Erbarming en vergeving moeten de wereld redden Kwalijke publikaties over de islam :E Personalia 'Licht over Friesland' wekt ergernis Sn] - i Congres vrijzinnigen van alle religies Trouw KERK IN DE WERELD Paus in tweede encycliek: AARDBEVING ITALIË Klok terug voor kerk in DDR? VANDAAG» VOORBUGANGEI Sa Stichting vraagt steu voor Italië woensdag 3 december 1980 trouw/kwartet Van onze kerkredactie AMSTERDAM Paus Johannes Paulus II heeft in zijn tweede encycliek (grote rondzend brief) geschreven over Gods barmhartigheid en de noodzaak van de individuele biecht, maar ook over de mensonterende toestanden in de wereld met de grote verschillen in rijkdom, de schending van de mensenrechten, de wreedheden, de „oog om oog, tand om tand" houding De wereld wordt bedreigd door atoomwapens, materialisme, machts misbruik. martelingen op grote schaal, toenemende ongelijkheid en rechtsverkrachting, aldus de paus Hij ziet de wereld verder ten prooi aan het kwade, abortus, echtschei ding. bandeloosheid, gezinsondermij ning en gebrek aan individueel ver antwoordelijkheidsgevoel. In deze tijd lijkt volgens de paus het woord „barmhartigheid" vergeten. De taak van zijn kerk in deze tijd acht de paus gelegen in het richten van een dringende noodkreet aan de God die rijk is aan barmhartigheid" ..Maar ook beschouwt de kerk het als haar plicht en als het doel van haar zending om in opvoeding en pasto raat de geest van vergevingsgezind heid te behoeden". In de biecht zou volgens de paus voor ieder individu eel op de meest uitnemende wijze de ervaring van vergeving en barmhar tigheid te vinden zijn. De encycliek heet naar de beginwoor den ..Dives in misericordia", rijk aan erbarming. zoals geschreven in het tweede hoofdstuk van de brief aan de Efeziërs. Het document is 83 pagina's lang, het is de tweede encycliek van de huidige paus. De eerste verscheen anderhalf jaar geleden en werd be schouwd als een soort „regeringspro gramma" van de toen kersverse paus. Hoogtepunten In de rooms-katholieke kerk gelden encyclieken doorgaans als hoogte- Van onze kerkredactie AMSTERDAM Mensen van alle religies, die daarin overeen komen. dat zij zich elk in hun godsdienst als „vrijzinnig" beschouwen, zullen elkaar ontmoeten op een wereldcongres van 24 tot 31 juli 1981 in Noordwijkerhout. Het thema van dit congres is „Het getij der religies". punten van iedere pausen-carriére. Gewone toespraken, brieven en be sluiten raken in de vergetelheid, maar pausen blijven vaak bekend door hun (belangrijkste) encyclieken. Daarin brengen zij hun dierbaarste boodschap onder. (Bij voorbeeld de sociale encyclieken van Leo XIII en Pius XI, Pius XII over de kerk, Joan nes XXIII over de vrede. Paulus VI over de Derde Wereld en over de geboortenregeling). De thema's van de nieuwe encycliek zijn al uitvoerig aan de orde geweest in de vele toespraken van de paus. vooral tijdens zijn buitenlandse rei zen. Vrijwel steeds blijkt enerzijds een grote zorg om de situatie van de wereld en anderzijds een stevig geloof in de kracht van zijn kerk. Hij ziet voor deze aarde en voor de mensen geen redding in de bestaande grote systemen en ideologieën; ook weten schap. cultuur en techniek zijn geen garantie tegen geestelijke, sociale of economische verdrukking. Aan het slot van de encycliek richt de paus zich ook tot „deze en gene die niet deelhebben aan het geloof en de hoop die mij leiden". De paus hoopt dat zij begrip hebben voor zijn ijveren, want „het wordt ingegeven door de liefde tot de mens en al wat menselijk is en wat