Breuker citeert reeds
doorgeprikte clichés
a
Stimulans voor museumbezoek-
"Reeds
in 1627
distilleer
de mijn
over-
over-
over-
over-
over-
over-
over-
over-
over-
over-
over-
groot-
vader
whisky"
Andere
opleiding
aspirant
dansers
Muziektheater 'De Vuyle Wasch'
Beeldengroep van
Van der Capellen
niet naar Zwolle
ad
Nieuwe boeken
Ingetogen spel
bij Phemios Trio
WOENSDAG 3 DECEMBER 1980
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
EN
Z<
dgc
eric
i
door Dirkje Houtman
AMSTERDAM In zijn nieuwste muziektheaterproduktle „De Vuyle Wasch" heeft Willem
Breuker zijn theatrale kunnen de dupe laten worden van boodschap en moraal waarmee hij de
benarde positie van zijn gezelschap bij een breder publiek onder de aandacht wil brengen.
CRM heeft nog steeds geen adequaat
beleidsplan voor jazzmusici ontwik
keld, een nalatigheid waarvan ook
Breuker en zijn Konsort de dupe is
ADVERTENTIE
Blended Scotch Whisky.
Gesprekken met ex-krakers
van de Grote Wetering in Ken
merk. Verder mogelijk nog een
reportage over het sluiten van
een door vrouwen bezet con-
fectiefabriekje in Haulerwijk.
Ned. 2/19.25
Ret zand in de raderen van
de ontspanningspolitiek, of ge
woon Afghanistan. Reportage
in Panoramiek met onder
meer recent beeldmateriaal
over het Russisch optreden in
Afghanistan.
Ned. 1/22.19
Studio Sport wordt voorna
melijk gevuld met een discus
sie over de deelneming van het
Nederlands voetbalelftal aan
het.mini-WK voetbal in Uru
guay, rond de jaarwisseling. In
de studio praten Erie Vilé
(voorzitter sectie betaald voet
bal) en kamerlid Harry van
den Bergh (PvdA)- Morgen
stelt bij in het parlement vra
gen over het snoepreisje van
de voetballers ter meerdere
glorie van de militaire dicta
tuur in Uruguay.
Ned. 1/22.40
Urbanus van Anus is Vla
ming en met opzet leuk. Wal
halla portretteert een dwars
ligger die thuis eindelijk popu
lair aan het worden is.
Hllv. 3/23.02
geworden. Hoewel deze formatie zijn
verdiensten ruimschoots heeft bewe
zen, is zij nog altijd op het buitenland
aangewezen om aan de kost te ko
men. Een schade, zeer zeker en het is
daarom des te treuriger dat Breuker
juist met deze ondermaatse, op cli
chés drijvende theatrale uitspatting
het volk wil inlichtingen over de artis
tieke ideeênlooshetd bij CRM die in
de gedaante van Til Gardeniers (een
prima rol van Frans Mulder) over het
toneel rondwaart.
Til organiseert een promotletoernee
voor de Nederlandse muziek met het
schip „De Vuyle Wasch" waaraan
Breuker en zijn muzikanten deel mo
gen nemen. Het gezelschap doet Mal
ta, Libanon en de Noordpool aan,
trotseert alle weersomstandigheden
en kibbelpartijen totdat de minister
opdracht geeft richting Zuid-Afrika
te varen. Dan komen de musici in
opstand. Maar. zoals dat vaker ge
beurt, trekken de kunstenaars toch
aan het kortste eind. wordt de ge
ïmproviseerde muziek de nek omge-
De Springplank opgeheven
dra aid en met een dodenmars gaat
deze fonkelende steen aan Neerlands
vaandel letterlijk in rook op.
