Eerder de gezichten
dan de karakters
Performancekunst
bouwt voort op traditie
ABN Bank
NOTITIE
Dichtersfestival
staat op de tocht
mm?
ABN Kapitaalmarkt-
spaarrekening.
Nauwkeurig onderzoek
afval KEMA in Arnhenf
n i
'Mooie Woorden'
werd ingeslikt
Minister Ginjaar zegt toe:
Foto-boek met
loos front
Nieuwe kijk
op instrumenten
Van koning
en passie
DINSDAG 2 DECEMBER 1960
KUNST/RADIO/TELEVISIE BINNENLAND
TROUW/KWARTET
SI
Portretten van Paul Citroen in Theatermuseum
door Andró Rutten
AMSTERDAM In het The
atermuseum is een tentoon
stelling ingericht van gefoto
grafeerde en getekende por
tretten. die Paul Citroen, de
nu 84-jarige kunstschilder,
heeft gemaakt.
De foto's, gemaakt tussen 1929 en
1935, zijn bijna allemaal portretten
van familie en bevriende kunste
naars. ZIJ waren tot nu toe weinig
bekend. Van enkele zijn de originele
afdrukken geëxposeerd, de meeste
zijn nieuwe afdrukken van de oor
spronkelijke negatieven, die berusten
bij de afdeling geschiedenis van de
fotografie van het Prentenkabinet
van de Leidse universiteit, gemaakt
door Cor van Wanrooy, fotograaf van
dat Prentenkabinet. Ze zijn ook afge
drukt In een bij de tentoonstelling
behorende brochure „Paul Citroen fo
tograaf"
De In Siberisch krijt getekende
portretten zijn veel bekender. Uit een
veel grotere serie zijn er een aantal
gekozen van toneelspeelsters en -spe
lers, Fie Carelsen, Charlotte Köhler.
Conny Stuart. Mary Dresselhuys. Ell
sabeth Andersen. Paul Steenbergen.
Henk van Ulsen. Ton van Duinhoven.
Toon Hermans.
Veel ervan heb Je al eens eerder ge
zien. in reproductie ongetwijfeld. Je
herkent er onmiddellijk de geportret
teerde In, alhoewel er tegelijkertijd
Iets eigenaardigs ln zit. Ze zijn niet
louter „objectief waargenomen,
maar Ietwat vertekend" naar de affi
niteit. die er tussen geportretteerde
en portretteur ontstaan ls. Daardoor
lijkt er niet zelden een wat ander
karakter zichtbaar te worden dan Je
zelf meende te hebben ontdekt. Je
denkt dan onwillekeurig, dat zo'n
portret niet echt karakteristiek is,
dat Paul Citroen veel meer wordt
geboeid door de vormen van een
hoofd, de Lijnen, groeven, plooien ln
een gezicht op zichzelf dan ln het
karakter dat er uit spreekt. Dat
maakt zo'n tentoonstelling overigens
Juist boelend. BIJ bijna elk portret
raak Je ln een stilzwijgende discussie
met de kunstenaar.
Paul Citroen zelf heeft daar eens over
gezegd (geciteerd ln de tentoonstel-
lings-folder).eigenlijk teken ik
niet om een portret te maken maar
om door mensen te leren begrijpen
verder te komen met mezelf.
Als ik iets meer van de mensen be
grijp dan denk lk dat lk niet meer zo
dumm ben als vroeger, dan snap lk
Iets meer van het leven, hoop lk
Dat Je na zoveel portretten getekend
en geschilderd te hebben nog niet aan
het eind van Je ervaringen met de
menselijke fysionomie gekomen bent
en met nog meer animo dan in het
begin altijd maar doorgaan met por
tretteren. daar moet toch wel lets met
mij en met het gezicht van de mens
aan de hand zijn."
Tot 20 januari ln het Theatermu-
seum. Herengracht 168. Amsterdam.
