Oecumenische lening
aan commune in China
Leven en leer van Eduard Pijlman
dl§
Een 'gemengd'
huwelijk
Trouw
KERK IN DE WERELD
VAN DA Ai
Pensioen gedeeltelijk
invalide predikanten
Finse lutheranen
tegen samenwonen
Zendingsdag
voor jongeren
Centrum moderne devotie
De EO
over
de grenzen
VOORBUGANi
Collecte voor Italië
in kerstnachtdienst
WOENSDAG 10 DECEMBER 1980
KERK
TROUW/KWARTET
door A. J. Klei
Vandaag gaat het over een boekje,
dat ik zonder het geringste
voorbehoud krachtig kan
aanbevelen. Dit laatste zal
niemand verbazen, wanneer ik
meedeel dat ikzelf bij de
totstandkoming van dit boekje
ten nauwste betrokken ben
geweest. Het heet: „Leven en leer
van Eduard Pijlman" en het
verscheen ter gelegenheid van zijn
afscheid (wegens emeritaat) als
predikant van de
Keizersgrachtkerkgemeente te
Amsterdam.
In "t begin van de herfst nam ik op
verzoek zitting in de Commissie
Afscheid Pijlman (CAP). Ik dacht
argeloos, dat ik me daar geen buil
aan kon vallen: we sparen voor
een luie stoel of een reis naar 't
heilig land, we wijzen een
welbespraakte ouderling aan om
het cadeau aan te bieden en klaar
is Kees. Helaas bleek dominee
Pijlman op het denkbeeld
gekomen te zijn. dat hij geen
Eduard Pijlman, getekend door
Bart Thijs. Overgenomen uit
„Leven en leer van Eduard
Pijlman".
afscheidsgeschenk begeerde. Dit
is een oud domineestrucje, ze
weten drommels goed dat de
geliefde gemeente toch wat geven
wil en op deze manier vergroot je
de kans op een aardiger
aandenken dan een saaie stoel of
een vermoeiende reis.
Intussen zaten wij er maar mee. Er
moest diep nagedacht worden in
de CAP en daar deed ik dapper
aan mee. Dit leidde ertoe dat wij
besloten een boekje te doen
samenstellen, dat een beeld zou
geven van Pijlmans doen en laten
vóór en tijdens zijn
ambtsbediening en zou openbaren
hoe hij het klaar had gespeeld,
binnen de rechtlijnige
gereformeerde kerken een
basisgroep-achtige gemeente
(want zoiets is de
Keizersgrachtkerkgemeente)
overeind te zetten en te houden.
Om dit te verwezenlijken werd een
tweede commissie in het leven
geroepen, de Commissie Boekje
Pijlman (CBP).
Ook van de CBP werd ik lid.
Eenmaal op het commissoriale
pad. wist ik van geen ophouden.
Een van de eerse dingen die ik in
CBP-verband deed. was het
verzinnen van de titel „Leven en
leer van Eduard Pijlman".
Niemand vond hem mooi. maar ik
heb netzo lang doorgedramd tot
ze mij m'n zin gaven. Ik vond hem
namelijk wel mooi en wel hierom.
In mijn kast staat een boekje dat
..Leven en leer van dr. C.
Steenblok" heet en zowel dr.
Steenblok als drs. Pijlman begon
zijn loopbaan als predikant van de
gereformeerde kerk te Lopik,
vandaar. Verder hebben beiden
niets gemeen. Dr. Steenblok rukte
steeds verder op naar rechts en
verzeilde in de gereformeerde
gemeenten, terwijl drs.
Pijlman Ach, laat ik daar maar
over ophouden, we kennen allen
zijn praatjes in de rechter
bovenhoek van deze pagina.
Tot zover over de titel (met 't oog
op andersdenkenden is er ook nog
een hupse ondertitel bedacht).
Gaan wij thans over tot de inhoud
van „Leven en leer van Eduard
Pijlman". Na het door mij
vervaardigde Woord vooraf komt:
Het leven van Eduard Pijlman,
geschreven door
studentendominee Bernard
Rootmensen. Uit diens verhaal
maak ik op dat Pijlman niet. zoals
Steenblok, de achterkamer van de
Lopikse pastorie gebruikte als
garage. Eduard had toen trouwens
geen auto. Wel onderduikers, en
dat heeft hij geweten.
