Samen op weg naar 't heerlijk avondje 'Ik blijf wel verdachte' Doopsgezinden in Friesland Handreiking voor gemengd gehuwden Interiektuur Trouw Schillebeeckx niet veroordeeld De Nederlandse Zendingsraad te Amsterdam, SECRETARIS BINNENLAND VOORBIJGA Bevrijdend Conferentie; geweld Roemeense domine moeten blijven VRIJDAG 5 DECEMBER 1980 TROUW/KWARTET door A. J. Klei Elk jaar op 6 december is het ons hartelijk voornemen, het volgend jaar geen Sinterklaas te neren, 't Was leuk en gezellig, daar niet van. maar we hebben eigenlijk alles wat ons hart begeerten als je nagaat hoeveel ellende er nog op de wereld is Nee. we kunnen veel beter iets storten voor een goed doel. Maar elk jaar tegen 5 december gaat het weer mis. Nou ja. een kleinigheidje, zeggen we. en daar begint het mee Daarna i> 't niet meer te houden. Als 't heerlijk avondje gekomen is. hebben de pakjes zich opgestapeld en de rijmpjes zijn klaar D:t is voor Bert van Sint. die hom zo n lieverd vindt. Het hierboven geschetste verschijnsel doet zich niet alleen voor bij gevestigde burgers: ik ken mensen die altijd van dat grijze omlooppapier gebruiken en die geen opstandige optocht overslaan maar op de 5e december gehoorzaam Sinterklaas zitten te vieren, alsof er geen economische structuren omver geworpen dienen te worden. Hieruit blijkt dat het geloof in Sinterklaas en de beléving ervan geen richtingen kent. Op 5 december staan aanhangers van de bestaande orde en maatschappijvernieuwers niet tegenover elkaar, maar naast elkaar. Ook doet het er niet toe. of je vrijzinnig of orthodox bent Zoals bekend, dient Sinterklaas gevierd te worden onder de gedaanten van suikergoed en marsepein, maar wie daar de hand mee licht, wordt niet bestraft, Nee hoor. we gaan samen od weg naar 't heerlijk avondje. In Quod Novum, het blad van de Erasmus- universiteit te Rotterdam, schrijft Theo Potma een diepborende beschouwing onder de titel „De dubbele bodem van Sinterklaas" Daarin zegt hij het volgende ..Hoe wonderlijk is het eigenlijk dat zo n Sinterklaasviering alle stormen des tijds overleeft. De goedheiligman slaat zich met bijna even groot gemak door calvinistische beeldenstormen als de hedendaagse ontkerkelijking en terwijl sages en legenden met inhoudelijk steeds grotere korrels zout worden genomen, lijkt het Sinterklaasgeloof alleen maar aan kracht te winnen." Nu. hier slaat de heer Potma de plank volledig mis. Juist het ontbreken van tucht op het gebied van de Sinterklaasviering, het laten slieren van suikergoed en marsepein, heeft het geloof aan Sinterklaas van zijn kracht beroofd. O. 't klinkt zo mooi: samen op weg naar 't heerlijk avondje, maar wat hebben we aan eenheid zonder waarheid? Zak en roe zijn aan het Sinterklaasgeloof ontnomen. Godfried Bomans heeft hier jaren geleden al op gewezen, in een artikel in Elsevier van 10 december 1966. Hij zag dit verschijnsel niet op zichzelf staan. Ik citeer: ..Zak en roe worden niet meer op de preekstoel gehanteerd, de donderpreken over hel en vagevuur zijn in onbruik geraakt, de vasten is afgeschaft en het boetekleed werd in het kerkelijk kamfer opgeborgen We zijn gewoon ..op weg" en wel naar het heerlijk avondje." Theo Potma van Quod Novum heeft dit niet in de gaten, hij vergaapt zich aan de schijn. Arme Theo. Terwijl ik tik. is het 3 december Het raam van mijn werkvertrek kijkt uit op de speelplaats van een lagere school. Ik zie de kinderen ravotten, hun stemmen klinken vrolijk op tussen de hoge huizen en niemand kijkt bedremmeld. Net alsof ze niet weten dat het weldra Sinterklaasfeest is. Maar dat weten ze wél. Waar ze geen weet van hebben, is van de zak en de roe. Het zijn beklagenswaardige schepseltjes. En de Rotterdamse intelligentia bij monde van de heer Potma maar roepen, dat 't zo goed gaat met het Sinterklaasgeloof' Wij weten beter. Het gez&g van de Sint is aangerand en