Opnieuw heeft Breuker zich laten
verleiden tot de boodschappenjon
gen van zijn eigen problematiek, die
hij in dit geval in een oudbakken
vorm toonzet en bovendien door
spekt met een seksistisch pruilering
tintje. Vrouwen verworden in zijn om
geving tot illustratiemateriaal. Ze
hangen rond als verwende poezen al
dan niet met ontbloot bovenlijf en
weten niets zinnigs bij te dragen tot
de problematiek, noch tot de drama
tische ontwikkeling die in dit stuk
toch al zo mager is. De domheid
druipt van hun gezichten en ook de
mentaliteit van de dames deugt niets.
Alle drie scharen ze zich aan de kant
van de minister als zij het schip rich
ting Zuid-Afrika dirigeert; op artis
tiek niveau zijn zij slechts represen
tanten van een consumptief kunstbe
leid (de grootte van het publiek be
paalt de kwaliteit), waarmee zij als
tegenpool van de heren fungeren.
Flink hoor om met zulk mager tegen
spel gelijk te willen halen.
Des te schrijnender wordt het dan als
in het licht van de gestelde bood
schap over kunstbeleid, de theatrale
uitwerking van deze voorstelling niet
wil deugen en voor een groot deel op
een eens, door Wlm T. Schippers'
ontwikkelde spielerei met de banale
werkelijkheid blijkt te steunen.
Schippers liet in zijn shows met Fred
Haché of Barend Servet clichés uit
het dagelijks bestaan een eigen leven
leiden waarmee hij ze op een onge
woon absurde manier doorprikte.
mm
-
i -K'i*
Van een onzer verslaggevers
ZWOLLE De beeldengroep, gei
aan de Overijsselse staatsman J<_
Derk van der Capellen tot den
(1741-1784), die al sinds het einde
de achttiende eeuw in Rome stalspi
zal wel niet naar Nederland word ij0
overgebracht. Minister Gardeni
van CRM heeft op vragen van v zcn
kamerleden laten weten dat zij da vers
D<
11
v. feVïggS
voor niets voelt. In Overijssel is en|
tijd geleden gepleit voor verhuizi
van de thans verspreid staande
den naar Zwolle, waarvoor ze
spronkelijk bedoeld waren. Van Jeci
Capellen. die „de beste waakho |m
van onze democratie" is genoer iei
heeft vooral ook veel gedaan voor™
vrijheid van de Twentse boeren.
eu
mss. -
Aan boord van De Vuyle Wasch met het muzikaal gezelschap van Willem Breuker.
Palo Bob van Danlilf
Minister Oardeniers. die opmer
dat zij zich niet wilde mengen in
wetenschappelijke discussie van
historici over Van der Capellen.
dat er in 1984. zijn tweehonderd ID
sterfjaar, andere mogelijkheden [aal
len zijn om op bescheiden wijze a .j.
dacht aan hem te schenken. Welli<
zouden er ook wat financiën kunn
worden vrijgemaakt om de beeld vc
die er in Rome niet zo goed bijsta j bc
enigszins op te knappen. jsl(
K p
door Cees Straus
DEN HAAG (ANP) Het Ne
derlands Dans Theater (NDT)
heeft zijn aspirantenoplei
ding veranderd. Dit houdt in
dat de afzonderlijke groep De
Springplank wordt opge
heven.
De nieuwe opleiding wordt geïnte
greerd in het ensemble. Arlette van
Boven krijgt de leiding. De uit het
buitenland aangetrokken leider van
de afzonderlijke groep, Gradlmlr
Pankov, zal van tijd tot tijd als gast-
leraar aan de nieuwe opleiding terug
keren.
Drie jaar geleden werd De Spring
plank opgericht om de kloof te over
bruggen tussen de Nederlandse bal
letopleidingen en het NDT. Deze for
mule zou geen goed resultaat hebben
opgeleverd. Slechts Yvonne Jordans,
Laurina van der Vusse en Tony Van-
decasteele konden na twee Jaar ver
volgopleiding de overstap naar het
NDT maken en Marly Knoben volgde
een deel van de Springplank-oplei
ding voor zij vast in het NDT werd
opgenomen.
