VIF%* Amst. Opera oogsi onbetwistbaar succes met Verdi's „Don Carlos Koningsdrama krijgt ir i. drukwekkendevorm TROOST! FRULEX ££25»» „Onder één dak" Ir. v. Oerle.: Leiden in de Gouden Eeuw 41 bel Sneeuwvlok - de Eskimo" r~ 'Ha daar heb ik er weer een De Tie4uwe Wie onze prima meubelwas FRANS NOEST Cello Hersens van fazanten V.I.F.-PUDDING: de lekkernij voor U! Assistent(-e)-Facturist(-e) 2 bekwame broodbakkers-bezorgers SCHOONMAAKTIJD!! 'ÈfMiiiiiiiiiMm OPENBARE VERKOPING STRIJK ALLES IK ÉÉN KEER MAANDAG 1 MEI 1944 2L volkscultuur en kunst Haags muzielc-weekeind Opdrie vragen verwachtte onz. voorbeschouwing over dc pre mière van Verdi's koningsdrama „Don Carlos' door de Amsterdamse Opera antwoord van deze eerste op voering: aangaande de betrekkelijke onbekendheid van het werk. aan gaande de doeltreffendheid ener op voering in vertaling en aangaande de algemene muzikale verdiensten dezer opera voor het grote publiek Het bescheid op de eerste vraag liep reeds op de voorstelling vooruit; het vindt daarna zijn bevestiging in een speeltijd van ruim vier uur en in een noodzakelijke mede-werk zaamheid van den aanschouwer in de handeling. Men kan niet, zoals bij - zovele van Verdi's opera's, een, stroom van zoetvloeiende melodieën over zich laten gaan en zangers en zangeressen in aria's hun best zien doen, afge wisseld met het bont gewemel en massaal effect der koren. „Don Car los" bevat eigenlijk geen aria's, maar gezongen monologen of samenspraken tussen twee of meer persoiien; de koren nemen intensief aan de han deling deel en op de enige plaats, waar dit niei het geval is, n.l. in het begin van het tweede tafereel, mocht mén het stijve geheel als een regie fout zien.' Tot dc bovenbedoelde mede-werkzaamheid moet ons opera- publiek nog worden opgevoed; het leek ditmaal nog overbluft door deze onbekende opera-stijl en het eerste „open doekje" kwam eerst in het tweede deel der voorstelling. De opvoering in vertaling heeft haar doeltreffendheid in vele opzich ten bewezen. Waar dit nog niet het geval was lag dit aan de vertaling of aan het spel. Het is volkomen juist, dat zich een musicus voor zo'n vertaling spant, maar het is even noodzakelijk, dat hierbij een literator aan het woord is. Het merkwaardige van een opera in de eigen taal is. dat de afstand tot de materie voor spelers zowel als toe schouwers verkleind wordt, maar dat tegelijk een verbccldings-element wordt uitgeschakeld; Men gelooft wel aan deze dramatiek in het Italiaans; in het Nederlands en zeker in de translatief minder gelukkige passages (Ingezonden Mededelingen) WAl D»nk zij Tetwet, de bekende koffiebrin- - den-firma van den Ziinkaor, kunt U ook nu. nog zoo n oudtrwetjeh kopje Troou schenken. „Troost", het beste koffie- lurtogiit, heeft den geur en den smuk »ao echte koffieVrug Uw winkelier „Troo$t" vin Terwee. KOFFIESURROGAAT Verrast en verrukt! Dat 1» uw gezin als U door uw vla een der voortreffe lijke Frulex Vruchtenaroma's mengt! Dat zijn niet zoomaar ..smaakjes' no! „kleurseltjes". maar wetenschappelijk bereide vrlichtenaroma s. die uw vla's, puddingen, gebak, cake. koek en taart de „pit", de geur en 't fijn aroom ver- leenen. die U reeds lang onbèwust Silste! Vraag uw winkelier r 34 Per i J VRUCHTENAROMA'S VRAAG! VOORTAAN HEI HIEUWE KINOERVOEDSEL DAT TIJDELIJK MOLENAAR'S KINDERHEEL VERVANGT. VERKRIJGBAAR OP DE RUSTBOH EN OP DE BESCHUITBONNEU Onze ruim 50-jarige erva ring op het gebied van Kindervoeding staat U borg voor de'uitstelcende kwaliteit van dit nieuwe Molenaars Kindervoedsel birecteur. H J. Kerkmeester. Bus- lum; hoofdredacteur: Hendrik Llndt, Amsterdam; plV. hoofdredacteur; ir. A H. de Haas van Dorsser, Haarlem* binnenland: J v Grieken; illustratie en opma..k: R Kampstra; volkscul tuur en kunst: M. Wolters;. muziek: G. K. Krop; sport: J. J. Llber; adver tenties: A. H. Lammere, allen te Am- •terdam. K 113 Een grote dialoog tussen Philips II (Siemen Jongsma) en den markies van Posa (Theo Baylc) in de opera ,T)on Car'os" van Verdi, die de Am sterdamse Opera in terste opvoering Dracht. (Foto AP/Breyer) wordt zij ons soms wel al te gortig. Wij zullen echter over onze onwen nigheid heen moeten, zoals niet alleen Engelsen Duitsers en Fransen, maar zelfs Zweden Hongaren. Tsjechen en Roemenen er overheen gekomen zijn. Het antwoord op de derde vraag werd reeds gedeeltelijk- in dat op de eerste gegeven. De volle Stads schouwburg was eerst verrast, pas later meegesleept. Of „Don Carlos" dus een repertoirestuk zal worden, zoals men hoopt, valt na deze eerste voorstelling nog niet te zeggen; wel, dat het een opera is, die Verdi in zijn volle grootheid toont en waar van de historische handeling stellig boeien kan, al doet n.en goed. Hans Renn'er's in onze voorbeschouwing reeds vermelde waarschuwing ter harte te nemen en zich volledig los te maken van de tekst van Schiller's gelijknamig drama. Men heeft ongetwijfeld een hoogst verdienstelijke opvoering beleefd. Muzikaal zowel als theatraal en scenisch stond zij vaak op hoog peil en de regie van Bronsgeest, hoewel geen nieuwe paden zoekend be halve misschien de als lichtbeeld geprojecteerde achtergrond in het vierde tafereel wist toch zekere climaxen te bereiken, zoals de massa scène van het „auto da fe" en van het eindelijk in opstand gekomen volk, dat de invrijheidstelling van zijn „infant" komt opeisen. De verdiensten van deze voorstel ling gronden zich stellig ook op per soonlijke prestaties, waarvan men die van: Theo Baylé als Posa het eerst, zou willen noemen, prachtig vocaal en dramatisch verzorgd als déze crea tie was. terwijl hij aank zij een voortreffelijke uitspraak nagenoeg woord voor woord te verstaan was. In Philips had Siemen Jongsma een moeilijke rol uit te beelden; deze saturnale. mysantropische en asceti sche figuur zal ook in zijn levende verschijning veel koninklijks hebben ontbeerd en .dit tekort mag men Jongsoia's uitbeelding niet euvel dui den. Dit neemt niet weg. dat men vaak meer koninklijke kracht in deze figuur had gewenst,, at mocht de zanger na zijn grote aria in het be gin van het vijfde tafereel een spe ciale bijval oproepen. De stem van Chris Reumer is te dun voor de rol van Don Carlos; waarschijnlijk zal men dien liever van Jan van Mant- gom horen. Ook Ruth Horna's vocale uitbeelding van'Elisabeth van Valois kon geen diepe indruk wekken; de rol van Prinses Eboli lag Jo van de Meent veelal te hoog. Een verrassend mooie stem beluisterde men in den monnik en later Karei V van Fred. Bosch; Marjo Silvester vervulde ver dienstelijk een dubbelrol en Gerard Groot gaf een indrukwekkende voor stelling van den Grootinquisiteur. Den Hertog heeft bet geheel met bekwame en vaste hand geleid. De bijval liet alle uitvoerenden en ook de Amsterdamse Opera als onder neming niet in het onzekere omtrent het succes van deze première. G. K. KROP Het is droevig gesteld, met het amateurtoneel in Leiden, zó droevig, dat men het weinige, dat nog leeft, gaarne een goed hart toedraagt. Men moet wel bewondering hebben voor dit dappere troepje van den heer van der Woerd, dat Zaterdagavond met Johan Fabricius' toneelspel ..Onder één dak" in de Leidse Schouwburg kwam. Uit de keuze van dit stuk blijkt reeds, dat men het zich niet gemakkelijk wil maken, geen goed koop succes wil boeken met. een lachschlager of superdrama, maar dat men lièver bewust wil streven naar het beoefenen van waarlijk goed toneelspel. Dit streven en het feit. dat men het dramatisch even wicht in dit stuk. dat voor het ama teurtoneel zeker geen gemakkelijke opgave is. wist te bewaren, verdient waardering. Nog meer geldt dit waar de leider van dit gezelschap zicht baar moeilijkheden heeft gehad met zijn rolbezetting. Niet altijd slaagde men erin de juiste uitbeelding te vin- tien, hetgeen niet weg neemt, dat er over het geheel behoorlijke prestaties