Ik vertelde niets aan de stratemaker Kritiek op weglaten van Joodse feestdagen S0LI DEO GLORIA Trouw fy Nieuw Israëlitisch Weekblad over voorlichting aan scholen: 1 siiiiimiinmii^ wie het bewerkt ^KBBÊBSÊSSa IRO-REIS UIT DE KERKBLADEN Ik denk dat hier de kerk voor is VANDAAL' ZATERDAG 13 DECEMBER 1980 TROUW/KWARTET door A. J. KLEI Het regende die ochtend behoorlijk. Ik overwoog of lk met de tram naar de krant zou gaan, maar besloot toch de flets te nemen, omdat het weerbericht ons voor later op de dag opklaringen had beloofd. Bovendien heeft mijn vader mij vroeger ln dergelijke omstandigheden voorgehouden, dat lk niet van suikergoed ben. In deze overtuiging toog lk welgemoed op pad. Van de tweede zijstraat die lk wilde Inslaan, was één weghelft opgebroken en lk moesteven afstappen om een paar auto's te laten passeren. Vlak naast me. direct achter de afzetting, was een eenzame stratemaker klinkers aan het leggen. Hij deed dit snel en trefzeker ln het schemerdonker, hij zat op zijn knieën en scheen geen hinder van de regen te ondervinden. Terwijl lk stond te wachten, schoot me het verhaal te binnen dat professor De Hartog, de vader van schrijver Jan, gewoon was zijn hoed diep af te nemen voor stratemakers. Eens had één van hen gevraagd waarom hU dat deed en daarop antwoordde de hooggeleerde: OIJ plaveit het heelal, mijne heren! Zou lk ook mijn hoed afnemen? Maar ik draag nooit een hoed en lk had nu een mal regenpetje op. dat lk een paar Jaar terug voor een gulden had opgevist uit een bak met uitverkoopartikelen ln een kledingmagazijn. Op de bol ervan zlt-een korte ritssluiting, die een zeer klein zakje afsluit. Hoewel lk dit hoofddeksel ln ons ongewisse klimaat veelvuldig gebruik, heb lk er nog steeds geen notie van, waartoe dat zakje dient. Om diamanten te smokkelen? Om een amulet mee te dragen? Om geheime boodschappen over te brengen? Ik zou 't niet weten en daarom laat lk die geheimzinnige ruimte altijd maar leeg. Maar hoe dan ook, mijn hoofdbedekking leende er zich niet toe, met enige zwier gelicht te worden. Ik kon dus niet ln het voetspoor van De Hartog treden. Zou lk die stratemaker over hem vertellen? Meneer, weet u dat er ln Amsterdam een professor heeft gewoond die Of zou lk hem eerst vragen of hij wel eens van Jan de Hartog had gehoord? Nou, die z'n vader was professor en Ach, onzin natuurlijk. De statemaker werkte gestaag door met zwierige handgebaren, hij keek niet op of om en hij zou waarschijnlijk verstoord reageren als lk hem zomaar aanklampte. De auto's waren voorbij en lk kon weer verder Even later, halverwege het Museumplein. bekroop me een gevoel van aarzelende spijt. Ik bedacht dat allerlei predikheren, op de kansel, achter de katheder of voor de microfoon, verkondigen dat wij, mensen ln de welvaartsmaatschappij, langs elkaai heen leven. ZIJ verbinden hieraan de mededeling, dat dit niet deugt. Zou het nu ook verkeerd van mij zijn, dat lk me niet tot de stratemaker gewend had met een fleurige anecdote over professor De Hartog? Maar lk was toch niet aangesteld als het zonnetje-in-huls voor het Museumkwartier? Bovendien had de man mij niet eens ln de gaten gehad. Of deed hij maar alsof en hunkerde hij naar een woord van mij? Enfin, zo tobde ik wat af op mijn rijwiel. Tot ik me afvroeg hoe lk het zou vinden, wanneer Iemand naast me kwam fietsen en me vroeg of ik wel wist dat een professor ln Amsterdam, Van Weringh genaamd, zo aardig kan schrijven over het stelen van fietsen. Ik zou dit niet leus vinden, lk zou veel liever hebben dat hij langs me heen leefde en -fietste Want als hij dat niet deed. zou lk knorrig antwoorden: man. hou Je stil, lk ben net lekker een stukje voor de krant aan 't bedenken. Dit stukje. