Kindertelevisie op de rand van de afgrond Kinks-klassiekers onweerstaanbaar Geldgebrek staat kwaliteit in de weg ülummgstlme Residentie Orkest gaat op herhaling Nieuwe boeken En dan nog [hondiQ overzichtelijk Harry van Kruiningen Lika Mutal ,1 ne Han Wezelaar Wedgwood serviezen tijdloze tafelcultuur L-J VRIJDAG 21 NOVEMBER 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE door Riet Diemer WOLFHEZE Als er niets gebeurt, dan is het binnenkort afgelopen met het maken van originele kindertelevisie in de Nederlandse taal. De situatie is nu al slecht. Tachtig procent van de kinderprogramma's bestaat uit het in buitenland gekochte, goedkope, films en maar twintig procent is eigen werk. De vooruitzichten voor de toekomst, als de buitenland se commerciële zenders „door geen tien Neelies Smit-Kroes en tien Tillen Gardeniers zijn tegen te houden" (Joop van Tijn), zijn catastrofaal ..Nog anderhalf jaar en wij. makers van kindertelevisie, kunnen ons om scholen en reclamespots gaan maken of weg wezen. Dan ls het te laat. Daarom moeten we nu met de moed der wanhoop iets boven tafel zien te krijgen.' Een onheilsboodschap van kindertelevisiemaker van het eerste uur. Aart Staartjes, hoofdrolspeler op het symposium voor kindertelevisie van deze week. Voor een dertigtal schrijvers, acteurs, regisseurs, produ cers en onderzoekers van kindertele visie van de meeste Nederlandse om roepen (alleen TROS en VOO hadden het af laten weten) en ook de BRT was deze door de stichting „Voor het kind" geschapen gelegenheid uniek om eens met elkaar te kunnen brain stormen over kinderprogramma's op de televisie Wens Te midden van zoveel vakgenoten zag Staartjes (mede-organisator van het symposium) zijn kans schoon een langgekoesterde wens in vervulling te doen gaan: een workshop voorberei den om het aanwezig talent en nieuw te ontwikkelen talent („er is genoeg") in te zetten voor originele kindertele visie van eigen bodem De workshop zal enerzijds tot doel hebben experi menten mogelijk te maken en ander zijds de produktie te verzorgen van kinderprogramma's die aan de om roepen zullen worden aangeboden In de praktijk zal nog heel wat uitge werkt moeten worden. Over de invul ling van de workshop moet nog een besluit worden genomen en er zal voorlopig nog wel heel wat te vragen blijven Vast staat dat medewerkers van verschillende omroepen bepalen of een plan of idee voor een program ma een kans wordt geboden. Van EO zijde werd al aandacht gevraagd voor de identiteit van de omroepen. Daar op kwam zo'n geruststellend ant woord dat de vrees niet hoeft te be staan. dat „vieze" onderwerpen uit de J. J. de Bom-show terecht zullen ko men in de EO-Kinderkrant Ook het woord concurrentie is geval len. Staartjes: „Door de concurrentie zal de kwaliteit van de programma's alleen maar verbeterd worden en zul len meer mensen naar de televisie gaan kijken. Concurrentie is zelfs noodzakelijk." Het enthousiasme van Staartjes, met een voorlopige werk groep om zich heen die het idee workshop bij de verschillende omroe pen moet gaan „verkopen", staat ga rant dat men zich niet zal laten af schepen. Achterliggende gedachte is dat er meer geld uit de pot omroepbijdra gen beschikbaar moet komen voor directe programmakosten, in tegen stelling tot aankopen. Staartjes heeft eens de opmerking gemaakt dat als het goed zou zijn 125 miljoen beschik baar zou moeten komen voor kinder televisie. als je afgaat op dat deel dat de kinderen uitmaken van