41 Het Gouden „Kunst na Feest van Arbeid" Van trekpiano tot orkest Films van deze week: bel Sneeuwvlok de Eskimo" Haagse cultuurwerkers zonder reclameneigingen Rudi Stephans „Musik für Orchester" Een raadsel van een vriendinnetje Geldige bonnen ZATERDAG 12 FEBRUARI 1944 2L ,Oude Piet" op zijn praatstoel Wie Maandagavond In de Stads gehoorzaal het Jubileum-concert van de mannenzangvereniging „Kunst na Arbeid" gaat beluisteren, zal dit koor zijn vijftig jaren niet aanzien. Natuurlijk niet, zangers gingen en zangers kwamen, het mocht kort of lang duren, maar van de oudsten, die sinds de oprichting lid waren van „Kunst na Arbeid", kwam eens de tijd, dat zij plaats moesten maken voor jongeren. Tenminste voor bijna allen, want één zai daar staan, die met zijn vereniging het tiende lustrum viert, die vijftig jaar zijn plaats tussen de eerste tenoren van het koor heeft ingenomen, die met recht deelt in de hulde bij dit gouden feest: Piet La Court. Vijf tig jaar lid. veertig jaar bestuurs lid. dertig Jaar penningmeester, in derdaad een lijstje, dat mag wor den gezien en dat spreekt van een man. die het eigens weet uit te houden. ..Ouwe Piet" noemt men hem, maar ondanks zijn 75 jaar zou men beter van Jonge Piet" kunnen spreken. Hij zingt zijn te nor-partij nog voortreffelijk en wat vitaliteit betreft, kan hij aan menig jongere nog ten voorbeeld worden gesteld. J Wie beter dus dan die oude-jonge- Pict zou ons kunnen vertellen uit de vijftigjarige geschiedenis van „Kunst na Arbeid"! Ja. zegt hij. vijftig jaar is een hele tijd. We hebben in die laatste 50 jaren zo'n beetje alles zien komen, de tram. de auto, de radio, enfin noem maar op. We reden toen nog in de paardetram ja zo door de Paardesteeg. dat was toch ook wel gezellig. Nu, in die tijd, 1893 precies, werden de eerste plan nen gemaakt voor de oprichting van het koor. Er werd vergaderd en nog eens vergaderd en eindelijk op 8 Januari 1894 was het dan zo ver. J. Bremmer werd voorzitter, P. Wijkhuizen secretaris en Ph. Rank onze eerste directeur. Onze repetities werden gehouden in het bovenzaal tje van het café van den heer Popp op de Lange brug. maar later, toen het daar te klein werd, verhuisden we naar café „Du Nord". Daar gaven we op 25 October 1894 onze eerste uitvoering en... met succes! Nu hadden we een geluk. Onze voorzitter was concierge aan het zie kenhuis en die aan het werk voor donateurs. "Het duurde niet lang of we hadden enkele professoren en doktoren ingeschreven en met zo'n lijstje kun je ergens anders voor de dag komen. Onze donatielijst zag er dus al gauw prachtig uit, wacht zegt hij en even bladert hij in wat paperassen ik zal er een paar op noemen: burgemeester Was, prof Drucker, mr J. A. F. Coebergh, J. R. de Bruïne-Groeneveld, prof. v. d. Hoeven, C. J. Leembruggen, burge meester De Ridder, burgemeester jhr. C. N. de Gijselaar, prof. H. Treub. notaris J. A. v. Hamel, J. A. Riedel en W F- Verhey-van Wijk, nou, dat mag gezien worden, hè? Inderdaad, beamen we. Ja gaat hij verder en dat is natuurlijk nog lang niet alles, we zouden met gemak zo een kolommetje kunnen vullen. Dat was dus een steuntje ln de rug In 1901 namen we voor het eerst deel aan een wedstrijd. Dat was in Haarlem. Van de tien ver enigingen haalden we de vierde prijs, J. J. v. d. Bos zwaait de leidersstaf voor het jubilerende Leidse mannen koor. (Cliché A.P.) nog zo gek niet voor een debuut. Vijf jaar later, in 1906, verleenden wij onze medewerking bij de onthulling van het Rembrandt-monument, op de hoek van de Witte Singel en het Noordeindsplein. Honderden zangers had men daar tezaam gebracht, wij er ook bij natuurlijk en allemaal met een hoge hoed op. dat was deftig. En zingenik herinner me allebei de nummers nog: eerst „Hollands Glorie" en toen de voor die gelegenheid spe ciaal geschreven „Rembrandt-can- tate". Ja. dat is een onvergetelijke dag geworden. Én dan s Zondagsmorgens, dat was ook aardig. Dan maakten we een marsje. Ze zouden je tegenwoordig voor gek verklaren, als je met de zangvereniging op straat ging lopen zingen, maar toen ging dat. Aan lang slapers hadden we niets, want we ver trokken al vroeg om vijf uur 's mor gens van de Korenbeurs. En lopen en zingen, dat het een lust was. Even werd er dan gepauzeerd in het thee huisje, dat lag tegenover de tegen woordige ingang van „Endegeest" en zo ongeveer acht uur waren we dan weer