Op werkdagen geopend van 1M7
uur, op sondag van 11-17 uur.
s
v. f éM '-mL
X"" Ut
Van onze kunstredactie
AMSTERDAM Het dichtersfestival One World Poetry
onverwacht ln grote moeilijkheden gekomen en het is 'I
vraag of deze manifestatie die nog onlangs in de hoofdsta
werd gehouden, in de toekomst kan worden voortgezet.
De Amsterdamse Kunstraad heeft
een klemmend beroep gedaan op de
gemeente om het festival, dat Ln okto
ber jongstleden werd gehouden, als
nog te financieren. Voor het festival
was 28.500 gulden als subsidie aange
vraagd, maar de kunstraad heeft de
gemeente geadviseerd om 16.500 gul
den toe te kennen, dit gezien de krap
pe ruimte op de begroting. Minder
subsidie houdt voor de organisatoren
onder meer ln dat zij de dichters hun
honorarium moeten onthouden
Overigens zal blijken dat de gehele
aanvraag wegens gebrek aan midde
len wordt afgewezen. De kunstraad
noemt dat een bittere klap voor de
voornamelijk uit vrijwilligers be
staande organisatoren en de dichters.
Bovendien vindt de raad het een „le
lijke tegenvaller" voor het hoofds Ie
delljk kunstleven, omdat het nu j
vraag is of het festival volgend jj
kan worden gehouden.
■or
tr
it
ln
'Schrijnend Verschil'
:eU
tt,
De kunstraad wijst de gemeente
een „schrijnend verschil" tussen
subsidiering van dit soort kleinschji
ge en vernieuwende activiteiten
het gemak waarmee grote instel
gen hun begroting jaarlijks met
nen kunnen overschrijden. Zo ging
twee onder de dienst ressorterenicg
instellingen in 1979 en 1980 met r a,
pectievelijk vier en vijf ton over h
begroting heen. Volgens de kui
raad dreigt het dichtersfestival da
nu de dupe van te worden.
it
la bi
Paal Citroen: Portret van Elisabeth Andersen alt 1958, Siberisch krijt.
ADVERTENTIE
door Frits Lagerwerf)
BREDA/ROTTERDAM/UTRECHT De nadruk van het sterk Internationale festival Mixa
ge. dat in de Beyerd, de Lantaren en 't Hoogt vijf dagen duurde, lag op experimentele vormen
en verbindingen van beeldende kunst, theater, film en muziek. Er waren performances.
Installaties (inrichtingen van ruimten), onconventionele filmprojecties (expanded cinema),
experimentele films, videoshows, voorstellingen met gemanipuleerde electronics en uiteraard
toelichtende lezingen, van kunstenaars die veelal ln meer dan één plaats optraden.
Een groot deel van de meer dan zestig
deelnemende kunstenaars, die overi
gens unaniem waren in hun lof voor
de organisatie, moet zich bij deze wat
massale aanpak op een soort talen
tenjacht hebben gewaand. Het pu
bliek kon vaak niet alle gebeurtenis
sen zien maar selecteerde waar moge
lijk zeer scherp en meed zelfs de dis
cussie tijdens voorstellingen geens
zins. Zoals te verwachten golden de
gemaakte opmerkingen vaak het feit
dat er niets nieuws onder de zon was.
Performances waren er immers al tij
dens Dada, na het begin van de eerste
wereldoorlog, tijdens Fluxus, ln de
jaren zestig, bewogen beweging was
al eerder geweest, evenals action
painting (de verf bij Yves Klein was
nog nat, maar het was géén verval
sing!) En met allerlei vormen van
conceptuele kunst was het al niet
anders. Het zou een misvatting, een
mythe zijn om te denken dat perfor
mancekunst iets nieuws ls. Wat nu zo
onconventioneel aandoet is ln feite
voortbouwen op een internationale
traditie.
