Wrede liefde tussen studente en agent Raadselachtige keuze van drai wee Jeugdconcert met prijswinnaars WOOty Toen nam de hemel ook de vrouw En dan nog Centrum speelt Een Moeder van Josine Simons-Mees ZATERDAG 20 DECEMBER 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door André Rutten ROTTERDAM De jonge Duitse acteur-schrijver Klaus Pohl (27) is bij het Ro-theater zijn eerste stuk komen regisseren, in de vertaling van Karst Woudstra „Toen nam de hemel ook de vrouw". De schrijver heeft ook samen met de ontwerper Peter de Kimpe het toneelbeeld ontworpen, een kleine reeks mathematisch-abstracte, vrij lege ruimtes, waarin licht en donker en een enkel kleur-element een koel-klinische, nachtmerrieachtig-vervreemdende atmosfeer oproepen. Voor Je die te zien krijgt kondigt een uitdagend geklede call girl de hoofd figuren In de te vertonen liefdesge schiedenis aan: een studente, een agent van de binnenlandse veilig heidsdienst en diens chef. Het eerst krijg Je de nachtmerrie van DidbOÜSCh de studente uitgebeeld op een manier die een nieuwe versie lijkt van het vroegere expressionisme: een zwarte ruimte met een paarsopllchtende dia gonaal, met daarop in de hoogte een vrouwenmasker en daaronder het omlaaghangende hoofd van de stu dente. In zich zeil pratend over haar al tot 8000 mark opgelopen schulden, geen geld om eten te kopen en het examen nabij. In de volgende scène Is zij ln een nachtclub gaan werken ook zo'n mathematisch Ingerichte, lichtdon kere ruimte waar zij, becommenta rieerd door twee statisch aan weers- door Adr. Hager DEN HAAG De meeste symfonieorkesten ln ons land houden zich niet bezig met concerten voor de Jeugd öf ze hebben deze activiteiten om welke reden dan ook ge staakt. Zoniet het Residentie orkest, dat per seizoen een serie van vijf Jeugdconcerten geeft en dat steeds met veel succes voor een talrijk pu bliek! Concerten die niet alleen bestemd zijn voor scholleren, maar voor alle Jongeren van 12 Vm 25 Jaar. Deze concerten worden door het orkest niet beschouwd als generale repeti ties voor de abonnementsconcerten, de programma's van het tweede en derde concert ln deze serie zijn zelfs exclusief. Uit de tijd, dat de bas Ruud van der Meer nog doceerde op het Haagse Edlth Steln College kent Den Haag het naar deze scholengemeenschap genoemde concours, een Interscho- lalr concours. Tot dusver was deze muziek wedstrijd bedoeld voor leer lingen van het middelbaar onderwijs ln de Haagse regio. Voor het twaalfde concours, ln Januari 1981 zijn alle middelbare scholen plus muziekscho len en conservatoria ln geheel Zuid- Holland uitgenodigd. Ruud van der Meer heeft zelfs plan nen om ln de naaste toekomst heel Nederland bij dit concours te betrek ken. Hoezeer dit evenement bij de Jeugd aanslaat, blijkt uit het aantal deelnemers van de afgelopen Jaren: 600 Jeugdige amateurmuslcl werden Ingeschreven. Het twaalfde concours wordt gehouden op 27 en 28 Januari, de finale is op 16 februari. Winnaars van het Edlth 8teln Con cours 1979 waren de pianisten Sepp Orotenhuls (18) en Ellen Corver (16). ZIJ zijn leerlingen bij de vooroplei ding van het Koninklijk Conservato rium en krijgen muzieklessen van El- se Krijgsman. Moslims onze nieuwe landgenoten, door M. Metze. Uitg. Zom, Alphen a.d. Rijn, ln samenwerking met het Nederlands Centrum voor buitenlan ders. Het boek (47 pagina's) kan bij de uitgever besteld worden. Geen prijs opgave. Sleutelen aan je eigen psyche, door M. Werthman. 