terug. Als je dan thuis kwam, lag de familie in den regel nog in bed. Als oude Piet op z'n praatstoel zit, dan komt hij er voorlopig niet meer af; hij vertelt aan een stuk. door van de concerten, die zoveel prettige herinneringen bij hem wak ker roepen, van het optreden in tal van plaatsen in ons land, van de samenwerking, die het koor met tal van muziek- en zangverenigingen heeft gehad, van de openluchtcon certen in het Plantsoen. Tal van aardige voorvallen, die zich in het Stamcafé van „Kunst na Arbeid" bij v. d. Bos aan de voormalige Marepoort hebben afgespeeld, laat hij de revue passeren oude Piet toont zich een prettig causeur. Als we hem vragen of dit jubi leum nu het einde van zijn zangera- loopbaan zal betekenen, zegt hij: „Och, het is een mooi Jubileum, het gouden. Ik heb het mogen be leven en daar ben ik dankbaar voor. Ik zal er wel geen vijftig kun nen bijtekenen, denk ik. maar ik voel me nog kiplekker en zolang als mijn stem het volhoudt, zal ik „Kunst na Arbeid" trouw blijven. Het gouden feest van „Kunst na Arbeid" zal Maandag worden ge vierd met een concert in de Stads gehoorzaal. Behalve het zangkoor zullen aan dit concert medewerken de pianist Theo van der Pas, Henri Wel boo ren. bariton en mevr. W. E. „Ouwe Piet", La Court, de nestor van „Kunst na Arbeid". Cliché AJ>.) v. d. Heyden, pianobegeleiding. Des middags van half vijf tot zes uur zal het bestuur in de receptiekamer van de Stadsgehoorzaal gelegenheid geven tot gelukwensen. De Jubileum-herdenking zal wor den besloten met een feestavond op 17 Februari, eveneens in de Stads gehoorzaal. Op deze avond zal het koor een feestcantate uitvoeren. Deze cantate werd speciaal voor dit gouden feest gedicht en getoonzet door den directeur der vereniging, den heer J. J. v. d. Bos uit Delft Verdere medewerking zullen o.a. verlenen mevrouw W. E. v. d. Hey den, piano. Jo Stallinga, sopraan Henri Welbooren. bariton en het gezelschap Bouwmeester. Wist u. dat de harmonica eigen lijk haar bakermat vindt in China? Het Is ver gezocht, maar het eerste instrument van die aard was de tsjeng of tsjiang, een soort „Chinees orgel" met het uiterlijk van een theepot met bamboepijpjes, waarin de lucht door tongspleten tot trilling werd gebracht en waarvan de toonhoogte naar gelang van de lengte der pijpjes afwisselde. Op een der gelijk denkbeeld construeerde de Duitser Christian Buschmann zijn eerste „Ziehharmonika", die later Het vervaardigen van de balg ts een secuur werk, want de windvoorzie- ning moet ijzerstetk en luchtdicht zijn. Er wordt dus alle aandacht aan besteed. (Foto CJtf.-Noske.) vooral bij de Duitse varensgezellen als „Schifferklavier" grote ingang vond. In 1829 verkreeg de Wener Damian een brevet voor de vervaar diging van een instrument, dat het meest op onze huidige harmonica lijkt, al is die veel ingewikkelder ge- worden, dank zij een uitvinding van den beroemden Engelsen natuurkun dige Sir Charles Wheatstone aan wien de telegrafie zoveel te danken heeft die het mechaniek bedacht, hetwelk het spelen van accoorden door middel van één knop mogelijk maakte. Tenslotte werkten vooral Italianen, maar ook Amerikanen en Duitsers het instrument uit tot zijn huidige gedaante. Loopt de waardering voor de ver diensten van het accordeon, zoals het in zijn moderne benaming heet, nogal uiteen volgens een encyclo pedie is het accordeon „voor de kunstbeoefening van geen waarde' en volgens een andere zijn „de beste instrumenten in handen van ge oefende bespelers niet zonder arti stieke verdienste" onder het volk bestaat aan een algemene waarde ring geen twijfel. De „trekpiano" is vrijwel overal in trek en zo zou het accordeon deze bijnaam dus in dub bele zin kunnen verdienen. Maar de moderne „trekpiano" is heel wat an ders dan het vrij primitieve „Schif ferklavier"; met zijn soms aardig naar de vijfhonderd lopend aantal tongen, gaat het accordeon al aar dig op een orkest lijken, mede om dat men in het geluid sommige or kestinstrumenten imiteert. De enige accordeonbouwer in Nederland De ontdekking dat Nederland een werkplaats heeft, waar men zich ook op de bouw van accordeons toe legt, deed ons daar ons licht eens opsteken. Tot dusver was ons land geheel op de invoer uit Italië, Frank rijk en Duitsland aangewezen en be perkte men zich hier tot repareren, waarvoor men het instrument aan vankelijk nog naar het buitenland opzond. Een der