STROOP
Plv. Hoófóttó.: I- W. de Vrle», Deo Hn*g:
Red. Builen;/».nd: Mr, H. Gcisti Leiden; Red
Binnenland. Stad en Sport J M. ZoaderJp. Leiden.
Red. Omgeving: L. Rooien. Leiden. Verantwoor
delijk voor de adv.: C- de Heiden, Leiden. K 1669
VERDUISTERINGSTIJDEN.
van 21 tot en ïnet 27 Mei van
21.45 tot 5.30 uur.
Zon op en onder:
Vrijd. 26.5: 5.29 op. 21.45 onder.
Zat. 27.5: 5 28 oo, 21.47 onder
Zend. 28.5: 5.27. op. 21.43 onder.
MAANSTANDEN.
Vrijd. 26.5: 0.09 onder, 9.12 op.
Zat. 27.5. 1.32 onucr. 10.11 op.
Zonu. 28 5: 2.05 onder, 11.16 op.
HERDERLIJK SCHRIJVEN
van het
Nederlandsche Episcopaat
De Aartsbisschop en de
Bisschoppen van Nederland.
aan de hun toevertrouwde
Geestelijkheid en Geloovigen
Zaligheid In den Heer.
Beminde geloovigen.
Telkens weer hehben Wij U in
dezer oorlogstijd vermaand om
nu meer dan ooit te leven
uit een bovennatuurlijke gestel
tenis. Heel bijzonder hebben Wij
U erop gewezen, dat de beproe
vingen van dezen tijd volgens
Gods bedoeling ook dienen om
ons te louteren, te zuiveren van
te groote gehechtheid aan het
aardsche. Het lijden, zoo zeiden
wij U letterlijk, moet ons dich
ter brengen bij God. terwijl Wij
U de woorden voorhielden van
de H. Schrift: „Daaróm moeten
wij ons niet tegen het lijden ver
zetten, maar bedenken, dat deze
straffen minder zijn dan onze
zonden verdienen, en dat God ons
met deze slagen tuchtigt, niet om
ons te vernielen, maar om ons te
verbeteren." 1). Thans achten
Wij het noodig om nog eens met
allen nadruk tot U te spreken
over de noodzakelijkheid van ge
bed en boete, en komen Wij U
oproepen tot een grooten dag van
gebed en boete, voorafgegaan
door een Triduum.
Het is een bekende gedachte,
beminde geloovigen. dat God nu
en dan wonderen doet, mede om
den rnensch, die 2oo gewend
raakUaan de wonderen der na
tuur, weer eens duidelijk en
krachtig de herinnering aan Gods
grootheid en almacht bii te bren
gen. In een zelfden gedachten-
gang kan men zeggen, dat God
soms groote rampen toelaat of
wil, om den mensch het bewust
zijn bij te brengen van den groo
ten plicht, niet alleen om elkan
der te helpen, maar tevens ook
om te bidden en boete te doen.
voor de zonden, die ten slotte
bron en oorzaak zijn van alle lij
den.
Een der wezenstrekken immers
van het Christendom is de boete.
De komst van den Zaligmaker die
mensch werd ..om te redden wat
verloren was gegaan" 2> door de
zonde, werd aangekondigd en
voorbereid door den grooten her
aut van de boete St. Joannes den
Dooper, wiens geweldig woord
,-,Poenitentiam agite Doet boe-
Kapileynskost
Een gerecht uit den ouden
tijd. d^t u thans kunt
klaarma&n met (?éfjulp
vanW.A.Jthohetvs sinpop
de fijne, \oe4etïdc Gro
ninger strqop.-'n Boekje
vol ouden^etsobe recep
ten zendt a Seholten
u op aanvr^pg.
W. A. Scheltest'*
te" 3) nog ieder jaar in den Ad
ventstijd over heel de aarde
weerklinkt. De Zaligmaker zelf
voltrok het groote Werk der Ver
lossing in den geest en in de wer
ken der boete. „Propitiatio pro
peccalis". 4). Zijn leven en lijden
was één groote boete voor de zon
den der mensehen. Zijn Kruis
dood was de hoogste en smarte
lijkste daad.van boete, welke ooit
gesteld is. en waaraan alle ande
re boeiewerken hun waarde ont-
leenen Heel de H. Schrift is vol
van het goddelijk vermaan tot
boete. Uit het Oude Testament,
waarin de kinderen van Gods
volk zich telkens weer teekenden
met de assche der boete, klinkt
ons het „Miserere" toe als een
groote. belijdenis van schuld en
een machtige uiting van boete.
