L
Historisch bewustzijn als obsessie
Willekeurig
AVRO bij tv-drama
Studio
<M^teSmer
tweeweKenèofflu
SIS»
be
Znnnpn vIIessnacks
entochmaar..
Een wrevelig makende mensvisie
Uitgestelde premièri
ingelaste prolongate
Anselm Kiefer met houtdrukken en schilderingen
Ondanks kritiek, waarderen kijkers Deadline
Jabula: onweerstaanbaar^
swingend en authentiek
Kersttoespraak
alleen op radio
Baal speelt opnieuw Thomas Bernhard
Toegangsprijzen
casino's omhoog
Nieuwe boeke m
DONDERDAG 18 DECEMBER 1980
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
door Cees Straus
GRONINGEN-AMSTERDAM Precies een jaar, en dus vrij
kort na zijn overzichtstentoonstelling in het Van Abbemu-
Seum. exposeert Anselm Kiefer andermaal in ons land. En
zelfs op twee plaatsen tegelijk: in hel Groninger Museum met
reusachtig grote, samengestelde houtdrukken en boeken en
bij Helen van der Mey in Amsterdam met schilderingen op
documentenpapier en gouaches. Het levert geen nieuw beeld
op van deze Duitser, maar het gaat wel om een aanvulling.
Een noodzakelijke zelfs, omdat Kiefer op deze terreinen, met
name die in Groningen,
zeer sterk voor de dag treedt
Anselm Kiefer hoort thuis in een rij
tje namen van Duitse neo-expressio-
nisten tot wie bijvoorbeeld ook Mar
kus Lüpertz. Georg Baselitz, Jorg Im-
mendorff en A. R. Penck behoren. Zij
geven momenteel de toon aan in de
Duitse schilderswereld, zijn de voor
hoede van een bree stroming die van
bijzonder veel vitaliteit getuigt. Se
dert de eerste helft van de jaren ze
ventig worden ze ook in ons land
gebracht, voorlopig nog in enkele
provinciale musea die van een betere
speurneus getuigen dan de randste
delijke. Deze Duitse golf wordt dan
weliswaar door het Stedelijk in Am
sterdam en Boymans-van Beuningen
aangekocht, tot een grote presentatie
heeft dat nog niet geleid
Het werk van Anselm Kiefer laat zich
door zijn bijzondere, complexe ka
rakter en een niet-éénduidige stijl
niet licht beschrijven. Er zijn bij
voortduring terugkerende thema's
die vaak gevoelsmatig worden behan
deld. waardoor Je ze geen universele
verklaring kunt geven Iedere inter
pretatie kan daarom zowel foutief als
juist zijn: Kiefer zelf heeft nauwelijks
de behoefte om zijn werk nader te
expliceren. Wel geeft hij in het werk
vaak een sleutel aan ln de vorm van
een enkel woord of een „embleem"
dat tot een symbool, ook voor de rest
van het werk. uitgroeit.
Voor Kiefer is de geschiedenis van
het Duitse volk vrijwel allesbepalend
Hij gebruikt haar keer op keer om
zijn visie op de historie in het alge
meen te geven. Er groeit in zijn oeu
vre daardoor een soort van ..historie
beschrijving" die echter hoogst parti
culier blijft en niet een romantisch
ideaal tot doel heeft zoals bij de histo
rieschilderkunst van de vorige eeuw
Kiefer laat de geschiedenis van het
Duitse volk beginnen ten tijde van de
Hermansslag in het Teutoburger-
woud toen de Germanen zich los
maakten van de Romeinse overheer
sing. In blokken hout (hout staat hier
voor het bos) die soms onbewerkt
blijven, verwerkt hij een portretten
galerij. met generaals, filosofen,
hoogwaardigheidsbekleders en cultu
rele figuren. Hun namen staan ook
geschreven onder brandende toort
sen die aan de wand zijn bevestigd
van een schuurachtig ruimte, een
schilderij dat enkele jaren geleden
door Boymans in Rotterdam werd
aangekocht en dat Deutschlands
Gelsteshelden heet.
