Een verloren Jeruzalem teruggevonden n Oecumenisch comité neemt het op tegen Stroessner rt Ierse kerkleiders tegen politiek Thatcher Trouw Gelukkig kon de paus er niets van zien X A M Conferenties sort-o-post Gereformeerde bond genoeg dominees Schutz met 30.000 jongeren in Rome Begeleiding IKON op plaatselijk vlak h. -v T Zeventig miljoei lutheranen iro VOORBIJGANG A ar sa DINSDAG 30 DECEMBER 1980 TROUW/KWARTET 1 téDA< door Koos Koster Na de moord op de vroegere dictator van Nicaragua, Anas- tasio Somoza, midden sep tember in de hoofdstad van Paraguay. Asuncion, is de rust in dat land nog niet te ruggekeerd. Het oecumenisch comité van de kerken, dat sinds 1976 bestaat, heeft zijn handen vol met Juridische hulp aan buitenlanders, die verdacht van de moord op So moza bij razzia's worden gear resteerd. Slachtoffer van deze razzia'» zijn vooral Argentijnen, Brazilianen en mensen uit Uruguay. Tweehonderd van hen zijn inmiddels uitgewezen naar Argentinië. De gezinnen krijgen hulp en advies van het oecumenisch comité. Nog steeds zitten twaalf boe ren gevangen, beschuldigd van een overval op een bus in Caaguazu in maart van dit jaar. Het oecumenisch comité schakelt advocaten in om de ze mensen vrij te krijgen. Voor de advocaten is dat werk nogal riskant, want ze kunnen er na hun werk voor het oecumenisch comité zeker van zijn dat ze geen ander werk meer krijgen in Paraguay. De advocaat van de oudste pollUeke gevangene in Latijns Amerika, Satur- Alfredo Stroessner nina Almada, is een van deze advoca ten. Mevrouw Almada heeft tien Jaar opgesloten gezeten zonder enig pro ces. Nu heeft ze wel een proces gekre gen en is tot twee jaar verdere vrij heidsstraf veroordeeld. Indianen Missionarissen, gesteund door de ad vocaten van het oecumenisch comité helpen zevenhonderd Tobas-lndla- nen in de provincie Chaco bij hun pogingen tienduizend hectare grond terug te krijgen van de Argentijnse onderneming Carlos Casado. On danks een regeringsdecreet, uitge werkt door het Instituut voor Platte landswelzijn (IBR), waarbij de Tobas de grond wordt toegewezen, weigert de Argentijnse firma, een van de grootste grootgrondbezitters in La tijns Amerika met een bezit van 3.560.000 hectare grond in Paraguay, het land aan de indianen af te staan. Zwaar In het comité werken protestanten, katholieken en anglicanen samen. Het werk van de kerken in Paraguay is niet eenvoudig. Zojuist is de staat van beleg opnieuw verlengd, ditmaal tot Januari 1982. De pers is gecensu reerd. De voornaamste leider van de oppositiepartijen Domingo Lalno is na de moord op Somoza twee weken zonder enig contact met de buitenwe reld gevangen gezet. Zijn persoonlijk archief en boeken zijn door het leger in beslag genomen. President 8troessner heeft bijna vol ledige macht. HIJ regeert al 26 Jaar en schijnt tot 1983 te willen aanblijven, als zijn gezondheid dat tenminste toelaat. HIJ werd .geboren om te die nen", vertelt een affiche in het kan toor van de federatie van veeboeren, die Stroessners bewind prijzen om de rust, de orde. de veiligheid en het economische groeipercentage van elf percent per Jaar. Kerk en Isrmèl, Hezenberg-confe rentie voor predikanten en andere ambtsdragers m.m.v. drs. D. J. van Uden, drs. P. J. Tomson en rabbijn D. Llliéntal, 7-9 Januari. De Bron. Dalf- sen. Aanm. tel. 05206-1648. Predikantenconferentie gerefor meerde bond over Ood en de geschie denis (prof. dr. H. Jonker) en de mis sionaire gemeente (drs. W. van Laar, drs. J. J. Visser en ds. W. J. Bouw), 7-8 januari, Dunanthuis Zeist. Inf. tel. 02152-54199 Gescheiden predikantsvrouwen, 9-10 Januari, Kerk en Wereld, Drieber-' gen (tel. 03438-12241). ADVERTENTIE postsorteersysteem brengt