HILVERSUM (ANP) Omdat Joop
van Tijn zich heeft teruggetrokken
als redacteur en interviewer heeft de
programmaleiding van de VPRO be
sloten een punt te zetten achter het
matindelijkse televisie-interviewpro
gramma „Mooie woorden"
Van TIJn besloot zijn medewerking te
beéindigen omdat hij het niet eens
was met het vervangen van regisseur
Krijn ter Braak. „Mooie Woorden",
dat dit sei oen werd geïntroduceerd,
is twee maal op het scherm geweest
De VPRO onderzoekt nu de mogelijk
heden om nog dit seizoen een ander
interviewprogramma op de televisie
te brengen, dat bij voorkeur geheel
op de binnenlandse politieke ontwik
kelingen zal zijn afgestemd
Speciaal vandaag
Opvallend was het algemeen. Intense
gebruik van oude (erosie, fysieke uit
putting. bederf, krankzinnigheid,
dood) en betrekkelijke nieuwe stijl
middelen (contactmlcrofoona, ge
luidsfilter. video, minicomputers,
projecties) en de afwezigheid van de
Snip en 8nap-revue van het moder
nisme, excusez de minimalkunst. De
Newyorkse Kitchen musicienne Lau
rie Anderson stal tenminste de show
met een beheerste, geraffineerde
mengeling van film. gefilterd geluld
en tekst. ZIJ bestreek haar vondst,
een metalen viool vooralen van
bandrecorderknoppen, met een lange
met tape bespannen strijkstok, had
haar hoofd met een metalen band en
contactmicrofoons omspannen, ge
bruikte aldus haar schedel als klank
kast en bracht spelenderwijs politiek
getinte songs over diverse aspecten
van de Amerikaanse cultuur.
Esthetisch proces
Nigel Rolfe gebruikte zijn lichaam
magnifiek als mogelijkheid voor het
opbouwen van een simpel esthetisch
proces. Hij maakte een installatie
van zand. In één kleur gespoten, trok
daarin een structureel beeld van vol
maakte cirkels en pleegde vervolgens
een doorbraak door een uur lang ln
het centrum daarvan te gaan liggen.
De symboliek van verval en verande
ring in de materie was allerminst
nieuw maar de uitvoering zeker in
drukwekkend. Hetzelfde gold de
Fransman Joël Hibaut die ln zijn
eigen proces van alfabetisering, per
fect in diaprojecties gevangen, een
proces van vermaak en ondergang
zag.
In de categorie „smakelijk naakt",
fysieke controle en hartkloppingen
deed Dick Raaymakers zijn ook voor
het publiek vermoeiende Grafische
Methode nr 2, door een jongeman ln
ééen tergend langzame beweging van
zijn flets te laten stappen. Er waren
schitterende diaprojecties zoals ln
Rosso Texaco van Valso Movimiento.
en documenten ln beeld en geluld,
waarvan Adriaan de Regt's Six Days
ln a Room with You een voorbeeld
was: een grote VU-meter en een daar
aan gekoppelde geluldscompositle
reageerden gelijktijdig en aanvullend
op geluiden van binnenkomende be
zoekers. Waren die geluiden hard dan
klonk de muziek zacht en andersom.
Niet te zien of te horen was de wel
aangekondigde Zev, een Amerikaan
die heel beeldend op een uitgebreid
arsenaal van vaten flessen kan spe
len. Ook ln de beeldende kunstwereld
wordt tijdens festivals weieens elders
geschnabbeld, zo bleek.
Brandbrief over
vuurwerklawaai
AMSTERDAM (ANP) Dt Nederland-
se stichting geluidshinder heeft een
brandbrief aan minister Ginjaar
(volksgezondheid en milieu) en aan
alle Nederlandse gemeenten ge
stuurd over de nu al op grote schaal
voorkomende geluidsoverlast. Vol
gens de stichting zou er vorig jaar al
een verbod op knalvuurwerk komen,
maar dit laat nog steeds op zich
wachten.
In de brief aan de gemeenten wordt
met klem verzocht de algemene poli-
tie-verordening Inzake verkoop en ge
bruik van vuurwerk na te leven. De
stichting houdt zich wat dat betreft
aan het advies van de minister en de
Vereniging van Nederlandse gemeen
ten om de verkoop en het afsteken
van vuurwerk te beperken tot de laat
ste dagen van het jaar.
