Vrouwen moeten tellen, meten en voelen Paus maakt pas op de plaats I Wereldraad schreef onder druk brief over dissidenten R.K. kerk wil 'natuurlijke' geboortenregeling Trouw riKB-SI S PP SL1 ti y HET NIEUWE TESTAMENT VAN DAij-g S ÏE S VOORBIJGA) Drukkerij Namihj^ kerk geheel verw VRIJDAG 21 NOVEMBER 1980 TROUW/KWARTET IDAG door Cisca Dresselhuys UTRECHT Wanneer rooms-katholieke vrouwen zich keurig zouden houden aan de voorschriften van hun kerk op het gebied van geboortenregeling (geen pil, maar alleen periodieke onthouding) zouden er de komende tijd wel eens heel wat ongewenste kinderen kunnen worden geboren. Of de abortusklinieken zouden veel extra werk krijgen schap hebben) is nu verfijnd met een zogenaamd slijmonderzoek. Tijdens de synode kregen de bisschoppen een boekje waarin deze methode werd uitgelegd. Uit cijfermateriaal, dat jarenlang verzameld is. blijkt namelijk dat pe riodieke onthouding een van de meest onbetrouwbare manieren van anti-conceptie is per 100 vrouwjaren ontstaan er maar liefst 15 tot 38 onge wenste zwangerschappen (ter verge lijking: bij de pil is dat risico 0,02 tot 2.7 ongewenste zwangerschappen). Ruim twintig procent van de cliënten van de abortusklinieken in ons land is ongewenst zwanger geworden als gevolg van het toepassen van de me thode van periodieke onthouding. Nu heeft de bisschoppensynode on langs weer benadrukt dat voor de rooms-katholieke kerk alleen perio dieke onthouding een aanvaardbaar middel tot geboortenregeling is. De van oudsher bekende temperatuur- methode (elke ochtend neemt de vrouw de temperatuur in haar vagina op; tegen de tijd dat er een eitje loskomt stijgt de temperatuur. In de buurt van deze ovulatie is de vrouw het vruchtbaarst. Wanneer er geen zwangerschap gewenst is. moeten de partners in deze tijd geen gemeen te komen wat de (weinige) dagen zijn. waarop men zonder risico gemeen schap kan hebben. Mislukking Elke ochtend De vrouw moet elke ochtend het slijm, dat wordt afgescheiden door de baarmoeder nauwkeurig onderzoe ken Is het slijm draderig en ondoor zichtig. dan is zij in haar vruchtbare periode, is het waterig en helder, dan is zij onvruchtbaar. Verder moet de vrouw een soort inwendig onderzoek doen: zij moet voelen of haar baar moeder stevig en gesloten is (on vruchtbaar) of open, slap en moeilijk te bereiken (vruchtbaar) Gemeenschap mag nooit plaats heb ben voordat het slijm onderzocht is. voordat de temperatuur opgenomen en juist bevonden is. nooit tijdens de menstruatie, nooit vlak na een vorige gemeenschap, omdat het slijm dan niet te meten is. Kortom, het vergt een heidense inspanning om er achter Wij spraken met de Utrechtse hoogle raar gynaecologie en verloskunde, prof. dr. A. A. Haspels over de ver nieuwde methode, zoals die door de katholieke kerk wordt aanbevolen. „Een volkomen onwetenschappelij ke. omslachtige en onbetrouwbare methode, die zeker zal leiden tot veel ongewenste zwangerschappen'' is zijn mening. „Misschien is zo'n methode haalbaar voor een zeer klein geselecteerd intel lectueel groepje rooms-katholieken. dat streng in de leer is en dus erg gemotiveerd om zo'n methode uit te voeren. Voor de grote massa ver wacht ik geen enkel heil van deze methode, integendeel, ik verwacht er zelfs veel onheil van. Hoe kun Je grote groepen vrouwen bijvoorbeeld in ont wikkelingslanden nu met zo'n uiterst omslachtige en ingewikkelde manier aan boord komen? Dat wordt naar mijn idee een volslagen mislukking.'' Professor