werden bereikt. Een groot publiek heeft D.O.S. na ieder bedrijf met een warm applaus beloond. W. A. DEVILË. Branka Musulin bij Leidse Kunstkring Het zesde concert van het doof de, Leidse Kunstkring georganiseerde concertsdizoen zag de jonge Kroati sche pianiste Branka Musulin te-gast In de Stadsgehoorzaal. Een belang wekkend programma toonde de ver schillende mogelijkheden van haar herscheppende kunst, die vooral het pathetisch romantische gemakkelijk blijkt te peilen. De intellectualiteit, waarmede zij als modern georiën teerde kunstenares Bachs Franse Suite in G gr.t. speelde, kon deze in stelling niet verbloemen, zodat deze Bach niet geheel strookte met onze opvattingen. In zekere zin geldt deze opmerking ook voor Beethovens So nate in d (op. 31), die te gezwollen, te vrouwelijk overdreven klonk, hoe wel men zich aan verschillende klankrijke details geestelijk kon op beuren. Na de pauze verandèrde het beeld. Debussy, vertegenwoordigd met de „Suite pour le piano", kwam volkomen tot zijn recht, waarna een prachtige Chopinweergave het bevre digende besluit bracht. De schitte rend 'gespeelde Barcarolle droeg het karakter van een grandioos afscheid. Een talrijk publiek heeft zich aan de ongemeen grote technische gaven van Branka Musulin veel gelegen laten liggen. WILL G. GILBERT. Zo goed als aan iedere lofzang een einde komt, is er een begin aan iedere solisten-carrière. Het is vaak moeilijk voor afgestudeerde instrumentalisten of vocalisten om dat begin te maken en het gemeentemuseum te Den Haag wenst daarbij een handje te helpen met zijn Debutantenconcert, waarvan Zaterdagmiddag in Pulchri het 75ste heeft plaats» gehad. Mia Barten, oianiste te Doorn, in bezit van het -taatsdiploma, stelde zich voor met 'en Sonate .van Mozart. Beethoven- ariaties en kleinere werken van Cho- lin en Debussy. Men kan een zekere vaardering hebben voor hetgeen zij ^resteert, doch podiumrijp is dit spel •log geenszins. Doorgaans is het 'oucher te ruw en de toonvorming laat bijna in alle nuances te wensen over. Martha Rolloos uit Den Haag. oud-leerlinge van Cornelie van Zan ten en Willem Ravelli, bleek over een mooie spraanstem te beschikken. Het was zeer jammer, dat de adembeheer.- sing onvoldoende was. waardoor slechte phrasering en fouten tegen de tijdsduur der noten ontstonden. Met een aria uit een Sol-cantate van Porpora maakte zij een goede indruk en voor muziek-dramatiek lijkt zij wel aanleg te hebben. Tegen de cvclus „Frauenliebe en -leben" is zij voors hands niet opgewassen. Hans Sluys verleende aan het klavier welwillende tegenwerking; geen enkel rubato van de zangeres kon zij volgen en alles klonk houterig en hinderlijk schools. Jo 't Hart en Marinus Flipse heb ben Zaterdag In Dlligentia een cello- en klavieravond gegeven, waarvoor tamelijk veel belangstelling was. De celliste heeft zich doen kennen als. degelijk instrumentaliste. die haar instrument gced beheerst. Wat oan haar spel nog ontbreekt, is warmte der toongeving en spontaniteit dei1 muzikale uiting. I^et Grave uit de Sonate van Sammartini moet veel bloeiender worden voorgedragen. In de prachtige e-moll Sonate op. 38 van Brahms was veel te waarderen. De stuwende en inspirerende kracht ging evenwel van Flipse uit, die de zware klavierpartij uitstekend heeft vertolkt. Voorts de Twaalf Variaties op een thema van Handel door Beet hoven en een tweedelige Sonate van Kodaly, in welker adagio Jo 't Hart bewees, dat zij toch wel tot een boei ender spel in staat is. dan zij aan vankelijk deed vermoeden. Met be langstelling kan men de verdere ont wikkeling van deze violooncelliste tegemoet zien. Op het tweede concert van" de Beethoven-cyclus wan het Residentie- Orkest was Theo van 'der Pas solist met- het Eerste Klavierconcert. Hij heeft dit charmante werk. dat nog aan Havdri en Mozart doet. denken, technisch gtiaf en met gezonde muzi kaliteit vertolkt. Yvon Baarspul. die dirigeerde, wist