35 technieken om over alledaagse psychologische proble men heen te komen. Uitg. Elmar, Rijswijk. 253 blz. - 27.50. Speciaal vandaag Kerstmis nadert. Zowel de Muppets, als Love Boat als Al le zege komt van boven, ln het teken van de kerstgedachte. Goedheid en een gulle lach. Vier gasten ln Brandpunt Thuis. Professor Ponlus over de kwaliteit van liefdesdrank jes, Ruud Nijhoff (DS'70) over zijn stemgedrag hij de kamer- hes lissin g over een van de mo gelijke gevolgen van liefdes drankjes, een vertegenwoordi ger van een grootwinkelbe drijf over diefstal en ten slotte de nieuwe commissaris van de koningin in Groningen, Henk Vonhofl. Ned. 2/22.20 In Aktua Extra wordt ge sproken over het grote aantal geldleningen, de situatie in Noord-Ierland. bet regerings beleid ten aanzien van ambte naren (met ABVA-voorxitter Dutman). In de rubriek Ka merbreed, een interview met PvdA-fractieleider Joop den DtL HIIt. 2/10.00 Een middagje opera. De AVRO zendt Ercole Amante uit van Cavalll. De verliefde Hercules, heet het hier. Eén proloog en vijf bedrijven, tra- ledie' HilT. 4/10.02 Het kerkhof, de 9de van Bruckner en een bord dampen de noedels zijn zaken waaraan de Oostenrijkse schrijver Tho mas Bernard nooit voorbij zal gaan. In het portret dat de Eerste Amsterdamse Filmas sociatie In de opdracht van de VPRO van Bernard maakte, worden dese drie elementen filmisch in elkaar geschoven, wat een bizar maar karakteris tiek beeld oplevert. Het ademt de ongrijpbare realiteit waar- In Bernard zich schuil houdt. HIJ woont alleen in een im mense boerderij vlak buiten Salzburg, heeft een afkeer van interviews en is ervan over tuigd dat de wereld alleen te verbeteren is door haar af te schaffen. Het portret kreeg dan ook als titel De Wereldver beteraar, naar het gelijknami ge toneelstuk van Bernard dat onlangs bij Baal in première ging. Ondanks Bernards afstande lijke houding posteren de ma kers zich in een huis tegenover dat van de schrijver. Drie da gen valt er geen greintje leven te bespeuren. Ondertussen houden zij zich bezig Bernards autobiografisch spoor na te trekken zoals hij het beschreef ln sijn boeken De oorsaak, De Kelder en De adem. De combi natie van voorgelezen frag menten die een absurdistisch cynisme ademen, gesprekken met mensen die de schrijver ooit meemaakten en terugke rende flitsen van het immens afgelegen huls scheppen een beeld, waaruit Bernard als we reldvreemde gek te voorschijn komt. Het is des te verrassen der als de schrijver plotseling arriveert in een glimmende Mercedes, breed grijnzend. Hij heeft niets van het opge roepen kluizenaarsbeeld en is zelfs bereid tot een gesprek. Door bet lange wachten heb ben de makers hun kruid ver schoten, en de zinloosheid van hun vragen Ingezien omdat Bernard ze In zijn werken be antwoordt. Het interview geeft geen enkele Informatie, toont slechts een glimlachen de Thomas Bernard en een onthande interviewer. In die sin zegt het gefilmde portret net zoveel over Bernard als over de filmers. Een persoon lijke grilligheid die in dit ge val goed werkte. D.H. Ned. 2/21.20 zijden opgestelde ervaren animeer- vrouwen, haar werk doet. En de vei ligheidsagent ontmoet. Hij ln een keurig wit colbertkostuum gekleed, in combinatie met zijn gedrag daar een toonbeeld van seksuele frustra ties. die zijn „werk" iets diabolisch geven. Iets wat haar zeer aantrekt en tegelijk