importeurs van Italiaanse „fisarmoniche" is de heer A. J. de Vreng, die zijn zoon Ko naar It-alië zond om het vak te leren. Ko de Vreng werkte bij accordeon bouwers te Camerano en te Parijs. In 1938 kwam hij naar zijn vader land terug en nu staat hij aan het hoold van de enige Nederlandse ac- cordeonfabriek, al is die een be trekkelijk bescheiden werkplaats. Op onze vraag vertelt hij, hoe hij tot het zelfstandig bouwen van accor deons is gekomen In Italië, Duitsland en Amerika worden de accordeons „aan de lopen de band" gemaakt. Hierdoor waren de vervaardiglngskosten zo laag mo- Niet minder nauwkeurigheid wordt vereist bij het vervaardigen en stem men der tongen, hetgeen stuk voor stuk gebeurt met behulp van een speciaal stemapparaat. (Foto C.N.F-Noske.) gelijk, al kostten de grootste instru menten nog altijd een kleine vijf honderd gulden. Een dergelijke fabriek ln Nederland te stichten was niet de moeite waard. Maar nu is enerzijds de vraag naar accordeons veel groter geworden, anderzijds de invoermogelijkheid praktisch opgehe ven en is de fabricage lonend, al is zij allerminst op moderne leest ge schoeid. Het aantal harmonica's is thans tot 40.000 gestegen! De Ne- „Tonelli" In Trianon draait deze week de interessante variètèfilm „Tonelli", waarin Ferdinand Marian op meesle pende wijze de titelrol uitbeeldt. Hij is een variété-artist. die door de liefde in allerlei tragische verwikke lingen wordt betrokken, maar die niet, zoals de held in de klassieke tragediën, ten onder gaat, doch wiens lot de film een verblijdend eind mag geven. Viktor Tourjansky regisseert en heeft ook zijn medewerking aan het draaiboek verleend. Dit is hier en daar duidelijk te merken; bijwijlen getuigt deze beeldgeschiedenis van verrassende vondsten, maar over het geheel bepaalt de camera zich tot ..registreren', waarbij zij met bijzon dere bewegelijkheid gehanteerd wordt. Winnie Markus. Mady Rahl, Al- bert Hehn en Nikolai Kolin zijn de voornaamste tegenspelers van Ma rian. „Het geval Styx" In het Casion-theater draait de spannende film „Het geval Styx". In deze naar de roman „Rittmeistcr Styx" van Georg MühlenSchulte door Curt I Braun in draaiboek ge zette film, waarin de misdaad een grote rol speelt, heeft de regisseur Karl Anton geen oorspronkelijke uitingswijze voor zijn eenvoudige ver filming van het verhaal gevonden. Dit verhaal speelt zich af in de avotuurlijke sfeer van ambtenaren- omkoping en het geraffineerd verzet van de schuldigen tegen ritmeester Styx, die als speciale gevolmachtig de van zijn regering de toestanden moet komen zuiveren. Daardoor heen weeft zich een liefdesgeschiedenis, die natuurlijk haar blij einde vindt. Laura Solari, Margit Svmo, Viktor de Kowa. Hans Leibelt, Will Dohm. Thodoor Loos en Harald Peulsen spelen naar hun bekende verdiensten de hoofdrollen in dit spannende filmverhaal. G. K. KROP „Ik pas wel op je vrouw" Niet de regisseur Kurt Hoffmann, maar Heinz Rühmann maakte de film „Ik pas wel op je vrouw", die men deze week in Rex kan gaan zien. Met een vaart holt de camera achter Rühmann aan. wat in dit ge- derlandse Kultuurkamer heeft ech- vol nog het verstandigst is. want ter het nut van dit werk erkend en deze redt met zijn droog, geestig vrijstelling van arbeidsinzet in spel. waarin de kleine man soms Duitsland voor mij verworven, maar zodoende werk ik eigenlijk alleen. Aan reparatiewerk zult u dus eigenlijk uw handen wel vol heb ben? Natuurlijk, maar toch bouw ik ook. zoals u ziet, al doe ik soms een paar maanden over een instrument. Als men de mogelijkheden van het moderne accordeon kent, ver moedt men van binnen een Ingewik keld mechaniek als van een orgel, maar als je het zo uit elkaar ziet liggen, valt het nogal mee. Inderdaad, dat ls voor een groot deel aan de uitvinding van Wheatstone te danken. Toch valt het nog niet mee, zeker niet voor een leek. ziet bijvoorbeeld aan dit ern stig beschadigde instrument, wat een muzikant ervoer, die zelf zijn har monica wilde repareren. Hoe is het met materiaal? Kunt u zich redden? Dat is dan ook alles. Ik heb een geringe toewijzing voor wat ik nodig heb en verder behelp ik mij. Kijk, het accoordenmechanlek maak ik van rijwielspaken en voor deze bas- knopjes gebruik ik boordenknoopjes. De soliditeit van het product lijdt er niet onder. Ook niet onder het gebruik van karton voon de balgen? Weineen, hiervoor werd nooit