f Oecumenische ontmoeting schept milder klimaat Het verband tussen angst en godsdienst Melijf ambt Het mooie van een kalender Trouw ei VANDAAh Paus spreekt met evangelische kerkleiding tijdloze tafelcultuur Conferenties Boekenveiling te Amsterdam TON BOLLAND Behoefte gepeild naar Latijnse mis 'Allerwegen' vrouwennumme voorgangers in de gemeentel Jezus Christus DINSDAG 18 NOVEMBER 1980 TROUW/KWARTET GOODBYE TO BERLIN In „Goodbye to Berlin" van Christopher Isherwood gaat 'to? 'erl ervaringen van Isherwood als pn rg leraar Engels in het Berlijn vanj Jaren twintig en dertig. Op een in bepaald moment vindt hij ondei bij de Nowaks, een nogal onstuii oei familie. Hij is bevriend met de 20 5 Otto, die hem in huis gehaald he „Frau Nowak" doelt op haar anj sS zoon, Lothar, die na de maaltijd L meteen verdwijnt, als ze zegt: J gaat weer naar z'n Nazi's, denk I v Vaak heb ik gedacht, was hij ma nooit met die lui in aanraking gekomen. Ze stoppen allerlei gel ideeën ln z'n hoofd. Het maakt h «L zo rusteloos. Sedert hij met ze a omgaat is-ie heel andere jongen geworden.Niet dat ik zelf iets die politiek snap. Wat ik altijdz waarom krijgen we de keizeri terug? Je kan zeggen wat je wilt waren nog eens goede tijden". Terecht bestaat er opnieuw J: belangstelling voor die jaren. Vo Berlijn heeft het beeld van de jai dertig bepaald. Zowel Otto als Li zijn werkloos. Thuis is niets te vinden. Daar zijn ze al even de k! kwijt als op straat. De vader dril An De moeder wenst de Keizer teru^ t p Wat moetje ermee? De Nazi's ht «d het tenminste over Idealen. Wat en moeten die kinderen dan? Welet onthullend stukje. Ik ga niet die 1 «1 ouders de schuld geven. De schul nst verdeeld over meer instanties. 0 van hogerhand komen geen initiatieven die jongeren kunnen iff boeien. Er wordt afgewacht. Eraf'© grote dingen in de lucht, maar niemand weet wat. We herkenn) het. Maar er is geen visie. Er wotj geen beroep gedaan op mensend samen een weg te gaan. Geen u dat ze dan rondhangen bij allef soorten wet^en-orde fantasten I MAINZ CAP, AFP, DPA) Op de helft van zijn bezoek aan Duitsland heeft paus Jo hannes Paulus n in de dom stad Mainz gezegd dat zijn kerk niet zonder schuld is aan de scheiding der christenen in de zestiende eeuw. In de vroe ge maandagmorgen sprak hij een uur lang met enkele lei ders van de Duitse evangeli sche kerk. „Wij willen tegenover elkaar onze schuld toegen, maar wij moeten te gen geen enkele moeite opzien. Wij moeten doen wat verenigt, dat zijn wij jegens God en de wereld ver plicht". aldus de paus. Hij citeerde de zestiende eeuwse Nederlandse paus Adrianus VI. die op de Rijksdag van Neurenberg (1523) een zelfbeschuldi ging liet voorlezen: „Zeker was de hand des Heren niet te kort om te redden, maar de zonde scheldt ons van Hem Wij allen zijn van het rechte pad afgeweken." Aan dit ci taat voegde de huidige leider der rk kerk toe: „Net als In die dagen ls ook nu de vernieuwing van het christelijk leven de eerste en belangrijkste stap naar de eenheid." De ontmoeting met enkele lutherse kerkleiders was na v?el strubbelingen pas tamelijk laat op het programma gezet. De paus begeert een goede verstandhouding met andere kerken, maar hij herhaalde het standpunt dat „intercommunie" niet kan zolang de eenheid niet is hersteld. De voorzitter van de raad van de evangelische kerk, bisschop Eduard Lohse, had voor een opening ln die richting gepleit, ook had deze de kwestie van de gemengde huwelijken aangeroerd. Van