Dieren stelen de show in
nagespeelde 101 Dalmatiërs
'The English Patient' geen
verminking roman Ondaatje
Films
Moderne griezelfilm volgens ouderwets recept
DNDERDAG 20 FEBRUAR11997
-ILMS
DEN HAAG
BYLON 1 tel. 070-3471656, naast
i Haag Centraal Station.
Ihine aldag. 16.00, 18.45,21.30;
10. vr. ma. di. ook 13.15.
|01 echte Dalmatiërs al., za. zo. wo.
13.15.
0YLON 2
jlicrocosmosal., dag. 13.15, 16.00,
8.45,21.30.
BYLON 3
he Portrait of a Lady 16 jr., dag.
5.30, 18.15, 21.15; do. vr. ma.di.
ok 12.45.
Matilda al.za.zo. wo. 13.15.
TROPOLE 1 tel. 070-3456756, Car-
jelaan 16.
[he English Patient 12 jr., dag.
12.45, 17.15,20.45
TROPOLE 2
(he Mirror has Two Faces al., dag.
.45, 21.30; do. vr. ma.di. ook
3.15, 16.00.
Ie Klokkenluider van de Notre Dame
11. (Ned. gespr.), za. zo. wo. 13.15,
6.00
TROPOLE 3
Vitaal., dag. 15.30, 18.15,21.15.
>paceJamal.dag. 13.15.
TROPOLE4
he Portrait of a Lady 16 jr., dag.
8.15, 21.15,: d. vr. ma. di. ook
2.45, 15.30.
fhe Leopard Son al., za. zo. wo.
3.15, 16.00.
TROPOLE 5
Secrets and Lies al., dag. 18.15,
11.15; do. vr. ma. di.ook 12.45,
5.30.
Ie avonturen van Pinokkioal. (Ned.
za. zo. wo. 13.15, 16.00.
THÉ Scheveningen tel. 070-
5738, Kurhausweg 2.
101 Dalmatians al., dag. 17.20,
9.40,22.10.
he Relic 16 jr., dag. 12.50, 15.10,
7.30, 19.50, 22.10; za. zo. ook
0.30.
Space Jam al., dag. 11.30, 13.40,
15.50, 18.00, 20.10, 22.20.
"CStar Trek: First Contact 12 jr., dag.
13.30, 16.10, 18.40, 21.10; za. zo.
ook 10.50.
Ransom 16 jr., dag. 19.00, 22.00;
do. vr. ma. di. ook 11.10, 13.40,
16.20.
Dragonheartal., dag. 11.20, 13.50,
14.00, 18.50 21.50.
The Glimmerman 16 jr., dag. 18.30;
dot/m zo alleen 21.20.
The first Wives Club al., dag. 16.40,
19.20, 21.40.
Evita al., dag. 11.00, 13.50.
JFK 16 jr., ma. 21.00.
Sneak 16 jr., di. 21.00.
Romeo en Juliet 16 jr., wo. 21.00.
101 Echte Dalmatiërs al., dag.
12.30, 14.50; za. zo. ook 10.10.
Matilda al., dag. 11.00, 13.20,
15.40.
De Klokkenluider van de Notre Dame
al. (Ned. gespr.), za. zo. wo. 11.10,
13.40, 16.20.
HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030,
Spui 191.
Maborosi 16 jr., dag. 22.00; za. zo.
ook 16.15.
Un Air de Familie 16 jr., dag. 19.15,
21.45; zo. wo. ook 16.15.
Salut Cousin 16 jr., dag. 19.15; zo.
wo. ook 16.15.
Trees Lounge 16 jr., dag. 21.45; zo.
wo. ook 14.00.
De Kersenpluk 16 jr., do. t/m za.
19.15; zo. ook 14.00.
De Kleur van Granaatappel 16 jr., zo.
di. wo. 19.15; wo. ook 14.00.
The White Tiger ma. 19.30.
TUSCHINSKI tel. 070-3609282, Bui
tenhof 20.
Space Jam al., dag. 12.20,14.20,
16.20, 18.20, 20.20, 22.20.
Star Trek: first Contact 12 jr., dag.
