H Verisme op het operapodium „Paljas" ontsproot uit een dubbele moord Verwisseling van muziekwaarden De Vries exposeert Matuschka Sneeuwvlok - de Eskimo Kameropera brengt première „Fra Diavolo" Geldige bonnen TtoïUxi, ZATERDAG 5 FEBRUARI 1944 2L A iidlara lncomlnclate!" (Komaan. JT men ea beginnenbestuit Tonio zijn bekende proloog vooi de opera „Paljas" en deze uitroep scheldt de bespiegeling van de handeling, een handeling die niet gelijk bij zovele opera's aan de fantasie maar aan de werkelijkheid is ontsproten Want dit drama van arttsteneer dat om meet dan een reden schier onafschei delijk aan Mascagni's drama van hoereneer (Cavalleria rusticana» is gekoppeld berust op een werkelltke beleveni> van den tekst- en toondich tet Rueeiero Leoneavallr En zo viel hc hem gemakkelijk tezamen met Piet ie Mascagn' grondlegeer te vijn van het verisme" in de opera het streven naa» waarheid in de muzl ka'e uitdrukking De handeling van .1 Pagltaccl' (De Paljassents genopezaam be kend Minder ts dit het gevaJ met de ware gebeurtenis die aan deze handeling ten gTondslae ligt en die op het zeven la rige knaapje Leon cavallo eer ze diepe Indruk maakte, dat hij haat nlmmeT vergat en zij hem *en kleine dertig laar later tot ziln bprnpmristp schepping Inspi reerde Leoncavallo op de kermis Hei was op een schone Augustus- avond van het Jaar 1865 dat in het mai ktplaatsje Montalto nabij Flo rence een feestelijke drukte heerste Het was een kerkelijke feestdag, een prci-i-ssie was plechtig door de stra ten van hei stadje geschreden men had zich in de kerk gesticht en de avnnd zou aan oen uitgelatener feeststemming worden gewijd Een reizende kermistroep was naar Mon talto gekomen en sloeg op het marktplein zijn tenten op om naar gehrulk 's avonds *lf uur ziln voor stelling aan te vaneen OndeT de mpnigte wandelt de rechter van Montalte signore Leoncavallo, met zun zevenjarig zoontje Ruggiero die de komedls der paljassen" mocht bitwonei moet geleidp van zijn va deri dienaa- Stlvio Ondpr de artlsten valt een gril zendp man op die voortdurend arg wanende bllkkpn werpt op de nmgp ving van zijn Jonge schone vrouw terwiil een clown reeds met een hese alkohoistpm de aandacht van het publiek vraagt voor het spel dat zo straks gaat beginnen De boze blik ken van d**n spullebaas treffen ook Silvio maar het Knaapje begrilpt dat nipt en meent dat zijn begeleldei slpcnts in het algpmeen betrokken wordt in dp boosheid van den gril zen komediant Spel of ernst? Up voorstelling ts aan de gang ademloos kijkt en luistert de kleine Ruggiero roe Hij hoort hoe de baas van het spul ziln vrouw wier polsen hu in Knellende greep omvat houdt toevoegt Uit de modder van de straat heb Ik |e opgeraapt! Ik heb je verzorgd zoals maar iemand voor Je zorgen kon' op de handen heb Ik -Je gedragen maar lij ellendeling bedriegt mijt' De Kleine lóngen ver neemt het verwijt, dat de vrouw slechts met een smalend hoongelach beantwoordt en waarop zij tracln haai man van net podium te drtn gen Ueze ontsteekt tn woede stoot den ladder 'den nar uit het stuki opz.ii trek» zijn dolk en driltr het wappn in de borst der vrouw, die op bei podium neerzijgt Dan grüpt de woedende acteur een hne.1 die naast nem ligt begeeft zich ermee ondei het publiek dat zich nog geen rekenschap geeft of het schouwspel ernst ot spel ls en komt rechtstreeks op Silvio af ..Is dat uw noedv vraagt hit en op het tee stemmenn antwoord nodigt nil Rug glfioc oegelpider mee In de wagen te Kompn op het oodlum Men denk' O"* >t»-edc aan jen Komedie in de geest van net )o.stpnri|kse übet br.u 11 Ui net podium vertelt de kome diant noe zijn vrouw nem met Silvm bedrogen neeft. jin neft zijn dolk op en doorsteekt den dienaar van den stadsrechte! vooi de ogen van het verblufte publiek dat eindelijk de bittere ernst van net schouwspel be seft en der- dubbelen moordenaat grimt Ruggiero's vader nad later in KUNST IN DEN HAAG Er ziln enkele schilderijen op de tentoonstelling van werken door Henk de Vries in de kunsthandel „Kunst var. onze tijd" Sweelinck- straat 6 die bevredigen door een groot aangepakte kleurbehandeling Er zijn ei echter ook die zo niet teleur stellen dan toch getuigen van onvoldoend* doorwerktheid