een goed contact te leggen met het orkest, zodat het ge heel een goede vertolking werd. Het zeer talrijke publiek "heeft den solist een kernachtige ovatie gebracht en bloemen - aangeboden. Het concert was geopend met een pittige vertol king van de ouverture „Egmopt", waarvan de „Siegessymphonie" met vaart en zeer suggestief werd ge speeld. Na de pauze werd de vierde symphonie ten gehore gebracht, die wij wegens verplichtingen elders niet meer hebben kunnen horen. P. TEUNISSEN Jr. In de grote Pers van het Stedelijke Museum „De Lakenhal" sprak ir. H. A. van Oerle Zaterdagmiddag voor de leden der vereniging „Oud Leiden" over het onderwerp „Leidens-stads ontwikkeling in de gouden eeuw". Dit in aansluiting op de enige tijd gele den door den heer N. j. Swierstra gehouden lezing over het ontstaan en de groei der stad Leiden. Spr. begon met op te merken hoe de tijd. welke onmiddellijk voorafging aan die waarover deze lezing handelt, voor Leiden een tijd is geweest van de grootste ellenden en rampspoeden. De achteruitgang der voor Leiden zo belangrijke lakenindustrie bracht grote armoede in de stad. Besmette lijke ziekten braken uit. de pest sleepte duizenden grafwaarts, het a'antal bedelaars binnen dc stads wallen was ontstellend. En temidden van deze slagen kwam voor onze stad de grootste ramp in haar ge schiedenis: het beleg der stad in 1574. Niet minder dan de helft van het aantal inwoners verloor de stad Lel den als gevolg van dit beleg, van 12000 liep het aantal ingezetenen terug tot 6000. Aan het eind der 16e eeuw kwamen grote veranderingen ii; de Leidse toe standen. De stad werd in perceel in kaart gebracht, het belastingwezen werd herzien en uitgebreid en Jan van Hout liet een volkstelling houden volgens een geheel nieuw systeem. Na 1581 begon de bevolking snel toe te nemen. In vijftig jaar vervijfvou digde het aanml inwoners en kwam daardoor-op ruim 70.000 met het ge volg, dat er in Lèiden een woning nood ontstond, zoals nog nooit was voorgekomen. Stadsuitbreiding was dus eerste eisen zo begon men in 1601 niet de aanleg van een „haven kwartier". Tien jaar later werd de stad belang rijk' vergroot, voornamelijk ten N. van de Oude Vest. De volgende stads uitbreiding dateert van 1644 en de laatste en tevens de grootste van 1659. In het tweede deel van zijn, rijk met lichtbeelden geïllustreerde, lezing gunde spr. zijn toehoorders een kijkje in het leven der Leidenaars van voor 300 jaar. De stad was toen verdeeld in vijf bannen met elk een bannen- meester aan het hoofd en deze ban nen waren weer onderverdeeld in buurtschappen onder leiding van buurtschapshoofden. Deze vorm van stadsindeling bracht een zekere saam horigheid. een bepaalde mate van intimiteit met zifch. De burgerij be stond voornamelijk uit arbeiders, die merendeels de toentertijd zo belang rijke huisindustrie beoefenden. De ar beidstoestanden waren vreselijk, vooral voor de kinderen, die echter toch nog door de autoriteiten be schermd werden door een verorde ning waarin bepaald werd. dat zij des avonds na 10 en des morgéns voor 5 uur geen arbeid mochten verrichten. Aan de hand van grafieken toonde spr. aan. hoe laag het welvaartspeil in die dagen voor Leiden was en welke lage lonen de lang en hard werkende arbeiders in dienst der ka pitalistisch georiënteerde huisindu strie -verdienden. Inderdaad de glorie van de gouden eeuw is voor onze stad geen medaille geweest zonder keerzijde. Voortaan: wie het eerst komt, heeft een plaats Men komt aan de tramhalte. Geen tram en geen mens. Je staat daar alleen en wacht. Dat kan gebeuren natuurlijk. Het duurt even en daar kómen ze aanlopen de reizi gers in spé en als de tjokvolle tram dan aankomt, sta je met z"n zessen. Dringen, dringen jongens een mijnheer voor je werkt met zin elle bogen maar datir doe je natuur lijk niet aan mee. want je bent be schaafd en je hebt opvoeding geno ten. ,JIee mevrouw, na u, gaat u gang