Gezond muziekonderwijs NUTRICIA „Salto Mortale" in Utrecht Nieuwe Noorse film Natuschka Sneeuwvlok - de Eskimo" Carmen" was een levende mens Tijdschriflenschouw Voor de kinderen Ons eerste raadsel in het jaar 1944 ZATERDAG 3 JANUARI 1944 2L Ingezonden Mededelingen Amateur tabakkers Vraag Uw winkelier om TEN HAVE'S ori- fineele VIRGINIA- AUS, per pakje voor 250 gr. toDak 20 ct. Ook voor Beko-shog. VIRGINIAy TABAKSAUS; F o. IC TEN HAVE C. V. TABAKSKERVERU SINDS 1828 ZOET ROGGEBROOD GEBR. TEN HOEVE Benerdom Tel. 38427 "eo >'u( Tel. 333298 Begrafenis Leo Ruygrok AMERSFOORT. 7 Jan Op de Algemene Begraafplaats Is hier. In tegenwoordigheid van de kring zijner naaste medewerkers het stoffelijk overschot van den heer Leo Ruygrok, dirigent van de Nederlandse Omroep, ter aarde besteld Onder de belang stellenden Werden opgemerkt de heren J G Goverts. vertegenwoordiger van den secretaris-generaal van het depar tement van V en K„ J. Plate, plaats vervangend directeur van de Neder landse Omroep F Vin* gedelegeerde van de N.KK, en verder een depu tatie van de Germaanse ff, benevens functionarissen uit de N.S.B. en mede werkers aan de Omroep. Nadat een broei en een zuster van den overledene in gevoelvolle woor den afscheid van Leo Ruygrok had den genomen werd het woord gevoerd door den heer J. G Goverts. die namens het Nederlandse volk dank bracht voor hetgeen Ruygrok voor de muzikale ontwikkeling onder de jeugd en de arbeiders heefi gedaan De heer Plate nam afscheid namens de Om roep en zelde o.a. dat Ruygrok bij vele luisteraars in dankbare herinne ring zal blijven voortleven Tenslotte werd noa het woord gevoerd door den heer Vink en door drs. Engelhard namens de kameraden der N S B in het Gooi Een broeder dankte voor de belang stelling De Vlaamse beeldhouwer Karei van der Stappen is dezer dagen honderd J*ar geworden Van der Stappen ver sierde te Brussel o.a. de gevel van de Alhambra-Schouwburg terwijl het ln dé Belgische hoofdstad geplaatste standbeeld van Willem van Oranje eveneens van hem is Directeur. H J Kerkmeester, Bus- sum: hoofdredacteur: Hendrik Llndt. Amsterdam, plv hoofdredacteur, lr. A H de Haas van Dorsser. Haarlem, binnenland J v Grieken; illustratie en opmaak R Kampstra, volkscul tuur en kunst: M Wolters, muziek: G K Krop; sport: J. J Llber; adver tenties: A. H. Lammees, allen te Am sterdam. K 113 t n een beschouwing over de thans heersende hoogconjunctuur in mu ziek werd op deze plaats terloops ge wezen op de groeiende lespractijk van muziekleraren. Het verschijnsel van een opgevoerde vraag naar muziek, gaat gepaard met een toenemende zelfbeoefening van de kunst en het is daarom, dat de lesgevers zowel als de uitvoerende kunstenaars een tijd van bloei en opleving meemaken. De klachten, welke voorheen door mu ziekleraren werden geuit, zijn ver stomd; oneerlijke concurrentie en prijsondergraving schijnen te zijn ver geten, hoewel er op dit punt nog geen zier is veranderd. Nog altijd zijn er onbevoegden aan het werk. die op grote schaal lesgeven, nog altijd zijn er z.g. muziekinstituten, die tegen belachelijke prijzen muziekonderwijs verstrekken, waarbij de lage tarieven in overeenstemming zijn met de on deskundigheid van leiding of leer krachten. Maar de bonafide paeda- gogen ondervinden bij de algemene opleving de weerslag van deze prijs- bedervlng niet meer. Niet zij zijn de dupe van het minderwaardige muziek onderwijs. maar alleen nog het pu bliek. dat ln deze zaak niet voldoende is voorgelicht. Les op een koopje De lage tarieven van sommige ..muziekscholen" blijven natuurlijk altijd een verlokking voor het publiek, dat zijn koopkracht niet evenredig weet aan zijn drang naar muziek. De misleidende reclame, door dergelijke Instituten vaak gevoerd, werkt, de toe loop ln de hand en sommige van deze instellingen, die in de laatste jaren als het ware uit de grond zijn ver rezen. hebben een bloeiend bestaan Ten koste van het publiek Want het ls onbestaanbaar dat voor de door deze instellingen berekende prijzen vakkundig muziekonderricht wordt gegeven Gediplomeerde leerkrachten en vakkundige muziekonderwijzers kunnen werkelijk beter terecht dan bij deze scholen, die per lesuur zo om en nabij de gulden betalen. Het zijn de mislukten de beunhazen of de onvolwaardige onderwijskrachten, die zij tot zich trekken om er dan vervolgens een overwegend jeugdig lesnemend publiek aaD toe te ver trouwen. Dit