Vrouwen willen andere
manier van bijbellezen
0
u
Berkhof, twee giraffen en een zittend naakt
Trouw
ar
VANDAA—
SOIJDAIIIDA!)
Gijsen: Aanpassing
is verkeerde weg
Ds. Buti weg bij
Zuidafrikaanse
raad van kerken
u
VOORBUGAN<
zich aan te melden als student(e)
voor de dag- en part-time
opleiding (kursus '81-'82)
depljporberg teedep
CREDO' Maandblad voor Evangelie en Cultuur,
HET NIEUWE MENSBEELD
UIT DE KERKBLADEN
Waar is de
schuld
gebleven?
ZATERDAG 20 DECEMBER 1980
KERK
TROUW/KWARTET
door A. J. Klei
Ja hoor. we hebben de kerst- en
nleuwjaarskaarteh de deur uit, al
aan 't begin van de week. Want
zodra de PTT ons per advertentie
met een besneeuwde brievenbus
laat weten dat een vrolijk kaartje
iedereen blij maakt, gaan we aan de
slag.
Het was overigens een heel getob.
Natuurlijk namen wij niet zomaar
een „vrolijk kaartje". Ik begrijp
best dat een overheidsinstantie niet
verder<kan gaan dan mikken op de
neutrale vrolijkheid van
sneeuwvlokken, maar wij wilden de
geadresseerden echt Iets meegeven.
Voordat wij nu een postzegel op een
kaart konden plakken (wat
tenslotte het enige oogmerk van de
PTT ls). dienden twee vragen
beantwoord te zijn. Ten eerste: wat
voor kaarten versturen wij? En: wie
maken wij er blij mee?
We begonnen met de behandeling
van de tweede vraag en daarbij
gingen onze gedachten terstond uit
naar medemensen, die blijkens
kansel en kerkblad onze liefdevolle
aandacht en ons evangelisch begrip
van node hebben.
Wel, dat zijn er heel wat. De zwarte
medemens, de gescheiden
medemens, de homoseksuele
medemens, de eenzame medemens,
de Joodse medemens, de krakende
medemens en de stenengooiende
medemens (want die doet 't ook niet
voor de lol, maar uit onvrede). Oeen
gewone mensen dus, maar
medemensen, die onze liefdevolle
aandachtoh, dat heb lk al
gehad.
Nadat we een lijstje hadden
gemaakt van medemensen, die onze
liefdevolle aandacht en ons
evangelisch begrip gewaar zouden
worden, knipten we van een
gebruikte Calllgrafische Kalender
van Nelly ten Have de onderste
stukken af. Je houdt dan namelijk
twaalf kaarten over met
Bemoedigende Woorden van
mensen als Paulus, Berkhol en
Pascal.
Omdat onze liefdevolle aandacht en
ons evangelisch begrip uitgingen
naar meer dan twaalf medemensen.
hadden we niet voor leder op ons
lijstje een Bemoedigend Woord
voorradig. We besloten, de
Bemoedigend Woorden te
reserveren voor de meest dringende
gevallen. De overigen zouden we
een kaart met een reproduktle van
een schilderij sturen.
Dit laatste was een denkbeeld van
mij We hadden verscheidene van
die kaarten ln huls. omdat lk elk
Jaar met sinterklaas een
kunstkalender krijgt die Je dezelfde
behandeling kunt laten ondergaan
als de Calligraflsche Kalender van
Nelly ten Have, met dit verschil dat
Je nu geen kaarten met
Bemoedigende Woorden, maar
met kunst erop overhoudt.
Het voordeel van deze kaarten ls.
dat Je de ontvanger het
voldoenlnggevende gevoel schenkt
dat wij hem aanzien voor een
kunstkenner, terwijl hij op zijn
beurt ons zal beschouwen als lieden
van smaak. Wat dit laatste betreft,
ik zocht zorgvuldig kaarten uit met
moderne, doch niet al te
progressieve kunst. Enerzijds wilde
lk daarmee kenbaar maken dat
voor mij de zaak niet bekeken is
met De Nachtwacht en aan de
andere kant wenste lk te
voorkomen dat lk voor een snob
versleten zou worden.
Eindelijk was het zover. De kaarten
met Bemoedigende Woorden en
met kunstuitingen lagen gereed.
