■■■Hf Mooie klokken, beste kijkers in rijksmuseum Boerhaave Thriller rond Egypte's koningsgraven mm Creatieve Warmonders exposeren in Oude Raadhuis van Warmond James Bond staat weer met beide benen op de grond Serie orgelconcerten Grote Kerk En Verder LEIDSE COURANT VRIJDAG 3 JULI 1981 PAGINA 7 EXPOSITIE STERRENKUNDE IN NEGENTIENDE EEUW Roger Moore als James Bond In gesprek met een papagaal. Na het ruimte-avontuur „Moonraker" staat James Bond 007 weer met beide benen op de grond. Produ cent Albert Broccoli trou wens ook, want de poging om in de voor dit soort films eigenlijk veel te kleine Parijse studio's een Frans-Engelse coproduc tie op te zetten, heeft hij niet herhaald, maar weer het stuntwerk op lokatie laten prevaleren, waar door dit Bond-avontuur ons naar Spanje, Cortina d'Ampezzo en Korfoe voert, wat de spanning al leen maar ten goede komt „For your eyes only" heeft alleen nog maar zoveel met Ian Fleming te maken, dat diens held Bond er de hoofdrol in speelt en de film de titel draagt van een van de short-stories rond deze figuur. Maar het is ondanks het ontbreken van Richard Kiel als Jaws er zitten overi gens wel vraatzuchtige haaien in de film en Ber nard Lee, die als M met va kantie werd gestuurd, een van de meest onderhouden- LIDO 1 en 2 en EURO CINEMA 1 en 2 (Alp- hen) For your eyes only (12) met Roger Moore en Topol. Re gie John Glen. de James Bond-films van de laatste jaren. Na een spectaculaire heli- copterstunt voor de begfin- titels, die zoals gewoon lijk niets met de rest van het verhaal te maken heeft, zien we hoe Bond er op uit wordt gestuurd om zeer ge heime marine-apparatuur, die in de Ionische zee tot zinken is gebracht, op te vissen voor een andere wereldmacht deze in han den krijgt. Het spoor leidt al spoedig naar de huurmoor denaar Gonzalez, die echter nog voor Bond kan ingrij pen door een lieftallige jon gedame in zijn eigen zwem bad wordt gespiest. De dame blijkt Melina Have- lock te zijn, die zich voor de dood vah haar ouders wilde wreken. Bond raakt haar niet meer kwijt. Ook niet na een enerverende achter volging per lelijk eendje want in Cortina d'Ampezzo kruisen hun wegen weer. Daar wordt Bond op ski's opgejaagd door scherpschut ters en motorrijders, aange vallen door ijshockeyers en op vele andere wijzen naar het leven gestaan. Dan hebben we eigenlijk het leukste deel van de film gehad, want als een zekere Kristatos hem een tip geeft dat de booswicht achter de schermen zijn vroegere strijdmakker en smokkelaar Columbo (Topoi) is, ver plaatst de handeling zich naar schilderachtige Kor foe, waar veel van het ge beuren zich onder de zees piegel afspeelt. En daar zijn Bond's mogelijkheden net als destijds bij Sean Connery in „Thunderball" vrij beperkt Aan het slot heeft John Glen, die de regie van Le wis Gilbert na drie Bond films overnam, nog een aar dig grapje voor ons in petto. Maar het zwaartepunt ligt bij „For your eyes only" toch in het eerste uur. MILO Het meest opmerkelijke aan regisseur Franklin J.Schaffners film „The Sphinx" is z'n ouderwets heid. En dat hoeft in dit geval niemand puur deni grerend op te vatten. Want al is er aan het ver* haal niets origineels en hebben we het allemaal wel zo ongeveer eens in die geest gelezen of ge zien, Schaffner maakt van het verhaal van „Coma"-schrijver Robin Cook zo'n sfeervolle klas sieke avonturen-thriller, dat je geneigd bent een hoop op de koop toe te ne men. O.a. dat er teveel aan een maximum aan avonturen en effecten is gedacht, en dat de karak ters zijn gemanipuleerd tot nogal ongeloofwaardi ge figuren, zo plat als een dubbeltje. Schaffner lijkt ze bijna symbolisch voort durend te laten verdrin ken in de wijde Egypti sche achtergronden, als bijna-niets tussen de eeu wige pyramiden van Gi- zeh, Luxor en de Vallei der Koningen. Want om Egypte draait het allemaal. Lesley-Anne Down