publiek (ln feite de ouders) be talen misschien 4 per maand voor een wekelijkse muziekles, zonder te beseffen, dat dit bedrag onmogelijk een ..muziekschool" met administra tie en leerkrachten in het leven kan houden. De oplossing ls naast de ge ringe honoraria aan leerkrachten ge vonden in een collectief onderwijs, waarbij drie of meer leerlingen tege lijk leskrijgen van eén leraar. Voor sommige onderdelen van het muziek vak kan dit nuttig zijn vooral voor de theoretlscne Maar voor de prac- tische muziekbeoefening komt het er doorgaans op neer dat de leraar het lesuur, dat hem drie leerlingen in de kamer brengt, moet verdelen in drie lessen van twintig minuten Volgens overeenkomst krijgen de leerlingen een uur les: in werkelijkheid mag ieder daarvan veertig minuten toe kijken. Doelmatige bundeling En zelfs deze collectiviteit kan nut tig zijn wanneer de leiding met over leg te werk gaat. De een kan lering trekken uit de prestaties van den an der. Maai bli een van de grootste van deze muziekscholen die filialen heeft in verschillende steden en die een gezamenlijk «leerlingenaantal van dui zenden heeft konden wij het mee maken dat het de ieiding weinig kon schelen of zulk een collectief lesuur nuttig werd besteed. Twee accordeon- leerlingetjes werden met een viool leerling samengestopt en terwijl de leraar de laatste de beginselen van het vasthouden van de strijkstok bij- braent. staarden de twee accordeon kinderen mistroostig uit het raam. Wat wisten zij van de vlooi en wat konden zij hiervan opsteken? Maar het uur moest worden „uitgezeten" anders zouden de ouders wel eens kunnen reclameren. Wij hebben op deze „scholen" verder leerkrachten meegemaakt, die er meer belang bij hadden de Hooykaas ls. met zijn nieuwe voor stelling „Salto Mortale", terugge keerd tot zijn oude liefde; het avant- garde^toneel en hel experiment. Hij koos een werk van den Vlaming Willem Putman, dat de „salto mor tale" doet zien van een schrijver, die zijn eigen liefdeservaringen ln zijn boeken heeft geïdealiseerd en nu op Kerstavond plotseling gewetenswroe ging krijgt Zijn geweten gaat spreken Hij meent, dat het „in werkelijk heid" met de vrouwen die hij heeft gekend, heel treurig moet zijn afge lopen. Ja. hij wordt ln zo'n afloop betrokken, probeert nog ln te grijpen. Maar Juist als hij zlph innerlijk be vrijd heeft, komt de ontnuchtering: de vrouw om wie hij zich de meeste zorgen heeft gemaakt is een gewone feuilletonlezeres, die heel nieuwsgie rig ls naar de afloop van „haar eigen" geschiedenis Dat ts voor den schrijver een halve 6alto. oftewel een ..dood smak" in nuchter Nederlands. Hij verscheurt zijn werk: zijn schrijvers- illusie ls kapot. Pas als zijn secretaresse, als ver tegen woord Igstei van de lezende ge meente, zijn werk trouw blijft, komt de schrijver ln een wonderlijke slot- extase. ondei het gelui van de klok ken. weer ongevetr op zijn pootjes terecht en is de „salto mortale" ge heel voltrokken. De geschiedents ls op zichzelf boeiend genoeg al ls de stijl voor fijnproevers misschien wat melodra matisch. maar de hoofdzaak ligt toch ln de manier waarop hier een experi menteel toneelstuk ten tonele is ge bracht. De verschijning van het Sprekende Geweten een prachtige prestatie van Aja Schilp die het uren stil staande beeld overtuigend speelde de fantastische auto-rit. waar een enkele minuut, zoals dat ln dromen is. een eeuwigheid duurt en ruimte biedt voor beangstigende verschijnin gen het hele droomvisioen werd met een goed gebruik van technische middelen: geliiid en licht op het toneel gezet. Jann.v van Oogen gaf ln de rollen van de vijf verschillende vrouwen en de vier schimmen een zeer uitzonder lijke creatie die het toneel en de avond beheerste Louis Vervoorn was een overtuigende .schrijver" Men zag Ad Noyons Mies Peters en Ad Hooykaas in kleinere rollen, die pak ten door de zorgvuldige afwerking De laatste jaren neeft men ln Nederland niet zulk een poging ge zien om het toneel zó als „toneel" te laten werken Aan Hooykaas komt de eer toe. dat hij zuiver technisch ge zien een zepr bijzondere prestatie heeft geleverd Hij verliet de ge baande paden om een opmerkelijk Vlaams werk te spelen Er zijn op het ogenblik niet veel regisseurs ln Nederland, die zichzelf zoveel moeite geven Moge het publiek dit beseffen en deze bijzondere enscè- nering de aandacht schenken, die zij verdient. AD. INT. leerlingen via