ellochio verbeeldt i-droevige mensen )hinese film behoudt eigen specialisme 1 «KSSSs Boekaniers op drift Ruim tweehonderd banen weg bij KLM Diepzinnig flodderen "•"3. r i 1 j j ff- i Nog weinig toenadering tussen RSV en VMF Als uzelf niet aan beleggen toekomt, doet het A.B.D. het graag en goed voor u. Amsterdams Belegging Depot. ilto nel vuoto istorisch Tapage Nocturne Hr nnnr hiIQtpr Hnnr ïeen bij diegenen, die zich niet heb- pvvjl DIJDICI UUUI hen iaten meevoeren op de lauwe deining van de nieuwste feministi sche stromingen wel eens verbazing, dat de heldinnen zulke slappe, egoïs tische flodders zijn. (Maar laten we eerlijk blijven, het ls een algemene mode-tendens: de een-stuk-betrok- kenheid-metrde-medemens-tn-uw- midden werpers zijn vervangen door de lkke-lkke-lkkestrevers. untelig scenario Prolongaties en reprises Woningbouw voorlopig nog in problemen Bond vreest verlies arbeidsplaatsen Westerschelde PAG 21 NOVEMBER 1980 FILM FINANCIEN TROUW/KWARTET P 6/RHS 11 dienst] n zijn lanot r 0. Ouwendljk n. ■2 is, zoals ook In zijn voorgaande films, een wonderlijke wereld van geknechte mensen, die jco Bellochlo oproept ln zijn jongste film „Salto nel vuoto" (Sprong ln het niet). Bellochio ls de maker geweest van films als (om slechts een drietal te noemen) „I pugnl ln tasca", „Nel pe del Padre", „Marcla trlomflale". Ook daar, de tragische druk van menselijke geknecht- 0.1.1 j. „lï knechting die tweeledig 1». Ven - f en unn Klnnan iel# Ven de en van binnen uit Van n tf door de vooroordelen van lat ve penlevlng. binnen uit door v ode weerstand tegen die voor- t sdr len- Het gevolg ls. dat de men- die door Bellocchlo worden ver- ilt ln-droevlge. ongelukkige men iedei ffitVT\ n gesprek over .,8alto nel vuoto" ibllceerd ln een Italiaans blad) p Bellochlo tot de uitspraak: ..De rnrH id is vol gekken; Jan Alleman ls y,. de exhibitionist ls gek, de tem>- nnr d U gek. haast alle politici rijn gek lemaali gek ln die zin, dat dj de »t c? I met de werkelijkheid hebben *ren en zich alleen maar lnspan- om de dingen te houden zoals ze slaat voortreffelijk op de hoofd ionen uit „Salto nel vuoto", een r en zus. die ln opstandige gene- leid met elkaar ln één huls leven, elkaar gebonden door een dlep- ide Jeugdgenegenheld, wat niet Indert dat zij ln bittere afkeer de onderlinge geknechtheld elkander emotioneel naar het leven staan. Wat ln de film een sterke rol heeft toebedeeld gekregen ls, de noodlottige werking die er kan uit gaan van de ervaringen, die van Jongs af ln het onderbewust zijn opgesla gen. Als vervormende frustraties ko men se onherroepelijk terug. Ontsnapping De film begint en eindigt met een zelfmoord. Zelfmoord als ontsnap ping uit geknechtheld. De eerste zelf moord ls die van een Jonge vrouw die, uit wanhoop door een tergende beje gening door een vriend, uit het raam springt. De tweede zelfmoord ls die van de rechter van Instructie, Mauro Plntlcelll (Michel Piccoll), die een on derzoek Instelt naar de zelfmoord van het meisje en tijdens dat onderzoek onder de „verleiding van het doden" komt te staan. Dood. zo leeft de ver beelding bij Pontlcelll, ls bevrijding. Die gedachte wordt bij Pontlcelll ge stimuleerd door ln het onderbewuste bewaarde (nu en dan ln droombeel den losbrekende) herinneringen aan de toestand van een krankzinnige broer. In die herinneringen wordt een bij zondere, zeer toegewijde rol gespeeld door Pontlcelll's