-A P Santos-Ideaal Sporh „Berafsaufklarungsaktlon - 1944 Plechtige opening te Utrecht Het belang van de beroepskeuze Röntgenkwartet in de Stadsgehoorzaal „De verloren zoon" Haagse Muziekweek bel ,Sneeu.wv[ok - de Eskimo" S® Lope de Vega's „Mirakelridder" Uitnemende creatie van Ben Royaards KOOK MET WEINIG WATER Eduard Flipse met De Groot in Brussel Heet U wel dat U op Uw BLOEM BONNEN ook kunt krijgen KOOPMANS PANNEKOEK .MEEL Heden verschijnt het 2e nummer van in een nieuw gewaad. MAANDAG 14 FEBRUARI 1944 2L KOVDEKERK A. D. RIJN UTRECHT. 14 Febr. Op plech tige wijze is Zaterdagmiddag ae ..Berufsaufklarungsaktion''-1944. geor ganiseerd door de Hitler-Jugend in samenwerking met het Deutsche Ar- beitsfront in de Blauwe zaal van de Stadsschouwburg hier ter stede ge opend. Tot deze officiële opening waren verschillende instanties op onderwijs- en arbeidsfrontgebied uit genodigd. Onder de aanwezigen merkten wij om. op: prof. dr. O. Nieschulz. Kreisinspecteur der NS. D.A.P., dr. Jütting. Leiter der Haupt- abteilung Soz. Vcrwaltung, Haupt- madel-Führerin Prouschaft. Bann- führer Schmerder. Leiter Hauptabt. 4. en verder vertegenwoordigers van de Hitler-Jugend. Nat. Jeugdstorm, Deutsche Arbeitsfront en vele leer krachten van zich in Nederland be vindende Duitse scholen. Driehonderd jongens en meisjes waren, in hun kleurige uniform ge stoken. in de feestelijk versierde zaal bijeen. De samenkomst werd ge opend met een klassiek muziekstuk, ten gehore gebracht door een strijk kwartet van de Haagse Hitlerjugend. Vervolgens werden enige nat.-soc. strijdleuzen opgezegd, waarna een Jongens- cn mcisjescorps meerstem mig enige Duitse liederen zong. Het eerst sprak Oberbannführer Voss. Stabslelter in der Befehlstelle der H J. In den Nlederlanden. De ,.Be- rufsaufkl&rungsaktion" zelde spr.. stelt zich ten doel. algemeen begrip te wekken voor het belang van de beroepskeuze. In vroeger 'aren ging het voornamelijk om de vraag: Hoe kan lk ln de kortst mogelijke tijd het meeste geld verdienen? Deze periode ls. sinds het aan het bewind komen van Adolf Hitler, voorbij De sociale ordening van thans beoogt o.m. dat geld geen factor van betekenis mag zijn in het leven van den mens. om dat het Ln de eerste plaats aankomt op de prestaties van het individu ln de gemeenschap. Bij de keuze van een beroep behoren behalve het Individu zelf. ook de ouders, maar bovenal de ..Berufsberater" steun te verlenen. De Führer heelt ons, zo vervolgde spr., nieuwe richtlijnen gegeven. Het schijn baar onbeduidendste beroep kan toch zeer belangrijk zijn; een opvatting, die men vroeger niet of nauwelijks was toegedaan. Spr. herinnerde aan het nameloze leed. dat het leger van werklozen ;n Duitsland moest door staan Ln de Jaren 19241933. De so ciale ordening heeft daarna een storm achtige. mgar Juiste ontwikkeling meegemaakt. In de plaats van de werkloosheid is thans het tekort aan werkkrachten getreden. Het ls zaak om ln deze dagen iedereen daar te plaatsen, waar men overeenkomstig zijn neigingen en talenten het meest voor de gemeenscliap kan betekenen. Met een laatste opwekking het be roep. dat de Jongens en meisjes thans moeten kiezen, ernstig te kiezen, be sloot spr. zijn rede. Rede Gau-Obmann Kretschmar Namens het D.A.F. sprak nog Be-; relcheslelter, Gau-Obmann Krctsch-; mar. die er allereerst aan herinnerde; hoe hijzelf ln vroeger Jaren zich een beroep had laten kiezen. De meesten van ons, aldus spr., werden gewoon, naar een fabriek gestuurd om geld te, verdienen. Of wij daar zin ln hadden., werd niet naar gevraagd. In het toen malige systeem was niet de mens het) middelpunt, maar het geld of de, groep, voor wie men werkte. Nu ken-1 nen we. door onze nieuwe levensbe-i schouwing, den werkenden mens. die ten volle en te allen tijde bereid ls voor zijn land en zijn. volk te aroei-, den. Dat arbeid geen vloek is. mear een eer. daarvan zijn we ons bewust geworden. We wenden thans de beste eigenschappen van leder persoonlijk aan voor het welzijn van ons volk. Zoals we recht hebben od arbeid, zo hebben wij ook de plicht om die arbeid van ons volk zo goed mogelijk te gebruiken. Daarom is het nodig, dat leder op de plaats komt. waar hij hoort. Jongens en meisjes, aldus richtte spr. zich tot de Jeugd, jullie kunt kiezen. Wij