een aan het bedrijf verbonden muziekhandel instru menten aan te smeren, dan behoor lijk les te geven. Dat gaf percen tages. die de schrale honoraria moesten goedmaken en dat was ten slotte weer in het belang van de directie, die ook uit de muziekhan del inkomsten trok. Wij hebben dei-gelijke „wilde muziekscholen" ge zien. waar geen enkel behoorlijk les- inst rumen t aanwezig was: waar niets anders dan verwaarloosde en ontstemde piano's stonden, één enkele zo antiek, dat het bijna een museumstuk kon zijn! Waar gebar sten gitaren en lekke accordeons voor het onderwijs werden gebruikt en waar geen enkele leraar ln het bezit was van een muziekdiploma. Ja, het gebeurde zelfs, dat de directies van zulke scholen uit hun leerlingen van om en bij de twin tig Jaar plotseling, een keuze deden om de leerkrachtenstaf uit te brei den. Zij. die amper een speeltuig konden vasthouden werden leraar! Opruiming gewenst Die toestanden, het werd reeds gezegd, bestaan nog steeds. Den vakman veroorzaken zij momenteel geen last meer eh de mens is nu eenmaal egoïstisch zijn waar schuwende stem zwijgt.. Maar het muzieklustige publiek kijkt haar de prijzen en loopt erin. Een opruiming van deze en dergelijke ..scholen" is gewenst, een toezicht van staats-1 wege eigenlijk onontbeerlijk. Het is niet overdreven. dat sommige van deze muziekscholen broeinesten van anticulturele propaganda wor den genoemd, want hier leert de Jeugd zeker niet de eerbied en de toewijding voor het kunstwerk, die voor een zuivere muziekwaardering noodzakelijk zijn. Zij leert er ook geen muziebeoefening. hoogstens een zichzelf vermeien met geluiden, die nu eenmaal algemeen muziek wor den genoemd, maar die op hun best de goedkopere - amusementsmuziek behelzen Daar mag een vertier zoe kende massa mee zijn gediend, de illusie, dat men aan deze Instel lingen muziekonderwijs geniet, late men varen. Het is te hopen, dat een officiële sanering van dit pri- vaat-muziekonderwijsniet al te lang op zich laat wachten. Inmid dels kan het publiek zichzelf be schermen door zich van de be voegdheid van muziekonderwijzers te overtuigen, alvorens zij zichzelf of hun pupillen aan hen toever trouwen. Het was de Noorse rilmnijvcrheid. die in de prille Jeugd van het bewegelijke celluloïdc-beeld meehielp de vore tc trekken, waarlangs de roemrijke weg naar de huidige won deren van het linnen venster zich ontrolde. Men herinnert zich de voortbrengselen van dc Nordisk Film uit de eerste dagen van de cinema tografie. Beginselen werden toen nog niet op het witte doek verkondigd en een bepaalde strekking werd niet be leden. er werd slechts een komiek of een dramatisch geval uitgebeeld. In de grote dagen van de film werd de Noorse productie door de Ameri kaanse, de Duitse en de Franse In dustrie van de markt verdrongen en zag zij zich grotendeels op eigen bodem aangewezen. Met genoegen begroet men ln deze dagen der geluidsfilm een product, weermee de Noorse ftlmnijverheid aan haar bestaan herinnert en be wijst. niet te hebben stilgezeten. Niet alleen is deze film technisch voor treffelijk verzorgd; zij heeft geen kwartslampen en kostbare decors van node. maar aan de vrije natuur als speel ach tergrond genoeg gehad en wat nog belangrijker ls: zij verkon digt een gedachte, die weliswaar door een dramatisch verhaal in voor velen smakelijker vorm dan haar rauwe waarheid te verwerken wordt ge geven. maar die niettemin duidelijk en overtuigend spreekt. De stem van het bloed verkondigt zich bij mens en dier. Zij kan door bloedvermenging van intonatie ver anderen. zij blijft klinken; hetzij in een groter verscheidenheid van uit drukking. hetzij ln een splitsing der persoonlijkheid. Wee hem. die de verschillende intonaties der stemmen van het gemengde bloed niet be heerst; hij wordt overstemd door de tegenstrijdigheden van zijn verschil lende geaardheid Maar wie oor heeft voor beide stemmen, zal ln staat zijn deze tot harmonie te brengen en zijn persoonlijkheid daardoor weten te verrijken. Dat ls de strekking, die de Noorse film „De stem van het bloed", die eerlang ln de Nederlandse theaters zal worden vertoond, verkondigt en die haar waarheid bij mens en dier bewijst. Daar ls de jonge Burtai. zoon van een vader uit de stam der Orotsjonen, het door de jacht en door rendierenteelt zijn onderhoud winnende Oostsiberlsch nomadenvolk, en van een moeder uit de rustiger en de bestendiger