daarmee is het Sinterklaasgeloof krachteloos geworden. De moderne mens heeft zak en roe uit zijn leven geschrapt en zo gaat hij samen op weg naar 't heerlijk avondje. Jaja. zo kan ik het ook! Van een onzer verslaggevers UTRECHT De eigenlijk al jaren slepende zaak-Schille- beeckx is tot een „sudderend" einde gekomen. Er komt voor lopig geen veroordeling; Schillebeeckx hoeft niets te rug te trekken. Wel moet hij zijn lezerspubliek enige op heldering verschaffen over punten waar ook het Vati- caan het moeilijk mee had gehad. Vorig jaar moest Schillebeeckx zich in Rome voor een drietal theologen van het Vaticaan verantwoorden over zijn boek ..Jezus, het verhaal van een levende" Daar was al een schriftelij ke procedure aan voorafgegaan. De betreffende Romeinse instantie, de congregatie voor de geloofsleer, is nu kennelijk tevreden met de ..ophelde ring" die Schillebeeckx haar destijds heeft verschaft, althans zij kan niet positief aanwijzen dat de Nijmeegse hoogleraar in zijn boeken dwaalt. Maar de lezers van deze zware lectuur hebben het recht, aldus de brief van het Vaticaan, om op dezelfde wijze bevrijd te worden van de ..onduide lijkheden" die in deze boeken zouden staan. Die onduidelijkheden worden door de congregatie voor de geloofsleer nader aangegeven en ze komen kortweg hier op neer: hoe is in Schillebeeckx* boeken de verhouding tussen geloof en ervaring en (in de tweede plaats wat voor gewicht leggen uitspraken van het r.-k.-kerkelijk leergezag in de schaal van zijn theologie. Dit laatste wordt dan nader toegespitst in kwes ties als de maagdelijkheid van Maria, de werkelijkheid van de opstanding en verschijningen, de godheid van Jezus. Wenken De congregatie voor de geloofsleer wordt eigenlijk op haar wenken be diend. Over geloof en ervaring heeft Schillebeeckx onlangs een diepbo- rend artikel geschreven en eerdaags waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad, Nieuwe Maagae Courant met Nieuwe Leldse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat t3i Amsterdam tel. 020-5629444 tele* 13006 Postgiro 66 0000 Bank Ned Oed-efOa"* Aekemngrw 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) ie» 0t0-115588 (redacne» tel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westblaak 4 REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag iel 070-469445 (abonnementen en bezorging) lei 070-469445 (redactie) lel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 58 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand 16.98 Per kwartaal 50.95 Per half jaar f 101.90 er iaar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adresoen beven) Opgave familieberichten 9-t9 30 var. maandag t/m vnjdag Op zondag van 18-20 uur telei 020- 5622797 Opgave mmi-advedenhes tai 020-5626262 of schr.fteli|k aan Mim-Adv afdeling, postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen uitsluitend schriftelijk aan onze Amsterdam se adressen verschijnt een verslag van het ge sprek destijds („De zaak Schille- beeckx-Officiële stukken") en boven dien een nadere evaluatie daarvan in het Tijdschrift voor theologie, jaar gang 1980, nr 4. De plaats van het kerkelijk leergezag zal Schillebeeckx vooral behandelen in een nog te ver schijnen derde hoofdwerk. Volgens Schillebeeckx heeft hij daar mee ruimschoots voldaan aan de op dracht van het Vaticaan. Volgens hem was de hele procedure (het mag geen ..proces" heten) onnodig en heeft het Vaticaan zo heel wat meer onrust gezaaid dan hijzelf ooit ge kund had. Theologen dagen elkaar altijd uit tot verdere uitdieping en verheldering. Het Vaticaan doet dus nu in feite niets anders dan hem opdragen wat hij altijd al doet en van plan is te blijven doen. Toch moet maar worden afgewacht of het Vaticaan tevreden is en blijft. De procedure ging immers over de verschenen „Jezus-boeken" en niet over de toen nog niet verschenen boe