ïliraurr ^Criïtsrljf QTcurant
P
<en M>onnemeutsprijs:
AVENl Per 3 maanden 2.47, vermeerderd met
0.15 Incassokosten. Per week 19 ct
Losse ipnmers 5 ct Zaterdagnummers
met Zondagsblad 7',4 ct Alles bij
versj vooruitbetaling,
den i-
Dn Hai
de Lot)
ie p<
Ivertentieprijzen:
ïtbank] 24 ct p.er regeL Ingezonden Mede-
deelingen 4€ ct per regel. Minimum
5 regels. Bewijsnummer 5 ct Bij con
tract belangrijke korting.
Dagelijks verschijnend Nieuwsblad voor Leiden en Omstreken
No. 6401
DONDERDAG 10 APRIL 1941
Bur. Redactie en Administratie:
BREESTRAAT 123. LEIDEN
Telefoon 22710
(Na 6 uur 23166)
Postbox 20. Postrek. 58936
21e Jaargang
ioelinjfrMM MM
schtepen, Goede Vrijdag, zal ons
"aden] n'et verschijnen.
5rracir bureaux zullen dien dag tot
s vnJjur geopend zijn.
ndveStrQ'' ",e 0nS °en VreCle
aanbrengt
t)
i op
n 130|
Rottj
schafr Prachtige hoofdstuk 53 uit Jesaja
agen.aalt ons in breede opeenvolging van
ku**?' waarvan *s aan gedachten,
éenpbristus' lijden en sterven. Tegenover
hj overtredingen en afdwalingen wor-
^•Jgeplaatst Zijn neergang en verhoo-
heriri Men wordt getroffen door den over-
van op het eerste hooren gelijklui-
profetieën, doch men merkt weldra
ioe elke korte en krachtige zin een
is. flonkerend door het vertroostende
van de genade Gods.
is het ook met het mooie woord, dat
•af, die ons den vrede aanbrengt, op
B iCnecht des Heeren was. In dit woord
vorfL als in zoovele andere in dit hoofd-
van gezegd, dat Jezus de zonde op Zich
nerl genomen. Maar dit woord zegt nog
nenr. Het doet nog eens uitkomen, dat de
hijf riep om straf- z°nde en straf zijn
e scheiden. En slechts langs den weg
itraf. was verzoening, vergelding van
inde mogelijk. Het strafregister moest
len geboet, de bevuilde kleederen ge-
gd. Doch om de zonde en om het
iten op en moeten ondergaan van de
was ook de vrede uit het leven ge-
eeft fn.
iral waar de zonde is en werkt, daar
harmonie verstoord en deeld de on-
de onvrede zijn intrede. In stede
an verlangt en snakt de mensch naar
voor eigen ziel en voor zijn omge-
Welnu, tot dezen mensch zegt het
tra! gehaalde woord uit Jesaja, dat de
istus, door de zonde en met de zonde
de straf te dragen, den vrede heeft
fteld, ja opnieuw den vrede in ons hart
|t gebracht. Want Hij heeft de straf
welke den vrede tengevolge
mJt. En dank zij Zijn verzoenend lijden
ten Jterven nam de gunst Gods de plaats
8 va de straf in.
en zal moeten toegeven, dat dit woord
Jesaja bijzonder rijk is aan inhoud en
sPreekt van genoegdoening, van
tel van stukgebroken verhoudingen,
U^vï wegbannen van onrust, van wegne-
porti van knagende vrees, gewekt door de
al^e. Echter, dit woord heeft wel den weg
pewezen, waarlangs de vrede wordt
^gebracht, doch het geeft niet aan, dat
traf onrust, alle onvrede en krijg thans
denls beëindigd is. Er is noog veel onvrede
omJde wereld, ook om de plaats, welke
fistus iin het leven toeklmt. Er is een
ird, dat in lijnrechte tegenspraak
nnt met het woord uit Jesaja. Het zegt,
Jezus niet op de wereld is gekomen om
vrede te brengen, maar het zwaard.
steJJjHij is tot een oordeel in de wereld ge-
\ien.
