Pompei beleeft nieuwe ramp Friese dichter Schurer geen recht gedaan Ballet Zijwind mist duidelijkheid Yuzuko Horigomi Verkouden? Otrivin helpen direkt Schade door aardbeving waarschijnlijk reusachtig Hans Richter-Haaser overleden neusdruppels WOENSDAG 17 DECEMBER 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE - ROME (DPA) De aardbeving in Zuid-Itallë heeft met haar catastrofaal geweld cultuurgoe deren verwoest, die, voor een deel althans, een meer dan 2000-jarige geschiedenis hadden. Nog kunnen de experts geen balans van de vernieling opmaken: het staat echter wel vast, dat de bezoekers der Zuidltaliaanse gewesten Campanlë en Basilicata in de toekomst verstoken zullen blijven van de vele bezienswaardigheden die tot nu toe tot de kunsthistorische schatten in deze omgeving behoorden. J „Pompei sterft nogmaals" berichtten de vaklieden, na een eerste overzicht van de schade aan deze unieke getui genissen uit de oudheid opgemaakt J te hebben, „en om het uur komen er nieuwe barsten In de gebouwen: hier ►stort een riiuur In. daar een zuil," klagen ze. Meer dan honderd bouwwerken van deze Romeinse stad in de 5e eeuw voor Christus gesticht, in 62 na Chris- - tus al een keer door een aardbeving verwoest en 17 Jaar later door een «uitbarsting van de Vesuvius onder lava bedolven öjn Ineengestort of ernstig beschadigd. „De voortduren- 4 de regen van de laatste dagen en het onkruid, dat ln de lente In de nieuwe muurspleten zal woekeren, zullen de rest doen," zegt professor Fausto Ze vi, die de zorg heeft voor het antieke cultuurgoed van Campanlë i' Uitwerking gesloten werd. is de uitwerking van de beving ook nog niet te schatten. Hier had de overheid eerst de handen vol om de daklozen te verwijderen, die in hun panische vlucht naar het gebied van de opgravingen gingen en daar beschutting en een dak boven hun hoofd zochten. Eerst nu kan de, schade opgenomen worden. In Caste 11 am are dl S tabla, het vroe gere Romeinse thermaal oord Stabl- ae. zullen kunstliefhebbers in de toe komst tevergeefs naar de antieke vil la 8an Marco zoeken. Ze werd als door een bomaanslag nagenoeg met de grond gelijk gemaakt. De wonder mooie fresco's die de zolderingen van het gebouw versierden, bestaan ook niet meer. De schade voor zover die kan worden berekend, bedraagt meer dan 5 miljoen gulden Zeldzame schilderijen, en uit kunst historisch oogpunt waardevolle litur- eeuw vernield. De kerkschat van de kathedraal van Muro Lucano die zeldzame werken van de architect Giuseppe Valadier telde, ls niet meer op te sporen. De gehele kerk, even eens uit de 16e eeuw. werd een puin hoop. In Potenza, waar in het histori sche stadscentrum dat ondertus sen voor bezoekers werd afgesloten nog altijd bouwvallige gebouwen worden gesloopt, werd aan twee ro- maanse kerken eveneens zware scha de toegebracht. Maar vooral Napels, de stad die zo rijk ls aan cultuurschatten, klaagt over onatzlenbare schade ln musea en kerken. Tweeëntwintig bedehul zen, die meestal vanwege kunstwer ken ware musea zijn, werden onder tussen gesloten van de dom. de San Pietro Majella tot de kerk van Donna Reglna. In het nabije Herculaneum, dat voor het publiek eveneens tot nader order Zo zijn gische voorwerpen werden onder de GOSlOtGfl e kerken, die ln de nacht van de aardbeving Ineenstortten, begraven. Un ln Balvano fresco's uit de 16e Wereldbekende kunstoorden, zoals het Capodimonte-museum en het Na tionaal archeologisch museum, waar vooral de ln Pompei en Herculaneum opgegraven