Voor het tweede hoofdstuk. De
leer van Eduard Pijlman, trok de
CBP een gediplomeerde
godgeleerde aan: Martien
Brinkman, verbonden aan de
Vrije Universiteit. Hij was
gepromoveerd op de theologie van
Pannenberg en deed nu zijn best,
die van Pijlman te snappen. Het
derde hoofdstuk is van Bart Thijs,
godsdienstleraar en van 't begin af
betrokken bij het werk van de
Keizersgrachtkerkgemeente in
haar huidige vorm. Bart Thijs
gaat met een streng soort
genegenheid op zoek naar de ware
Pijlman en komt dan terecht bij
een persoon die het woord
„structuur" niet kan horen. Daar
had ik al een vermoeden van.
Zelf leverde ik een bijdrage over
Eduard Pijlman als schrijver en
ten slotte is in het boekje
opgenomen het interview met
dominee Pijlman dat ik maakte
voor het blad Kerkinformatie en
dat ik geheel belangeloos (voor de
scheidende Pijlman was me
werkelijk niets te veel!) afstond
voor „Leven en leer van Eduard
Pijlman". Daarin vertelt hij zelf
hoe het allemaal begonnen is met
die diensten in de
Keizersgrachtkerk en daarmee
komt het boekje op bijna honderd
pagina's.
Wie dit alles in huis verlangt (en ik
hóóp met het voorgaande zulk een
verlangen gewekt te hebben): het
boeiende en gevoelige relaas van
Bernard Rootmensen, het
levendig en duidelijk betoog van
Martien Brinkman, de
openhartige en sierlijke
uiteenzetting van Bart Thijs en
mijn stukjes, waar ik erg mijn best
op heb gedaan wie dit alles
wenst te lezen, moet 12.50
storten op gironummer 467 55 75
t.n.v. gereformeerd wijkcentrum.
Amsterdam, met vermelding:
boekje Pijlman. Men krijgt dan
„Leven en leer van Eduard
Pijlman" franco thuisgestuurd en
het eerste wat de ontvanger zal
opvallen is, dat uitgeverij Ten
Have te Baarn dit meesterwerkje
een passend uiterlijk heeft
geschonken.
VERMANING
Van een onzer verslaggevers
AMERSFOORT De oecumenische coöperatieve ontwikkelingsbank (EDCS) heeft besloten
een lening van een miljoen gulden te verstrekken aan de Sjam Tsun-commune in de Chinese
Volksrepubliek, niet ver van Hongkong. Het geld wordt gebruikt voor het verbeteren van de
visvijvers van de commune. Dit is een van de besluiten die het bestuur van de EDCS heeft
genomen tijdens zijn jaarlijkse vergadering de afgelopen twee dagen in Amersfoort. De EDCS
is in die stad gevestigd.
In de Sjam Tsun-commune wonen
ongeveer vierduizend gezinnen. Het
oecumenische geld komt vooral een
brigade in de commune ten goede.
Deze Tai Sun-brigade telt honderd
tachtig gezinnen. Zij willen met het
geld de vijvers uitdiepen, de sluizen
verbeteren en de aankoop van jonge
vis uit Hongkong financieren. De vij-
DEN HAAG De raad voor de predi
kantspensioenen van de hervormde
kerk gaat in de komende tijd de mo
gelijkheid bezien van een gedeeltelijk
invaliditeitspensioen voor predikan
ten. Tot nu toe kent de hervormde
kerk alleen algehele invaliditeit van
predikanten, omdat de gemeenten in
het algemeen niet uit de voeten kun
nen met een predikant die slechts
gedeeltelijk arbeidsongeschikt is. Nu
echter in de kerk de figuur van de
predikant met een beperkte werktijd
zijn intrede heeft gedaan, rijst de
vraag of in een gemeente die geen
predikant met volledige werktijd no
dig heeft, een gedeeltelijke invalidi
teit met een gedeeltelijk invaliditeits
pensioen geen oplossing zou kunnen
bieden. De betrokken predikant zou
dan een gedeeltelijk traktement aan
gevuld krijgen met pensioen.