speelt een Egyptologe die voor het eerst in het land van de Nijl komt en meteen in de verwikkelin gen raakt. Behalve dat er opeens een onbekend ko ningsbeeld opduikt in de hangkast van een hande laar, stapelen moorden en moordaanslagen zich op, volgt iedereen iedereen, tot het uitdraait op een kruip- door-sluip-door tussen Toet- LUXOR: The Sphinx (a.l.) met Lesley-Anne Down en Frank Lan- gella. Regie: Franklin J. Schaffner. Ankh-Amen en ene Seti, met daaraanvast nog eens een liefdesverhaal tussen Lesley-Anne en Frank Langella, laatst nog een ro mantische Dracula, nu een idem dito Egyptenaar. Schaffner kan een verhaal vertellen, dat bewees hij met films als De Apenpla- neet (nummer één), Boys from Brazil, Papilion en Patton. Egypte is al eerder fotogeniek genoeg gebleken, maar Schaffner doet het al lemaal met gulle hand over. Het verhaal gaat in feite over smokkel van oud- Egyptische kunstvoorwer pen, die uit een onontdekt graf komen dat veel en veel groter is dan het beruchte graf van Toet-Ankh-Amen dat Howard Carter en Lord Carnarvon rond 1922 ont dekten. Er is een mooi kort rolletje van Sir John Giel- gud. Het geweld is binnen de perken gehouden, sex is er niet, het avontuur is de hoofdzaak en Egypte kan zich (al lopen er bar veel engerds rond) geen betere folder wensen. BERT JANSMA Lesley-Anne Down en Frank Langella met In het ty pische decor In „The Sphinx". LEIDEN De sterren kunde maakte in de ne gentiende eeuw technisch gezien een zeer snelle groei door. Omstreeks 1800 waren er in de beste ster-atlassen ongeveer 17.000 sterren opgenomen, een kleine eeuw later wa ren er ongeveer een mil joen bekend, waarvan de posities uiterst nauwkeu rig waren vastgelegd. Het Museum Boerhaave, het rijksmuseum voor de ge schiedenis van de natuur wetenschappen en de ge neeskunde aan de Steen- straat la heeft een kleine expositie gewijd aan deze belangrijke periode in de geschiedenis van de astro nomie, die tot en met 15 november te bezichtigen is. De expositie, die de naam „Mooie Klokken, Beste Kijkers" heeft mee gekregen toont de instru menten die voor de waar nemingen werden ge bruikt In het begin van de 19e eeuw waren de sterren al leen van belang als vaste punten die een bruikbaar oriëntatiepunt bieden voor waarnemingen binnen ons eigen zonnestelsel. In de loop van de eeuw werd de sterrenwereld zelf het on derwerp van wetenschappe lijk onderzoek. De ster-at lassen konden aanvankelijk de sterren nog onderbren gen in de 99 verschillende sterrenbeelden, maar toen door he* ontwikkelen van sieeas betere kijkers het aantal bekende sterren sterk begon toe te nemen konden de sterren alleen nog maar worden afgebeeld als zakelijke punten op een groot wit vlak. Voor de astronomen van de 19e eeuw (maar dat geldt vanzelfsprekend ook voor de sterrekundigen van deze eeuw) was uiterste precisie een eerste vereiste. Proble men als het nauwkeurig be palen van de onderlinge af stand tussen twee sterren waren aanvankelijk niet makkelijk op te lossen. De grote opbloei van de instru- mentmakerskunde maakte een grote nauwkeurigheid mogelijk. De kijkers en klokken waren zo ingenieus ontworpen en gebouwd dat vele ervan tot in onze tijd toe zijn gebruikt. Voor hen ligt de stap van hemel naar museum nog geen twintig jaar terug. De Leidse Sterrewacht speelde een belangrijke rol in de 19e eeuwse astrono mie. De Leidse astronoom Frederik Kaiser verrichte baanbrekend werk op het gebied van de plaatsbepa ling der sterren. Een aantal van de geëxposeerde instru menten zijn in bruikleen gegeven door de sterre wacht. Het meest indruk wekkende instrument is de meridiaancirkel, een exact op het zuiden gericht in strument dat diende om met zo groot mogelijke precisie het tijdstip van doorgang van een ster door de meri diaan waar te nemen. Met dit kamervullende complex van kijker, cirkels en klok werd door de Leidse