Symboliseert Kiefer hiermee ener
zijds de cultuur van het Duitse volk!
hij zet aan de andere kant de afbraak
van diezelfde cultuur neer in beelden
die rechtstreeks naar het geweld van
de oorlog verwijzen. Op maquette
formaat maakt hij slagvelden met
tanks na die vervolgens worden gefo
tografeerd en soms van een tekst
worden voorzien. Bij Helen van der
Mey zijn gouaches te zien die zijn
betrokkenheid met deze zwarte kant
van het Duitse bestaan haast obsede
rend laten zien. Eenvoudige land
schappen worden als het ware gebar
ricadeerd met rollen prikkeldraad,
soms bestaat het beeld alleen uit dit
prikkeldraad. Is het uitzicht totaal
versperd
Ook in een ander opzicht treedt een
zekere mate van geobsedeerdheid in
het werk van Kiefer op. Wie de relatie
tussen het hoogste dat de cultuur kan
bereiken (kunst, wetenschap) en het
laagste (het geweld, de oorlog) onder-
scheldt. moet tot de conclusie komen
dat het element vuur dat bij Kiefer
vaak aanwezig ls, een soort van reini
gende functie heeft. Er zweeft vaak
een feniksachtig wezen (metaforisch
gezien misschien ook wel een engel)
die een kennelijke projectie van ver
lichting (in de vorm van vuur) geeft.
Dit vuur is veel rechtstreekser, als
vlammen aanwezig waar Kiefer zijn
eigen rol van schilder ter discussie
stelt. HIJ schildert veelvuldig zijn ate
lier (maar hier als „het" atelier be
doeld) dat aan de prooi der vlammen
tenonder lijkt te gaan. Kiefer heeft
eens aan een dergelijk schilderij de
titel Mahlen-Verbrennen mee gege
ven. oftewel „schilderen is verbran
den". met andere woorden, het oude
moet eerst verdwijnen om plaats te
kunnen geven aan het nieuwe.
Is het dezelfde symboliek die hij geeft
aan de relatie van hogere en lagere
cultuur, met andere woorden, werkt
de „lagere" cultuur reinigend, schept
ze ruimte om aan de hogere cultuur
plaats te bieden? In die zin zou Kiefer
Anselm Kiefer; Wege der Weltweisheit: die Hermannsschlaci n
een positivistische instelling zijn toe
te schrijven. Het lijkt me echter dat
velen (ook hen die Kiefer een natio
naal-socialistische sympathie aan
wrijven) zuilen blijven steken in de
grauwe, vaak over-sombere beeldthe
matiek die het uiterlijk van het werk
bepaalt. Niet veel kunstenaars als
deze Kiefer maken bij een toch al
bevooroordeeld publiek als het Duit
se (dat nog altijd met een onverwerkt
oorlogsverleden zit. laat staan dat
een schilder dat tot onderwerp mag
uitkiezen) zo'n moeilijke entree
juist wie daardoorheen kan ziet ntspi
dekt dat Kiefer een uitzicht
betere wereld te bieden heeft
Tot II januari in het Groninn I>r
59 in I v P
seam, Praediniussingel 5
gen, geopend van 10-17 uur. o
dag en beide kerstdagen vanl
nar, op nieuwjaarsdag geslot jn pr
op 31 december tot 16 uur gec
Galerie Helen van der Mey,
december, geopend op dinsdaf 11 v
met saterdag van 14-18 aur.
0p2
•at a
met
bed<
ADVERTENTIE
door Riet Dlemer
HILVERSUM Morgen
avond besluit de AVRO met
de zesde aflevering, getiteld
Terreur, de serie Deadline
over de meest wantrouwelijke
belevenissen van de razend
snelle reporter Frank Winter
Kranteschrijvers hebben met
het nodige wantrouwen het
werk van hun collega, de jour
nalist Ruud Groen uit het
Brabantse die met deze
scripts debuteerde.- gevolgd
en het uiteindelijk links laten
liggen
Want ja. wat moet Je ermee als een
vakbroeder in zes afleveringen zoveel
spannende en levensgevaarlijke ca
priolen laat gebeuren, dat daarvoor
in de goede oude tijd toen er nog ster
reporters en echte oorlogscorrespon
denten bestonden, een mensenleven
nog te kort was. Bij De Koerier, met
Zijn sikkeneurige hoofdredacteur
Paul van Gorkum en Frank Winter
'Henk Uterwijk) en persfotograaf
'Hans Dagelet*. gebeuren ze aan de
lopende band.