anders dan karton gebruikt, want dat is het stevigst De vouwen worden overtrokken met kunstleer en het geheel met stof, waarna de hoeken met metaal worden afgewerkt Is er nog verschil in klank kleur te maken bij verschillende in strumenten? Niet alleen bij verschillende, zelfs bij hetzelfde. Daarvoor hebben we registers, zoals bij een harmo even levensecht naar boven komt, het daverend nonsensikaal gegeven. Een dwaze achtervolging, een on vrijwillig bad enz., werken nog steeds voldoende op de lachlust van, het publiek, om deze film tot een ge slaagd amusementsproduct te maken. J. VAN GRIEKEN Lido prolongeert variétérevue Zoals wel te verwachten was pro longeerde Lido de uitstekende varié té-revue, waarmee vorige week uit sluitend volle zalen werden geboekt. met de mondharmonica Roman door Manfred Hausmann 4) Jumbo blies-in de bougie, veegde er met werk overheen en krabbelde met zijn zakmes het roet van de twee punten. Zijn rond gezicht zat vol sproeten; voor op zijn kort geknipt hoofd had hij juist zoveel haren laten staan, dat hij er nog net een scheiding in kon kammen. Die haren zweemden naar koperrood en hadden een neiging rechtop te gaan staan, waarom hij ze ieder ogenblik met pommade insmeerde. En 's Zondags gebeurde het waarachtig al een enkele maal, dat hij een scheermes voor zijn kin gebruikte! Daar trok de schoot weg. de boom zwaaide naar buiten, het zeil ging bol staan. Er kwam weer gang in het schip. „Waarom is die wind niet dade lijk komen opzetten!" riep Jumbo, terwijl hij zich half uit de kajuit hees. „En nog uit het Zuidwesten ook! Hij is helemaal gedraaid!" Hij schroefde de bougies vast en wierp de klep dicht. „Tot Nordenham hebben we de motor zeker niet no dig." „Wanneer het maar blijft waaien!" „Daar kan je vast op rekenen!" Hoe dat ook zijn mocht, Peter was ervoor wat te eten. „Ik heb er niets tegen", zeide Jumbo en hij ging aan het werk. Nog schemerde het een beetje in de lucht; het was nog niet hele maal duister. De hemel stond nog doorzichtig over het donkere land schap. De weerschijn ervan gaf het water een loodgrijze tint. Onafge broken schoten grauwe en witach tige vlakken door elkaar heen. De Scharhöm schoof er stil met ge vierde schoten door. Het bleef in derdaad waaien. Daar dook Jumbo met drie sneden brood en een kroes thee. die hij naast het roer op het dek zette, uit de kajuit te voorschijn. Hij droeg een rode pelsmuts. Zonder verdere plicht plegingen duwde hij Peter van zijn plaats af en greep het roer. Juist voeren zij aan bakboordzijde langs de lichtboei van Hammelwarden. „Jij houdt ook mooi koers!" brom de hij Peter na, die naar beneden Tekeningen en tekst van WIM MEULDIJK 7y4 Het eerste ogenblik is Sneeuw- A1 waren ze dan onvoorz*.ch- vlok helemaal verstijfd van schrik, tig en al konden ze goed opscheppen. Daar zag hij hoe zijn vrienden ver- het waren toch goeie jongens met ongelukten! harten van goud. Nou zijn ze er niet „Vertjoepie", schreeuwt hij en meer. Die ral zullen ze wel niet over- rent dan zo snel zijn korte beentjes >feW hebben: die kuil is zo diep dat hem draeen kunnen en de dikke lk geeneens de bodem zien kan.' ,uSneeuwvlok doet nog een stapje voor sneeuwlaag het toelaat naar boven. uit en in de gadeloze put Had Daar staat hij verbijsterd stil voor hjj dat maar njet gedaan, Hij voelt een groot gat in de grond. „Tjonge plots de grond onder zich wegzakken, hijgt hij. „wat een gemene kuil is nog achteruit springen maar het dat. Ai-me Pen Kwen en arme Piet is te laat. Hij geeft een luide Punthoofd. Ik zal ze wel nooit meer schreeuw en tuimelt met Kwef ln de terugzien." diepte! ging om zijn eten te halen. Het was Jumbo's eerzucht om van het ogen blik af, dat de lichten zichtbaar werden, de voorgeschreven koers te houden, hoewel Je het bij de ge ringe diepgang van één meter der tig, die de Scharhörn had, volstrekt niet zo nauw behoefde te nemen. Hij was dan ook niet eerder tevreden voor hij op één lijn was met het seinlicht van Harriersand. Toen eerst nam hij zijn kroes op. „Zeg. Peter, we mogen nu de lichr ten wel uithangen!" riep hij de ka juit in. Dan wil Jij zeker eerst de lampen wel schoonmaken!" „Ik zit aan het roer!" „Nou, dan zullen we het maar niet doen!" „Mij ook goed! Maar Jij moet over de brug komen, als we gesnapt worden Toen Peter weer op het dek kwam, zag hij tot zijn verbazing, dat het al helemaal donker geworden