en ult^e- wogenheid Maar laten we ook hier de lichtzijde opzoeken. Het „Boe- renstilleven' het „Stilleven met delphiniums' ziin twee potig in el kaar geschilderde stukken, aie mis schien va-1 een sterker persoonlijk aanvoelen hadden kunnen zijn, niet temin breeo en vast aandoen en toch zeker beschouwd moeten worden als degeliji-, werk „Oude boerenhoeve" heeft datzellde forse. In „Ruïne van Brederode" is een pogen waar te nemen naa- een lichtere kleurscha kering. dl* hier beter dan in de meeste andere doeken slaagt. Ni 23 en 28 .herinnei en wel wat sterk aan de zienswijze die in de stillevens van Penning tot uit''rukking komt. Som mige pastels daarentegen kunnen tot het goede van de tentoonstelling gerekend wo-den waaronder wij het grote stilleven met wajangpop ook wel menen te kunnen rekenen. Het geheel mag wat uiteenlopend van quallteit zijn dit neemt niet weg, dat er zoals gezegd, toch énkele doe ken de moeite waard geacht moeten worden. D. V. NIJLAND. Het toneel op het toneelde slot scène uit J Pagliacci", waarin Arle- quin-Canio zijn ontrouwe Colombine- Nedda inplaats van in schijn In wer kelijkheid doorsteekt „La commedia finital" (Het schouwspel is ten eindekondigt de moordenaar ver slagen aan. (Foto A.P.-Breyer een sensationele rechtszitting den man te berechten en moest hem ter dood veroordelen Zo diepe Indruk neeft -deze beleve nis op Ruggiero Leoncavallo gemaakt, dat hij haar tn autobiografie vast legde en gebruikte als onderwerp voor een opera, die zijn beroemdste zou worden Toen hij zich na zijn eerste, weinig vruchtbare muziekdramatische pogingen als café-musicus door het leven moest slaan vernam hij van het succes, dat Mascagni ln 1890 met zijn voor een prijsvraag van de muzlekultgeverü Sonzogno in korte tl1d gecomponeerde één-akter Caval leria rusticana" (Boereneer) oogstte en dit spoorde hem aan tets derge lijks te beproeven Ook hij ontwierp m korte tijd zowel tekst als muziek van zijn twee-akter I Pagliacci" die evenals ..Cavalleria rusticana" on middellijk en krachtig insloeg Sedert dien zwierven beide uit eenzelfde orang geboren oDera's als muziek dramatische tweelingen over de ge hele wereld „Verismo in arte" de waarheid In de kunst Zij is zelden zo letterlijk getrouw gediend als m het levenware drama van den bedrogen Paljas! Tijc's'liriften'c^ouw ..Wahr dl GarT. de Bur de kumt" was de strijdkreet van de Dlthmarse boeren, die zich In 1500 tn de Slag bij Hemmlngsted te weer hadden te stel len tegen een overmacht van de ridder schap uit Sleeswijk Holstein en ande re gebieden om de Duitse Bocht, onder aanvoering van koning Rans van Dene marken en hertog Frederik doch. die dank zij bun dapperheid en betere kennis van de streek de zeker drel eende nederlaag in een overwinning wisten te doen "verkeren die hun rijke bult opleverde Deze geschiedenis leest men onder bovenaangehaalde titel ln ..Hamer", ln welks Januari-nummer Ir W F van Heemskerck üüker over deze veldtocht verslag uitbrengt Van Mare Emani leest mén een interessant verluchte verhandeling iver: „Het Nederlandse Volksboek" Het Januari-nummer van .JD e •Schouw" is geheel gewijd aan ^'oord-Brabant en Limburg Het opent met de rede. door thr mr S M S de Rnnitz. uitgesproken bij de opening van het gewestelijk bureau der NKK voor Limburg Dr Johan Theunlsz schrllft over de geschiedenis der belde 'tiidelllke provinciën dr F C Bursch wer: „De Bekerkultnur" J Delslng over: „De mens van ons Zuiden". Jan D Voskuil over de schilders C A Knvsr.en over namen van straten, wateren en gebouwen in Eindhoven P Dczaire over het Zuldllmburgse roneel Jan Llnssen over Zuldl'mburgse drukkers. L<*ils Vrlldag over Brabantse ooë-zie. J Ypey over Limburgs kunst handwerk 1kvr H van lennep over Musici beneden de rivieren" Ben Morltz over Limburgse Kastelen en H H J Maas over heemkunde Over bet achthonderdjartge LUbeck 'eest men 1d ...Der Norden" een nteressante geïllustreerde beschou wing van prof Ir Heinz Mahn Prof dr Richard Harder herdenkt den Noordfr'esen geschiedkundige rheodor Mommsen. uit Eiderstedt ter gelegen held van de 125ste verjaring van diens geboortedag Uit Hlnterflm" Kan men Ken nisnemen van bllzonderheden over het Fllmauswertungsarchlv" te