zuster Marta, met wie hij ls blijven samen wonen. Het verleden heeft een onderling knech tende relatie tussen de twee gescha pen alleen de dood van de een kan de ander redden. Het ls, ln typische Bellocchlo-lronle, niet de „gekke" zuster die de dood zal zoeken, maar de gefrustreerde Mauro zelf. De film verloopt van het begin tot het einde ln een schemersfeer. De sche mer komt voort, ten eerste uit de gegoede burgerlijke status van de Pontlcelll's; maar voor een wezenlijk deel ook uit de verwrongen individue le ontwikkeling der kinderen Pontl celll met hun gespannen nachtelijke huiver voor de fascinerende kreten van de mentaal gestoorde broer. Deze herinneringen leven het sterkst bij de rechter. Zodra hij slaapt, komen ze ln Jeugdgedaanten, gekleed ln witte Anouk Aimée en Michel Piccoll in „Salto nel vuoto' nachtgewaden, onder zijn bed van daan tevoorschijn. In feite ls Marta, al lijkt zij geestelijk de zwakste, de sterkste van de twee. Het ls daarom logisch, dat haar be vrijding wordt gerealiseerd door her wonnen levensvreugde, ook al bete kent dat tevens losmaking van haar herinneringen en breuk met broer Mauro, die ln dodelijk gewonde trost uit het raam springt. Levensecht Ondanks al het bizarre ln hun karak ters zijn de verschillende figuren, ook buiten broer en zus. volledig levens echt. ZIJ krijgen daardoor een beteke nis, die boven hun individualiteit uit gaat. ZIJ zijn voorbeelden van de gro te verleidingen van (zelf)bedrog en dood ln het menselijk leven. Ze zijn burgerlijk triviaal en tegelijkertijd demonisch geraffineerd. Ze weten precies mede door de frustrerende herinneringen hoe ze elkander kun nen kwellen en tegelijkertijd mislei den. Je voelt op de achtergrond als het ware Dostojewsky m.n. „schuld en boete" (typerend ls de Porfirlus- achtlge manier waarop Pontlcelll als rechter optreedt ln een verhoor); maar wordt de menselijke geknecht held bij Dostojewsky omringd door worsteling met de wanhoop, bij Bello chlo is de enige conclusie: spring maar ln de leegte. Salto nel vuoto: Amsterdam- Alham- bra 1 en Movies 1; Utrecht-Studio, 16 J- D. Ouwendijk Chinese films die in het verleden te zien zijn geweest, waren tot in de operafilms toe Isch revolutionair geïnspireerde films. In de serie, die deze maand door het Filmmuseum <lt uitgebracht ls dat minder nadrukkelijk het geval. r om het Filmjournaal, ultge- ter begeleiding van de serie, te tn „of men nu de Chinese ctiek terugvoert tot de oude filo- van Jin en Jang of tot de revolu- tlre stromingen van de „Bewe- van de 4e mei" uit de Jaren itig. het blijft overduidelijk dat Jhinese film de dialectische tegen- lingen tot de status van een essen- structurerend gegeven heeft ver- Scènes worden „met een mi- um aan montage geconstrueerd een dramatisch punt aan de orde (ellen, dat door een volgende scè- eordt bestreden of ondergraven." nsch „dialectische montage". Dder Illustratief daarvoor zijn de „LI Shlzen" uit '56 en „Zaochun t" uit '63. Een verschil ln tijd van (Jaar. Maar stilistisch ls er. zeker ta in het licht van het citaat boven, ternauwernood enige on- Kheid In belde films gaat het om Ijzing van een conservatisme, om pissing van Individueel en sod- leven aan vooruitstrevender in- iten Shizhen" is een historische film sr een man van die naam, die ln de ste helft van de zestiende eeuw ln China van de Mlng-dynastle als tter praktlzeerde en rijn leven ode aan de