De ongelukkige bontmuts van Frolow Een misleidend boek van Barthold van Ginkel en J.A.Picar! Trouw Tuinieren schijnt heilzaam te werken Verontruste remonstranten Hoogste kerk in 't geweer tegen het IKV vtufdecomm&detouieuScenuude Manifest van raad van kerken 'Jeugdwerkloosheid, blinde vlek in kerk en samenleving' Islam over verschil met joden en christenen Zionisme en christendom Conferenties Werelddiakonaat een miljoen meer r- - Beraad over christen-Turken -lis Du MAANDAG 8 DECEMBER 1980 door Theo van der Voort Regelmatig verschijnen in het Westen uitgebreide verslagen over plagerijen, arrestaties en veroorde lingen, die de zevendedagsadventisten in de Sow- jet-Unie treilen. Onlangs nog verscheen in „Ar- chiv Samizdata" (uitgegeven te München) het verhaal „De ongelukzalige bontmuts", waarin de Raad van de Kerk van de Ware en Vrije Zevende- dagsadventisten in de Sowjet-Unle vertelt hoe bij een lid van hun kerk. Dimitrij Michajlowltsj Fro low. een microfoontje in zijn bontmuts werd ge naaid. Met een vage smoes was hij naar het militiebureau opgebracht, en moest er zijn Jas en bontmuts afgeven. Terwijl hij in een andere ka mer ondervraagd werd. naaide men het micro foontje in zijn muts Zo had men de gesprekken, die hij in het weekend met andere adventisten voert, willen afluisteren. Toen Frolow en zijïi vrouw het microfoontje in de muts ontdekten, werden er onmiddellijk groepen agenten, zowel in uniform als in burger, op hen afgestuurd, die binnen drongen, Frolow meenamen en het hele huis overhoop haalden om de muts met het micro foontje te vinden. Mede dank zij de komst van de buren, die op het lawaai waren komen toelopen, liep deze zaak voor het gezin Frolow goed af. Vaak gaat het er minder ludiek aan toe. Zo verscheen, wederom in „Archiv Samizdata" in augustus van dit Jar het bericht dat een voorgan ger van deze adventistenkerk, Rostislaw Nilolaje- witsj Galetskij. in Moskou was gearresteerd. En kele dagen daarna waren ook zijn vrouw en moe der aangehouden. In dit bericht werd ook alvast gemeld dat er een uitvoerig rapport over alle onrecht, de adventisten aangedaan, gepubliceerd zou worden, in de hoop dat het ook diegenen bereiken zou die in Madrid zouden samenkomen om te onderzoeken in hoeverre de slotacte van de Helsinkiconlerentie van 1975 wordt nageleefd. Zoals men op 4 december in deze krant heeft kunnen lezen, is dit rapport nu aan de deelnemers van de conferentie in Madrid toegestuurd. De 863 bladzijden verhalen van gevallen van huis zoekingen om religieuze literatuur te vinden, van kinderen, die van hun ouders worden weggehaald, en van ..onregelmatigheden" tijdens rechtszaken tegen adventisten, die. goed beschouwd, geen enkel ander misdrijf gepleegd hebben, dan dat 2e voor hun geloof zijn uitgekomen, maar van wie er nu toch 55 gevangen zitten Bijzonder tragisch is wel het vonnis geweest dat tegen de 84-jarige Wladimir Sjelkow is uitgespro ken. Deze leider van de adventisten werd tot vijf jaar kamp veroordeeld op een rechtszitting, waar het hem onmogelijk gemaakt werd zich te verde digen. In het kamp heeft de oude man het geen jaar uit kunnen houden, en is op 27 Januari 1980 bezweken. Deze adventisten, die van 1936 tot op de dag van vandaag niet door de staat geregistreerd zijn, en dus buiten de wet staan, hebben dit rapport in de openbaarheid gebracht omdat alle pogingen om hun grieven met de sowjetautorlteiten te bespre ken tot niets dan nieuwe vervolgingen geleld hebben. In het rapport wordt de Sowjetregering van genocide rassenmoord beschuldigd, om dat zij zich tot doel stelt een hele maatschappelij ke en religieuze laag uit de maatschappij te ver wijderen door hen het leven onmogelijk te maken èn de kinderen bij hun ouders weg te halen en in staatsko8tscholen In de geest van het atheïsme op te laten voeden. Dit rapport wordt momenteel verder bestudeerd door Keston-college, een bekend Brits instituut dat