Haspels heeft zelf als zen dingsarts in ontwikkelingslanden ge werkt. Uit die tijd weet hij. dat een methode, waarbij vrouwen zelf in wendig onderzoek moeten doen, so wieso taboe is. omdat er een soort verbod bestaat op het aanraken van de eigen geslachtsorganen Overigens denkt hij niet. dat de door de kerk aangeprezen methode in Ne derland veel opgang zal maken. Uit een onlangs gehouden NIPO-enquête blijkt, dat ruim tachtig procent van de katholieken in ons land de uitspra ken van de kerk over geboortenrege ling naast zich neerlegt Erger vindt hij het, dat met name katholieke lan den. ook ontwikkelingslanden, wel de verplichting zullen voelen aan deze voorschriften te voldoen. „Kijk naar landen als Italië. Ierland en Bolivia. Allemaal katholieke lan den, waar de regeringen kerkelijke uitspraken hoog opnemen. In die lan den zijn de aantallen illegaal uitge voerde abortussen het hoogst. Anti conceptie-middelen zijn er niet of nauwelijks te krijgen, dan krijg je dat. Wanneer je principieel van me ning bent. dat abortus verkeerd is (en dat is de rooms-katholieke kerk) dan is het enige alternatief toch, dat je zorgt voor verantwoorde geboorten regeling?" In het boekje „Natural family plan- ning-nature's way-Gods way" (na tuurlijke geboortenregeling-natuur- lijke methode is Gods methode) dat in Rome werd uitgedeeld tijdens de recente bissoppenmethode. schrijft de „ontdekker" van de verfijnde tem- peratuur-methode de arts John Bil lings, dat deze manier alleen voorge schreven kan worden door artsen en priesters, die nog nooit met andere methoden van geboortenregeling hebben gewerkt. Hiermee bevestigt hij de overtuiging van professor Has pels. dat Je zeer gemotiveerd en streng gelovig moet zijn, wil je met succes met deze methode kunnen werken. Overtuiging „Mensen, die andere methoden heb ben voorgeschreven, zullen niet de overtuiging en doorzetting kunnen opbrengen deze manier te propage ren; die zullen vrij snel weer op hun oude makkelijker methoden terug vallen". Haspels herinnert zich uit zijn eigen zendingsverleden hoe non nen inlandse vrouwen naar zijn zie kenhuis toestuurden voor het plaat sen van een spiraaltje. Zelf deden ze dat niet „uit overtuiging", maar ze vonden het toch eigenlijk de beste anti-conceptie voor „hun" vrouwen. Het stemt professor Haspels eigenlijk door Pieter van der Ven De reis van de paus langs zes Duitse steden en een dorp is zeker geen flop geworden, zoals sommigen hadden voorspeld in hoop of vrees. Nergens was een miljoenenpubliek, maar niemand in onze streken weet een fractie op de been te krijgen van de toch tot grote opluchting van de bisschoppen samengestroomde massa's. Paus Johannes Paulus II Andere kerkgenootschappen, politie ke partijen, of ideële organisaUes lij den zelfs op hun topmanlfestaties maar een kommervol bestaan als Je het vergelijkt met wat de „Witte Reus" presteert. „We zouden niet wil len", zegt de een, „de druiven zijn zuur", smaalt de ander. En iedereen heeft dan gelukkig gelijk. Ook wat betreft de boodschap van de paus kan ledereen zijn vooroordeel bevestigd zien: ademloze bewonde ring, uitzinnig Juichen, onverschillig heid. afgrijzen. Toch is er aanleiding om te analyseren wat dan wel precies ongenoegen wekt en wat voor instem ming in aanmerking komt. Zo'n ana lyse zou er vanuit moeten gaan dat de paus niet de zuivere „Goede Herder" is en evenmin de verkapte „despoot", zoals Küng hem noemde; men zou er vanuit moeten gaan dat zijn bood