maar"- mevrouw wordt door enkele behulpzame handen naar bin nen getrokken, de conducteur roept ..vol", een ruk aan de bel en daar gaat ie. Dan sta je daar weeralleen-, geen tram en geen mens en wacht. Dat kan ook gebeuren, maar 't is tragisch. Je troost je dan maar met de gedachte, dat er over zeven minu ten weer een tram komt en maakt voornemens om ditmaal wat brutaler te zijn. Dergelijke tafereeltjes zijn vandaag de dag niet zeldzaam. Dagelijks kan men kennis maken met de eerste, die de laatste is en het brutale mens, dat de halve wereld, of in dit geval een plaatsje in tram, trein of bus' heeft. Zo was het en zo is het nog bij de autobussen voor het station., waar menig reiziger, die reeds vroeg zijn plaatsje bij het eindpunt had inge nomen bij de aankomst van de bus naar achter werd gedrukt, niet meer mee kon en wachten moest op de volgende bus over één of twee uur. Aan deze wantoestand zal nu spoe dig een eind koeien. Reeds enige tijd is men bezig ,om op de Beestenmarkt bij de Steen- straat een prachtig autobuspark aan te leggen, waarbij men een zestal dubbele hekken heeft geplaatst waar tussen de reizigers bïiliet wachten op de bus moeten plaats nemen. Op die manier zal aan'het spreekwoord vwie het eerst komt, wie het eerst maalt" en dat heel wat sympathie ker klinkt dan die van den brutalen mens en zin halve wereld, weer recht worden gedaan Tekeningen en tekst van WIM MEULDIJK Handelsregister van de Kamer van Koophandel NIEUWE INSCHRIJVING: Kapok-, wol- en matrassenfabriek Redeko. Lel den. Witte Singel 13A. Fabricage van kapok, wol en matrassen ln de uit gebreidste zin, groothandel ln vul materialen. damasten, tijken, 'etc. Venn F. Redeker. Eindhoven en W. C. M. Koorn winder. Utrecht. (Voort zetting 'van: Kapck- en Matrassen- fabriek „Kleine"). MelkeriJ „Alida's Hoeve". Hlllegom. Brouwerslaan 53- Melkslljterij en verkoop van zuivel producten. E.J. Th. P. A. Lommerse, Hlllegom. WIJZIGING: F. Burgerjon, Leiden. Zoeterwoudseweg 96. Stucadoorsbedrljf. Overl. E.: F. Burgerjon. Lelden. 21 April 1944. N. E.: J. W. Burgerjon. Lelden. J. de Jong. Roelofsarendsvcen. Noordelnde 71. Winkelier in tabak en sigaren en verzekeringsagent. Overl. E J. de Jong. Roelofarendsveen, 23 Januari 1944. A. v. d. Hoek. Alphen a. d. Rijn, Hooftstraat 27—29. Winkel ln kruidenierswaren en comestibles. Ulttr.E.A. v. d. Hoek. Alphen a. d. Rijp, 15 April 1943. De handelsnaam Is gewijzigd In: J. W. van Nlekerk. Kapok- en matrassenfabrlek ..Kleine" (Agentuur en Commissiehandel Klei ne). Leiden, Maredljk 157. Ulttr.: E.: J A. M Kleine. Leiden. Firma Wed. W. Tuyn, Alphep a. d. Rijn, Hooft straat 55. Horlogerie en handel in goud- en zilverwerken, opticien. Overl. Venn.: mej. A. G. Tuyn. 20 Augustus 1943. De zaak wordt voortgezet onder dezelfde handelsnaam door- den over- blijvcnden vennoqt J. G. Tuyn, Al phen a. d. Rijn, als enig eigenaar. OPHEFFING: Q. Pouw. Roelofarends veen. B. 503. Melkhandel. J. van den Akker. Alphen a d. Rijn, Wilhelmlna- straat 8. Melkhandelaar. BURGERLIJKE STAND. Onder trouwd: J. van Dam cn J. Onderwater; H. H. J. van Klaveren en P H. T. Kleljn; H. van Putten en G. de Vor mer. A C. Koekcbakker cn C. Grif fioen; W.-F. van Rosse en W. W. van Steenbergen; F. Bos en F. R. Filippo. D. A. G. Slot en M. J. van Duuren; met de monifliarmonlcj Roman door Manfred Rausmann "•9) .Maar tussen twee haakjes, wat il Sgen wou: wat voor uitdrukkim -eft hij toen ook al weer gebruikt? .Wannefr,?" .Toen u tussen de twee onweer: ilken hing. waar de bliksem iede enblik in uw ballon kon slaan?"v ..Een uitdrukking?" „Ja. zo'n uitdrukking over onzen ieven Heer?" „O die! „Nu komt Lieve Heer persoonlijk." Bedoelt u die?" „Ja, Ja", dat bedoelde Peter. Nu zag e het immers zelf! Een dol exem plaar. die Hurry! „Nu komt onze Lieve Heer persoonlijk:" Dat moest hij zaen te onthouden! Of het nu heus ao erg was, wanneer je in een onweersbui kwam? „Het is het