ken zoals ..Kerkelijk ambt" en wat verder nog in de pen is. Schillebeeckx maakte gisteren duidelijk dat hij niet van plan is om iets anders te gaan schrijven dan wat hij als theoloog meent dat juist is. Formules Schillebeeckx geeft toe dat het niet leuk is om veroordeeld te worden door je kerk die je dierbaar is. Maar tegelijk heeft hij het zich ook nooit al te zeer aangetrokken. Het ging in de gesprekken met Rome vooral over „geloofsformules". meer dan over het geloof zelf. In Rome trof hij een grote huiver om de oude formules los te laten: zelf verwerpt hij aldus Schil lebeeckx geen van die formules, maar hij vermijdt ze. gebruikt ze niet meer. omdat ze voor mensen van nu onverstaanbaar zijn. Schillebeeckx' zijn Romeinse onder vragers en hun opdrachtgevers zullen van mening blijven verschillen over de gepaste verhouding tussen de theoloog, de geloofsgemeenschap en het kerkelijk leergezag. In de behoudende vleugel van rooms katholiek Nederland had men stellig ADVERTENTIE Prof. Edward Schillebeeckx op een stevige, ondubbelzinnige ver oordeling van Schillebeeckx gehoopt en daar moet de uitkomst een teleur stelling zijn. Maar men kan zich vast klampen aan de verdenking die rond om Schillbeeckx blijft hangen. Voor de verdachte, voor zijn tegenstanders maar ook voor zijn officiële beoorde laars is er weinig reden om op een en ander als een welbestede tijdspasse ring terug te kijken. Van een onzer verslaggevers EINDHOVEN Na een aantal jaren van intensiel overleg hebben de kerken, verenigd in het pastoraal beraad van kerken in Noord-Brabant, Limburg en Zeeland, overeenstem ming bereikt over een aantal aanbevelingen met betrekking tot het kerkelijk gemengde huwelijk. Zij pleiten daarin vooral voor een gemeenschappelijk huwelijkspasto raat en een gemeenschappelijke cate- ADVERTENTIE TWEEDE OPROEP missionair overleg- en samenwertdngeorgeen van de Raad voor da Zending der Ned. Herv. Kerk, Geref. Zendingsbond, Zending ven de Geref. Kerken. Zendingsgenootschap Evang. Broeder gem.. Ned. Bijbelgenoot schap, Zendingsraad Evang. Lutherse Kerk, Doopegez. Zendingsraad, Stichting Morgenland-Zending, St. voor Zending en Evangelisatie ven de Bond van Vrije Evang. Gem., Unie Zendlngacom. der Unie van Baptlstsn Gem., St. voor Werelddiakonaat en Zending der Remonstr. Broederschap, zoekt wegens vertrek van de huidige functionans een Samen met de algem. secr vormt zij/hij de centrale schakel in het werk Taak-aandutding: het bevorderen van samenwerking tussen de aangesloten instellingen voor betreft hun werkzaamheden tn Nederland ai "1 gericht op missionaire vorming public ui "«lichting vertegenwocru v*n de N.Z R in verwante organisaties Gevraagd wordt een vrouw of man tussen ,>0 <»n 50 jaar meelevend lid van een der aangesloten kerken die zch uitgedaagd voelt voor de nieuwe zendingsagenda voor de kerken in de samenleving met theologische en/of agogische vorm mg die de Engelse taal voldoende beheerst Ervaring overzee strekt tot aanbeveling. Salarisregeling overeenkomstig de schaal voor de medewerkers binnen de Ned Herv Kerk. Sollicitaties worden vóór 5 januari 1981 ingewacht bij de voorzitter van'de N.Z.R.. ds. C. B. Posthumus Mey/es, Krugeriaan 55. 2806 EC Gouda chese ten behoeve van kerkelljk-ge- mengd verloofden en gehuwden. Het pastoraat dient erop gericht te zijn. dat de huwelijkspartners in respect voor eikaars kerklidmaatschap zich daadwerkelijk interesseren voor el- kaars kerk en geloofsbeleving. Deze zes kerken in het zuiden (de rooms-katholieke, hervormde, gere formeerde. doopsgezinde, lutherse en remonstrantse) zijn geen voorstan ders van zg. „interkerkelijke" huwe lijksdiensten of doopbedieningen Eén kerk moet het huwelijk inzege nen en daarbij bereid zijn, een of meer ambtsdragers van de andere kerk uit te nodigen erbij te zijn en na overleg op verantwoorde wijze aan de dienst