afstoot. En dat is wederkerig. De ontwikkeling van hun verhouding wordt ln een kleine reeks scènes uit gebouwd tot haar gewelddadige dood erop volgt. IK Kruiswegstaties terug in Wahlwili (Van onze kunstredactie) WAHLWILLER De Kr ties van Aad de Haas. die last van het Bisdom RoenAri den verwijderd uit het kc 1 Wahlwiller. zijn daar 4 avond teruggekeerd. *cir ifCÜ Een delegatie uit het best« Stichting Limburgs Kunst destijds de Kruisweg van >tc' Haas kocht, zal maandag men ber om 11 uur de staties in «ja: overdragen aan het kerkbe ,iu Wahlwiller. Op last van de 1 ge bisschop van Roermond C°ml G. Lemmens moesten de oj eke geschilderde staties ln 19* njc kerkje verwijderd worden. 0 gens hem de te moderne vc niet geschikt was als dev< U'IC voor de dorpelingen. De op all< aangebrachte schilderlngei ie v ver net als over de kruisweg me rel was ontstaan moch wel blijven i«l rics Aad de Haas kan deze daad mi herstel niet meer beleven. .1 leed in 1972. sen: De eerste prijs verbonden aan het concours is een optreden met het Residentieorkest. En het was een goede gedachte om belde Jeugdige musici te laten optreden tijdens het Jeugdconcert van Jongstleden don derdag. Onder leiding van de vaste gastdlri- gent van het Haagse ensemble. Alain Lombard, speelden zij het concert voor twee piano's van Poulenc. Uit stekend weergegeven! Het spel bezat expressie, werd met kleur en élan gespeeld, was technisch van een ver bluffend niveau en ging ln uitsteken de samenwerking met het orkest. Met name Sepp Orotenhuls gaf zijn weer gave veel temperament en glans. El len Corver bleef daarbij iets achter. Soliste op het eerstvolgende Jeugd concert (29 Januari) ls Peppie Wlers- ma ln het concert voor slagwerk en orkest van Milhaud onder leiding van Ferdinand Leitner. BIJ het Edith 8tein Concours in Januari van dit Jaar overrompelde zij ledereen met haar formidabele slagwerkspel. Het Nederlands Studenten Orkest dat nu voor de 29ste keer is samenge steld. maakt van 14 tot en met 22 Januari een tournee door ons land. Het concerteert voor de vierde ach tereenvolgende keer onder leiding van L. Stotljn. Het programma ver meldt werken van Dvorak, Debussy, De Ruiter en Mahler. Solisten zijn de harpiste Charlotte Sprenkels en de sopraan Wendela Bronsgeest. Speciaal morgen Trefwoorden Niet ln normale dialogen, eerder in een weer aan het expressionisme her innerende aaneenschakeling van soms pathetische, soms heel banale trefwoorden, die samen met de esthe- tlsch-mathematische beelden meer proberen op te roepen dan er recht streeks waarneembaar gaande ls. Zoiets als de nauwelijks te benoemen achtergronden van het in de samenle ving van nu die van de Duitse bondsrepubliek ln het bijzonder uitbrekende geweld aan weerszijden. Klaus Pohl zoekt die achtergrond ln de mensen zelf, die ln dat geweld actief zijn. In de witte veiligheidsa gent vooral, blijkens zijn kleding een pure estheet, zich wrekend op de vrij moedige. en dus voor hem links-anar- chistlsche studente, om de verwar ring die zij en haar soortgenoten bij hem veroorzaken. Die wraak uitkra mend als een zorgvuldige uitoefening van zijn moeilijke taak. Waarvan ook zijn chef, zijn zwarte en dus sinistere, maar minder durvende tegenpool, het slachtoffer wordt. De studente (Annelfes van der Bie) en de veiligheidsagent (René ook de vrouw van Asten) in En toen nam de hemel r«U Lm vm Vibn ïcdc ERICA (ANP) De 28-j pOl Blomsma