schap noch Gods onversneden woord is, noch een grote berg volksbedrog, reactionaire onzin, door rechtse be langen gefinancierd stuntwerk of geesteloze bangmakerij en onder drukking. Analyse moet aan het licht brengen wat wat is. De paus heeft ook op deze reis weer heel wat verstandigs gezegd over maatschappelijk uiterst belangrijke zaken. Misschien niet allemaal bijster origineel, maar wel met grote indrin gendheid en overtuigingskracht. De lrritaUe komt natuurlijk ook van alle omringende pompa, de vorstelijke grootschaligheid. Maar een belangrij kere bron van erge nis lijkt het vol gende. Naadloos Jn de toespraken worden voortdu rend naadloos overgangen geweven van maatschappelijke zere plekken, naar conservaUeve rooms-katholieke belangen. Het onvermogen en de angst van mensen om bindingen aan te gaan is een aansporing tot religieu zen om toch vooral ln het klooster te blijven. Het is als wordt er telkens van de ene naar de andere toonsoort overgesprongen en Je weet niet waar de overgang zit. Dat eist een uiterst strenge harmonie die geen onvoorzie ne kritische noten verdraagt Worden deze plotseling gespeeld, zoals in MQnchen. dan worden ze even zo hard genegeerd. In zo'n opzet past geen echte discus sie, geen confrontatie met andere op vattingen. Ogenschijnlijk gaat de paus steeds recht op de mensen af met hun problemen, privé en op we reldschaal. Maar ook in Duitsland, kan men zeggen, stond de reis van de paus in het teken van het grote ont lopen De r-k. kerk en haar opvattingen ble ven zorgvuldig bulten geding. Daar om kon er geen gesprek zijn met kritische groepen binnen of aan de rand van de r-k. kerk. De ergernis over het bezoek komt niet voort uit de idee dat de boodschap geen waar de heeft, maar omdat de katholieke kerk er zelf niet naar hoeft te luis teren. De vraag is of een kerk ook zichzelf en haar standpunten op het spel durft te zetten. In de oecumene moet het om de waarheid gaan en niet om de kort ste. gemakkelijke weg, meent de paus. Maar wat als overal al bij voor baat een bordje „onveranderlijk" op hangt? Schuld bekennen aan iets van lang geleden en besef uitspreken van eigen zondigheid is ruimschoots on voldoende. weertn oppenomen: Do Rotter dammer, met Oordta Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leid se Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel 020-5629444 tele* 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credietbank Rekamngnr 23 00 12 574 REGIO ROTTE ROAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westbiaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus tOi" 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) fel 070-469445 (redactie) tel. 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLANO (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel. 05200-17030 Melkmarkt 58 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand 16.98 - -- Per kwartaal f 50.95 Per hal» jaar 101.90 Per jaar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop- d'achten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 - van maandag t/m vri|dag Op zondag van 18-20 uur telef 020- 5622797 Opgave mmi-advertenties tel 020-5626262 of schr.ttel.