Toen echter deden zich problemen
voor. waarbij vergeleken het
voorgaande, de diepdoordachte
keus der kaarten, slechts kinderspel
was.
Om te beginnen: wie kwam in
aanmerking voor een Bemoedigend
Woord en wie niet? Hoe te sorteren
zonder te discrimineren?
Och, die Kees ls zo eenzaam, laten
we hem een Berkhofje sturen
Nee. toch maar niet, want Kees doet
aan materialistische exegese en dan
moet Je hem vooral niet met
Berkhof aan boord komen!
Is dit geen mooie tekst voor Annle?
Wat zeg Je? Van Paulus? Nooit
doen! Ze ls feministe en Je weet hoe
ze tegenover Paulus staat.
En die gedachte van Pascal
geknipt voor medemens Jan. Nee,
alsjeblieft niet, hij ls er zo eentje die
dit ervaart als agressieve
evangelisatie en dan beh je nog
verder van huls.
Het eind van 't liedje was. dat we
besloten geen Bemoedigende
Woorden te verzenden. Voor ieder
medemens op ons lijstje een
kunstkaart en verder geen gezanik.
Ik pakte een zittend naakt en nam
de bovenste van de lijst. Hè nee
dat moest lk toch maar niet doen.
want 't was een homofiel medemens
en als je die een blote Juffrouw
stuurt denktrle stellig dat
Precies, en daarom maar niet.
Ja, als we zo gaan redeneren Ik
hief twee giraffen van Willink
omhoog. Die konden we dan zeker
niet naar een Joods medemens
sturen, want stel Je voor dat 't
onreine dieren zijnEn die
kubistische neger moest maar niet
onder ogen komen van een zwart
medemens
We hebben ons fraaie lijstje
verfrommeld en gewoon kaarten
gestuurd naar mensen die we aardig
vinden. En ze (die kaarten) zijn
inmiddels de deur uit, zoals lk reeds
in de eerste zin van deze bijdrage
heb laten weten
ONGEVRAAGD TEKEN
Daarom geeft de Heer u ook
ongevraagd een teken. Zie, de
vrouw zal zwanger worden en i aug
zoon baren, en zij zal hem noe ,urn:i
„Immanoe-eel", „Godmetoni i
(Jesaja 7. vers 10-14) flü v
efur
En hlerzljn dan die advents* «ins
die vanouds in deze weken in
gelezen worden. Met de vertal o°r
„jonkvrouw" van het NBG zal pen v
niemand goed uit de weg kuni
staat een woord dat ziet op ee
ongehuwde. Jonge vrouw. Dr.
Snijders geeft in zijn commeni innn
een aantrekkelijke verklaring fes
vermoedt op allerlei grondeni
gedoeld wordt op de llevelingi
van de koning, die weliswaar
beschikking staat, maar nogg
gemeenschap met hem gehad
[J^J] boekennieuws
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Over de he
le wereld ls de Bijbel gebruikt
om vrouwen er onder te hou
den. Deze onrechtvaardigheid
moet rechtgetrokken worden.
Dit is de belangrijkste slot
som van de conferentie „Het
gezag van de Schrift met het
oog op de nieuwe ervaringen
van vrouwen", die deze week
door de wereldraad in Am
sterdam is gehouden.
Het onrecht dat Jegens* vrouwen ls
begaan ls niet beperkt tot de kerkelij
ke wereld, maar is ook verbreid ln de
cultuur en ln de rest van de maat
schappij. Daar moet het onrecht be
streden worden, vonden de 35 deelne
mers aan de conferentie.
Volgens een van de concluderende
rapporten heeft de conferentie vast
gesteld „dat er een nieuwe visie moet
komen op het gezag van de Bijbel,
niet als een steunpilaar voor de sta
tus quo, maar als een middel waar
door het profetische en liefdevolle
getuigenis over de levende God door
breekt ln onze tijd en de zin voor
vernieuwing tot heelheid van het
partnerschap tussen vrouw en man ln
kerk en samenleving".
Aanbevelingen
De conferentie deed een groot aantal
praktische aanbevelingen voor het
reilen en zeilen van de kerk, voor het
theologisch onderwijs, het kerkelijk
teksten daarin uitgegaan wordt van
een egalitair mensbeeld.