was. Hij liep met zijn thee en zijn brood naar het voordek en ging op het dak van de kajuit zitten. „Hola", nep Jumbo, „ga een beetje meer naar rechts! Ik kan geen sikkepit zien!" Peter ging wat terzijde zitten. „Het tij is om, niet?" „Ja." Op de verre oevers, die als vlakke silhouetten schenen, tekende zich hier en daar een bosje populieren zwart af. Nu en dan flitste er een lichstraal over. Een kievit vloog omhoog, tuimelde om en schoot weer naar beneden. Met langzame vleugelklap klapwiekte een visreiger onder de hemel. „Zo'n avond", dacht Peter, „zo'n avond op de Wezer. daar zou Je alles voor over hebben!" En hij beet weer een stuk van zijn boterham. „Daar heb je de Wolfsburg", zeide Jumbo plotseling midden in de stilte. Wordt vervolgd.) nium. De klankkleur hangt af van de metaalsoort en de zwaarte der ton gen. Zo komen we zelfs tot naboot sing van viool, fluit, klarinet, saxo- foon en bandoneon, een broertje van sek, - L Het opzetten der toetsknopjes. Voor de kleine toetsen aan de baskant ge bruikt Ko de Vreng thans... boorde knoopjes/ (Foto C.N.F.-Noske.) het accordeon. Ook maken we een zwevende toon door de lucht tege lijkertijd de tongen met een miniem verschil in toonhoogte te laten pas seren. Dat gaat allemaal met een schuifmechaniek. Hoe krijgt u de tongen op de juiste toonhoogte? Door ze te stemmen naar het octaaf van standaardtonen op dit speciaal stemapparaat. Terwijl ik zo'n standaardtoon laat klinken, vijl ik de nieuwe tong bij tot hij precies zo klinkt als het voorbeeld. - Een pianoklavier heeft zeker minder mogelijkheden dan een knop penklavier? Precies, maar een pianoklavier heeft weer het voordeel, dat het be spelen gemakkelijker en vlugger te leren is. Voor de linkerhand is een pianoklavier natuurlijk niet bruik baar. wil men van de constructie van het aecoordenmechaniek profiteren. De baskant heeft dan ook zes, soms wel zeven rijen toetsen: de eerste drie rijen bestaande uit de kleine- tertsrij, de tertsrij en de grondtoon, vormen tezamen de grondbassen; de vierde rij is voor majeur, de vijfde voor mineur, de zesde voor de scp- timen. Er kan dan nog een zevende rij bijkomen voor de verminderde septimen. Maakt u nog andere balgiijstru- mènten zoals concertino's en bando neons Neen, die berusten wfeer op li centies, waarover ik niet de beschik king heb. Overigens heb ik aan ac cordeons de handen vol en kan ik geen aanvragen om werk meer ge bruiken, want ik heb bestelde arbeid tot 1946. De eerste en enige accordeonbou wer in Nederland kan dus voorlopig vooruit! Iedereen weet het: Den Haag bezit misschien meer dan enig ander kunstcentrum in het land de aan de weg timmerende kunstenaars, de reclamehelden, de pseudo-artistleken en de kunstzinnige snobs. Het is het bekende beeld van de Haagse houten ham, in overdrachtelijke zin toegepast op het geestelijke leven van een deel van de Haagse kunste naarsstand. Maar er zijn ook ande ren, ook al gaat hun persoonlijkheid dikwijls verborgen achter beschei denheid en al werken zij veelal minder in het oog en oor vallend. Een van die figuren is de Haagse musicus Henri Geraedts. Zijn arbeid is in hoofdzaak een paedagogische, maar buiten zijn kring van leerlin gen wordt zijn werk al te zelden ln openbaarheid geëerd. Zo af en toe treedt hij eens voor het voetlicht en dan is dit meestal zo raak en zo buitengewoon, dat het vakkundige oor aan zijn betekenis voor het mu ziekleven niet kan twijfelen. Zo was het ook in de afgelopen week, toen hij in Diligentia een vocaal en in strumentaal concert gaf met de on der zijn leiding staande combinatie van zangeres en instrumentalisten, die luistert naar de naam „Collegium Musica Divina". Indien ik mij niet vergis, was dit een eerste optreden, een kennismaking, die van de aller aangenaamste soort is geweest. Niet vaak hoort men in Den Haag zulke sublieme kamerkoorzang, als dit vocale kwartet met dubbele sopraan- bezetting wist te geven. De oude polyfonïsten Het programma was wat men noemt voorbeeldig. Ook al was het geheel aan de oude Nederlandse polyfonisten en aan het oude Neder landse volkslied gewijd, het was in geen enkel opzicht eenzijdig. De haastige mens van deze tijden is dikwijls niet geneigd zijn aandacht te schenken aan een bezonken kunst zonder sensatie, aan een kunst, waarin het individuele verborgen was achter het universeel grandioze. Pierre de la Rue, Josquin des