Amerikaanse droom viel Moniek Toebosch tegen Engeland krijgt over twee jaar ontbijt-tv Als u Oudejaarsavond ergens heen wilt, houdt u er dan wel tekening mee dat er na 8 uur 's avonds geen treinen meer rijden." Na optreden in New York Hogwood maakt Handel tot een frivoliteit Kunstschilder Willemse overled h.Sw AVRO wint en brengt Dallas in oktober Gijsbrecht van Aemstel in Nieuwekerk Nieuwe boeken Raadslid weigert presentiegeld DINSDAG 30 DECEMBER 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET ISDA door Frits Lagerwerf! Breda „De minderwaardigheidscomplexen die Nederlandse kunstenaars hebben ten opzichte van wat er in Amerika gebeurt zijn absoluut niet nodig. In Nederland zijn we veel verder wat waardering voor kunst betreft, de „Amerikaanse Kunstdroom" is hier!" Moniek Toebosch, de satirische zan geres-actrice die zich improviserend van elektronische muziek bedient, is in New York opgetreden en doet ver slag van haar indrukken. „Natuurlijk moeten we ons blijven informeren en Amerikaanse kunste naars hierheen halen, maar de Ameri kanen moeten ook eens Europese kunstenaars vragen en vet honore ren. Als een Europees kunstenaar nu in Amerika iets wil doen. wordt er nagenoeg niets voor hem betaald; Je moet geld meenemen, in dollars, want geld wisselen is er bijna onmo gelijk. Maar de kunstenaars hier we ten daar weinig van af. Als JIJ te horen krijgt dat er nauwelijks geld is voor wat voor subsidie dan ook, dan ver- wacht Je toch niet dat er miljoenen guldens worden betaald om hier Amerikaanse kunst te laten zien". „8tichtlng De Appel had acht Neder- landse performance-kunstenaars In Amerika aangeboden. De Newyorkse Kitchen was dan bereid om twéé avonden Nederlandse kunstenaars te tonen. Let wel, geen zes avonden, néé. Wies Smals, direktrice van De Appel, heeft zelf ruimten moeten zoeken en huren om andere performances te la ten doen. We hebben ons de benen uit het lijf gerend om het er een beetje aardig te maken. Niets doen ze voor je in Amerika, ze stellen hooguit een ruimte beschikbaar, en de publiciteit moet bijvoorbeeld door C.R.M. wor den betaald." In de Kitchen hebben jaren gele den mensen als Philip Glass. Robert Ashley en Laurie Anderson hun doorbraak bewerkstelligd. Wat is er tegenwoordig gaande? „Ze presenteren veel mensen die net beginnen; die zijn vaak bar slecht. Arrogant Niemand van de Kltchen-artlesten die recent ln Nederland waren, heb ik bij mijn voorstelling gezien." „Mijn huidige programma noem lk Tentoonstelling I en II. en ln New York deed ik dus Exhibition One, Two and maybe Three. Ik begon met een kort gedicht ln het Engels, daar na kwam de behoorlijk exhibitionisti sche film die lk eens gemaakt heb met Frans Zwartjes. Ik kleed me daarin uit en retoucheer enige bloot gekomen delen. Ik noemde dat Cor rections on my own, en vond dat wel prettig voor Amerika, omdat de men sen daar nogal preuts zijn. Het pu bliek reageerde dan ook met een uit drukking van „wat gebeurt hier nou?" Gegnlffel alom, het werd steeds erger, ze vonden het reuze Inte ressant!" „Dan had ik een discussie met mezelf, met behulp van verleidelijke teksten die uit twee geluidsboxen kwamen. Het uitgangspunt daarvan was de Orote Amerikaanse Droom die wij hebben en wat daarvan ln Amerika eigenlijk terecht komt. Ik had een Amerikaanse keuken gemaakt uit staaldraad dat lk op straat vond." „Nergens in New York had ik een beetje heldere, fatsoenlijke keuken gezien, de „Amerikaanse keuken" zie Je heus alleen ln Europa, dus had lk een smoezelige strakke vorm gecon strueerd die voor mij de werkelijke Amerikaanse keuken was. Net het omgekeerde beeld, daar ben ik einde loos over doorgegaan: „Oh, I am só glad I am ln New Yórk", dat hele overdreven gedoe. Zo van: nu lk hier ben zie lk eindelijk pas hoe alles ls, nou snap lk ook waarom Jullie de macht hebben over de hele wereld, en noem maar