door ontzaglijk gevaar bedreigd wordt". Moslims in Soest vieren het suikerfeest. Foto uit: „Moslims en christelijke feesten" (uitg. dienstencentrum geref. kerken, postbus 202, Leusden). door Jan Slomp De paus tekent zijn tweede ency cliek Het congres wordt georganiseerd door het internationaal verbond voor geloofsvrijheid (IARF) De IARF werd in 1900 opgericht als ontmoe- tings- en samenwerkingsverband van vrijzinnige stromingen in de wereld godsdiensten en daarbuiten Thans telt de IARF 46 kerken en geloofsge meenschappen in twintig landen. De oudste groep vormen de Roemeense unitariërs, een christelijke groep, ont staan in de reformatie van de 16e eeuw. die de Drieëenheid afwijst. De grootste groep is Rissho Kosei-kai. een boeddhistische lekenbeweging in Japan. Uit Nederland spelen de vrijzinnig protestanten van oudsher een belangrijke rol in de IARF. Zij zijn aangesloten via de centrale commis sie voor het vrijzinnig protestantis me. Voor hen vormt de IARF een brug naar vrijzinnige stromingen en hervormingsbewegingen in andere godsdiensten, met name het hin doeïsme (India) en boeddhisme (Japan). Sommige van de Japanse ledengroe- pen zijn zogenaamde nieuwe religies. Anderen vormen een eeuwenoude ge loofsgemeenschap. waar generaties lang de Shinto-tempel in stand ge houden is. De jongste groep is Seng Khasi. een stamreligie in India. De IARF is de enige organisatie, waar groepen uit zoveel verschillende reli gies op voet van gelijkwaardigheid met elkaar omgaan. Nederland is in het IARF-bestuur vertegenwoordigd door ds. W. Stenfert Kroese (penning meester! en prof. dr. J van Goud oever Japan Van een medewerker LEEUWARDEN Onder de titel „Licht over Friesland" heeft zich in Leeuwarden een zichzelf „Evangelische Ge meenschap" noemende groe pering gepresenteerd die in Friesland nogal aan de weg timmert. Door middel van traditioneel opgezette evan gelisatie-activiteiten worden getracht mensen met het waarin opgenomen: De dammer, met Dordte Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Lefdse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam lel. 020-5629444 iele* 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credietbank Rekemngnr 2300 12 574 REGIO ROTTEROAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 0.10-115588 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor advertenties) REGIO OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Maag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel. 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand 16.98 Per kwartaal 50.95 Per half jaar 101.90 Per jaar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19.30 van maandag t/m vrijdag. Op zondag van 18-20 uur telet 020- 5622797 Opgave mim-advertenties lef 020-5626262 of schnttelijk aan Mim-Adv afdelmg, postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswiizigingen uitsluitend schriftelijk aan onze Amsterdam- Evangelie te bereiken. Zo werd algelopen zaterdag in Leeuwarden een getuigenis dag gehouden onder leiding van evangelist J. Bolt, voor ganger van de gemeente. Deze groepering heeft zich vooral de ergernis van ds. G. van der Berg. gereformeerd evangelisatiepredikant te Leeuwarden, op de hals gehaald. Hij heeft meermalen laten weten deze „Broeder-Bolt-Beweging" niet te zien zitten. Zijn kritiek richt zich vooral op het opzetten van dergelijke activi teiten zonder overleg met de kerken en op het zeer gesimplificeerde bijbel gebruik dat vooral gericht is op „ang- staanjagerij". Via advertenties heeft „Licht over