waanzinnigste, wat Je je kunt voorstellen. Maar u' kunt het niet voorstellen, u kunt het u eenvoudig niet voorstellen." „Dan hebt. u dit jaar heel wat meegemaakt!" „Dat doe ik altijd." Abel zei pèinzend voor zichzelf, dat hij dacht, dat alles slechts één maal in het leven van een mens voorkwam, maar éénmaal, één ogen bliken dan nooit meer. Een be paald gevoel en zo. Alleen dan, wan neer het voor de eerste maal wanneer je het voor de eerste maal voelde, was het echt en waarach tighij kon het met zo goed on der woorden brengen, maar later zou het nooit meer zo opwindend en alles doortrillend en mooi zijn, het zou dan meer als een herinne ring zijn, misschien voelde je zelfs het ware en echte niet meer en maakte je Je dat alleen wijs Maar dat eerste huiveren en ver bijsterd zijn kwam nooit weer terug. Een kleine ster ging op, fonkelde even en verdween voor eeuwig. Of Corinna ook die vrees voor de ver gankelijkheid niet kende? Daarom kunnen de volwassen ook geen trouw en geen ware liefde hebben. De ware liefde en de trouw en de verlorenheid, die heb Je slechts wanneer je voor de eerste maal iemand liefhebt, zo op onze leeftijd, 924. „Hm", bromi Sneeuwvlok: „Die gezichten van die mannen bevallen me niet. We kunnen beterMaar Piet Punthoofd vindt het prachtig. „Goed", zegt hij tot Knots en Knars, „brengen jullie ons maar naar dat hotel. Wij weten hier ln de stad geen weg." „Nu", denkt Sneeuwvlok, „voor uit dan maar. Misschien vergis ik me." De buurt waar Knots en Knars onze vrienden heenbrengen ziet er niet erg fris uit. 925. Het zijn allemaal erg nauwe steegjes, die zij doorgaan. Overal zijn kapotte ramen en deuren en er schijnt hier niemand te zijn, die er aan denkt het vuil van de straat weg te vegen of de stoep te boenen. „Nou", denkt Sneeuwvlok, die een beetje achtergebleven is, „.ik begin die mannen steeds minder te ver trouwen. Hoe kan er nu in een buurt als deze een piekfijn hotel zijn? Plots kijkt onze held verschrikt op. Boven zijn hoofd klinkt een stem: „Hé, psstl Jochie. Luister eens effe!"' wanneer het je zo pijnlijk overvalt./. „Ik geloof, dat het zo is." „O Gód", zeicfe Corinna, „wat kunt u dat alles mooi zeggen! En nu weet lk ook waarom het mij zo angstig te moede was. Mijn liefde was heel anders dan de zijne. Daar in zult u wel gelijk hebben. O God, wat moet ik nu beginnen?" Peter zeide, dat het hem ♦boven zijn petje ging: het werd hem te ingewikkeld. En een ster, die voor altijd verdween, bestond niet. En wat voor een huiveren Abel be doelde? „Ah zo. nu... Ah zoooo...!" Hij zweeg. „Neen", sprak Corinna. „Abel heeft zeker gelijk. Ik heb altijd iets derge lijks gevoeld, maar het nooit onder woorden kunnen brengen." Enfin, maar wanneer Peter eerlijk zijn mening moest zeggen, dan draalde de zaak .toch hier op neer: het voornaamste was of Hurry ge red was. En wanneer hij gered was. dan moesten ze hem eenvoudig vra gen hoe de zaak nu eigenlijk stond. En dan hing alles van zijn ant woord af. „De zaak staat zo, dat hij mij weggesmeten heeft." „Daarom gaat het Juist. Dèt is juist de vraag. Je kan ook geloven, dat hij u in de allereerste plaats heeft willen redden. Ik zou u ook gered hebben, wanneer ik in zijn plaats geweest was „Maar u hebt mij ook niet lief." „Neen", zeide Peter. „Nou, daar heb Je het!" „En omdat ik u niet liefheb, had ik u mogen redden en anders Nu wordt het te gek, nu snap ik er geen jota meer van. En wanneer ik u liefhad, had ik u niet mogen red den? Neem me niet kwalijk, dat ik het zeg, maar nu bazelt u toch een heel klein beetje." Stilte. Boven trommelden de hijstouwen weer tegen de mast. nu eens harder, dan weer zachter. In de romp van het schip kraakte het. Wordt vervolgd.) J. H. A. J. M. Poppe en G. J. Geerts- ma; J. Jongeneel en M. T. Rabel. Geboren: Rtidl, z. v. v. d. Kraats Brouwer; Jacobus J.. 2. v. Geenjaar-^ Ribot. Overleden: J. Sierag; z.. 1 mnd W. J A. Scljsener, m.. 45 J.: M. E. v. d Kaay. vr.. 88 J.; J. Lardee, huisvr. v. G. Nlevaart, 79 j. AGENDA BIOSCOPEN Casino: Maske in Blau, dag. 2 en 7.30 uur. Zondag 1.30. 