de hele Nederlandse bevolking. De hele om roepbegroting voor 1980 bedraagt 650 miljoen NOS-bestuur Volgende week vrijdag zal in het NOS-bestuur het plan van program macommissaris televisie van de NOS. Jan de Troye, voor meer televisie uren in de middag om de concurren tie van buitenlandse televisie een beetje tegen te gaan. worden behan deld. Aangenomen wordt dat een gro te groep Jeugdige kijkers de belang rijkste afnemers van die uren wordt. Het is dan ook de bedoeling dat het plan workshop op de agenda van het NOS-bestuur terechtkomt In het boek over kind en tv „2e kun nen me niet horen, want er zit glas tussen", dat verleden jaar uitkwam ging Staartjes zo ver niet allleen te pleiten voor een werkgroep, maar zelfs voor een eigen kinderomroep. (Zo ver ging hij deze week niet.) HIJ vergeleek in het boek de kindertelevi sie met het Nederlandse kinderboek. Tien jaar geleden was de situatie waarin het kinderboek verkeerde even hopeloos als kindertelevisie nu. Toen werd de zaak opgepept door schrijvers van kinderboeken extra toelagen te geven, prijzen werden in het vooruitzicht gesteld en reclame campagnes werden opgezet om de boeken weer bij de jeugd populair te maken Wie in deze dagen de Sinter klaasetalages van de boekwinkels be kijkt ziet stapels kinderboeken. Ieder jaar komen er nieuwe schrijvers bij De workshop kindertelevisie moet te vens een wapen worden tegen de op rukkende commercie in de kinderpro gramma's zelf. Vooral Staartjes toont zich daar erg afkerig van en kan zelfs als wapenfeit noemen dat hij wel ge bruik heeft gemaakt van een KLM vliegtuig voor een documentaire over Israël, maar dat hij aan het verzoek van de KLM om de staart van het vliegtuig in de documentaire te ver werken niet heeft voldaan. Han van der Smagt. directeur van een reclamebureau bracht daar op het symposium tegenin: „Wat ls erop tegen? De KLM verkoopt misschien twintig tickets meer. De commercie biedt geld en de medlaman zijn te genprestatie. De programmamaker is en blijft verantwoordelijk." Het voor beeld werd genoemd van een tand- pastamerk dat regelmatig in een pro gramma te zien zou moeten zijn om dat de tandpastafabrlek het pro gramma sponsorde Maar niemand op het symposium wist te garanderen dat het niet zo ver zou kunnen komen dat de sponsor uiteindelijk zoveel in de melk te brokkelen zou hebben dat het programma moet worden aange past aan reclame en puzzels, poppen en sleutelhangers. Om de verkoop van puzzel en poppen te stimuleren is indertijd de Barbapapa-familie in het tv-programma drastisch uitgebreid Na het treurige begin van dit artikel kon de vraag worden gesteld gaat het werkelijk zo slecht met de kinder- of jeugdtelevlsle in Nederland? Er zijn een paar goede initiatieven waarbij wordt uitgegaan van de mondigheid van het kind of de Jeugd, maar meer nog van de creativiteit van de ma kers. Daar zijn Sesamstraat (NOS), de J. J de Bom-show, de IKON-gezln- sprogramma's (Dubbelleven mei een discussie van buitenlandse Jongeren tussen 19 en 21 jaar in ons land), Lawaaipapegaai (AVRO) Maar een belangrijk deel van het kleine percen- ADVERTENTIE dLormt Aart Staartjes, hoofdrolspeler op het symposium voor kinder- tv en In de J. J. de Bom-Show. Joost Prinsen (rechts). tage zendtijd dat aan kindertelevisie wordt besteed (verleden Jaar niet meer dan zes procent) wordt gevormd door makkelijke, oppervlakkige pro gramma's. De Hulk en Top-pop zijn kinderprogramma's geworden, van wege het vroege