Toegegeven, zoals journalisten tegen
over Deadline staan, zo vergaat het
ongetwijfeld advocaten, grafici en
vooral niet te vergeten dokters en
verpleegsters als ze model staan voor
toneel of roman. Ze kennen er zichzelf
niet in terug, maar zonder al die over
drijving schijnt drama niet te
kunnen
Deadline is evenwel bij het publiek
goed gevallen. Het werd gemiddeld
gewaardeerd met het cijfer zeven, ter
wijl de kijkdichtheid gemiddeld 23
bedroeg. Dat is ruim twee en een half
miljoen kijkers Alle reden voor de
AVRO om eens stevig in de handen te
wrijven. Het is weer gelukt een pu-
blieksstuk aan de man te brengen en
daarmee spelen de meeste omroepen
in hun uitzichtloze concurrentiestrijd
om de gunst van de kijkers duidelijk
op safe
Maar de vreugde bij de AVRO zal met
lang duren, want met Deadline is de
koek praktisch op Alleen nog een
enkel spel is in het begin van het
nieuwe jaar te verwachten De AVRO
demonstreert, zoals meer omroepen
een hap-snap beleid op het gebied
van oorspronkelijk Nederlands dra
ma. Incidenteel gebeurt er wat en
daarmee houdt het op De afdeling
drama was al lang blij met de durf
van een debuterende auteur voor tv
drama als Ruud Groen. Wat staat er
verder van de andere omroepen nog
te verwachten?
Diana Ross. de tamp die
Superster - Ethiopië. past00is
niemand w» de regerv
moppen te ve B,eiReinaert
«egen van Jacqu e en p(lj9.
de °?anen^>of ion9 en oucl
Van onze kunstredactie
AMSTERDAM De
voorstellingen van Rol
stoel Ronnie, het stuk
van de Engelse schrij
ver Alan Brown dat de
ze week bij de toneel
groep Centrum ln pre
mière zou gaan. zijn
voorlopig afgelast we
gens ziekte. De eerste
opvoering is nu ver
schoven naar 9 Januari
1981 in het Amsterdam
se Centrum Bellerue.
Om dit theater niet on
gebruikt te laten speelt
de toneelgroep Theater
op 22 en 23 december
„Hemel en Aarde" van
Gerlind Relnshagen in
de regie van Vonne van
der Meer. Het zijn de
enige voorstellingen
van dit stuk ln Amster
dam. Op 26 en 27 de
cember worden op een
avond alle drie de afle
veringen van de lunch
pauze-feuilleton „Loop
baan en Liefde" van
Ton Vorstenbosch en
Peter RömiJr opge
voerd.
Ook de Instant Compo
sers Pool is geteisterd
door zieken. Het jaar
lijkse improvlsatiecon-
tc
Zij
eert dat dit keer
Amsterdamse
Theater onder d>
„Een pond vt pn
tijd" uitgevoerd ilans
worden, gaat niet i
In plaats daarvan u
Het Onafhankell; ,"J
neel tot en met °P
cember extra
lingen van ..et
neelwerk van E<*4urc
Vries, geregisr
Jan Joris L;
speelt het Thei
lektlef Hare Maj
op 20 december L
ste voorstelling A
8tennts
dil
rgun
es h
De hoofdredacteur (Paul van Gorkum) met zijn razendsnelle persfo
tograaf (Hans Dagelet) en idem dito redacteur (Henk Uterwijk in
Deadline.
Beleid
De NCRV voert een beleid door enke-
le malen per seizoen origineel werk
Speciaal vandaag
Het moet buiten zomer zijn
De NCRV herhaalt deze keei
het televisiespel Schipper
naast God. van Jan de Hartog
Ned. 1/22.10
Een viertal onderwerpen in
Achter het Nieuws. De situatie
bij Volvo. Een reportage over
de Ierse hongerstakers. Een
portret van de Franse Sjefke
van Oekel. Coluche die in de
eerste ronde meedingt naar het
baantje van Giscard d'Estaing
En tenslotte de abortusdebat
ten in het parlement.
Ned. 2/22 20
In NCRV-Globaal is Maar
ten W. Schakel, burgemeester
van Noordeloos. Hoornaar en
Hoogblokland. tevens schei
dend lid van de Tweede Ka
mer. de gast van de week.