12.10, 14.30, 17.00, 19.30,
22.00.
The First Wives Club al., dag. 12.30,
14.50, 17.05, 19.20,21.40.
Ransom 16 jr., dag. 12.00, 16.30,
19.10,21.50.
101 Dalmatians al., dag. 12.00,
14.20, 16.40, 19.00,21.30.
The English Patient 12jr.dag.
13.00,16.30,20,00.
De Klokkenluider van de Notre Dame
al.(Ned. gespr.), za. zo. wo. 14.35.
LMS AMSTERDAM
FA 1 (020) 6278806
16.00, 19.30, 22.00; dov
:ok 13.30: Shine
A 4
oeh di) 18.15, 21.15; do vr ma ook
12.45, 15.30: Secrets and Lies
113.00, 15.45, 18.45,21.30:
Manhattan
JAMBRA 1(020) 6233192
[8.45, 21.30; do vr ma di ook
[3.15, 16.00: The First Wives Club
wo 13.15, 16.00: 101 Dalma-
IAMBRA2
17.45, 21.00; do vr madiook
[4.00: Breaking the Waves
J LEVUE CINERAMA (020)
14876
3.15, 16.45, 20.30: The English
IERAMA 2
3.15, 16.00, 18.45, 21.30: Dra-
YPSO 1 (020) 6234876
.15, 16.00, 19.15, 22.00: The
irst Wives Club
YPS0 2
3.15, 17.00, 20.30: Sleepers
ECENTER (020) 6236615
00, 19.30, 22.00; zo ook
00, 15.00: Un Air de Familie
i 30 (beh zo), 19.15, 22.15; zo
p ok 11.00, 15.00: Trees Lounge
6.00 (beh zo), 19.00, 21.30; zo
ok 11.00, 15.00: Secrets and Lies
8.00, 19.45, 22.15; zo ook
1.00, 14.00, 16.00: 0 Amor Natu-
:o wo 13.00, 15.30: 101 Dalma-
èrs
EMA 2
9.15; za zowoook 12.30, 14.45,
Space Jam
1.30: Ransom
11(020) 6234579
1.30, 14.00, 16.15, 19.00,
1.45: Space Jam
12
615, 18.45, 21.15; do vr ma di
ik 11.15, 13.45: The Long Kiss
ioodnight
CITY 6
11.15, 13.45, 16.15, 18.45,
21.15: Ransom
CITY 7
11.00, 13.30, 16.00, 19.00,
21.30: Star Trek: First Contact
DESMET (020) 6273434
18.30, 20.00, 21.30: Microcosmos
18.45: Breaking the Waves
21.45, zo 16.30: Nénette et Boni
zo 13 .00: Spiritual Voices
KRITERION 1(020) 6231708
17.45: II Postino
20.00, 22.15; di niet om 22.15:
Shine
di 22.15: Sneak Preview
KRITERION 2
17.30: Looking for Richard
19.45: Chacun Cherche son Chat
21.45 (beh ma): The Portrait of a
Lady
ma 21.45: Roger Me
NEDERLANDS FILMMUSEUM (020)
5891400
do t/m zo 20.30: La Belle Dame Sans
Merci
rha t/m wo 20.30: La Souriante Ma
dame Beudet
22.00: Bab El-Oued City
RIALTO 1(020)6753994
17.45, 19.45, 21.45; zo ook 15.30:
Trees Lounge
RIALTO 2
20.00 (beh ma wo), 22.15; zo wo
ook 13.30: Salut Cousin!