w'Jeze woorden lijken niet wel met elkan-
orJin overeenstemming te zijn. Hoe kan
>jer*gd worden, dat de straf, welke ons
vrede aanbrengt, op Hem is, en óók,
niet gekomen is om den vrede te
Jj^hgen, maar het zwaard? Het antwoord
val in het feit, dat Christus is gekomen
.een oordeel. Hij brengt een scheiding
nz. eeg in de wereld, liggend in het duister,
n B vraagt een besliste keuze. Men moet
j aanzien van Zijn persoon en werk een
idpunt bepalen. Het oordeel heeft im-
iets van een scheiding. Er zijn twee
'vjtijen, welker bestaan officieel wordt
instateerd. Zoo vraagt ook de Christus
keuze. Men moet Hem aanvaarden óf
a verwerpen. En wie Hem verwerpt
It eerst recht het oordeel over zichzelf,
ich in het oordeel is tevens de moge-
eid van bevrediging en van vrede ge
in. Er is een beslissing gevallen, aan
recht wordt voldaan, de verstoorde
Simonie wordt hersteld, de breuk ge-
r-]]ld. In dezen zin wordt Christus tot
ie,|nger van., vrede voor degenen, wier
f Hij op Zich nam. Zijn komst vraagt
een keuze ep in de keuze is mogelijk-
van vredè. Maar er is ook mogelijk-
voor blijvende onrust, namelijk voor
Hem niet aanvaarden in geloof.
lcMfiet, dat het lijden van Christus niet
oojoegzaam zou zijn geweest om aller zon-
|te dragen. Het was voldoende om den
rn Gods van heel het menschelijk ge-
jht af te wenden. Het was voldoende
;trekken tot generale preventie, tot
gekomen afweer van de straf. Maar het
en moet individueel en bewust ge-
worden aanvaard. De uitgestoken
4d moet worden aangegrepen,
zij/oor wie het oog geloovig richten op
deus is er ook in dagen, vol van onvrede,
,d^de. Zij mogen altijd, doch in het bij-
scjder in de lijdensweken, denken aan en
u jeken over den Knecht 'des Heeren, als
ir Een, die, door de straf op Zich te
ien, ons den vrede heeft gebracht. Voor
is in beginsel reeds het oordeel ge
en, door hen is de keuze gedaan, en
zijn zij, met Zijn andere weldader ook
vrede deelachtig geworden.
GOEDE VRIJDAG
God, heftiglijk in toorn ontstoken,
Heeft alle zonden, ooit gedaan,
Vandaag Uw schoudren opgelaan,
En onze schuld aan U gewroken.
Hij, in zijn gramschap weggedoken,
Weigert Uw jammer ga te slaan.
Hij dooft de zon en bluscht de maan,
De hel is joelend losgebroken.
O God, die Gods nabijheid derft,
Voor ons als een verdoemde sterft,
Wil mij één blik van liefde geven
Opdat ik in ellende en rouw
Niet reddeloos verderven zou
Maar U beminnen en nieuw leven.
WILLEM DE MÉRODE.
Uit ,(De donkere bloei".
JEZUS' KONINKLIJK LIJDEN
In heel Zijn optreden openbaarde
Hij koninklijke majesteit
Als een Koning gaf Hij zich over
onder beding van vrijen aftocht
voor de Zijnen
Lijden valt zwaar.
Zwaarder is 't alléén te lyden.
Maar tijdens het lijden door zijn vrienden
te worden verlaten, doet het leed nog dubbel
zwaar drukken.
Gelukkig de man, die ook dan nog kan
zingen: „Zalig hij, die in dit leven Jacobs God
ter hulpe heeft," en die ook in 't bangste
lijden, in den weg der gehoorzaamheid, vol
standig doet, wat God van hem verlangt.
Zóó heeft onze Heiland, om ons den vrede
te brengen, de straf gedragen, die ons had
moeten treffen.
Op het borgtochtelijk en plaatsbekleedend
element in Jezus' lijden fe steeds zóó de
nadruk gelegd, dat het voor ons heel gewoon
is geworden, den lijdenden Godsknecht als
Hoogepriester te zien, en wij Zijn Koning
schap haast vergeten. Daarom wil ik ditmaal
er op wijzen, hoe Jezus als een Koning en
een Koningszoon, fier en moedig, 't lijden
heeft gedragen.
Jezus' optreden.
Heel Zijn omwandeling op aarde door, heeft
Jezus dit karakter getoond. Reeds uit de
vraag van den 12-jarige in den tempel: „Wist
gij niet, dat Ik moet zijn in de dingen Mijns
Vaders?", klinkt u het majesteitelijke van den
koningszoon in de ooren.