Hilv 1'13.20
van Nederlandse schrijvers ais basis
voor een televisiespel te gebruiken.
Onlangs werd uitgezonden ..Met de
complimenten van God", naar een
script van Gerrit Pleiter over Jan de
Liefde. Heel matig bekeken, goed ge
waardeerd met 7.4
Te verwachten zijn: Kerstgeschenk
naar het script van Willem Wilmink
naar de novelle van Top Naeff en tv-
spelen waarvoor Don Dekker. Hugo
Heinen. Kees Holierhoek en Willem
Capteyn opdrachten kregen en uit
het Engels vertaalde stukken. Blij
vooruitzicht voor die kijkers die de
NCRV nimmer hebben verzocht de
Kleine Waarheid te herhalen en die
de dinsdagavond televisie niet om
door te komen vinden, met ingang
van maart brengt de NCRV nieuwe
singel-spelen op het scherm
Hierbij mag zeker niet onvermeld
blijven dat Joost Sternheim in het
Nederlands Theater- en Televisie-
jaarooek 1979-1980 zich waarderend
uitlaat over de NCRV. die vorig sei
zoen drie oorspronkelijke Nederland
se produkties op het scherm bracht
Angst om Je hart (André Kuyten), De
Truc (Henk Mochel en Gerben Hellin-
ga> en De Verjaring (Kees BrusseV
Risico's
De Vara is al jaren een van de weinige
omroepen die risico's durft te nemen
als het gaat om experimenten met
oorspronkelijk tv-drama. De laatste
zeven jaar gaat het om zeventig stuk
ken. In maart wordt een twaalfdelige
serie over het wel en wee van een
familie met problemen naar scripten
van een schrijverscollectief op het
scherm gebracht
Bij de KRO is het ten slotte wachten
op Mata Hari. naar bewerking van
John van de Rest.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM -- Op de middag van
ëerste kerstdag zal koningin Beatrix
een toespraak vla de radio houden
Zij zet daarmee de traditie voort,
waarmee koningin Wilhelmina in de
jaren dertig is begonnen. Evenals har
moeder zal de koningin zich beperken
tot een radiotoespraak. De televisie
komt er niet aan te pas. De kersttoe
spraak van koningin Beatrix, zal kor
ter zijn dan de toespraken die ko
ningin Juliana in de regel op die dag
hield, aldus de RVD
Prinses Juliana komt op Nieuwjaars
dag op het televisiescherm. In aan
sluiting op het Nieuwjaarsconcert uit
Wenen, zal zij. als erevoorzitter van
de nationale commissie die in Neder
land de plannen voor het intematio
naai jaar van gehandicapten (1981)
voorbereidt, een kort woord ter inlei
ding van de activiteiten spreken.
In een beschouwing over oorspronke
lijk Nederlands drama kan het ambi
tieuze project „Lessen in Liefde" van
Jan Keja zeker niet onbesproken blij
ven. Twee afleveringen zijn achter de
rug. die slecht bij het publiek zijn
gevallen met waarderingscijfers van
6.0 en 6.2 en een aantal kijkers van in
het beste geval 1.7 miljoen.
Dat is niets voor de naar succes hun
kerende TROS. Het Nederlands pu
bliek is duidelijk niet toe aan een
prestigeproject naar Decamerone en
Canterbury Tales. Enfin. Jan Keja is
zijn biezen al aan het pakken om naar
de KRO over te stappen
Bel vooreen abonnement 035 284 333(ant.nr. 93, Amsterdam)
Dan krijgt u 4 nrs (inclusief het kerstnummer) gratis.
door Fritt Lagerwerf!
AMSTERDAM De Zuid-
alrlkaanse muziekgroep Ja
bula maakt deze maand een
uitgebreide tournee door Ne
derland. ter ondersteuning
van Maylbuye, de belangrijk
ste verzetskrant ln de vrij
heidsstrijd in Zuidelijk
Afrika.
Het in Londen gebaseerde ensemble
bestaat tegenwoordig uit zangeres Pi-
nise Saul, trompettist Tholo Peter
Segona. saxofonist-fluitist Mike Mat-
home Rose, gitarist Lucky Ranku.
bassist Stève Scipio. drummer Lyn
don Steel en leider Julian Bahula die
de malambodrums, een soort hoge
conga's, met paukstokken bespeelt.