Van de vijf tweedejaars van dit sei
zoen zal niemand worden aangeno
men. De vier eerstejaars gaan over
naar de nieuwe eveneens tweejarige
opleiding.
In de nieuwe opzet moeten bezwaren
als niet voldoende danstechnisch on
derwijs, worden ondervangen. De as
piranten zullen minder voorstellin
gen geven. Ze krijgen ook voor hen
geschikte rollen in het repertoire van
het NDT om te kunnen optreden als
vervangers van zieken. De afgestu
deerde aspiranten krijgen, mede om
dat zij vertrouwd zijn met het reper
toire, voorkeur voor een plaats in het
NDT
De selectie van aspiranten zal ook
anders geschieden. Elke zaterdag zul
len balletleerllngen vanaf veertien
jaar een „open" les kunnen volgen. In
de ideale situatie zijn alle aspiranten
Nederlanders, tenminste vier jongens
en vier meisjes. Deze evenwichtige
verdeling Is gewenst en kan nopen tot
het toelaten van buitenlanders. Zo
zullen naar verwachting dit school
jaar de Nederlandse opleidingen niet
een man en wel vrouwen afleveren,
die geschikt zijn voor het NDT.
Museumboek voor Zuid-Holland
door Remmelt Daalder. Uitg. Bosch
Keuning, Baarn, 175 pag. (veel illu
straties, overzichtskaart, lijst van
musea), 13,50.
Van uitg. Moesson in Den Haag;
daar heeft onze wieg gestaan, Indi
sche cartoons door Jack Poirrie, deel
II, 12,50. Nasi metdoor Harryet
Marsman, 79 pag. 16,90, recepten
boek.
HIJ zal over u heersen, ondertitel: de
kansen van het feminisme psycho
analytisch bezien, door Frans Hidde-
ma. Uitg. Wouter Wager, Baarn, 63
pag., 15 gulden.
Van uitg. Heuff, Nieuwkoop, 1002 fi
guren/cartoon-art door Jos Hoog
veld, 12,50.
WAO-ers, ondertitel: verhalen om te
onthouden, door Jos Bours e.a.. Uitg.
Link. Nijmegen, 178 pag., 80 ill.,
24,50. Interviews, gevolgd door tips.
Het speelweidecircus door Charles
Keeping. Uitg. Heuff, Nieuwkoop.
Prentenboek, 18,50.
Te laat
In De Vuyle Wasch probeert Breuker,
hierin mogelijk gesteund door regis
seur Lodewljk de Boer, de werking
van „onverwacht" bloot, gestileerd
amateurisme en vermeende chaos
nogmaals uit. Helaas, jaren te laat en
niet eens verankerd ln een Breukert-
aans oorspronkelijke uitgangspunt
waardoor de voorstelling niet meer is
dan een reeks citaten van doorgeprik
te clichés en dan nog wel ter illustra
tie van een cultureel-maatschappe-
lijk probleem. De voorstelling mist zo
iedere uitwerking en vervalt tot pseu-
do-artistiek vormingstoneel (van de
oude stempel wel te verstaan).
Ongevaarlijk amusement waar nie
mand op zit te wachten. En daarmee
helpt Breuker zijn eigen pleidooi voor
artistiek oorspronkelijk denken om
zeep. Wat mij betreft had de Theater
Unie Breuker beter kunnen subsidië
ren voor een louter muzikaal optre
den. Daarin ligt tenslotte zijn kracht.
De Vuyle Wasch ls nog t/m zaterdag
in theater De Balie in Amsterdam te
zien en trekt vervolgens door het
land.
AMSTERDAM Het ls na
tuurlijk wel een beetje merk
waardig om in een boek dat
een museumgids voor Neder
land wil zijn, plotseling iets te
lezen over de Diergaarde Blij-
dorp of het Dierenpark in
Wassenaar. Dat zijn tenslotte
gelegenheden die je gewoon
lijk niet zo snel onder de noe
mer van het museum zult
plaatsen, hoewel ze best een
cultureel tintje hebben.