rust èn dynamiek in uw organisatie 02510-2564^ ÖVlNO Van onze kerkredactle AMSTERDAM De vier leiders van de grote kerken in Noord-Ierland hebben in een brief aan de staatssecretaris voor Noord-Ierland Humphrey Atkins bezwaar aangetekend tegen de economische politiek van het kablnet-Thatcher. De anglicaanse aartsbisschop John. W. Armstrong, voorzitter W. Syndey Callaghan van de methodlstenkerk, de voorzitter van de presbyterianen Ronald O. Oralg en kardinaal Tomas O'Fiaich brengen weliswaar begrip op dat de economische politiek ln het algemeen ten goede zal komen aan het land, maar zij waarschuwen tegen de gevolgen van een nog verder toe-* nemende werkloosheid in Noord-Ier land. We zijn gewend aan hoge werkloos heidscijfers in Noord-Ierland, zeggen de kerkelijke leiders, maar als die cijfers nog hoger worden komt de basis van de Industriële sector in Noord-Ierland ln gevaar. Een verdere terugval van de industrie kan volgens de vier het geweld weer doen toe nemen. De kerkelijke voorlieden pleiten er bij de staatssecreatrls voor dat er geld beschikbaar komt om industrie die toekomst biedt over tijdelijke flauwtes heen te helpen. Ze willen dat het aantal arbeidsplaatsten ln de openbare sector op peil blijft. ZIJ vra gen in het bijzonder aandacht voor werkgelegenheid voor Jongeren. waarin opgenomen: Da dammar, mat Dordta Dagblad, Nlauwa Haagaa Courant mat Nieuwe Laldaa Courant Uttgava: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel 020-5629444 tele* 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credietbank Rekeningnr 2300 12 574 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel. 010-115588 (abonnement* en bezorging) tel 010-115588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor REGIO OEN HAAG/IEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17080 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand 16.98 Per kwartaal 50.95 Per half jaar 101.90 Per jaar 201.60 aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag t/m vrijdag Op zondag van 18-20 uur telef 020- 5622797. Opgave mmi-advertenties tel 020-5626262 of schriftelijk aan Mim-Adv. afdeling, postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen uitsluitend schriftelijk aan onze Amsterdam- Van een onzer verslaggevers HUIZEN Algemeen secretaris lr. J. van der O raaf van de gereformeerde bond ln de hervormde kerk verwacht een kandldatenoverschot in zijn kring. Kandidaten zie nu van de theologi sche faculteiten afkomen en dominee willen worden ln een bondsgemeente, zullen moeten wachten, of kunnen niet rekenen op meer dan één beroep, schrijft hij ln De Waarheidsvriend. Het aantal vacante kandidaatsge meenten is momenteel op de vingers van één hand te tellen. Het totale aantal vacatures ln de ge reformeerde bond is drastisch ver minderd, zodat ook de doorschuiving van predikanten naar andere ge meente minder wordt. De laatste twintig Jaar kwamen er jaarlijks 20 tot 25 kandidaten af. Ir. Van der O raaf becijfert het aantal predikan tenvacatures ln de bond momenteel op 27. Intussen vindt hij het beter, om van „kandidatenzegen" te spreken in plaats van kandldatenoverschot. „Er zullen andere mogelijkheden open mogen gaan, opdat de evangeliepre diking ook vandaag voortgang heb ben," aldus Van der Oraal. Liedjesfestival Youth for Christ Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN Om Jong ta lent te stimuleren heeft Youth for Christ een landelijke liedjes- wedstrijd uitgeschreven. Alle muzikale genres zijn toegestaan. Wel moeten de liedjes ontstaan zijn vanuit een christelijke le vensvisie en raakvlakken heb ben met wat er ln de maatschap pij en in een mensenleven plaatsvindt. De Inschrijving ls open tot 28 