deel te nemen De kerken bevelen aan. dat de huwe- lij les dienst het karakter heeft van een woorddienst volgens de liturgie van de kerk, waarin het huwelijk wordt ingezegend. Indien om pastorale re denen tot de viering van avondmaal of eucharistie wordt besloten, dient vermenging van deze beide vormen vermeden te worden en gelden de regels, die de betrokken kerk Inzake viering en deelname heeft gesteld Bijzondere pastorale zorg is nodig, als een christen trouwt met een niet- christen. Ook hier adviseren de ker ken aan hun pastores tot contact en overleg met de raadslieden of verte genwoordigers van de andere gods dienst of levensovertuiging Dit con tact dient dan te worden gekenmerkt •door een houding van respect voor de vrijheid van gewetensovertuiging, door dialoog en door solidariteit in het dienstbetoon. Postbus 355, 6800 AJ Arnhem, iFft tel. 085-139160. Onze postorderafdeling verzorgt ook zendingen naar het buitenland EEN SCHITTEREND BIJBELSWOORDENBOEK De 3-delige, grote en uitvoerig geïllustreerde ILLUSTRATED BIBLE DICTIONARY zal voor Kerst kompleet zijn. Tot 31 jonuori 1961 geldt de inteken prijs von 185. voor de 3 delen, daarna wordt de prijs 215. De redaktie berustte bij vooraanstaande wetenschap pers zoals Dr. JO. Douglas, F F. Bruce. J I Packer. D. Guthrie en R.V.C. Tasker. Qua inhoud, illustraties en vormgeving is deze dictionary volstrekt uniek. Edward Dayton S Ted Engstrom, PLANNING VOOR ALLEDAG, Handboek voor effektieve tijdsbesteding, 196 pagina's, prijs j 19,90. Een handboek voor direkteuren, huisvrouwen, scholieren en pastors. Malcolm Smith, MEDITEREN KUN JE LEREN, 160 pag. prijs f 15, 90. Een verhaal en tegelijkertijd handleiding over chris telijke meditatie. Malcolm Smith vertelt over zfjn moeilijkheden met bidden en over het leren luisteren naar God. Ja, Stuur mij: ex. Illustrated Bible Dictionary ex. Planning voor Alledag ex. Mediteren kun je leren Naam: Adres: Postcode: Woonplaats: Ik betaal binnen 14 dagen na ontvangst van boeken en nota. Handtekening Stuur de bon op naar Interiektuur. Antwoordnummer 655, 6800 VL Arnhem of bel 085-456351 Geheim Japans leger tegen komst paus TOKIO (CIC) Een Japanse organi satie die zich het „Nieuwe Aziatische leger" noemt heeft gedreigd met alle mogelijke middelen te verhinderen dat de paus Japan gaat bezoeken. Dit bezoek zou moeten plaatsvinden be gin 1981, aansluitend aan zijn bezoek art SINT NICOLAAS Het is dan weer zover. Voor veel mensen, alle kinderen al om te beginnen, een grote dag. Een spannende dag: wat zou hij voor i meebrengen? En misschien ook lilt hier en daar voor oudere mensen: ,jn zouden de kinderen eraan gedach «gj hebben? Je blijft mens, nietwaar1 Ook dit jaar zal de Sint aan bepai fn mensen voorbijgaan. Mensen die fP ver en te diep in de nesten zitten, rut hoofd er niet naar staat. Dacht je ik onder zulke omstandigheden a sinterklaas kon doen? Soms heeli triest. Niet vanwege dat feest en cadeautjes, want 't moet een spe blijven. Maar als vast staat dat je het spelletje niet mee kunt doen e valt dat. denk ik. niet mee. Intussr weten we nu ook wie een prettige sinterklaas hebben zullen. Daar h< de regering ruim voor gezorgd. De hoge hypotheekhouders behoeva aken. R n jt slei op kn l 'Vei zich geen enkele zorg te maken, nog wel eens aan 't rekenen geslarfjjsi is. kan dat nu wel laten, want wat Vt houders van heel hoge hypotheke moeten „inleveren" mag die naaq (t niet hebben. De hele affaire dreigt 595 een grote flop uit te lopen. Hetzell ye ls het geval met de hoge inkomeru „gj, van de specialisten. Zij kunnen ar heel plezierig feest vieren. Sint is goed voor hen geweest En de houders van spaarbiljetten of hoe dingen heten mogen hoeven zich helemaal geen zorg te maken Onbereikbaar voor de fiscus staan te lachen als de knechten van sinterklaas. Nou Ja. hoe Je er dan 0 denkt, er zijn dan in ieder geval et aantal mensen die een prettige ai hebben. 