De conferentie ln Amsterdam zal lel
den tot een publikatle, die verzorgd
wordt door het Nederlandse organisa
tiecomité.
Het belooft een boek te worden met
Interviews onder de Utel „Gezichten
zien en Dromen dromen", dat ko
mend voorjaar wordt uitgegeven
door Ten Have. De aanbevelingen
van de conferentie zullen worden
doorgegeven aan een wereldconferen
tie, die ln Juli 1981 in Sheffield wordt
gehouden over de gemeenschap van
mannen en vrouwen ln de kerk.
O». K Th.
DAGBOEK SU MET LIEDBOEK
2* dn* «16 OU. QaO «2 50
Unafc dagboek mat m«4tat«« oMn Puim o
Mn GMang. aumur» dt 0 J Aaibars ar C. P
van Andei Ain Prol tfr J P Boanaarmeke' e i
in Mn *p«cta» ufiVMnng. maar mal dexai'de
inhoud, la ook aan Sa druk varachanan
Pril» itaehta 10.00.
oaqwuzefT*
360 DU gad 25 90
Da M X C. Vla aar
VAN MATTHEUB TOT OPENBARING
366 Wi 090 33 00
Waar da laatste gaheiman opengaan Ruim 600
kon» kjakchiingan op OfcaipadMllan uil hal NT
Voor dapatMkM t»it>a*tudia an ovarwayng Bom
Varknigbaar <n da boMhandai
[KpJ KOK KAMPEN
Enkelen run de deelneemsters aan de conferentie over het fezag
van de Schrift met het oof op de nienwe ervaringen van vrouwen.
waarin opgenomen: Oe Rotter
dammer, met Dordts Dagtiterl.
Nieuwe Hen gee Courant met
Nieuwe Leidee Courant
Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibsutstraat 131 Amsterdam
tel 020-5629444
iele* 13006
Postgiro 660000
Bsnfc Ned CredrefOenk
r 23 00 12 574
Gemeentegiro Amslsrdem
XI1000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
iel 010-115588 (abonnement*
en berorpng)
iel 010-115588 (redactie)
lei 115700 (uitsluitend voor
REGIO OEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Oen Haag
lei 070-469445
(abonnementen en berorgmg)
tel 070-469445 (redactie)
tel 070-468864 (ufMutond voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en berorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
iel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen
Per maand 16.98
Per kwartaal 50.95
Per half jaar 101,90
Per jaar 201.60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop-
dractiien (zie adressen boven)
Opgave lamiiieöenchien 9-19 30
van maandag i/m vrijdag Op
zondag van 18-20 uur telef 020-
5622797
Opgave mtm-advertenties lel
020-5626262 ol schnfleli|k aan
Mmi-Adv afdeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzigingen uitsluitend
schriftelijk aan onze Amsterdam
se adressen
taalgebruik en voor de kerkelijke or
ganisatie. Aan theologische facultei
ten souden meer mogelijkheden moe
ten zijn voor vrouwelijke studenten
en medewerkers. Vrouwenstudies
zouden een Integrerend deel van de
opleiding behoren te zijn en bij het
theologisch onderwijs moet meer
ruimte komen voor de kritiek van het
feminisme.
De conferentie acht het nodig dat de
bijbel ook door de gelovigen anders
wordt gelezen. De Bijbel mag niet
meer een boek vol regels zijn, maar
moet worden opgevat als een bundel
mythen, poézle, verhalen etc., waar
bij bevrijding als thema een rode
draad ls. In de catechete en het ker
kelijk vormingswerk behoren femi
nistische onderwerpen, bijvoorbeeld
ook feministische beelden van God
aan de orde te komen. BIJ de begelei
ding van huwelijken moet de kerk
duidelijk de gelijkwaardigheid van
de huwelijkspartners aan de orde
stellen en aandringen op een egalitai
re opvoeding van de kinderen.