waarin opgenomen: De Rotter
dammer, met Dordt8 Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leldse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wiöautstraat 131 Amsterdam
tei 020-5629444
teie* 13006
Postgiro 66 00 00
Bank Ned Credietbank
Rekeningnr 23 00 12 574
Gemeentegiro Amsterdam
X11000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel. 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
tel 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
Westblaak 4
Rotterdam
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tel 070-469445 (redactie)
tel. 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
tel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen.
Per maand 16,98
Per kwartaal 50.95
Per half jaar 101,90
Per jaar 201,60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop-
dr&Chten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t/m vrijdag Op
zondag van 18-20 uur telef. 020-
5622797
Opgave mini-advertenties tel
020-5626262 of schriftelijk aan
Mmi-Adv afdeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM.
Adreswijzigingen uitsluitend
schriftelijk aan onze Amsterdam
se adressen
vers worden gevoed met zeewater uit
de Chinese zee.
De lening is de grootste uit de ge
schiedenis van de EDCS. die in 1975
is opgericht. Sinds de wijziging in de
politiek van de Chinese volksrepu
bliek hebben verschillende contacten
plaatsgehad tussen de wereldraad en
de protestantse kerk in China. De
lening waartoe nu is besloten is ech
ter een belangrijk tastbaar bewijs
voor de groeiende belangstelling die
de oecumenische organen hebben
voor de christenen in China. De Ang
licaanse bisschop K. I. Ting heeft een
bezoek gebracht aan de commune
van Sjam Tsun om zich op de hoogte
te stellen. Hij heeft daar gesproken
met vertegenwoordigers van de
EDCS en de voorgenomen lening
goedgekeurd.
Oorspronkelijk wilde de Sjam Tsun-
commune vijf miljoen dollar lenen.
Zij had daartoe contact opgenomen
met een Japans multinationaal be
drijf. De voorwaarden waarop de Ja
panners de lening wilden verstrekken
waren echter weinig voordelig voor
de commune. Via kerkelijke organen
in Hongkong klopte de commune
daarop aan bij de wereldraad van
kerken, die de Chinezen doorstuurde
naar de EDCS. In overleg met de
wereldraad bracht de commune het
leningbedrag terug tot 2,1 miljoen
dollar. De wereldraad wil 1.6 miljoen
uit andere bronnen, via een consorti
um trachten bijeen te brengen. De
resterende vijfhonderdduizend komt
uit de EdcS.
Het geld daarvoor komt uit kerkelij
ke beleggingen en uit verenigingen
die de EDCS steunen. In ons land
opereert de NVOC (Ned. vereniging
voor steun aan de oecumenische ont
wikkelingsbank) die met zijn 2,5 mil
joen gulden een kwart van het aande
lenkapitaal van de EDCS levert. In de
Bondsrepubliek zijn inmiddels zes
van zulke steunorganisaties opge
richt, die samen voor twee miljoen
mark goed zijn. In de Verenigde Sta
ten begint in januari een steunorgani
satie voor de EDCS te werken. Het
akkoord daartoe is gisteren in Amers
foort getekend.
Garnalen
In de vijvers van de commune wor
den garnalen en grote zeevissen ge
kweekt. De commune is niet christe
lijk en voorzover de EDCS weet wo
nen er in de commune ook geen chris
tenen. De directeur van de EDCS
Adrian St. V. Wijemanne uit Sri Lan
ka. begreep echter dat de Chinezen er
geen bezwaar tegen hebben „christe
lijk" geld aan te nemen.
De EDCS geeft alleen leningen op
zachte maar zakelijke voorwaarden.