directe of spectaculaire resulta ten was geen sprake en de protestant se leiding wilde de ontmoeting dan ook niet „een historisch uur" noe men. Wel komt er weer een commissie voor de rooms-evangelische betrek kingen in Duitsland. Ook werd de ontmoeting van belang geacht omdat de verhoudingen wel enige hartelijke ontdooiing konden gebruiken. Behalve de ontmoeting met de evan gelische leiders was er ook een ge sprek met de werkgemeenschap van christelijke kerken, en ontmoetingen met moslims en andere buitenlan ders. In het bijzonder was van belang de ontmoeting met vertegenwoordi gers van de joodse gemeenschap in Duitsland. De paus drukte zich diplomatiek uit waar het Israël betrof: mogen alle gelovigen elkaar ontmoeten in Jeru zalem en gezegend worden in Abra ham. Volgens de paus moesten Joden en roomskatholieken samen werken voor vrede en gerechtigheid. De ster ke broederlijke betrekkingen tussen joden en christenen achtte hij van grote waarde vooral tegen de achter grond van de Duitse holocaust. Dialoog nodig De jodenvervolging door de eeuwen heen was volgens de paus niet alleen veroorzaakt door een verkeerde reli gieuze benadering van de joden. „Er is in het bijzonder een dialoog nodig tussen de godsdiensten die, met de islam, de wereld het geloof gaven in de ene God," aldus de paus die met andere geloofsgenootschappen het atheïsme en het ongeloof wil be strijden. Dat alles gebeurde in Mainze, waar ooit Johannes Gutenberg de eerste editie drukte van Luthers bijbelver taling. Inmiddels is de paus in Fulda aangekomen. Daar werd het graf van Bonifatius bezocht, „de apostel der Friezen", zoals hij wel genoemd wordt, maar met meer reden „apostel der Duitsers", die hem beslist vrien delijker bejegend hebben. Het Purim-feest. Houtsnede, Amsterdam, 1723. door A. J. Klei Het mooie van een kalender is, dat hij óp raakt. Ik bedoel dat je elk jaar iemand een kalender cadeau kunt doen, zonder dat hij zal zeggen: maar die van verleden jaar is nog goed Vandaar dat lk dit jaar weer met volle vrijmoedigheid aandacht vraag voor de bijzondere kalender, die de Neder- landsche Zondagschool Vereeniging (NZV) uit Israël importeert en (weer) verkoopt op het NZV-kantoor, Bloemgracht 65 in Amsterdam. Het is een maandkalender met oude joodse manuscripten. Achter deze nuchtere omschrijving gaan schuil de schittering en gloed van de fijne tin ten en de edele sierlijkheid van het Ook op weg naar Fulda moest de paus door een ogenschijnlijke Poolse volksdans beschermd worden tegen de opdringende menigte. waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordta Dagblad, Nieuwe Haagse Courant mot Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel 020-5629444 telex 13006 Postgiro 66 0000 Bank Ned Credietbank Rekemngnr 23 00 12574 Gemeentegiro Amsterdam XI1000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel. 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel. 010-115588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel. 070-469445 (redactie) tel. 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel. 