Pres en Nicolaas Gombert, de figuren uit de zg. tweede Nederlandse school, Sweelinck als de besluitende figuur van ons muziekverleden, zij waren met hun verrukkelijke chansons in dit programma vertegenwoordigd en deden den luisteraar eens te meer beseffen hoe rijk aan klank dit ver leden was. Inderdaad, het Is niets voor den haastigen mens, die slechts door de schreeuwerige ophef zijn aandacht voor een ogenblik geboeid ziet; het is muziek voor den genieter, die de innerlijke rust heeft subtiele schoonheden te genieten. De leden van Musica Divina en niet het minst de geestdriftige dirigent zijn zelf zulke genieters, wanneer zij hun kunst tot het volk brengen. Een bijzondere noot in het pro gramma waren voorts de door Geraedl-s bewerkte oud-Nederlandse volksliederen, die hij in een passend harmonisch kleed had gestoken. De zangsteramen waren hierin versterkt door een instrumentaal trio. bestaan de uit fluit, altviool en violoncel. Geen moeilijker materie dan deze, vooral, wanneer men het oog open houdt voor de historische eisen van het oude volkslied. Al te gauw krijgt de bewerking iets gewilds, iets, dat het geheel buiten de sfeer van het Middeleeuwse lied plaatst. Bij Geraedts is de stof in beste handen. De muzikale vreugden, welke men opdeed bij een geestelijk liedeke als „Van Jesus en St. Janneken". bij een speels en rank gevalletje als „Meis ken jong, maagdeken fier", zijn dik wijls onbeschrijfelijk. Een innige ballade als die der „Conincskinde- ren", welker oorspronkelijke Middel eeuwse melodie, die stork van de bekende versie afwijkt, in deze weer gave prachtig canonisch bewerkt voor solostemmen en solo-instrumen ten, krijgt een diep relief, dat zich in het geheugen prent als ware het de schoonste muzikale herinnering, welke men in het leven kan opdoen. Mien Geraedts en Gerarda Merens, de alt Tine Tenhaeff, de tenor Henk Borkent en de bas Anton Eldering komen echter evenzeer voor lof in aanmerking als het instrumen tale ensemble met de bescheiden rol. Die rol werd door Tom Wisse v. d. Corput, fluit, Wim de Zoete, altviool en Henk Berghout, cel, met overtui ging gespeeld. WILL G. GILBERT. Zoals Max Reger zich van de „volstrekte muziek" tot de zoge heten programmamuziek bekeerde, zo evolueerde de jong gestorven (hij sneuvelde op 29 September 1915 op 28-jarige leeftijd te Tamopol in Galicië) Duitse toondichter Rudolf Stephan in omgekeerde richting. Zijn helaas korte reeks van „opera omnia" legt hiervan getuigenis af. al wekten reeds zijn eerste werken op een als eigen onderneming te München gegeven concert (16 Jan. 1911) bij de hoorders bevreemding. Anders was het met zijn in 1913 als zijn vijfde grote werk op het jaarlijkse muziekfeest der Allgemeine Deutsche Musikverein te Jena ge- introduceerde (een Jaar tevoren reeds in een primitiever vorm en in een intiemere omgeving in zijn geboortestad Worms uitgevoerde) „Musik für Orchester". die dadelijk bij publiek en critiek insloeg, en spoedig daarop een succesrijke rond reis door de Duitse concertzalen maakte. In het Nederlandse muziek- Mekka van het Amsterdams Con certgebouw maakte men eerst ruim twintig jaar later kennis met deze belangrijke klankschepping... In een recente recensie (als men onze noodgedwongen gecomprimeer de muziekverslaggeving nog zo noe men mag) drukten wij het verlan gen uit, dat den tweeden dirigent van het Concertgebouworkest, Jan Koetsier, de kans zou worden ge gund, als uiting van zijn reeds ge- ler^te bleken bekwaamheid ook eens een Orkest" een sfeer van muzikale ge ladenheid, die men nog aan de invloed van Reger mag toeschrijven, zij biedt een uitgesproken expressionistisch klankbeeld, dat zich in zijn betrek kelijke soberheid van opzet reeds van Reger losmaakte Hier tekent het krachtig penseel van een muzikaal colorist klankeffecten (let op het ge bruik van de basklarinet), die de melodische noch de harmonische structuur verdoezelen Men beluistert hier muziek, waarvan men zich ver wonderd afvraagt, hoe zij zozeer bij zoveel minder belangrijke muziek uit deze eeuw kon worden achtergesteld. Mocht men dus in de introductie reeds een daad van Koetsier begroe ten, voor de voortreffelijke uitvoering geldt dit niet minder Want hiervoor past geen ander woord dan „voor treffelijk"; niet slechts naar de be doeling, maar evenzeer naar de daad. Het is thans duidelijk geworden, hoe zeer Koetsier zich. ook