8int was goed voor hen. 1 nu dus maar vlug de zwarte pietea] achter de sociale uitkeringen aan. Wie weet in welk partijhuls het grootste feest gevierd wordt, m zeggen. En intussen zijn we met: allen niet in staat ervoor te zori dat een schitterend pand in de hoofdstad voor de zo noodzakelijk^an woningruimte (daar zijn we imm allen zo van ontdaan) behouden blijft. We maken er een schiettent van. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Kootwijk A. P Vt Waarder: te Utrecht H. Ondei Overschle. Afscheid: op 7 dec. te Druten (1 gem. Maas en Waal) J. Jac. B ber. te Breda: van Amersfoort Elderenbosch ber. te Olnnekea Melissant H. F. Klok ber. te Rijtf£K Intrede: te Willige-Langerak kant D. Zonnenberg uit Werkendam. "T Bevestiging: te Arnhem (missioi toerusting) mevr. C. J Jacobs k te Arnhem. tn GEREF. KERKEN Beroepen: te Castricum (i.s.m. I gem.) H. J. Westmaas. kerkelijk J* ker aldaar, die dit beroep heeft j Iru aan de Philippijnen. „Het Japan van vandaag heeft geen behoefte aan het bezoek van de paus: wij zijn niet verplicht mee te werken aan de mon diale strategie van het Vaticaan". al dus de organisatie die nog geheel ondergronds werkt genomen. Afscheid: van Badhoevedorp F. J ber. te Bennebroek; van Oouda Mooy ber. te Rijsoord. GEREF. KERKEN (VRIJG) Intrede: te Wetsinge-Sauwerd JfcO J Dronkers kand. te Hengelo: te 1 19 1 derwijk A. de 8noo uit Mussel. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Rotterdam-West J. 0 terbroek te Opperdoes GEREF. GEMEENTEN Bedankt: voor Hilversum R. gaard te Leiden DOOPSGEZ. SOC. Aangenomen: naar Beverwijk Mil Luikinga kand. te Haarlem. Chinese protestanten geven bijbel uit PEKING Voor het eerst sinds een jaar of veertig zijn in China weer bijbels gedrukt De 'Drie Zelf Bewe ging" heeft bij de regeringsdrukkerij 50 000 nieuwe testamenten en 100.000 volledige bijbels laten drukken, die medio december afgeleverd moeten worden De bijbels worden verkocht aan men sen die in de protestante kerken hun namen op intekenlijsten hebben ge zet en vooraf hebben betaald. zijn volgens het Zwitserse instituut Olau- be in der Zweiten Welt ongeveer 700.000 protestanten in China Het nieuwe bijbeltje is op rijstpapier gedrukt Diegenen die het hebben mogen inzien hebben met opluchting vastgesteld dat er geen veranderin gen op de oude uitgaven in zijn aan gebracht. Het is mogelijk dat de Chi nese regering met een beroep op de nu op handen zijnde bijbelversprei ding de invoer van bijbels uit Hong kong zal willen tegengeaan. Mensen die geweld schuwen kunnen toch betrokken raken bij bevrijdend geweld Kerk en Vrede heeft daar oog voor en wil de discussie over het tijdelijk opschorten van de geweldlo ze actie stimuleren Daartoe is Bro chure nr G verschenen "Met alle ge weld geweldloos? Bijdragen van Er nesto Cardenal. Greetje Witte-Rang en Harry Zeldenrust Besteladres De HorStink, Postbus 400. 3800 AK Amersfoort. Prijs 6.50. door prof. dr D. Nauta Er is een interessant boek ver schenen over de geschiedenis van de FTiesche Doopsgezin de Sociëteit die is opgericht op 16 mei 1695 en tot op heden in stand is gebleven. Het betreft dus de doopsgezinden speciaal in Friesland of, gelijk dezen er bij voorkeur aangeduid werden, de mennlsten, dit na-r Menno Si mons, grondlegger in de zestiende eeuw van deze groep van christenen. Vandaar blijkbaar dat de Fryske Akademy, verantwoordelijk voor de uitgave, het nuttig geoordeeld heeft die in de Friese taal te doen verschij nen. Daarin werd het boek door een ander dan de auteur zelf, een be kwaam historicus overgezet. Naar mijn mening valt dit te betreuren want de inhoud verdient in een brede re kring te worden gekend. De doopsgezinden voelden in het al gemeen weinig voor het opbouwen van een stevig organisatie. Toch kon in het belang van de verzorging der armen, van