antieke beeldhouwwer ken en andere voorwerpen tentoonge steld zijn, blijven eveneens voor on bepaalde tijd voor bezoekers geslo ten. .Alleen voor Capodimonte zou- .den we 5 miljard lire moeten opbren gen. We zullen wel tot nader order met de schade moeten leven." zegt een woordvoerder van het museum bestuur op gelaten toon. Hier werden, om een voorbeeld te noemen, door de druk van de aardschok, antieke Griekse vazen anderhalve meter ver geslingerd vooraleer ze braken. Gevaar „We zijn ervan overtuigd, dat geen vierkante centimeter der fresco's of stucwerken, geen enkel archeolo gisch voorwerp of enig museumge bouw de natuurramp zonder schade doorstaan heeft" zegt Raffaello Cau sa, hoofd der galerijen van de Zuid- Italiaanse stad. Hij heeft het ook over een ander gevaar: ln de talrijke ker ken zijn waardevolle fresco's van de wanden losgekomen. „WIJ weten niet, wanneer ze volledig zullen loskomen en naar beneden vallen. Als men er niet onmiddellijk Iets aan doet, komt er nog meer schade." Pompei heeft ln de loop der tijden miljoenen bezoekers getrokken onder wie de groten der aarde. jb< eind oktober werd de niïenstad bezocht door de Britse vorstin Elisabeth. over eens. dat de natuurramp oude Italiaanse kwalen van het cultuurbe- De deskundigen zijn het er nochtans leid aan het licht heeft gebracht." De aardbeving heeft de oude ziekte van onze cultuurschatten aanzienlijk ver scherpt" zegt Causa. Zijn hulpkreet luidt: „We hebben nu geld en den nodig: restaurateurs, geolog door Inoka Sluiter' LEIDEN Zijwind het nieuwe ballet van artistiek leidster Kathy Gosschalk op muziek van Henrijk Górechl, dat bij het Werkcentrum Dans ln première ls gegaan, ls geïnspireerd op een ets van Paul de Konilng. Daarop ls een vtouw algebeeld. die staande in de wind, haar Jurk uittrekt. Het ls een nogal summier gegeven dat de nieuwsgierigheid opwekt. Welke emoties heelt het bij de choreograa! opgeroepen, hoe wordt daar vorm aangegeven? Er zijn drie delen. Het eerste vormt de inleiding tot het tweede waarin de climax plaatsheeft. In het derde deel treedt de rust ln, aldus de program matoelichting De climax van wat wordt niet duidelijk. Er zijn enkele fraaie beelden, maar overheersend la de vrijblijvende beweging en ondui delijke relaties. Als het voorbij ls, weet Je eigenlijk niet wat er gebeurd Om de wind op te roepen staan vier grote ventilatoren opgesteld, die ech ter weinig meer toevoegen dan het ln beweging zetten van de kostuums van de meisjes. Veel Interessanter ls de beweging ih het eerste deel die door de wind ls geïnspireerd. Dit Idee kan Intensiever worden uitgewerkt en als karakteristiek voor de bewe ging van het hele ballet gaan gelden. De kostuums van Leonne Hendrick- sen blijken vaak krap gesneden op het bovenlijf van de meisjes. Dat was ook al het geval ln Kollektle van Blanca van Dillen, maar bij deze kos- -Speciaal vandaag tuums wordt de aandacht hinderlijk afgeleid door de vraag of het allemaal wel blijft zitten. Erg flatteus zijn ze ook niet, maar dat ligt meer aan de uitvoering van het ln wezen wel Inte ressante ontwerp. Het LAK-theter ls een klein, maar geschikt theater zon der voordoek. Zodoende kon men ge tuige zijn van de meest Ingewikkelde wijze waarop een achterdoek kan worden opgehangen. Dat duurde lan ger dan het hele ballet en deed een ware aanslag op het geduld Zijwind ls geplaatst tussen twee ijzer- sterke balletten. Tafelmanieren van Czarny la een glashelder ballet dat op de principes van de minimal