Ber lijn dat een schat van materiaal over alle gebieden van de film omvat ..Amsterdammertjes spelen" ts de titel van een tn het Januari-nummer van „A m s t e I o d a m u m*' begonnen verhandeling van J H Kruisinga over kinderspelen od straat en op het schoolplein Verder wordt verslag ge daan van de door dit ttldschrift uit geschreven grachtengevel-teken wed strijd In .Nederland" publiceert Jan de Vries een uitvoerige verhandeling over- .De Franse tegenover de Duitse heldenepiek" waarin het Franse Rolandslied wordt vergeleken met het Duitse Nlbeluncenlled zoals van een anderen schriiver onlangs in de rubriek werd gememoreerd ..De tPtterkunde als onderwiisvak en m-»Pt cultureel eD paedago- sch ook beschouwo worden als een •Mtlnc der idealen van vaderlandslief de vrijheid trouw moet godsdienst lapperhetd offervaardigheid aatuur- nefde enz Wat de methode betreft dient men uit te gaan van de opvat ting. dat letterkunde ln de eerste niaats als vertellend moet worden mderwezeD en geteerd" aldus vat P N Dezaire ziln denkbeelden samen over: „Letterkunde als vertelkunst" De Nederlandse krant Dr. Maarten Schneider schreet voor de Patrla-reeks (P N. van Kampen en Zoon) een geschiede nis van „De Nederlandse Krant" Van Nieuwstljdinghe tot dagblad. Amsterdam is het oudste kranten centrum in Europa, aldus stelde een Zweeds onderzoeker vast. Maar an dere landen hebben meer over hun Krantengeschiedenis te boek zien stellen, dan wij Daardoor ls er een lacune. Daarin voorziet dit boekje, dat op bevattelijke wijze 's lands Krantenhistorie vertelt en dat enkele wetenschappelijke publicaties op gelukkige wijze aanvult, ook al besloot het niet meer de jongste ge schiedenis Een Drents gedichtje üit het Januari-nummer van het maandblad „Drente" citeren wij het volgende gedichtje van Harm Drent, getiteld „Testament" en 'gesteld in het dialect van de Midden-Honds rug: Wanneer 't mien tied is, 't hef nog gien haost maor wat wied vot liekt is voak het noast zal ik niet blied weez"n en niet verbaosd (J hebt mie in 't leerfn, Heer niet verwend, maor 'k zal 't nog eev'ngoc griez'n in 't end want dit 's mie geerfn: 't Geluk he'k kend. de tweede Scheiding tussen ballet en concertrepertoire Elkeen kent de composities, die nooit voor de concertzaal waren bedoeld en die niettemin in de loop der tijden een rijtafen krachtig con certleven hebben geleid. Enkele voorbeelden, zoals de „Notenkraker- Suite". komen althans direct in de gedachten en inderdaad, het gaat om de balletmuziek, die, hoewel zij geschapen werd als muzikale aan leiding tot het beoefenen van de danskunst, in de laatste vijftig Ja ren een zeer indivuduele ontwikke ling heeft doorgemaakt. In vele ge vallen immers is deze muziek van haar eigenlijke en oorspronkelijke doelstellingen losgeraakt. Het is een diep gewortelde gewoonte geworden, balletmuziek op de concertprogram ma's te plaatsen en het zou waar schijnlijk niet veel practisch nut hebben deze daad telkenmale als een verkeerde te laken. Ravels „Bolero" geniet nu eenmaal in hoge mate populariteit bij de concertbe zoekers en toch zou de muziekken ner eigenlijk bij elke vertolking moesten vaststellen, dat deze muziek zonder bijbehorende expressie in de dans onaanvaardbaar is. Maar reeds is het zover gekomen, dat velen bij het horen van die ge liefde klanken, volkomen tegen de bedoelingen van den componist in. niet eens meer talen naar het bij passende dansbeeld of er zelfs maar aan denken. Een merkwaardig en wonderlijk feit. dat echter geenszins op zichzelf staat. Wie van de regel matige concertgangers kan verklap ren, Roussels „Festin de l'araignée" (het feestmaal van de spin! ooit in de oorspronkelijke balletgedaante te hebben bijgewoond? Het lijkt niet te sterk uitgedrukt, wanneer men vaststelt, dat de meeste nieuwere balletmuziek veelal grotere aftrek vindt bij de volgelingen van de muze der muziek dan bij die van de muze van de dans. Henk Badings „Balletto grottesco" werd in ons land slechts eenmaal gedanst, maar sinds de muziek in de handel ver krijgbaar ls. op veel klavierrecitals gespeeld. Omgekeerd hebben de beoefena ren van de dans zich op deze be staande feiten gewroken door vele zuiver voor de concertzaal