gevestigde stam der Poolrussische boeren. In hem spreekt de stem van den zwervenden jager, die er op uitgaat met zijn afgerichte adelaars om het kleinwild en met zijn laadroer het grovere wild te ver schalken Maar tevens doet zijn ge mengde bloed hem nelgen naar een de tweede door W. H. Kruiderink Burtai en Aitanga zullen samen met de afgerichte adelaar en de bastaard hond „Wolk" op de lacht uittrekken. Een scène uit de nieuwe Noorse film „De stem van het bloed". (Foto Odeon). rustiger verblijf en bestaan Daar ls ook de hond ..Wolk"; een kruising van een trouwe herdershond en een verslindende wolf die rustig zijn jonge meesteres Aitanga dient, maar er 's nachts op uitgaat en de ren dieren der omwonende boeren ver scheurt. In belden, den Jongen jager Burtai en de bastaardhond „Wolk", spieken de tegenstrijdige stemmen van het verschillende ouderbloed; een tegenspraak, die hun noodlottig dreigt te worden, maar langs een reeks spannende en dramatische ge beurtenissen tot zwijgen of beter tot rust wordt gebracht. Zoals doorgaans bij een filmbe spreking kan de inhoud van het filmverhaal beter e®n verrassing voor den toeschouwer blijven; te- 58) „Ja. dat overkomt mij ook dik wijls". onderbrak de ander hem glimlachend. De trein schoof snel de stad uit. Even durfde Hermsen naar buiten te kijken. Ginds kwamen de eerste boerderijen van Boenderkamp Jn het zicht. Hoe moet deze martelreis eindi gen? Zijn keel snoerde bijkans dicht, toen hij zich in doodsangst deze vraag stelde. HOOFDSTUK XX. Staal was midden op de straat ge sprongen. Snel en resoluut was zijn hand omhooggegaan. Gierend stopte een glanzende auto. knarsend werd een portier opengerukt, Staal dook naar binnen, greep het stuur en ln de volgende seconden joeg hij reeds in razende vaart achter de taxi aan. wier getoeter hem zo tergend ln de oren had geklonken, dat hij zich zonder bedenken In het avontuur van een achtervolging had gestort. „Mijnheer, hoe durft U". klonk het gesmoord, driftig achter zijn rug. op hetzelfde ogenblik, dat hij het stuurrad had gegrepen. Hij zat op de schoot van een da meDaar bof ik bij. dacht Staal. Gelukkig geen man. „U zult mij dit schandstuk verge ven. onbekende dame", stak hij on middellijk van wal. „als u weet, waarom ik genoodzaakt was u deze belediging aan te doen. Maar wacht, ze behoeft ook geen moment langer te duren, dan strikt nodig is. Ik richt mij op, u schuift even opzij en wij zitten beiden weer normaal". Staal was in zijn element. Hij voelde zich als een paard, dat lange tijd op stal heeft gestaan en einde lijk weer kan rond razen in de wei. Hij was overmoedig in zijn gevoelens jegens de onbekende vrouw, die hij meevoerde op deze avontuurlijke jacht. Zijn glimlach en betoverend woordenspel zouden haar ontwape nen. haar verontwaardigd verzet bre ken. Natuurlijk was ze jong en mooi. een gemakkelijke prooi voor den volleerden vrouwenveroveraar. Oude en lelijke vrouwen bedanken Tekeningen en tekst van WIM MEULDIJK 734. Ongeduldig staat koning Win ter te wachten tot Opa Krom zal komen. Het duurt heel lang. maar eindelijk hoort hij voetstappen op de trap. Tegelijk geeft hij een schreeuw en laat de pop vallen. Want uit het paleis komen een heleboel sneeuwduiveltjes gerend met blin kende wapenen. En ze komen niet met goede bedoelingen! 735. „Mannen", roept koning Win ter dapper, „verdedig je! Onze list is mislukt!" Daar zijn de sneeuwduivel tjes al. Met woeste bewegingen springen ze op koning Winter en zijn kobolds af. Maar die laten zich niet zo gemakkelijk pakken. „Geef je maar over", schreeuwt koning Knar setand uit zijn palels. „Je verliest het toch!" „Dat zit nog", gromt koning Winter en hij deelt rake klappen uit. dat zie je!" er doorgaans voor achter het stuur van een auto te kijk te gaan zitten. Alles waf hij in zich had aan moed. snelheid van handelen en geestelijke soepelheid voor het win nen van harten, trok zich samen voor de strijd in de beide sectoren. Het achterhalen van de taxi was het ene front, het gunstig stemmen van de vrouw, wier auto en wier tijd hij roofde, het tweede. Voor beide gevechten steunde hij op een schat van ervaring, in beide gevallen voel de hij zich zeker van de zege. Staal had zich ver over het stuur rad gebogen om de vrouw, die hij zo brutaal verdrongen had. gelegenheid te geven, zijwaarts te schuiven. Hoe wel hij al zijn aandacht nodig had om de wagen door het drukke