18.00 Les Affinités Electives
ma 20.00: De Lijkenverbrander
di 14.00; wo 19.00: Shadowlands
THE MOVIES 1 (020) 6386016
18.00, 20.00, 22.00; zo t/m wo ook
14.00: Shine
THE MOVIES 2
21.45; zo t/'mwo ook 14.30: The
Portrait of a Lady
19.30, zo t/m wo ook 16.00: Fargo
17.15; zo t/m wo ook 14.45: Looking
for Richard
THE MOVIES 3
16.30, 19.00, 21.30; zo t/m wo ook
14.00: Secrets and Lies
THE MOVIES 4
17.30, 19.45, 21.45: Bound
TUSCHINSKI 1 (020) 6262633
13.15, 16.00, 18.45,21.30: 101
Dalmatians
TUSCHINSKI 2
16.00, 18.45, 21.30; do vrmadi
ook 13.15: Ransom
TUSCHINSKI 3
12.15, 15.15, 18.15, 21.15: Evita
TUSCHINSKI 4
13.15, 16.00, 18.45, 21.30: The
Nutty Professor
TUSCHINSKI 5
18.15, 21.30; dovrmadiook
13.15, 16.00: Extreme Measures
TUSCHINSKI 6
13.15, 16.00, 18.45, 21.30: The
Mirror has Two Faces
DE UITKIJK (020) 6237460
18.00, 20.00, 22.00; zo ook 14.00,
16.00: Bound
ira Streisand in The Mirror has Two Faces nog in diverse bioscopen
Gegeven blijkt uitstekend in deze tijd te passen
Geen filmstudio gaat zo
zorgvuldig met haar eigen
geschiedenis om als de
Walt Disney Company. De
grote animatiefilms wor
den op gezette tijden uit de
kast gehaald om opge
poetst opnieuw in roulatie
te worden gebracht. Ook
vervolgen, al dan niet ge
produceerd voor de video
markt, en zelfs musical
versies houden de aan
dacht voor de Disney-crea-
ties levend. Het met ac
teurs naspelen van een te
kenfilm was tot op heden
nog niet voorgekomen,
maar met het succes van
101 Dalmatians in de VS
zal ook deze strategie in de
toekomst herhaald gaan
worden.
FILM RECENSIE
MARK VAN DEN TEMPEL
101 Dalmatians. Te zien; Luxor, Leiden;
Euro Cinema 3, Alphen a/d Rijn; Tuschins-
ki 2, Den Haag. 101 Dalmatiërs (nagesyn
chroniseerde versie). Te zien: Luxor, Lei
den; Euro Cinema 1, Alphen a/d Rijn; Ba
byion 1Den Haag.
De orginele versie van 101 Dal
matiërs (1961) geldt niet als een
klassieker, zodat deze gespeelde
versie geen heiligschennis is.
Het gegeven blijkt zelfs uitste
kend in deze tijd te passen. De
gekte van de modewereld is een
actueel onderwerp, net als de
verontwaardiging over het dra
gen van bont. Een modekonin
gin die Dalmatiër-puppies ver
zamelt om van hun vachtjes
een mantel te kunnen maken
kan al bij voorbaar rekenen op
de verontwaardiging van het
publiek.
Hollywood- en Broadway-ve-
'Kleuren inspireren me enorm!' Glenn Close als modekoningin Cruella DeVil
dette Glenn Close kruipt met zame Siberische tijger uit de motieven, is Cruella op slag ver
zichtbaar plezier in de bontjas- London Zoo af te laten schieten liefd. De jas moet er komen-
sen van Cruella DeVil, een door voor zijn decoratieve pels. Als maar dan wel van echt bont, ge-
de tinten zwart en wit geobse- ontwerpster Anita (Joely Ri- leverd door de puppies van Ani-
deerde Britse modekoningin die chardson) haar een idee toont ta's eigen Dalmatiërs Perdy en
er niet voor terugdeinst de zeld- voor een mantel met Dalmatiër- Pongo. Te laat beseffen Anita en
haar man Roger (Jeff Daniels)
dat het Cruella menens is: hun
vijftien jonge Dalmatiërs zijn
reeds gekidnapt. Ten einde raad
gaan Perdy en Pongo maar zelf
achter hun kroost aan, daarbij
Scene uit 101 Dalmatiërs.
gesteund door zo'n beetje de
hele dierenwereld.