februari. Een Jury zal de tien beste liedjes selecteren voor de finale, zaterdag 11 april In Or pheus te Apeldoorn. Op deze avond zal het winnende lied wor den gekozen. NCRV-radlo neemt de finale In Orpheus op. Youth for Christ hoopt op deze manier een bijdrage te leveren aan het niveau van de moderne lichte muziek. Ook hoopt men dat christenen op een creatieve ma-' nier laten zien wat geloven en betrokkenheid Inhoudt. Reagan doet het zonder Billy Graham WASHINGTON (ANP) In de gods dienstplechtigheid bij de ambtsaan vaarding van Ronald Reagan als pre sident van de Verenigde Staten zal de presbyteriaanse dominee Don Moo- haw voorgaan. Don Moohaw ls predi kant van de gemeente van Reagan ln Los Angeles. De bekende prediker Billy Graham, die de godsdienstplechtigheden leid de bij de laatste drie protestantse presidenten, is overigens wel voor de plechtigheid bij Reagans ambtsaan vaarding uitgenodigd. Uit de directe omgeving van Or ah am wordt erop gewezen, dat Billy O rah am sedert de Watergate-affalre liever wat afstand van het Witte Huis bewaart. Roger Schutz ROME (ANP) Dertigduizend Jon geren uit de hele wereld zijn ln Rome voor een week van gebed onder lei ding van prior Roger Schutz van het oecumenisch klooster van1 Talzé in Frankrijk. Zij hebben een brief aan de paus gestuurd, waarin zij duidelijk maken, dat naar hun mening de een wording tussen de christelijke kerken geen uitstel meer verdraagt. De katholieke en protestantse Jonge ren logeren bij Romeinse gezinnen. ZIJ blijven de hele week in Rome, waar zij ln de late ra arise basiliek bij een komen voor gebed en meditatie. Vandaag komen zij samen met de paus ln de St. Pieter. Op nieuwjaars dag besluiten zij hun Romeinse week met een gebedsbijeenkomst voor de vrede in de wereld. In de brief, die is ondertekend door prior Roger Schutz, wordt verklaard, dat „wie verzoening wil geen minuut mag verspillen aan het uitzoeken van wie nou gelijk of ongelijk heeft ge had. Beslissend ls het de verzoening ter plaatse te voltrekken". Roger Schutz schrijft ervan op de hoogte te zijn, dat de verantwoordelijke leiders der christelijke kerken beweren, dat zij tientallen of meer Jaren nodig heb ben om de oecumenische problemen op te lossen. Hij beklemtoont echter, dat voor veel Jongeren een verder opschuiven van de verzoening tussen de kerken ondenkbaar ls. Dr. H. B. Weyland Paus Johannes Paulus II door Jac. B. Looijen Wie zag lk ook aan het werk ln het kerstgebeuren bij de televisie? De zwarte gereformeerde ds. Ntoane uit Sowe- to. die ln Kampen theologie studeert. HIJ dook op voor het kijkglas ln de kerk van de katholieke omroepparochle te Amersfoort teneinde daar de priesters te assisteren bij de viering van de nachtmis. Dat deed eveneens een bootvluch telinge uit Cambodja, een koptl- sche vluchteling uit Egypte en een Chileense hulsmoeder die onder ons ook gastvrijheid geniet. Van welke kerkelijke kom-af die waren werd niet medegedeeld. Alleen ds. Ntoane werd als gereformeerd aangekondigd. Een gezang, heel goed gezongen op de wijs van psalm 118 gaf me meteen al een vertrouwd gevoel ln de paapse mis te Amersfoort, maar dat mag lk eigenlijk niet zo zeggen, want het was echt een hartelijk oecumenisch feest met veel kerstversjes en muziek, waar bij een kleurige, wat Beiers aan doende kerststal niet ontbrak. Het was hartverwarmend. Ds. Ntoane stond met de priesters en de reeds genoemde drie vluch telingen achter de Amersfoortse altaartafel en leidde het eigenlijke tafelgebed bij de eucharistie ln met een voorbede, hetgeen ook de andere assistenten deden, een ie der ln zijn eigen taal. Maar de schrik schoot me in de benen toen lk de dominee uit Kampen zag meedoen aan