bedoelde muziekwerken van een choreografie te voorzien. Als zeer sprekend voor beeld kan Debussy's „L'après-midi d'un faune" worden aangehaald, dat een pronkstuk van menig ballet- repertoire is. In het buitenland heb ben wij het zelfs kunnen aanschou wen. dat Beethovens Zevende en Brahms Vierde Symphonie tot stra mien voor de dansexpressie werden gemaakt. En afgezien van het feit. dat de solodanser zonder de piano muziek van Chopin klaarblijkelijk niet kan leven, heeft men zelfs de misslag begaan, dit zuiver pianis tische werk voor dansdoeleinden in orkestgewaad te steken. En hoe ver wonderlijk het misschien ook lijkt, de muzlekliefttebber. die ook zijn aandacht aan de danskunst schenkt, herinnert zich ongetwijfeld vaker op muziek, ontleend aan het con certrepertoire, te hebben zien dan sen dan op werkelijke ballet- en dansmuziek. De eigenaardige ver wisseling van muzikale bedoelingen heeft zulk een omvang aangenomen, dat men het als een bijzonderheid begint aan te kondigen, wanneer balletmuziek ook werkelijk als bal let wordt gepresenteerd. Deze zeld zame gelegenheden zijn evenzovele Drettige verrassingen, waarvan men bijkans niet weet. wie er meer mee is gebaat: de dansliefhebber of de concertbezoeker; want de ontwikke ling van ballet en danskunst blijft het reinst, wanneer men beseft, niet buiten zijn terrein te moeten grij- oen en het zou nuttig ziln. indien de concertganger leert ontdekken, dat concert- en balletmuziek naar het wezen gescheiden zaken zijn. Met betrekking tot ons bericht wer het regisseren door E m 1 1 Pree- t o r 1 u s van een opvoering der opera ..Der fllegende Hollander" voor de Amsterdamse Opera verzoekt de In tendant dezer Instelling ons mede te delen, dat bij omtrent een dergelijke opvoering voor het a s seizoen geen enkéle beslissing beeft genomen. Dezer dagen ts de directeur van net conservatorium te Gent en presi dent van de Belgische Academie voor Schone Kunsten. Martin Luns- s e ns. overleden Lunssens. die een reeks belangrijke symphontsche wer- Ken en veel kamermuziek op zijn naam heeft staan, was ook Jarenlang professor ln de harmonieleer aan bet conservatorium te Brussel Beperk het gas- en electriciteitsverbruik, het is uw eigen belang door W H. Kruiderink 82) Ik kon geen vat op haar krijgen. Ik had eigenlijk alleen maar mijn intuïtie als wapen en daar heb ik het nog vrij ver mee tegen haar gebracht. Maar verder, weten deed ik eigen lijk niets. Ik werkte tot het laatste toe op de tast en telkens als ik dacht haar te kunnen grijpen, gleed ze ver der weg" Ze liepen stil naast elkaar op het open, smalle perron, hun gedachten bij de •'vrouw, die zolang hun levens wegen uiteen had gedreven. Toch kwam zelfs geen wrevel hun gevoe lens vertroebelen. Nog steeds gleden dikke vlokken sneeuw uit de hemeL Ze vielen op de twee mensen uit het westen, die hardnekkig de hindernissen ruim den, welke zich steeds weer verhie ven op de wegen, waarlangs ze el kaar poogden te naderen. Ze bedekten ze met eenzelfde witte vacht alsom hun vereniging te bespoedigen. Be hoedzaam braken ze de barrières weg. Maar een geheim was er nog... „Zo was het ook met dat geval- Matuschka II". begon Staal plotse ling weer. „Toen ik dat artikel in „De Nieuwsbron" schreef, dacht ik stellig de daders op het spoor te zijn. Ik had een constructie in mijn hoofd, die ik op belangrijke feiten kon baseren. Doch Rosit-a kruiste mijn weg en daar ging mijn con structie." „Zij was het zelf. Rosita was Ma- tuschka II." Tilly zei het haastig en bijna fluisterend alsof ze vreesde, dat hij haar. na deze laatste onthul ling toch nog zou verlaten." Maar hij schrok zelfs niet. Gela ten gaf hij toe: „Ik geloof. Tilly omdat Jij het zegt. Maar ik zou het van niemand anders hebben geloofd Ik zou het met mijn eigen ogen ge zien moeten hebben voor ik had durven verklaren, dat een vrouw tot zo iets in staat was." Er klonk zoveel verachting in zijn stem. dat«Tillv er van schrok. Als ze nu maar snel en kort kon samen vatten wat hij weten moest voor zijn afschuw hem de baas werd. Tekeningen en tekst van WIM MEULDIJK 782. Ja. het zijn inderdaad de twee vrienden van Sneeuwvlok: Piet Punthoofd, de dappere jager met het hazenhart en Pen Kwen, de avon tuurlijke ijscoman. „Zo, jongens", zegt Sneeuwvlok. „Komen Jullie me eens opzoeken". „Kwek," snatert Pen Kwen, „we houden het vast niet droog vandaag." „Nou", zegt Piet Punthoofd, „'t ls dat ik een held ben, anders was ik thuisgebleven!" 