zich met de bestudering van de religie In communistische landen bezighoudt. Drs. Th. N. A. van der Voort ls studiesecretaris van de Europa-commissie van de werelddiakona- ten in Nederland. %i*L. v..; V ARNHEM (ANP) Een groep veront rusten uit hervormde, vrijzinnig her vormde, gereformeerde en remon strantse kring uit het oosten van het land kwam zaterdag in Arnhem bij een om te beraadslagen hoe zij de aanstaande buitengewone algemene vergadering van bestuur van de re monstranten die zaterdag 13 decem ber wordt gehouden kunnen afhou den van een resolutie over eenzijdig begonnen afschaffing van de kernwa pens en hoe zij de hervormde synode kunnen bewegen haar terzake on langs genomen besluit opnieuw in overweging te nemen. Op de algeme ne vergadering van bestuur van de remonstrante broederschap aan- vredesberaad (IKV). De groep in Arnhem vond het verras send dat er in kerken van verschillen de opvattingen zoveel overeenstem ming kon Worden gevonden. Men zal al het mogelijke doen om de hervorm den en de remonstranten „in het rechte spoor te brengen". De aanwe zigen spraken af hun verbondenheid hechtere vorm te geven en gezamen lijk te streven naar hun doel te waken tegen eenzijdige beslissingen in de kerken, zulks in nauw contact met het interkerkelijk comité tweezijdige ontwapening (ICTO). De hoogste kerk van West-Duits- land nadert zijn voltooiing. De bouw ervan is mogelijk gemaakt door iemand die anoniem wenst te blijven. De kerk staat op een hoogte van 2600 meter, 300 meter onder de top van de bekende Zugspitze, de hoogste berg van de Bondsrepubliek. Geloven in jezelf, mag dat? Nieu we mogelijkheden voor een christelij ke geloofsbeleving door af te gaan op eigen gevoel. 12-14 december, Kerk en Wereld. Driebergen (tel. 03438- 122411. orde om zich uit te spreken tegen iedere verdere uitbreiding en vernieu wing van de kernbewapening en zich te plaatsen achter het interkerkelijk waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Oordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leld8e Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminqa HOOFDKANTOOR Posibus 059 1000 AW Amsterdam Wioautstraat 131 Amsterdam tel 020-5629444 telex 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Nad Credietbank Rekemngnr 2300 12574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTEROAM/DORORECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) iel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel. 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel. 070-469445 (redactie) tel. 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLANO (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt .56 Zwolle Abonnementsprijzen: Per maand 16.98 Per kwartaal 50.95 Per half iaar 101.90 Per jaar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave tarniiiebericftten 9-19.30 van maandag t/m vrijdag.. Op zondag van 18-20 uur telef 020- 5622797. Opgave mini-advertenties tét. 020-5626262 of schriftelijk aan Mim-Adv. afdeling, postbus 433. 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen uitsluitend schriftelijk aan onze A se adressen AMERSFOORT (ANP) - „Wij gelo ven, dat er een' toekomst te maken valt, die grondig verschilt van wat er nu met mensen in werk en werkloos heid gebeurt. Wij zijn er zeker van, dat iedereen die wil, met anderen aan de toekomst kan werken. WIJ laten ons niet tot machteloze toeschouwers misvormen. Voor ons hebben de machtige heersers niet het laatste woord. Voor ons spreekt een andere Heer, die de machtigen van hun tro nen stoot en de minsten verheft." Aldus het .manifest tegen Jeugd werkloosheid". opgesteld door de ini tiatiefgroep jeugdwerkloosheid van de raad van kerken in Nederland. Dit manifest nodigt alle Jongeren uit voor een landelijke werkdag onder de titel „Jeugdwerkloosheid, blinde Vlek in kerk en samenleving" Deze werkdag zal ln april van het volgend Jaar wor den gehouden. Het „Manifest tegen Jeugdwerkloos heid" werd door de Initiatiefgroep aangeboden aan de raad van kerken. De raad besloot het manifest van harte te ondersteunen en aan de uit voering ervan mee te werken. Het manifest constateert, dat er van uit de kerken te weinig aandacht ls voor problemen rondom arbeid en werkloosheid. Dit manifest wil ook een aansporing zijn voor de kerken om daar wat aan te doen. Aan Jonge ren wordt een aantal mogelijkheden voorgelegd om met elkaar zich op deze problemen te bezinnen. De initiatiefgroep jeugdwerkloosheid bestaat uit vertegenwoordigers van een groot aantal kerkelijke en maat schappelijke jongerenorganisaties. PARIJ8 (ANP) In Parijs is de isla mitische conferentie voor een studie bijeenkomst bijeen geweest met de bedoeling vooroordelen bij christe nen en joden over de islam weg te nemen. De conferentie stelde zich niet ten doel toenadering tot chris tendom en Jodendom te zoeken, maar om te laten zien wat de verschillen tussen de islam en andere wereld godsdiensten zijn. BIJ de Islamitische conferentie zijn 42 landen aangesloten, waar de Islam de voornaamste godsdienst ls. Egypte en Afghanistan zijn echter uitge sloten. De conferentie sloot aan op een stu diebijeenkomst over de Arabische rechten op Jeruzalem. Secretaris-ge neraal Habib Chatty uit Tunesië wees er onder meer op. dat de islam zich niet keert tegen verstand en weten schap. Tussen islam en wetenschap heerst volgens Charry „een perfecte harmonie." Hij pleitte ervoor, dat met name de westerse wereld hier over de nodige voorlichting zou krijgen. DRIEBERGEN (PNHK; Christe nen hebben lang gedacht dat het jo dendom zijn tijd gehad had en alleen maar vegeteerde op wat al lang ver ouderd was. Maar dit beeld klopt niet. Het jodendom ls een levende bron van Inspiratie, die een heel volk in beweging heeft kunnen brengen. Dit zeggen ds Sam Oerssen en Dick Houwaart in een gezamenlijk boekje "Zionisme en christelijk geloof, dat ls uitgegeven door het Gereformeerde Toerustingscentrum en de Centrale voor Vormingswerk/HVD in D^e- bergen. Het boekje telt vijf hoofdstukken en elk hoofdstuk wordt afgesloten met enkele vragen voor gesprekskringen Zionisme en christelijk geloof ls te bestellen voor 3,95 over te maken op giro 42618 t.n.v. de Centrale voor Vor mingswerk/HVD. Driebergen, onder vermelding van: bestelnummer AK 265. Twee geloven op één kussen, daar slaapt de kerk tussen, voor wie wil gaan trouwen of nog niet zo lang getrouwd is, 19-21 december, De Drie klank. Paterswolde (tel. 05907-2700). Onze Jezusbeelden, in confronta tie met drie hedendaagse Jezusfilms ons eigen Jezusbeeld toetsen, 19-21 december, Den Alerdinck, Laag Zu- them (tel. 05290-541). door Jac. B. Looijen Het gebeurde op een conferentie van Europese kerken ln het Deense Nyborg. Er was een zwarte dominee uit Afrika aan het woord. Hij vertelde opgetogen over alles wat ze ln Afrika aan de blanke zendelingen te danken hadden. Maar plotseling haalde hl) een boekje uit z'n binnenzak en liet dat zien. Het was z'n agenda. Ook dat hebben we van jullie gekregen, zei hl) en keek daarbij zorgelijk. De Duitser, die als tolk fungeerde keek ook naar het boekje en hl) vertaalde dankbaar: En U hebt ons het Nieuwe Testament gegeven. Tja hoe )e zo'n curieuze vergissing ln de gauwigheid goedpraat? Ik weet het ook niet. Maar de hilariteit was algemeen. De agenda en zeker een propvolle agenda is een naar ding. Er zijn mensen die er mee van hier naar ginds rennen. Sommigen krijgen er op de duur een hartkwaal van. Ook dominees, ook dr J. Rinzema gereformeerd predikant in Soest. Hij heeft een grote gemeente, maar hij was ook betrokken bij allerlei landelijk kerkelijk werk en erg intensief. Kreeg hij daarvan een hartaanval? Misschien, maar Je moet een medicus zijn om zoiets te beoordelen. Meestal spelen vele factoren een rol. Maar dominee Rinzema is er van overtuigd dat z'n druktemakerlj, beter gezegd