op. Ten slotte sleepte lk mijn kraakorgel aan. toen ging ook weer alles fout met het geluid. Ik kijk dan ook niet tegen de Kitchen aan als het summum, het toppunt. Ik had van tevoren geen verwachtingen en dat was maar goed ook. Ze hebben een technische Installatie die om te hullen is, maar de arrogantie blijft. afloop heerste er verbazing en hoorde ik veel zeggen dat ik ,.so funny" was Maar dan met een uitdrukking van: dat het nog kan dat iemand grappig is en de dingen raakt, maar Ja. ze. vergeten ondertussen wel dat ik ze verschrikkelijk ln de maling neem." Heb je zelf veel voorstellingen kunnen zien? „Nee, ik ben wel ln de Peppermint Lounge geweest, daar speelde Philip Cilass met zijn groep. Olass speelde op een orgeltje, en een andere man speelde op een echt orgel, er was een zangeres en er waren drie saxofonis ten bij. Eén stuk had een aantal leuke melodische wendingen en hield af en toe verrassend op. Dat was niet mis, de rest noem ik gewoon Muzak, be hoorlijk hard versterkt. Er heerste een echte sfeer van aanbidding bij het publiek; Je moest bij het binnen komen een lijst tekenen want er mocht volgens contract niet teveel publiek worden togelaten. Allemaal niet nodig natuurlijk, zoveel mensen waren er helemaal niet. Na Olass speelde weer een ander New Wave bandje". Iets anders. Je treedt in Neder land maar weinig op. Waarom? „Mijn optredens zijn uitputtend om dat ik veel improviseer. Ik doe wel performances ln musea. Dat ver schaft een maf soort vrijheid, om nog veel verder te gaan dan ln een thea ter. Dus ik kan niet zó vaak optreden. Daarbij komt dat mijn publiek me zo kritisch volgt, dat het me dwingt steeds iets nieuws te bedenken. Kijk. lk ben wie ik ben. veranderen doe ik zelf toch niet; lk ben hooguit nu wat meer naar binnengekeerd bezig. Men sen merken soms op dat het publiek niet zo spontaan reageerde. Dat vind ik Juist prima. Reacties uit het pu bliek hoef ik helemaal niet. Ik houd van stilte, de spanning die er heerst wanneer ik een vraag stel." door Franz Straatman •t zal AMSTERDAM Met een royale helft uit het eerste de« de ce Handels oratorium Messiah en Bach Magnificat, twee jaar een half uur muziek, bleek het publiek in de goed ge ,ropcs grote zaal van het Concertgebouw zeer in zijn nopje mini bijval gold in de eerste plaats de uitvoerenden onder le groun van de Engelse klavecinist, tevens dirigent van The Aca rVclcn of Ancient Music, Christopher Hogwood. ;rp. m )litiek Deze houdt van hoge tempi; hij schiet rap door de barok heen. Omdat Hog wood, qua leeftijd, achtergrond en positie vergelijkbaar met onze Ton Koopman, volgens mijn oren niet ver der komt dan een fletse expressie in het zingend (Nederlands Kamerkoor) en vijf solisten) en spelend (zijn Aca demy) ensemble, was met name de uitvoering van de Messiah eigenlijk teleurstellend. Moniek Toebosch wachten op C.R.M. staan. Ik speel met de gedachte een stuk te schrijven, metalen Madon na's; dat gaat over de vraag hoe hard. hoe sterk vrouwen moeten zijn ln het licht van hun situaUe." Geniet Je enige vorm van subsi die, zodat Je daar de tijd voor kant meer aangevraagd. Wat lk wel ge vraagd heb ls een compositie-stipen dium. omdat lk bij Metalen Madon na's muziek wil bedenken. Afgewezen zonder opgaaf van redenen." Vlissingen Overtrokken Enfin, alles werd vréselijk overtrok- VfirBfldfirBn ken, zoals voor die mensen gewoon ls. Ze zijn waanzinnig beleefd, zeggen zelden wat ze echt vinden en zijn als de dood om agressie uit te lokken. Na „Ik wil eigenlijk veranderen ln mijn werk. Misschien ga lk een hele tijd helemaal niet meer voor publiek „Welnee, lk zit ln de W W dat loopt nu gelukkig af, omdat lk wat geld van de BUMA krijg, royalties omdat lk ln 1978 en 1979 heel veel ben opgetre den. Een belachelijk gegeven, vind lk. hoe meer Je speelt hoe meer Je krijgt, dat heeft toch niets met kunst uit