uitzenduur. Daar naast wordt een belangrijk deel van de zendtijd voor kinderen gevuld met in het buitenland aangekochte pro gramma's. zoals de Verlaten eilan den, Het geheim van de vuurberg enz Weinig geld Het zijn goedkope films, want voor kindertelevisie ls weinig geld over. De meeste omroepen kennen dan ook geen afdeling kindertelevisie. Kinder televisie is het ondergeschoven kind van bijvoorbeeld een afdeling drama, zoals bij de NCRV. of een afdeling gevarieerde programma's, waaronder bij de KRO de merkwaardigde verza meling van amusement, drama en Jeugd valt. Je hoeft niet lang na te denken wat er gebeurt als de drama- produktle te duur Uitvalt Dat kan voor de KRO wel eens helemaal het geval worden, nu regisseur Jan Keja, van de TROS naar de KRO over stapt. omdat hij voor de TROS te duur ls geworden. Daarbij zitten bij de KRO al twee zware regisseurs. John van de Rest en Willy van He- mert. die niet met weinig tevreden zijn. Het is zomaar een voorbeeld hoe kindertelevisie het kind van de reke ning kan worden ls kindertelevlsle belangrijk? Televi sie neemt van alle media de eerste plaats in voor het kind. is gebleken uit onderzoeken. „Televisie is surro gaat voor opvoeden gewordenzei prof. dr J. de Levita, kinderpsychia ter, deze week. Als de kinderen maar zoet zijn uitgangspunt van veel ou ders en opvoeders, die net zo min als het kind zelf. waren uitgenodigd op het symposium voor kindertelevisie in Nederland. door Stan Rijven UTRECHT De langzamerhand tra ditie geworden naj aars tournee van The Kinks voerde woensdagavond langs Vredenburg. Ondanks het feit dat deze Engelse band al zestien jaar in de popmuziek meedraait, weet zij nog steeds zichzelf te blijven, direct, zonder franje en met een muziek die tijdloos is „Thuis bij Ray Davies" dat leek het spel van The Kinks te suggereren met het drietal burgerlij ke gordijntjes dat boven het podium hing. Zijn clowneske gedrag, zijn feilloze gevoel voor timing en charismatische uitstraling maakten alles los wat een publiek zich bij een ideaal popcon cert kan voorstellen: op je gemak voelen en tegelijkertijd mee laten sle pen. Bovendien bezitten alle Ray Da- vies composities de mogelijkheid tot meezingen waardoor er een optimale wisselwerking tussen podium en pu bliek kan ontstaan Een aardig voorprogramma, de En gelse formatie „9 below zero", mocht dit bijna twee uur durende spektakel inleiden. Ze doen af en toe denken aan de J Geils band. agressieve bij tende rhythm and blues, maar missen iaën eigen gezicht. Het scheurende harmonicaspel van Mark Feitham droeg in feite hun muziek, die nog te veel trekken vertoont van een pop groep die de blues tracht te spelen. Maar het pretentieloze karakter daar van maakte weer veel goed. Aanvankelijk leken The Kinks op hun routine te gaan drijven, klakke loos naspelen van hun onlangs ver schenen live-album. Hello Holland, are you allright" en The Kinks-kreet „Weehooo" waren niet van de lucht Al spoedig corrigeerde Ray zich ech ter en kon er na Lola en Dead end street niets meer mis gaan. Voortdu rend in beweging, regelmatig van Jas je en gitaar verwisselend, in zichzelf opgaand en dan weer de zaal de stui pen op het lijf jagend. Ook de muziek vertoont diezelfde vi taliteit. Iedere Kinks-compositie is in feite een klassieker die vele interpre taties toelaat zonder aan kracht in te boeten. Het voortreffelijke gitaarspel van broer Dave Davies bepaalde in grote mate het geluid namelijk melo dieuze pop maar ook