Friesland" laten weten zich niet bezig te houden met „angstaanjagerij", om vervolgens te verkondigen dat men sen „behouden kunnen worden van de komende toorn door zich te beke ren". Zij die graag willen weten wat bekering is en „hoe je dat moet doen" wordt gevraagd een gratis geluidscas sette te bestellen. Dankzij de aanhoudende kritiek heeft de „Evangelisatie Gemeen schap" ingestemd met een gesprek met vertegenwoordigers van evange lisatiewerk van de Leeuwarder ker ken en met vertegenwoordigers van de Friese raad van kerken. „Tot die tijd," aldus ds. Van der Berg." hoort u van mij geen heil of onheil meer over die beweging" In Noordwijkerhout worden circa vierhonderd congresgangers ver wacht. Zij zullen zich bezighouden met nieuwe ontwikkelingen in de ge loofsgemeenschappen en in de maat schappij. De opmerkelijke groei van de nieuwe religies in Japan zal in de aandacht staan, evenals het herleven van religieus zelfbewustzijn onder de stamvolken in India, dc maatschap pelijke activiteiten van kleine groe pen in West-Europa, alsmede de posi tie van de leden in Oost-Europa. Spe ciale aandacht zal er zijn voor het thema „Vrouwen en religie". Dit congres wordt in Nederland ge houden, omdat ons land bezig is een multiculturele samenleving te wor den. De IARF acht het in deze situa tie van het grootste belang, dat er samenwerkingsvormen komen tus sen leden van verschillende godsdien sten en culturen. L. H. Post Overheidspersoneel Secretaris L. H. Post van de Christelijke centrale van overheids- en onderwijsperso neel, is tot voorzitter van de centrale gekozen. Hij is sinds 19 september ook voorzitter van de Nederlandse christelijke bond van overheidsperso neel. In beide functies is hij W. Wie- ringa opgevolgd, die voorzitter is ge worden van de raad van toezicht van het Algemeen burgerlijk pensioen fonds. Tot secretaris van de Christelijke centrale is A. Chr. de Jong aangewe zen, tot dusver bestuurslid van de centrale en secretaris van de Neder landse christelijke bond van over heidspersoneel. ADVERTENTIE Herhaatt Friuli zich? In 1976 werd Noord Italië getroffen door een aardbeving. De hulpverlening was een chaos Dit dreigt zich nu in Zuid Italië te herhalen Er is gebrek aan alles, maar vooral aan organisatie Onder deze omstandigheden doen de vrijwilligers van de Federatie van Protestantse Kerken wat ze kunnen Ze hebben op 5 plaatsen rampencentra opgezet Van daaruit worden o.a. kleding en medici|nen verspreid In verscheidene dorpen heeft men gaarkeukens ingericht De benodigde hulpgoederen koopt men zo veel mogelijk in de buurt De Wereldraad van Kerken vraagt om financiële hulp voor de Federatie Wij vragen uw bijdrage op GIRO 0600 t.n.v. Stichting Oncunwniach» Hulp, Postbus 13077, Utrecht 7et. 030-71001» Het aantal publikaties dat over de islam in binnen- en buitenland bet licht ziet, neemt toe. Een aantal politie ke. economische en religieuze (actoren draagt tot deze groeiende belangstelling bij. Het is te betreuren dat daar onder ook publikaties voorko men die beter niet gedrukt hadden kunnen worden Ik meen dit te moeten zeggen van twee boekjes die me ter beoordeling zijn toegezonden. Het zijn: I. A. Kole. De dreiging van de islam. (Stark. Texel. 