10,43 7.
voor december 1980
tegoed direct opneembaar
bij opname 3% opnamekosten
rentepercentage wordt
maandelijks vastgesteld
het rentepercentage is gekoppeld
aan het rendement op een aantal
staatsleningen, plus 0,50%
Verloop rentepercentage
Kapitaalmarkt-spaarrekening
Van onze parlementsredactie
DEN HAAO Minister Oinjaar (volksgezondheid en milieilk
hygiéne) zal het radio-actieve materiaal, dat van het KEM
terrein In Arnhem verwijderd wordt, aan een nauwkeui
onderzoek laten onderwerpen. Ook zal hl] laten nagaa h
voorzover nu nog mogelijk ls, ot er kinderen met dit alval
aanraking zijn geweest.
XI
De minister beloofde dit Klateren san vuldlg genoeg is gehandeld, sal V, n|
de Tweede-Kamercommissie voor gens de minister .nooit helemaal r n
kernenergie Oinjaar la tot de conclu- doende beantwoord worden."
sie gekomen, dat een direct verband
sic KCAUUicii, udt ecu uuat vciuauu e-,
tussen het afval en enkele ziektege- (iflrdPniPrS ÏTIOPt a3
vallen ln Arnhem .jnet aan zekerheid 4J«UCIUCIO lUUCl )p
grenzende waarschijnlijkheid ultge- nlpjfpn VftflT AVlHPF et
sloten is." Van de commissie uit werd KICUCU VUUI «UIUCI
1978 1979 1980
rente gedurende één maand na
bijschrijving vrij van opnamekosten.
Viditel369.
niettemin sterk aangedrongen op een
grondige analyse van het afval, waar
voor al een verwijderingsplan ln de
maak is. ..Als het dan allemaal zo
meevalt, dan ls het na de begrijpelij
ke onrust alleen maar goed als dat
onomstotelijk komt vast te staan. En
als dat toch niet zo mocht blijken te
zijn, dan dient ook die waarheid aan
het licht te komen", aldus het Kamer
lid mevrouw Lambers van D'66.
De oppositiepartijen vinden een ge
rechtelijk onderzoek ln verband met
het begraven afval noodzakelijk, een
mening die minister Ginjaar (nog)
niet deelde. De minister heeft wel alle
beschikbare gegevens aan de officier
van justitie verstrekt.
De Kamercommissie bleek niet veel
op te hebben met de KEMA. die op de
eerste berichten over begraven afval,
enkele jaren geleden, reageerde in de
trant van „niets aan de hand.Minis
ter Ginjaar beaamde, dat hij gege
vens had verstrekt die later niet ble
ken te kloppen. HIJ schreef dat echter
toe aan het ongeduld van sommige
Kamerleden om het naadje van de
kous te weten.
1 novemberwet'
?ni«
Van een onzer verslaggevers
NIJMEOEN - Minister Oardei
van CRM moet tegenover haar col!
ga s Albeda (sociale zaken) en
Ruiter (Justitie) een pleidooi houd
voor vervanging van de zogenoemi
1 november-wet, de wet die bedoeld
om Illegale arbeid aan te pakken.
Dit schrijft het Nijmeegs steuncorAp
té 'Illegalen' in een brief aan de mini
ter. die zich onlangs op een ontmo
tlngsdag van het CNV voor Nederla
ders en buitenlanders liet ontvall y
dat de 1 november-wet discrimU
rende elementen bevat.