samenstelling van een r handboek over genees- chtlge krulden. In zijn tijd werd kruidenleer officieel bepaald door I oud geschrift, dat ln 1407 werd toold en uit elfduizend delen be nd. Vergissingen, fouten en onge- mdheden werden uit mandarljnen- bied voor de heersende dynastie tandhaafd. wat tot heilloze gevol- kon leiden. Op moedige wijze wde LI Shizhen zich tegen de ver- ledljde traditie. Hij vereenvoudig- bet geschrift tot een handwerk van tb nog niet minder dan 52 delen, film. die duidelijk beïnvloeding laat zien door Westerse acteer-patro- nen. ls plezierig om naar te kijken, door haar rustige dialectiek ln de zin van het citaat hierboven. De belaagd- held van de armen door de „manda rijnen" wordt niet op agressieve ma nier uitgesponnen. ZIJ wordt kalm aangereikt als een historisch gege ven. Maar even historisch ls het gege ven van de zorg. die het lot van de armen kon wekken bij Intellectuelen met een heldere visie op de werkelijk heid. Het gaat om de onvervangbare plicht van de menselijke geest, te werken aan verbetering van verkeerd tradlüoneel-sodale gegroeide normen. In wezen ls dat ook het thema van „Zaochun Eryue" (Vroege lente). Net als .XI Shizhen" ontleent zij haar dramatische dialectiek aan de span ning tussen traditie en progressief Intellectuele weerbaarheid. De ideéle ondergrond van de film ls humanis me (wat haar ln '60 verdacht maakte bij de overheid). Humanisme Is ook de basis van de film over de Canadese chirurg dokter Norman Bethune, die als communist ln 1037 naar China ging om het Acht ste leger te helpen ln zijn strijd met de Japanners. Hij moderniseerde de medische techniek van Jonge Chinese artsen en verplegers, die ln het veld gewonden moesten bijstaan. In de dagen dat de film werd geconcipi eerd. rond 1964, aan de vooravond van de culturele revolutie, werden sympathie voor een nlet-Chinees en een a-Chinees begrip als humanisme liever geweerd dan aangemoedigd. De film moest daarom tot circa 1077 wachten voordat zij kon worden vol tooid In die zin ls zij, ln haar dramatische dialectiek, wel belangwekkend. Maar dan slulte men wel de ogen voor de naïef gestroomlijnde vorm. die sterk herinnert aan antiek Hollywood. Zelfs het vuil van bloed en gewonden 1 4 v f Dominique Laffin en Bert rand Bonvoisin in „Tapage Nocturne" De films over vrouwenlot en -leven' (als het even kan door vrouwen gere gisseerd) worden door velen als kas- bloempjes benaderd, met fluwelen handschoenen dus. Soit. 't Wekt al- money movers Neem nu die Solange ln „Tapage Noc turne" („Burengeruchtvan Catheri ne Breillat ZIJ heeft een dochter en een baan, wordt ons verteld. We zien er niets van. Oeld heeft ze ook. dat krijgt ze van een rijke beschermer en daarmee jaagt ze de mannen na om haar identiteit te zoeken of te bewij zen. De liefde bedrijft ze „behind the door and upon the floor and upon the kitchen table." 't Wordt Je wel tegen- gemaakt, waar heeft het mens aardig heid aan? De centrale minnaar ls een tikje sa distisch en Solange ls masochisme niet vreemd, prima zou Je zeggen maar 't gaat toch mis. Die verhouding geeft ampel gelegenheid om zulke diepzinnige teksten te spuien als „De gevoelens zijn altijd wederzijds" (het is er een uit vele.) 't Leven leert Je wel anders, maar allé. Omdat de benadering van de sex zo cerebraal ls, mist de film elke erotiek. Dominique Laffin kan dan ook wei nig anders doen dan haar trucjes ln de strijd werpen. Waaronder natuur lijk de tranen, haar handelsmerk sinds „La Femme qui pletire." W.W.