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Het Nieuw Israëlitisch Weekblad heeft verontwaardigd gereageerd op het onvermeld laten van de Joodse feestdagen op een voor het onderwijs bestemde kalender. Ook ln de toelichting op deze kalender worden de nationale en religieuze feestdagen van de Joden niet genoemd. ADVERTENTIES De kalender en het bijbehorende In formatiemateriaal worden verspreid door het ministerie van onderwijs. De bedoeling was voorlichting te geven over de feestdagen van de zogenaam de culturele minderheden ln ons land. Daarbij Is gedacht aan buitenlandse arbeiders uit landen rondom de Mid dellandse zZee en mensen afkomstig uit (vroegere) Rijksdelen. Ten gevolge van deze keüs zijn bij voorbeeld wel de Islamitische feest dagen opgenomen, maar niet de Joodse. Ook christelijke feestdagen worden vermeld, omdat in Zuldeuro- pese landen meer feestdagen worden gevierd dan in Nederland. denken we niet aan Joden. Die wonen al sinds jaar en dag in Nederland en hun feestdagen zijn genoegzaam be kend. Ze staan ln elke agenda. Trou wens, ook hervormingsdag vind Je niet vermeld. De hervormden worden Immers niet beschouwd als culturele minderheid," aldus het ministerie. Het Nieuw Israëlitisch Weekblad spreekt niettemin van „kwalijke en eenzijdige" voorlichting. Alle zak agenda's en kalenders vermelden de Joodse feestdagen. De enige uitzon dering daarop ls de kalender van de Palestijnse vereniging ln Nederland. Kennelijk heeft het ministerie van onderwijs zich bij die gewoonte aan gesloten. „Alsof er geen Joodse min derheid ln Nederland woont. Alsof de Joodse religie niet bestaat." Ons commentaar staat op pagina 5. Zonder grond onder je voeten heb je geen been om op te staan drijfzand wordt louw vaste bodem losgeslagen van je land dat leven gaf Houd voet bij stuk geef het niet over je land niet je planten niet je vee niet ie oogst niet land is geen handelswaar Sdidaridad steunt latijnsamerikaanse boerenorganisaties in hun strijd om grond Den Haag Gironummer-1804444 Niet compleet Volgens de woordvoerder van het mi nisterie van Onderwijs was het niet de bedoeling een compleet overzicht te geven van alle nationale of religieuze feestdagen die door Inwoners van Ne derland gevierd worden. „De veer tiende juli komt ook niet op de kalen der voor, hoewel er wel degelijk Fran sen ln ons land wonen, die deze dag als nationale feestdag vieren." Het voorlichtingsmateriaal ls samen gesteld ln overleg met het ministerie van binnenlandse zaken en het Ne derlands Centrum voor Buitenlan ders. „Als ln dat verband over cultu rele minderheden wordt gesproken, waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordte Dagblad, Nieuwe Haagse Courent met Nieuwe Leidae Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel 020-5629444 telex 13006 Postgiro 66 0000 Bank Ned Credietbank Rekemngnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 300Q AX Rotterdam tef 010-1155S8 abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 0S200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand 16,98 Per kwartaal 50,95 Per half jaar f 101,90 Per jaar f 201,60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag t/m vrijdag Op zondag van 18-20 uur telet 020- 5622797 Opgave mmi-advertenties tel 020-5626262 of schrifteli|k aan Mmi-Adv afdeling, postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen uitsluitend schriftelijk aan onze Amsterdam se adressen NA LANG WACHTEN REFORMATORISCHE BIJBELSCHOOL TE ZEIST HONKVAST ONDERDAK Help ons de 1,6 miljoen bij elkear te krijgen door uw steun. POSTGIRO Nr: 3081130 R.B.S. HONKVAST ZEIST Leningen tegen lage rente groot 100-500-1000- 10000. We zien uw toezegging gaarne tegemoet onder ANTWOORD Nr. 117. Ref. Bijbelschool Zeist. Info 03404-24166 Slotln. 241 3701 GG. Roel Pomp Langs de rand van de kerk pleidooi voor een maatschappelijk engage ment en politieke stellingname in industrie pastoraat en basisbeweging Een nieuw boek dat oproept tot volstrekte solidariteit met de armen en verdrukten in hun strijd om gerechtigheid. Zo n stelling móg en mót radicaal zijn al betekent dit een nieuwe oriëntatie van het christen-zijn en dus van het kerk-zijn. Het eerste deei staat in het teken van het industriepastoraat (de auteur is industriepas tor in de Umond). Het tweede deel gaat over de basisbeweging van kritische groepen en gemeenten Het gaat hem om een werkelijke confrontatie en communicatie tussen bijbel en samenle ving in al haar facetten. Met tekeningen van Willem Hessels. pbk. 1 24.90 f (verkrijgbaar bij uw boekhandelaar) UITGEVERIJ POSTBUS 84176. 2508 AD s-GRAVENHAGE Nu de vakanties duur worden, een laag geprijsde, goed verzorgde INTERKERKELIJKE REISORGANISATIE DRIEBERGEN Stichting v.d. gezamenlijke kerken ISRAËL, TURKIJE, EGYPTE, GRIEKENDLAND>^2.„ EUROPA: SMTSUSEÏ Goede hotels. In prijzen alles inbegrepen. Gezinsrelzen. - Ook speciale jeugd- en bejaardengroepen. Kinderreductie. Gratis reisgidsen. W, IRO PB 91 3971 AB Driebergen tel. 03438-15122 grim* uil de vorig* mm Han* Bourn* lummlilng) EEN KIMO IS ONS GEBOREN 3* «ruk. 200 Wz geb 27,50 E*f vefraaaand* verztmelmg gedichten, le deren. varhalen an ovardanfcmgan rond het KeraHeaa» Autaurj J J. Buitfi Tom Haas lapaO. Qodtned Bomana. Jaap Z/iatra C. Riinaóorp a.a. Tekeningen. Otto Dicka KERSTFEEST 216 Mr. get). IH.go öorneode verhelen an ge^chten van Nat öanachop, Co I Hart, liasbath Lama. Anna Ooatarbroak-O/taehun a.a Aan Roraljn KLEIN DRIELUIK VOOR KERST 2e druk. 88 t*z.. 10.40 Dn* Kar alverhalen van de Mtinda Amtter- damsa schh|v*r Er was gaan piaala in da bot. De Engat m hat waranhun. Hat name wondar Varkn/gbaar in da boekhand*' Q^3] KOK KAMPEN De Amsterdamse studentenpredi kant Lodelwijk Rlngnalda in Voor lopig: In Indonesië hebben Nederlandse jongens ontdekt waartoe zij tijdens de politionele acties ln staat waren tegenover 'ploppers'Ze durven hierover niet te vertellen, ze hebben het diep weggestopt en moeten er wel mee leven. In Vietnam hebben Ameri kaanse jongens ontdekt waar zij te genover 'spleetogen' toe ln staat wa ren (My Lay). Tot op vandaag lopen zij rond met gruwelijkheden die uit hun handen kwamen en waarvoor zij geen gehoor krijgen. Ik denk dat hier de kerk voor is en lk verlang dan ook met mijn hele hart om 'verzameld' te worden in een kring om mij heen die mij beschermt tegen mijzelf. Want als de grote verzoeking komt. gaan we stuk voor stuk voor de bijl, dat wil zeggen we worden beul. aangever, collaborateur, meehuiler. Onze demo cratie en onze vrijheid, die we ons kunnen permitteren omdat we rijk zijn en machtig, verdwijnen dan als