dance is gebaseerd. Die principes worden niet zo streng volgehouden als bijvoor beeld bij Lucinda Childs, een van de pioniers van de minimal dance, maar daardoor wordt het visueel wel speel ser. Het ls beweging om de beweging en de overzichtelijke structuur maakt het ballet boelend. In Quaquaraqua van Tuerllngs gaat het om een dramatische boodschap; het uitzichtloze bestaan ln een kleine Zuidltaliaanse stad. Deze dans draagt de boodschap over op overtui gende wijze. door Pieter Terpstra HEERENVEEN Het is droevig, dat aan de in 1968 overleden Friese dichter, politlcuftp strijder voor de Friese beweging Fedde Schurer, voor wie in Heerenveen een bepaald geslaagd gedenkteken werd opgericht, nu ook een totaal mislukt toneelstuk is gewijd. de rt BRAUNSCHWEIG Afgelopen za terdag is, naar nu ls bekendgemaakt, de bekende Duitse pianist en compo nist Hans Richter-Haaser op 68-Jarige leeftijd overleden. Richter-Haaser moest worden opgenomen tijdens de generale repetitie van een plano-con cert dat hU zou geven ln de gemeente lijke concertzaal van Braunschweig, een plaats ln het oosten van de Duit se Bondsrepubliek. In de staat Neder- Saksen. Enige uren later stief hij ln het ziekenhuis aan de gevolgen van een longembolie. Hans Richter-Haaser werd ln 1912 ln Dresden (thans in de DDR gelegen) geboren. Hij studeerde aan de Hoch- schule für Musik in zijn woonplaats, maar zag zijn muzikale loopbaan aanvankelijk onderbroken door de Tweede Wereldoorlog. Na de oorlog zou zijn naam snel doorbreken. In ons land maakte hij ln 1954 ln Den Haag een opvallend debuut HIJ zou met vrijwel elk Nederlands orkest den en gaf blijk van een veelzijdige interesse voor de muziek: zijn reper toire was nauwelijks beperkt. Tot zijn specialiteiten behoort het fameuze Pianoconcert voor de linkerhand van Maurice Ravel dat door Richter-Haa ser een heel eigen interpretatie kreeg. Richter-Haaser heeft zich laten ken nen als een zeer begaafd pianist, die eenvoudig en bescheiden was ln zijn optreden, sober en beheerst in zijn spel. Hij had een feilloze techniek en trof vaak door de grote zekerheid waarmee hij speelde. Als componist- verzorgde hij onder meer twee plano-- concerten en een symfonie ln C-moll. In datzelfde Heerenveen de woon plaats van Schurer gaf de Friestali ge toneelgroep Tryater één van de vier introductievoorstellingen van ,jk kin net oars" (ik kan niet anders) van Oene Spoelstra. Het ln de aankondiging gebruikte woord „toneelstuk" is het eerste dat moet worden bestreden. Het ls name lijk een taferelenspel over Schurers levensloop. Het tweede dat ln deze prod uk tie moet worden aangevallen ls de wijze waarop Schurer wordt uitgebeeld. De schrijver heeft hem niet persoonlijk gekend, hU heeft wel over hem horen spreken. Er zijn ge dichten en (onvoltooide) autobiogra fie gelezen. Vrijmoedig schrijft hij niettemin in het programma, dat hij zijn persoonlijke keus uit die stof aaneensmeedt tot. een nieuw leven: Schurer zoals niemand hem gekend heeft, Schurer zoals hij misschien al leen ln zijn angsten en dromen ls geweest Als dit. met gebruikmaking van fan tasie en intuïtie gebeurt met betrek king tot een reeds lang overleden figuur, dan kan het resultaat alleen aanvechtbaar zijn. Maar in dit geval hebben velen Schurer nog gekend en ze kunnen moeilijk anders zeggen dan dat de wijze waarop Spoelstra hem gestalte heeft gegeven ernaast is. Nergens herkent men de man die ondanks zijn strijd en problemen het leven grenzeloos lief heeft en over