uit Erica is door keersongeval ln zijn woonpltjm het leven gekomen. De nr-* volle vaart met zijn persoi gen een vrachtauto die d< weg stond om achteruit eeojtlijl kunnen oprijden. dij mis bc !Cg< door Dirkje Houtman Verloop De voorstelling zelf heeft ook een tamelijk systematisch, zorgvuldig uitgewerkt verloop, waarin de spelers hun taken, met een van pathetisch naar banaal overgaande tekstbehan deling. precies vervullen: Annelles van der Ble (studente), René van As ten (wit), Fred Vaassen (zwart), Marja Wouters en Ellle Rietveld (de call girls). Zeker geen aangename voorstelling. Integendeel: zij roept intuïtieve weer standen bij Je op. Deels omdat het een zo mathematische constructie ls, deels door de combinatie van pathos en banaliteiten, deels omdat het per versiteiten onthult, die Je liever niet zou aanvaarden als verklaring van wat er gebeurt. Er ls misschien wel lets van waar, denk Je, en als het niet zo onbarmhartig onthuld werd zou Je het misschien niet eens vermoeden. HAARLEM Tijdens de voorstelling van „Een moe der" die deze week bij de to neelgroep Centrum ln de Haarlemse toneelschuur ln première ging. vraag je je voortdurend al wat regisseuse Vonne van der Meer en de dramaturgle-afdellng van het gezelschap met dit stuk heb ben voorgehad. Josine Si- mons-Mees schreef „Een moe der" ln 1928 en al vijftig jaar heeft deze toneeldraak het zonder opvoering moeten stellen. Herwaardering voor de vrouw en meer nog van de Nederlandse toneel schrijfkunst hebben mogelijk de doorslag gegeven om dit stuk even aan de vergetelheid te ontrukken. Maar het blijft een raadsel temeer daar de voorstelling er evenmin een antwoord op heeft kunnen geven. Ann Hasekamp van het Publlekstheater, speelt de titelrol van de moeder. Een sterke vrouw die op Jonge leeftijd weduwe werd en ln haar eentje de opvoeding van haar kinderen krachtig maar liefdevol ter hand nam. Met haar kroost heeft ze altijd het goede voorgehad. Ze koos de mannen voor haar dochters, de banen voor haar zonen en haar goede bedoelingen strekten zich zelfs uit tot dochter Mien van de huisnaaister. Die moest haar vurig geliefde koord danser door toedoen van mevrouw laten schieten voor een fatsoenlijker partij. Zonder het zelf te weten verstikt de moeder de relatie met haar omgeving wat ontaardt in een onderhuids gees telijk gezwel dat tijdens de jaarlijkse kerstviering openbreekt. Mien ver drinkt zich en twee van haar kinderen gaan alsnog de weg die zij eens voor zichzelf hebben uitgestippeld. Van die onderhuidse kwelling, de strijd tussen onderdrukken en openbreken van gevoelens, die de genadeloze ba sis zou kunnen zijn van het uiterlijk quasl-geamuseerd kerstgedrag ls hier geen sprake. Gesprekken Een van de oorzaken ls vast en zeker de kwaliteit van de dialogen, die de statische structuur van het stuk niet konden verlevendigen. Gesprekken rond de tafel zijn er voortdurend op gericht de moeder te profileren. Dat verveelt spoedig omdat haar drijfve ren al snel onthuld worden en de dialogen ln stijl en woordgebruik geen zelfstandige betekenis ln zich dragen. Ze worden daardoor Illustra tief voor het gedrag van de moeder en niet karakteristiek voor de personen die die taal hanteren. Hinderlijk is daarbij ook de te vaak gebruikte truc overbodige personen met een smoes weg te zenden om tot een vertrouwe lijk gesprek te kunnen komen. „Help JIJ even met de kerstverslering" of „haal JIJ de