stads- verkeer te sturen, kon hij toch niet nalaten te pogen met een korte blik ter zijde zijn mede-passcigiere-tegen- wil-en-dank op te nemen. Het bleef bij een poging. Op hetzelfde ogenblik kletste d. hand van de vrouw met een welgc mikte klap tegen zijn wang. Hij hac een vloeiend, verontwaardigde woor denstroom verwacht, een spinnijdig gezicht, maar dit. neen. een klap was bij zijn berekeningen buiten beschouwing gebleven Hij was de kluts kwijt. Een vrouw, die hem. zo dra ze zijn gezicht zag, op een oor vijg onthaalde, haar bestaan had hij nooit vermoed Dat ze hem boven dien geslagen had. zonder blijkbaar acht te slaan op het grote gevaar, waaraan ze zich zelf blootstelde, was de volgende reden tot verbazing, waarvan hij zich eerst bewust werd. toen hij drie vier seconden na dc klap al zijn tegenwoordigheid van geest gebruiken moest om te voorko men. dat- hij ln volle vaart tegen een aanplakzuil zou vliegen. Zo onthutst was hij het eerste ogenblik geweest, da* hij de macht over het stuur vol komen verloren had. Het duurde slechts een ogenblik, doch lang ge noeg om de wagen vervaarlijk aan het slingeren te brengen. Met in spanning van al zijn krachten, slaag de hij er tenslotte ln de wagen weer m zijn macht te krijgen en pal voor de ronde reclame-zuil tot sfaan te brengen. (Wordt vervolgd Niet ten onrechte ziet men vaak op operateksten neer. Zelfs wanneer zij aan beroemde letterkun dige werken zijn ontleend dan nog eist hun bewerking een werkelijk heidszin die men in het als voor beeld dienende werk kan ontberen, maar die voor meer naar de voor grond tredende waarschijnlijkheids- eisen onmisbaar is, omdat de opera evenals het toneel de gebeurtenis sen een tastbaar karakter verleent. Daarom worden operateksten en to neelstukken zo gauw tot „draken" wanneer men met de waarschijnlijk heid geen rekening houdt. Toch zijn ei heel wat operas, aan welker handeling ware gebeurtenis sen ten grondslag liggen en enige voorbeelden hiervan worden hier in een serietje artikelen aangehaald, omdat men zo vaak de mening hoort verkondigen, dat men hoofdzakelijk naar de opera gaat voor de muziek en de handeling min of meer bijzaak ts. Immers het ls merkwaardig, hoe van deze opera's de inhoud beter in gang heett gevonden dan van an dere Vraag pen vurig maar eenvou dig operaliefhebber eens naar de in houd van bijvoorbeeld Verdi's .Trou badour" en die van Bizets „Car men". de handeling van de eerste zhl hij niei of niet precies, die van de laatste echter stellig weten. Hoe „Carmen" ontstond Dat komt omdat „Carmen" aan een #ware geschiedenis is ontleend; een geschiedenis, die door den held dezer Spaanse tragedie, José Lizar- rabengoa zelt ls gebiecht aan den Fransen dichter Prosper Mérlmée toen deze op zijn Spaanse reis de gevangenis te Sevilla bezocht, waar de tei dood veroordeelde José geker kerd was Van deze biecht maakte Mérlmee een uitstekende novelle en hieraan ontleenden de tekstschrijvers Meilhat en Halévy het door Blzet bestelde opera-libretto. Vergelijkt men dit met José's verslag van het in de aanvang der vorige eeuw te Sevilla gebeurde, dan ziet men. dat dit verslag geen geweld werd aange daan Voor de militaire wacht tegenover een sigarettenfabriek op een plein van SevilJa ontmoette de sergeant José Lizarrabengoa het fabrieks meisje Carmencita een bekoorlijke Opera's die echt gebeurden" zigeunerin op wie hij dadelijk ra zend verliefd werd Toen hij later met enige zijner soldaten de orde moest heratellen in de sigaretten- fabriek waar de meisjes slaags wa ren geraasi en Carmencita een col lega met een mes een kruis op het aangezicht had getekend, liet hij zich door de zigeunerin, die hij moest, arresteren verleiden haar laten ontsnappen Hi] werd hiervoor gede gradeerd en tot een r-aand gevange nisstraf veroordeeld. José. wiens eergevoel deze smaad moeilijk kon verdragen, ontmoette op de eerste dag van zijn herkregen vrijheid Carmencita ln een kroeg waar zij door een officier werd lastig gevallen, dien José de deur uitsmeet Onder de indruk van zijn smaad en om de gevolgen van dit nieuwe ver grijp tegen de krijgstucht te ont gaan liet Jose zich op aanraden en door bemiddeling van zijn geliefde meer daar het hier geen hoofdzaak is. Hoofdzaak is de gedachte, die aan deze film ten grondslag ligt en de fraaie opnamen van het noorde lijke landschap, die door .den regis seur Helge Lunde tot een meester lijk toegepaste