Vrouwengroepen
De uitsluitend mannelijke taal, die
gebruikt wordt om over God te pra
ten moet volgens de conferentie her
zien worden. Ook zouden roosten
voor bijbellezingen moeten worden
bekeken om vast te stellen of daarin
niet de rol van de vrouw onderverte
genwoordlgd ls. Daartoe zou een ge
meente vrouwengroepen kunnen sa
menstellen. De kerken hebben eigen
media. ZIJ moeten zorgen dat ln de
Grond is er om voedsel mee te
produceren.
Grond is er niet om mee te handeten
en te spekuleren
Dat vinden boeren in Brazilië.
Nicaragua en Nederland.
En wat vindt u?
Stuur een steunkaart naar boeren
de zich organiseren in Brazilië en
Nicaragua Ondervraag Nederlandse
ondernemingen met investeringen in
de Braziliaanse landbouw Vraag het
Nederlandse parlement om meer
invloed van de gemeenschap op het
gebruik van de grond
Vraag informatie!
Gratis kaarten met teksten, adressen
en informatie verkrijgbaar bij
Sotidaridad.
Sofidaridad. een aktie die niet alleen
om geld vraagt maar ook om
ondersteuning van de eisen van
kleine boeren en landarbeiders
Van een medewerker
ROERMOND Zelfzucht en eigen
zinnigheid spelen onder christenen
en ln de kerk een steeds grotere rol.
Dat zegt dr. J. M. Gijsen. bisschop
van Roermond ln een deze maand
verschenen Adventsbrief.
Volgens de bisschop wordt ln brede
kring gezegd dat ook christendom en
kerk nieuwe wegen moeten gaan?
meer aangepast aan wat de „wereld"
denkt en nastreeft.
Volgens bisschop OIJsen zijn de men
sen zo op de verkeerde weg: „In feite
leidt dit er toe. dat velen vrij seksueel
verkeer, proefhuwelijk en echtschei
ding als normaal' gaan aanvaarden
en dat met name abortus en actieve
euthanasie geaccepteerd of zelfs voor
wettig gehouden worden."
In de adventsbrief wordt echter een
andere weg gewezen de bekering die
zich uit door „geduldig en standvas
tig naar Gods bedoelingen te leven,
ook wanneer de wereld om u heen
deze voor 'onhaalbaar' of 'achter
haald' houdt
JOHANNESBURG (APS) De zwar
te predikant Sam Buti ls afgetreden
als voorzitter van de Zuidafrikaanse
raad van kerken. Als redenen heeft
hij opgegeven zijn predlkantswerk ln
Alexandra bij Johannesburg en zijn
functie als secretaris-generaal van de
zwarte nederd ui ts-ge reform eerde
dochterkerk. Tegenover het West-
duitse persbureau EPD ontkende hij
dat zijn aftreden een gevolg ls van de
spanning tussen de Zuidafrikaanse
regering en de raad van kerken.
In leder geval doet de tekst
vermoeden dat het om een bel
vrouw gaat: dè Jonge vrouw, l
dit gesprek aanwezig? Dat zot
afgeleid kunnen worden uit hi
dat de laatste woorden zo geU
kunnen worden, dat ze directi
gericht zijn. De profeet zou d|
gezegd hebben: Zie. de(ze) joi
vrouw zal zwanger worden eni
zoon baren, en gij (tot de Jong
gesproken) zult hem noemen:
Immanoe-eel. God met ons. Hèze
ongevraagde token ls dan zeer
concreet en ook erg dichtbij. 1
dat hierbij ook bedacht magi S"1
dat de Godsnaam JHVH betel iet
HIJ-IS-ERBIJ. Duidelijker ki ro0]
hier niet gezegd worden God
ons. Dat moet Achaz wapenen
zijn besluiteloosheid en twljfi
zelfs tegen zijn angst om op O *u'
vertrouwen. Het woord doelt s 5)e
niet meteen op de komst van
messtas, maar het is wel een e*01
messlaans woord. Het opent 4
toekomst voor deze wank»>ien 1
figuur. Tenminste als hij het 1
aangrijpt. En zo ls het nog alt
grote, ongevraagde teken O o<
ons midden geweest, om ons i P*"
toekomst te openen en ons te
bevrijden van besluitelooshei
angst.
Ti
der
Beroepingswerk
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Rotterdam-
M. Kleppe te Woerden.
Bedankt: voor Westzaan
ken te Nleuw-Beljerland.