foto's van mijn kamer" zijn de stille wenken die een romme- vlnr Frans Koppers, Thom Hoffman en Jan van Eijndtl „Een Moeder" van Josine Simons-Mees, uitgevoerd door groep Centrum in de regie van Vonne van der Meer. lig komen en gaan van toneelperso nages tot gevolg heeft. De regle-opvattlng waaraan de voor stelling horig heeft moeten zijn en die bovendien de keuze voor het stuk had kunnen verantwoorden heeft geen enkel reliëf gekregen. Het decor, een grotachtige kerststal van rood flu weel. Ingericht als een vroeg-twlntlg- ste-eeuwse hulskamer, suggereert een opgedrongen en di stikkende gezelligheid De n. zijn voortdurend dicht eni het slot open als de moedi doordrijverij getrotseerd komt er een oogverblind door de ruiten. Maar dat is UJke suggestie die niet do< nerUJk sluimerende spam afkomstig van de acteurs vuld. Propaganda Trots en tam-tam: de actualitei tenrubriek van de NCRV, Hier en Nu. had beslag gelegd op een origi nele Russische „propagandafilm". Onderwerp: Afghanistan. Dins dagavond werd de rolprent ver toond. (Tussen twee haakjes, woensdag liet lk de TRO8 ook al op dinsdag avond uitzenden, moest natuur- UJk maandagavond zijn. Freud? Wens, vader van de gedachte? Of gewoon: gezien het aanbod moet Je omroepen en dagen wel door elkaar gaan halen?). De NCRV had het originele com mentaar van de Russen letterlijk laten vertalen, zodat de Neder landse kijker een Idee kon krijgen, hoezeer de waarheid verkracht werd. Vooraf een waarschuwing, achteraf de veroordeling van René Eijbersen. Daar tussenin het pro pagandamateriaal Dat viel tegen. Propagandafilm ls een zeer beladen woord. Je denkt er ln leder geval iets anders bij. dan bU deze Russische versie van het hoe en waarom van de Inval ln Afghanistan. Die versie was al lang en breed bekend. Iets nieuws werd er niet aan toegevoegd. Het gaat over Interpretatieverschillen. Een echte propagandafilm maakt gewoon een geheel nieuwe ge schiedenis. Daar hoort dan vooral veel narigheid, ellende, beschuldi ging en fraaie heroïek ln te zitten. Dat ls pas propaganda. Nu ontbrak alleen de andere kant, de uitbreidende macht van de Russen ln Azië. Zoals ln onze Jour naalfilms over onze gebiedsdelen elders, ook altijd onze opbouwen de werken werden besproken, ter wijl het echte voordeel voor ons. werd weggelaten. Ook propagan dafilms? Echt propagandistisch, was de veroordeling van eindredacteur Eijbersen, na afloop. Met ingehou den woede, bijkans verstikte ijn 0 ADVERTENTIE stem, gaf hij te kennen dat hier een ernstige misdaad werd ver huld door leugens en verdraaiin gen. Zo hoort dat. Alsof de Nederlandse kijker met een paar grote woorden even snel valt ln te pakken, als de Russi sche. die een paar schimpscheu ten op de Amerikanen krijgt voor gezet. Wat overbleef, was het ge voel niet helemaal voor vol te wor den aangezien. Wil Je per se ln het kader van zo'n actualiteitenru briek iets doen met het Russische verhaal, dan moet Je gaan kluiven, ontleden. Wat ls waarheid, wat ls verdichtsel, wat ls propaganda en vooral: bereikt zo'n film z'n doel? Dat ontbrak er echter aan. Het was gewoon even koude oorlogje spelen. Per ongeluk, of ook nog ln dienst van Iets hogers? BIJ gebrek aan capabele Jonge Ne derlandse Journalisten, begint Re né Eijbersen overigens met een eigen opleiding voor Hier en Nu- medewerkers. Je houdt Je hart vast. Want het huidige Hier en Nu zal dan wel de standaard zijn voor de