106 p.. 11,55) en Prof. Dr Hanna Kohlbrugge. Confrontatie met de islam, met de ondertitel Is- maël. Israël en wij (Voorhoeve. Den Haag. 62 p.. 9.50) Het eerste boekje bestaat voor negen tig procent uit tendentieus aan el kaar geregen citaten uit publikaties van anderen. De verbindende tekst van de schrijver is meestal beneden het niveau van de opgenomen tek sten. De auteur heeft vooral Hij is als uzelf van wijlen M. C. Capelle geplun derd. Men doet er beter aan het hele boek van Capelle te lezen. Op pagina 7 staat een pentekening van Khomei ni. Het doet humoristisch aan dat het colophon vermeldt dat niets uit het boek mag worden overgenomen zon der voorafgaande schriftelijke toe stemming van de uitgever. Voor de vier pagina's die aan ondergetekende werden ontleend werd in ieder geval geen permissie gevraagd. Het werkje van mevrouw Kohlbrugge heeft met het voorgaande gemeen dat het wil waarschuwen voor de op rukkende islam. De titel is strijdvaar dig. Van iemand die buitengewoon hoogleraar Iraanse taal en letterkun de in Utrecht is mag men een zekere bekendheid met het onderwerp ver wachten. Ze schreef eerder onder an dere over de opkomst van de roman in Iran, individualistische tendenties in de wereld van de islam, De Ware Jozef (met dr J. v.d. Werf). Ook heeft zij enkele publikaties op haar naam staan over de moslimse mystiek. Mij ontgaat echter wat haar boekje: Confrontatie met de islam te maken heeft met haar leeropdracht in Utrecht. Het lijkt me dan ook ten onrechte dat de titulatuur Prof. dr op de titelpagina wordt vermeld. Was het boekje nog wetenschappelijk ver antwoord geweest dan zou men daar vrede mee kunnen hebben. Dit is ech ter niet het geval. Het boekje roept bij mij van het begin tot het eind tegenspraak op vanwege de manier waarop ware en juiste inzichten en De gebeurtenissen in Polen hebben verschillende regeringen in Oost-Eu-. ropa zenuwachtig gemaakt. Men' heeft er alles over kunnen lezen op onze buitenlandpagina's. Van die ner vositeit heeft ook de verhouding tus sen kerk en staat een tik meegekre gen. Dat geldt vooral voor de DDR. waar nu eenmaal een klein geworden maar heel levendige protstante kerk bestaat. De autoriteiten in de DDR hebben, waarschijnlijk om daarmee het con tact tussen oost en west te beperken, het bedrag dat iedere toerist uit het westen aan DDR-geld moet inwisse len, aanzienlijk verhoogd. De kerk ziet zichzelf als een middel om het contact tussen oost en west te verbe teren en daarom is zij nogal geschrok ken van de maatregel. De maatregel viel ongeveer gelijk met de vredeszondag cn de tien da gen later te houden vredesminuut. De evangelische kerk in de DDR doet veel aan vredesvragen. Hoewel zij daarij weinig verder gaat dan de slag zinnen van de DDR-regering toela ten. vindt de regering dat kerkelijke vredeswerk soms toch wel griezelig. Wat moet een staat, die lid is van het Warschau-pact immers met een kerk, die (zoals de leiding van de kerk in Maagdeburg kortgeleden deed) de vraag opwerpt of de theorie van het machtsevenwicht niet opnieuw door dacht moet worden. „Wij moeten overwegen of het niet nodig is het militaire en politieke gebruik van kernwapens en andere massa-vernie tigingswapens onvoorwaardelijk af te wijzen. Daarmee is de vraag verbon den, of christenen niet nu reeds be slist moeten verklaren dat zij niet kunnen meedoen aan zo'n oorlog of aan een afschrikkingssysteem dat op zulke wapensystemen berust." Voor zichtige taal, maar voor de Oostduit- se minister van defensie maar al te duidelijk. Ook voor hem is het oppas sen met de kerk. Terug In samenhang met de gebeurtenissen in Polen had de regering in Oost- Berlijn liever niet dat er westerse verslaggevers kwamen bij de laatste synodevergaderingen in Maagden burg en Oost-Berlijn. De staat wei gerde een uitreisvisum voor enkele Oostduitse kerkelijke