Ook in het Nieuwe Verbond tee
kent de H. Kerk ieder jaar haar
kinderen met de assche der boe
te en wordt het oude „Miserere"
met evenveel zin en kracht voort
gezet. Zoolang de mensch zal
moeten erkennen „Tibi soil pec-
cavi et malum coram te feci
Tegen U alleen heb ik gezondigd
en voor Uw oogen heb ik kwaad
gedaan". 5) zoolang zal hij zich
alleen tot God kunnen wenden
met een „cor contritum et humi-
liatum een vermorzeld en ne
derig hart", dat „God niet zal
verstooteii" 6).
De ware Christen moet dan ook
een mensch zijn van gebed en
boete. Hij kan en mag zich niet
onttrekken aan de keuze tusschen
den geest van cle wereld, die zich
uitleeft in genot en gemak en den
geest 'van Christus, die zijn za
ligspreking uitspreekt over hen
die „treuren', dié „rein zijn van
harte". Het is een verschrikke
lijke dwaling te meenen. dat men
tegelijk God zou kunnen dienen
en de wereld. „Niemand zoo
zegt de Zaligmaker kan twee
heeren dienen". 7). En met on
verbiddelijke consequentie leert
Hij: „Zoo iemand Mijn volgeling
wil zijn, dan moet hij zich zelf
verloochenen, zijn kruis opnemen
en Mij volgen" 8). Dien heiligen
plicht van boete en versterving
beminde geloovigen, hebben wij
dus altijd. Zonder boete geen
christelijk leven, zonder boete
geen zaligheid. Nog altijd geldt
het gestrenge woord van den
Zaligmaker: ..Als gij. geen boet
vaardigheid doet, zult ge allemaal
evengoed omkomen". 9).
Zelfs de Heiligen, wier leven
vaak zoo schuldeloos was, heb
ben boete, en dikwijls zoo zware
boete gedaan. Laat de H. Kerk
ons immers niet .bidden, dat wij
hen „wier onschuld wij niet nh-
volgden. mogen navolgen in hun
boete"? 10) Ook al hadden zij'
geen eigen schuld meer uit te
boeten, dan deden zij ze toch nog
uit liefde tot den lijdenden Hei
land. uit liefde tot de zondige
menschheid, om Gods toorn af te
wenden, om zoo één te worden
met Christus, die „Zichzelf had
gegeven als zoenprijs voor al
len". 11)
In tijden van groote rampen.
wh raan het karakter van Gods
straffende gerechtigheid nooit
ontbreekt, heeft het menschdom
dézen plicht steeds Weer opnieuw
beseft.en uitgevoerd. Reeds in het
Oude Verbond werd her Volk
Gods door liiden en ca.npen tot
bijzondere oefeningen van boete
gebracht, gelijk gij u allen her
innert uit de Bijbélsche geschie
denis. In het Nieuwe Testament
hebben deze bijzondere boete
oefeningen onder leiding van de
H. Kerk niet opgehouden. Op den
oproep van Pausen en 'tisschop^-
pen greep het volk Gods telkens
weer naar het reddende' middel
van gebed en boete, om oen be-
Jeedigdén God te verzoenen. Zou
dat nu niet noodig zijn? Is het
liiden der menschheid can nog
niet groot genoeg? Zijn de ham-
pen nog niet dient genoeg tot bij
ons genaderd? Telt ook ons volk
niet reeds duizenden slachtof
fers? Duizenden zijn reeds geval
len, andere duizenden verloren
^ïave en haard, nog andere dui
zenden lijden onder gevangen
schap en allen leven wii dage
lijks onder de dreiging van dood
en verschrikking. Moet Gods
straffende hand dan nóg harder
op ons neerkomen?
Zeker, be-minde geloovigen.
Wii weten en Wij voelen het als
een grooten troost, dat velen
bidden en boete doen. Zij dra
gen de lasten, welke over hen en
ons heele volk zijn gekomen, met
christelijke gelatenheid en trach
ten door boete en versterving
Gods gerechten toorn te stillen.