Maar dat ls dan ook een van de weini
ge aanmerkingen die je kunt maken
over het Groot Museumboek, het
nieuwe boek van de maand (decem
ber) dat binnenkort maar nog niet
met Sint Nicolaas in de boekhan
del zal liggen. Ter stimulering van het
lezen en een breed boekkopend pu
bliek, maar vooral om aan het mu
seum in het algemeen een grotere
bekendheid te geven. Voor dat doel
verschijnt dit lijvige boek in het bij
zonder, overvloedig voorzien van illu
straties: elke pagina wil een aanzet
geven om een bezoek aan een mu
seum te brengen.
Het museum in ons land beleeft de
laatste jaren «en soort van herwaar
dering. Wat vroeger als een stoffig en
ouderwets nest werd beschouwd, be
vat nu waarschijnlijk precies die nos
talgia waar hele generaties op zitten
te wachten. Met net een iets andere
inrichting of opstelling van de collec
ties. met vaak een (bescheiden) edu
catieve afdeling voor de begeleiding
is het museum in staat om de bezoek-
verhalen over museale collecties die
anders geen aandacht kregen. Ver
schillende uitgevers ontdekten een
nieuw gaatje ln de markt en brachten
uiteenlopende gidsen uit. Zo zal het
Groot Museumboek moeten concur
reren met een paar publikaties die er
reeds op dit gebied zijn. In het voor-
Jaar liet de Staatsuitgeverij De Ne
derlandse Museumgids verschijnen,
een handig boekje met korte opsom
mingen van de hoogst noodzakelijke
gegevens van 588 musea en stijlka
mers in een formaat dat je nog net in
je jaszak kunt steken. Minstens even
concurrerend is de reeks van Bosch
en Keuning die op den duur alle pro
vincies zal bestrijken. Dunne boekjes
voor een heel redelijke prijs, behoor
lijk geïllustreerd en met verhoudings
gewijs veel informatie over de histo
rie van de streek en de opbouw van de
collecties.
Sfeer
Miniatuurclown in het Neder
lands Circus- clowns en kermis-
museum in Den Haag.
cijfers flink te doen stijgen. Er komen
zelfs gespecialiseerde musea bij en er
blijkt al met al toch steeds weer geld
te zijn om een bijzondere expositie in
elkaar t« zetten. Al zal menig mu
seumdirecteur op dat laatste punt
zijn bedenkingen koesteren nu de
economische recessie ook in de cultu
rele sector haar gevolgen zal hebben.
Gaatje in markt
Met het publiek hebben ook de media
het museum ontdekt. In menige
krant verschenen in de afgelopen tijd
Wat stelt het Groot Museumboek
daar tegenover? Allereerst is dat het
willen voldoen aan de behoefte van
een publiek dat werkelijk over elk
museum wat wil weten. Karakter
schetsen worden gegeven in de vorm
van bondige teksten, vaak niet langer
dan tien tot vijftien regels. Met een of
meer foto's die een indruk geven van
de sfeer van het museum en er een
detail uitlichten. Met vanzelfspre
kend alle grote musea met uitgespro
ken kunstobjecten (die niet veel meer
ruimte krijgen dan de kleine mu
seums), maar ook de bescheiden,
veelal verdoken schatkeldertjes,
vaak niet groter dan een of twee
zaaltjes. Daar tref Je heel andere
voorwerpen dan alleen schilderijen:
variërend van geprepareerde foetus
sen tot het gereedschap van een
klompenmakerij.
Pauze (2)
De fabel van de kabel. En de satel
liet, dat is het ook al niet.
Wat een zegen, die kabeltelevisie.
Wat een keuze. Iedere avond smik
kelen en smullen. En wat kost dat
nou helemaal extra?