de uitreiking van de sacramenten en die zelf ook nut tigde. Ik dacht: dit gaat te ver. dit kan niet en dit mag niet van de gereformeerde synode en ook niet van de katholieke bisschoppen, laat staan van de paus. ondanks diens oecumenisch taalgebruik bij z'n zegeningen vanuit Rome. Maar de Amersfoortse nachtmis werd gelukkig wel in kleur, maar niet door de Eurovisie uitgezonden zo dat de paus er niets van kon zien. Maar ik bleef zitten met m'n vraag. Mag dat allemaal reeds nu in onze dagen, ondanks de warmte die er van het internationale kerstgebeuren te Amersfoort uit straalde? Ik maakte dr. H. B. Welj- land, de secure secretaris van de gereformeerde synode, deelgenoot van alles wat ik gehoord en gezien had. Tja, zei hij, het mag natuur lijk niet, maar we kunnen er niets tegen doen. want da. Ntoane stu deert wel ln Kampen, maar ls geen lid van onze kerk; hij ls dominee van de Nederduits Oereformeerde Kerk ln Afrika en daar moeten ze «r maar wat van zeggen als ze dat •nodig vinden. Met dit antwoord was lk dik tevre den. Ik dacht: ze zullen ln Zuld- Afrlka niets zeggen want ze heb ben daar al herrie genoeg en dat Je ons in Nederland niet meer ver trouwen kunt als het op de oecu mene aankomt, hebben ze ons al vaak genoeg te verstaan gegeven. Ze weten het wel. Intussen vind lk het wel zonde van 't papier dat er achter in ons kerk boek nog altijd staat, dat de paap-, se mis een vervloekte afgoderij is. Aan het Amersfoortse altaar werd wel duidelijk dat Je zoiets niet meer mag zeggen, laat staan in Je kerkboeken publiceren. Dat leer de ons de zwarte gereformeerde dominee uit Kampen wel. voorzo ver we 't zelf nog niet ln de gaten hadden. ASSEN (PNHK) In hervormd As sen-Rozenburg, Peize en Roden wordt op verzoek van de IKON een groepje gemeenteleden gevormd dat gaat volgen hoe er in de gemeenten op de IKON-programma's wordt ge reageerd en wat men er plaatselijk mee doet. De IKON hoopt op deze wijze met de basis in gesprek te ko men en te blijven. ADVERTENTIE Het vele geld dat zelfs de gratis vredeskrant SHALOM Y0 heeft gekost, ls er gekomen! De Stichting Bijbel en Vredes vraagstukken (postgiro 4173827 te Bussum) wil allen die hiertoe heb ben bijgedragen hartelijk danken. door mr. K. A. D. Smellk Men kan zich afvragen of het bezoeken van de heilige plaat sen in Israël nu werkelijk be vorderlijk is voor het verstaan van de Bijbel. Bevorderlijk voor het geloofsleven ln leder geval nauwelijks, lijkt mij. Welk geestelijk gewin ligt er in het bedolven worden met religieuze sou venirs of in de confrontatie met de onverdraagzaamheid, waarmee de verschillende christelijke geloofsge meenschappen elkaar bejegenen, als het gaat oru de veiligstelling van een stukje van het Heilig Graf voor de eigen parochie. Maar mogelijk ben ik te pessimistisch: men heeft mij ten slotte nog niet de plaats laten zien," die Jezus niet had om zijn hoofd neer te leggen. Een bezoek aan Israël zal een kritisch lngesu;:'* reiziger echter dichter bij de Schrift kunnen brengen. Immers de Bijbel is niet alleen ln een histori sche, maar ook een geografische situ atie ontstaan en belde situaties zijn medebepalend voor de inhoud. Wie echter in Jeruzalem naar authenUeke resten uit bijbelse tijd zoekt, zal het niet makkelijk hebben: middeleeuw se gebouwen worden hem als uit de tijd van David en Salomo gepresen teerd, terwijl het graf van Jezus op twee plaatsen te bezichtigen is. Protesten Dat de reconstructie van het nieuw testamentische Jeruzalem zo moei-, lijk ls. valt niet aan een gebrek aan IJver van de archeologen te wijten. Het enthousiasme waarmee Israëli-I sche archeologen het terrein rondom het terras van de voormalige tempel hebben onderzocht, heeft