HELSINKI (PNHK) De synode van
de evangelisch-lutherse kerk van Fin
land heeft besloten er bij de Finse
regering op aan te dringen stappen te
ondernemen die er toe zullen leiden
dat het voor paren niet langer finan
cieel voordeliger zal zijn ongehuwd
samen te wonen. Op dit moment is
het ongehuwd samenwonen in Fin
land in een aantal gevallen fiscaal
voordeliger dan het gehuwd samen
wonen. De evangelisch-lutherse kerk
van Finland ziet hierin een gevaar
voor huwelijk en gezin.
De synode is van mening dat door de
toeneming van het aantal ongehuwd
samenwonenden de positie van vrou
wen en van de kinderen die uit deze
relaties geboren worden, verzwakt
wordt.
In Finland woonde verleden jaar ne
gen procent van alle paren ongehuwd
samen.
Leven, een avontuur (cultuurfilo
sofisch, religieus en vanuit eigen per
soonlijke ervaring), 2-4 januari,
Woodbrookers, Barchem (tel. 05734-
443).
Alleen leven, voor alleenstaanden,
30 december-2 januari. De Essen-
burgh, Hierden bij Harderwijk (tel.
03413-1841).
door J. Ridderbos Nic.zn.
Het pastoraal beraad in de drie
zuidelijke provincies heeft een
aantal aanbevelingen gedaan met
betrekking tot het „kerkelijk ge
mengde huwelijk". De samenvat
ting in deze krant (5 december)
geeft de indruk dat het om zeer
zinnige aanbevelingen gaat. Ik
hoop dat deze aanbevelingen ook
boven de grote rivieren doordrin
gen en doorwerken
Persoonlijk vind ik het jammer
dat niet een van de aanbevelingen
is geweest dat de kerken met on
middellijke ingang ophouden om
te spreken over „gemengd" ge
huwd Hoe neutraal die term ook
gebruikt kan worden, toch kan er
in die term gemakkelijk iets ge
hoord worden van: gemengd, dat
is niet ongemengd, dat is niet zui
ver. In een bepaald spraakgebruik
en in een bepaald politiek systeem
is een gemengd huwelijk een niet-
arisch huwelijk, zelfs een verbo
den huwelijk. Gemengde gevoe
lens zijn niet de meest plezierige
gevoelens. Bovendien blijkt voort
durend in de praktijk, dat ge
mengd zwemmen wel kan, maar
gemengd dopen niet. Terecht
waarschuwt het beraad tegen ver
menging van liturgische vormen.
Maar werk je die vermenging zelf
niet in de hand door zo'n huwelijk
te betitelen als kerkelijk ge
mengd?
Mijn voornaamste bezwaar tegen
de term is dat de term pastoraal
onberaden is. Als kerken en als
families kunnen we met gemeng
de gevoelens aankijken tegen zo'n
huwelijk en we kunnen op zo'n
huwelijk een etiket plakken. In
het pastoraat zullen we eerst moe
ten vragen, niet wat wij, maar wat
zij ervan vinden. Dan blijkt dat
zo'n term helemaal niet aansluit
op de belevingswereld van deze
gehuwden.
Natuurlijk weet ik dat de term een
vertaling is van mixta. Met een
mixer doen we sommige echtpa
ren een plezier op hun trouwdag.
Ik betwijfel het of er één echtpaar
ls dat zo'n term op het verlanglijs
tje heeft staan.
Ik ben er dankbaar voor dat dit
beraad zogenaamde „interkerke
lijke" huwelijksdiensten en doop-
dlensten afraadt. Mijn vraag:
moet dan ook de term interkerke
lijk gehuwd of oecumenisch ge
huwd worden ontraden? In feite is
oecumene een neutraal woord in
de zin van de (gehele) bewoonde
(wereld). Dus kan met de term
oecumenisch ook een huwelijk
met een bewoner van die wereld
worden aangeduid, die een andere
godsdienst of levensovertuiging
heeft.
Drs. J. Ridderbos Nic.zn. is gere
formeerd predikant te Nijmegen.
Van een onzer verslaggevers
AMERSFOORT Veel jonge men
sen zijn geïnteresseerd in zendings-
en evangelisatiewerk. Om die betrok
kenheid te vergroten en mogelijkhe
den aan te reiken om vanuit en in de
plaatselijke gemeenten hiermee be
zig te zijn, hebben een aantal organi
saties in de rechtervleugel van de
hervormde kerk een jongerenzen-
dingsdag belegd.