staande. Ik heb ln 19809 minder aan vragen gekregen, en lk krijg ook niks van C.R.M., dus het houdt voor dit Jaar zo n beetje op. Op C.R.M. mag Je eindeloos wachten. Je weet nooit of de gevraagde subsidie afkomt. Ik wil nu niet meer met dat frustrerende gevoel rondlopen, van: Ik heb een Idee. maar lk kan bet niet kwijt. Dus ik heb gewoon geen idee meer gehad en niks In jannarl sta je centraal in een festival van Jeugd en Muziek Zee land. Wat gebeurt daar? „Een soort nieuwjaarsviering ln Orand Hotel Britannia in Vlissingen. die de Utel krijgt: Hé.Kijk.Pom poenen. Die worden verzameld door mij. Er wordt gespeeld door de cellis ten Ernst Reyslger en Monlka van der Zwan. lk zing met Nelleke van der Knegt, er zijn duetten van basgltarls- ten. synthesizerspelcrs. noem maar op. Jeugd en Muziek Zeeland ls onge veer de enige organisatie in Neder land die iemand een opdracht durft te geven om wat te bedenken. Ad van 't Veer, de directeur is een uniek figuur." Het contrast, waar de muziek van Hflndel Juist zo rijk mee gevuld is. kwam niet tot uitdrukking. Niet al leen lijkt het Instrumentaal ensemble mij te klein voor de grote zaal van het Concertgebouw. (15 strijkers, terwijl het programmablad ons voorhield dat Hfindel 25 strijkers tot zijn be schikking had ln een zaal die de helft kleiner was), belangrijker ls dat Hog wood weinig gebruik maakt van dy namische effecten. Dat ls Juist de grote kracht bij Ton Koopman, die in 1974 met een vergelijkbaar ensemble de hele Messiah heel expressief tot klinken bracht. BIJ Hogwood ls Han del niet meer dan een geparfumeerde frivoliteit. Verbrokkeld Na de pauze (ook bijna een half uur wat het concert een volwassen lengte bezorgde) Bachs Magnificat, in brede kringen bekend als staande In D. maar voor deze gelegenheid uitge voerd in Es. Zo schreef Bach dit werk origineel ln 1723. En omdat het Kerst mis was (zijn eerste In Leipzig) voeg de hij er stukjes tussen, twee Duitse en twee Latijnse teksten die op het feest van Christus' geboorte betrek king hebben. De componist zal er zijn kerkelijk publiek aangenaam mee verrast hebben, maar het verbrokkelt het Danklied van Maria wel. De aard van Bachs compositie bleek beter te combineren met Hogwoods opvat tingen. Het Nederlands Kamerkoor reageer de uitstekend op Hogwoods aanwij zingen. maar het ls en blijft toch een koor van solistisch denkende zan gers En te klein (de naam zegt het al) voor de grote zaal. Hogwoods Acade my (allemaal Engelse musici 7a nevenberoep op zogenaamde o KL strumenten spelen) klinkt in d edaag kers virtuoos zoet. op het ne n maar de hobo's vielen technij artistiek tegen. De koperblazer baroktrompetten deden het vi 'aci ter. gaven* aan het Magnificat irope! de glans mee. aand ocilijk comi Verrukkelijk In het sollstenkwintet verrukt* nBC| Carolyn Watklnson met haar v loze. toch zeer kleurige stem ei kale voordracht. Emma Klrbcl pai sierde met een lieflijke sopraaL Cen Handels aria's smaakvol. Robe nv„ii heeft wel een fraaie bas-bariton paste niet in de stijl van dez< kuitvoering. Vanavond valt disten rokconcert nog te beluister vve Eindhoven (P.O.C., 20.15 uu v, Tros-radio heeft opnames ge R voor uitzending op nog te b bcg tijdstip. hterd igcn ten Y pari ;ale oting AMSTERDAM (ANP) De A of damse kunstschilder Henk Wl is op 65-jarige leeftijd in zijn wr0!* aan de Nieuwendijk ln de hooi lijkhi overleden. ak o Willemse. een van oorsprong e: n^at„ slonlstLsch schilder, besteedde "c n werk onder meer aandacht aait doo sterdam en zijn haven. Hij hieli jzigi ook intensief bezig met het func ren van de beeldende kunsten: de samenleving. Zo was hij inF Pa nauw betrokken met de acties v Beroepsvereniging van beel< Eu; kunstenaars (BBK) en de bez< .iu:t van de Rembrandtzaal van het museum. Willemse ls tevens onc tijd verbonden geweest aan het iropi logisch instituut van de rijksuni een telt Utrecht, waar hij zich bezij i met de onderwijsprojectgroep ciale verandering. ero1 ADVERTENTIE 5.375.