de nodige protesten opgeleverd. •V, A a -^i i - Fraai plaveisel dat door Herodes de Grote gelegd was als onderdeel van de herindeling van de straten, onmiddellijk rondom de tempelhof: Jezus heeft hier hoogstwaarschijnlijk op gelopen. De grote stenen die erop liggen maakten deel uit van de muur van de tempelhof en zijn in 70 na Chr. op het plaveisel gevallen. Uit .Jeruzalem in Jezus' tijd". Deze moeilijkheden met de recon structie zijn in de eerste plaats het gevolg van de vrijwel volledige ver woesting van Jeruzalem door de Ro meinen in 70 n. Chr. en de Romeinse bouwactiviteiten in 135 n. Chr. Bo vendien zou het opgraven van even tueel nog gespaard gebleven resten van het oude Jeruzalem, de afbraak van grote delen van de huidige stad vereisen, hetgeen niemand zal beplei ten. Zo is het onderzoek beperkt ge bleven tot de enkele gedeelten, waar men door een gelukkige omstandig heid wel archeologisch onderzoek kan doen. Op grond van deze deelop- gravlngen zal men de rest van de stad moeten reconstrueren. Ondanks deze moeilijkheden zijn toch opmerkelijke resultaten bereikt vooral in de afgelopen twintig Jaar. Men kan thans proberen een alge meen beeld van Jeruzalem ln de eer ste eeuw te schetsen. Om dit verant woord voor een groter publiek te, doen vereist bijzondere kwaliteiten en gezien het resultaat bezit de schrij ver van „Jeruzalem as Jesus knew it" Van onze kerkredactie GENêVE Het bureau van therse wereldfederatie in heeft uitgerekend, dat er wt 69.648.453 lutheranen ln de zijn. Voor het eerst na Jaren weer groei (van bijna 90.000). In Europa lopen de aantallei Daar staat groei tegenover ln en Azië. De meeste lutheranei in West-Duitsland (22 miljc Verenigde Staten (8.7), Zwedi* oni en Oost-Dultsland (6.5). Na De ken, Finland en Noorwegen si IN Hl doneslê ais eerste derde-weri var op de achtste plaats met 2,1 nt chu v In Nederland wonen volgens Fétei tlstiek van Oenève 34.000 luthi De kleinste lutherse groepen Israël (110), Panama (107) en U •rtóen (95). Voor China geeft de sti sinds 1958 nog steeds hetzeifc tal: 53.000. NED. HERV. KERK Bedankt voor Eindhoven: EIJk te Assen. CHR. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Emmen: bers te Mussel. Bedankt voor Nleuwpoort: G. te Den Haag-Loosduinen; voo cum: J. Jonkman te Almelo. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Veen: J. van Aagtekerke; te Franklin (USA) J. M. Kleppe te Woerdt bedankte voor Apeldoorn; te huizen: A. F. Hongkoop terdam-Centrum. Bedankt voor Scheveningen: v.d. Net te Utrecht. Kardinaal Vagnozzi voor mak< var eUJ) ond genot de i rekt drie in or settel erdeei rsgeu bet I Ie lei uit tl lens c itlefi t „d and In Rome is plotseling overlede dinaal Egidlo Vagnozzi. de vi van de „prefectuur voor de eco sche aangelegenheden van de Stoel", wat zoveel wil zeggen nister van financiën van het caan. Kardinaal Vagnozzi heeft zijn kerkelijke loopbaan in dienst v Vaticaanse diplomatie doorgeb In de Jaren zestig was hij als pai vertegenwoordiger ln Ameriki iwa< antwoordelljk voor enige bissc mei benoemingen die tot grote mof heden leidden. et $TT iterei la mi de I pi 25< Her dei na o den f 2 «lult deze. Het boek ls onlangs in een Ne derlandse vertaling verschenen. Vooral aan de hand van talrijke kaar ten en foto's leidt hij de lezer rond langs de resten van dit Jeruzalem in een volgorde gebaseerd op die in de evangeliën. Zonder dit illustratiema teriaal, dat ln de Nederlandse editie beter tot zijn recht komt dan in de Engelse, zou een leek ondanks de heldere tekst niet ver komen. Maar bij deze opzet is het mogelijk zich een indruk te vormen van het Jeruzalem dat Jezus gekend moet hebben. De' talrijke verwijzingen naar bijbel