Deze dag wordt zaterdag 3 januari in
Amersfoort gehouden. Duizend jon
geren worden verwacht. Over het the
ma van de dag „Leerling en getuige
zijn" spreekt Chua Wee Hian, secreta
ris van de internationale evangeli
sche studentenbeweging IFES, uit
Londen. Andere sprekers zijn jeugde-
vangelist Gert van den Bos uit Ede en
ds. C. Trouwborst uit Vlaardingen.
Ook zullen enkele jongeren die in
opleiding zijn voor zendingswerk of
actief zijn in de evangelisatie, vertel
len over hun motieven, werk en
plannen.
In kleinere groepen worden tien keu
zeprogramma's afgewerkt. In deze
keuzeprogramma's wordt uitvoerige
informatie gegeven over een bepaal
de vorm van zending of evangelisatie,
zoals medische zending, werelddiako-
naat, werk onder verslaafden, onder
moslims, op campings, jeugdevange-
lisatie.
De dag is van half tien tot vier uur in
„De Flint" te Amersfoort. De organi
serende instanties zijn de gerefor
meerde zendingsbond, de hervormd-
gereformeerde jeugdbonden en de
hervormde bond voor inwendige zen
ding.
DEVENTER (ANP) Inspelend op de
toegenomen belangstelling is in De
venter een centrum voor modeme
devotie opgericht. De initiatiefne
mers. pater dr E. Genneke, mr dr H.
H. Schoemaker en drs A. Frequin,
hebben bekendgemaakt, dat het cen
trum voorlopig zal worden onderge
bracht in het broederklooster in De
venter.
Moderne devotie, een beweging die
bijna zeshonderd jaar geleden in
gang werd gezet door Geert Groote,
predikt een christelijke levenshou
ding waarin levensverdieping, een
kritische trouw en navolging van
Christus centraal staan. De leer heeft
tweehonderd jaar lang een grote in
vloed gehad op denken en leven In
grote delen van West-Europa. Na de
dood van Groote in 1384 ontstonden
op tal van plaatsen in ons land ge
meenschappen van moderne devo-
ten, van waaruit zeker honderd kloos
ters werden gesticht.
Volgens pater Genneke is de belang
stelling voor de devotie zo sterk toe
genomen, dat hij in een jaar tijd meer
dan honderd spreekbeurten over het.
onderwerp heeft moeten houden.
„Ook verschijnen er steeds meer fol
ders en artikelen. Daarom vonden wij
het verstandig om al die activiteiten
in een centrum te bundelen. Dat kon
niet anders dan in Deventer zijn, de
stad waar Geert Groote 44 jaar lang
inspireerde tot een dergelijke belang
rijke beweging", aldus pater Gen
neke. T
door Alderl Schipper
Ruim tien jaar geleden ging de om
roepwereld plotseling open voor een
groep dilettanten op dit terrein. De
Evangelische Omroep was geboren
en deze begon met zijn boodschap in
het achterhoofd flink om zich heen te
bazuinen. Dat leverde een zeer be
hoorlijk aantal begunstigers op (de
EO is een stichting en heeft dus geen
leden, zoals de NCRV). Dat aantal ls
inmiddels tot 220.000 uitgegroeid en
de EO mag zich de snelst groeiende
omroep noemen.
Zoals wel vaker bij nieuwelingen het
geval is, greep ook de EO elke moge
lijkheid die op zijn bureau kwam
geestdriftig aan. Dat heeft geleid tot
een reeks moeilijkheden en stommi
teiten. Maar het dilettantisme ver
klaart ook de frisheid, waarmee de
EO vaak werkt.
Zakelijk
Onder de nieuwe activiteiten waren
er verschillende die niet „mochten"
van de omroepwet en daarom hebben
de EO-bestuurders een aparte stich
ting opgericht onder de naam 3xM. In
de stichting worden het hulpwerk
Metterdaad en allerlei werkzaamhe
den op het gebied van gesproken en
geschreven woord in binnen- en bui-,
tenland ondergebracht. De letters
„3xM" staan voor „More Message in
the Media", dat betekent zoiets als:
meer evangelie in de media.