783. „Hm", zegt Sneeuwvlok, „nu weet lk nog steeds niet wat jullie komen doen. „Ahum". kucht Piet. „Nou dan. Wij, dat zijn dan ik en Pen Kwen. hebben na enig overleg besloten om over te gaan tot het maken „Sneeuwvlok", schettert Pen Kwen, „die ouwe zemel bedoelt of Je met ons mee op reis gaat. We vervelen ons dood hier!" „Jongens", zegt Sneeuwvlok, „als we ru op reis gaan, vriezen we stuk. Ik doe niet mee!!" „Luister nu goed, Robbie. Rosita schreef inderdaad de dreigbrieven en de dreigementen langs de spoorlijnen. Maar zij wist niet beter .of het zou bil dreigementen blijven." Ze voelde, terwijl ze sprak, dat het verre van overtuigend klonk. „Weet je dat zeker?" Ze hoorde de twijfel in zijn stem. Ze verstond ook de bittere klank. Voortmaken, voortmaken!, hamerde het in haar hoofd. „Robbie, laat me nu verder uit spreken." Het klonk als een bede en een bevel. Ze beet zich op de lippen. Ze moest zich beheersen. Beginnen bij het begin, al was het ook nog zo'n lang verhaal, anders zou hij het toch niet begrijpen. Als ze er de tijd nog maar voor had. Ieder ogenblik kon de trein binnenstormen. Een stampvolle trein. Met moeite zou ze een plaatsje vinden. Hij zou ergens in een gang moeten staan. Wie weet hoe lang ze elkaar dan niet zouden spreken. En al die tijd zou hij staan met een vreselijke twijfel ln het hart. Ze voelde het: haar eigen toekomst stond of viel met een snelle recht vaardiging van Rosita. Althans voor zover die ook in de ogen van anderen moeelijk zou blijken. „Rosita leerde hem heel vroeg ken nen, Drake, zoals hij zich later noem de. Aartsen was zijn werkelijke naam. Een jonge, prettige kerel, die zijn ziel verpand had aan de tech niek. Een tijdlang werkte hij in de werkplaatsen van de Spoorwegen. Daarna ging hij naar Duitsland en Frankrijk, werkte er in verscheidene fabrieken en keerde terug met een idee in zijn kop. dat hem niet meer losliet. Van de vroege morgen tot de late avond was hij er mee bezig. Hij had in Frankrijk een spoorweg ramp meegemaakt, die een vreselijke indruk op hem had gemaakt Ruim honderd mensen kwamen er bij om het leven. Hij zelf was op het nip pertje de dans ontsprongen. In zijn geest was toen een plan gerijpt tot de bouw van spoorrijtuigen, waarin de reizigers zelfs bij de zwaarste bot singen veilig zouden zijn. Wordt vervolgd) Uitbreiding M.T.S.-opleiding Aan de M.T.S te Haarlem zal in het tweede halfjaar een leervak „vorming" worden ingevoerd, dat een grotere algemene ontwikkeling bui ten de technische leervakken beoogt en in het eerste studiejaar zal om vatten erfelijkheidsleer en biologie. Verder wordt gelegenheid gegeven, tegen verminderde prijzen muziek- en toneeluitvoeringen, voordrachten enz. van culturele en vormende waar de bij te wonen In eigen kring worden voordrach ten met gedachtenuitwisselïng ge houden Oók tijdens technische les sen zal meer worden gelet op het juiste gebruik van onze taal en het. ontwikkelen van het vermogen, zijn gedachten vlot en weloverwogen on der woordpn te brengen Een speci ale afdeling in de bibliotheek wordt ingericht waarin niet-technische boekwerken die tot het bereiken van het gestelde doel kunnen bijdragen werden opgenomen. Humoristische odresverandering De Wilhelm Busch-maatschapplj te Hannover, die bij een terreuraanval haar gehele archief en museum ver loor gelukkig waren vele originele werken voor die tijd reeds in veilig heid gebracht heeft ook na dit grote verlies haar onverwoestbare hu mor bewaard Op de puinhopen van het vernielde huls staat thans een bord met het volgende vers: Hier siehst du ihre Trümmer rauchen Der Rest is nicht mehr zu ge- Ibrauchen tVir sind gesund und hausen in Mechtshousen. Naar deze plaats, waar de dichter Wilhelm Busch de laatste jaren van zijn leven doorbracht, heeft de maat- schappij haar arbeidsveld verlegd. Kroniek van de Volkstuin Zorg vooi een teeltplan Nu we. bij de aanvang van het jaar. met onze groentetuin nog om zo t-e zeggeD alle