de vervulling der predik diensten en andere doeleinden van gemeenschappelijke aard het opstel len van bepaalde orderegelen niet worden gemist. Zij kozen daarvoor de vorm van wat genoemd werd een so ciëteit. Zo ontstond er op het voor beeld van elders ook in Friesland een dergelijk instituut Welnu, op grond van een uitgebreid onderzoek van het archiefmateriaal van dit instituut Doopsgezinde schuilkerk in Pingjum heeft de auteur hier voor het eerst een volledige schets geleverd van het wel en wee dat zich in de achterliggende eeuwen in de onderhavige kring heeft afgespeeld. Drie perioden De stof heeft hij over drie perioden verdeeld: tot de Franse tijd, toen de teruggeschoven positie van de doops gezinden met die van alle dissenters werden opgeheven en zij voortaan als volle burgers gingen meetellen; tot 1856, toen de nieuwe Armenwet inge voerd werd en daarmede een grondi ge wijziging in de zorg voor de armen intrad: en tot hedea Voor elk van die perioden vinden wij het verhaal ver werkt in vier of vijf hoofdstukken. Registers van persoonsnamen en aardrijkskundige namen vergemak kelijken het naslaan. Voor de oprichting van de bedoelde sociëteit in een vrij laat stadium van de samenleving der doopsgezinden is een bepaalde omstandigheid mede aanleiding geweest. Zij genoten ge lijk reeds werd aangestipt, vóór 1795 niet het volie burgerschap. Zij wer den in het politieke bestel alleen ge tolereerd: in dit opzicht altijd nog bevoorrecht boven hun geloofsgeno ten in andere landen, alwaar zij bloot gesteld waren een aan vervolging en andere harde bejegening. Goede burgers Zelf gedroegen zij hier te lande zich als goede, meelevende burgers. On der meer gaven zij van die gezindheid blijk door het vrijwillig verschaffen van leningen aan de overheid, welke leningen nodig waren ais gevolg van de zware lasten, voortvloeiende uit diverse oorlogsomstandigheden, zoals de inval der Fransen in 1672. Van die bereidheid plukten zij de vruchten in een ruimere mate van vrijheidsbeweging die hun werd ge gund. Aan de andere kant bleek dusdoende voor henzelf de noodzaak van meer gemeenschappelijk overleg. Deze ontwikkeling droeg bij tot de oprich ting van de vermelde sociëteit. Hard van stapel gelopen is men daarbij niet. Het heeft tot 1701 geduurd, voor dat een en ander vastgelegd werd in een soort van reglement. Opgemerkt zij nog dat alle originele stukken in het Nederlands opgesteld zijn; aan halingen daaruit treffen wij in het. boek herhaaldelijk aan. niet vertaald in het Fries. Rouwverwerking, een nood-a 18-19/december. Den Alerdinck, U Zuthem (tel. 05290-541). Stakingsrecht, jeugdcongres ref. maatschappelijk verbond. S december. De Duiventil, Nunspc Aanm. tel. 05200-18649. Naar Kerstmis toe. ningsweekend bij de mindert» ders in Megen (NB), 13-14 decs ber Aanm. tel. 04122-281. Dr J. S Postma, De Fryske Minnisten en harren Sosiëteit. Oersetting fan drs. S. Sybesma. Frentsjer, T. Wever; 373 biz.) ZURICH (ANP) De evangebi landskerk van het kanton Bern b besloten om geen dominees meer te stellen die uit het Roemeen* venburgen zijn weggetrokken, deze maatregel hoopt zij het vet K van predikanten naar het wester gen te gaan. Dat meldt het Infoc tie-lnstituut voor Oost-Euf „Glaube in der 2. Welt" te Zürid Na de Helslnkiconferentle is het t de Duitssprekende lutheranen, i voorouders al In de mlddeleed naar Roemenië vertrokken waren, makkelijker geworden naar het ten te emigreren. Omdat de l« leiding in Roemenië die een nijpt domineestekort zag aankofl alarm sloeg, besloot de raad van evangelische kerk van Duitsli voortaan geen predikanten uit venburgen aan te stellen Nu ook in Zwitserland de moge# heid voor een dergelijke aanstell kleiner lijkt te worden, wordt wacht dat er meer dominees in 1 venburgen zullen blijven om de k daar te dienen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2