BAPT. GEMEENTEN
Beroepen: te Stavoren D
te Haulerwljk. die dit
aangenomen.
Zul|
ADVERTENTIES
Laan van Meercteivoort 148. 2517 BE Den Haag, 070-655207
Gironummer, 1804444
de Gereformeerde Sociale Akademie
"de Vijverberg" te Ede
attendeert erop, dat er gelegenheid is
Er zijn 3 studierichtingen:
e maatschappelijk werk
e kultureel werk
e inrichtingswerk (alleen dagopleiding)
VOOROPLEIDINGSEISEN:
e diploma V.W.O., H.A.V.O., M.B.O. of een daarmee
vergelijkbare opleiding.
Voor de part-time opleiding geldt een minimumleeftijd van
25 jaar. of 23 jaar als men reeds beroepsmatig
werkzaam is.
Allen die vanuit een christelijke visie een
studie voor het welzijnswerk willen
beginnen, zijn van tjarte welkom.
INFORMATIE EN AANMELDING:
Postbus 8071,6710 AB Ede(Gld),
telefoon (08380) 1.91.68.
gereformeerde sociale akademie
Eens Christens reize naar de eeuwigheid
neer hel onglnele verheel ven John Bunyen. In het Ne<ter1ands
vertaald door C. lambregtse.
Oit inmiddels klassiek geworden verhaal over de ontsnapping
van Christen uit de stad des verderfs en zijn moeilijke maar
verlossende reis naar de eeuwigheid weet sinds zijn ontstaan in
1670. nog sleedt de mensen ook van deze tijd - van het
begin tot het einde te boeien
De enigszins verkorte tekst is todsnig in de spreektaal van
I vandaag omgezet, dat het jong en oud zeker zal aanspreken,
k Met veto prachtige tekeningen van Peter Wane. Goto. 24,90
(verkrijgbaar bij uw boekhandelaar)
UITGEVERIJ J
POSTBUS 84176. 2508 AD 'S-GRAVENHAGE
Uitgave van de St. Confessioneel Geref. Beraad.
Thema december nr.:
Drs. D Kok: Het nieuwe mensbeeld In de psychologto
Drs. P. Blokhuis De mens In beeld?
Prof. dr. J. Veenhof: Het mensbeeld In de nieuwe theologie
M. P. van Dijk: De aard van het schriftgezag.
In januari '81 hopen we uit te komen, geheel gewijd aan het rapport
De aard van het schriftgezag.
Stuur onderstaande bon in een gefrankeerde envelop naar:
fam. Noordman. Kaap de Goede Hoop 27, 9642 AP VEENDAM.
Ondergetekende verzoekt:
los decembernr. 4,25
Abonnement CREDO 25,- per jaar
Jongerenabonnement 19,- per jaar.
Naam:
Adres:
Postcode/Plaats:
30 JAAR
AGJ/RC6J
30 JAAR
Het REGIONAAL CENTRUM VOOR GEREFORMEERD JEUGDWERK
v/h de AMSTERDAMSE GEREFORMEERDE JEUGDRAAD
bestaat 30 jaar. Oei wordt gevierd op zaterdag 24 januari 1901 tussen 14.30 en 17.30uur «het
RCGJ-gebouw aan de Amstof 204 (hoek Amstoistraal). Amsterdam
Gedurende dertig jaar hebben velen zich ingezet voor de opbouw en hel werk van de AGJ/het
RCGJ Hel is ondoenlijk om u. oud-medewerkers, persoonlijk op te sporen. Langs deze weg
nodigen wij u uit voor de feestelijke bijeenkomst op 24 januari a s. Indien mogelijk, ontvangen
wij graag vooral bericht omtrent uw komst.
RCGJ Amsterdam. Amstei 204, tel.: 020-265548 (lussen 10.00 en 16.00 uur). '8 Avonds en
In het weetend: 075-167205.
De gereformeerde zendingsman ds.
O. J. van Butselaar zit na vijf jaar
Roe and a sinds een paar maanden ln
Zwitserland en mist daar ln de predi
king (ln de kerk van canton Waadt-
land) het element van zonde en
schuld. Een theoloog die hij ernaar
vroeg, zei (ln Gereformeerd Week
blad, uitgave Kok):
Sinds ongeveer twintig Jaar. Daar
voor kon Je die woorden duidelijk en
openlijk bij ons horen, maar daarna
zijn de dominees bang geworden om
het zo uitdrukkelijk te gebruiken.