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen: Per maand 16,98 Per kwartaal 50.95 Per half jaar f 101,90 Per jaar 201,60 t Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag t/m vrijdag Op zondag van 18-20 uur telef 020- 5622797. Opgave mmi-advertenties tel 020-5626262 of schriftelijk aan Mini-Adv. afdeling, postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Godsbeleving in de westerse mys tieke traditie, met pastor J. Streng, 21-23 november, Emmaus Priorij, Maarssen (tel. 03465-62146). Geestelijke opwekking, in ver wachting van 's Heren wederkomst, met br. J. Kits, 22-28 november, kas teel Rhederoord. De Steeg (teL (08309-9104). Leven vannit de woorden Gods, met J. van Deenen SJ, 21-23 novem ber. Cenakel, Oirschot (tel. 04997- 2254). Meditatieweekend o.Lv. ds. A. W. Cramer, ds. L. H. C. Friedericht en mev. A. F. Penders, uitgaande van de remonstrantse broederschap, 28-30 november, De Hoorneboeg, Hilver sum (tel. 02157-231). Perspektiefweekend o.l.v. ds. D. Th. Strasser en prof. dr. C. H. Lindij- er. uitgaande van Gemeentetoerus ting lutherse kerk, 28-30 november, Hoekelum, Bennekom, Inf. en opg. tel. 020-942910. Aandacht voor homo's in Zuidafrikaanse kerk Van onze correspondent JOHANNESBURG De gemeente van de Nederduitse gereformeerde kerk ln Siiverton, bij Pretoria, heeft dit weekeinde een bijzondere bijeen komst gehouden die stond in het ka der van de toenemende zorg over homoseksualiteit Zuid-Afrika. Deze zomer nog beweerden Zuidafri kaanse kerkelijke vertegenwoordi gers tijdens de bijeenkomst van de gereformeerde oecumenische synode in het Franse Nïmes dat homoseksua liteit bijna niet voorkomt ln hun land. En voorzover het voorkomt veroor deelt hun kerk het verschijnsel als een zonde. Het onderwerp was tot voor kort een taboe en werd ln het openbaar niet aangeroerd, maar de gemeente in Sii verton heeft sinds 1978 een pastorale hulpdienst. „Lemen" en leren, vanuit de jood se traditie bijbel en ervaring met el kaar verbinden m.m.v. drs. W. H. Zui- dema, zaterdag 22 november, 10.15- 16.30 uur, Toerustingscentrum, Leus den (teL 033-943244). Kinderen die hun eigen weg in slaan, voor ouders, 21-23 november Ons Erf, Berg en Dal (tel. 08895-1744). Joods-cnristelijke traditie (over School en schoolwerkplan, voor de joodse wortels van het christelijk leerkrachten basisonderwijs, 28-29 geloof;, 29-30 november, Kerk en We- november, Den Aierdlnck, Laag Zu- reld.'Driebergen (tel. 03438-12241). them (tel. 05290-541). ADVERTENTIE WOENSDAG 26 EN DONDERDAG 27 NOVEMBER houden wij weer boekenveiling. Geveild worden enkele belangrijke bibliotheken w.o. de bibliotheken van Ds. Th. H. van Andel Amsterdam Ds. T. Korporaal Amersfoort Prof. Dr. H. van Oyen Bazel (Zwitserland) bestaande uit theologie, filosofie, commentaren, bijbelverklaringen, exegetische studies, theol. en kerkhistorische dissertaties (waaronder een grote verzame ling werken over de Middeleeuwen; beginperiode der Reformatie en de geschiedenis der Doopsgezinden); naslagwerken, woordenboeken Gunning. Kohlbrugge, Groen van Prinsterer. Barth, Buber, Van Ruler etc. etc. Daarnaast worden er ook zeer zeldzame 16e, 17e en 18e eeuwse werken geveild, zoals werken van Luther, Calvijn, Melanchton, Nadere Reformatie. Rijk geïllustreerde catalogus (112 pag.) kunt u aanvragen door f 5.- te storten op giro 17.71.82 t.n.v. TON BOLLAND, v/h Van Bottenborg. Amsterdam. KIJKDAGEN: ZATERDAG 22 en MAANDAG 24 NOVEMBER 1980 beëdigd taxateur* Prinsengracht 493, Amsterdam, telefoon (020)-221921. door dr. A. F Verheule Op 2G augustus j.l. schreef ik in deze krant een artikeltje over het verband tussen angst en godsdienst waarin ik vroeg of lezers en lezeres sen mij iets oVer hun eigen beleving van het verband tussen angst en godsdienst wilden schrijven. Ongeveer honderd brieven kwamen bij mij binnen. (Daarnaast nog honderd brie ven