plaatsen helpen bovendien deze ken nis toe te passen bij het verstaan van de Evangeliën zelf. Ook het schrijven over heilige plaat sen is op zich geen eenvoudige taak: men vervalt snel tot meditatieve uit spraken van betrekkelijke waarde of tot een historiserende schriftbe schouwing. waarin de waarachtig heid van de verkondiging in de evan geliën afhankelijk wordt gesteld van de eventuele historische Juistheid van hun mededelingen. Wilkinson is zich van deze zaken be wust en hij spreekt er op verantwoor de wijze over. Ook waar hij zich waagt aan zulke beladen vragen als wie verantwoordelijk waren voor de terechtstelling van Jezus, toont hij een bezonnen oordeel, al zou lk zelf er in het algemeen minder snel van uit gaan, dat bepaalde gedeelten van het Nieuwe Testament ook historische informatie bieden. Omdat de bestudering van het illu stratiemateriaal met meer personen eenvoudiger zal gaan dan wanneer men alleen ls, en omdat de tekst ook uitnodigt tot overdenking en bespre king, lijkt mij dit boek bovendien ook bijzonder geschikt voor het lezen in een kring. J. Wilkinson, Jeruzalem ln Jens' tijd; Gids voor oud Jeruzalem; Haar lem. Fibula-Van Disboeck, 1980. 198 bil., rijk geïllustreerd, 31.00. F. Simons, De waarheid va Christendom; vertaald uit bet door P. Landman, Den Haag Boekencentrum, 1080, 348 De auteur, afkomstig uit Limbi n£| 0 Jaar missionair en later ook bf* in India, heeft ln zijn ..De wi van het Christendom" rekenschC gelegd van zijn afwijkende ir"1* van het rooms-kathoiicisme. moeizaam betoog, verzet de schop zich tegen de onfeilbi van kerk en paus, de uitleg .««yc Schrift, de gangbare opvattinj d( het ambt en de werking van deT ge Geest zoals deze in de ls neergelegd. D&t is nogal wal vraagt zich af of de schrijver eigen inzichten weergeeft, of gedachten anderen citeert. Jammer dat geen literatuurlijst wezlg is. Het gevolg is dat wi wetenschappelijke studie p deert te zijn slechts een ont schappelijk gesprek ls. Daar nog iets bij Wie een boek van zo' bladzijden schrijft over de waa^ELl van het christendom zal toch he (fob de en Nieuwe Testament dien (O z raadplegen en niet volstaan breedvoerige behandeling va wonderen in de evangeliën. De held van het christendom scfo v naar de mening van de schr n de vooral op de meeste wonderver! te berusten. Met enkele psychi t ge sche en sociologische motiv ittni wordt de redenatie aangevuld üde moderne exegese wordt eenzijd B gewezen. Juist hier blijkt dat het or e breken van literatuur geen dii r toelaat. Het boek is vertaald ui Duits, wat goed te merken is at lange zinnen en ingewikkelde bouw. We kunnen de uitgever deze publikatie niet feliciteren. dr. G. J. van de Oranje-Nassau Wegens haar^™ zondere verdiensten voor de Indl jjut gemeenschap in Nederland is Vi vrouw mr H. C. L. van Maarse iani benoemd tot ridder in de Orde n n Oranje-Nassau. Vandaag op zeventigste verjaardag onti zij de versierselen uit handen vi Haagse burgemeester Schols. Mevrouw Van Maarseveen vesCj zich in 1950 in Nederland en ker meteen betrokken bij de opvan he begeleiding van Indische Nede sar ders die toen in groten getale Nederland kwamen. In de loop Jaren werd zij bestuurslid van acheidene organisaties van Indl Nederlanders. W&» kJ til ter sti a ngf Ie 2 ADVERTENTIE i sSignaalkampen I der C.S.B. Schollaren opgelat! Signaalkampen zijn fantastische z> merkampen voor middelbare scho lieren Zeilen door Friesland, fletse In Twente, speurtochten li Drente met een groep van eigen leeftijd. Lijkt dit je wat. vraag dan onze grati affiche met alle informatie over onr chr. kampen aan. Postbus 5349 Amsterdam 020-120374 *il Uh

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2