vent!"
Ze waren bij de vuurtoren geko
men. Op een eenvoudige verhoging,
die uit naast elkaar gegooide rots
blokken bestond, verhieven zich de
vier zwarte hockpijlers. Langs de ene
voert een ijzeren trap naar de eerste
omgang. (Wordt vervolgd
(Ingezonden Mededelingen)
IFas er maar
ingedaan
Pudding or via. die nier voldoet,
waaraan lets ontbreekt eD U weet
niet wat - dat zijn „toetjes" die een
heel fijn frultaroma noodig hebben:
Frulex Vruchtenaroma's! Die geven
pudding, vla. gebak, cake zoon
waardevol aroom
van uitgeperst
versch fruit.
?FRULtX' W Vraag uw winke-
lier Frulex Vruch-
tenaroma'e. Er
zijn er vele allo
verschillend alle
fijn van smaakt
de heer Moonen, heeft voorts gespro
ken over het doel en het nut van
de bedrijfsfeesten
AGENDA
BIOSCOPEN: Casino: Een onvergete
lijke nacht. Dag. 2 en 7.30 xiur. Zondag
1.30, 3.45. en 8.15 uur. Alle leeftijden
Lldo: Romance. Dag. 2 en 7.30 uur.
Boven 18 Jaar. Luxor: Karavaan. Dag.
2 en 7.30 uur, Zondag 2. 4.30 en 7.30
uur. Boven 14 Jaar. Rev: Barcarole.
Dag. 2 en 7.30 uur. Zondag van 1.15
tot 7.30 uur doorl. voorst. 8 uur. Bov.
18 Jaar. Trianon: Johan. Dag. 2 en
7.30 uur. Zondag van 1.15 tot 7.30 uur
doorl. voorst. 8 uur. 18 Jaar.
MAANDAG. Schuttershof, 7 uur:
E.H.B.O.-wedstrlJden, Stadsgehoorzaal,
7 uur: Kinderzangdemonstratie „Ex
Animo".
DINSDAG: Stadsgehoorzaal, 7 tiur:
Kinderzangdemonstratie „Ex Animo".
BURGERLIJKE STAND. Onder
trouwd: C. v. d. Linden cn J. J. Bra-
kel; A. v. d. Broek en C. Siera; P.
Verra en A. van RIJ.
Geboren: Janna D., d. v. A A. Rlel
en J. de Beer.
Overleden: P. C. Onvlee. m.. 68 J
A. W. Rademakers, vr. v. J. Groot, 72
j.; P. J. Mieloo, m., 63 J.; J. Wijfje,
m., 54 J.
De Rotterdamse kindertoneelgroep
Voki-Doki gaf Zondagmiddag in de
Stadsgehoorzaal twee opvoeringen
van „Sneeuwvlok bij de Chinezen".
Een scène uit het laatste bedrijf.
(Foto A P.)
geregeld uw gas- en
electriciteitsyerbruik!
KOPPELING VEELEVERING AAN
MELKLEVKRING.
Zooals men weet, wordt bij het
vaststellen van den definitieven aan
slag in de veelevering voor het jaar
1944 rekening gehouden met de ge
middeld per koe afgeleverde hoeveel
heid melkvet ln het tijdvak van 13
Juni 1943 tot 10 Juni 1944. Tevens
wordt rekening gehouden met het toe
gestane gebruik in eigen gezin, voor
arbeiders van wie bonnen worden in
gehouden en hetgeen ln toegestane
burcnpllcht is afgeleverd, alsmede
met de hoeveelheid, welke door zelf-
kazers en zelfkarners met vergunning
van het bedrijfschap voor zuivel is
verwerkt. Zoodra het laatste kwar
taal. dus van 13 Maart tot 10 Juni, is
afgesloten, zullen aan de hand van de
gemiddelden voor het landbouwgebied
resp. het district, dc normen worden
vastgesteld, waarbij de normale aan
slag van 120 kg per rund boven 1 Jaar
wordt opgelegd. Voor veehouders, die
beduidend beneden den gemiddelden
norm blijven, zal cle aanslag dienover
eenkomstig verzwaard worden, waar
toe een verdeeling ln een aantal klas
sen is gemaakt. Voor hen. die bedui
dend boven den gemiddelden norm
blijven, zal daartegenover de aanslag
dienovereenkomstig verlicht worden.
Deze verhoogde resp. verlaagde aan
slag zal worden gelegd op het aantal
melk- en kalfkoelen, dat bij de De-
cemberlnventansatle voorhanden was.
terwijl op het Jongvee boven. 1 Jaar
steeds een aanslag van 120 kg. zal
rusten. Slechts indien kan worden
aangetoond, dat door bijzondere be
drijfsomstandigheden b.v veeziekte
,de geleverde hoeveelheid melkvet,
belangrijk onder den gemiddelden
norm blijft, zal hiermede rekening
Langs chtmischen weg
tot stand gekomen l
Doorom zijn do vazon von
MUROPlASTzoooporionher-
kont U zo onmiddellijk, leder
model munt uil door sierlijk
heid en bi|zondor fraoie Imf.