Hij leerde de schare als macht hebbende,
en niet als de schriftgeleerden, die nabauw
den, wat hun door hun leermeester was
onderwezen.
Een Koning hebben de Joden in Hem ge
zien. Want, gezien Zijn kwaliteiten, wilden
ze Hem tot koning kronen, verwachtende een
aardsoh Messiasrijk. Op Palmzondag riepen
ze zelfs luide uit: Hosanna! Gezegend is Hij,
Die komt in den Naam des Heeren, Hij, Die
is de Koning Israëls!
De moeder van Johannes en Jacobus be
geert van Hem, dat haar beide zonen rechts
en links vanHem mogen zitten in Zijn
koninkrijk.
Ja, vlak vóór Zijn hemelvaart vragen de
saamgekomen discipelen Hem nog: „Heere,
zult Gij in dezen tijd aan Israël het Konink
rijk weder oprichten?"
Een Koning, zóó heeft Jezus zich steeds
getoond. En van de koninklijke deugden gold,
vooral destijds, wel als een der eerste: de
moed.
En moedig was Jezus! Geheel zijn optreden
tegen de kerkelijke autoriteiten in 't Joodsche
land getuigde er van. Onverschrokken slin
gerde Hij met Zijn: Wee u, gij schriftgeleer
den en Farizeërs, gij geveinsden! het „adde-
rengebroedsel" Zijn banbliksems in 't gelaat.
Hun moordplannen Zich wèl bewust, trad
Hij toch telkens weer op, en predikte in
't openbaar, in de synagogen en zelfs in den
tempel.
Hoewel Hij weet, dat Zijn einde aanstaande
is, („Ik zal niet meer hiervan eten, en zal
niet meer van de vrucht des wijnstoks drin
ken"), geeft Hijzelve leiding aan 't. gesprek,
en vermaant, Hij stelt het Heilig Avondmaal
in, en Hij eet en drinkt.
Hoe koelbloedig moet zoo iemand zijn, die
kan spreken en eten bij 't naderen van den
dood. Of beter gezegd: hoe rustig is de
Heiland. Maar kan het ook anders? .Gods
De Olijfberg en de Hof van Gethsemané
nabij Jeruzalem.
(Foto Archief.)
nabijheid geeft ons rust En van de zonde, die
ons van God vervreemdt, en daardoor ons
onrustig maakt, was bij Hem geen sprake.
Zoo rustig, terwijl Hij wist, dat de ver
rader in de kamer was. Ja, uiterst kalm wijst
Jezus zelfs Judas als verrader aan, als Hij
op Johannes' waag: „Heere, wie is het?",
antwoordt: „Deze is het, wien Ik de bete, als
Ik ze ingedoopt heb, geven zal." En als Hij
de bete ingedoopt had, gaf Hij ze Judas
Simons zoon Iskariot.
Dat moedige, dat koninklijke gedrag van
Jezus valt ook tijdens Zijn lijden telkens
weer op. Op enkele punten, waaraan weinig
aandacht wordt gewijd, wil ik u wijzen.
In Gethsemané.
Als de verrader op het: „Wat gij doet, doe
het haastelijk," in 't nachtelijk duister is ver
dwenen, wacht Jezus de komst van 't over-
valcommando in de zaal niet af. Een Koning
blijft niet werkeloos wachten, tot hij wordt
overrompeld, maar is actief, hij gaat vrij en
frank, zoo'n patrouille, tegemoet.
Volgen wij Jezus op zijn nachtelijken tocht
om het tempelplein heen naar den Olijfberg.
Langs de lange steenen trappen daalt Hij
met zijn jongeren omlaag naar het dal van
de beek Kedron, vanwaar de weg weer
stijgend bergopwaarts voert, tot de plaats,
waar men den ommuurden hof kan binnen
treden. Daar laat Jezus zijn discipelen achter;
slechts een drietal neemt Hij mee. En dan
komt Zijn echt mensohelijke natuur boven.
Hij begint droevig en zeer beangst te wor
den, en vertrouwt dit Zijn vertrouwden toe.
Maar als een ware koningszoon roept Hij
niet hun hulp in om Hem te sterken, maar
slechts om met Hem te waken. Zijn mensch-
zijn doet Hem haken naar aanspraak en ge
meenschap.