3.45. 6 en 8.15 uur. Boven 18 Jaar; Lldo: Het pleegkind, dag. 2 en 7.30 u. Alle leeftijden, Luxor: Liefdesgeschiede nis. dag. 2 enN7.30 uur. Zondag 2. 4.30 en-7 30 uur Boven 18 Jaar. Rcx: Ope- rctto. dag. 2 en 7.30 uur. Zondag 2 tot 6.30 uur doorl. voorst. 8 uur. Alle leeftijden. Trianon: Familieschandaal, dag. 2 en 7.30 uur. Zondag van 1.15 tot 7.30 uur doorl. voorst. 8 uur. Boven 18 Jaar. MAANDAG Stadsgehoorzaal (kl. z.). 7-.30 uur: Sonaten-avond. Olly Folge Fonden (viool), Paul. Niesslng (plano). •DINSDAG. Stadsgehoorzaal 7 u.: Residentie-Orkest, 2e Beethoven-con cert. Museum van Oudheden, 7.30 u.: Lezing mej dr. E. F. Prins de Jong. „Een en ander over Griekse terra cotta's. Officiëele Mededeelingen INLEVERING VAN EIEREN. Op 15 April J.l. Is de eerste termijn Voor het leveren van eieren door pluimveehouders zonder voedertpe- wijzlng verstreken. Het bedrijfschap voor pluimvee cn eieren zal thans nog niet overgaan tot Invordering van de verschuldigde bedragen wegens niet geleverde elerA Pluimveehou ders. die per 15 April niet ten minste 7 eieren per dier hebben geleverd, worden ditmaal in de gelegenheid ge steld de ln de eerste periode te wei nig geleverde eieren in de tweede periode bij te leveren. Aan het einde van de tweede periode (15 Mei e.k.) moeten echter ten minste 18 eieren per dier zijn geleverd. Bij nalatigen zal onmiddellijk kunnen worden over gegaan tot invordering van 1 per niet geleverd ei. Indien aan het einde der geheele leveringsperiode niet vol ledig aan den aanslag tot lévering van eieren is voldaan, moet tevens het pluimvee ter beschikking van het be drijfschap worden gesteld. „REICHSKARTE FUR URLAUBER". De bonrren van de ..Reichskarte für urlauber" welke volgens het op schrift vervielen op 14 November 1943 en, welker geldigheidsduur lntusschen Js verlengd tot 1 Mei 1944 zijn thans geldig verklaard tot en met 23 Juli. a.s. NIEUWE „LEBEN,SMITTELKARTEN" Met Ingang van 1 Mei 1944 worden nieuwe „Lebensmittelkarteii" der Deutschen Wehrmacht ln den Nleder- landen" in gebruik genomen. Deze kaarten, welke, even als de vorige, een geldigheidsduur van één, drie of vijf dagen hebben, zijn uitgevoerd in lichtblauwe kleur met zwarten op druk Op de kaarten staat als geldig heidsduur aangegeven „guitig bis 31-8-'44" .op de bonnen uitsluitend „31-8-'44". De kaarten bevatten bon nen voor 50 gram vlcesch, 5. 10 en 20 gram boter, 10 en 20 gram suiker. 10. 20 en 25 gram koffiesurrogaat, 20 en 25 gram Jam. 50 en 100 gram brood. 25 gram „N&bfmlttel Oder Mehl", 250 gram aardappelen. 50 gram vlcesch of 1 el, 25 gram kaas en 1 1. taptemelk. Losse bonnen zijn uitsluitend geldig, wanneer tevens de „Lebensmlttelkarte" voorzien van het stempel der be voegde Dultsche autoriteiten, wordt overgelegd. Het weigeren, zonder dat daarvoor gegronde redenen zijn, om de bonnen dezer kaarten aan te nemen, is strafbaar. De inlevering dezer bonnen tegen toewijzingen of rantsoenbonncn bij de distributiedien sten dient op dezelfde wijze te ge schieden als bij de bonnen der bruine „Lebensmlttelkarten" geschiedt. De geldigheidsduur der bruine .Lebens mlttelkarten" welke oorspronkelijk eindigde op 31 Maart 1944 en nadien is verlengd tot en met 30 April 1944, wordt nogmaals 14 dagen verlengd, dus. tot en met 14 Mei as. (Ingezonden Mededelingen Wal is 't kostbaarste ingrediënt Dat is de goede naam vao dengene, die Uw voedings middelen verzorgt! Daarom is de naam W. A. Scholten op een verpakking van zulk een waarde. Zuiverhèid, voedzaamheid en fijne smaak vindt U gegaran deerd in W. A. Schojten's Albumona, Butaroma, sago, Transparanta, verpakt aard appelmeel etc. W.A. SCHOLTEN Aardappelmeelfabrieken LANG MENSENHAAR steeds te koop gevr. óók van particulieren. Gooit Uw lang haar dus niet weg. doch verkoop het aan de