stevige rock Met drummer Mick Avery behoort hij nog steeds tot de oude kern, die nu aangevuld is giet bassist Jim Rod- ford en toetsenteisteraar Ian Gib bons De solistische bijdrage van Dave was Ray Davies van The Kinks. zwak, er gebeurde niets, maar zou als een goed contrast kunnen opgevat worden, want zo gauw Ray weer op het podium verscheen waren de hoog tepunten niet meer te teilen. See my friend kreeg een verrassende uitvoe ring en Celluloid heroes klonk zeld zaam mooi. In de toegiften, ze moes ten drie keer terugkomen, maakte het nieuwe nummer Give the people rock and roll duidelijk dat The Kinks dat nog steeds doen Ze zijn niet kapot te krijgen. toto: Ln »iB nomtm van hoge kwaliteit PERMANENTE VERKOOPEXPOSITIE Openingstijden in nov. en dec. uitge breid tot alle dagen van 9-12 en 2-6 uur Vrij. 19-21 u. (behalve zo., ma- ochtend en kerstd.) Za. tot 5 u. ^>\v5rtmann Slothan 128 Zeist - 03404-12285 door Adr Hager DEN HAAG Reeds vele jaren beoe fenen leden van het Residentie Or kest het spelen van kamermuziek in tal van formaties en combinaties. Voor deze concerten bestond de laat ste jaren zoveel belangstelling, dat men dit seizoen de zes concerten ln een extra serie herhaald. Het aan trekkelijke aspect van deze concer ten ls dat de musici zich min of meer solistisch kunnen losmaken van een taak in het grote symfonieorkest en dat het publiek kan kennismaken met kaïnermuziekwerken die men zelden of nooit hoort Plet Veenstra artistiek directeur van het Residentie-orkest, heeft een fijne neus voor het samenstellen van dit soort programma's. Men ls daarbij geneigd zo leerde woensdagavond het eerste concert eigen kunnen en mogelijkheden te overschatten en dan zet men Mozart's Kegelstatt en Mendelssohn's kwartet opus 44 num mer 1 op de lessenaars, werken waar- In men zich verslikte. Een blazers quintet van August Klughardt bleek een vondst waarmee uitvoerenden en toehoorders gelukkig waren, en werk dat typisch thuishoorde ln serie. De bezettingsmogelijkheden (en daardoor de uitvoeringsmogelijkhe den) zijn ln feite eindeloos, het Resi dentie-orkest levert musici uit voor raad. Zo kan men op het eerstvolgen de concert (10 december) luisteren naar een vioolsonate van de Busoni- leerling Phillpp Jamach en de hobo sonate opus 166 van Salnt-Saéns. Ge slaagd ook lijkt de keuze van Ein musikallscher Spass en musikall- sches Würfenspiel (componeren met dobbelstenen) van Mozart op het con cert 28 Januari. De avond van 25 februari kan een hoogtepunt worden met ondermeer een werk voor drie hoorns en trombone van Fllla-Lobos, een duo van Martinon (een ode aan de oud-dirigent van het Residentie Or kest) en een flultsonate van Laszlo Sary. De keuze van het planokwartet nummer 3 van Brahms (25 maart) roept weer vraagtekens op. Interes santer lijkt het slotconcert op 29 april met Fragments Psychologlgues van Lord Bemers (1883-1950), Engels com ponist. schilder, auteur en diplomaat die enkele lessen kreeg van Strawins- ky en die de geschiedenis inging als muzikaal humorist Het ls zeker waar dat het eerste con cert met name wat betreft de strij kers niet aan de verwachtingen vol deed. evenwaar is. dat de komende programma's die elementen lijken te bevatten waaraan deze serie levens vatbaarheid dankt. In theater De IJsbreker. Weesper- zijde 23 in Amsterdam zijn zaterdag 22 november twee baUetfllms te zien: „Dat Triadische Ballet" van Oscar Schlemmer en een film waarin Pina Bausch tijdens repetities van „Le sa ere du printemps" aan het werk tc zien is. Diezelfde avond is er ln de IJsbreker een solo-optreden van de Amerikaanse danseres Kathy Sanson Fastnet, windkracht 10. Verslag van J.Rousmaniere over de gruwelijke zeilrace die 15 levens eiste. Uitg. Hol landia. Baarn. 