kanten uit kunnen, ls het zaak om een behoorlijk teeltplan op te stellen ZIJ die reeds jaren tulnieren zullen daarmede niet veel moeite hebben Niettemin ls het ln de gegeven om standigheden als eerste gebod op te vatten, zoveel mogelijk voedsel uit de grond te halen Om deze reden komen dus allereerst aardappelen en vervol gens boneD ln aanmerking BIJ een tuin van 200 vlerkante meter moeten we weer nonderd vlerkante meter met aardappelen bezetten Willen we van het overige deel ten volle profijt trek ken. dan passen we zoveel mogelijk wisselbouw en gecombineerde teelt toe Wat de wisselbouw betreft. kunneD Van de in het buitenland zeer populaire opera „Fra Diavolo" van Auber. kent men ln ons land niet veel meer dan de ouverture, welker pittige en melodieuze thema's gemeen bezit zijn geworden. Dertig jaar ge leden is er ln Amsterdam een poging ondernomen deze opera voor het voetlicht te brengen, welke poging tengevolge van slechte voorbereiding lammerlijk mislukte. De Kameropera van de Nederlands—Duitse Kuituur- gemeenschap (leiding: Jaap Kool) heeft met de Nederlandse première op Donderdagavond in de Stads schouwburg te Den Haag een arti stieke daad van betekenis verricht waarvoor men zeer erkentelijk kan zijn Het libretto laat Fra Diavolo. een romantischen roverhoofdman, zich in het dagelijks leven als markies be wegen Een Engels echtpaar wordt door zijn bende aangerand en de vrouwelijke helft hiervan blijkt voor de charme van den bandiet niet. on gevoelig. Plannen tot het volledig in bezit krijgen van des echtpaars bezittingen, worden door Lorenzo, officier der dragonders, gedwars boomd en het stuk. dat nog een lief deshistorie ziet opbloeien tussen I-o- renzo en Zerline. een herbergiers- dochter. eindigt, met Diavolo's dood Chris Taverne vertolkte de titelrol, die bij hem. ondanks enkele hinder lijke detonaties. In goede handen was. Lidy v d Veen. die ln het bijzonder mag worden genoemd en Anton v Hevningen waren het echtpaar. Lo renzo en Zerline werden door Ger- rit Ki1k tn de Vegt en Tops v. d. Berg gespeeld. De opvoering had goede kwaliteiten en vooral ook het orkest heeft zich onder de vakkun dige leiding van Wim Gulspel kranig gehouden. Muzikale hoogtepunten waren een trio in de tweede acte, Chris Taverne als Fra Diavolo in een scène met Tops v. d. Berg (Zer line) en J Ringenaldus herbergierI (Foto CJNJPJ Meijer) alsmede kwintetten ln eerste en der de acten. De aankleding was eenvou dig en smaakvol gehouden en voor een eerste opvoering had het geheel een vlot verloop. Veel succes en bloemen voor de vrouwelijke medewerkers. De regis seur en ontwerper van de décors. Hans Strohbach, moest ten tonele verschijnen Onder de toeschouwers bevonden zich de Rijkscommissaris en talrijke genodigden P. TEUNISSEN Jr. BROOD, BESCHUIT, AARDAP PELEN, MELK. VLEES: 7 en 8. TABAK: 7 en 8 beide el keuze. BLOEM: 35 en 36. HAVERMOUT: 37 (125 gram). GORT: 38 (125 gram). KAAS: 39 (40+ of volvet). SUIKER: 40. JAM: 41. VERVANGINGSMIDDELEN: 42 KINDERVOEDING: Res. D 12 Gort, Res. E 12 Rijst. KINDERDRANKPOEDER: Res C 13. D 13. E 13 (300 gram) SNOEP: 7 chocolade of suiker werk. 8 suikerwerk. BOTER: 7 A marg., 7 B bak- en braadvet. Res. B 14. C 14. D 14 en E 14 roomboter. Einde geldigheidsduur 19 Febr Bon 07 Aardappelen is geldig t.m. 12 Febr. Nog geldig zijn: Boter 06 A en 08 A (4 Maart). 33 en 34 Alg., Res C 10. D 10, E 10 en E 11 (19 Febr.) R 01 Tabak voor scheerzeep (30 April) we reeds zeer vroeg, b v ln April, van de volle grond oogsten: raapstelen, spi nazie e d welde onmiddellijk kunnen wordeD gevolgd door zomergroenten als bleten, worteltjes, zomerandljvle enz. De gecombineerde bouw maakt een nog intensiever gebruik mogelijk van de grond, omdat hierbij verschillende gewassen terzelfdertljd op eenzelfde grondstuk worden gezaaid of gepoot Hoewel het op zich zelf aanbeveling verdient op deze wijze de grond dus zo productief mogelijk te maken, kan er niet genoeg tegen gewaarschuwd worden, dat de groenten te dicht op een worden gezet Zaak ls te zorgen dat snelgroeiende gewassen zo ruim staan, dat de langzaam groeiende niet ln de verdrukking komen Voor net overige passen we wissel bouw en gecombineerde teelt slechts op behoorlijk