Zijn vrijwillig op Zich genomen lijden zal
Hij alléén dragen. Steun zoekt Hij slechts bij
Zijn Vader, den Koning der koningen. En
om met Hem in afzondering te spreken, gaat
Hij een steenworp voorwaarts.
Daar in den donkeren nacht, in het spook-
aohtig duister van den hof, waar het maan
licht grillige schaduwen werpt, en het ritsel-
ruischen der droge bladeren, het gezoem der
muggen, en alle zachte geluiden angstver
wekkend op het zenuwgestel inwerken, roept
Hij tot Zijn Vader. Maar God antwoordt niet.
En dan terugkeerende naar Zijn drietal,
klaagt Hij zoo echt menschelijk: „Kunt ge
dan niet één uur met Mij waken?" Gevolgd
door den raad, als van één, die boven zijn
De totalisator toegelaten
Het nieuwe verordeningenblad bevat een
besluit van de secretarissen-generaal van de
departementen van justitie en van landbouw
en visscherij ter bevordering van de paarden
fokkerij waarin het volgende bepaald wordt:
Artikel 1. Door de secretarissen-generaal
van de departementen van justitie en van
landbouw en visscherij kan van een of meer
rechtspersoonlijkheid bezittende vereenigin-
gen of stichtingen onder nader te stellen
voorwaarden worden toegestaan ter bevorde
ring van de paardenfokkerij, bij harddrave
rijen en paardenrennen een totalisator te
organiseer en.
Het houden van zoodanig* totalisator en
het wedden daarbij is niet strafbaar, indien
de gestelde voorwaarden in acht worden ge
nomen.
Artikel 2. Dit besluit treedt in werking op
den dag zijner afkondiging.
Oude Paaschgebruiken
In vele streken houdt het volk
schoone en bekoorlijke tradities
in het leven
De Alg. Nederl. Vereen, voor Vreemdelingen
verkeer schrijfti ons:
De gebruiken, die op Paschen in ver
schillende deelen van ons land in zwang zijn,
kenmerken zich eenerzijds door een christe
lijke symboliek terwijl zij anderzijds vele ele
menten van heidenschen oorsprong in zich
hebben (ook werden vele van deze gekerstend)
Paschen valt nu eenmaal in het voorjaar, in
den tijd, waarin het nieuwe leven ontwaakt
en de kracht daarvan zich doet gelden in
planten- en dierenrijk. Twee voorwerpen, die
voor het volk altijd als een soort magische
krachtbron hebben gegolden, vindt men in de
Paaschgebruiken terug. In de eerste plaats
is er het ei, dat altijd een groot wonder
van nieuw leven en kracht is geweest. Deze
kracht kon, naar het volksgeloof wil, wor
den overgedragen op de menschen en de
landerijen, vandaar, dat het ei in het voor
jaar een graag genuttigd voedingsmiddel was
en vandaar ook dat de eieren over de velden
werden verspreid, opdat de kracht ook op den
bodem zou overgaan. Ook de boom was een
soort magische krachtbron en dat verklaart de
reden, dat hij in verschillende streken als
Meiboom of Paaschstaak fungeert.
Waar vindt men nu die oude gebruiken
nog voortleven? In hun meest zuiveren vorm
treft men ze aan in streken, die nog niet uit
hun isolement zijn verlast. Waar dit wel het
geval is, zijn zij op enkele uitzonderingen
na verdwenen. In andere gevallen is nog een
rest van vroegere gebruiken blijven voort
leven, al zijn zij langzaam aan het uitster
ven. Gelukkig zijn er plaatselijke comité's en
V.V.V.'s, die in zulke gevallen trachten oude
tradities te doen voortbestaan en als de zin
volle beteejcenis der gebruiken nog niet ge
heel verloren is gegaan en men er geen
kijkspel van tracht te maken, kan er wellicht
nog veel schoons worden gered. Vooral be
kend zijn de Paeschgebruiken in Gelderland
en Twenthe. Op de Veluwe rond de vijvers
van het Nationale Park „De Hooge Veluwe",
bij Lunteren en in den Aohterhoek vlammen
met Paschen de vuren hoog op, evenals in
Twenthe, waar de vimmen het omringende
landschap in een sprookjesaohtigen gloed zet
ten. In dezen tijd. waarin omstandigheden
ertoe leidden dat de Paaschvuren niet zullen
branden, is het goed te weten, dat het ge
bruik zoo hecht leeft in de harten van de
bewoners van vele dorpen en buurschappen,
dat een verdwijnen ervan voorloopig nog
niet behoeft te worden gevreesd.