Het steuncomité is blij met deze 111
merking en zal de mededeling van
minister dat zij haar collega's De R 1
ter en Albeda zal vragen die discrin pe:
nerende elementen te schrappen, ra
belangstelling volgen. Maar volge t
het comité is de hele 1 november*
discriminerend, met name ten at ot
zien van de vele Illegale buiten'*^
ders die reeds lang ln ons land z
De minister zou er aldus het comllre
beter aan doen een pleidooi te ho u*
den voor vervanging van de 1 nove ui
ber-wet door een andere, waarin én 1
illegale arbeid wordt aangepakt
een regeling voor de buitenland»1
wordt getroffen. re
nc
Onbekend landschap;;
i or
Ginjaar voelde zich gisteren gekrenkt
door de suggestie van het PPR-Ka-
raerlid Jansen, als zou hij (de minis
ter) de KEMA-affalre niet serieus
hebben genomen De minister wierp
tegen, dat hij steeds grote zorgvuldig-
heid en openheid in acht heeft geno
men. Ook herinnerde hij aan zijn per-
soonlijk gesprek met de heer Bax. die Vergeten Constable
de dood van zijn zoon in verband had 9
gebracht met radlo-actlef materiaal Van onze kunstredactie
op het KEMA-terreln LONDEN - De Tate Oallery. 1
beroemde in Londen gevestigde n
De minister beloofde, dat de afgra Mum dat 2lch toelegt op 19e en 1
ving van het terrein gepaard gaat met kunat_ u bijna h 0
een voorllchtüigsactle ten behoeve eigenaar geworden van
van de Arnhemse bevolking. De .1.-
vraag of er in het verleden wel zorg-
De toegankelijkheid van
kerkgebouwen voor gehandi
capten, staat centraal in Kerk
buurt. In Leers am is de gere
formeerde kerk aangepast man
de nonnen van de Nederlandse
vereniging voor revalidatie.
Kerkbuurt ging daar kijken.
Verder aandacht voor de ver
betering van de relatie tussen
gehandicapten en kerken.
Ned. 2/19.25
Gesprekken met leden van
de zittende junta en de opposi
tie in Uruguay, naar aanlei
ding van het zondag daar ge
houden referendum. Een mas
saal nee, was het antwoord op
de voorstellen van de militai
ren, voor een nieuwe grond
wet. In het verlengde daarvan
ook aandacht voor de acties
tegen deelneming van het Ne
derlands elftal aan het mini-
WK voetbaltoernooi, eind deze
maand in Uruguay. Tenslotte
ook aandacht voor het vanda
lisme in Enschede en Eind
hoven.
Ned. 2 22.35
Eerste van een serie van
vijf uitzendingen over hero
ïneverslaving in Popdonder
plus. Banke overleed in de
nacht van 4 op 5 augustus vo
rig jaar, aan een overdosis. Ge
sprekken met tientallen men
sen uit zijn omgeving, over de
aftakeling, de vicieuze cirkel
en de verslaafde die weet dat
het fout gaat, maar niet anders
wil.
Hllv. 319.02
De Amsterdamse anglist Theo
Proeskie is bezig twee hartstoch
telijk beoefende hobbies in boek
vorm uit te drukken. Die betreffen
de fotografie en de orgelcultuur.
Het resultaat: fotoboeken over de
orgels in Amsterdam. Het eerste
deel is nu verschenen; het bevat 61
soms buitengewoon fraaie kiekjes
van alle pijporgels in kapellen en
kerkgebouwen in gebruik (of ge
weest zijnde) bij de rooms-katho-
lieke en oude-katholieke kerk in
de hoofdstad
Op stapel staan boeken met alle
orgels in ned. hervormde en gere
formeerde kerken (Deel 2). met de
orgels ln overige kerken, scholen,
gebouwen en op begraafplaatsen
Engelen omranken het rugposi
tief ln de rk Begijnhof-kerk, he
laas een loos front uit 1787. Illu
stratie uit Orgels in Amsterdam,
deel 1.