LET ER OP
dot iedere voos
is voorzien von
nevenstoond
MUROPIAST
CHEMISCHE PRODUCTEN s
kunnen worden gehouden bij het
vaststellen van den verzwaarden aan
slag. De veehouder dient echter ter
stond wanneer zich een zoodanige on
gunstige omstandigheid voordoet,
welke de melkproductie in sterke mate
nadcellg beïnvloedt, hiervan aan den
Plaatselijken Burcauhouder kennis t®
geven. De veehouders worden nog
maals uitdrukkelijk gewezen op het
belang van een goede melklevering,
aangezien bij niet voldoende levering
een beduidende teruggang van den
betrokken veestapel hiervan het ge
volg zal kunnen zijn. De koppeling
van de veelevering aan de melkleve
ring zal ook na 10 Juni 1944 gehand
haafd blijven.
SIER- EN KUNSTVOORWERPEN EN
MEUBELBESLAG.
Belanghebbenden worden er aan
herinnerd, dat de vervaardiging en af
levering van alle soorten Sier- cn
Kunstvoorwerpen en Meubelbeslag uit
non-i'errometalen ook uit zink cn
zlnklegceringen, zie toevoegingen
aan toepassingsverboden voor non-
fcrrometalen betreffende gebrulks- en
ultrustlngsartïkelcn resp. d.d. 9 Sep
tember 1943 en 24 Mei 1943 is ver
boden. Dit geldt zoowel voor Ncder-
landsche als voor Dultsche opdrach
ten. Onder sier- en kunstvoorwerpen
zijn eveneens te verstaan armbanden,
broches, halskettingen, e.d.
BEWIJZEN OVERDRACHT „D" EN
BESTELBRIEVEN.
De aan RijKsljzer ter flatteering ge
zonden bewijzen van overdracht „d"
en cle bestelbrieven, behoorende bij
„Eisenanforderungen-Elsenschelne"
voor Dultsche behoefte, waarop het
„Auftragssteuerungsnummer" of 'het
„Bcdarfsgruppennummer" niet Is In
gevuld. zullen ln het vervolg onbe
handeld aan de afzenders ter aanvul
ling worden teruggezonden, indien bij
doorbestelling door middel van be
wijzen van overdracht „d" of „Elsen-
anforderungen-Eisenscheine"deze num
mers niet bekend zijn. dient men zich
hieromtrent met zijn opdrachtgever
ln verbinding to stellen. Voor nadere
bijzonderheden wordt verwezen naar
blz. 9. punt 2 en blz. li van circu
laire no 310 2e druk. d.d. 18 Maart
1944 .welke bij de Kamers van Koop
handel verkrijgbaar ls.
A r i e, onze tuinman,
drinkt zijn thee zóó:
SU ^3
WascJiuienken van Dr. Helder No. 8
Het wasschen
van
KOUSEN EN
SOKKEN.
Zei de kousen '(2 uur binnen-
ste buiten in lauw water met zout (1 eer
lepel op een emmer). De nare geur
verdwijnt daardoot ook. Spoel 1 maal
na. Wasch vlug in lauw, bijna koud
sop van waschpocder (1 lepel per 1.).
Wrijf niet, maar knijp het sop door da
kous. Daarna meteen in lauw water.
Spoel nog 2 maal koud. Knijp ze
voorzichtig droog en hang ze op een
Irissche plaats.
N V. ZEEPFABRIEKEN »/h OE HAAS EN VAN BRERO
te koop gevraagd Saxopho
nes. clarinetten, bohnillulren.
hobo's, slagwerken, irompet-
ten. schulftrombones. alle ln
lage stemmuv*. Guitaren en
mandolines v nb n:et opg.
van merk cu uiterste prijs
aan Fa. PK. HAKKFRT Jr..
Schlekade 172, Rotterdam-C.,
telefoon 49864,
Benut Uw vrijen tijd!
vlol spreken en schrijven in 8 mnd. Nieuwste
schriftel. opleiding f 2.05 p. m. De post brengt
elke week Uw les thuis. Ervaren M.O.-leeraren
leiden Uw studie I Middenstandsdiploma
f 2.85 p. rr,. Nederlandsche Taal f 1.55 p. m.
Enkel en dubbel boekhouden. Speciale cur
sus voor jonge en aanstaande bouwpatroons.
Bedrijfsorganisatie voor de bouwvakken.
Materialenkennis voor de bouwvakken.
Begroot ingen voor de bouwvakken
AVENUE CCNIOROlA 67
Gratis prospectus ven:
Naam:
Adres:
(No. 54