262 blz - ƒ34.90 Kunstenaars willen sociale zekerheid Voor het internationale theaterfes tival in Arezzo (Italië) zijn twee Ne derlandse mimegroepen uitgenodigd IJet zijn Carrousel uit Amsterdam met de produktie „Boulevard" en Waste of Time, die met „No flowers for Shirley" op 22 november voor de afsluiting van het festival zorgt. ADVERTENTIE AMSTERDAM (ANP) Er moet een wettelijke regeling komen die de zelf standige kunstbeoefening waarborgt Fondsen voor de scheppende kun sten kunnen daartoe een eerste aan zet zijn. Met het verstrekken van sub sidies zal rekening moeten worden gehouden met de verplichte premies en belastingen van kunstenaars Tot deze conclusies komt de Federa tie van Kunstenaarsverenigingen in een nota over sociale zekerheid voor zelfstandige kunstenaars „Vrijheid Verzekerd". Daarin constateert de fe deratie dat het op dit moment ont breekt aan een deugdelijk stelsel voor de financiering van de arbeid van zelfstandige kunstenaars en een sociaal verzekeringssysteem voor de ze groep. Soms is er voor zelfstandigen de mo gelijkheid om toch onder de sociale verzekeringen van werknemers te vallen. Enkele categorieën kunste naars zoals schrijvers en vertalers zijn daar echter van uitgesloten. De federaie ziet dat als een onrechtvaar dlgheid. Zij stelt daarom voor een collectieve regeling van de sociale verzekering voor kunstenaars in het leven te roepen. De voorkeur gaat er naar uit zo'n regeling onder te bren gen bij een reeds bestaande organisa tie. waarbij de federatie denkt aan een uitbreiding van het al langer be staande voorzieningsfonds voor kun stenaars Het is en blijft nodig een onderzoek m te stellen naar de sociale en economi- Joban van Oldenbarnevelt, door mr dr. J. den Tex. Uitg. Nijhoff. Den Haag. 291 blz - 39.50 sche positie van alle kunstenaars in De Jordaan door E Werkman. Uitg. Nederland. De resultaten van dat on Elsevier. Amsterdam 136 blz. - 27.50. derzoek zullen onder meer gegevens moeten opleveren over de financiële draagkracht van kunstenaars en over "i"*" v" hf' w,ptn«'*e'd' de moelijkheden om een eigen so- ttrategie can het he ciaal-veraekertngsapparaat op te dend<">8?« terrorisme, door C. Dob- bouwen en in stand te houden, aldus rtn/Süf hlr1"?3«ïli de federatie "U*- 225 blz - 28.90. ADVERTENTIE („11 januari 1982 Be, 035 284 33301 i Anlwootdnumrw ,000 BA (QCen postzegeO Neem even me moeite, de kBO ,s tiet we3"1 Dri«stuiversroman, in 1934 door B. Bracht geschreven. Nu vertaald door P Liedmeier en H. C. Boekraad en uitgegeven door 8UN. Nijmegen. 380 blz 35.- Toch gered, jeugdboek van J. W. van den Berg Uitg. Stark. Texel. 172 blz - 16.75 Bij uitgeverij De Kern te Baarn zijn de volgende boeken verschenen: Ma gisch allerlei van J. Fisher (de magi sche mogelijkheden van lichaam en geest: 114 proeven, kunstjes en trucs (166 blz ƒ22 50) Spooklicht over ufo's, wezens en mensen door H. van Kampen. (170 blz - ƒ29.50). Oma sei altijd tips, trucjes, bakerpraatjes op papier gezet door I Meilor (127 blz - 1730). Bij uitgeverij Zomer en Keuning te Ede zijn verschenen: Het leven en de dood, de dood en het leven, gedichten van I. Lievaart. 