Deze musici, ieder voor zich persona
non grata in Zuld-Afrika, hebben zich
in het verleden sterk gemaakt in ac
ebei va
l n
meld
door André Rutten
AMSTERDAM „De wereld
verbeteraar" van de Oosten
rijkse schrijver Thomas Bern
hard (49) is een toneelstuk
over een oude man. die be
roemd en rijk geworden ls
door één „traktaat tot verbe
tering van de wereld'
Het is. alhoewel door niemand begre
pen. zoals hij mét grimmig genoegen
constateert, in 39 talen vertaald,
heeft in de wetenschappelijke wereld
tot hevige discussies en vele studies
geleid, en zal hem nu nog een ere
doctoraat opleveren, waarvoor een
afvaardiging van de universiteit hem.
samen met de burgemeester, de bul
thuis zal komen brengen
De delegatie zal om elf uur verschij
nen. Het toneelstuk laat de wereld
verbeteraar en zijn ..levensgezellin"
van de laatste twintig jaar van 's
morgens vijf uur af zien. In het chao
tische dagelijkse ritueel van voeten-
wassen. ontbijten, aankleden dit
maal verbijzonderd door het telkens
weer opduikende vooruitzicht op de
komst van de delegatie. Het herin
nert hem aan alles waartoe dat trak
taat in het verleden al aanleiding
gegeven heeft. Verschaalde herinne
ringen eigenlijk. De man is trouwens
een ongemakkelijke potentaat, zich
met zijn gezellin in een hooggelegen
huis van de wereld afzonderend, voor
wendend dat hij hoe langer hoe meer
een wrak wordt. Een spel. dat hij.
gezeten op een hoge stoel, zich even
moeizaam op krukken voortbewe
gend. consequent volhoudt, op die
twee momenten na. dat hij zichzelf
even vergeet en zich moeiteloos op de
been houdt èn beweegt
Thomas Bernhard maakt van de we
reldverbeteraar niet alleen een simu
lator. In interviews legt hij er de na
druk op dat de figuren en de gebeur
tenissen die hij in zijn romans en in
zijn toneelstukken opvoert nooit na
tuurlijk zijn. altijd kunstmatig, zich
voltrekkend in een van de wereld
afgezonderde toneelruimte. Gefor
muleerd in een gekunstelde taal met
een melancholiek-sarcastische onder
toon een pessimistische kijk op het
mens-zijn onder woorden brengend,
in het besef dat ook de taal een te
kort-schietend instrument is. erop uit
alles wat benoemd wordt af te schaf
fen. Zoals de wereld alleen verbeterd
kan worden door die af te schaffen
..Als wij de waarheid zeggen is het
toch alleen maar gelogen. Wij zijn
ook te grote fanatici en het fanatisme
is een ramp. Van de kunst begrijpen
we niets. De natuur haten we en onze
gedachten blijken tenslotte onzin."
(Citaat uit het stuk).
Wat voor soort toneel wordt dat?
„Een komedie hebben we gedacht.
Maar het is toch een tragedie. Stukje
bij beetje wordt er tussen deze muren
een tragedie gespeeld.' zegt de we
reldverbeteraar al in het begin
Het is dus heel goed mogelijk dat
deze oude man. zoals bij Baal onder
regie van Leonard Frank gebeurt,
door een jong acteur als Han Römer
gespeeld wordt. Met een volstrekt
kaal hoofd in een witte draaistoel op
een kunstmatig heuveltje gezeten op
een speelvlak, aan de achterzijde een
royaal raamkozijn met uitzicht op
geprojecteerde luchten. Hij werkt
Han Römer en Kitty Courbois in De wereldverbeteraar bij Baal
Foto Han* Verhoeven
zijn vele teksten mimisch en in stern-
hantering heel gevarieerd en beel
dend uit. uitstekend ondersteund
door het bijna steeds zwijgende mi
mische en beweeglijke tegenspel van
Kltty Courbois. In de voorlaatste,
wat absurdistische scène gesecon
deerd door de delegatie van Johan
Ley sen. Jack Vecht. Marjon Brands-
ma (in afwisseling met Trudy de
Jong) en Edwin de Vries. Er wordt je
wel een mensvisie in voorgehouden
die je. zo breed uitgemeten, wat wre
velig maakt
DEN HAAG (ANP) - De toegangs
prijzen voor de Nederlandse casino's
gaan met ingang van 1 januari fors
omhoog. Dagkaarten worden vijftig
procent duurder, de prijzen van
week- en maandkaarten gaan met 67
procent omhoog. Dat hebben de
staatssecretarissen van justitie en
economische zaken bekendgemaakt.