Maar daarnaast zijn er nog zoo-
velen. die de teekenen des tijds
niet verstaan of niet willen be
grijpen. Het doet Ons leed. als
Wij moeten hooien, dat er nog
zoovelen zijn, die in een ramp-
'zaligen honger naar geid voort
gaan met woekerprijzen te vra
gen, en die zich zoodoende blij
ven schuldig maken aan dat
wraakroepend misdrijf tegen de
geestelijke en lichamelijke ge
zondheid van ons volk. Het doet
Ons leed, als Wij telkens weer
vernemen, dat er nog zoovelen
zijn, die in een heidenschcn
geest van zinnelijkheid en ge
not. zich blootstellen aan groote
gevaren voor hun ziel en zalig
heid. bijvoorbeeld door het roe
keloos bezoek aan de film. Het
doet Ons leed, als Wij vernemen,
dat cie duisternis, die iederen
avond ais ten sombere dreiging
over ons komt, door zoovelen
misbruikt wordt om zich over te
geven aan een veel te vrijen en
uiterst gevaarlijken omgang met
personen van het andere ge
slacht. Het doet ons bitier leed,
ais Wij moeten hooien, dat in
deze droevige tijden door som
migen dans- en braspartijen wor
den gehouden. Het doet Ons ein
delijk bitter leed, als Wij uit be
voegde bron vernemen, dat zoo
vele huwelijken, die toch een
band vormen, heilig en onver
breekbaar als de eenheid van
„Christus en de Kerk", door een
schynontbinding worden vernie
tigd. Laten deze allen goed be
denken, dat ook zij verraad ple
gen aan hun plicht en aan het
W3re welzijn van ons volk.
Waarlijk, beminde geloovigen,
rooit meet een Chrisienmensch
zich schuldig maken aan dit en
dergelijk kwaad. Maar vooral nu
moet de ware Christen zich tot
Gód keeren in onophoudelijk ge
bed en waarachtige boetvaar
digheid. Wij. uw Herders, ver
manen U allen nog eens ten
krachtigste daartoe. „O. als gij
Onze stem verneemt, wilt uw
harten dan niet verharden". 12)
maar keert U tot God in gebed
en berouwvolle boete. Niemand
versmade Ons dringend ver
maan. Dat zal de beste, ja de
eeltige waarborg zijn. dat God
zich over ons en ons dierbaar
vaderland zal ontfermen en ons
wederom in genade eu barmhar
tigheid zal zegenen. Het vorig
jaar. beminde geloovigen. heb
ben wii ons allen toegewijd aan
het Onbevlekt Hart van Maria.
Met vreugde hebben Wij ook
nomen, dat op vele plaatsen
reeds Wijf achtereenvolgende Za
terdagen bijzonder worden ge
vierd om eerherstel te geven
aan het Onbevlekt Hart van Ma
ria. Het Hart van Maria is de
poort v/aardoor wij ingang vin
den tot het Goddelijk Hart van
Jezus, waaraan de goede Chris
tenen altijd door boete en eer
herstel voldoening aanbieden
voor de beleedigingen en won
den, welke dat Goddeijik Hart
hebben doorwond. Aan onze toe
wijding echter zijn echter eerst
getrouw, als wij leven in den
geest van boete en eerherstel.
Heel bitzonder'richten Wij ons
ook tot Onze talrijke religieu
zen Zii zijn' immers de uitver
korenen wier ideaal het is in
geesit" ii:ke eenheid met hun God-
deiijken Bruidegom te leven, te
Hiden en te-sterven. De H. Tho
mas leert zoo terecht dat het
kloosterleven is „een levens
staat. waardoor iemand zichzelf
en al het zijne aan God aanbiedt
en een slachtoffering" 13). Zij
vooral moeten in dezen tijd de
reddende engelen willen zijn.
die eerherstel bieden voor de
zonden der mensehen. Welaan
dan. dierbare kloosterlingen,
weest vooral nu één met uwen:
hemel.schen Bruidegom, die zich
geheel heeft geofferd voor de
zonden der menschheid. en die
nu nog zooveel lijdt in zijn Mys
tiek Lichaam, de H. Kerk.
In dezen geest, beminde ge
loovigen. schrijven Wij een Tri
duum voor, dat gehouden zal
worden van Donderdag 15 Juni
tot en met Zondag 18 Juni.
In dat Triduum zullen de pries
ters. tot wie God gezegd heeft
„Clama ne cesses: „roep en houd
niet op met roepen" 14 U de
noodzakelijkheid van het gebed
en van de boete met krach Ug en
ernst voor oogen stellen. Een hij
zonderen vorm van boete schrij
ven Wij niet voor. maar Wij la
ten dit over aan ieders persoon
lijken iiver. Wel dringen Wii er
sterk op aan dat allen zich in
die dagen zullen onthouden van
alle openbare vermakelijkheden
en dat allen zonder uitzonde
ring vooral op den Zaterdag een
bijzondere, vrijwillige maar ech
te versterving zullen doen.