-B. Tapage Nocturne: lypso 2, 16 jr. Amsterdam-Ca-* 'Australische film ls bij ons temau- n»ood of ln het geheel niet bekend, eh bestaat er, zoals niet lang gele- n ln een retrospectief van het Fllm- wum is gebleken, een fllmverle- met een Interesante ontwlkke- 't zijn ook enkele Australische films omloop gebracht, die de moeite n een bezoek volop waard waren, or een verdere Introductie zou ®rom met omzichtigheid te werk feten worden gegaan. Die omzlch- tneld ontbreekt volledig ln de pre statie van een film als „The money were" (Oeld transporteurs). ft is een zwaar opgevoerde „actie- over een gigantische geldroof. Thp IqlanH «e geldroof geschiedt binnenin een 1 1 lc IO,ai ,U ortfort, dat voorzien ls van allerlei rervallen. Dat zou alleen mogelijk jn door samenwerking tussen lieden Peter Benchley schreef een formlda- driehonderd jaar lang de oude zeden buiten en binnen het geldfort. De bele bestseller, „Jaws", waarvan een en gewoonten hoog ln de plratenmast beschrijft zo*n geval. Maar met uitstekende thriller werd gemaakt, dragen, 't Is een armetierig inteelt- fn 80 stuntelig gesteld en uitgevoerd Michael Ritchie is de regisseur van zooltje, zo nu en dan zorgen gekaapte :enario. dat Je van het begin af aan respectablee „kleine" films als „The kinderen voor nieuw bloed, oud bloed spoor bijster bent. Je kunt niet Candidate" en „Smlle". Wie denkt wordt met wellust vergoten. Een won der onderschelden wie deugt, wie dat uit hun samenwerking iets aar- der dat vader Caine het overleeft: het u..»...» Uc Bcretciuicm uc Om een moment lijkt het erop digs ls ontstaan heeft het evenwel ene gelukkige toeval volgt op het Melkweg in Amsterdam om te bou- ■w er niemand deugt. En dat gaat mis. „The Island" ls een slordige, wei- andere. Het zoontje voelt zich bij de wen tot een environment waarin alle vergezeld van de bloederigste nig spannende film vol rafels zo dik piraten best op zijn gemak Gekker - - [weiddadlgheld. die men zich maar als kabeltouwen. schieten, daar ls hij dol op) maar 1 denken Zo slecht allemaal, dat heeft toch geen zin om zijn vader te Amerikaans routine-produkt een t Oaat weer eens over een bepaald vermoorden. End goed, al goed zullen Apocalypse Now Overweldigende Ie week The Shining Zeer bijzondere grie zelfilm van meester Stanly Ku brick. De gehele week ln Tuschina- ki, Amsterdam; Passage, Den Haag; Thalia. Rotterdam en verder ln 29 theaters overal ln het land. Being There Film van Hal Ash bey naar de novelle van Jerzy Kosinski met een prachtige hoofdrol van de onlangs overleden acteur Peter Bel lers. De gehele week ln Alfa. Am sterdam; Calypso en Studio 2000. Den Haag; Calypso. Rotterdam en verder ln tten theaters, overal ln bet land. Die Blechtrommel Film van Volker Schlöndorfl naar de roman van OQnter O rass met een unieke bij drage van Davld Bennent als Os kar, de kleine trommelaar. De gehe le week ln Clnemactueel, Bergen op Zoom en Victoria, Hoorn. Die Ehe der Marls Braun Ralner Werner Fassblnder legt met de mid delen van het melodrama de wor tels van het Duitse „Wlrtschafts- wunder" bloot De gehele week ln City, r La Strmda Mooie film vol zuiver sentiment van Federico Fellini, met briljante hoofdrollen van Giulletta Masina, Anthony Qulnn en Richard Base hart. De gehele week In Movies 2, Amsterdam. Die drttte Generation In