vertegenwoor digers die een synode in West-Duits- land, in Ossnabrück, wilden bijwo nen. Dit soort beperkende maatrege len gaven de kerk in de DDR het gevoel dat ze weer even terug was in de jaren zeventig, toen dit soort stroefheid alledaags was. Op 9 november was het in de evange- lissche kerk in de DDR vredeszon dag. de eerste dag van een tiental dagen tijdens welke-wat meer aan- d£È Erich Honecker dacht wordt gegeven aan vragen van de internationale vrede. De tien da gen zouden worden afgesloten door de „vredesminuut" op de Boetedag. Deze dag is een hoogtijdag in het kerkelijk jaar, maar het is een door deweekse dag, waarop in de DDR gewoon wordt gewerkt. De vredesmi nuut was een idee van de jongeren, die wilden dat die zestig seconden zoveel mogelijk mensen even hun werk zouden onderbreken voor een vreedzame gedachte. Daar is de DDR-regering enorm van geschrok ken. De kerkbladen waarin deze vre desminuut werd aangekondigd, be reikten de kerkleden niet op tijd, doordat er „technische moeilijkhe den" op de drukkerijen waren. Ken nelijk zag de regering al rampen ge beuren. wanneer een christelijke lo pende-band arbeider een minuut zijn handen zou vouwen. In werkelijkheid moet het de staat toch iets te bar zijn geworden dat de evangelische kerk het zelfs in deze gespannen tijd, aldoor heeft over het afbreken van vijandsbeelden en pleit voor vertrouwenbevorderende maat regelen. Vooral de toetsingconferen tie in Madrid is voor de kerk herhaal delijk aanleiding om op vrede (maar «at betekent ook eerbiediging van de mensenrechten) in Europa aan te dringen. Tenslotte heeft de leiding van de evangelische kerk maar besloten de vredesminuut op het laatste moment af te gelasten „omdat deze tot mis verstand kan leiden". Luther Op 6 maart 1978 ontmoette de kerk leiding de leiding van de staat met het oog op een normalisatie. 1983 is het Lutherjaar In de DDR wordt de vierhonderdste geboortedag van de eigenzinnige monnik grootscheeps herdacht. Er is een kerkelijk herden kingscomité, maar ook een nationaal, dat onder voorzitterschap staat van gegevens worden vermengd met on gefundeerde oordelen. Als voorbeeld noem ik wat op blz. 28 staat: „Het gaat bij alle anti-semitis- me om Israël, het volk van God te genover een ander volk bij de Mos lims de „gemeente van Allah" bij de Nazi's de „Ariërs" en. omdat Israël het volk van God Is. gaat het in laatste instantie om God tegenover Allah of de duistere macht, die achter het Nazisme stond." Ik vind dit een verschrikkelijke uit spraak. Hier wordt gepoogd met de Beëlzebul van het anti-lslamisme de duivel van het antl-semitlsme uit te drijven. Mij is afkeer van het anti semitisme met de paplepel ingege ven. Maar dit gaat te ver Zo ..Allah" zetten naast de duistere macht die achter het nazisme stond. Trouwens de Arabieren zijn ook semitisch en het woord „Allah" wordt ook door Arabische christenen voor God ge bruikt. Met zie bijvoorbeeld de nieu we Arabische vertaling van het Nieu we Testament. Mag men als christen zo te keer gaan tegen een andere godsdienst waarin toch de onderwer ping en overgave aan de wil van Ood centraal staat, tegen een godsdienst waarin miljoenen dagelijks ootmoe dig en nederig knielen voor hun Schepper? Om het grote klimaatsverschil tussen islam en nazisme aan te duiden geef ik één citaat uit het boek dat de joodse schrijver dr J. Hemelrijk (mijn rector op het Murmeilius Gymna sium in Alkmaar) schreef na zeven maanden concentratiekamp Er is een weg naar de vrijheid (p. 156): „Godsdienstoefeningen