een ontwapenende humor beschikt. De Schurer van dit taferelenspel ls meer koppig dan strijdbaar en er komt hem vrijwel geen glimlach om de mond. Met het zogenaamde „koor", figuren voorstellend uit het leven van de man die in dit spel voornamelijk aan een lessenaar voor de klas zit, worden allerlei taferelen gespeeld waarbij het opvalt dat aan een ge beurtenis voor Schurers geboorte rui me aandacht wordt geschonken ter wijl de belangrijke na-oorlogse perio de als een rijtje Jaartallen wordt afge daan. Als er toch een toneelstul r Schurer moest worden gewijd, f had de schrijver beter een diens leven (bijvoorbeeld zijn q als onderwijzer wegens zijn p sche overtuiging) kunnen ultd ln plaats van deze door reglsseaf de Neef en componist Henk i luidruchtig uitgewerkte tafereAgl te roepen. Hoofdrolspeler Roml Leeuw leek alleen uiterlijk wj™ 8churer En de spelers die het merkwi „koor" brachten deden ln li hun best DE ZESDE KLAS Dat een overvloed aan tend- tijd en een flinke pot met geld echt niet de belangrijkste voorwaarden voor kwaliteits werk tljn, soals de grote om roepen steevast willen doen - geloven, heeft de mlnl-omroep IKON al bij verschillende ge legenheden bewesen. Creatlvi- telt en talent koenen vaak met beperkte middelen goed alt de voeten. Dat wil helemaal niet teggen dat er bij de IKON nooit Iets mislokt, maar op weinig plaat sen tollen de fouten to reyaal worden erkend om er daarna lering uit te trekken en om dan met aanstekelijke blijmoedig heid opnieuw te experimen teren. Dat laatste is nu met succes het geval met de gespeelde te- vendelige serie „De tesde klas" waarvan vanavond bet eerste deel wordt ultgesonden. Iedere aflevering kan niet lan ger zijn dan een half uur. Voor drama-afleveringen staan over bet algemeen minimaal 55 minuten. Toch komt de comprimerende vorm waarin moet worden gewerkt het ge heel ten goede. In die Be- schr&nkung zeigt slch der Meister. Er gebeurt veel span nends in weinig tijd. „De sesde klas" ia oorspronke lijk speciaal voor televisie ge schreven drama dat helemaal ls opgebouwd vanuit de erva ringen die Mary Michon we ken lang Kittend achterin tes- de klassen van twintig scholen opdeed. De onderwerpen voor de seven afleveringen xijn voortgekomen uit datgene wat de kinderen overkwam en hoe se met elkaar omgingen. Tot voor kort bestonden de programma's alt vraagge sprekken, documentaires en portretten. Nu is de IKON ech ter toegegroeid naar drama, het moeilijkste dat op televi siegebied kan worden gedaan. Een ambitleuse onderneming, temeer daar kinderen op heel natuurlijke wijse de meeste, hoofdrollen spelen. „De zesde klas" is een produkt van teamwerk met als regis seurs Trudy van Keulen en Ruud Schuitemaker. B.D. Ned. 2/18.59 Verboden Enige verbodsbepalingen die gis teren al van kracht hadden moe ten zijn, maar het helaas wel nooit zullen worden: 1. Definitief verbod op het gebruik van de mistmachine bij het optre den van popgroepen. Uitzonderin gen voor samenscholingen van Luv, Babe en Dolly Dots; ln die gevallen extra veel mist svp. De mistmachine komt tevoorschijn bij iedere groep die van zichzelf niets te bieden heeft. Heeft de regisseur ook ln de gaten dat het absoluut niks voorstelt wat daar beneden lawaai staat na te doen. dan trekt hij alle registers open Dan krijgen we behalve mist, ook nog felle rode en groene lampen recht ln de camera, terwijl hij net zo lang met de knoppen frunnikt tot het beeld geen halve tel meer stilstaat. Zo ziet het popgebeuren er al