een ba rokke film geeft Rainer Wemer Fassblnder zowel de terroristen van het laatste uur als de maatschappij die hen voortbracht een veeg uit de pan. De gehele week in Alhambra 1. La Terrmzxa Intrigerend opgezette film van Ettore Scola over het on behagen van bedaagde linkse intel lectuelen De gehele week ln De Uitkijk, Amsterdam Cm bert o D. Meesterwerk van Vltto- rio de 81ca over de armoede van een oude heer. 21 nov Shaffy. Amster dam; 23 nov. Meervaart Am sterdam. Gloria Aardig film van John Cassa vetes over een gangsterilefje dat een jongetje van maffia-moorde naars redt, met een prachtige rol van Oena Rowlands. De gehele week ln Leldsepl th., Amsterdam; Calypso 3, Rotterdam en BUou, Den Haag ln een oorlog wordt met een beminne lijk waas overstreken. Politiek van strekking ls ook de film „Sakura" uit 1979. De regisseur wilde volgens eigen zeggen iets maken over „de vriendschap tussen het Chinese en het Japanse volk". Een jongeman wordt vrijgelaten uit de gevangenis waar hij ln verband met de culturele revolutie heeft opgesloten gezeten. De angst voor die situatie blijft hem beknellen. Dit brengt hem ln conflict met zijn diepste gevoelens, als hij, bij bezoek van een Japanse groep techni ci, ln contact komt met een Jonge vrouw, die als kind door haar Japanse moeder was toevertrouwd aan de Chi nese moeder van de man. Uit vrees voor nieuwe vijandigheid durft de man het niet aan om openlijk zijn relatie met de vrouw te 'erkennen. Tot slot ls het de oude moeder, die de positieve oplossing afdwingt. Voor Europese begrippen blijft de politieke ondergrond van de film te wazig. Je blijft daarom te sterk ge bonden aan uitsluitend de vorm van deze moderne Chinese film (uit '79) en die vorm heeft niets eigens. Nee. alles bijeen ls deze hernieuwde kennismaking met het Chinese fil men niet Iets, dat Je grote verwach tingen honoreert. 1 Van onze redactie economie AMSTERDAM De KLM wil in 1981 ruim tweehonderd banen schrappen. Het personeelsbestand, dat op dit moment rond de 19.040 ligt, zal ln de loop van volgend jaar moeten worden teruggebracht tot 18.820 Dit blijkt uit een artikel ln het perso neelsblad van de KLM, de „Wolken- ridder". Volgens presidentrdirecteur S. Orlandlnl is het nodig dat de KLM de prognoses voor de komende jaren bijstelt, onder andere op grond van het feit dat er geen groei meer zit ln het personenvervoer. In erdere prog noses ls de KLM uitgegaan van een groei die tussen de vijf en de tien procent ligt ln de Jaren '81-"82. Orlandlnl ls van mening dat de 220 arbeidsplaatsen moeten verdwijnen, omdat de KLM anders zijn concur rentiepositie op Internationaal ni veau verliest. Met name de lagelonen landen als het Verre Oosten en Afri ka, doen de luchtvaartmaatschappij en veel concurrentie aan; zij wisten ln de afgelopen 10 Jaar hun marktaan deel met 100 procent uit te breiden tot 22 procent De dalende koopkracht waardoor reizigers uitwijken naar goedkopere vluchten, is een andere factor, die tot het bijstellen van de verwachtingen noopt. De KLM is van plan de risico's de komende Jaren beter te gaan sprei den, door meer werk voor derden uit te voeren. Op dit moment maakt werk voor derden circa 20 procent van de omzet uit Ingreep Volgens Orlandlnl ls het spreiden van risico's en het bijstellen van de perso neelsbezetting naar de gewijzigde omstandigheden noodzakelijk om te voorkomen dat ln de toekomst een „speciale