sneeuw voor de zon. Vrienden van vandaag leveren ons morgen over en omgekeerd! Dit ls de echte angst, zegt de bijbel, het werkelijke dilem ma. Als wij pratemover 'rood of dood' en dergelijke dan verbleekt dat bij de bijbelse vraagstelling. Het volk Israël ln ballingschap besefte dit en zo zong het de psalmen die wij overdreven vinden: „Ik smacht naar Oods voor hof', „bewaar mij. Heer". De ontdek dat de jonge generatie van vandaag deze dingen weer aanvoelt, intuïtief. Zij verlangt dan ook met een grote schreeuw naar gemeenschap, gebor genheid voor jezelf bewaard te worden, want Je schrikt je dood van jezelf, veel meer dan voor wat ook! Volstrekt terecht zegt de jonge gene ratie dan ook die kerk vaarwel waar deze existentiële gevoelens ln godde loze zelfverzekerdheid en moralisme zijn weggespoeld. Gandhi heeft eens gezegd: We hebben gezien wat de atoombom de overwonnenen heeft aangedaan! Conclusie: de Inwoners van Nineve deden boete, dat wil zeg gen zij zagen dat andera hun stad onherroepelijk ten onder zou gaan! Zullen wij evenals Jona moreel ver ontwaardigd blijven toekijken? Of zullen we ln onze eigen boodschap gaan geloven, dat alleen de veront moediging de weg vrij maakt voor daadwerkelijke en praktische stap pen? Alleen wie werkelijk wil, zal er namelijk toe kunnen komen. Eenwording (1) Ds. A. M. Lindeboom publiceerde ln het Gereformeerd Kerkblad voor Drenthe en Overijssel 24 stellingen, waarom hij niets voelt voor Samen op Weg met de hervormden, waaronder deze: Prof. dr. G. P. van Itterzon bisschop honoris causa XIII. Er zijn in de Gereformeerde kerken reeds drie dominees, die open lijk de Opstanding van Christus looc henen. terwijl, voorzover bekend, geen enkele kerkelijke vergadering een hand uitsteekt om hiertegen iets te doen. XV. Terwijl voor enige Jaren op een herv.-geref. synode met een zekere ophef werd verklaard dat er geen vrijzinnig-gereformeerden waren. Is deze bewerking nu door onloochen bare feiten achterhaald. XVI. De vrijzinnig-gereformeerden zijn ln opmars. XVII. Het één worden van twee ker ken met leervrijheid is op deze ma nier een kwestie van pratisch beleid geworden, waaraan geen positieve betekenis kan worden toegekend. XVIü. Het één worden van twee ker ken met leervrijheid, en dat dan tege lijk voorstellen als iets heel moois, is in strijd met alle kerkelijke voor schriften van het nieuwe testament en vooral met Joh. 17:21. Eenwording (2) Verrassend is daarentegen in Kerk nieuws de onthulling van ds. H. J Hegger (die zonder zich tot nu toe bij een andere kerk aan te sluiten, in 1979 de gereformeerde kerken ver liet): De reden daarvan was dat die kerk zich volgens mij aan een onwaarach tigheid schuldig maakt. Ze beweert nog steeds trouw te zijn aan Schrift en belijdenis. En ik ben overtuigd dat ze in verschillende wezenlijke punten de weg van de Drie Formulieren van Enigheid verlaten heeft. Maar ik ben nog steeds bezig met die vraag of ik mij toch niet moet aansluiten bij een kerkinstituut. En ik ben steeds meer geneigd te denken dat ik lid moet worden van de Nederlandse Her vormde Kerk. Ik heb daar verschil lende bijbelse gronden voor, die ik hier echter niet kan uiteenzetten. Jubilea Hervormd Weekblad wijdt een the manummer aan prof. dr. G. P. van Itterzon, die 11 december tachtig jaar geworden is, nog steeds actief als vraagbaak voor velen, vooral op het gebied van het kerkrecht, en die nog vrijwel wekelijks bijdragen aan