achtergrond zijn ge bruikt. Belangrijk is ook het vol komen natuurlijke en daardoor aan vaardbare spel der acteurs, die een verwonderlijke echtheid weten te suggereren van de personen, die zij in dit verhaal uit de Russische Poolstreken moeten uitbeelden. Signe Hasso en Georg Lökkeberg weten aan de hoofdpersonen Aitan ga en Burtai een levensware gestal te te geven. Daar de namen van de Noorse spelers hier toch niets zeg gen. worde hier volstaan met nog te vermelden een uitstekende type ring van Ait-anga's aan de drank- verslaafden en daardoor half ver suften vader Jarlule door Georg Bllckingberg en van den met typische eigenaardigheden behepten Russischen boerenzoon Wassilj door Alfred Mauistad De film wordt in de oorspronkelijke Noorse taal ge- I draaid aan welk exotisme zij de I schijn van meer echtheid verleent, maar duidelijke Nederlandse teksten maken voldoende begrijpelijk, wat I zich op het witte doek afspeelt. 1 G. K. KROP. opnemen in een smokkelaarsbende van zigeuners Carmencita. op wie Jose razena verliefd is. blijft in Se villa wersen. Op zekere dag verneemt hij, dat Carmencita hem bedriegt met den stierenvechter Lucas Escamillo. Hij wacht haar op en bezweert haar hem naar Amerika te volgen, waar zij samen een nieuw leven en een nieuw bestaan zullen opbouwen. Het zigeunermeisje weigert; zij bekent José. dat haar liefde voor hem voorbij is; zij houdt van den torea- dore. Geen smeekbeden om haar tot andere gedachten te brengen helpen en ln een heftige scène, die tussen de vroegere geliefden ontstaat, trekt José zijn més om Carmencita met geweld naar zijn wil te dwingen. Als antwoord werpt de zigeunerin hem brutaalweg de ring toe. die hij haar geschonken heeft. De dramatische ontknoping José is nu bulten zichzelf van razernij. Hij springt op zijn kwel geest toe en brengt haar twee ste ken toe; zonder enig geluid te ge ven zinkt het slachtoffer ter aarde en sterft. José delft met zijn mes een graf. waarin hij zijn dode ge liefde ter ruste legt en gaat zich bij de politie te Cordoba aangeven. Naar Sevilla overgebracht, wordt hij daar ter dood veroordeeld en ge wurgd. Een nasleep, die weinig meer met ons eigenlijke onderwerp te maken heeft, maar in dit verband toch aardig is om aan deze ontstaans- historie van ..Carmen" toe te voe gen, had nog de wijze, waarop de première van de opera te Parijs werd ontvangen. Men weet. dat ..Carmen" in de aanvang geen suc ces was en dat dit eigenlijk tot Bizets twee Jaar later ingetreden vroege dood heeft geleid. In zijn wanhoop sloeg Bizet aan den tenor Lhérla, die de rol van Don José speelde, voor her. dramatische slot. waaraan hij de koele ontvangst van zijn meesterwerk toeschreef, te ver- Voor de vrouw Aardappelsoep met groente \T7 anneer er geen peulvruchten be- Vy schikbaar zijn. kan men een dikke soep maken van aardappelen en soepgroenten Deze soep kan als ver vanging van de broodmaaltijd gebruikt worden, desnoods met een paar snee tjes brood om de gaatjes te vullen Da soep stijgt ln voedingswaarde, wanneer men een gedeelte der groente, rauv en zeer fijn gesneden, op het laatste ogenblik toevoegt en zo mogelijk wat taptemelk er door kan mengen. Men neme: twee kg. aardappelen, drie liter water of water met melk 500 gram winterwortelen, een flmke prei of ul. een bosje selderij, eventueel een handjevol spruiten, margarine of boter, zout. aroma De aardappelen boenen. ln parten snijden en ln een bodempje water gaar koken. De groente schoonmaken en fijn snipperen. Een gedeelte fijn ras pen of zeer fijn snijden en met de schoongemaakte en fijn gehakte sel derij achterhouden De aardappelen fijn stampen, het water len de melk), de groente, de boter en het zout toe voegen, de soep aan de kook brengen en nog 20 minuten zachtjes laten koken De soep op smaak afmaken met aroma, de rauwe groente en de selderij er ooor roeren en opdienen. Ook het maandblad „H a m e r' is ditmaai voor een belangrijk deel aan de Midwinterzonnewende gewijd. Een belangrijke bijdrage is die van Lily Weiser Aall over ..Joel in Noorwe gen", waarin men een verklaring over het Joelfeest kan vinden, die zich ook wijder uitstrekt dan het Fjordenland. Over „Licht in het Wolfstij" schrijft Nico de Haas en ook een bijdrage „Winter van E. J. Modderman appelleert in belangrijke mate aan het Kerstfeest „Nooit kan er sprake zijn van her leving. zolang men geen begrip heeft van het wezen van ons