z'n volle agendaboek er wel mee te maken heeft. Tuinieren Hartpatiënten krijgen vaak de raad om kalmer aan te doen en wat rustiger te leven. Tuinieren schijnt dan heilzaam te werken Op Je gemak een beetje harken en schoffelen ln de tuin ls gezond en ontspannend. Ik hou nu op met raadgevingen want er zijn allerlei lieden, die weten wat goed is voor hart en bloedvaten, tot in de 8TER-reclame aan toe als een soort margarine wordt aangepre zen. Intussen beleefde ds Rinzema z'n kwaal als een geloofservaring en hij schreef daar over een boekje „Leren leven met een hartaanval", uitgave Kok Kampen, prijs 7,90. Hij schreef het onder de naam Joop Rinzema. want hij wil geen „deskundige" zijn, maar een ge woon mens, die tobt met de zorgen en onzekerheden van mensen die iets aan 't hart hebben. Niet alleen Veroorzaakte God die hartaan val? Je zou 't haast zeggen want in de Heidelberger Catechismus staat in Zondag 10 dat alles ln het leven, ook gezondheid en ziekte ons niet bij geval, maar van Gods Vaderlijke hand toekomen. Ook een hartaanval? Als dat waar ls. zou God een sadist zijn, vond Joop Rinzema. Al harkende en schoffe lende ln z'n tuin dacht hij aan Achterhoekse boeren, die als ze verdriet hebben, vaak zeggen: Je moet maar denken. Je staat er niet alleen voor. Ze zeggen er meestal niet bij wie er naast je staat, maar ze bedoelen er God mee. En dan kun Je beter lezen ln de Bijbel, vooral ln het Boek van de Psal men dan ln die zondagstekst van de Heidelberger Catechismus. Ik denk aan psalm 42: Maar de Heer zal uitkomst gevenNu dat deed ook ds Rinzema en dat kal meerde hem. Wachtkamer Er ls iets anders. Een hartpatiënt voelt zich vaak in de wachtkamer van de dood zitten. Nu zit ieder mens daarin, maar hij realiseert het zich pas goed als hij bijvoor beeld met z'n hart tobt. Eigenlijk ls dat verkeerd. Het leven ls im mers. zoals het gebed ln het oude doopsformuller zegt niet anders dan een gestadige dood. Ik kom weer in de Achterhoek. Boeren vrouwen (het geldt ook voor ande re streken ln ons land) hadden vaak ook een doodshemd in de linnenkast liggen. Had dat te ma ken met dat gebed bij de doop? In elk geval hadden ze de vermaarde godgeleerde Voetius aan hun kant. Die schreef eens dat het goed is om tijdig al je zaken op orde te hebben voor Je nabestaan den ..opdat er bfj het verscheiden geen wanorde of zelfs verbittering onder de huisgenoten ontsta". Want zo rijmelt een Evangelisch Gezang uit de vorige eeuw „Spoe dig kan het uurtje komen, dat mij uit deez' Jammeren haalt, en bij Gods ontslapen vromen, is de rust mij reeds bepaald". Tip Rinzema wil met z'n eigen ervarin gen mensen helpen, die met een hartkwaal sukkelen en hen vertel len hoe ze even goed iets anders en misschien zelfs waardevoller werk kunnen doen dan vroeger met hun volle agenda. HIJ zal die negerdo minee in Nyborg wel gelijk geven, die een tikje onrustig en kritisch z'n agenda liet zien. Daar in Afrika hadden ze zo'n ding nog nooit in de binnenzak gehad. Maar ja, nu de kerk was gekomen moest hij ook al van de ene vergadering naar de andere. Dat schijnt onver mijdelijk. Is dat wel zo? Een tip voor synodes: denk er eens over na. Va GROTE WOORDEN Aanvaardt daarom elkaar, zoals ook Christus ons aanvaard WO heelt dei tot heerlijkheid Gods. (Romeinen 15 vers 4-9) WP Ja, het blijven lastige en prikkend Vft woorden die de kerk op de tweede val adventszondag leest. Of je nou een profeet of een apostel hoort, ze pe hebben het over dezelfde zaak. Go ruit wil dat mensen elkaar niet in de st jta: laten. Dat ze elkaar aanvaarden al leden van één gemeenschap, zoals ian Katholieke Bijbelstichting vertaal Dat geldt voor de kleine kring vt huis, je familie, je leefwereld ln bedrijf of labriek, maar ook dit gel Hjn Bet „bei weer van de grote wereld waarin i als grimmige wolven tegenover elkaar staan, of, wat nog veel erger rooi elkaar passeren als schepen met gedoofde vuren ln de