|k aan Mini-Adv afdeling, postbus 433 )000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen uitsluitend schriftelijk aan onze Amsterdam se adressen door dr. J. A. Hebly Er heerste verslagenheid in de kringen van hen die zich be zighouden met de religieuze dissidenten in de Sowjet- Unie. De priester-buiten dienst Oleb Jakoenin, vooral bekend geworden door zijn brief over de situatie van de kerk in zijn land, aan de as semblee van de Wereldraad van Kerken in Nairobi in 1975, werd op 28 augustus 1980, ver oordeeld tot vijf Jaren straf kamp met streng regime en vijf jaren verbanning. En de Wereldraad wilde in eerste in stantie niets doen. Michael Bourdeaux, directeur van het Engelse instituut voor de studie van religie en communisme, had di rect na het bekend worden van dit bijzonder strenge vonnis, de Wereld raad gevraagd welke actie hij in dit verband zou ondernemen. Het ant woord van Leopoldo N111 us, directeur van de commissie voor internationale zaken, luidde: Er wordt nu geen direc te actie overwogen; contacten met de betreffende leden-kerken worden on derhouden. Toch leek Juist ln dit geval een direc te stap van de Wereldraad zeer voor de hand liggend. Jakoenin werd im mers veroordeeld op grond van arti kel 70 van het Wetboek van Straf recht, dat handelt over antl-sowjet- agitatle en propaganda. Zijn brief aan de assemblee van Nairobi, die daar aanleiding werd tot een brede discussie, speelde ln het proces een belangrijke rol. In een document van de Moskouse Helsinki-groep van 29 augustus 1980 over de rechtszitting wordt gezegd; „In het gerechtelijk vooronderzoek werd vader Oleb hoofdzakelijk beschuldigd vanwege zijn tirieven en oproepen o.a. aan het wereldcongres van kerken ln Nairobi. Onder de getuigen waren mensen die enkele malen de Russisch-orthodoxe kerk ln het buitenland vertegenwoor digden. Deze beide getuigen bena drukten dat de brief van vader Gleb aan het congres sterk het aanzien van de Russisch-orthodoxe kerk had on dermijnd en het werk van de Sowjet- delegatie in Nairobi had bemoei lijkt." Nota bene; de reactie van de kerken in Nairobi vijf Jaren geleden, op een brief van een Ud van de Russisch- orthodoxe kerk, bleek een fatale rol te spelen bij een proces in de Sowjet- Unie. Mag de Wereldraad dan zo koel en afstandelijk reageren? Het blijkt dat het beleid van de staf ln Oenève om geen directe acties te overwegen, door vele lidkerken niet werd aan vaard en er is druk uitgeoefend om deze zaak openlijk aan de orde te ADVERTENTIE Omwille van de kwaliteit van ons ONS GEESTELIJK LEVEN tijdschrift voor bezinning en gesprek. Eerbied, gerechtigheid en vrede waren de onderwerpen van het afgelopen jaar. Voor 1981 zijn in voorbereiding: een aflevering over „vrijheid en bevrijding" (nr. 1), over „onafhankelijkheid en verbondenheid" en over „macht en onmacht". Verder kunt U gevarieerde bijdragen verwachten over christelijke levenestijl In deze tijd, met Inbreng van gegevens uit de Bijbel, uit de Rabbijnse traditie en uit het verre Oosten; boekbesprekingen. Zesmaal 56 Mz. per jeer voor 28 plue 2 verzendkosten. Voor proefnummers en êbonnmunt: Administratie, BmJmemmg 204, 503B NK Tilburg. stellen Een goede ontwikkeling, want niet de staf, maar de kerken met elkaar behoren het beleid van de We reldraad te bepalen Officieel schrijven Op 1 oktober 1980 werd een brief verzonden aan de kerkleiding ln Mos kou, ondertekend door Konrad Rai ser, optredend als secretaris-gene raal. De contacten die er met de lei ding van de Russisch-orthodoxe kerk zijn geweest over de processen tegen religieuze dissidenten worden erin opgesomd. Daarin werd duidelijk dat ook de Russische kerk deze gebeurte nissen betreurde en niet zelf bij de processen was betrokken. Verder wordt ln