Je zou het niet zo gauw verwachten,
maar de EO wordt op en top zakelijk
geleid als betrof het een echte onder
neming. Verantwoordelijk daarvoor
is EO-directeur drs. L. P. Dorenbos
(38), die zich met zijn medewerkers
geestdriftig op alle activiteiten stort,
die hij als omroepbaas op zijn bureau
krijgt.
Dorenbos heeft een eenvoudige ver
klaring: „In de doelstelling van de EO
staat de verkondiging van het Evan
gelie centraal en die verkondiging
gaat per definitie gepaard met de
daad." Hij geeft een uitvoerige theo
logische uiteenzetting uitgaande van
het hebreeuwse woord 'dabar'. „Dat
betekent woord en daad," doceert hij.
„Het is een twee-eenheid, maar het
traditionele christendom heeft die
begrippen te veel uit elkaar gehaald."
De eerste stap die de EO buiten de
omroepwereld maakte was het opzet
ten van de hulporganisatie Metter
daad. Als er ergens nood is, willen de
beurzen in Nederland vrij gemakke
lijk opengaan. De EO is daar op inge
sprongen, hetgeen geleid heeft tot
honderden projecten in de derde we
reld, waaronder' de bouw van een
dienstencentrum in het Oegandese
Mbara en een gedeeltelijk mislukte
hulpactie in Thailand onder de Cam
bodjaanse vluchtelingen in de kam
pen in dat land.
Naast het officiële programmablad
van de EO, Visie, geeft de EO een
familieblad, Alpha, uit, waarin weer
advertenties verschijnen van de Re
formatorische Politieke Federatie,
die geleid wordt door EO's Meindert
Leerling.
Dienstbetoon
Op 13 augustus verschenen EO-voor
zitter ds. W. Glashouwer en een
vriend van ds. J. C. Marls, de Hilver-
sumse ondernemer G. Middelhoven,
voor notaris P. Sneep in Schiedam
om daar de stichtingsactie te passe
ren van de Stichting Evangelisch
Dienstbetoon. Het doel van de stich
ting wordt in de akte omschreven als
„bevordering, in de ruimste zin des
woords, van de verkondiging van het
Koninkrijk Gods door de prediking
van het Evangelie van Jezus Christus
door middel van het gedrukte en ge
sproken woord en metterdaad door
evangelische hulpverlening." Als
voorbeeld noemt artikel twee: boe
ken, brochures, bladen, folders, perio
dieken, grammofoonplaten, geluids
cassettes en adviserende, financiële
en daadwerkelijke evangelische hulp
verlening.
Directeur Dorenbos ziet een welva
rende onderneming voor zich en is
van mening dat de nevenwerkzaam
heden van de EO op den duur wel
eens het eigenlijke EO-omroepwerk
kunnen overvleugelen. Hij vertelt dat
de EO nu al evangelisatieprogram
ma's uitzendt naar China. Maar dat is
nog pas een begin. De energieke EO-
directeur denkt al aan het satelliet
tijdperk.
Boeken
De uitzendingen die de EO-tv heeft
gemaakt over de Bijbel zijn of wor
den op cassettes overgebracht, die
gebruikt kunnen worden bij bijbels
onderricht in ons land. Daarnaast wil
de EO dit materiaal bewerken voor
gebruik in het buitenland. Verder
geeft de EO boeken uit, die gebaseerd
zijn op de uitzendingen. Er zijn in
middels boeken verschenen over het
ontstaan van de wereld en van de
Bijbel. Om deze boeken heen wordt
gewerkt aan een museum, een soort
tweede Bijbels Museum in ons land.
De begunstigers van de EO reageren
geestdriftig op de omvangrijke plan
nen van hun omroep. Een publikatie
in het. blad Alpha en een collecte op
de EO-iamiliedag brachten al 800.000
gulden in het laatje.
ken die de mensen tegen hun zin over
zich heen krijgen.