Voor een dagje gokken in een van de
drie nationale casino's moet nu nog
vijf gulden entreegeld worden be
taald. Dat wordt 7.50 gulden. Een
weekkaart komt van vijftien op 25
gulden en een maandkaart van dertig
op vijftig gulden
Volgens een woordvoerder van de
stichting casinospelen werd vorig
jaar voor ruim 3.7 miljoen aan toe
gangsgelden geïncasseerd. Het spel-
resultaat in 1979 bedroeg ruim 59
miljoen gulden. De aangekondigde
prijsverhoging betekent volgens de
woordvoerder, dat de Nederlandse
casino's duurder zullen worden dan
de Belgische en Westduitse. Van de
prijsverhoging zal mogelijk het casi
no in Valkenburg enig nadeel onder
vinden.
ties voor het Afrikaans natloi
gres. de Swapo en het Patil
Front. Ze zijn in de loop
opvallend genoeg, steeds bei
musiceren.
Ze spelen muziek uJt de zwi
ten van Zuid-Afrlka. de T<
afgestemd op het bultengel
doordrenkt van weemoed
ruige, puntige ritmiek en mek
partijen die Je net als de blues
lang bijblijven. Jabula's stil
signatuur is minder gecomi
dan die van de eveneens Zn
kaanse Blue Notes (deze heM
Sarie Marijstraditie uitent am,
neerd met Afrikaanse rltmi
volksmuziek verweven i maar
door emotioneel duidelijk krad
In het hoofdstedelijke etablisi
De Kroeg gingen originele cajvar
Hes. strak geblazen, meesiep
zongen en van stuwende
voorzien.
Absolute ster ln het enseraL.
Ranku. die zijn gitaarsoU o|j0o
snaar opbouwde en akk
slaand naar climaxen Joeg Het
met al muziek die onweerstajK
swingt, die in hoge mate autl ■]N
is en die ook nog een heel and^flen
heeft dan de muziekliefhebl
ting tapkast te lokken. Kon
vandaag eens om!
Jabula is nog te beluisteren
termeer (De Boerderij). Amst «rVl
(De Melkweg). Purmerend (If bij
college). Arnhem (De 8tokvtshi
venaar. Nijmegen (0 42). Hl
(Het Kafee) en Den Haag (Pan
Troje).
zo
F
ZOI
inee
hei
fed
UI
brei
Van uitgeverij Atheneum Pol :id
Van Gennep te Amsterdam zu jen
antieke verhalen van L. Cou rep
(533 blz - ƒ89.50; in het boek is
nomen een publikatie-overzicli
de verhalen). Ara Poëtica, van
tius (ingeleid, verantwoord, vi
en voorzien van een nabeschtr.,
over Horatius' dichterlijk vooi l||
bij Bilderdijk door P H Sc hl BF
92 blz - 29.50)
Het feest dat Wiegel wilde, fi
over 30 april 1980 Uitg UitbuJ g
geningen. 72 blz - 17 gulden g
AOpboekje nr 1844: Kerstm
Provence, door P. Spronket
Stichting IVIO. Lelystad. 20f
1 90
Van uitgeverij Quendo te l
dam zijn de volgende boeki
tergebleven gedichten van
terberg (34 blz - 24.50). Een *r
mist, van en over Louis Ci
door F. L. Bastet (274 blz jl
Recensies van T van Deel <288t|
gulden). Opvoeding door 1
schap van J. Kneppelhout (f
19.50). In de kooi ben ik nidi
gedichten en tekeningen van J
ren (55 blz - 15 gulden). Van a
middelpunt, R. Wolf over l"'
en werk van Carry van Brugl
blz 35 gulden) 55/80, in
heeft Yrrah een keuze bijej
bracht uit zijn cartoons die h
kwart eeuw heeft gelekt
gulden)
ADVERTENTIE
1^*1 I (02240)13044
Kwaliteit
"die je écht proeft.