twijfel getrokken of men ln en bulten de 8owjet-Unle begrip kan opbrengen voor de bewering dat deze processen niets te maken hebben met de uitoefening van geloofsvrijheid ln de 8owjet-Unie Men acht de hoogte van de straf niet evenredig met de „misdaden" waarvan de beklaagden zijn beschuldigd en men waarschuwt voor het negatieve effect dat dergelij ke processen hebben op vrede en ont spanning ln Europa Op 13 november werd het antwoord bekend van metropollet JoevenaliJ aan de wereldraad. Een Interessante brief waarin opvalt: Ie. Dat de processen nergens worden goedgepraat of verdedigd. De metro poliet probeert de veroordelingen niet te rechtvaardigen en beweert ook niet dat deze niets te maken hebben met de godsdienstige overtui ging van de veroordeelden. Wel wijst hij erop dat men mild is geweest voor hen die hun fouten ter rechtzitting toegaven. HIJ vermeldt dat hijzelf aan vader Dlmltri Doedko een nieu we parochie heeft toegewezen ln zijn diocees vlak bij Moskou, hoewel het gerechtelijk onderzoek tegen deze priester nog niet is afgesloten. 2e. In de Sowjet-Unie hebben, vol gens de brief, deze processen geen negatieve reacties tegen de kerk ver oorzaakt. In de reactie van de pers in het Westen ziet de metropoliet een aspect van de .zogenaamde psycho logische oorlogsvoering". HIJ vindt dat men in het Westen deze processen misbruikt om een antl-Sowjet hou ding op te roepen. Een bekend ver wijt, waarbij niet zij die de mensen rechten schenden, maar zij die daar tegen protesteren, als de onruststo kers worden aangemerkt. Zijn brief wordt natuurlijk door de autoriteiten ln eigen land gelezen en hij moet dus wel een negatieve Interpretatie geven van reacties in het buitenland De brief van de Wereldraad beoordeelt hij, daarentegen, positief. Hij ziet in de samenwerking van de Russisch- orthodoxe kerk met de Wereldraad op het gebied van de mensenrechten een positieve ontwikkeling. 3e. Hij acht deze processen en de wijze waarop de Wereldraad deze aan de orde stelt niet schadelijk voor het proces van ontspanning en voor het werk dat de kerken doen om tot een creatieve toepassing te komen van de principes van het Helslnkl-akkoord Het is duidelijk, gezien de positie van de kerk ln de 8owjet-8amenleving. dat een brief als deze een positief patriottische toon moet hebben en van loyaliteit tegenover de eigen overheid moet getuigen. De aan klacht van anti-8owjet-agltatie wordt sr el naar voren gebracht. Maar deze brlttf ls toch zeer opmerkelijk. In het bljzmder zien wij dat hier niet een houding wordt aangenomen van volstrekte afwijzing van kritische vragen vanuit de kerken over gebeur tenissen in de 8owjet-Unle. Het goed recht van de Wereldraad om zich met de vragen over de toepassing van de mensenrechten ook ln het 8owjet- biok bezig te houden wordt hier niet fundamenteel betwist. Dat is een op vallende ontwikkeling. De Russisch- orthodoxe kerk schijnt zich toch iets zelfstandiger op te stellen. Het lijkt alsof men gaat aanvaarden dat de Wereldraad niet een forum ls waar men kan wijzen op de feilen van an deren. maar dat men ook zelf erop aangesproken kan worden vanuit de broederschap van kerken hoe men zijn kritische ;t>l in de eigen samenle ving vervult. WIJ zijn gewend om van Russische kerkelijke afgevaardigden, telkens wanneer zich kritische stem men ten aanzien van hun land verhef fen, te horen dat dat Inmenging is in binnenlandse aangelegenheden, en daarom moet worden afgewezen. Daarvan ls in deze brief geen sprake en dat is een belangrijke stap vooruit. Dr. Hebly, de auteur van dexe bijdra ge, la verbonden aan het Interuniver sitair Institunt voor Missiologie en Oecnmenlca te Utrecht. Hij schreef o.m. The Russians and the World Coancll of Chnrchea, Belfast/Kok, 1978). ADVERTENTIE Pocketuitgave Willibrordvertaling Met Inleidingen en aantekeningen Voor iedereen die het Nieuwe Testament voor weinig geld altijd bij zich v hebben. 