Vorige maand hield de EO een media-
congres in de Amsterdamse RAI.
waar deelnemers uit verschillende
landen bij betrokken waren. De EO
wil binnenkort vijftien jonge media
werkers naar ons land halen om hier
een verdere training te krijgen. Op
hen heeft Dorenbos hoop gevestigd
voor het bewerken van EO-films voor
de derde wereld.
Zojuist heeft de EO
al een jonge Nlgeriaan naar zijn land
teruggezonden met de nieuwste vi-
deo-apparatuur om daar in EO-stijl
te gaan werken.
Een deel van dat geld kan gebruikt Tehuis
worden voor het plan om een wereld-
wijde club van mensen met wereld-
ontvangers op te zetten. Ook worden
er straks programma's met een evan
gelische strekking uitgezonden van
uit Quito, de Voice of the Andes.
De produkties worden ook in het bui
tenland op prijs gesteld. Al enkele
malen kregen EO-programma's inter
nationale prijzen.
Werklozen
Maar de EO wil ook in Nederland
meer aan de slag. Directeur Dorenbos
wijst op het groeiende aantal werklo
zen in ons land. Die wil hij inschake
len als goedkope krachten bij het
opzetten van zijn hulporganisatie
Metterdaad. Dat hij zoveel weerklank
vindt komt volgens Dorenbos door
dat er een groeiende behoefte bij de
mensen is aan een individuele bele
ving van het gelof. Zij vinden veelal
in de kerk geen houvast. Volgens Do
renbos komt dat door politieke pre-
Ik geloof dat het spelletje „vel
heet. Je noemt een woord en
moet er twee, drie of meer
betekenissen van opnoemen,
hierop bij het lezen van het
..vermaning". Bij vermaning
aan de goede woorden van
vader. Die gaf ons altijd veel
vermaningen, en terecht, al
dat in die tijd niet altijd in.
tweede denk ik bij het woord
vermaning aan het Griekse wo$
ervoor, dat merkwaardigei
„troost" betekent. Ten derdei
aan een doopsgezinde kerki
want zo'n kerkdienst noemem
doopsgezinde geloofsgenoteni
vermaning", maar dat kunt u
nakijken in het prachtige
pas over hen verschenen is. Ini
vierde geval is het eigenlijk gi
abstract woord meer, maar
Tjerk Vermaning heet de mani
bedoel en die u ook kent van al]
archeologische vondsten in Di
Jarenlang is erover getwist of
wel echt waren. De „deski
die er zogezegd voor gestudt
hadden en die dus een naam
op te houden, vonden van ni(
ging eronderdoor en werd
beschuldigd van vervalsingei
zou ze zelf, zij het heel knap,
hebben om op die manier de
van een rasechte vinder van
oude overblijfselen van cultui
oogsten. Nu is dat allemaal
en Tjerk Vermaning is door het1
gerechtshof van Leeuwarden
vrijgesproken van deze
beschuldigingen. Dat is dan dat
vrijspraak wordt natuurlijk nit
even grote koppen in de krante
opgenomen als de beschuldigt]]
eertijds. Zo zijn onze manieren
Beschuldigingen zijn intrigeren
en meer nieuws voor onze nieui
gierigheid. Wel zal het mij benk
of er nu ook een officieel eerhen
van Tjerk op volgt. Het is zo pi.:
voor de officiële archeologen.»
commissaris van de koningin in
Drente. Nou breekt mijn klomp (fan
was het dan niet veel pijnlijker _K
Tjerk om indertijd op die mank
een soort oplichter aan de kaak
gesteld te worden? Over verir.a:
gesproken.
nV
-U» het
hawnxtt
■k 1. raad
Van een onzer verslaggevers
APELDOORN De opbrengst van
de collecte in de kerstnachtdienst
wordt in Apeldoorn dit jaar bestemd
voor het Rode Kruis. De nadere be
stemming ls de hulp die geboden
wordt aan de slachtoffers van de
aardbeving in Italië. Dit besluit werd
genomen door de centrale gerefor
meerde en hervormde evangelisatie
commissies, die een aandeel hebben
in de voorbereiding van deze kerst
nachtdiensten. Zij tekenen hierbij
aan, dat volgens een NIPO-onderzoek
in 1978 in Nederland meer dan vier en
een half miljoen mensen een kerst
nachtdienst hebben bezocht, en zij
hopen dan ook, dat meer kerken het
Apeldoornse voorbeeld zullen volgen.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK De!