raden jullie het beste en ook de ouders hebben bij deze keus het beste met Jullie voor. Vergeet hierbij niet, dat een mens niet be oordeeld wordt naar hetgeen hij 1 s, maar naar hoe hij zijn werk doet. Ook spr. herinnerde vervolgens aan dc nieuwe grote sociale verordenin gen in het Duitse rijk en drong er bij de Jeugd op aan. niet het gemeen schapsgevoel. geleerd In H.J. en B.D.M. of Jeugdstorm, te vergeten. Juist door dat gemeenschapsgevoel kunnen wij krachtige. hard-werkende mensen krijgen De strijders aan de verschil lende Duitse fronten stelde spr. ten voorbeeld. Wij geloven onvoorwaardelijk ln de eindoverwinning, zo eindigde spreker. Met Adolf Hitler aan de top zal het gelukken de zege te behalen Het ls onze plicht den Führer ln zijn harde strijd van dag tot dag bij te staan. Aan het slot van deze openingsactie speelde het kwartet nog een paar mu zieknummers en zong de jeugd enige liederen, waarna de bijeenkomst werd gesloten met een orlewerl: Sleg Heil. LEIDS NIEUWS Handelsregister van de Kamer van Koophandel Wijzigingen: J. v. d. Linden Zonen. Hillegom, N. Leldsevaart 29, bloembollen- en bloemkwekers; uittr. venn.: Joh. en P. van der Linden, Hillegom; nieuwe venn.: C. van der Linden, Hillegom. De bepalingen ten aanzien van de rechten van derden zijn gewijzigd. Spycr Brothers, Ter Aar, hoofdz.: Amsterdam. Jan van Eyckstraat 26, groentenzouterljen. Het filiaal te Ter Aar ls opgeheven. M. Ziegelaar, Leiden, Kalserstraat 2a, schildersbedrijf. Ovcrl. elg.: M. Ziege laar, Lelden, dd. 24 Januari 1944. M. C. Segaar, Leiden. Lange Schei straat 2123. koperslagerij en plaat werkerij. De zaak ls met Ingang van 1 Januari 1944 voortgezet als een ven nootschap onder firma onder de naam: Fa. M. C. Segaar Zonen. Venn.: M. C.. W. P. cn M. C. Segaar, Leiden. Wijzigingen: Algemene Beleggers Concentratlc-A.B.C.. Lelden. Rijnsbur- gerweg 120. Behartiging van de finan ciële belangen van particuliere geld beleggers. Afkomstig uit Den Haag De Jong's Machinefabriek Lelden. Hoge Morsweg 136. Het bedrijf ls ver plaatst naar Hazerswoude. Hoge Rijn dijk 2. Commanditaire Vennootschap ..Jamlta", Lelden, Oude Vest 171a. Fabricage van en handel engros ln consumptie-artikelen. Proc. verleend aan: H. J Bomans, Hilversum (PP.). Centrale Boodschappen Dienst Tempo, Lelden. Nleuwstraat 25-27 Hoofdz.: Haarlem. Kleverlaan 5. Het filiaal te Lelden ls overgegaan aan den heer J. P. Kalthoff. Cabaretavond De Millers In een matig bezette Stadsgehoor zaal werd een Bonte-avond gegeven, zaal wordt een Bonte-avond gegeven, waaraan medewerking verleenden De Millers, met Sanny Day zang, De 3 Rocardis Barthly Comp., Cocn v. Nassau en Nol v. Dijk, conferen cier. Vooral eerstgenoemden hadden veel succes Jammer was het dat enige brooddronken kwajongens de avond voor anderen poogden te be derven. BESCHIKBAARSTELLING GROENTE. In het klantenblndlngsgebled voor groenten en fruit rayon Leiden zijn detaillisten in de week van 14 t-m 19 Febr 1944 met dc beginletters A. B. C, D. E. F. G bevoorraad om op klan tenkaart een 4 pond spruiten of 4 pond lof af te geven per gezinslid. Vast gestelde maximumprijs voor consu menten: spruiten ƒ0.31 per kg., lof 0.39 per kg. Deze zijn in het klanten blndlngsgebled met inbegrip van de plaatsen Noordwijk, Sassenhelm. Voor schoten. Zoetcrwoude. Alle detaillisten zijn bevoorraad met ee,n extra toewij zing winterpeen en uien Deze bevoor rading komt hierop neer, dat elk ge zinslid recht heeft in de week van 14 tot 19 Februari op 1 kg winterpeen cn 1 kg. uien extra. De vastgestelde maxi mumprijzen voor consumenten, win terpeen 2 0.10 per kg. en uien A 0.14 per kg. Klantenkaarten dienen met deze extra toewijzing afgeteekend te wor den met E. De detaillisten zullen met deze extra distribueering hun klanten bedienen volgens het nummersysteem van hun klantenwljk. Bedrijfschap voor groenten en fruit P.V.K. te Lelden. RIJK S3URGERWEG 62a, TEL 24029, LEIDEN Hootdk. A'dam. Fil: Rottardom - Den Haag Haarlem - Tilburg - Hoorn - Goudo Directeur: H. J. Kerkmeester, Bus- sum; hoofdredacteur; Hendrik Llndt. Amsterdam; plv. hoofdredacteur; lr. A H. de Haas van DorBser, Haarlem- binnenland: J v Grieken; illustratie en opmaak: R Kampstra; volkscul tuur en kunst; M Wolters. muziek; G K Krop; sport: J. J. Liber; adver tenties: A, H. Lammere, allen te Am sterdam. K 113 Jongens wilde inbreken Zondagavond werd een poging tot inbraak gedaan in een sigarenzaak aan de Nieuwe Rijn alhier, door twee jongens van pl.m. vijftien jaar. Met een glassnijder probeerden zij een ruit uit te snijden, doch met een he vig gerinkel viel de gehele spiegelruit op straat, waarop de inbrekers de vlucht namen. Eén liep regelrecht in de armen van een voorbijganger, die hem vastgreep en overbracht naar het politiebureau, de ander werd la ter door de politie gearresteerd. Jeugdkoor van „Ex Animo" De Christ. Zangvereniging „Ex Animo", heeft een Jeugdkoor met ongeveer 100 leden tussen vijftien en achttien jaar opgericht. Ook dit koor zal onder leiding staan van den heer H. W. de Wolff uit Rotterdam. ONGEVAL OP HET VOETBAL VELD. Zondag botsten bij het voetballen op het voetbalveld aan de Zoeterwoudesingel twee spelers tegen elkaar. Beiden liepen eens hersen schudding op. Eén werd naar zijn woning, de ander naar het Acade misch Ziekenhuis vervoerd. DIEFSTALLEN. In een pakhuis aan de Groene Poort werd ingebro ken. Een hoeveelheid aardewerk en een rijwiel werden ontvreemd. BEROEP AANGENOMEN. Ds. W. H. Kelder, predikant bij de Ned. Herv. Gemeente te Middelburg, heeft het beroep (in de vacature ds. J. Riemens» naar de Ned. Herv. Ge meente alhier, aangenomen. BEROEPEN. De heer C. van *t Riet. theologische candidaat alhier, is beroepen als hulppredikant bij de Ned. Herv. Kerk te Bourtagne (Gr.) GROENTE NDISTRIBUTIE. De ze week zal in het klantengebied Lei den een begin worden gemaakt met een extra verstrekking van diverse soorten groenten als spruiten, lof, peen en uien. AGENDA: Bioscopen: Casino: Het geval-Styx, dag. 2 en 7.30 uur. Zondag 1.30. 3.45, 6' en 8.30 u.. 18 J.; Lldo: Variété-revue, dag. 2.15 en 7.30 u.. Zondag 2.15. 4.30 en 7.30 u.. alle leeft.: Rex: Ik pas wel op Je vrouw, dag. 2 7.30 u.. Zondag 1.30 tot 7.30 u. en 8 u, 18 J.. Trianon: Tonelll, dag. 2 en 7.30 u„ Zondag 1 tot 7.30 u. en 8 u.. 18 J. Heden Stadsgehoorzaal 7.30 uur: Jub. uitvoering ..Kunst na Arbeid". Schouwburg 7.30 uur: Spleloperette „Der blaue Helnrlch". BURGERLIJKE STAND. Onder trouw: F. C. Poelijoe en P. M. Trap. J. GIJsman en A. Blom; L. J. van Roodcn en M. H. van Bcrkel: J. van Vierssen en A. E. Slegtenhorst. Geboren; Peter, z. v. P. de Wolf en J. Oostveen. Overleden: M. P. Rijkers, vr. v. H. J. H. J. Scholte 40 J.; W E. Schot man, vr. v. L. C. J. Ober 72 J.; J. E. Phlllppo, vr v. C. A. Zirkzee 71 J.; D. Kraan, m. 37 J.; H. Schoonenberg, vr. v. A. Imthorn 81 J.; H. J. Straathof, m. 70 J.; J. Jans, wed. v. H. van der Hoogt 71 J ;D. van As, m. 61 j. BURGERLIJKE STAND. Gebo ren: Rudolf, z, v. T, Ooms en H. Ver water; Johannes Josephus Antonlus, z. v. C. H. van der Voort en C. C. de Konlnk; Antonla Adrlana Maria, d. v. T. C. Deckers en J. A. C. van der Hoeven; Franclsca Johanna Maria, d. v. F. H. M. Beltjens en S. M. Bergers; Wilhelmina Petronella Johanna, d. v. G. van der Voorn en M. J. Wouters; BregtJe, d. v. J. van Iterson en M. van der Plas; Johana, d. v. J. van Iterson en M. van der Plas; Marga- retha Jacoba, d. v. M. J. Oosterveer en M. M. van der Heijden; Hendrik, z. v. H. Keljzer en W. Keijzer; Plerrine Johanna, d. v, J. Cardlnaal en J. C. Kullberg; Theodorus Franclscus Jaco bus Antonlus. z. v. J. H. S. Jaspers en C. J. A. Vlnkestein; Antonia Berna- detta, d. v. A. Kluts en T. Baars. Overleden: M. J. van Rijzen, 67 J.; P. M. Kloosterman, 4 d. Ondertrouwd; J. Homan en J. W. van Dam. HOCKE Y-UITSLAGEN. De Hockey-elftallen van Zuiderwijck brachten de volgende resultaten Heren: Zuidwijk I—Zandvoort II 3—1, HDS V—Zuidwijk II 0—5, Groen-Geel VilZuidwijk III 03, VCB b—Zuidwijck a 2—0, Dames; Zuidwijk ISos II 60, Zuidwijck II—PTT I 2—2. Groen- Geel—Zuidwijck III 3—0, Zuidwijck a Herdito b fr-0. BURGERLIJKE STAND. Geboren; Elsje, d. v. C. Horsman en P. de Boek; Alletta. d. v. A. C. Wensveen en H. de Graal; Cornells J.. z. v. J, A. v. d. Berg cn J. v. d. Werf; Hendrlka N.. d. v. W. v. Vegtcn cn J. Oppelaar. Overloden Pieter de Ligny. 83 J.; Gcrrlt de Mink, 74 J.; Klaasje v. Kla veren. 