348 biz., I 5,50 KATHOLIEKE BIJBELSTICHTING Poetbue 27,5280 AA BOXTEL telefoon 04118-73537 Ook verkrijgbaar in da boekhandel nogal triest, dat ln 1980 een in 1968 door hem geschreven stuk nog steeds actueel ls. HIJ reageerde toen op de encycliek Humanae Vitea. van paus Paulus VI, die veel van de goede dingen uit zijn voorgaande encycliek Populorum Progressio leek terug te draaien. Volgens hem is de Nederlandse cate chismus in tegenspraak met de uit spraken van Paus Paulus VI. In deze catechismus staat o.a „Menselijke voortplanting is geen lot dat ongeor dend over een gezin komt"Er bestaan zoals iedereen vandaag weten kan meerdere methoden om tot geboortenregeling te komen. Zij komen alle hierin overeen, dat zij de liefdesomgang tussen man en vrouw willen mogelijk maken zonder kans op ontvangenis". „Wij kunnen in onze dagen meer we ten over alle processen, die zich bij de ontvangenis van een mens afspelen. Daardoor kan de mens zijn vrucht baarheid meer ln vrije beheersing be leven" De vraag of alle methoden tot geboortenregeling gelijk moeten wor den gewaardeerd, beantwoordt de Nieuwe Katechlsmus door te verwij zen naar een arts. die in elke situatie maar de meest geëigende methode moet voorschrijven. „Noch arts. noch zielzorger spreken hierbij het laatste gewetensoordeel uit." Bijbel-lezen K <*r iljnma nding alsttl n«n ItS ■ster De paus heeft andere kerken en ge loofsgroepen uitgenodigd om met zijn allen de strijd aan te binden tegen ongeloof en atheïsme. Maar ligt de grens uiteindelijk wel tussen Ja- God of nee-God? Als het streven naar vrede, gerechtigheid, menselijke ver houdingen en respect voor de per soonlijke waardigheid Je ernst is, dan valt de allesbeslissende grens ergens anders. Dwars door alle geloof en ongeloof, kerkelijke, politieke en so ciale verbanden heen zijn er mensen bezig de bewoonbaarheid van de aar de te behoeden en anderen bezig die te vernietigen. Het bezoek waa als het ware een pas op de plaats. Juist ln een geseculariseerd land als West-Dultsland was er een kans ge weest om een begin te nfaken met een soort oecumene van alle mensen van goede wil. Juist in het christelijke Duitsland had de paus erop kunnen wijzen dat kerken paradijzen van ver burgerlijking zijn. waar militarisme gedijt, waar mensen worden veracht om hun sekse, hun geaardheid, hun kritische opvattingen, hun linkse op stelling. hun huidskleur of afkomst. „Atheïsten bestrijden?" Veel gelovi gen zouden van sommigen van hen veel kunnen opsteken. Veel van wat de paus gezegd heeft getuigt van wijsheid en zorg. maar ook van weinig vordering ln begrip en erg weinig moed. Er zou een geschiedenis te sd zijn over de wijze waarop de; de bijbel hebben gelezen. En de laatste fase van die gesel betreft: hebben gelezen en i meer lezen. Dit laatste geldt velen Je kunt het nu horen' bij mij thuis werd er minstew driemaal per dag uit de b;jb« gelezen. Nog zie ik m'nvade: dikke boek met de gehaakte E (in schuine letters: b ij b e lij JJPK en het aan tafel voor zich ne? 101 De bladwijzer