De cast van 101 Dalmatiërs
mag bekende namen als Glenn
Close, Hugh Laurie en Joan
Plowright herbergen, dit is in de
eerste plaats een dierenfilm. De
hoogtepunten zijn dan ook de
momenten dat de mensen naar
het tweede plan worden ver
bannen. Dat heeft ten dele te
maken met het karikaturale
beeld dat hier van Engeland
wordt geschetst. Amerikanen
zullen zich waarschijnlijk koste
lijk amuseren met een Lady Di-
kloon in een van de hoofdrollen
en schurken die zo uit de boe
ken van Charles Dickens zijn
weggelopen, maar in Nederland
wonen we te dicht bij Engeland
om ons niet te ergeren aan de
Britse equivalenten van tulpen
en klompen waarmee de ma
kers van 101 Dalmatiërs hun
film hebben volgestopt. Als in
het laatste half uur de beesten
het volledig van de acteurs
overnemen en Jim Hensons
Creatureshop overuren maakt
om spechten, muisjes en zelfs
stinkdieren tot leven te wekken,
is 101 Dalmatiërs op zijn leukst.
The Relic: computerejfecten slagroom op de taart
FILM RECENSIE
Klassieke schrikeffecten in The Relic: 'Dus via deze tunnel zou iemand
ongezien het museum binnen kunnen komen!'
Computers mogen het aanzien van de film
trucage ingrijpend hebben veranderd, ze
hebben de aard van het filmmaken onge
moeid gelaten. The Relic is daar een prima
voorbeeld van. In Peter Hyams horrorfilm
over een monster in een museum zijn de
computereffecten de slagroom op een taart
die al generaties lang op dezelfde wijze ge
bakken wordt. En die nog steeds prima
smaakt.
In The Relic krijgt conservatrice Margo
Green (Penelope Ann Miller) op haar kan
toor in het Natuurhistorisch Museum van
Chicago een scheepszending uit de binnen
landen van Brazilië binnen. De kratten zijn
afkomstig van een onderzoeker die het in
stituut in het regenwoud heeft rondlopen.
Afgezien van een oud afgodsbeeld in wat
bladeren is de vondst echter weinig specta
culair. Margo heeft trouwens dringender
zaken aan haar hoofd. Zoals de gala-ope
ning van een prestigieuze tentoonstelling
over bijgeloof, waar ze moet proberen
sponsors voor haar onderzoek te strikken.
De feestelijkheden worden echter overscha
duwd door een reeks gewelddadige moor
den die het gebouw teistert. Het visitekaart
je van de oersterke moordenaar is het ver
wij deren van de hypofyse van de slachtof
fers, het stukje hersenen waarin zich veel
hormonen bevinden. Margo is inmiddels
begonnën met het onderzoek van de blade
ren uit de kratten, en ontdekt een bizarre
overeenkomst tussen de gruweldaden en de
zo onschuldig lijkende vegetatie.
Er zijn weinig genres waarin het gebruik
van clichés zo acceptabel is als het horror
genre. The Relic mag glanzen als peperduur
Hollywood-vermaak, de plot is een met
computertrucage bijeengehouden verza
meling klassieke schrikeffecten. Doodlo
pende tunnels, uitvallende verlichting en
opvliegende duiven houden de spanning er
in, terwijl ondertussen de bordkartonnen
personages hardop de ontwikkelingen lo
pen uit te leggen. ('Dus via deze geheime
gang zou iemand ongezien het museum
kunnen betreden!'). Geheel volgens deze
traditie wordt ook het monster, achter
wiens identiteit de enige verrassing van de
film schuil gaat, aanvankelijk niet getoond.
Als we hem na ruim een uur wel te zien krij
gen is het meteen goed schrikken, zeker als
hij dankzij de computer over een fabelach
tige behendigheid blijkt te beschikken. Als
de strijd na veel bloedvergieten gestreden is
heb je een voorspelbare maar wel erg leuke
film gezien. The Relic is eigenlijk zelf een
soort museum waarin het publiek zich kan
vergapenaan opgepoetste versies van
stokoude succesnummers.
FILM RECENSIE
STANLAPINSKI
The English Patiënt. Te zien: Trianon 1Leiden; Metropole 1Tus-
chinski 3, Den Haag.