Op Zondag 13 Juni zal de H.
Mis, het groote boete-Offer, wor
den opgedragen om Gods gerech
tigheid te verzoeken. Minstens
gedurende drie uren zal-het H.
Sacrament ter aanbidding wor
den uitgesteld en in den namid
dag worde een plechtige oefe
ning van gezamenlijk gebed er.
boete gehouden. Ook in onze
kloosters moge dien dag alles ge
daan worden, wat eerherstel kan
bieden aan het goddelijk Hart
en aan het medelijdende Onbe
vlekte Hart van Maria. Als be
sluit én bekroning van dezen
dag legge ieder dit heilige voor
nemen in Jezus' handen: Méér
boete en versterving. Geen woe
ker. Geen bezoek aan ongepaste
films. Geen braspartijen. Geen
gevaarlijke omgang. Geen hu
welijksontrouw.
Wü besluiten dit Ons Herder
lijk schrijven, dat op Zondag 21
Mei in alle kerken en kapellen
waarover een Rector is aange
steld. zal worden voorgelezen,
met de woorden van den H. Pau-
lus. welke hij „zoo vaak had ge
zegd en onder tranen herhaal
de: Velen leven als vijanden van
Christus' Kerk; hun einde is de
ondergang: hun god is de buik,
hun eer ligt in hun schande, hun-
zinnen zijn op het aardsche ge
richt. Maar ons vaderland is in
den hemel. Vandaar verwachten
we den Verlosser, Jezus Chris
tus. den Heer: Hij zal ons verne
derd lichaam herscheppen aan
Zijn verheerlijkt lichaam gelijk,
door de kracht, waarmee Hij al
les aan zich onderwerpen kan.,..
En de vrede Gods, die alle be
grip te hoven gaat. zal uw har
ten en zinnen bewaren in Chris
tus Jezus". 15).
Gegeven te Utrecht op den
10 Mei van het jaar .1944.
Dr. J. PE JONG.
Aartsbisschop van Utrecht.
f,P. A. W. HOPMANS,
Bisschop van Breda,
t Dr. J. H. G. LEMMENS.
Bisschop van Roermond,
t J. P. HUIBERS.
Bisschop 'van Haarlem,
t W. P. A. MUTSAERTS.
Bisschop van 's-Hertogenbosch.
1) Judith VIII, 26—27. 2)
Matth. XVIII. 11. 3) Matth. III.
2. 4) Jon. II. 2. 5) Ps. L. 6. 6) Ps.
L. 19. 7) Matth. VI, 24. 8) Matth.
XVI, 24. 9) Luc. XIII, 3. 10)
Oi'atio van den H. Alovsius. 11)
I Timoth. II 6. 12) Ps. XC. 8. 13)
S. Th. Ha Iïae. 186, a. I. corp.
14) Isai XVIII. 1. 15) Phillipp.
III, 18—21: IV. 7.
BINNENLAND
Zware geldboeten .voor bloe-
mengrossiers en sluiting hunner
bedrijven. De bloemenhandel
is in den laatsten tijd vele malen
ernstig gewaarschuwd zich aan
de bestaande voorschriften, met
name aan de prijsvoorschriften te
houden. Waarschuwingen, die
geenszins overbodig waren en die
dan ook door een intensieve con
trole zijn gevolgd. Hierbij boekte
de opsporingsdienst der prijsbe-
heersching in samenwerking met
den C.C.D. éen opmerkelijk suc
ces. Rond middernacht werd
eenigfe weken geleden te.'s-Her
togenbosch een vrachtauto aan
gehouden. beladen rriet 10.000
bossen bloemen, bestemd voor
het buitenland. De vereischte uit-
voerpapieren ontbraken evenwel,
dus volgde inbeslagname en ver
koop der bloemen aan de plaat
selijke handelaren.
Bij verder onderzoek bleek dit
al dé- achtste of negende zending
bloemen te zijn. die uit Noord
en Zuid-Holland via Limburg
naar Duitsehlandplaats vond.