Er was eens een man die op het
station van Utrecht een exem
plaar van het ochtendblad Trouw
kocht. Hij telde 65 centen neer en
kreeg het totale wereldgebeuren,
inclusief het weerbericht en zet
fouten ln handen. Hola, dacht de
ondernemende losse koper, plot
seling, halverwege Hoog Catharij-
ne. Als ik nu mijn beste vriend
eens vraag of hij in zijn hypermo
derne drukkerij, van deze krant
500.000 afdrukken kan maken. He
den nog. Dan ga ik die krant ver
volgens hedenmiddag, gratis huis
aan huis verspreiden. Althans,
met dien verstande, dat men per
huis een dubbeltje aan bezorgkos
ten moet betalen. Meer niet. Hij
rekende de zaak eens na en be
dacht dat hij zo al gauw aan een
dagloon van 5000 gulden kon ko
men. Eureka!
Helaas, wetten. Het mag niet. Je
mag niet zo maar alles integraal
jatten wat wij hier uitgezocht en
verzonnen hebben.
Nu de televisiekabel. Dat is het
zelfde Jatwerk. Wij pikken uit de
ruimte iets op, dat niet voor ons
bestemd is en waarvoor wij dus
ook niet betaald hebben.
Dat is net even iets anders, dan
Vlamingen die toevallig op hun
antenne ook de Nederlandse pro
gramma's kunnen vangen. Zoals
wij ook wel eens een krant laten
slingeren, die dan door een ander
geheel gratis en even smakelijk
alsof hij ervoor betaald had. gele
zen wordt.
Wat wij met de kabel doen. is
platvloers jatten, pikken, stelen.
Omdat er internationaal toch wel
enige verstandhouding bestaat,
zit het er dik in, dat binnen niet al
te lange termijn een einde wordt
gemaakt aan die misstand. Met
andere woorden, de stations gaan
gewoon een omroepbijdrage vra
gen voor het toevallig ontvangen
signaal, dat wij hier zijn gaan ex
ploiteren.
door Ruud Verdonck
Auteursrechten vormen weliswaar
een moeilijk te hanteren materie;
voor de lieve vrede zal er toch wel
een behoorlijke regeling moeten
komen. Even voorspellen: die re
geling komt er ook. Dat wil zeg
gen. Iedereen die aan de kabel ligt
moet over een paar jaar voor de
programma's die binnenkomen,
gewoon een omroepbijdrage gaan
betalen. Naar West-Duitsland,
naar België, naar Frankrijk, naar
Engeland. We betalen ons ongans
aan die ongein.
Had u dat maar geweten toen u
aan de kabel ging. Maar dat wist u
niet. Want dat was u niet verteld.
Niet verteld, door mensen die wel
wisten dat het kon gaan gebeuren.
U ruikt het ook? Oplichterij in de
buurt?
Wij .maken het nog een graadje
erger. Zou Neelie Smit-Kroes we
ten wat ons boven het hoofd hangt
aan (misschien wel achterstallige)
omroepgelden? Ze kan het weten.
Maar ja, Smit-Kroes, een kilo cos
metica en een ons wartaal. En dat
wil zich ook nog bezig houden met
w£tt er op de kabel komt. Daar
mag ze zich helemaal niet mee
bemoeien. Ze moet ervoor zorgen
dat die kabel niet kapot gaat. Ver
keer en waterstaat. Wat erop
komt, dat ls een zaak van CRM.
Zoals Beelaerts van Blokland met
de rijksgebouwendienst moet zor
gen dat er een nieuw gerechtsge
bouw wordt neergezet, maar na
tuurlijk nooit van z'n levensdagen
mag bepalen hoe het recht er in
dat gebouw gaat uit zien.
Zo hoort dat ook met Smit-Kroes
en haar PTT. Lijnen leggen, pri
ma, doe je best maar. Maar voor
de rest, mond dicht. Ik wil des
noods persoonlijk iedere dag nog
wel een oploopje verzinnen zodat
ze op z'n voordeligst gekiekt kan
worden, als ze dan toch van de
dokter driemaal daags op de foto
moet.
Ze weet precies waar het op uit
kan gaan draaien, voor al die men
sen die in het kabelverhaal zijn
gestonken. Maar ze waarschuwt
niemand. Waarom toch niet?