3 w.; Pieter N. de Jong; Anna de Waal. 83 wed. v. A. v. Baren, LEIDSCHENDAM W. F. Gerdes overleden In de ouderdom van 73 Jaar is te Voorschoten overleden de heer W. F. Gerdes Oosterbeck, oud-referendaris van het Departement van koloniën Officier in de orde van Oranje- Nassau. STROOMPRIJS VERLAAGD. Te rekenen van 1 Januari af is de prijs van de electrische lichtstroom voor hen die deze betrekken volgens het oppervlakte-tarief verlaagd van 7 op 5 cent per kw. ZILVEREN JUBILEA. Morgen. Dinsdag 15 Februari, herdenken de heren L. C. de Koning en T. Borst het feit. dat zij 25 jaar resp. voorzit ter en secretaris-peningmeester zijn van de Coöperatieve Tuinbouwveiling „Veur en omstreken g.a.". Een voor dit doel samengesteld comité zal de beide jubilarissen huldigen. HAAGS NIEUWS Wie kent deze vrouw? De hoofdinspecteur der Staats- recherche vestigt de aandacht op een vrouw, genaamd: Wilhelmina Knape. geboren te Den Haag. 30 September 1915. Deze vrouw heeft zich op ver schillende adressen hier ter stede als werkster verhuurd en is telkens na korte tijd met medeneming van geld of goederen van haar werkgeefster vertrokken. Het adres dat zij opgaf, bleek vals te zijn. Zij. die inlichtingen omtfent haar verblijfplaats kunnen verschaffen, worden verzocht zich te vervoegen aan dc recherchepost aan het bureau Buitenhof alhier (tel. 22 toestel 471). VOLKSCULTUUR EN KUNS7 Het RÖntgen-Kwartet, dat Zondag middag in de Stadsgehoorzaal te Lei den voor de Kunstkring musiceerde, is ook ln zijn nieuwe samenstelling ("Joachim Röntgen. Piet Nijland, resp. eerste en tweede viool, Wim de Zoete, alt en Corn. Preuyt, cello) te Leiden reeds te goeder naam en faam be kend mede door de kwartetconcerten, die de Kunstkring haar leden af en toe aanbiedt. Het kwartet heeft zich de laatste tijd steeds gunstiger ont wikkeld en gaat tot de vooraanstaan de kamermuziekensembles ln ons land behoren. Net een uitvoering van Mozart (A- dur K.V. 464), Beethoven (op. 18 no. 3) en Debussy heeft het deze repu tatie hooggehouden. Na een nog niet geheel op volle capaciteiten uitge voerde Mozart riskant begin was het peil steeds stijgende en be reikte o.m. een hoogtepunt qua ho mogeen samenspel en bloeiende klank in Beethoven, met name in het bril- lante presto. Jammer dat men niet alle herhalingen in acht nam, het geen het overzicht over de van na ture op de zuivere vorm afgestelde klassieke werken zozeer vergemakke lijkt. Dat na de pauze Debussy tegen viel, was slechts een kwestie van acoustiek. Het kwartet beheerst ook deze subtiele muziek volkomen, maar kon de klank niet tot zijn recht doen komen in een zaal. die voor kamer muziek in het algemeen al ver boven de maat was. Vele honderden Kunstkringleden hebben overigens met spanning de uitvoeringen gevolgd, ook daar waar het vaak inspanning kostteMet appalus was men terecht zeer gul. J. WESTERWOUDT. Het zeemansleven is steeds een dankbaar onderwerp geweest voor ons volkstoneel. De koene helden daden van het volk van mensenred ders. die met storm en ontij erop uittrekken om met inzet van eigen leven. dat. van anderen te redden, zullen wel steeds stof blijven leveren voor onze toneelschrijvers. Begrijpe lijk is het dat in een tijd als deze. waarin een ongekende belangstelling bestaat voor de grote daden van ons volk, toneelstukken met een derge lijke inslag succes boeken. Zo was het ook Zondagavond in de Leidse Schouwburg, waar het pu bliek zich opgetogen toonde bij de opvoering van Bob Bertina's toneel spel „De verloren zoon" door Willem Goossens Volktoneel. De inhoud is pretentieloos en on derscheidt zich slechts in één enkel opzicht van wat men in vrijwel alle toneelspelen, die over het zeemans leven handelen, te zien pleegt te krijgen. Arie een schipbreukeling, die opgroeit in het gezin van den vuur torenwachter Dekker vindt zijn roe ping niet in de zeevaart. Hij wil vlieger worden. Dit veroorzaakt on genoegen met zijn stiefvader. Jan Dekker, die hem niet begrijpen kan en zijn keus laf vindt. Uiteindelijk vinden deze beiden elkaar bij een red ding, waarin ook de piloot zijn aan deel heeft. De schrijver heeft de wederzijdse waardering van den stocren zeeman en den stadsen, keurig geuniformden piloot hier zeker symbolisch be doeld kundig door het verhaal ge weven. Bijzondere waardering verdient de perfecte vertolking van de rol van den pleegzoon Arie door Theo van Duijn. W. A. DENEL. Ook ln de Residentie