Sterre wacht de positie van ruim 10.000 sterren bepaald. Op de expositie zijn verder nog aan aantal kleinere kijkers en kijkinstrumenten te zien, waaronder het meetappa raat van de beroemde Gro ningse astronoom J.C. Kap- teyn, die in samenwerking met de sterrekundige Gill via de net uitgevonden foto grafie van 1886 tot 1900 bij na een half miljoen sterren van de zuidelijke hemel in beeld bracht. Ook zijn er een aantal astronomische uurwerken zien, die door tal van vernunftige voorzie ningen zeer nauwkeurig de tijd konden en nog kunnen meten en verder nog een aantal orginele sterrekaar- ten en -atlassen. Bij de expositie is een zeer volledige catalogus gevoegd, die voor ƒ4 te koop is. Het museum Boerhaave is van maandag tot en met zater dag van 10.00 tot 17.00 uur geopend, op zondag van 13.00 tot 17.00 uur. Astronomisch uurwerk door Utzschnelder Fraunhofer. Een gravure van Herschels 20-voets telescoop. De Sterrewacht In Lelden omstreeks 1865. WARMOND Met het oog op de naderende Kaag-week heeft de werkgroep Het Oude Raadhuis deze maand een expositie met creatieve Warmonders georganiseerd in het Oude Raadhuis aan de Dorpsstraat 36 in Warmond. Jos Kooij domineert de ex positie met zijn aquarellen en pentekeningen die in het teken staan van Warmond en zijn vogels. Daarnaast wordt er er keramiek geëx poseerd van de hand van Jan Brassee, Kaija Mole naar, Hans Petit en Imelda Versluijs. Jos Kooij werd in 1948 in Am sterdam geboren. Hij vestigde zich in Warmond toen hij als onderwijzer was verbonden aan De Leerhoeve. Momenteel is hij onderwijzer aan en LOM-school in Hüle- gom. Op jonge leeftijd kwam hij in aanraking met de Bloe- mendaalse kunstschilder Frans van Velzen, van wie hij zijn eerste tekenlessen kreeg. ria de pedadogische academie heeft hij opleidingen voor l.o. handenarbeid en tekenen ge volgd. Jos Kooij is een fervent natuurliefhebber die zijn in drukken vastlegt in aquarellen en pentekeningen.De familie Kooij telt naast Jos Kooij nog meerdere kunstzinnige leden. In dat opzicht is deze vrije- tijdskunstenaar derhalve op een positieve manier erfelijk belast Jan Brussee, Kaija Molenaar, Hans Petit en Imelda Versluijs zijn cursisten van een cursus keramiek in het Meerpunt Hun resultaten zijn zodanig verrassend en veelbelovend dat de werkgroep heeft beslo ten hen gelijk maar te laten exposeren. De tentoonstelling is tot en met 22 juli geopend op dinsdag van 19.00 tot 21.00 uur, op woensdag en donderdag van 14.00 tot 16.00 uur, op zaterdag van 11.00 tot 16.00 uur en op zondag van 14.00 tot 16.00 uur. Tijdens de evenementen in de Kaagweek is de expositie zo veel mogelijk geopend. NOORDWIJK In de komende zo mermaanden orga niseert de Stich ting Orgelcentrum weer een serie or gelconcerten in de Grote Kerk te N oo rd wij k-B in nen. Organisten met een interna tionale reputatie als Feike Asma, Sander van Ma rion, Charles J. de Wolff en Willem Hendrik Zwart, zullen vanaf 10 juli elke vrijdaga vond het fraaie Knipschee rins tra ment in de eeu- Noordwijk woonde, bedehuis te bezich- ter speelt Feike en zijn vrouw Anna tigen. In deze, in Asma een aantal Cornelia Pennewart romaans-gotische composities die zul- __gej sti^ opgetrokken len worden afge- de kerk bezit Noord- wisseld met werken Ge- wijk een uitnemen- van andere compo- meente. Tevens de cultuurschat nisten. Achtereen- stichtte het echt- Nauw is zij verbon- volgens voert de paar een fonds voor den met de historie Maassluise organist het onderhoud van van het oude dorp, het volgende num- het instrument en door Kloos zo mer uit: Koraalbe- het honorarium van nauwgezet beschre- j i-,. a_ ven. Tal van sierlijk schonken het orgel indertijd aan Hervormde werkingen van ,Waak op, gij geest bewerkte grafste- der oude helden" nen geven de laat- en „Rust mijn ziel, tt... C de organist. De Am sterdamse orgelma ker H. Knipscheer