Gewoon, dmdat de huidige om
roepwet de nek omgedraaid moet
worden. Het Nederlandse omroep
bestel moet rijp gemaakt worden
voor de profiteurs. Daarom wordt
er niet verteld over de profiteurs
en over de risico's voor de gebrui
kers. Want de profiteurs, dat zijn
de vrienden van het pseudo-libe-
ralisme van de VVD, van Neelie.
Neelie maakt zich sterk om maar
zoveel mogelijk zenders op de ka
bel te krijgen. Free flow of infor
mation, heet dat dan. Alsof de
vrijheid vooral onbeperkt moet
zijn. Natuurlijk niet. Dat geeft
Neelie zelf maar al te graag toe.
Tegen etherpiraten onderneemt
ze niets, tot grote ergernis van de
apparaten die Juist zijn opgericht
om etherpiraterij tegen t^ gaan.
Nee, dan is het de vrijheid van de
kleine zendamateur die ^eelie zo
hoog zit. En wie stond er op de
eerste rij te blèren dat de zender
De Vrije Keijzer de lucht uit
moest? Neel zelf. Want die vrij
heid. die kwam d'r nou net weer
niet van pas. Ze is voor één soort
vrijheid. De vrijheid om zoveel
mogelijk geld uit zoveel mogelijk
zakken te kloppen. En in dat ver
haal gunt ze de kleine zend
amateur een plaats. Hij moet na
melijk een rol spelen die de grote
zenders straks, als het omroepbe
stel commercieel ls geworden, in
staat moet stellen het grote geld
te pakken. Gebruik maken van dit
soort praktijken, dat staat heel
laag aangeschreven. Tenminste,
als het over fatsoen gaat.
Het hele kabelverhaal wordt ver
teld om het omroepbestel op te
blazen. En het ls wat triest, maar
wat heet triest na alle vertoningen
van de afgelopen drie jaar, om te
moeten constateren, dat zelfs een
staatssecretaris dat spel mee
speelt.
Zetten wij nu allemaal even het
raam open en roepen wij in koor
tot we erbij neervallen KA-BEL-
LEG-GERIJ IS OP LICH TE RIJ.
Want dat is het dus.
U gaat niks leukers zien, per kabel
of per satelliet. U krijgt niks be
ters thuis, li wordt alleen het
slachtoffer Van gewetenloze figu
ren die, met: halve informatie, met
loze dreigementen, en dank zij
mensen die de gaten in de wetge
ving kennen, omdat ze zelf aange
nomen zijn die wetten uit te voe
ren, u een poot uit willen draaien.
Ik kan dat ook netter zeggen,
maar dan helpt het minder.
Waar alles om draait is dit: de
liberalen hebben ontdekt dat de
huidige omroepwet te weinig mo
gelijkheden biedt om over de rug
gen van de minder kansrijken,
scheppen geld te verdienen Dus
wordt de omroepwet van buitenaf
en met hulp van binnenuit, uitge
hold. Dank zij het feit dat de om-
roepexperts in het parlement in
hun ogen hebben, wat wij op de
grond storten om de aardbeien te
laten groeien, kan dat proces
doorgaan.
Nog even. Want wij weten al beter
Mijn eerste uiting van boosheid
stond in de krant van saterdag.