heeft Willem Noske zijn lezing van Beethovens Vioolconcert mogen brengen en wel op het Woensdagavond gegeven con cert van het R e s i d e n t i e-O r k e s t onder leiding van Toon Verhey. De violist heeft de gunstige indrukken van zijn hier onlangs gegeven recital nadrukkelijk bevestigd, al miste hij in de aanvang de juiste intonatie en vertoonde het begin van het Rondo een inzinging. In de ruime bijval liet hij terecht Toon Verhey delen, die volgzaam en schoon liet begeleiden en het orkest vurig aanvoerde in de fraai geïnstru menteerde symphonlsche variaties op „Istar" van Vincent d'Indy en in Cesar Francks symphonisch gedicht „Le chasseur maüdit" (De vervloekte jager). Voor een gevuld Dillgentia heeft de zangeres Henriette Sala met een vrijwel indëntiek programma van haar eerste avond Donderdagavond de gunstige indrukken bevestigd, die ,*ij Wti dli uropgar mat de mondharmonica Roman door Manfred Hausmann 5) Een Hanze stoomboot, die rustig opgedoemd was. haalde de Schar- hörn in een triest spook met lichten in de masten en een matte, zwakke glans meer naar beneden. De dekken waren verlaten, nergens was een levende ziel te zien. De zwaar werkende schroef sloeg uit het water op. Groot, luguber en stil walmde en dampte zij stroom afwaarts haar verafgelegen doel, Indlë, tegemoet. Peter slurpte, steeds door naar de stoomboot kijkend, zijn thee op. „Heb je wel gezien, dat daar voor ons uit een boot wriemelt?" vroeg hij. terwijl hij met zijn kroes naar voren wees. „Links van je. Een eindje afdrijven." Jumbo stond op en rekte zijn hals uit. Ongeveer vijftig meter voor de Scharnhorn gleed een schim over het water. „Het schijnt een giek te zijn" zeide hij en ging weer zitten. „Een opvouwbare kano", antwoord de Peter. Toen zij dichtbij kwamen, zag hij dat er een jongen in sportcos- tuum in zat. „Goede avond", zeide de jongen, terwijl hij met zijn vrolijk gezicht omkeek. „Is het nog ver naar Bre merhaven?" Hij had zijn pagaai voor zich liggen en liet zich door de gol ven van het zog der Wolfsburg op en neer wiegelen. „Wil Je vanavond nog naar Bre merhaven?" „Als het enigszins mogelijk is. wel." „Dan zal het wel minstens twaalf uur worden." „Zijn die lichten daar voor ons Nordenham niet?" Hij begon weer te pagaaien om bij de Scharhörn te blijven. „Nee, Brake'" „Het is toch niet waar? Brake pas?" „Kerel, waarom wil je met alle geweld vanavond nog... Pas op! De boei! Wat voer je nou toch uit?" Zonder dat Jumbo, die nieuwsgie rig luisterde, het merkte, kwam de Scharhörn en daarmede de giek- meer en meer aan de linkerkant van het vaarwater. Hoe het eigenlijk ge- Tekeningenen tekst van MEULDIJK 796 Sneeuwvlok doet zijn ogen dicht en verwacht te pletter te zul len slaan op de bodem van de put. „Dag. Sneeuwvlok", zegt hij tegen zichzelf, dat is het einde. Jo. Daar ga je!" Maar er gebeurt niets. Hij blijft vallen, steeds sneller. „Wat is dat nu", denkt hij. „Wat een rare kuil is dat. Er komt geen eind aan." Vijf minuten, tien minuten duurt het al. Sneeuwvlok kijkt om zich heen en ziet de wand van de put voorbij- 797 flitsen. Achter zich hoort hij Kwef hijgen. „Ze houden ons voor de gek, ouwe Jongen", roept hij. „D i t is geen gewone put. We vallen door ae hele aardbol heen. Zou het soms de aardas zijn? Dat ding waar de wereld omheen draait? Wat- is het warm hier!" Voort vallen ze, steeds verder in de zwarte ruimte. Dan voe len ze plotseling allemaal modder om zich heen. Een ogenblikje later spar telen ze in het water en zwemmen omhoog waar ze licht zien beurde, wist niemand misschien was het de schuld van het vuile wa ter, dat van de oeverbeschoeiingen terugspoelde maar in ieder geval lag de opvouwbare boot plotseling dwars voor de rode boel „Z". welke op die plaats, schuin en onhandig van de ene op de andere kant draaiend, uit het klotsende water oprees. De eb, die intussen sterk opgekomen was. drukte de boot dadelijk om; de jongen plofte in het water en ver dween. Onmiddellijk daarop schoot de boot zijwaarts weg en zonk even eens. Alleen de pagaai dreef nog en verdween ln de donkerte. „Man over boord!" riep Peter. „Halzen!" Jumbo gooide het roer om. „Ree1" In twee sprongen was Peter op het achterdek en trok, nadat het zeilom- geslagen was. de schoot aan. Dan bracht hij zijn