nacht. We kennen elkaar niet, we erkennen elkaar niet, we zien elkaar nog niet hangen. Het omgekeerde daarvan bied aanvaardt elkaar! Daaraan is niet voldaan met van elkaar afwetena obligate troostwoorden spreken. waarmee niet ontkend wil wordt ook woorden kunnen helpen. Dragende woorden, woorden dien^orge lijden. Maar aanvaarden is iets vai de hele mens. Aanvaarden betek« in de gemeenschap voor elkaar opkomen. Aan dat opkomen v geringen kan de een meer doen di de ander. Ieder mens heeft daarin eigen mogelijkheden, z'n eigen talenten. Het gaat niet om de hoeveelheid hulp die Je kunt op g^n brengen, maar om de aard van de hulp. Heeft het te maken met een hartelijk aanvaarden. Dan komti minste op den duur niet te kort. Grote woorden, ik weet het. Ooki ze doorgeeft ontkomt er niet aan. Van een onzer verslaggevers CRI ual Anv pst Ac; grot tuur |t bedi UTRECHT De commissie dlakonaat van de Nederlandse vormde kerk heeft voor 1981 een gramma van zeven miljoen vastgesteld. Dat is een miljoen" dan wat er in 1980 blnnenkoi In een brief aan de plaatselijke» nieën zegt de commissie werelób) naat, dat zij tot dit forse bedrai heeft durven besluiten, omd aandacht voor het werelddiako werk in de gemeenten de laatst ren sterk ls gegroeid. In de zes miljoen van dit Jaar ls begrepen de 757.000 gulden, dü extra actie Hulp in Afrika in sep ber en oktober heeft opgebracN 1979 kwam er 5,4 miljoen binnen het hervormde werelddlakonast Om het werelddiakonaat in de vormde gemeenten te steunen stimuleren ls dezer dagen een b verschenen, getiteld „Wereldd naat" ln de gemeente; hoe d( dat?" AMERSFOORT (ANP) Op 17 ari 1981 zal de raad van kerk Nederland te Utrecht een vlucb genberaad houden, dat vooi gaan over het probleem vat christen-Turken. ,1 Op het beraad ln Januari wil de: van kerken een antwoord formuk aan staatssecretaris Haars van QQ] tie, die in een brief aan de raad beleid inzake vluchtelingen spet de christen-Turken, heeft gezet. door S. J. Noorda Hoe hard mag je iemand vallen die een slecht boek heeft geschreven? Of een uitgever, die zo'n boek op de markt heeft gebracht zonder deug delijk advies in te winnen omtrent de waarde ervan? Met deze vragen zit ik, nu Barthold van Ginkel en drs J. A. Plcard ln eendrachtige samenwerking met de Uitgeversmaatschap pij Elsevier Focus Het Evangelie van Jezus (216 blz. 24,50) op de boekenmarkt hebben gebracht, en de redactie van deze krant mij heeft gevraagd daarvan een openbare beoor deling te geven. Wat te doen? Wijzen op de toewijding en goede bedoelingen van de auteurs, de Inhoud van het werk kort samenvatten, en het aan mogelijke lezers overlaten hun oordeel te vellen? Of, zonder verdere omwegen, ronduit schrijven waarop het staat, dat ik aanschaf van dit boek met de beste wil van de wereld niemand kan aanbevelen; niet laat ik dat er meteen bij zetten omdat het boek niets waardevols en opbouwends zou bevatten, rnaar omdat het boek ln hoofdzaken ongefun deerd en misleidend ls Ik besluit tot het laatste. Sympathiek Van Ginkel en Plcard hebben een sympathie ke en zonder twijfel weldadige levensvisie Normen voor ons menselijk gedrag zijn de drie „sleutelwaarden" genoemd ln Mattheus 23 vers 23; barmhartigheid, gerechtigheid en trouw. Een mens moet leven uit oervertrou wen, gericht op het rechttrekken van wat krom ls en in trouwe verbondenheid met - anderen. Wet en profeten leerden Israël dit, Jezus leert het alle mensen. Het was Van Ginkel en Picard kennelijk niet genoeg een en ander ln verband te kunnen brengen met een serie passages uit de bijbel. Ze wilden duidelijk maken dat ze zich niet maar konden beroepen op een aantal gedeel ten van wat Jezus gedaan en gezegd heeft. Nee, het moest duidelijk worden dat dit hét evangelie van Jezus is. Dit alleen heeft hij zelf gezegd en gedaan, de rest is verslering en aankleding. Van Ginkel en Picard presenteren ln hun boek. op gezag van een lange rij professoren, een