werden (in Sachsenhausen J.S.) niet geduld. Dat was consequent. De nazileer ont sproot aan ijdele hoogmoed en spuw de op alle ootmoedigheid. De nazimo- raal schond de heiligste geboden en kon het belijden ervan niet tolereren. De 'almachtige', waarop Hitler zich wel eens beriep, was.niet anders dan een vergrote editie, een soort hypos tase van hemzelf, als het ware de oer bar baar." Nu staan dergelijke uitspraken van mevrouw Kohlbrugge niet op zich zelf. Op 19 Juni 1980 schreef zij in Hervormd Weekblad (confessioneel): „De islam is als een gezwel; wordt het niet weggesneden, dan breidt het zich uitMet dit soort geschriften zijn noch de christenen, noch de relaties tussen moslims en christenen in Ne derland gediend. Drs Jan Slomp is predikant in alge mene dienst van de gereformeerde kerken in Nederland om voorlich ting te geven over de ontmoeting met moslims In onse samenleving. 'an :n eid usvo GOD IN DE WERELD TREKKEN |uurt „Eens sprak men in aanwezigheid gen van rabbi Pinchas over de grote ellende van de armoede. Verzonki in toorn hoorde hij het aan. Daaro] hief hij zijn hoofd op. Laten we, rie hij. God in de wereld trekken, en a pnie zal tot rust komen". Een chassidis vertelling uit de verzameling van Martin Buber. Op het eerste horen denk je aan dat verhaal van de Israëlieten die de ark in het leger haalden om op die manier God te dwingen aan hun kant te strijden. Dat liep duidelijk verkeerd af. HetL blijft een waarschuwing aan allen i oors God voor hun zaak willen spannen^an 1 die uitdrukking „God in de wereld trekken" hoor ik iets van; God erbiian d halen. Dan begrijp ik het beter. Eéi •actie van de dingen die 't meest aan onztjteiien rust knagen is de armoede in de wereld, de diepe kloof tussen arm rijk. Het laat ons niet met rust. We Jet zijn de eersten niet die daardoor onrustig leven, maar je zou wel kunnen zeggen dat de onrust algemener wordt. We kijken elkaar j verlegenheid aan bij de berichten ]i beelden. Armoede is onze zaak. Eei mj zaak van slechte verdeling, van nir voldoende aandacht voor hele vol" van mensen die tekort komen. Oi zaak. dat wil zeggen ook een zakel kwestie. Een kwestie die zakelijk behandeld moet worden, via maatregelen en beslissingen op hotLj^ niveau. Maar juist daar begint het en E grootste krakeel. Zelfs mensen die at Vc God beweren te kennen, nemen da 10„eij beslissingen die in feite alleen hun d( eigen welvaart bevestigen. Ik denk edoe( dat ze God er nog niet echt bi j gehaald hebben. Ja, natuurlijk wel r- voor hun behoudend vliegtocht naf* IC huis en voor de gezondheid van de familie, maar niet voor de zaak waarvoor ze moeten staan. Ik dt zelfs dat het helemaal niet gaat oi dat je God daarbij in de wereld uidel: niel oals I ingsv ard I voc Beroepingswerk lm cherp m hel de NED. HERV. KERK [bist* Beroepen: te Rijnsburg O. T. Vo o'ie 8 bregt te Zwolle, te Stolwijk K Scï rid v per te Dordrecht; te Amersfoort W, Steenbeek te 's Gravenzande Aangenomen: de benoeming tot pi pr°ke medew te Cillaarshoek J. de Ruife uit! godsd. leraar te Oud-Beijerland. Bedankt: voor 8urhuisterveen H. Roozendal te Burgwerd; voor Bi ambacht J. den Hoed te GEREF. KERKEN (VRIJG. Beroepen: te Vollenhove P. ris te Spakenburg; te Leiden Alphen a/d Rijn R Heida, Zwolle; te Blokzijl K. Jonker, kan< Zwolle, te Groningen/Oost M. H.[ gers te 8pakenburg-Noord; slag J. W van der Jagt. kand. Bunschoten. Beroepbaar; O. Ounnink. Dijksto 12 te Kampen CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Bussum J. Westertnkfcpec: oii !jj| !n ar irzit tel en m !t zie men tAe issag b.) F La \J den ei i i, kand -. kand Pan DEN Urk. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Rotterdam-West Mondria te Baardenburg. Bedankt: voor Sint-Ann al and L. 1 boom te Sheboygan (USA). GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Mijdrecht (t uitzending naar 8emarang, Inde sië) P. Beintema te Rottevalle. liet lij de fas u iefsvi Kt lng )nzel rastgi ids loéoog >r vs ituss door Aldert Schipper niemand minder dan de secretaris van de communistische partij, Erich Honecker. Mooier kon de hartelijke relatie tussen kerk en staat van enige maanden terug al niet verzinnebeeld worden. Is dat nu allemaal weer door- gekrast? Komt de Jaarvergadering van de wereldraad van kerken vol gende zomer in een ijskoude DDR? De kerkelijke koffiedikkijkers ver wachten van niet. Ze weten het zelfs zeker. Als de westerse pers de tijdelij ke verkoeling nu maar niet voor pro pagandistische doelen uitbuit. Waar om weten de kerkelijke hoge pieten het zo zeker? Ze zijn zo pas uitgeno digd voor een gesprek met de staats secretaris voor kerkelijke vragen, Klaus Gysi. Deze regeringsvertegen woordiger vertelde de bisschoppen en hun gevolg dat de staat van plan is zijn kerkelijk beleid van de laatste Jaren voort te zetten. Het gesprek handelde evenwel voornamelijk over de toetsingsconferentie in Madrid. Bisschop Schönherr van Berlijn Brandenburg zei; „Geduld en het ver sterken van vertrouwen blijven con structieve elementen voor de ont- spanntngspolitiek". De kerk neemt daaraan deel door middel van gebed en door de opvoeding tot vrede, zei Schönherr. 's Avonds werden deze op zichzelf weinig schokkende opmer kingen groot gebracht in het TV-jour- naal. En wie een beetje de verhoudin gen in de DDR kent, weet dat dit een erkenning is dat de staat de verhou ding met de kerk niet verder wil ver troebelen. )e vei cono irokt iniet n te tbbe 'jgir Ie vei leeld arieft UTRECHT (PNHK) - De stichtéerze) Oecumenische Hulp aan kerken en, n vluchtelingen (SOH) heeft een oprekent i doen uitgaan aan de kerkelijke meenten in Nederland om het n van de federatie van protestanÉ. en kerken in Italië in verband met as g recente aardbevingsramp te steunt >e loc De Italiaanse protestanten zijn kle schalig aan de slag gegaan en S0| heeft daar meer vertrouwen in dan de aanpak van de autoriteiten. M hulp van vrijwilligers hebben de p testanten vijf rampencentra op richt, in Rapolla, Avellino, Senercï Salerno en Napels. Van daaruit w den tentenkampen opgezet, latria gegraven, kleding en medicijnen spreid en gaarkeukens gelnstalled Men verwacht echter binnenkc 300.000 gulden nodig te hebben. De centra die in ons land kleren dekens hebben ingezameld voor slachtoffers in Italië gaan dicht. I aanbod is in alle landen van Euro zo groot geweest, dat In de behoefl kan worden voorzien. Dit heeft Italiaanse ambassade gisteren weten. ADVERTENTIE SOS-WERELDHANOEL verkoopt kaar* van Ukukhanya in Soweto - omdat dit kleine werkgeiegenheidst een zichtbaar en inspirerend voorbeel voor duizenden in Soweto, een teken mensen erin slagen hun lot in eigen hand te nemen en zien aan de blanke baassk te onttrekken - om groepen in Nederland de gelegen!» te geven in brede kring de toenemended kriminatie van zwarten en kleurlingen in Zuid-Afrika aan de orde te stellen. We zoeken nog doorverkopers! Opgeven/i lichtingen/bestellingen. SOS-WERELDMANDEL Postbus 25 6460 AA Kerkrad» tel. 045 - 457444 iproj *5 eeld# ;n dat lJ .Met Ohze

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2