hand als een spreek trompet voor zijn mond en riep over het donkere water: „Hei-o! Ben Je daar nog? Hei-o!" „Hier!" riep een benauwde stem. „Waar?" „Hier!" Nu klonk de stem al weer helderde. Onder de boei plaste en kletterde het. Op zijn rug liggend woelde de zwemmer met zijn benen het water omhoog. „Ik zie je al! Houd je kalm, we zijn zo bij je!" „Haast Je maar niet!" „Draaien. Jumbo! Enfin, zwem men kan hij tenminste. "Zo liggen we goed. Hij zwemt naar ons toe. Een beetje naar bakboordzo prachtig!" Peter ging bij de lage reling op zijn knieën liggen en hielp den schip breukeling aan boord. „Hoe heb Je dat zowacht even! Zo! Hoe heb je dat zo klaar gespeeld? Heb je de boei niet gezien?" Jumbo dreef weer af. „Vriendelijk bedankt in de eerste plaats!" zeide de jongen. „Neen, ik keek immers naar jullie, we waren toch aan het pratenbrrr!" Hij zwaaide zijn handen naar beneden en trok zijn druipende broek van zijn dijen. „Intussen: goeden avond samen!" (Wordt vervolgd.) maakt. De verfijnde sfeer der Debus- sy-liederen en de sublieme zangen van Hugo Wolf liggen haar bzijzon- der goed. De geestige zangen van Passani's „La Fête" werden een vreugdevol feest. Theo van der Pas begeleidde we derom met uiterste muzikale volg zaamheid en souplesse. Het succes was groot en bloemenrijk. Onder de energieke leiding van Co Balfoort heeft het Museu m- Kamerorkest Zaterdagavond in Diligentia twee noviteiten gebracht' een ballade voor orkest en bariton „Tjeanne", van P. J. Wierts en drie liederen op teksten van Reddingius, door Hans Schouwman. De ballade van Wierts treft door een volkse in slag, de liederren van Schouwman zijn goed geschreven stemmingsbeel den. In beide werken verleende de voortreffelijke bariton Van Laurens Bogtman zijn medewerking. Het concert werd geopend met een „Suite in oüde stijl", van Igini Rob- bianl, een 19de-eeuwsen Italiaansen toondichter, ln walke de suite de oude dansvormen niet meer bedoelen te zljenn dan tempo-aanduidingen en de prettig speelbare muziek de geest van Wolf Ferrari ademt. Een effect rijk slot was het virtuoze werk voor viool en strijkorkest „Nachklange aus Spanien", van C. D. Oberstadt, waar- In de hoge eisen stellende solopartij meeslepend door Hei-man van der Vegt werd voorgedragen. Een bijzonderheid was, dat de tek- ster der liederen bij gemis aan een tekstboekje werden gezegd door den declamator Albert Vogel Jr.; een denkbeeld, dat insloeg. Het abonnementsconcert van het R e s i d e n t i e-O r k c s t van Zon dagmiddag stond onder leiding van Yvon Baarspul, die een overtuigend pleidooi heeft gehouden voor Her man Strategiers „Introduzione e Passacoglia". De 21 variaties van het laatste deel laten een sterke climax werking vaststellen. Theo van der Pas was solist in Francks Symphonische Variaties: een bekende lezing van hem, waar mee hij zich een bijval verwierf, die hem tot een toegift (de bekende 12de etude uit Op 25 van Chopin) noopte. Met Beethovens „Eroica" werd'het concert op indrukwekkende wijze be sloten. Voor een vrijwel uitverkochte Stadsschouwburg heeft de Kammer- sanger Karl Schmitl W'aIter Zaterdag een liederenavond gegeven, waarin hij bewezen heeft een uni verseel zanger te zijn, die zich niet tot de pore behoefte beperken. Men kende hem hier door zijn recente gastrollen bij het Duetsches Thea ter; als concertzanger hoorde men hem ditmaal in een liederenprogram- ma van Schubert, Schumann, Brahms, Wolf en Rich. Strauss. In Schuberts „Du bist die. Ruh" toonde de zanger een mezza voce, dat men bij een operazanger niet zou verwachten. Uit Brahms en Wolf had hij een prachtige keuze aan liederen gedaan en vier met overgave gezongen liederen van Strauss besloten de avond. Het succes was zeer groot en de zanger Het daarin terecht den bege leider Wilhelm Franzen delen. P. TEUNISSEN Jr. Lope Felix de Vega Carpio, de vruchtbaarste toneelschrijver aller tijden, de grondlegger van het Spaan se nationale toneel, het „monster der natuur" (volgens Cervantes), de „Fenix van Spanje", munt in zijn overvloedige scheppingskracht niet zozeer uit door diepte van inhoud als wel door schoonheid van vorm en taal. Toch is hij allerminst een „mooi- schrijver" geweest; integendeel bond zijn levendig vernuft welbewust de strijd aan tegen een „culturanismo", de gekunsteldheid van stijl en over drevenheid van beeldspraak, de toneelschrijvers van zijn land en tijd (1562—1635) eigen. Zijn honderden toneelwerken zijn stuk voor stuk openbaringen van het Spaanse volks karakter. dat zich Lr» het feodale Spanje altijd tegen de adellijke wille keur is blijven verzetten. In dit opzicht is „El caballero del milagro" kenmerkend. De avonturier Luzman komt er na al zijn Don Juan- avonturen bekaaid af en eigenlijk krijgen alle „hidalgo's", de vaandrig Leonato, de Franse krijgsman Filli- berto en zelfs nog de onschadelijke Venetiaan Patrizio de kous op de kop. Slechts de trouwhartige edelman Deofrido voert zijn geliefde Octavia na lang vergeefs zwerven eindelijk ten altaar. En de bedrogen knechten van den tenslotte door het wonder van zijn vernuft in de steek gelaten ..Mirakelridder" gaan tot grote vol doening van het volkse rechtsgevoel met de buit strijken om hun heer in de letterlijke zin des woords in zijn hemd te laten staan en zelfs door de toeschouwers evenals zijn Neder landse tijd- en vakgenoten Breeroo en Hooft laét Lope de Vega zijn hoofdpersoon zich tenslotte tot het volk wenden afgewezen te zien. Met „De Mirakelridder" heeft het Amsterdams Toneel dan ook in meer dan één opzicht een goede greep gedaan en de verdienste hier voor komt bijzonderlijk op rekening van Ben Royaards, die hier als regisseur en als titelrolspeler zijn kans kreeg en waarnam. Na zijn tamelijk zwakke „Broer Peter" in de „Gijsbreght" toonde hij hier dui delijker, wat hij waard is te zijn: de zoon van een groten vader, dien hij zelfs navolgde in zijn „gesty- leerd" défilé der spelers na het tweede bedrijf. Royaards leverde hier een overtuigend bewijs van toneel-initiatief en interpretatief vermogen; het laatste niet slechts in zijn uitnemende uitbeeldinig van den zwierigen, gewetenloze Don Juan, maar ook in de wijze, waarop hij de gerhythmeerde teksten aoor Firmin Mortier voortreffelijk ver taald liet zeggen. Een bijzonder knap staaltje in dit opzicht leverde hij in de wijze, waarop hij zijn sonnet voor Leonato „improviseerde". Na Royaards man men als acteur Guus Hermus noemen, die den ijde- Jec VAArdrig Leonato een uitnemend ,De Mirakelridder" Ben Royaards brengt de ondeugende Isabella Elise Hoomaiis) als zijn zoveelste liefje het hoojd op hol. (Foto C.N.F.'Noske) volgehouden gestalte gaf. Ook hier een zoon, zijn vader waardig. Op Hermus volgt dan in rang Johan Elsensohn als de trouwe knecht Tristan merkwaardig met hoeveel voorkeur De Vega deze naam voor „lijfgardisten" van grote heren in zijn toneelspelen gebruikt wien het verraad van zijn meester ten slotte te gortig wordt. Wat de overige spelers betreft, noteerde men met genoegen de prestaties van Elise Hoomans, Jenny van Maer- lant en Mies Hagens. van Louis de Bree. John Gobau en Kees van Ier- sel; van Bab Wijsman ook ditmaal weer een onvoldoende dienaar. Met het decor had C. W. Royaards het zich niet moeilijk gemaakt, of misschien getuigde de soberheid juist van de moeite en zorg, die het hem gekost kan heb ben, met beperkte middelen te woe keren Zijn bestendig toneelbeeld van een plein in Rome had wel stijl, maar had zowel door de te ver ge dreven eenvoud als door de gedron genheid meer weg van een binnen plaats. Indien hij volkomen vrij is geweest in het gebruik van midde len, had hij zijn ontwerp ruimer moeten opzetten, maar nogmaals: hij heeft wellicht moeten roeien met te korte riemen. De uitverkochte Stadsschouwburg heeft deze uitnemende voorstelling van een belangwekkende toneel daad met een vaak merkbaar mede leven en met hartelijke bijval naar waarde weten te schatten. G. K. KROP Eduard Flipse heeft weer eens voor de grammofoon gedirigeerd, wederom voor Odeon, maar ditmaal te Brussel en niet met zijn eigen Rot- terdams Philharmonlsch Orkest, maar met dat van de Belgische radio-om roep I.N.R. Tezamen met den pianist Cor de Groot heeft hij weer een steen bijgedragen tot. de vereeuwiging der Nederlandse muziekbeoefening. Tien dagen heeft hij hard gewerkt; hard gewerkt, omdat het orkest., dat, evenmin als zovele radio-orkesten, geen vasten dirigent gewoon is, juist voor zo'n gelegenheid terdege van de bedoelingen moet worden doordron gen, die de aanvoerder met zijn musici heeft. „Het