(deel 3). terwijl het vierde deel
wordt gevuld met nieuwe en be
staande afbeeldingen van alle or
gels die uit Amsterdam zijn ver
dwenen. Bij elkaar zo'n 350 orgels,
in vier fotoboeken. Na de pagina's
plaatwerk volgen de opgaven van
bouwer, eventuele verbouwer en
dispositie. Onhandig ls dat bij de
disposities geen paginacijfer naar
de bijbehorende foto verwijst en
omgekeerd
De naam van de fotograaf staat
als tweede op de titelpagina, door
een streepje gekoppeld aan die
van Cor Boer. Hier ls sprake van
een loos front. .Want behalve het
voorwoord (ln drie talen) met
voornamelijk foto-technische toe
lichting, komt in het boek geen
letter uitleg voor. Je moet wel een
heel erge fanaat zijn om aardig
heid aan zo'n catalogus te bele
ven. De gemiddelde liefhebber
krijgt bij het doorkijken van de
rijtjes registers geen antwoord op
de vraag wat nou toch wel een
„unda maris" ls, aan te treffen op
twee orgels van Pels uit resp. 1930
en 1935 en op twee van Adema,
maaar dan dertig Jaar later. Van
waar deze plotse herhaling van
een register dat in zweverig karak
ter nauwelijks verschilt van de
voix celesta, vox coelestis oftewel
hemelse stem, een in rk kring ge
liefde klankkleur, pendant van de
wierookgeur.
Bij dit boek over de orgels in rk
kerken had een opstel over de
typerende eigenschappen van het
rk orgel moeten worden gevoegd,
tevens beschrijvende de alles
overheersende (verstikkende?) rol
van Pels, Adema, Vermeulen, de
klankbepalers van het rijke room
se leven. Uit foto's en disposities
valt niet af te leiden hoe goed
(vaak slecht) de kwaliteiten zijn
van de orgels, zowel in artistiek als
door Franz Straatman
in technisch opzicht. Evenmin
wordt het de lezer duidelijk waar
om ln de kerk HH Martelaren van
Oorcum pas in 1957 zo'n merk
waardige bak pijpen werd neerge
zet (achter het hoofdaltaar) terwijl
de kerk al zo'n dertig jaar bestond
(de bouwpastoor en Jarenlang pa
rochieherder stond maar een soort
kerkmuziek toe, gregoriaans, wat
een orgel overbodig maakte).
En wat te denken bij de prent van
het hoofdorgel in De Krijtberg,
waar geen pijpen te zien zijn in de
twee kassen. (Het front is bespan
nen met textiel omdat er destijds
geen geld was voor de frontpij-
pen.) Uitgeverij Annie Bank. Am
sterdam zou er goed aan doen de
vier fotoboeken aan te vullen met
een vijfde deel, bevattende opstel
len met verhalen achter de pijpen
Deel 1 kost 49,50: wie op de serie
van vier Intekent betaalt 45 gul
den per deel.
Het Haags Gemeentemuseum is
vermaard om zijn collectie
muziekinstrumenten, zowel van
Westeuropese origine als afkom
stig uit verre streken ln wat we
gemakshalve maar de Derde We
reld noemen. De opstelling van al
dit fraais is geheel veranderd, zo
dat bezoekers nu beter Inzicht
wordt geboden ln de uiteenlopen
de soorten geluidsbronnen, hun
constructie, werking en functie.
Twee diaprogramma's en begelei
dende boekjes vullen de toelich
ting aan; niet alleen de klankkwa
liteit krijgt aandacht, ook de
schoonheid van het voorwerp zelf
(de decoraties)
Maar wat is een viool aan een
touwtje hangend tegen de muur
of, in ongunstiger geval (omdat
het zo'n kostbaar exemplaar ls)
opgesloten in een glazen exposi-
tlekast? Een dood ding! Instru
menten moeten klinken. Om te
voldoen aan die merkwaardige
kriebel van elke museumbezoeker
iets te willen aanraken, mogen
verschillende Instrumenten uit di
verse culturen op verzoek worden
bespeeld. En voor wie dat nog niet
genoeg ls, staan er een klanklcu-
bus en een elektrospel klaar. Heer
leerzaam en vermakelijk. Net als
de demonstratie met synthesizer
en elektronisch orgel op zondag
middag 21 december, 14.30 uur
Het Gemeentemuseum organi
seert ook concerten. Deze maand
op donderdagavond 4 december
om 20.15 uur een recital met tradi
tionele en moderne Japanse mu
ziek, op 12 december Karnatlsche
muziek (muziek voor viool en
tweevellige trom uit Zuid-India).
en op 10 december muziek voor
een, twee en drie luiten door een
Londens trio dat speelt van Re
naissance tot Ragtime
Van het concertpodium zijn twee
uitvoeringen vermeldenswaard.