Ingreep" ln het personeels bestand zal moeten plaatsvinden. Het marktaandeel van KLM op de wereldmarkt bedraagt ongeveer 4 A 4,5 procent Een woordvoerder van de vervoers- bond FNV heeft meegedeeld dat de bonden nog met de KLM-directie over de plannen om 220 banen te schrappen moeten praten. De bonden willen eerst cijfers zien voordat ze over de noodzaak tot personeelsin krimping een uitspraak doen. De FNV heeft zijn verontrusting over de plannen van de KLM uitgesproken: „Er was bij de KLM tot nog toe npoit iets aan de hand. Het bedrijf draaide ondanks de malaise in de luchtvaart goed. Wij vinden het een verontrus tende ontwikkeling dat zelfs bij een goed renderend bedrijf als de KLM voor het eerst sinds jaren weer ar beidsplaatsen op het spel staan.". Van de kant van de KLM-directie is meegedeeld dat er geen gedwongen ontslagen zullen vallen. Van onze redactie economie RIJSWIJK De woningbouw in 'ons land zal nog lang met problemen blij ven kampen. Deze vrees sprak ir H. Bijl, president van de raad van be stuur van de Hollandsche Beton- groep gisteren uit tijdens de presen tatie van de te verwachten resultaten over dit Jaar. Ondanks de teruggang, kon het concern de woningbouwacti viteiten op peil houden. In de sfeer van de projectontwikke ling liep het wat minder vlot, al kon ln de £ifgelopen anderhalve maand weer een lichte opleving in de vraag naar koopwoningen voornamelijk ap partementen worden waargeno men. Het dieptepunt lijkt voorbij te zijn, maar of de opleving doorzet is nog de vraag. Van onze parlementsredactie DEN HAAG De energie- activiteiten van RSV en VMF moeten snel gebundeld wor den, anders zullen arbeids plaatsen in die concerns ver loren gaan. Die angst leeft bij de industriebond FNV. Op een hoorzitting in de tweede kamer bleek gisteren dat de twee concerns nog ver van elkaar verwijderd zijn. De problemen, die RSV en VMF nu ondervinden bij het verwerven van DOO-troep krijgt de komende maanden driemaal de gelegenheid De '««sterwerk daartegenover lijkt gebied (ln de Caraiblsche Zee) waarin we maar zeggen, hoewel ik niet zou dit soort rolprenten wordt de aan de lopende bank schepen plus weten wat lk verder nog met zo'n «ftralische film geen dienst be- D.O. ^J^niovers: Amsterdam-Cineac Den Haag-Cineac 1, 16 J. bemanning verdwijnen. Een Journa list (Michael Caine) wil het naadje van de kous weten en neemt zijn zoontje mee. Wat vinden zij? Een eiland bevolkt met boekaniers, die al kind aan zou moeten. Amsterdam-Cinema International en Calypso; Den Haag- Apolla 1; Rot terdam-Calypso 1, 16 j. mogelijke theatrale gebeurtenissen kunnen plaatsvinden. Te beginnen met ..Monadic Exhibition of the Li ving Humans" van 26 tot en met 30 november. Van 24 tot en met 28 de cember houdt Dogtroep een „onchris telijke midwinterviering" en van 22 tot en met 25 januari wordt „Circus of the 25the Amazement" opgevoerd waarin verboden en vergeten dagdro men tot leven komen. ADVERTENTIE Beleggen vraagt van particulieren een bijzondere deskundigheid. Daarbij is het dagelijks volgen van binnen- en buitenlandse beursontwikkclingen een tijdrovende aan gelegenheid. Daarom is participeren in het Amsterdams Belegging Depot (A.B.D.) een verstandige zaak. Want het A.BD. beschikt over de experts die de internationaal gespreide aandelenportefeuille al hun voort durende aandacht geven. Participaties A.B.D. zijn officieel ter beurze genoteerd, dus elke