gemeste grond toe en tenslotte moet bij gecombineerde teelt vooral gezorgd worden voor een bodem welke regelmatig vochtig gehoudeD wordt. Al deze wenken houden wellicht op zich zelf niets nieuws ln. doch thans kan men er nog rekening mee houden, terwijl wanneer de werkzaamheden eenmaal een aanvang hebben geno men. veranderingen tn ons teeltplan vaak verminderde opbrengst betekenen Vooi de vrouw Voor de kinderen Een grote stad gevraagd Beste meisjes en jongens. Vandaag eens een heel ander raad seltje Nu gaat bet niet om het vinden van een spreekwoord, maar moeten Jullie een aantal woorden verlengen Hieronder heb lk oegen kleine woordjes opgeschreven Ai uil ter oom er ook om ar aal. Zet nu voor elk dezer woorden één letter, zó. dat Je daardoor weer negen andere woorden krijgt De letters, die Je voor de woorden gezet hebt. moeten tezamen de naam zijn van een grote stad ln Nederland. Doe Je best maar Oplossingen, na tuurlijk netjes met inkt geschreven, voor Dinsdag 8 Februari zenden naar Oom Jan p/a Redactie Het Volk. He- kelveld 15. Amsterdam Wie de prijzen vorige week wonnen en boe de oplossing van het vorig raadsel was? Eerst de gelukkige prijs winnaars maar. dat waren: Jan Posthumus, p/a Harm Posthu mus. Paaslo regel Wijk 8 nr 61 B. Willemsoord (Overljsel). Dickie v. d. Zwaan. Langstraat. Slledrecht: Jantje Kuipers. Hoofdstraat West 56, Wolve- ga; Margje Ellen. Heemskerkstraat 29, Zwolle; WUly Rense. v. Kolpleln 4. Velp (Old J Plooy. Fabrlstraat 91 O. Schiedam; Aart Zwljnenburg. Finse- straat 47 A. Rotterdam (W.T; Nellie Elchhorn, Hoge Rijndijk 206, Lelden; Gerdle Dijkers. Groenekanseweg 115. De Bilt; Mlesje van Nleuwpoort. Stam- mershoefstraat 46, Vlanen. En uit het raadsel kwam: „Blaffen de honden bijten niet". De ln te vullen woorden waren: BIJbeL Hoen. Fat. Neef. Niet. Doden, En. Deze week krijgt leder, die een cor respondentie-adres van een raadsel- vriend of vriendinnetje vroeg, een op gave vaD mij En nu maar veel en lan ge brieven aan elkaar schrijven Veel plezier daarmee De hartelijke groeten van OOM JAN Oproep voor Rijlcs- duitsers Allen personen, die de Duitse na tionaliteit bezitten en tot dusver nog geen vragenlijst hebben ontvangen, wordt aangeraden onverwijld bij de Ortsgruppe waaronder zij ressorteren of bij het Deutsche Kreiswirtschafts- amt een vragenlijst te gaan halen. Deze lijst moet duidelijk leesbaar (met blokletters) Ingevuld en aldaar weer worden ingeleverd. Zij, die ver zuimen een dergelijk formulier in te vullen komen niet in aanmerking voor een nieuwe levensmiddelen kaart. die begin Maart zal worden uitgereikt. Gebruik rauwe groenten Vitaminen komen ln groenten, vruchten en ook ln aardappelen 's winters minder voor dan 's zomers BIJ een geregeld vervoer tussen de zui delijke en noordelijke landen, kunnen wij dat vitaminetekort aanvullen door net gebruik van sinaasappelen, citroe nen en andere zuidvruchten. Zolang deze hier niet te koop zijn. doet men verstandig geregeld rauwe groente te gebruiken; mits goed toebereid, bevat ten deze meer vitamine C dan de ge kookte. Ook 's zomers ls dit dus aan te bevelen. Goede bereiding betekent, dat de rauwe groente kort voor de maaltijd zeer fijn gesneden of geraspt en smeuïg en smakelijk aangemaakt wordt Als ze lang aan de lucht blijft blootgesteld, gaan veel vitaminen verloren Sla van rode kool met biet of appel: 200 gT rode kool. een biet of 2 appe len, suiker, zout, aroma en azijn. De rode kool van de buitenste bla ren ontdoen en zeer fijn raspen ol snllden De biet stropen of de appel schillen en raspen Kool en biet ol appel met wat azijn, enige theelepels suiker, wat zout en aroma vermengen, tot de sla een pittige zure smaak heeft De sla ln een schaal overdoeD en direct opdienen. Geïnterneerde burgers op Java DEN HAAG. Februari. Het Ned Rode Kruis ontving uit Japan een op gave van namen van ln het „Java- kamp" op Java geïnterneerde bur gerpersonen van Nederlandse nationaliteit. De uitgewerkte lijst bevat de vol gende namen met vermelding van leef tijd en beroep: Beyerlnk, marlus 57 clerk, bendsneyder. a.o., 33 clerk behelaar. dirk 30 accountant., carels. benjamin 19 student., cazler. n.d 17 geen beroep castens. h.c. 35 