in zijn eigen toonscheppende arbeid, met Stephan's muziek heeft vereenzelvigd en zijn geestdrift aan het omvangrijk orkest- apparaat deelachtig hééft weten te maken. Inderdaad: een daad! George van Renesse had eveneens een gelukkige avond door zijn met ferme toets en warme muzikaliteit verklankt Vierde Pianoconcert van Saint-Saëns; een dankbaar werk, dat dankbaar werd uitgebuit, dank zij Renesse's veelzijdige technische be gaafdheid. die hem in Saint-Saëns' zo geheel eigen technische eisen bijzon- stade kwam. Het succes was Vooi de kinderen. Beste meisjes en jongens, Nu mag Rlkl Oosterbaan, W de Zwijgerlaan 269 I, Amsterdam- West. ons allemaal eens een raadsel opgeven. Je hebt het mooi bedacht. Rlkl. en ik was maar wat blij met Je hulp. daad te stellen. Op het terwille teKSetsi!'r00dienookrthier': het orkest van Franz Konwltschny's gastdtri- uiSemend to de hand had o2 „nt,eh»n ^wnd met fen'toiLtoen tós le gentschap verschoven abonnements concert werd hem Donderdagavond die kans geboden en hij heeft haar met belde handen gegrepen door de introductie van Rudi Stephans be langrijkste, eigenlijk enige orkest werk. Men heeft hierin een buitengewoon belangrijke toonschepping beluisterd; belangrijk om de vorm en niet min der om de muzikale inhoud, al zou de componist zich heden ten dage wellicht iets kernachtiger hebben uit gedrukt. Ademt deze „Muziek voor bedachtzame lezing van Mozart's „Jupiter-Symphonie", waarin on danks of misschien juist door deze voorzichtigheid een inzet nogal eens faalde. Wat de verklanking hier misschien aan muzikaal vuur te kort kwam kreeg men vèrgoed ln een prachtige voorstelling van Davel's „Alborada del grazioso" (Dageraad van de nar) in haai vurig gekleurde klankeffecten en geladen dynamiek. Een vonkenspattend besluit van een In elk van de t.en sectoren (taart punten) moet een woord komen te staan, dat uit 6 letters bestaat Je schrijft de woorden van de cllfers af onder elkaar ln de cirkeldelen 1. zit aan een bloem. 2. zegt men ln Indlë tegen iedere mevrouw. 3. ls een bekende toren ln Frankrijk. 4. ls een Jongensnaam 5. ls de naam van een vogel en van een beroemd vliegtuig. 6 aten we vroeger ln de boerenkool 7 is niet laat 8. ls een plaats ln het Gooi. 9. ls het tegengestelde van boven. 10. ls de buitenkant van het brood De tien letters, die nu ln de bui tenste rand komen te staan, vormen de naam van iemand, die Jullie alle maal goed kennen. Ik zie de brieven en briefkaarten met de oplossingen al weer tegemoet vóór Dinsdag 15 Februari. Raadsel oplossingen, die later binnenkomen, kunnen tot mijn grote spijt niet mee- loten hoor! Zet buiten op de brief duidelijk het adres van Oom Jan, Redactie „Het Volk". Hekelveld 15. Amsterdam-Centrum en vergeet niet ook binnen ln Je brief Je eigen adres goed te schrijven De oplossing van mijn vorig raadsel was: Aal muil ster toom eer rook dom aar maal. De eerste letters van die nieuwe woorden vormen tezamen dc naam van de hoofdstad van Nederland: Amster dam. De prijswinnaars en -winnaressen zijn: Mina Wekema, Nleuwstraat 32. Assen; Menklpa Roelfsema, Achterdiep 6. Sappemeer; Dina Huls. p/a G. A Huis, C 191 Op de Honke. Heurne bij Dlnxperloo; Hcnny Timmer. Prins Hendrlkweg C138 II. Vaassen; Koos de Rover. Van den Houte Wlllems- plein 4, Sliedrecht; F Baert, Kleine Visserijstraat 67 A. Rotterdam-Wes*.; Jan du Chatlmler. Delstraat 1. Hoens- broek; Llda de Beer. Nieuw Voordorp straat 34. Voorschoten; Jankc Jelsma, .Vogelkade 16. Amsterdam-Noord; Ton ale Hendriks. Schle 62 B. Schiedam Ik hoop. dat Je veel plezier van Je prijs, een mooi spel. dat lk Jullie zotid. zult hebben. 't Zal mij benieuwen oi lk deze keer, nu het om het oplossen van een raadsel van een van Jullie vriendin netjes gaat. niet meer dan 500 goede oplossingen ontvang De laatste keer ontving ik meer dan 400 goede oplos singen. Hartelijke groeten van Jullie OOM JAN. Voor de vrouw schone avond. Kauw het eten goed! Velen hebben tegenwoordig last. dat het voedsel niet goed ver dragen wordt. Dit is het gevolg van de samenstelling van de voe ding, die in het algemeen zetmeel- rijker is dan vroeger. Behalve van verschillende andere dingen hangt een goede spijsvertering af van het kauwen van het voedsel. Door het kauwen wordt het eten fijn ver deeld en met speeksel, waarin stof fen voorkomen, die het zetmeel ver teren, vermengd. Een goed verzorgd gebit is