In Twenthe heeft het „vlöggelen" en het
Paaschtaaksleepen een aparte bekoring.
Velen zullen getuige zijn geweest van het
„vlöggelen" in Ootmarsum. als een lange slin
ger van menschen over de keistraatjes van het
oude stadje trekt en daarbij voortdurend een
eeuwenoud Paaschlied zingt. Van het Paasch-
staaksleepen is vooral dat in Denekamp be
kend, waar de boom op het landgoed „De
Beugelskamp" wordt gekapt en daarna door
een lange menschenslinger naar de Paaschweide
wordt gesleept.
Tal ran landgenooten zijn de laatste jaren
met de Paaschdagen van deze oude primitieve
gebruiken getuige geweest, en zijn onder de
bekoring gekomen van de eenvoudige schoon
heid, die zij ademen. Dat het geen kijkspelen
zijn, blijkt udt het feit, dat zij voortleven in
buurtschappen, waar geen mensch naar deze
feestelijkheden komt kijken.
Daarom kunnen wij geen beteren raad ge
ven dan: Ga er eens op uit. Ga ons schoone
land in en zoek naar wat er leeft onder het
volk aan oude gebruiken. Gij zult daarnaast
inog veel andere schoonheid ontdekken. En
mocht gij met moeilijkheden zitten, de
V.V.V.'s zullen u graag helpen dit schoons te
vinden!
ZON EN MAAN
Zonsopgang 11 April 6.53; onderg. 20.31
Zonsopgang 12 April 6.50; onderg. 20.32
0.11; ondergang
Volle maan Vrijdag 11 April, laatste
kwartier Vrijdag 18 April, nieuwe maan
Zondag 27 April, eerste kwartier Zondag
4 Mei.
onderdanen staat: „Waakt en bidt, opdat gij
niet in verzoeking komt."
Nogmaals zoekt Hij Zijn Vader op, Die
Hem ditmaal een Engel zendt, om Zijn ge
broken menschheid op te richten en te
sterken.
Nu klaagt Hij bij Zijn komen tot Zijn
slapende discipelen niet meer, maar laat hen,
zooals zij zijn. Hulp van God verkregen heb
bende, ziet Hij af van allen bijstand van
menschenkinderen, die zwakker zijn dan Hij.
Hij maakt Zich los van al, wat menschdom is.
Hoewel nog fel gekweld door 't lijden, dat
Hem wacht, aanvaardt Hij thans het kruis
geheel alleen.
Hij zweet wel groote droppelen bloeds, en
als Hij Zich vastklampt aan Zijn Vader, wel
len uit Zijn zéér gesprangde ziel wel steeds
dezelfde woorden op (wat een echt teeken is
van uiterste spanning), maar Zjjn Koninklijke
waardigheid heeft Hij hervonden, als Hij fier
en rustig tot Zijn jongeren zegt: „Staat op,
laat ons gaan. Mijn verrader is nabij."
Jezus geeft zich vrijwillig over.
En gelijk een koning betaamt, gaat Hij Zijn
volgelingen voor, den hof uit, het overval-
commando tegemoet. Hij wordt niet met
sluwheid gevangen, of onverhoeds overrom
peld, maar gaat zelfbewust de bende tegen,
en levert Zichzelven uit, onder beding van
vrijen aftocht van de Zijnen.
Bij de schermutseling, die dreigt te ont
staan, als Zijn discipelen op den gewapenden
troep willen inhouwen, heelt Hij de wonde,
en toont geen menschelijke hulp te verlangen,
met de vermaning: „Steek uw zwaard in de
scheede; allen, die het zwaard nemen, zullen
door het zwaard vergaan." Hoe dreigend moet
dit machtwoord hebben geklonken in de
ooren van hen, die met stokken en zwaarden
uitgingen, Hem tegemoet!
In geen enkel opzicht moet men kunnen
poohen, Hem te hebbetj overmocht. Dat komt
Zijn koninklijke majesteit te na.
Geheel vrijwillig geeft de Koning zich over,
nu Zjjn getrouwen veilig zijn gesteld. En Hij
laat Zich binden.