62 blz. 12,50. Koken in de jaren tachtig van H. Belterman 127 blz. geen prijsop gave Uitgeverij Elsevier te Amsterdam stuurde: Rozen, van H. Fuchs. (156 blz - 32.50). Medisch gezinsboek (520 blz - 56.90). Recht op antwoord en al het andere proza van R. van de Velde (818 blz - 63.50). Bij uitgeverij H ii 8 te Utrecht zijn enige herdrukken verschenen: Spino za en zijn Kring, over Hollandse Vrij geesten van K. O. Meinsma (herdruk van de uitgave van 1896; 475 blz - ƒ60,-). De Rijnsburger Collegianten door J. C. van Slee (herdruk van 1895. 460 blz ƒ60,"). Opvattingen over onze vaderlandse geschiedenis, bij de Hollandse historici der 16e en 17e eeuw door H. Kampinga (herdruk uit 1917, 210 blz ƒ37.50) De Zwijn drechtse nieuwlichters, door G. P Marang (herdruk uit 1909; 303 blz - 46.50). Pieter Marits, lotgevallen van een Transvaalse boerenjongen door A. Niemann. Fotomechanische uitgave naar de 3e druk van 1899 (700 blz - 36.50) met een bijdrage van Ger Kruis iet ZC hont tc cis Eigenzinnigheid is een kenmerk dat als een rode draad door het werk van Harry van Kruiningen loopt. Wars van modes die in zijn ogen veel te tijdelijk zijn en die hem ook te zeer zouden binden, heeft hij een eigen stijl gevon den. die hem tot een der unieke figuren van de hedendaagse gra fiek maakt. Van Kruiningen heeft zijn stijl gevonden in het gebied waar realisme en abstrac tie elkaar zowel raken als over lappen. Beurtelings overstap pend van de herkenbare werke lijkheid naar vormen die niet ge heel kunnen worden omschre ven. heeft hij zich een eigen „vrijhaven" geschapen, die hem alle kans geeft zijn fantasie bot te vieren. Voor de kijker, die al dus geen nauw bepaalde realiteit krijgt opgedrongen, biedt dat al le mogelijkheden op avontuur. Als onderdeel van een ruim op gezet overzicht ln Artl laat Van Kruiningen een nieuwe cyclus etsen zien, waarvoor hij zijn In spiratie uit een originele bron haalt: de biologie. Al eerder was hij bezig geweest met het ont staan van het leven, nu gaat hij een stapje verder door de fase van de seksualiteit plantenrijk uit te beelden 'n koos daarvoor de wijze algen en wieren zich voort g het ten. De wijze waarop ze dat aags is waarschijnlijk nog pree* kCr d zelfde als in de oertijd, zodi Kruiningen met zijn studie |WS hij onder de microscoop de (c ook in wetenschappelijk o; niet naast zit. Overigens ga hem niet ln de eerste plaat de feitelijke juistheid, dai ls het uitzicht op deze i sborv wereld ln de eerste plaats fi tisch bepaald. Wat Je u krijgt zijn fascinerende b^ji uit wat eigenlijk een droc j,U) reld is, maar die toch heel bij de werkelijkheid van al Tot en met 30 november U nlC' et Amlcitlae, Rokin 112 li JJ*? sterdam, dagelijks van aar, op sondsg van 14-17 a complete serie etsen is duceerd ln het boekje staan van de seksualiteit T beeld in prenten", uitgt| door Mart Spruijt BV It sterdam. :ht iind< erg wille de jn ir Lik* Matal met haar alt 1979 daterende uitgevoerd in travertin. Twaalf Ja^r geleden vertrok Lika Mutal, die zich tot dan toe niet met beeldende kunst had bezig gehouden. vanuit ons land naar Zuid-Amerika Na een kort ver blijf in Colombia vestigt ze zich definitief in Lima. de Peruaanse hoofdstad, waar ze al snel naar de academie gaat om te leren beeldhouwen. Ze moet zich in die eerste jaren als een natuurta lent hebben ontplooid: wie nu de foto's ziet van het vroege werk. wordt getroffen door een gestage ontwikkeling die al meteen op een hoog niveau is begonnen. Hoewel ze dus meer dan een de cennium ln deze andere wereld