gouvernements beambte., caffln, r.e 21 clerk., cavalje. l.f. 54 gepenslonneerd.. capellen. J a. van 62 clerk., car- pentleralting, J h.a. 20 student., casand, ynze van 37 clerk., car- negle. w.r. 28 clerk., cann, c.h van 33 geen beroep., blom. c.b 69 sergeant., ceunlnck van capelle. de 26 machinist., chate- lln, c.r w 39 clerk christlaansen. J p 40 clerk.. Charles, t.a. 39 clerk.. Chun, h.c.f.e.m. 57 clerk., claas. c.w.f. 31 bewaker., cijfer, a s. 31 clerck., cijfer har- togh 56 geen beroep., cleveringa. pieter 43 gezagvoerder claessen, w.a. 49 clerk cleef, tj. van 47 arbeider., cornets, de groot. w.h. 19 student., corduwener, p.h. 60 gepenslonnerd.. conlnck llefstlng 51 clerk., cohen. m e 33 accountant., cornet. J J 25 arbei der. corver. louls 31 clerk., coning, adolf de 59 chef., cor- deslus, leopold 42 machinist.. voolwljk. d h. 31 pianist., cohen. louls 54 kleermaker., buys, arie 54 koopman buys, hendrik 51 teekenaar., buitenweg. J.J.f 44 plantage opzichter., biersteker, douglas 40 administrateur., buriks. hen drik 61 leeraar.. buys, thomas 54 directeur export maatschappij buuren arthur van 21 stu dent.. buurman. J.J 32 zeeman bustraan. J w 59 hoofdingenieur- bult. klaas 52 clerk burkl. wat 56 arbeider, buys, anthonlus 48 clerk., brulnk. J.w. van 37 clerk., coesel. r.gm 31 derde machinist., coevorden. adolf van 55 kok., collette. w J 20 student.. coolwljk. Johannes van de 60 hoofd van filiaal., cornellsse. gerrlt 61 Ingenleiïr.. coelijn. J.m 44 clerk., cooten. lubbertus van 50 filiaalhouder., cohen. er 19 student., coster, l.a c. 36 machinist, coldenhoff, p.g. 33 clerk coster. J.c.a 39 arbeider.. corbelli. g.a 43 ingenieur., coer- man. jan 57 electr techn. Inge nieurcozlln. dave 19 student.. crawfurd. charles 45 clerk.. cramer. e.b.J. 50 afd.chef., cra- mer. d c.g 37 accountant., curs- ham, w.J. 34 clerk., dalmeyer. Jan, 34 accountant..'damme. J.J van 35 clerk., dassen, J.h. 19 student., davls. f.J.h. 37 inge nieus., dahmen. w.p. 54 clerk, davld. IJ 61 koopman., danner h.r. 21 student., daams. e.J b 55 beroep onbekend, davldsz. J.w 23 student dam, Johannes van 36 eerste machinist., dalmeyer m.p 43 postbeambte., darlang. udo 35 chef., daems. t.J.a 49 clerk., dadelharttoorpo 42 accountant Belanghebbenden gelleven zich om nadere inlichtingen te wenden tot d* 5e afdeling van het Informatie bureau van het. Ned. Rode Kruis. Dr Kuyperstraat 9. Den Haac. onder opgave van zo volledig mngelUke ge gevens omtrent naam voornomen, ge boortedatum. beroep en laatst beken de adres der geïnterneerden. De Stormer spreekt UTRECHT, 5 Febr. De Stórmer spreekt op Dinsdag 8 Februari a s. om 18 45 uur, over Hilversum 1. tot de rijpere Nederlandse jeugd over het onderwerp: „Hij wilde jachtvlle- ger worden. (Ingezonden MededelingenI OUDT HET IN DE PEN! Houdt Uw briefkaar tje om een exemplaar van „Alles over behang" in de pen! De eerste druk is ge heel verspreidVerschij ning van een tweede oplaag ten behoeve van de behan gerswereld zullen wij tijdig annonceerenTot zoolang even geduld nog! ct4H CS c>\*cv Publicatie Rath en Doodeheefver g* In Amsterdam zingen de klokken van den hi»tori»chea Weatertoren en her inneren den hoofditede* ling aan onde tradities, die dagelijks voort leven. Is ook ons kopje troost niet zoo'n tradi tie? Daarom is het zoo verheugend, dat Niemeijer ons ook daar mee helpt met zijn heerlijk surrogaat ZOET ROGGEBROOD GEBR. TEN HOEVE Bonerdam Tel. 38427 "en Haag TeL 333298 ■^?at zal die man op z"n neus kijken, als hij eens géén thee van Florita krijgt. En géén wonder! Florita isnogde drank, die het meest op echte thee lijkt. Je denkt beslist, dat een kopje Florita een kopje thee is. Per 10 tabletten 12 y, cent, THEETABLETTEN met den echten theesmaak H.Y. KOFFIE HANDEIMU. „MATAGALPA" A DAM Directeur. H. J. Kerkmeester, Bus- sum; hoofdredacteur: Hendrik Llndt Amsterdam; plv. hoofdredacteur- 'ir a' H. de Haas van Dorsser. Haarlem- binnenland: J. v Grieken; illustratie en opmaak: R Kampstra; volkscul- tuur en kunst: M Wolters. muziek: G K Krop; sport: J. J Llber. adver tenties: A. EL Lammers, allen te Am sterdam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Dagblad voor Leiden en Omstreken | 1944 | | pagina 2