L. HAVENAAR.
Een deel van de Grieksche legers
capituleert - Verdere successen in
Z.O. en N.W. Zuid-Slavië
Het opperbevel van de Duitsche weermacht maakte gisteren bekend:
Sterke Duitsche gepantserde formaties zijn uit Zuid-Slavië opge
drongen en hebben Saloniki ingenomen.
Na deze doorbraak tot aan de Aegeische zee zijn de Grieksche
troepen in Thracië tusschen de Vardar en de Turksche grens afgesneden
Na de doorbraak door den Rupelpas, welke door de Grieken taai
en fel werd verdedigd en na de inneming van Saloniki heeft het ten
Oosten van de Vardar strijdende Grieksche leger, zijn hopeloozen
toestand inziende, vanochtend de capitulatie aangeboden en de
wapens neergelegd.
Na de doorbraak door de krachtig versterkte Metaxas-linie hebben
de Duitsche troepen Xanthi ingenomen en de kust van de Aegeische
Zee bereikt. De opmarsch gaat verder.
Na de inneming van Skoplje en Veles hebben Duitsche troepen de
Vardar in de richting van de Albaneesche Oostgrens gepasseerd en
Totovo en Prilep ingenomen.
Snelle troepen en gepantserde afdeelingen der groep von Kleist
hebben heden om 11 uur Nisj ingenomen. Tijdens den opmarsch uit
Stiermarken werd Marburg bezet en werd op den Zuidelijken oever
van de Drave een bruggehoofd gevormd.
Vandaag beginnen wij met
ONS NIEUWE
FEUILLETON:
„De Groote Verwarring", een
verhaal uit den tijd van den
Wereldoorlog 191 -4-1918 door
K. Jonkheid.
Groot-Rotterdam
Een aantal randgemeenten wordt
geheel of gedeeltelijk met deze
stad vereenigd
Naar wij vernemen, zal ongeveer tegen
1 Mei den gemeenteraden van de betrokken
gemeenten mededeeling worden gedaan van
plannen tot samenvoeging van enkele rand
gemeenten met Rotterdam. Zijn wij juist in
gelicht, dan vallen onder de annexatie Over-
schie, Schiebroek, Kethel (gedeeltelijk), Hille-
gersberg, Capelle a. d. IJssel, IJsselmonde en
Barendrecht (gedeeltelijk).
Geruchten, dat ook Schiedam zou worden
geannexeerd, zijn dus onjuist, Schiedam
blijft als afzonderlijke gemeente bestaan.
Turkije wil er buiten blijven
Reuter meldt uit Ankara S. P. T.
geeft het door dat men daar meent te
weten, dat Saradjoglu, de Turksche minis
ter van buitenlandsche zaken, in de ge
heime zitting van het parlement heeft
verklaard, dat de Turksche regeering bij
haar politiek van non-belligerentie zal
blijven. Turkije zal echter de ontwikke
ling der situatie met de grootste aandacht
blijven volgen.
De aflevering van ijzer
en staal
Verdere beperking
Tot nu toe bestond voor aflevering van
walsproducten in de gewone handelskwaliteit
de regel, dat een handelaar zonder vergun
ning van het rijksbureau voor ijzer en staal
aan den verbruiker per maand 4 pet. van de
hoeveelheid mocht afleveren, welke hij in
1939 uit den voorraad aan dien verbruiker
had afgeleverd, tot een maximum van 500 kg.
In verband met devoorraadpositie van dit
materiaal is genoemd percentage van 1 April
af verlaagd tot 2 pet en het maximum tot
100 kg.
Tijdelijk verkoopverbod voor
zoetwatervisch
In verband met de vastgsetelde maximum-
prijz envoor zoetwatervisch wordt er de aan
dacht van het publiek op gevestigd, dat baars,
snoek en snoekbaars, voor welke vischsoor-
ten de gselot entijd inmiddels is ingegaan,
tot 1 Juni a.s. niet mogen worden verkocht.
Barbeel, blankvoorn, grasem, karper, kol-
blei, meun, ruischvoorn, serpeling, sneep en
winde, waarvoor de gesloten tijd 21 dezer in
gaat- mogen gedurende het tijdvak van 27
April tot en met 31 Mei eveneens niet worden
verkocht
Kerk en Zending
CHR. GEREF. KERK.