tien Jaar uit. En toen was het al ouderwets. Verboden, dus. 2. Verboden op de markt mensen te vragen naar iets waarvoor ze niet op de markt zijn. Dit geldt voor alle omroepen en vooral voor alle actualiteitenrubrieken: De straatvraag stelt niets voor, lijkt soms op een enquête, maar die zijn er om gewantrouwd te wor den. En mocht u op de Albert Cuyp ook het slachtoffer zijn ge worden van deze nleuwsvandalen, dan zult u achteraf ongetwijfeld gemerkt hebben, dat uw enig Juis te antwoord eruit was geknipt. Het straatinterview ls kul uit een heel diep, zwart gat. 3. Ook verboden: programma's te voren luidruchtig ronkend aan te prijzen. Bij voorbeeld: de omroe per van de AVRO meldt alvorens Toon Hermans aan de slag mag gaan. dat de Nederlandse pers unaniem was 1980. Toon op z'n best. Dit is waar en tegelijk niet waar. De pers was helemaal niet unaniem. Maar de pers, althans dat ene blad dat de energieke knul als pers beschouwt, Ja, dat was wel door Ruud Verdonck unaniem. Ook heel dom ls de aan kondiging dat er nü een spannen de thriller gaat komen. Thrillers, het woord zegt het al, zijn gewoon spannend van zichzelf. Nog ont zettend veel dommer ls het, als een nietszeggend fragmentje van enkele Chinese heren, een Chinese dame en een middeleeuwse Itali aan, gezamenlijk wat losjes pra tend, wordt getoond ter aanprij zing van aflevering nummer drie van Lessen ln Liefde. Zoals dins dagavond gebeurde. En wat riep de omroepster erbij? De plat vloersheid: „Zeker ln deze afleve ring zitten veel pikante situaties waarbij een hoofdrol voor de lief de ls weggelegd". Dat is nog ontr zettend veel erger als bij de eerste aflevering van Scruples, een paar weken terug, toen ze hardop dacht, dat wij thuis bijzonder graag enige tijd zpuden verkeren ln de wereld van glitter, glamour, pracht, rijkdom, haat en liefde. Kan dat voortaan gewoon aan de kijkers thuis overgelaten worden? En pikante situaties met een hoofdrol voor de liefde, bij de TROS? Wat u denkt, zal het toch wel niet zijn. Die serie valt alleen maar tegen en valt niet meer met enkele pikanterieën overeind te trekken Allemaal verboden Man Even man en paard noemen. Ard Horvers, dus. Dinsdagavond ver ving hij Wlbo van de Linde, in Tros Aktua. Arme Schoup. Dacht dat hij daar beneden op de reservebank zat. Voor als de baas er eens een paar dagen tussenuit zou trekken. Met de witkwast penseelde hij vaardig en verbeten de ellende van de we reld ln de kleuren zwart, zwart en zwart. Wlbo weg. En wie komt er opdra ven. de kerstman van Wlbo Een meneer met het Van de Linde standaardpak aan, met Wibo's el- gen oordopje ln. En hij gaat ook precies staan waar de chef zou gaan staan bij heel erge onder- Wie vermoordde de kerstman? B.b.h.h. miste Ik het eerste half uur. Maar na vijf minuten war ming up. was ik er al achter dat alleen Frau Love het gedaan kon hebben. Hele sterke detectives la ten Je ln die waan. om ln de laatste twee minuten met de echte dader op de proppen te komen. Maar dit was een hele slechte, dus dat was ons zelfs niet gegund. Ze had het gedaan en verraadde zich zelf zo stuntelig en duidelijk, dat Ik even meer waardering kreeg voor Deadline Een C-fllm. Zodat er enige erger nis komt. als het bovendien zo lang duurt voor het einde komt. Dan valt ook op hoe raar het ls om ln Duitse films mensen elkaar met Engelse namen te horen aanspre ken. Ogen dicht, en daar klinkt zo'n hoorspel uit de Jaren vijftig. Ogen open, en daar ls hetzelfde stuk, even zwak geacteerd. Er