oude volks lied en men voor de simpele, hier en daar ten plattenlande tot op de hui dige dag voortlevende volkstraditie slechts een medelijdend schouderop halen over heeft. Meer dan ooit. is het thans noodzakelijk, dat musici door het optekenen der laatste weg stervende melodieën de philologen gaan bijstaan. Zo alleen is het mo gelijk te komen tot een verzameling, die naast veel wat voor de nieuwe volksliedzanger waardeloos is gewor den, ongetwijfeld ook liederen zal be vatten. die geschikt zijn om weer ge meengoed van ons volk te worden." Aldus stelt B Veurman in „D e Schouw" vast in een studie over „Naklanken van oude volksliederen". Het volkslied neemt trouwens een ruime plaats in de inhoud van dit nummer. D. Wouters schrijft over „Bedelliedjes en bedelprenten op Nieuwjaar" en een van zijn aardige voorbeelden is het volgende; Zelfs de nachtwacht, die voorheen Wel een klnderweorwolf scheen. Als hij door de straat spanseerde En de kleintjes slapen leerde. Lach nu vriend'lijk, schijnt zoo zacht Als een schaapje, ruig van vacht. I Zie dien karman zich eens buigen. Hoor hem zijnen wensch betuigen; I Met de prenten tn de band I Schijnt hij wel een schoolpedant Of geleerde boerenpreker. Schel vrij aan. mijn vriend, want j zeker. Uw gelaat, uw pruik en hoed Staan u thans uitnemend goed En gij schijnt een vorst dier men- schen. Die om voordeel voorspoed wenschen. 't Kleed maakt ook den man. nietwaar? Wensch dan deftig Nleuwejaar! 1 Verder geeft M. Prick van Wely een beschouwing over „Oud-Neder landse Kerstliederen". Een voorstelling van „Carmen" door Renée Gilly bij de modelopvoering van enige iaren her voor de Wagner- vereniging. Cliché A.P.) anderen ln een verzoening en een huwelijk tussen Carmen en Don José, doch Lhéria wees dit voorstel met schrik af en gelukkig is het nageslacht voor deze tijdelijke zwak heid van den diep geschokten mees ter gespaard gebleven. Wel heeft men de gesproken teksten, die in Frankrijk ook niet insloegen, na Bizet's dood vervangen door gezon gen recitatieven en in die vorm kent men het meesterwerk thans algemeen. Een poging van Clemens Krauss om tot de oorspronkelijke vorm zonder de recitatieven terug te keren heeft weinig ingang ge vonden. BESTE REISJES EN JONGENS. Om te beginnen, wil ik. ook namens Jullie allen Oom Jaap hartelijk danken voor de prettige wijze, waarop hij ons kinderhoekje steeds heeft ver zorgd Ik wens hem DIJ zijn vele werk daar ln de Noordelijke provinciën veel succes en hoop. dat lk even goed met Jullie op zal kunnen schieten, als dat met hem het geval was En dan begin lk met Jullie alleinafU een gelukkig Nieuwjaar te wensen Ook de beste wensen voor Moeder en Vader Hartelijk dank voor de vele goede wensen, die Jullie mtj zonden Ons eerste raadsel ls er êèn voor hen. die goed bun aardrijkskunde van Nederland hebben geleerd. Bovendien zit er de naam van één van de groot ste Nederlanders ln verborgen Zie maar: f23456 7 6 9 0 X B X X D X X A X X M X De hokjes moeten zodanig ipgevulü worden, dat Ln de 9 rijen van boven naar beneden de namen te lezen zijn van 1 een llnkerzljrivlei van de Maas 2. de hoofdplaats van" één onzer pro vinciën 3 een dorp aan de Hondsrug 4 (ls reeds ingevuld, omdat de plaats niet zo bekend is) 5. een dorp aan de Regge. 6 een dorp aan de spoorlijn Amster damAmersfoort. 7 plaats ln Limburg. 8 dorp in Drente 9 een dorp op de zandgronden van Utrecht. De letters, die op de plaatsen der kruisjes komen te staan, geven de naam van een beroemd schilder Oplossingen zo opschrijven: 1 2. 3. enz* De naam van den schilder ls: HIJ schilderde o a (de naam van één zijner schilderijen Invullen) Oplossingen moeten Ingezonden wor den aanOom Jan. p/a Redactie ..Het Volk" Hek el veld 15. Am- sterdam-C.. vóór Dinsdag 11 Janu ari 1944 Ik verloot voortaan iedere keer 10 prijsjes onder de goede oplossers en oplosters. Natuurlijk ontvang ook lk graag brieven en kaarten van Jullie, dan leren wij Immers elkaar meteen wat beter kennen. Als ik tijd genoeg kan vinden, schrlji lk de briefschrij vers en briefschrijfsters vast terug En ik reken op Jullie steun bij het opgeven van raadsels Wie een heel mooi raadsel weet. moet het mij maar toezenden Als lk het gebruiken en opnemen kan, dan krijgt de maker of maakster van het raadsel een extra- prljsje. Ik hoop. dat ik spoedig Iedere week wat meer ruimte in de krant van de redactie krijg. Dan kan lk Jullie eens een verhaal, een grap of een wetens waardigheid vertellen, of misschien wel eens enkele brieven in de krant beantwoorden Voorlopig moet lk ech ter tevreden zijn met de plaats voor do raadsels En lk zal proberen Iedere 14 dagen een paar regels over te hou den voor de namen van de Jongens en meisjes, die graag brieven aan andert Jongens en meisjes willen schrijven Je weet wel: net zoals Oom Jaap dat deed De oplossing van het vorige raadsel was: Eén gek kan meer vragen dan tien wUzen kunnen ant woorden. Öe prijswinnaars zijn dit keer: 1 Betsy Stasse, Buldersteeg 73 boven. Hardingsveld (Z-H.i 2 Jan Bot. A 721. Slledrecht. 