GEREF. KERKEN.
NED. HERV. KERK.
Beroepen: Te Arnhem (mr. Koscam Ab-
bing) D. Bouma te Spannum.
Aangenomen: Naar Harderwijk (toez)
J. J. Timmer te Ermelo.
AFSCHEID EN INTREDE.
Ds. Js. v. d. Linden te Ten Post, die het
beroep naar de Geref. Kerk van Haarlem
aannam, hoopt Dinsdag 20 Mei "s avonds in
het kerkgebouw aan den Kloppersingel zijn
intrede te doen, na te voren in dienzelfden
dienst bevestigd te zijn.
Ds. B. ALKEMA.
Naar we vernemen is ds. B. A1 k e m a,
em. predikant der Geref. Kerk van Soest en
wonende te Apeldoorn, ernstig ziek.
DS. Y. STELMA.
Tweeden Paaschdag a.s. herdenkt ds. Y.
S t e 1 m a, Ned. Herv. predikant te Tzum,
den dag. waarop hij voor 40 jaar het predik
ambt aanvaardde.
Ds. Stelma werd 25 April 1877 te Sneeik
geboren, Hij studeerde aan de R. U. te Gro
ningen theologie om in 1900 candidaat te wor
den en 14 April 1901 te Eexta zijn ambt te
Friesland een bekende persoonlijkheid. Hij is
praetor van den ring Franeker, scriba van het
Prov. kerkbestuur van Friesland, lid van de
Algemeene Synode der Ned. Herv. Kerk,
voorzitter der Friesche predikantenvereeniging.
hoofdbestuurslid van de Ned. Zendingsvereeni-
ging, bestuurslid van de Ned. Herv. Ver.
voor verzorging van zenuw- en geesteskran-
ken, idem van de Vereeniging „Land in
zióht", voorzitter van de vereeniging „Het
KERKINSTITUEERING.
Géhoord het rapport van de commissie ad
hoe besloot de kerkeraad der Geref. kerk
van Bunschoten-Spakenburg aan de classis
Amersfoort, w.o. hij ressorteert, toestemming
te vragen om te Eemdijk over te gaan tot
kerkinstitueerirvg. De Gereformeerden, die te
Eemdijk wonen maar leden zijn van de kerk
van Bunschoten-Spakenburg, hebben ook zelf
een soortgelijk verzoek den kerkeraad gedaan.
EFFATHA.
De vereeniging „Effatha", Chr. instituut
voor doofstomme kinderen te Voorburg, houdt
op 15 Mei a.s. haar jaarlijksche algemeene
ledenvergadering. Na de afdoening van de
huishoudelijke zaken zal ds. D. van Dijk,
geref. predikant te Groningen, een rede
houden.
INTERKERKELIJKE SAMENKOMSTEN
In verband met het naderend Paaschfeest,
uitgaande van het convent van predikanten
van de Ned. Herv. Gemeente, de Geref. kerk,
de Chr. Geref. Kerk en de Evangelisch
Luthersche Gemeente zijn te Apeldoorn
drukbezochte samenkomsten gehouden.
In de Groote kerk van de Ned. Herv. Ge
meente spraken ds. P. C. de B r u y n, Ds.
J. J o n g e 1 e e n en Ds. P. Visser, resp.
Geref., Chr. Gefer. en Herv. predikant, allen
te Apeldoorn, en in de Zuiderkerk van de
Geref. Kerk ds. P. H. B o r g e r s, Ds. H.
Mondt en ds. E. I. T. N a w ij n, predikan
ten resp. van de Evang. Luth. Gemeente, de
Ned. Herv. Gemeente en de Geref. Kerk,
eveneens allen te Apeldoorn.
Het onderwerp in beide diensten was: het
kruis van; Christus. De drie sprekers behan
delden onderscheidenlijk: Christus' Kruis en
de macht der zonde, Christus Kruis en de
genade des geloofs en C. .g£us' Kruis en de
belofte der heerlijkheid.
Het Beatrix-Kinder
Het departement van justitie heeft thans
het Beatrix-kinderhuis te Groesbeek van 'ie
Nederlandsche centrale voor practische werk-
verruiming en hulpverleening goedgekeu d
voor de verpleging van voogdijkinderen, ij:
mogen 49 kinderen, jongens tot 14 en raeisj?*
tot 21 jaar, verzorgd worden.