daarvoor nodig. Laat men dit kauwen nu na of doet men het slechts zeer oppervlakkig, dan komt het voedsel onvoldoende voorbereid in maag of darm. Deze organen moeten dan dubbel werk verrich ten om het zetmeel toch nog te ver teren Het gevolg kan zijn. dat de persoon in kwestie allerlei klachten heeft. Kauw het eten dus goed. De huis vrouw zorge er voor. dat men de maaltijden rustig en niet gehaast gebruikt, want dit werkt het slecht BROOD. BESCHUIT, AARDAP PELEN, RIELK. VLEES: 7 en 8 TABAK: 7 en 8 beide a keuze BLOEM: 35 en 36. HAVERMOUT: 37 (125 gram) GORT: 38 (125 gram). KAAS: 39 (40+ of volvet). SUIKER: 40. JAM: 41 VERVANGINGSMIDDELEN: 42 KINDERVOEDING: Res D 12 Gort, Res. E 12 Rijst. KINDERDRANKPOEDER: Res C 13, D 13, E 13 (300 gram) SNOEP: 7 chocolade of suiker werk. 8 suikerwerk. BOTER: 7 A marg., 7 B bak- en braadvet. Res. B 14. C 14. D 14 en E 14 roomboter. Einde geldigheidsduur 19 Febr Bon 07 Aardappelen is geldig t.m. 12 Febr. Nog geldig zijn: Boter 06 A en 08 A (4 Maart) 33 en 34 Alg., Res. C 10. D 10. E 10 en E 11 (19 Febr.). R 01 Tabak voor scheerzeep (30 April) G. K. KROP. kauwen in de hand. Kroniek van de Volkstuin I Schoonhouden van de tuin Meer nog dan de maand Januari begint de tuin zien tbansop het nieuwe seizoen te richten Het wordt dan ook tijd de oude gewassen op te ruimen. Met name geldt dit voor boe renkool en sprultkool. die nog te velde staan. Deze worden thans dus opge ruimd Het ls verstandig de stronken niet naar de composthoop te laten ver dwijnen, doch. om alle narigheid van knolvoet e.d.. welke via de compost hoop over do tuin verspreid Kan wor den. te voorkomen, worden de stron ken vernietigd. Zekerheid voor alles! Zijn wij eenmaal zo ver, dan wordt ook hier de grond goed omgespit, waarbij wu er goed acht op geven, of de grond ook rltnaalden elders koperwormen genaamd bevat De op meelwormen gelijkende larven van de knlptor kunnen ons enorme na delen bezorgen. Op Jonge worteltje» bijvoorbeeld zijn rltnaalden verzot, waar thans bestrijdingsmiddelen schaars oi niet te krligen zim. zullen wu eventueel met herhaaldelilk ondiep spitten onze belagers onder de kn:e moeten zien to krijgen. Een andere, minder gevaarlijk ge achte. doch in feite daarom niet min der onaangename mee-cetstcr. die wil "lans te lijf gaan. ls de pissebed of Keldermot. Vooral onze broeibakken, die langzamerhand weer ln bedrilf komen, moeten terdege op de aan wezigheid van keldermotten worden nagekeken. Vangen kunnen we deze gasten met Parijs groen een stof. welke, zo we er over beschikken, in het bijzonder m de bak de nodige voorzichtigheid vordert Verder kunnen we ook met behulp van doorgesneden aardappelen, waarvan men 's ochtends de pissebed den wegvangt, trachten van deze last posten af to komen Voor het overige is het goed om ^'a»a.r «.tiJd ons straKs waarschijnlijk ontbreekt, oi beter benut kan worden, er reeds thans voor te zorgen, dat het .kweek van de toekomstige aardappel- akker en ook van de andere plaat- 3en wordt weggehaald Nu de bodem vochtig en zacht is. zal het niet moei lijk vallen, dit lastige onkruid zo niet geneel. dan toch voor een belangrijk deel te verwijderen Taneven chemische wasserijen en ververijen DEVENTER, 11 Febr. In afwach ting van een algemene regeling van de tarieven van chemische wasserijen en ververijen ls de volgende maatregel getroffen; De gevestigde en to goeder naam en faam bekendstaande bedrij ven kunnen de prijzen bill ven bereke nen, die zij voor of op 9 Mei 1940 be rekenden. eventueel vermeerderd met een goedgekeurde verhoging De che mische wasserijen en ververllen, die eerst na die datum hun werkzaam heden zijn begonnen, mogen daaren tegen slechts die tarieven berekenen, welke in de prijsvaststelling zijn ge- nnpmH De stormer spreekt UTRECHT, U Febr Dinsdag 15 Febr., des avonds van 18.45—18.55 uur spreekt de stormer in de Jeugdstorm uitzending tot de rijpere Jeugd over het onderwerp; „Durf wat te doen". Directeur: H. J. Kerkmeester, Bus- sum; hoofdredacteur: Hendrik Llndt, Amsterdam; plv. hoofdredacteur- lr A. H de Haas van Dorsser. Haarlem; binnenland; J. v Grieken: illustratie en opmaak: R. Kampstra; volkscul tuur en kunst: M Wolters. muziek: G. K Krop; sport; J J Liber; adver tenties: A. H. Lammers. allen te Am sterdam. K 113

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Dagblad voor Leiden en Omstreken | 1944 | | pagina 2