leeft, is Lika Mutals werk nauwe lijks door een Latijns-Ameri kaans cultuurbeeld bepaald. In feite wortelt ze heel sterk ln de Europese traditie van het ouder wetse hakken en kappen ln vor men die verwijzingen naar de menselijke anatomie hebben. De invloed wordt minder, maar er zit iets onmiskenbaar van botten en knoken in haar beelden Ook in een ander opzicht is haar taal ..lichamelijk", niet zelden Je v aZ creëert ze een spanning in beelden tussen de polen vai mannelijke (vonn-elemente#^ steeds de basis van het zijn) en het vrouwelijke <vo: fn en lijnen die contrasteren K)tir het massieve). Pas sedert enkele Jaren zich opengesteld voor de cu van haar nieuwe omgevmj r'JC een bezoek aan de rui™ Cuzco heeft ze in haar b( architectonische elementen werkt. Het beeld in zijn tol begint nu vierkante afmeï te krijgen waar het vroeger tt p der langwerpig was Wat blij haar „handelsmerk": von zich aan elkaar ketenen, vaak ook een sfeer van bek^oen tering geven. Voor ons waar toch nauwelijks een b tie op het gebied van beeld wen bestaat, zijn dit hooi gewone en prachtige Dat ze nu, bij uitzondering te zien zijn. mag een uitzond£r 1 ke gelegenheid worden noemd Tot 3 december bij Galerie! velles Images, Westeinde Den Haag, geopend op d! tot en met saterdag van uur. Als je 't werk van de beeldhou wer Han Wezelaar in zo'n grote getale 87 beelden. 94 tekenin gen en zo plotseling bijeen ziet. is de flitsende verscheiden heid. het eerste dat je opvalt Een opeenvolging van volkomen op zichzelf staande kunstwer ken. die ieder voor zich een heel eigen taal spreken. Ik kende Wezelaar alleen maar door het Vissersgedenkteken in IJmulden. de Barmhartige Sa maritaan bij het Dijkzigtzieken- huis in Rotterdam, het beeld van Wibaut in Amsterdam en door een aantal beelden, zo hier en daar op groepstentoonstellin gen. Wezelaar timmert bepaald niet aan de weg, de expositie die nu in het Singer Museum. Laren, gehouden wordt, is zijn eerste eenmans ten toonstelling sinds 1935 Een indrukwekkend oeuvre: een kunst, die in al haar geledingen zo boeiend en direct overtuigend is. dat je er door overrompeld wordt Het is een kunst, die in al haai facetten eigentijds is en tegelijk zo oud als de wereld Beelden die afwisselend herinneringen oproepen aan de klassieken, aan de sculpturen van de Renaissan re. maar ook aan de Benin-bron zen. kortom, ze doen denken aan alle hoogtepunten, die de I) houwkunst gekend heeft Deze tentoonstelling geeftj samenvatting van vele ti nele verworvenheden. D; woekerde Wezelaar, hij dacht en yerwerkte ze z» dat ze in z(jn kunst tot een| en hechte eenheid vloeid zijn Het is de van de verbeelding, de int tatie. die dit werk zo'n grote] gankelljkheid geeft, een voud overigens, die stoelt o|l| moeizaam verworven am! lijkheid. op een enorme sing van het métier Prof. Hans Jaffé heeft schreven, dat bepaalde fi van de hedendaagse kunst zien, dat het kunstwerk zi zijn verheven Isolement hi vrijd en dat het een feit is den tussen andere mei feiten, ontdaan van alle tab en van de eerbiedige schrt van weleer. Maar juist meti „eerbiedige schroom" heb II genover het prachtige wedt] deze beeldhouwer gestaan» had het gevoel, dat ik hey graag zonder dat gedaan had Beelden en tekeningen vanl Werelaar tot 15 december i>! Singer Museum, Oude Prifl (N.-H.); dinsdag t'm rattd van 10-17 uur, zondag van» uur. De meeste beelden en» ningen sijn te koop. ftf tefc

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4