Regisseur Anthony Minghella en zijn producent
kunnen zich in de handen wrijven, met The Eng
lish Patient hebben ze immers de gedoodverfde
Oscarwinnaar in huis. De film is althans regel
recht bekogeld met nominaties, allemaal ten kos
te van een meer traditioneel Hollywood-werkstuk
als Evita. Opmerkelijk, omdat
The English Patient is gebaseerd
op de gelijknamige roman van
Michael Ondaatje, die niet
meteen bekend staat als leve
rancier van hapklare honden-
brokken maar als serieus litera
tor, winnaar van de prestigieuze
Booker Prize, dus (in de ogen
van de gemiddelde commercië
le platkop) nogal elitair. In dit
geval mag ook de schrijver zich
in de handen wrijven, omdat
Karakters zijn stuk
voor stuk goudmijn
voor de acteurs
vaggio hem voor aanziet. Daarna verschijnt Kip
(Naveen Andrews) om met zijn maatje de mijnen
en bommen in de omgeving onklaar te maken.
Tussen deze zwijgzame Sikh en Hana ontstaat
iets moois.
Ondertussen krijgen we via flash-backs van de
Engelse patiënt een tweede verhaal te zien, dat
speelt in de Noord-Afrikaanse woestijn van eind
jaren dertig tot het eerste oorlogsjaar. Hij was
Laszlo de Almasy, Hongaars archeoloog, en werd,
even onverwacht als hartstochtelijk, verliefd op
de getrouwde Katherine (Kristin Scott Thomas).
Een passie die zou leiden tot
haar dood en zijn verbranding.
En langzaam krijgen we ook de
ware toedracht onthuld om
trent dat landverraad.
Anthony Minghella heeft in
de eerste plaats een doorwrocht
en intelligent scenario geschre
ven. De romans van Michael
Ondaatje hebben veel weg van
een zorgvuldig geweven tapijt
van korte herinneringsbeelden.
Zijn fragmentarisch vertelde
verhalen worden vooral bijeen gehouden door
zijn roman niet onherkenbaar verminkt in de film
is terechtgekomen, integendeel. Zo verkoopt de zijn karakters. Hij heeft maar een paar zinnen no
film het boek en vice versa. dig om een indrukwekkend beeld op te roepen
Minghella's film vertelt twee verhalen die gaan- waarin zijn personages tot leven komen. Voor de
deweg samenvallen in één ontknoping. Het eer- film heeft Minghella de zaak drastisch vereen-
ste verhaal, dat van verpleegster Hana (Juliette voudigd door de hierboven geschetste flash-
Binoche) en haar patiënt (Ralph Fiennes), speelt back-structuur, waarbij de herinneringen van de
in Italië, in de zomer van 1944, als de Duitsers Engelse patiënt keurig in chronologische volgor-
zijn verjaagd door de geallieerden. Wel liggen nog de de revue passeren. Bovendien focust hij op
overal dodelijke mijnenvelden en op scherp één van de vele aspecten van het boek, de ro-
staande bommen. In die half-idyllische, half-ge- mantische passie. Niettemin is hij ér in geslaagd
vaarlijke omgeving trekt Hana zich met 'haar' de typische Ondaatje-sfeer goeddeels overeind te
oorlogsslachtoffer terug in een kapotgeschoten houdqn, en heeft hij heel belangrijk niet zit-
Toscaans klooster, om hem te verzorgen tot zijn ten knoeien aan die karakters, stuk voor stuk een
(verwachte) dood. Hij is onherkenbaar verminkt, goudmijn voor de diverse acteurs,
van top tot teen verbrand, is bovendien zijn ge- Mocht The English Patient straks Oscars krijgen
heugen kwijt, weet zelfs zijn naam niet meer en voor het script en de acteursprestaties, dan is dat
staat derhalve geboekstaafd als 'Engelse patiënt', ongetwijfeld verdiend. En voor de beste regie?
Ze krijgen bezoek, eerst van een zekere Caravag- Dat hangt ervan af. Ja, voor wie tevreden is met
gio (Willem Dafoe), die een appeltje te schillen een knap verteld verhaal. Nee, voor wie van film
schijnt te hebben met de patiënt, als deze ten- meer verwacht dan BBC-drama, al is het dan nog
minste de gezochte landverrader is waar Cara- zo superieur gedaan.
Kristin Scott Thomas in 'The English Patient' als vrouw van een rijke Britse avonturier.