dag verhandelbaar tegen bescheiden kosten. Wilt u zeker zijn van een goede risicospreiding, minder kosten, een interessant rendement en een probleemloos beheer, bel of schrijf dan het Amsterdams Belegging Depot. Voor informatie kunt u ook terecht bij elk ABN-kantoor. Of gebruik de coupon. Coupon. O Stuurt u mij het jaarverslag van het A.BD. en het laatste interimberichL O Stuur mij de folder met meer informatie van het A.B.D. Naam: Adres: Woonplaats; Keizersgracht 573-575,1017 DR Amsterdam, tel. 020-292976/292488. orders, nopen tot spoed, aldus de industriebond FNV. Minister Van Aardenne (economische zaken) heeft een verregaande samenwerking als els gesteld, toen hij in de jaren zeven tig de beide noodlijdende concerns met enorme bedragen te hulp ls geko men. „Het overleg over de vormge ving daarvan is niet of nauwelijks tot ontwikkeling gekomen," aldus de in dustriebond FNV. De raad van bestuur van VMF ont kende tijdens de hoorzitting in het gebouw van de tweede kamer dat er sprake is van een „bokspartij tussen de raden van bestuur" van de con cerns. RSV zei tot samenwerking be reid te zijn, tenzij de „belangen van en de werkgelegenheid in de eigen ondernemingen," ln gevaar komen. RSV heeft er vooral grote moeite mee om de produktle van ketels ten be hoeve van elektriciteitscentrales uit Vlissingen weg te halen. In een onder zoek, dat minister Van Aardenne heeft laten uitvoeren, is een bunde ling met de ketelbouw van VMF in Hengelo voorzien. RSV voelt slechts voor een „geleidelijke verschuiving van het zwaartepunt van de ketel bouwactiviteiten" naar Stork Kab (hetSjetrokken VMF-bedrijf), als er tijdig „nieuwe hoogwaardige produk- ten" in Vlissingen vervaardigd kun nen worden. RSV wil niet dat de produktiecapaclteit in Zeeland verlo ren gaat. gezien de samenhang van ketelbouw en andere RSV-activitei- ten ln die provincie. Vervolg van pagina 1 Minister Tuijnman liet de Kamer gis teren weten mét de Kamer te betreu ren, wanneer de vaste oeververbin ding in de Westerschelde niet tót stand zal komen. Hij zei de hoop nog niet opgegeven te hebben. „Het is op dit punt nog niet: Ik worstel en ga onder. Het blijft nog: Luctor et Emer- go," aldus de minister. Het CDA wenst dat de minister teruggaat naar het kabinet om daar enig geld los te krijgen, waarmee het overleg met Zeeland over het Inlossen van de ou de belofte, enige kans van slagen krijgt. Tuijnman moest tegenover de Kamer echter ook nog op enkele andere oude beloften terugkomen Een aanvang van de werkzaamheden aan de ring- spoorbaan in Amsterdam, waarmee de Schlphollijn op Amsterdam-CS wordt aangesloten, kan volgend jaar nog niet beginnen uit geldgebrek. „Realisatie van het project vóór 1986 kan niet", zo zei Tuijnman. De Kamer heeft bij de begroting van vorig jaar al gelden bestemd om met het werk te kunnen beginnen. Willemsbrug Ook de vervanging van de Willems brug bij Rotterdam door een tunnel (knelpunt nummer één in het spoor wegnet) waarvoor eerder dit jaar in een interpellatie van het CDA-Ka- merlid Comelissen het groene licht werd gegeven, kan eveneens niet vol gend jaar worden aangepakt. Tuijnman moet zelfs op de kleintjes letten, zo bleek uit zijn weigering om de stichting „Stop de Kindermoord" subsidie te geven, zoals de hele Ka mer wenst. Tuijnman noemde het zelf al „een droef verhaal, maar het is niet an ders".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 11