- 5.250.- 5.895.- 9.995.* AUCJOnSTEB U»r. 3.57S.' is fj J95.. u^nslO.995.- A 1*®**=! 3.425.- - IN STAAT VAN NIEUW PETROF ZIMMERMANN HEAGELE BLUTHNER ED.SEILER Europrt foolile impo» i/expomprcul.H Speciaal vandaag Vraag aan dr. R. J. Mooy: is een secretaris-generaal van de hervormde kerk een protes tantse paus of niet? Andere vraag: Moeten alle hervormde jongeren dienst weigeren zo lang niet alle kernwapens Ne derland uit zijn? Een inter view in NCRV's Kerkbuurt. Ned. 2/19.25 Diek Hou waart schreef „Mijn jodendom". Catherina Keyl vraagt in Hier en Nu de burgemeestersvrouw en de op- perrabijn van Amsterdam, ra dioreporter Simon Hammel- burg en Ed van Thijn naar hun jodendom. Nêd. 2/22.35 Geen tv-verslag van mini- WK-voetbat ln Uruguay, wel een kritisch portret over dat land in Panoramiek. Ned. 1/21.55 Wel als pleister op de won de van voetbalminnend Ne derland: het duo Koomen- Poelmann verslaat Nederland- Uruguay per radio. Hilv. 1/22.00 Na zenuwachtig heen en weer geschuif met program ma's soleert Isaac Stern, inge blikt, het Vioolconcert in D opus 77 van Johannes Brahms pas om Ned. 1/22.25 Zo eindigt zo'n dag toch nog goed. Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM De strijd tussen de AVRO en de TROS wie nu eigenlijk de Amerikaanse sensatieserie Dallas mag uitzenden is ln het voordeel van de AVRO beslist. De TROS, die aanvankelijk meende de sterkste troeven ln handen te heb ben om Dallas aan zich te trekken wilde al op 12 januari met uitzenden beginnen. De AVRO zal tot begin van het nieuwe winterseizoen wachten. De AVRO heeft voorlopig 52 afleve ringen gekocht Toen de TROS bekend maakte op 12 januari te willen beginnen met het uitzenden van Dallas, een serie die op het publiek in Amerika en andere landen waaraan hij aan was ver kocht, het effect had van Peyton Pla ce, meende de AVRO oudere rechten te hebben. De AVRO had een korte serie Dallas vooraf uitgezonden. In eerste instantie probeerde NOS- voorzitter Jurgens te bemiddelen, waarmee de TR08 geen genoegen nam. Op voorstel van Jurgens werd een onafhankelijke arbitragecommis sie ingesteld. Belde partijen hadden bij voorbaat verklaard zich bij de beslissing van de commissie neer te zullen leggen. Deze besliste in het voordeel van de AVRO. De twee vriendinnen en hun gif- moord, verhaal van A. Döblln over het proces dat in de jaren twintig werd gevoerd. Uitg. Van der Velden, Amsterdam. 83 blz. 19.90. ADVERTENTIE *rd' Carel Briels weer geheel in zijn element: hier als regisseur van de Gysbrecht van Aemstel, aan wijzingen gevend aan Max Croi- set (links) die de bode speelt en Johan Schmitz (rechts) die de titelrol heeft. De opvoeringen zijn op 1, 2, 3 en 4 januari in de Nieuwe Kerk aan de Dam, Am sterdam. Briels begon enige ja ren geleden met de Gysbrecht- opvoeringen ze waren vroeger traditioneel onderdel in het re pertoire van de Nederlandse Co- medie, maar sneuvelden in de toneelrevolutie van de Akt'ie To maat, eind zestiger jaren. Geheel in de stijl van het grootse gebaar zal Carel Briels op 1 januarui om 12 uur 's middags in de gevel van het pand Warmoesstraat 39 een gedenksteen aanbrengen waar op de tekst: „Hier schreef Joost van den Vondel zijn Gysbrecht van Aemstel in 1637". Van uitgeverij Van Oorschot te Am sterdam zijn weer twee deeltjes ver schenen in de serie Russische minia turen: Sterrenbeeld Geitengems van F. Iskander en Kruiszusters door A. Remizov. Per deeltje van 148 blz. 19.90 (ingenaaid). Van onze radio- en tv-redactie AMSTERDAM De Engelsen zullen begin 1983 in het bezit zijn van televisie bij het ontbijt. TV-AM (televisie 's morgens), een nieuwe commerciële maatschappij heelt vergunning ge kregen om dan tussen kwart over zes en kwart over negen 's ochtends uit te zenden. Ontbijttelevlsie is