Beroepen: te GendtLent ito
J. Seeleman te Brouwershaf
Bedankt: voor Streefkerk I
Mouthaan te Nunspeet; vootJUfM
graven J. Smit te Hilversum pfffi
one
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Amsterdam-Zuiéll t
A. Doolaard te Veendam-Wild; dd
GEREF. KERKEN (VRIJG.) |l U
Beroepen: te Vlissingen J. W.
Jagt, kand. te Bunschoten; te
lerveen M. A. de Niet te Zuid
J"f
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen: te Gorinchem J.
te Almelo; te Emmen A Hill nkt
Mussel.
VRIJE EVANG. GEM.
Beroepen: te Zeist A.
Amsterdam-Zuid.
l*o
stn
Vera
rtike
Bk:
Ds. D. Bremmer
Op 82-jarige leeftijd is ovei
gereformeerde emeritus-pret
Bremmer te Bruinisse. Ds. I
stond van 1924 tot zijn
1965 achtereenvolgens in
Hoek van Holland. Middelbt
sen, Bruinisse (2e maal), Nun
en Dwingeloo, waarna hij o
jaar hulpdiensten verrichtte
markt.
Ds. P. G. de Vey
Mestdagh
In Wassenaar is op de leeftijd fypeb
jaar overleden ds. P. G. de Vey (wen
dagh. de laatste dertig jaar era ng
predikant. Daarvoor diende
hervormde gemeenten in
waard, Schipluiden,
Rotterdam.
ame
laart
egel
aülee
0 Jgert
Wassen» ikke
ini
Het is niet te miskennen dat de EO
aansluit bij het levensgevoel van
tienduizenden christenen in ons land,
die zich in de zich vernieuwende ker
ken niet zo erg meer thuisvoelen. De
ze mensen zijn bezig van de officiële
kerkelijke structuren te vervreemden
en vinden in de EO een tehuis voor
hun gevoelens. Het is niet toevallig
dat bijvoorbeeld de zo succesvolle
muzikale fruitmand in veel super
markten te beluisteren is. De EO
heeft een eigen sfeer, waarmee hij een
alternatief vormt voor de traditionele
kerken.
Een elektronisch alternatief,
met inbegrip van kerkelijke elemen
ten zoals moreel vermaan, catechese,
preek en collecte. Maar afgezien van
de druk bezochte familiedagen ont
breekt het element van gemeen
schap. dat typisch is voor een christe
lijke kerk. Wellicht past de EO juist
daarom wel in onze tijd van nieuw
individualisme naast behoefte aan
geborgenheid en nestgeur.
Burgerlijke ongehoora
werkdag Kerk en Vrede m.ro'Ien b
dr. W. Verdonk, Leonardo Esq uishc
Jan Delhaas (over belastlnp x>n o
ring), Hans Fun en Paul vanl m lei
ren. zaterdag 13 december 11 (hou
uur, college De Klop, Orinocod
9, Utrecht-Overvecht. Inl. tel oort!
10445 |trd I
Gemeenteopbouw, voor g
meerde predikanten m.m.v. ds
Bavinck, drs. J. J. van Nijen
drs. K. A. Schippers. 5-8 ja
Stoutenburg bij Leusden. Opf
033-943244.
L0
;oi
Verzoek aan onze abo
nees. Uo
van o;
Betaling abonnementsgeld, edact
Onze administratie verzoekt
voor de betaling van het abc
nementsgeld le kwartaal/Jai |Dd
ari 1981 uitsluitend gebruik L.
maken van de u toegezonden
nog toe te zenden accept gü let f
kaart. Hierdoor wordt een chrljl
te verwerking van uw betalt QndeJr
bevorderd. «eei.
Directie Tr»