het Hervormd Weekblad levert. Fervent tegenstander van alles wat maar in de verste verte zweemt naar een bis schoppelijke kerkstructuur. Maar dat ontneemt ds. J. P van Roon niet de vrijmoedigheid om te schrijven: ,,Wij kennen in onze kerk niet de bis schopsfiguur. Maar zou onze tachtig jarige anders niet bisschop honoris causa dienen te zijn"? Dit nummer (met verder bijdragen van dr. C. Beze- mer, ds. S. Kooistra, prof. dr. C. van Leeuwen en dr. R. J. Mooi) is aan te vragen Postbus 67, Bameveld. Kerk en Wereld besteedde een the manummer aan het (ongeveer) 75- jarig bestaan van de vereniging van vrijzinnige hervormden. Vijf mensen die niet als vrijzinnig te boek staan, mochten opschrijven hoe zij de toe komst van de vrijzinnigheid zagen: ds. B. J. Aalbers (geref.). ir. J. van der Graaf (geref. bond), J. S. G. den Ou den (r.k Nico Roozen (basisbewe ging) en dr. G. H. ter Schegget. Van de laatste is de kenschets van de vrijzinnigheid als „een oude lieve tan te die vijfenzeventig jaar wordt. Zij mag er best wezen, deze tante met haar gastvrijheid, hartelijkheid, be langstelling en vriendelijkheid, haar zachte, innemende stem en haar wat- ult-de-tijdse tractaties". GEDULD Ook t Nederland op glad ijs door levering aan Taiwan Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Pax Christie meent, dat de Nederlandse regering zich op glad Ijs begeeft door wapenexportor- ders toe te staan, die het gevolg zijn van het feit dat bondgenoten om poli tieke redenen niet kunnen of willen leveren. Pax Christl schrijft dit aan de kamerleden met het oog op het debat dinsdag voer de levering van twee onderzeeboten en materiaal voor kerncentrales aan Taiwan Amerika heeft van de order afgezien omwille van de goede betrekkingen met China. Nederland maakt zich zo afhankelijk van het gedrag van de Verenigde Staten. Pax Christl ls ook bang, dat de overdracht van techno logische kennis aan Taiwan op de duur landen als Chili en Zuld-Afrlka ten goede zal kunnen komen. Dat de werkgelegenheid werkelijk ge baat is bij deze orders, betwijfelt Pax Christl. Het R8V-concem zou er beter aan doen, over te schakelen op de productie van alternatieve technolo gieën voor ontwikkelingslanden. On dernemingen die wapens produceren maken zich daarmee alleen maar af hankelijk, terwijl de obrengsten op langere termijn tegenvallen tegen de achtergrond van het drijfzand waar op dergelijke orders zijn gebouwd, aldus Pax Christl. Materialistische exegese een voortzetting, uitwisselen van ervarin gen ln politieke bijbellezing aan de hand van het „subsersief joods brief je" (K. H. Kroon). 17-18 Januari. Den Alerdlnck, Laag Zuthem (tel. 05290- 541). boekennieuws HET LAND WAAR HET KERSTFEEST BEGON 122 btz. geb I 25.90 Naar i9a-*evwaa gravuta* an takanngan van laraai. Oil boek geeft aan levendig beeld van Judee en GaMea zoaia dat twntig eeuwen gateden uitzag. O* dttcwi|!s zeWzam* gij moet geduldig zljc r. E mo IK' want de komst van de Heer is r fV (Jakobus 5 vers 7-40) p&t m De profeet van gisteren zei: nd tot allen die de moed verloreii ben. Dat was dus belangrijk, Je n& de moed erin houden. Deze ap v0 voegt er Iets aan toe: Je moei htl geduldig zijn. Even verder stel zelfs „het geduld van de proliI aan zijn lezers of hoorders ten t d beeld. Ik denk dat hij daarin 1 had. Je moet als profeet veel i i* hebben, want niet zelden word» M je protesten bedreigd. Jeremla 'd daarvan mee te praten. Het bleet niet bij