En hoewel Je voor Je vak en uit li
hebberlj al in verlerlei musea k(
rondkijken, staan er meer dan geno Ie
in waarvan je zelfs geen vermoed
had Hoeveel Amsterdammers zuil
het Orietje Tumpsmuseum aan
Kadoelenweg kennen, of het Schri
museum J. A. Dortmond aan het S bi
gel? Ook de „provincie" kent z< rmi
groot aantal, nog vrijwel onbeken jaj|
museatjes dat je met dit boek mai
denlang aan de slag kunt. ri
nc
Die 660 musea (en dierentuinen difcdh
worden begeleid met de nodige ge|
vens over toegangstijden, adresa j
en entreeprijzen. Storend is het evi 1 1
wel dat over de toegankelijkheid l-l<
de diverse gebouwen voor invalid y'<
niets wordt meegedeeld. Er zijn I
mers nog genoeg musea die niet oi L
een lift beschikken of die anderzij n
moeilijk toegankelijk zijn. trc
tc
Een vracht aan gegevens en lllust n t
ties in dit Oroot Museumboek,
het niet geschikt maken om het m 'P
te sjouwen. Je moet het thuis bel
ken om daar Je keus te maken. Vo tck<
op reis had u Immers al die hand) cr
Nederlandse Museumgids
Groot Museumboek, samensteltl dig
Joost Elffers en Mike Schuyt, tel ond
en redactie Annemiek Overbeek, i tcrT
gegeven door Meulenhoff-Landsh
te Amsterdam. Omvang 432 blz. B®1
boek kost vanaf 11 december (eeJMl
dag van verschijning) tot 11 jand
1981 32.50 gulden, daarna 49,50 uls
Jrt. ...k
den. De oplaag van het boek van
maand bedraagt 98.000.
A<
k
De Nederlandse Museumgids,
mengesteld op basis van een enqu
door de Nederlandse Museumveil
ging, uitgave van de Staatsuitgevi
in Den Haag. Omvang 230 blz., piflg i
17,50 gulden.
1 de
'er* r» K
«VI 1 11
Museumboek voor diverse pro* -
eies verschillende auteurs, uitgaf
van Bosch en Keuning in Bai
Prijzen onder meer 10 en 13,50
den. (Reeds verschenen o.m. Fri tc|
land, Zeeland» Drente en Zuid-Hf
land).
door Louwrens Langevoort
H
AMSTERDAM Een huisconc er
tachtlge sfeer hing in de Kleine
van het Amsterdamse Concert
bouw, waar maandagavond de
„Te gast bij het Phemios Trio" beg
In drie concerten wordt telkens er
beeld geschetst van een stijl of el
tijdperk. Ditmaal was de beurt a
Mozart en Schubert als vertegt
woordigers van Weense Klassiekei Hn
:e
Het Phemios Trio bestaande r d
Else Krieg, viool en alt-viool, de kil ks
nettist Herman Braune en de piani
Jan Gruithuyzen speelde als ensa
ble slechts Mozarts Kegelstatt-tT
waarin het een hoge graad van
menspel bereikte. Er was evenwel
ingetogenheid ten top, waardoor h
andante zowel sereen als zoet on
kwam en het menuet en het rot
aan een kille onderkoeling leden.
Else Krieg en Jan Gruithuyzen s]
den voorts Schuberts Duo in A
waarvan ze weliswaar een stijlzui'
vertolking gaven, maar waarin ze
de indruk konden wekken boven
noten uit te komen. Ook hier was
spontaniteit ver te zoeken en drei
het een en ander in het moeras vanj
onzekerheid onder te gaan. Jami
want Else Krieg haalt toch een pi
tige toon uit haar instrument.
De sopraan Dieuwke Aalbers wal
gast bij het trio in liederen van I
zart en Schubert, waarbij viool I
klarinet als obligate instrumenf
optreden. Op het Offertorium
viool, sopraan en piano na getui
de programmakeuze van maar v
fantasie: het was weer het Herdei
Greetje en Silvia, waaruit de
kunst van Dieuwke Aalbers
blijken. Vroeger imponeerde ze ij
door een ontwapenende natuurlf
held, nu na studie onder mei
Wenen, klinkt haar stem gekunstd
iel en is gehuld in een sluier j*
bijgeluiden. Ze mist er een kern inj
heeft bovendien moeite om de juf
toon te houden. Jan Gruithuyzen!
geleidde haar flets aan de piano.
Het Phemios Trio ontvangt
woensdag 7 januari de fluitiste AM
de Quant en speelt dan werken
Franse componisten.