opleiding Misschien toch iets voor de onder wijsinspectie? Chef Ruud ter Weljden weg, Cees Jans- ma weg, Theo Reltsma zou wel een andere baan willen. Studio Sport raakt toch in de verdruk king. Begin dit Jaar werd het al gevreesd. Toen drukte NOS-baas Carel En kelaar de benoeming door van Kees Boerhout als chef van Stu dio Sport. De redactie had een nadrukkelijke voorkeur voor Theo Reltsma uitgesproken, maar werd terzijde geduwd door Enkelaar en ook een beetje door het niet al te handige optreden van redactie- vertegenwoordiger Herman Kuiphof. Boerhout. afkomstig uit de admi nistratieve sector van de NOS. werd (en wordt) niet gehinderd door opvallende kennis van sport zaken. Zoals hij er ook al blijk van gaf de Journalistieke kant ook niet volledig onder controle te hebben. Om het zacht te zeggen. Bij de binnenkomst van Boerhout dreigde even een leegloop, die ech ter onder het motto, we zien het nog even aan, voorkomen werd. Drie man spraken zich hardop uit over een mogelijk vertrek: Ter Weljden, Jansma en Reltsma. Ter Weijden stapte als eerste op. Te rug naar de AVRO, om documen taires te gaan maken. Afgelopen weekeinde hakte Jans ma de knoop door. Niet langer bestand tegen de beroerde sfeer ter redactie. Er waren voortdu rend ruzietjes, er was altijd wel ergens ongenoegen, de onderlinge verhoudingen waren niet opti maal. Jansma schreef hét op en stuurde zijn bedankbrief maan dag aan de baas. Een nieuwe baan heeft hij nog niet, maar mogelijk bouwt hij verder op zijn duo-baan met Hans Kraay. voor Nieuwe Re vue of Voetbal International. Reltsma wacht nog even af. Hoe wel hem dat door de andere twee ln het verbond niet volledig in dank wordt afgenomen. Al be staat er begrip voor zijn situatie. Inmiddels ls de redactie al weer Iets aangevuld. Ex-tralner Hans Kraay. die al enkele veelbeloven de oefencommentaren heeft gege ven, komt voor een half jaar naar Studio 8port. Op proef. Kraay ls kenner en geen commentator. Hij zou een uitstekende „bijzit" zijn voor de echte commentator. Naast vriend Kees Jansma, bijvoor beeld. Die was dus net daags voor Kraay's aanstelling, opgestapt. Positief (4) Bij de dopingcontrole. Dick Pasachler ook al betrapt. Oeeft onder meer commentaar bij mini-voetbal. Dit seizoen doet daaraan een politieteam mee Zoals verwacht en aangekondigd (maar niet door de NCRV), stelt dat weinig voor in vergelijking met de doorgewinterde voetbal lers uit de andere ploegen. Maar de zaak werd doorgedrukt, want het was zo'n leuk Ideetje van Dlck van Bommel. En, och arme. och arme, om dat politieteam nog een beetje aan zien te verschaffen, moet Pas- schier tegelijk voor supporter en verzamelaar van excuses, spelen. Als de klabakken weer eens wor den afgedroogd. En het gekste van alles, hij doet het nog ook. Hoe komt het. dat lk nou ineens aan die peer onder de arm van Michel Pollentier, die wielrenner, moet denken? hef ANDERE jongerenblad Ier It! 11 In het december nummer o.a.: fascisme in Vlaanderen baha'i-geloof, wat is dat? mijn verhaal, door Awraham Soetendorp reisindrukken uit de DDR Elke nieuwe abonné (jij ook) krijgt gratis c posterreeks "plaatst van hoop". Een jaar lang Weerwoord kost moor f 18,50. Ik word abonnee op WW naam: adres: handtekening: Stuur op zonder p zegel oon ICGJ, antwoordnummer 9 3970 VB DriebergenJ tel. 03438-16341. landeSjk oentrum voor gerefonreerd jei

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4