3. Henk Buit, Beverstraat 102 d. Rot terdam-Zuid 4. Piet Sanders. Wetstraat 8. Bolnes. 5. Aris Melnster. De la Reijstraat 2. Maassluis 6 Arie Ros. Tlendweg 29. West Lek- 7. Lenle Krol. Hofdijkstraat 57. Nij megen. 8 Tiny van DUk. p.a. G van Santen Laageind C 103. Geldermalsen 9 Henk Tennissen. Klarendalseweg 78. Arnhem. 10 Piet Andree. Van Ewljkweg 9 Oosterbeek 11 Jacob Bolt. Sarastraat 69. Veen- dam 12 Jan Tebbertman. Anreeperstr. 46. Assen (Dr 13 Marletje Ogterop, Kerkplein 60. Loenen aan de Vecht. 14 Wobbe Schimmel. Valthe O 182. Drente 15 Annle Tjerks. Nieuwe Achter gracht 10 II. Amsterdam. 16 Bertha Clobus. Solebaystr 76 III. Amsterdam-W 17 Albertje Mulder. O 19 Meerland. Oostwold, Old. 18. Arie Kievit. Albert Cuypstraat 16. Zwolle 19 Henk Deelman. Vrljburgerstr. 16 Voorburg. 20 Frans EversteUn, 's Gravenzande- laan 49 II. Den Haag Mag ik onze raadseivrionden nog één ding verzoeken?? Schrijf vooral b 1 n- nen Inde brief, dus niet alleen op de enveloppe, duidelijk le naam en adres, anders zou lk misschien niet weten, aan wlen lk het prijsje moest toezenden En nu. beste kinderen, alweer tot de volgende keer. Veel plezier met het oplosseD van het aardrljkskunde- raadsel, dat. naar ik hoop. niet te moeilijk ls. Dag, hoorl OOM JAN. Nieuwe Kroatische muziek De onrust der tijden doemt ook dé Kroatischo toondichters niet tot daad loosheid. maar schijnt hen integen deel te inspireren tot scheppende com positorische arbeid in zijn verschil lende uitingen van muziekdramati sche, symphonische en kamermuzlkale kunst. Prof. Franjo Dugan schreef enig® composities voor orgel en instrumen teerde het volkslied „Zij en Kroatië". Verder deed hij een tweetal belang rijke publicaties het licht zien over Instrumontatleleer en de acoustiek in de muziek, terwijl hij een uitgave over muzikale vormleer onder handen heeft. De directeur van het staatsconser- vatorlum van Zagreb, prof. Franjo von Lutsjlk, heeft drie volksliederen uit Zagorlë voor zangkoor bewerkt en twee gedichten van DomJanltsJ op mu ziek gezet. Verder heeft hij een werk voor orgel en klavier voltooid. De toondichter Krsto Odak heeft aan zijn opera „De Jongste dag" de laatste hand gelegd en eveneens aan enige koorcomposltics. Prof, Rudoll Matz componeerde een strijkkwartet, een koorwerk en een suite voor fluit, vlooi en cello. Prol. Mllo Cipra zette het lied ,De zon" op muziek voor gemengd koor. Verder componocrde hij een sonate voor viool en plano en enige klavier en zangwerken. Prof. Mladen Stahuljak toondichtte een mis voor knapenkoor met orgel- en kamerorkestbegeleldlng naar Oud- Kroatische kerkelijke motieven; ver der tien madrigalen op tekst van den ouden Kroatlschen dichter Slsko Ment- sjetltsj, een sonate voor orgel en zes Kóraal voorspelen, eveneens voor orgel. Prof Ladlslow Miranov schreef een suite, variaties voor fluit, viool en cello en drie oude dansen voor vlooi. Prof. 61avko Zlatltsj heeft tweo Kajkavlsche en een Bureenlands lied voor zang en klavier geharmoniseerd en variaties op volksliedthema's ge orkestreerd. Prof. Stanko SlmunlteJ bewerkte zeven volksliederen voor plano en werkt aan een compositie voor ballet. Dr. Vinko ZganetsJ bewerkte een nieuwe cyclus van volksliederen uit het Moer-eiland en arbeidt aan eeh. verzameling Oekralnse volksliederen. Prof. Branco SakatsJ heeft, geïnspi reerd door verzen van den Kroatlschen dichter Vladimir VldritsJ. een sympho- nie ,.De morgen" geschreven en drié knapenkoorwerken met orkestbegelei ding. Door het vlam vatten van een film ontstond brand in een perceel in de Hugo de Grootstraat te Den Haag, waarbij één dode en drie gewonden te betreuren zijn. Foto „C.N.F./Meijer")

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Dagblad voor Leiden en Omstreken | 1944 | | pagina 2