komt veel zeer vermakelijk de tectivewerk uit Duitsland. Maar ook gewone rommel. De bedoeling Ls dat de Nederlandse omroepen dat ln eigen beheer even schelden. Wilt u niet zo veel vragen? door Louwrens Langevoort AMSTERDAM De Vara laat het publiek ln Amsterdam en later op de radio nagenieten van het juni dit Jaar gehouden Koningin Elisa beth Concours ln Brussel. Vier prijs winnaars komen deze winter naar de Kleine Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw. Enkele weken gele den maakte Mihaela Martin een op vallend debuut, maandagavond was het aan de Eerste Prijs Winnares Yu zuko Horgome. Deze 23-Jarige Japanse violiste maak te overigens al op 14 oktober jl. haar Amsterdamse debuut ln de Grote Zaal van hetzelfde gebouw. In het eerste concert van de Meesterserie speelde zij met het Residentie Orkest Beethovens Vioolconcert. Ondanks het weinig gelukkige gesternte het orkest en dirigent Erdelyl waren niet erg op dreef vielen toen haar prach tige toonvormlng en IJselijke zuiver heid op. De wat onderkoelde interpre tatie werd maar aan het ongelukkige samenspel geweten. Ze ging erg be dachtzaam te werk; nooit heeft Beet hoven zo lang geleken. In zekere zin deed dit euvel zich ook maandag voor. Mozarts Sonate ln Bes KV 378 moest het bepaald niet hebben van levendig spel. In h tie Andante sostenuto kon r wat uitleven met een licht* mantische vervoering. Ook i mantlsch dan barok was haar tl Bachs Sonate ln C voor vio< Technisch fabuleus goed. met in de duivels lastige fuga. r constante stoere toon bleek in dl delen weinig genuanceerd. Veel beter verging het de (Klaaglied) van haar landgem kemitsu. In dit boelende duo viool en plano heeft de c aardig wat hoogstandjes geste dergedompeld ln een redeli," slek sausje. Yuzuko Horigoni zich er schijnbaar moeiteloos Brahms' Sonate tenslotte wer^ krachtmeting tussen violiste e nlst. Maar dat lag voornamellj de hele avond al erg potig i Jean Claude Vandeneynden. Yuzuko Horigome heeft bewea technisch fenomeen te zijn, c vendien ook qua programma-o en timing kan boelen. Maar e roeren doet ze me niet. De volgende prijswinnaar in rie is de Amerikaan Peter die in de eerste instantie als overwinnaar te boek stond. Opi dag 3 februari 1981 speelt hij bert, Prokofjek. Schönberg en hoven. ADVERTENTIE Arme Schoup. Hij mocht de we reld al niet meer waarschuwen en nu mag hU de noodklok over Ne derland ook al niet meer lulden. Zo komt ledereen op z'n plaats terecht. Vangen Misdaadfilms leven bij de gratie van de Juiste held met de Juiste verrassing op het juiste moment. Zeer slechte zijn die, waarbij Je halverwege al op je klompen kunt aanvoelen, wie het gedaan heeft, terwijl de makers nog hijgend in 1 de weer zijn om dat verborgen te houden. Zoals vrijdagavond met Positief (3) Bij de dopingcontrole. Mies Bouwman ook al betrapt. Riep nog even dat ze eigenlijk veel betere programma's kan maken. Maar Ja, de AVRO vond dat trucje van haar met een zaal vol druk publiek zo aardig. Dat ze dan zo leuk kan doen, alsof het haar ook allemaal ter plekke overvalt De zelfbevestlgende populariteit Mis. Betrapt op de vragen waar mee je een auto kan winnen. Die maakt ze ln eigen beheer. Onge schikt voor moeilijkere program ma's, dat blijkt. Maar wel een vakvrouwtje hoor. Zo, hebben we tenminste ook nog een scheldwoord erbij geleerd. Lees voor het kopen eerst dr [aanwijzingen op de verpakking uitsluitend verkriigbaar bi| apotheker en drogist

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4