Want de dominees zijn toen onder de
Indruk geraakt van de moderne psy
choanalyse. die naar ze meenden
aantoonde, dat Je de mensen niet
moest praten over schuld, maar over
vrijheid; niet over zonde, maar over
mogelijkheden, niet over oordeel,
maar over liefde. En vandaar dat er
een paar woorden zo zoetjes aan op
de achtergrond waren gekomen, eruit
waren gevallen. Uit de preek, maar
ook uit het maatschappelijk gebeu
ren: daar komt de combinatie „ik-
schuld" ook niet meer voor, wél na
tuurlijk het „hij-schuld".
Protest
Van Butselaar reageert daarop:
Ik moest eraan terugdenken toen ik,
in een andere omgeving, enkele da-
IP<
faa
Heg
gen later weer die woorden „een Jaar
of twintig geleden" hoorde, namelijk
ln verband met de protesten van de
jeugd, die Je vooral ln de grote steden
van dit land steeds heviger hoort
Protesten tegen een maatschappij,
die hoog-ontwlkkeld wordt genoemd,
maar steeds minder menselijk ls.
steeds minder speels en open, en
steeds meer lijkt op een machine die
de mens ln een vorm duwt waarin hij
„een nuttig lid van de samenleving"
wordt. Een maatschappij die zulke
„nuttige" leden hoog beloont én ont
menselijkt, in zekere zin. Tegen die
maatschappij komen Jongeren ln ste
den als Zürich en Lausanne ln op
stand. Ze gooien van de duurste win
kels de ruiten ln en leggen in de
mooiste straten barricades aan. Om
zo. letterlijk bijna, een vrije ruimte te
creëren waar de mensen kunnen le
ven. Toen we het er laatst met een
paar mensen over hadden, zei ie
mand: twintig Jaar geleden zag Zü
rich er nog heel anders uit, was nog
niet de hele stad Ingericht om wel
zeer kapitaalkrachtige Ueden aan te
trekken uit binnen- en buitenland.
Toen zagen de straten, waar nu het
rumoer ls, er nog wel anders uit.
Zonder vlek
Nog even Van Butselaar ln het Gere
formeerd Weekblad:
Twintig Jaar geleden verdween zonde
en schuld (ln de zin dat lk fout ben)
uit het beeld, onder de Indruk van de
ravage die schuldcomplexen hadden
aangericht. Toen begon ook de stad
zich te hervormen ln een plaats zon
der zonde en schuld, zonder vlek of
rimpel, zonder armoede en onvol
maaktheid, waar thans jongeren een
Archieffoto van de rellen in Zürich deze zomer.
ravage aanrichten. Zou het lets met
elkaar te maken hebben? Zou het
kunnen zijn dat, als Je denkt dat Je
geen verlossing meer nodig hebt (een
idee dat ln de wereld buiten de kerk
steeds sterker is geworden in de wel
vaartsstaat). als Je steeds alleen maar
bevestigd wordt in wat Je doet en wat
je bent (zelfs God wil graag zijn liefde
aan je kwijt), je ook steeds minder
weet wat mens-zijn is. waarvan
schuld een niet te verwaarlozen fac
tor uitmaakt? Juist het weten dat je
zelf niet volmaakt bent (als mens, als
maatschappij) maakt Je klein tegen
over God, maakt je open tegenover
de ander Je bent toch uiteindelijk
niet beter of slechter dan diel
staat toch op hetzelfde ni* nu
moet het toch ook van gen# les
ben? Zou Je, als je de relal an
schuld" niet meer ziet (en wél!
UJk „hij-schuld"), ook Je
maatschappij dichtbouwen n
geren, voor vreemdelingen, »l
arbeiders tot zigeuners' Zou
juist in de ontdekking van p«
ke en gezamenlijke schuld.
belijden ervan, niet ontroert
kunnen zijn. en in de verge»
de Heer. ontroerend samen
kunnen gaan naar een nieuw»!
U ziet. ik verval al bijna ln de»
de opwekkingsbeweging.