orkest van de I.N.R. bestaat uit voortreffelijke musici", aldus liet de dirigent, zich na zijn terugkeer in ons land uit, „maar het gemis aan een vasten dirigent openbaart zich uiteraard in een tekort aan musiceerdiscipline. Hierop moest een kleine twee dagen worden gewerkt, maar dank zij de goede stem ming en de daaruit voortvloeiende medewerking der musici, heeft de eenheid in die korte tijd een hecht beslag gekregen." Achttien dubbele platen zijn het resultaat van tien dagen arbeid: voor waar dus niet gering. Sibelius' „Zwaan van Tuonala", het symphonisch ge dicht .Orpheus" van Liszt, Rossini's ouverture „Semiramis", een suite van Grétry en Vlaamse Dansen van Jan Blockx: tenslotte een Ballet van Smetana (Polka en Furiant uit „De verkochte bruid"? Red.) en een suite van den Deensen toondichter Alfven, Maar dat is nog niet alles. Met Cor de Groot samen heeft Flipse nog in het eboniet vastgelegd Richard Strauss' „Burleske" en een pianocon cert van Mozart. „Wat Cor de Groot gepresteerd heeft, is geweldig", aldus prees Flipse. „Het duurde 6J uur, voor Mozart „op de plaat lag" en bij al dat herhalen verloor de pianist nim mer zijn feilloosheid en zijn bezieling. Dit eist een buitengewone concen tratie en een buitengewone beroeps- liefde bij een niet minder buitenge woon vakmanschap. Bij Strauss' ver bazend moeilijke „Burleske" ging het niet minder." Dat het spelen voor de grammo foon moeilijk is. behoeft hier niet meer te worden herhaald, maar hier stond men nog voor bijzondere moei lijkheden. Met het orkest moest de dirigent zich in het Frans, met de grammofoontechnici in het Duits en met den solist in het Nederlands onderhouden. Geen wonder, dat de een nog wel eens een antwoord kreeg in de taal van den ander! „Het Palals des Beaux Arts", aldus besloot Flipse, „is ideaal wat acous tiek en comfort vooi het orkest be treft. We zijn in Rotterdam erg ge lukkig met onze Koninginnekerk als noodhulp-concerteaal, maar als men onder omstandigheden als in deze Brusselse zaal musiceert, komt toch de wens naar boven, dat Rotterdam binnen niet al te lange tijd ook eens zo'n concertzaal zal mogen bezitten. Zoals we reeds gemeld hebben, ver trekt Flipse in April weer naar Brus sel dan niet voor grammofoonop namen, maar als gastdirigent van het Belgische Nationale Symphonie- Orkest. t Ingezonden Meaeaelingent De Hter'j Chocolade- en Biscuitfabrieken VRAAGT UW KRUIDENIER KOOPMANS' MEELFABRIEKEN Een keukenmeesteres is 'n huisvrouw, die precies weet, op welke manier zij haar keus bij het inkoopen doet. Zij koopt niet in het wilde weg. maar zoekt naar een vertrouwden naam. En zij weet, dat er een volledige garantie schuilt in den naam W, A. Scholten, die voor komt op de verpakking van Butaroma, Albumona.Trans- paranta, verpakt aardappel meel, sago, etc. W.A. SCHOI/TEN Aardappelmeel J abrieken Voor het zetten van een geurig en smakelijk kopje Santos-Ideaal thee behoeft U slechts kokend water. De suikerpot komt er niet meer bij te pasl Kan zonder toe voeging van suiker ge bruikt worden! Probeer ze ook eens. U kunt dan suiker besparen! 12 stuks - 12 cent Theetabletten HandcUondcrn. Santos, Breda Verkoopkantoor Toor Lelden en om streken L.A.C.O. Gorenmarkt 46a Telefoon 25869 EDUARD FLIPSE (Cliché A.P^archief.) Wees er vlug bij 1 25 cent aan alle kiosken. Abonnementen I 6.50 per half iaar. Adm. weekblad Sport Hekelveld 15 Amsterdam. Officieele Mededeelingen FABRIKANTEN VAN BOllSTELS EN KWASTEN. Aan hen ,die verplicht zijn zich aan te melden bij de vakgroep Borstel makerij van de Bedrijfschap Houtver werkende Ambachten wordt tot 1 Mei 1944 ontheffing verleend van de ver plichtingen, die zijn vastgelegd ln het Administratievoorschrift 1943 voor fa» brikanten van borstels en kwasten. PRIJZEN KLOMPENREPARATIES. Voor het aanbrengen van nieuwe loopvlakken onder klompen, Inbegre pen alle andere herstellingen, die even tueel noodig zijn om de van nieuwe loopvlakken voorziene klompen vol komen bruikbaar te maken, mogen per Jaar ten hoogste de onderstaande prij zen aan het publiek worden gerekend: 154 cm. en kleiner 1.75, 16—20i cm. 1.90, 21—234 cm. 2.—, 24—264 cm. 2.10, 27 cm. en grooter 2.20.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Dagblad voor Leiden en Omstreken | 1944 | | pagina 2