EERSTE NEDERL. HANDEL IN HAARAFVAL" Keizersgracht 23, A*dan»-C. Hoogste prijzen! Rustige geldbelegging Postzegels. Aangeboden door particulier 50.000 stuks post- congres (P.T.T.Nederland ln postfrlsse vellen a 40 per 100. Desgewenst ook per 1000. Eventueel bereid ander ob ject, ook bulten' postzegels om, in ruil te nemen. H. D. DE HARDE. Pleter v. d. Does straat 31 huis. A'dam-W. Muziekinstrumenten te koop gevraagd: Saxopho nes. clarinetten. böhmflulten. hobo's, slagwerken, trompet ten, schulftrombones, alle ln lage stemming. Guitaren en mandolines. Aanb. met opg. van merk en uiterste prijs aan Fa. PH. HAKKERT Jr.. Schickade 172, Rotterdam-C., telefoon 49864. „Zou je even willen wachten" „Zou je even willen wachten" is de titel van een vlotte cabaret-revue, welke Zaterdag- en Zondagavond door Else Schmidt, Jan Blok, G. du Bree. Tcin Klomp e.a. in de Stads gehoorzaal werd gebracht. Het gezel schap wist het .matig opgekomen pu bliek rtiet enkele geestige schetsjes goed te amuseren. Wim Bosch en Tihe Hameetman oogstten aan accor deon en piano een goed succes, even als de conferencier Max van Laar hoven. die enkele aardige liedjes zong. De weinige aanwezigen waren gul met applaus. Wie wil graag een groot1 huis? Heel huls in Tulnstadwljk, 7 kamers, centr. verwarming, bad. ter ruiling aangeboden tegen kleiner huls. étage-flat of beneden-woning. Goede stand ln rustige omgeving, niet te ver van Station of met tramverbinding. Lelden of Oegstgeest Br. onder no. 1035. bur. van dit bfrad. t Alwéér 'n vergeten „De Betuwe"-pot! Die gaat terug naar de fabriekom ophieuw gevuld té worden. We snikken ernaar net als naar ons andere leege glaswerk! Maar maakt U het eerst schoon, daar ver vuild en beschimmeld glaswerk zoo moeilijk in onze spoelmachines te reinigen is. MIJ 1.10 (pot medebrengen) nog niet heeft, doet zich zelf schade Uw huls. meubelen en vloeren weer hun oude glans. „Interieurkunst" Nleuustceg 17. Leiden. Jonge wed. mét zoon. 8 jaar. zoekt plaatsing als juffr. i.d. huishouding bij kl. gezin of waar de huis vrouw ontbreekt. Br. onder no. 1037, bur. van dit blad. Wie heeft voor mij een cello in ruil voor zeer goede 2 viool met etui en stok .of D.K.W.- motoronderdclen. motormag- ncten 2-4-6 cyl. of projectle- abiv. merk Ica. normaal film, zonder motor en lens. Brand vrije fllmtrommels. Genegen eventueel bij te betalen. W. P. HOLSWILDER. Mauritsstraat 20. Lelden. ot men In het oude Rome. Zulke vreemde spij zen heeft U niet noodig om te.smullen. U kunt meer^ genieten von F./.F.-pudding. U herkent die; omdot zij zoo roomig smaakt. gevraagd bij Haagse Handelsonderneming voor directe of latere Indiensttreding. Leeftijd circa 18 20 jaar. Machineschrijven noodzakelijk. Brieven te zenden onder no. 1042. bureau van dit, blad. N.V. De Leidse Droodfabriëk vraagt voor direct Aanmelden Kantoor Mare I. Meubilaire goederen, Inventarissen, kachels, for nuizen, brandkasten, weegwerktulgen enz. Inkoop, Inruilen, herstellen, taxeren. Vakkundig adres. Jarenlange bekendheid. A. J. HARTWIJK - GOEDERENBEURS Burgsteeg 4, Nieuwe Beestenmarkt 79 (Veemarkt). Smakelijk en gezond, JXX. kweeken krachtreserve V1AAG UW WINKELIE1 DONDERDAG 4 MEI, 2 UUR N.M. VAN GOUD, ZILVER EN JUWELEN ln het Veilinggebouw „PERFECT", Nieuwstraat 26, tel. 11.00.23. Bijvoegingen kunnen geschieden ten kantore van „PERFECT", Pr. Hendrikstraat 54, tel. 33.57.15 en aan de Veilingzaal. Deurw. GRONDEL en VAN KOETSVELD. In het Tehuis voor Ouden van dagen, uitgaande van de Ned. Herv. Diaconie (Ger. Minnehuls), Kaarsen- makerstraat 7. Lelden, kan voor hulp bij de Ouden van dagen een JUFFROUW geplaatst worden bij voorkeur Ned. Herv. en tevens een flinke Keukenjuffrouw, eenvoudig kunnende koken. Sollicitaties te richten aan P. P. DE KONING, secr. College Regenten, Zijlsingel 72 a. Lelden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Dagblad voor Leiden en Omstreken | 1944 | | pagina 2