een plan van lady Plowden. de voorzitster van IBA (In dependent Broadcasting Authority), de overkoepelende organisatie die uiteindelijk verantwoordelijk is voor de commerciële ITV-ultzendingen. Zij ontwikkelde haar plan aanvanke lijk om talent te krijgen dat kan worden ingezet voor Engelands vier de kanaal bestemd voor ITV 2, dat in 1982 moet komen. Tegenover de be staande BBC I en 2 dus de bestaande ITV 1 en de nieuwe 2. Bewijzen Voorzitter en man achter TV-AM is Peter Jay, schoonzoon van James Callaghan. oud-ambassadeur ln Washington, maar wat in dit verband belangrijker is: voormalig chef van de tv-actualiteitenrubrlek Weekend World. Een programma ook voor etenstijd, het zondagse lunchuur. Gegadigden voor ontbijttelevlsie aanvankelijk waren het er vijftien waarvan er acht overbleven moes ten bij lady Plowden en haar staf bewijzen dat ze een goed programma zouden kunnen samenstellen en dat ze zich een bestaan zouden kunnen verwerven. Dat is Peter Jay blijkbaar gelukt. HIJ wist de drie populairste televisievrou wen van Engeland voor zijn plan te winnen: Angela Rippon, Anna Ford en Esther Rantzen. Verder hebben de fameuze gastheren van talk-shows. David Frost en Michael Parkinson, hun medewerking toegezegd. Ook heeft TV-AM zich verzekerd van steun van Barcklays Bank. Uit onderzoeken is gebleken dat 53 procent van de Engelsen geen belang stelling heeft voor televisie in de vroe ge ochtend. Is televisie bij thee en toast voor de Britten Iets geheel nieuws, Amerika kent dit verschijn sel al Jaren. Engeland kent wel televi sie in de morgen, maar dan geldt het educatieve programma's van de BBC. Verder prefereert de Engels man zijn radioprogramma's in de ochtend. Daarvoor kan de ontbijt televlsie een stevige concurrent worden. Belangrijke factor is of het plan le venskansen heeft op financieel ge bied. Er moet geld uit reclame be schikbaar komen, terwijl de reclame markt voor de Engelse televisie Juist hard omlaag gaat. Daarbij heeft de Engelse omroepwet beperkende be palingen ten aanzien van reclame in kinderprogramma's. In de ochtend zal het meest worden gekeken door huisvrouwen en kinderen Naast het verlenen van vergunningen voor TV-AM heeft IBA zich ook bezig gehouden met het verlenen, verlen gen of intrekken van vergunningen voor commerciële tv-maatachappljen die onder de paraplu van IBA vallen en samen de regio's bestrijken. Twee omroepen. Southern en Westward te levision, hebben het niet gehaald Ze konden geen programma aanbieden dat genade kon vinden Ze moesten na het „examen" bij lady Plowden letterlijk door de achterdeur af. Tot degenen die de voordeur konden ver laten behoorden Granada, Yorkshire, London Weekend en Thames. De di recteur van de laatste omroep kan zich nu voorlopig weer bezighouden met Telsat, de Engels-Zwitserse toe komstige satelliet-tv. De voorzitter van TV-AM, Peter iay 8IMPELVELD <AN*)>- Het gertdci tebestuur van he? Zuidlimb» tre! Slmpelveld gaat zien bulgen ov( ov< vraag wat er met de presentieg van gemeenteraadslid L. Lee h...., (42) moet gebeuren, wanneer hij iij blijft dit geld niet meer te vaarden. Volgens gemeentesecretaris J.j der Linden moet er evenwel r gesprek plaatshebben met het r lid. alvorens het zeker ls dat dej Leerssen definitief afziet van brulkelijke vergoeding voor r den. In Simpelveld bedraagt die| drieduizend gulden per jaar. Het raadslid liet weten dat I uitkering over het laatste hal 1980 reeds geweigerd heeft en d nog met de gemeentesecretaris leg wil plegen wat er met het g gerde presentiegeld moet gebeui Leerssen die pas anderhalf jai uitmaakt van de gemeenteraad dat het werk ten behoeve plaatselijke gemeenschap als eel aal moet worden opgevat. Hij het onjuist dat dit werk gehom zou moeten worden. Uit Ideële ven wil hij voortaan afcien val presentiegeld. ADVERTENTIE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4