dreigementen, ze eot elc hem in een put. Dus je hebt i 1111 nodig om in deze tijd op één lijc >be de profeten te zitten. Je loopt de dat sommige mensen je met dt 18 aankijken. Je verstoort hun n I c dromen. Of je zegt zulke dingen gevaarlijk uitzien voor hun bezii 'en dat kennen we allemaal: van w spullen moeten ze afblijven. Je 1 dus moed nodig. Maar je hebt i nodig. Ook geduld. Wat je wilt br,er ken gebeurt niet van de ene dago andere. Die andere dag kan wel ver in de toekomst liggen. Het 11. vaak op of die dag nooit komt. om verliezen mensen ook vaaïpb' geduld. Ze gaan er op los slat worden steeds heftiger en ze d steeds gewelddadiger oplo.' voor de problemen aan. Ze sle niet met het ware Inzicht a wereld. Het ware inzicht is t- met de komst van de Heer. Datfcde ook nog al lang duren, zeggen we n I kan best. Maar in zekere zin komst ook nabij. Hij komt al a weer met moed en geduld aan d gaat. Dat is eigenlijk de weg i langs Hij komt. Hij trekt ons j eind en dan gaan we het zien. niet hopeloos, ook al duurt het la dan we dachten. We mogen n hebben en zo komt Hij. VOORBUGANGE o. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Vriezenveen (toez.), Goossen te Mastenbroek Afscheid van Den Bosch: H. J. hof ber. te Leeuwarden Intrede te Ginneken: P. A. El bosch uit Amersfoort en F. V. maker. kand. uit Breda (beider b tiging reeds vanavond). GEREF. KERKEN (VRIJG) Bedankt: voor Rijswijk (ZH> J der Haar te Gouda !)i Ito |ttr Bet CHR. GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Middelburg! K Brandsma te Drachten GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Scherp-enzeel A. gerland te Krabbendijke BAPT. GEMEENTEN Aangenomen: naar Apeldoorn S leveld te Enschede. Tutu Desmond Tutu. secretaris-gent van de Zuidafrikaanse raad var ken, is de Alexander S. Onassi» toegekend. Hij krijgt de prijs (201 gulden) voor zijn „grote bijdrage de wereldwijde strijd tegen rasse criminatie en de moedige m waarop hij een vreedzaam san ven eist van blanken en zwart Zuid-Afrika." De prijs werd int ter ere van de zoon van de bek! scheepsreder Aristoteles Onassa 1973 kwam hij bij een vliegtuigc p| luk om het leven Ds. G. Boer Ds. G. Boer uit Hoevelaken gaal werelddiakonaat van de Nederlai hérvormde kerk leiden. Hij volf T. van Weelie op. die per 31 juli zijn functie neerlegt Ds. Boer (3 sinds 1977 speciaal belast met bevorderen en begeleiden van tacten tussen de Molukse en dl derlandse kerken in ons land. I voor was hij zes jaar werkzaal Ambon als docent nieuwe testai aan de theologische hogeschool de Molukse protestantse kerk, zonden door de gereformeerde dingsbond in de hervormde kerk is een zoon van de vroegere vooit van de gereformeerde bond, dl Boer. J. Steegmans De roomskatholieke bisschoj hebben drs J Steegmans. burgen ter van Bunnik, benoemd tot vo« ter van de stichting vastenactie het voorjaar organiseert deze s ting steeds een campagne ter oj steuning van de armsten in de d wereld. In 1980 bracht de actie miljoen gulden op. drs Steegü was vroeger onder meer directeui het „Contact der continenten, volgt nu mr. C. Schelfhout op d) vastenactie zeven jaar heeft gek voi Mag dat wel van de bijbel? niet (meer) gehuwden m.m.v. ds Timmers, zaterdag 17 januaril 16.30 uur. Toerustingscentrunt.k den (tel. 033-943244) Christus, de alpha en omeffc belstudieweekend. 16-18 januari, teel Rhederoord, De Steeg (tel 9104).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2