Op zaterdagavond 6 december
biedt het Residentie Orkest ln het
Congresgebouw Den Haag een pit
tig menu zo vlak na de fondanten
drieklank van Sinterklaas. De
Duitse componist Bernd Alois
Zimmermann componeerde in
1966 een Musique pour les soupers
du Roi Ubu, enerzijds verwijzend
naar de muziekjes die de eetfestij
nen van Lode wijk XIV begeleid
den, anderzijds naar de hoofdfi
guur uit Alfred Jarry's satirische
toneelstuk Ubu Roi. Deze satiri
sche expressie opent het concert
waarop verder het celloconcert
van Hindemith, de zes Epigraphes
antiques van Debussy, schitte
rend georkestreerd door Rudolf
Escher, en Lamla voor sopraan en
orkest van de hedendaagse Ameri
kaan Jacob Druckman.
Op zondagmiddag 7 december
treft men op het podium van het
Amsterdams Concertgebouw een
geheel Pools gezelschap aan te
gast in de C-serie van het Concert
gebouworkest. Het zijn het orkest
van Krakau. het filharmonisch
koor uit die stad. vier solisten en
de dirigent Jerey Katlewicz (in Ne
derland 'n bekend figuur, o.a. als
vaste dirigent van het N.P.O in
Haarlem). Op het programma de
wereldberoemde Lukas Passie
van Penderecki. Na het Penderec-
ki-festival een dikke maand gele
den in Rotterdam, lijkt ons verde
re uitleg overbpdig.
schilderij dat nog kortelings vo
tweehonderd gulden op een veil!
door een Engelse kunsthandels )rc
werd gekocht. Na ampel onderzo!
bleek het schilderij een lang verget! g
werk van de beroemde Engelse lan
schapsschilder John Constable lb
öin
Het schilderij, dat een gezicht be* lij
op het dorp Brightwell In East Si k)
folk (de streek waar Constable veel r.
placht te werken) is rond 1815 éal
maakt en staat ook vermeld in
brieven van Constable. Onlanihr
kwam het werk, dat slechts 22 bij
cm groot is. uit de collectie van Chi
les May los en werd het aangebod m,
bij het velling Sotheby. Dat weiger
het schilderij ter veiling aan te bied
.omdat het niet genoeg kwaliteit 1
zat". Een kleiner veilingbedrijfje
de het landschapje wel accepter
Daar werd het aangekocht door
particulier die het op zijn beurt do< jjil
verkocht aan een in kunst handele I
de familierelatie. Pas deze ontdek
de kwaliteiten van het schilderil
Elk kind is er één, meedenken
meehelpen bij grootworden en opvd j
den, van dr M. L. J. Langeveld. Uil
Intro. Nijkerk 207 biz - 30 gulden, 1
druk.
Witte
gentijdse fabels door Marius,
Van d<
swarte zwanen, 4
i, uitj_
Ier Noordaa, Almelo (15 guldei
Indische keukengeheimen, van om
Keasberry. Uitg. Becht, Amsterdai
119 biz. - 16.90.
Moderne voetbal theorie door
Siekmann. Uitg. Spectrum. Utrecl
159 biz - ƒ9.90.
Van uitgeverij Rap. Baam zijn
volgende boeken: Hoei boei! van
81ootweg en P. Witteman. Herinn
ringen aan de avonden van Gerai
Reve. De kleine reünie van Jaa
Joop Viktor. (90 biz.). Voor h<
onweer, verhalen van G Wohmai
(143 biz Alleen op kop, interviei
van G Zandbergen met wielrenner
(156 biz.). Geen prijsopgave