wees aan waai gebleven was. Pas later bega geslachtsregisters óver te s waarschijnlijk met een gen geweten. Dat was eens allei Het had iets goeds en het had dat vragen kan oproepen. H« was dat Je vertrouwd raakte i bijbelse verhalen, met de sf< bijbe> Bepaalde woorden ra alleen daarom al nooit meert Maar het riep ook vragen op een goede gewoonte, maar di een gewoonte. Dat kwam uit zinnetjes als: eerst nog evenl neem maar een korte psalm! toch wel Iets dat blij maakt a j Hj dat er vandaag weer over ges j.», wordt. We hebben 't dan wel l liggen, maar kan dat zo bh Zouden we niet naar een weg TN( zoeken waarlangs opnieuw dt woorden van God bij ons biru a komen? En dan liefst met eet regel maat. Volgens een orde 1*112 Oelukkig zijn daar tegenwoa igsel weer voldoende handleidinge He En niet alleen voldoende. raai heel goede en bruikbare, waa: ry wijzer van wordt. Waardoor )r WH werkelijk een beetje „niet bijl alleen" gaat leven. En dat la« «PP*1 willen we toch !*n si I Jstoff Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen: naar Vinkev( N. P. J. Kleiberg kand te L Intrede: op 23 nov. te Uithui»*1* F. A. Oijzel uit Groningen; I bra (Andreaskerk) A. N. Langl ^orxi Drogeham onde GEREF. KERKEN «taa Beroepen: te Mijdrecht (voc naire dienst Semarang. Inflo "4° Belntema te Rottevalle, te 'oor gen-Noord/Oost kand. A. Ge de veste in te Groningen )fnz Intrede: te 8assenheim Th. I 8®" uit Amsterdam SlotervaartX GEREF. KERKEN (VRUQ Beroepen: te Launceston (7 K. Jonker, kand. te Zwolle. Afaeheld: van Mussel A. te I te Harderwijk. Intrede: te Oegstgeest ('s i en te Lisse ('s avonds) C d U kand. te Kampen. GEREF. GEMEENTEN Afscheid: op 27 nov. van Dir Blok ber te Capelle a/d IJl Ds. J.A Alberts ide ion on In de leeftijd van 79 Jaar ls ds. J. A. Alberts uit Amersfc ritus predikant van de Gert de Kerken. Ds. Alberts wai itre eenvolgens predikant t Amsterdam (voor de et Oosterend en Zetten. In met emeritaat. Jan Bonda, De vrouw en hl een uitleg van de hoofdstutfl nesls 3 en 4 in het verband va O Bijbel. Kok, Kampen z.j 200: Leo Prijs, Inleiding ln d< godsdienst, een uitleg van M doxe Jodendom voor Chri Kok. Kampen 1980, 140 blz.* Ernst Feil/Ilse Tödt, Kon: een bundel van gezichtspunten uit ges< kelen over de theologie van fer. met o.a. een artikel vao over Bonhoeffer en de Jodea München 1980, 243 bis .jq, El* WINDHOEK (LWI) Opr, drukkerij van de evangelisch! ovambokavangokerk in door een bomexplosie getrofli maal ls de verwoesting vrljwe ER' dig. De eerste aanslag op de dn nt v: was in mei 1973. De politie hed n de daderts) weten op te spon^J" Kort na de laatste aanslag, i woensdag in alle vroegte, tri kerkleiding de politie te bel) politie bleek echter onbere Isell Toen de politie ten slotte ver wd was duurde het negen uur vooi tor kwam opdagen. Btei Bisschop Dumenl van de Kerf gezegd dat de avond voor de veel militaire auto's ln de bu« de drukkerij waren Ook had wapende personen in de r 11 gezien, hoewel er een uitgaw^t, geldt van zonsondergang tol i* De evangelisch lutherse ova- vangokerk is de grootste Kerf ti h mibië. Zij is geconcentreerd' noorden van het land en hetf tengevolge veel te lijden var' vechtshandelingen tussen R kaanse troepen en guerrilla-F1 van de Swapo. De drukker, ceert het kerkblad Omukv* kritisch staat tegenover dee kaanse bezetting van hetlj UJ verschillende malen de erffraj!^ de Zuidafrikanen heeft gev# dit 1 ls c en hi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2