zgn wetenschappelijk verantwoorde his torische reconstructie van het optreden van Jezus Het resultaat komt wonderwel overeen met de teneur van de sympathieke en welda dige levensbeschouwing die zij voorstaan. Aanmerkingen Een drietal aanmerkingen maak lk hierbij. In de eerste plaats deze; De beide auteurs wij zen er terecht op, dat de vier evangeliën uiteenlopende presentaties zijn van de bood schap van Jezus van Nazareth. Bovendien zijn het alle vier getuigenissen van een zekere afstand, niet direct heet van de naald te boek gesteld. Onmiskenbaar zijn ze ook volop be paald door de denk- en voorstellingswereld van eerste eeuwse mensen. Zo zien ze onze ruim té als een driedekker hemel, aarde en onderwereld; en stellen zich de geschiedenis voor als verloop van een Ideale oertijd naar een volmaakte eindtijd, waartoe een redder de ellende van de tussentijd zal komen door breken. De fundamentele misvatting van belde au teurs van dit boek bestaat hierin, dat ze menen dat de evangelisten kinderen waren van hun tijd, maar dat Jezus zónder zulke voorstellingen van hemel en aarde, verleden en toekomst dacht en sprak. Dat wil zeggen, 'dat ze menen dat via een tamelijk eenvoudi ge aftreksom de huidige evangeliën te redu ceren zijn tot één evangelie, dat zulke tijdge bonden eigenaardigheden niet vertoont. Dit echte evangelie van Jezus is dan ook onmid dellijk toegankelijk voor de twintigste eeuw- se lezer, die immers ook zo z'n problemen heeft met die antieke ideeën over kosmos en geschiedenis. Misverstanden In de tweede plaats ls de tweemaal ln het boek afgedrukte tekst van het echte evange lie van Jezus een bron van misverstandea Men kan niet eenvoudig tachtig procent van de evangeliën van Mattheus. Markus en Lu- kas doorhalen als van later datum en dan doen alsof wat overblijft qua taal, volgorde en onderlinge samenhang het oerevangelie is. Zeker ls daarvoor heel wat meer toelichting nodig dan drs Plcard geeft. Hij kan zich ook niet meer verschuilen achter de geleerden die hij noemt. Dezen worden er niet alleen nogal eens met de haren bijgesleept, ze worden ook ten onrechte voor één kar gespannen, terwijl ze onderling zeer verschillende vooronder stellingen hanteren en uiteenlopende resulta ten bereiken. Verder is het verbluffend te zien dat voor de tekst van het oorspronkelijke evangelie de op z'n zachtst gezegd nogal vrije vertaling van Anne de Vries wordt gebruikt. Kortom, er wordt op een onverantwoorde wijze omgesprongen met de resultaten van doorgaans zorgvuldig wetenschappelijk on dersoek. Het is niet voor niets dat geen van de opgevoerde onderzoekers ooit zo'n gere construeerd evangelie van Jezus heeft gepu bliceerd. Over het voorlaatste stadium van de overlevering van onderdelen van de huidi ge evangeliën lopen de meningen al zeer uiteen, laat staan over de vroegste versie van de totale traditie. Merkwaardig Ten derde ls het merkwaardig dat Van Oin- kei en Picard zo'n behoefte hebben hun le vensovertuiging te voorzien van het garantie zegel „wetenschappelijk gecontroleerd histo risch betrouwbaar". Ze wekken niet de in druk afhankelijk te zijn van zo'n extra ge- zagsinstantie. Toch maken ze er zoveel werk van haar te installeren. Dat ls des te merk waardiger gezien hun eigen verklaring, dat ze niet met hun Interpretatie andere interpreta ties willen uitsluiten. Ieder moet het met die versie doen die hem maximale verstaanbaar heid biedt, zeggen ze. Zoals gezegd: een ln hoofdzaken ongefun deerd en misleidend, en daarom slecht boek, dat beter ongeschreven of onuitgegeven had kunnen blijven. De belde auteurs hadden beter gedaan aan een uiteenzetting, zonder omwegen en ln alle duidelijkheid, van de levenshouding, die zij bepleiten. Drs S. J. Noorda Is nleuwtestamentlcus en verbonden aan de theologIsche faculteit van de Vrije Universiteit te Amsterdam. Barthold van

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2