bouwde het in neo- ste rastplaats aan Uw God is Koning' -- van verschillende van Jan Zwart Gra- ambachtsheren van ve in G van J. S. Noordwijk en ande- Bach; een drietal re prominente figu ren uit een ver ver- empire stijl. Zon dags kan men het horen onder de handen van de vas te organist, de Noordwijkse musi- wenoude kerk be- cus Johan Ad mi spelen. Op 31 juli raai- De zomeravondcon certen zijn een tra ditie geworden. De gerde Stichting Orgelcen- 1974. trum begon er mee in 1957, toen in de Grote Kerk het feit Jaap Kroonen- werd herdacht, dat avondconcerten op burg, leerling van de orgelmeester Jan 10 juli met een pro- Zwart op 9 juli 1937 gramma, dat gewijc op dit orgel zijn zal zijn aan de na- laatste concert speelde. De zomer avondconcerten trekken elk jaar Het monumentale honderden bezoe- kerkgebouw met kers. Onder hen be- haar machtige ge- vinden zich talrijke -welven en vriiwel gasten uit de bad- grote verdiensten volmaakte akoe- plaats, maar ook or- stiek, bezit sinds gelliefhebbers uit 1841 een orgel, dat stad en streek ko- uitmunt in klank- men vaak van hein- schoonheid en op- de en ver om in het herontdekking vallend mooie stem- sfeervolle kerkge- men. Volgens ex- bouw naar het or- geeft Van Marion in de Grote Kerk een van z'n jubi leumconcerten. Nieuwkomer in de serie is de Maas sluise organist Asma. Hij ver vangt Klaas Jan Mulder, die de be treffende avond verhinderd is. leden. Een zeer kende Fantasie fraaie tombe is ge- over het „Luther- wijd aan Janus lied" en het Ele- Dousa, de bevelheb- gisch voorspel op tasie in d moll van G. Merkel, terwijl Feike Asma opent besloten wordt met reeks zomer- het orgelkoraal „Morgenglans der eeuwigheid" en een gramma, dat gewijd Finale over Gezang zal zijn aan de na- 173 met samenzang, gedachtenis van Het concert begint Jan Zwart, die op om 20.15 uur. De 13 juli 1937 over- toegangsprijs be leed en bij wie draagt 4,50 per menten uit dit ge- vens gebruik van west. Ds. Gerrit de gelegenheid om Kuiper, die als eme- het uit de 13e en ritus-predikant in 14e eeuw daterende één van Zwart's jaardenpas en CJP- grote verdiensten ers 3,-). De ove- geweest, dat hij de rige concertdata openbare orgelbe- zijn: 17 juli Willem spelingen in ere Hendrik Zwart; 24 heeft hersteld en de juli Charles J. de herontdekking Wolff; 31 juli San- heeft gestimuleerd der van Marion (ju- van het orgelspel bileumconcert); 7 als koraalkunst, augustus Jaap zoals die door J. P. Kroonenburg; 14 Sweelinck en diens augustus Willem tijdgenoten in prak- Hendrik Zwart en tijk waren gebracht 21 augustus Feike Van zijn leermees- Asma. CAMERA Ordinary Peo ple (aJ) Het debuut van ac teur Robert Redford als re gisseur is in Amerika rijke lijk met Oscars overladen. En terecht, want Redford dwingt met zijn eersteling veel bewondering af. (ne gende week) LIDO III Zij noemdeq hem platvoet (14) Als puur menselijke politie-inspecteur neemt de zwaargewicht Bud Spencer iedereen voor zich in. Het is opnieuw een ver makelijke film van Spencer,, waarbij dit keer de montage van de knokscenes te dol is om geloofwaardig te zijn. (tweede week) LIDO IV Private Benja min (a.l.) Goldie Hawn in een wat mager verhaaltje over een warhoofdige solda te. Een film die het midden houdt tussen een komedie en een suikerzoet verhaal., (derde week) STUDIO The holy grail (a.l.) Vermakelijke comedie met Monty Python, (reprise, vierde week) TRIANON A change of seasons (aJ.) Shirley Ma- claine schittert in deze ko medie, die verhaalt van het echtpaar dat na twintig jaart op elkaar is uitgekeken, (tweede week) EUROCINEMA III (Alphen aan den Rijn) Buddy goes West (aJ.) (eerste week) EUROCINEMA IV (Alpen aan den Rijn) The exter minator (16) Een gruwelijke wraakactie van een Vietnam veteraan op de Amerikaanse onderwereld, (tweede week)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1981 | | pagina 7