Een zeer voordeelige transactie
overigens, waarbij ongeoorloofde
bruto-winsten van 15 tot 35 cent
per bos werden gemaakt en die
slechts mogelijk was wegens de
hooge bloemenprijzen in Duitseh
land
- Behalve de grossiers, die in het
westen de bloemen hadden opge
kocht, konden ook nog 9 kwee
kers worden geverbaliseerd, die
de bloemen buiten de veiling om
hadden verkocht.
De grossiers hebben zich reeds
voor den Bosschen inspecteur
voor de prijsbeheersching moeten
verantwoorden.
Er werden zeer strenge'straf
fen opgelegd: W. Spruit te Heer
len 25.000 boete, C. de Mooy te
Op de eerste groote lemmei enmarkt,
welke dei er degen te Hoorn werd
gehouden, we'en vete mooie exem
plaren aangevoerd
CHF/Kulper/Pax m I
Oegst geest en A. Zandbergen te 1
Rijnsburg ieder 20.000 boete, A.
de Mooy te Rijnsburg 5000, L.
A. Spruit te Heelen 1000 en J.
Schuitenmaker eveneens te Heer- s
len 10.000 boete. Behalve bij
laatstgenoemde werden ook 'dc
bedrijven der veroordeelden ge
sloten voor den tijd van één en
twee jaar en hun gedurende dien
tijd verboden in bloemen te han
delen.
Verplaatsing afd. Ned. Roode-
de Kruis. De Ve afdeeling van
het Nederlandsche Roode Kruis,
tot op heden gevestigd dr. Kui- 1
perstraat 9 te 's-Gravenhage. zal
met ingang van 1 Juni a.s. wor
den verplaatst naar het adres Ju
liana van Stolberglaan 27-29 te
's-Gravenhage, tel. 772113.
In verband met de verhuizing
kunnen van Dinsdag 30 Mei tot
en met Vrijdag 2 Juni geen be
zoeken worden afgewacht.
DISTRIBUTIENf EU VVS
De distributie van scheermes
jes. Mannelijke personen, die
om de een of andere gelcbge re
den niet in staat zijn fbweest
bon R07 tijdig bij een hande
laar in scheermesjes in te leve
ren. dienen zich in geen geval te
wenden tot het Centraal Distri
butiekantoor. daar dit kantoor
met deze aangelegenheid geen
bemoeienis heeft. Zii kunnen
zich in voorkomende gevallen
wenden tot het Bureau voor Me-
talenvérwerkende Industrie, i
Riouwstragt 182 te *s-Graven- j
hage.
Extra-bonaanwijzing van Ukrai-
ne-sigaretten. De dienst pers-
zaken van het Ned. Oost-insti
tuut deelt mede: Evenals dit
met Paschen het geval was,
wordt thans met de Pinksterdag
een extra-bon aangewezen, waar
op één pakje Ükraine-sigaret-
ten kan worden gekocht. Hier-'
toe wordt van de blauwe kaart
bon. No. 22 en van de roöde j
kaart bon. No. 35 aangewezen.
In afwijking van tot op heden
gepubliceerde berichten ziin dus
thans voor de maand Mei aan
gewezen de bonnen 22 en 32 van
de blauwe kaart en 32 tot en met
35 van de roode kaart. Naar
reeds werd medegedeeld ziin de
bonnen 22 tot en met'31 van de
roode kaart en-12 "tot en njet 21
van de blauwe kaart ongeldig
verklaard. Op de reeds eerder
aangewezen bonnen 1 tot én met
21 van de roode kaart en 1 t.m.
11 van de blauwe kaart kunnen
echter tot nadere mededeelihg
nog sigaretten worden gekocht.
SPORT
VOETBAL. Radio-uitzending
de Volewijckers-Heerenveen.
De Ned. Omroep zal van het
tweede' gedeelte van den kam- I
pioenswedstrijd de Volewiickers- 1
Heerenveen. te spelen op Twee
den Pinksterdag te Amsterdam.
tusschen 3.3(T en 4.15 uur een oog- j
getuigeverslag uitzenden.
De promotie der 3e klasse.
De aanvankelijk voor Twee
den Pinksterdag vastgestelde
wedstrijden voor de promotie
competitie derde klas van den j
N. V. B. V.O.C.Laakkwartier
en Wassenaar—V.F.C. zijn uit- j
gesteld tot 4 Juni.Maandag- s
a.s. wordt nu alleen gespeeld de J
Zondag uitgestelde wedstrijd V. j
F.C.V.O.C. te Vlaardingen.
Uitslagen afd. Leiden N.V.B.
Van 18 Mei": 3de ronde Bekér: i