van leerlingen van een MAVp-school). Ik was verwonderd over dit hoge aantal, maar nog meer verbaasde mij de persoonlijke en vertrouwelijke inhoud van de meeste reacties. Hoewel menigeen meedeelde het heel moeilijk te vinden over zo'n persoonlijk onderwerp te schrijven en voor sommigen het schrijven van de brief reeds een angstig gebeuren was, schreef men mij openhartig over vaak zeer intieme belevingen. De leeftijd van de briefschrijvers varieerde van 19 tot 93 jaar. De briefschrijfster waren in de meerderheid en de meeste brieven werden door mensen tussen 40 en 60 jaar geschreven. Er waren reacties van mensen, die in hun geloof steun vonden voor de problemen van de angst. Maar helaas hoewel dit ook aan de wijze van vraagstelling kan hebben gelegen was de meerderheid van de brieven negatief. Het ge loof en de godsdienst hadden de mensen ang stig gemaakt. Gewetensangst In veel brieven kwam de gewetens- of schuld angst ter sprake. Vooral de godsdienstige op voeding blijkt er oorzaak van dat mensen het gevoel krijgen „niet te deugen" en dat God voor hen wordt „de grote bevestiger van alles wat er aan tekort en schuld in (hen) leeft". Vooral de nadruk op zelfverloochening, nede righeid en de opdracht voor anderen te leven, jagen angst aan. Mensen mogen niet zichzelf zijn, kunnen het nooit goed doen: „wat je ook deed, er kleefde altijd zonde aan". „Die totale zelfverloochening heeft mij gevan gen gehouden in de ban van de angst," schrijft een ander. Ook de seksuele en huwelijksmoraal werkt angstaanjagend: verbod van echtscheiding, van het gebruik van voorbehoedmiddelen, ver oordeling van zelfbevrediging en homofilie kunnen mensen tot aan de rand van de zelf moord drijven en zelfs daarover, zoals ik niet uit de brieven maar wel uit mijn pastorale praktijk weet. Bron van angst is ook de oproep tot een. persoonlijke bekering in verbinding met een prediking die stelt dat je deze bekering niet zelf kunt bewerken maar dat die je moet wor-, den geschonken. Voorts is de opdracht om geloofsgetuige te zijn soms een angstige last. Angst voor straf Oordeel en straf is ook een veelgenoemd the ma. De dood, de hel, het laatste oordeel worden verbonden met de gedachte, dat God als een rechtvaardig rechter ons niet ongestraft zal laten als wij Hem ongehoorzaam zijn. Veel mensen hebben een angstig gevoel ten gevolge van de wetenschap dat het oordeel onver wachts komt en ons onvoorbreid kan treffen. Dat de mensen bezeten kan zijn van demonen is een gedachte die in bepaalde kringen van de pinksterbeweging sterk naar voren komt. Zo wel die mogelijkheid van bezetenheid als ook de demonenuitdrijving zoals die daar dan ge praktiseerd wordt, blijkt een zeer bedreigend karakter te hebben. loof is moeilijk, maar zonder geloof gaat het ook niet: „Ik weet zeker, dat ik niet zo'n angst had, als ik de Bijbel niet kende. Dat neemt niet weg, dat de Bijbel mijn meest geliefde boek Bevrijding Twijfel De zekerheid van Gods bestaan en heerschap pij kan tot angst leiden, maar ook de onzeker heid, de twijfel: als er eens geen God was, dan zou alles zinloos zijn. Daarom kunnen veel mensen die door hun godsdienst angstig ge worden zijn, het geloof toch niet loslaten. Ge- Verschillende mensen berichten hoe ze bevrij ding van hun angst gevonden hebben. Sommi gen door contact met pastores, anderen door therapeutische begeleiding of zelfstudie. Op vallend ls, dat vaak eeii moment van verlich ting of bekering wordt genoemd als oorzaak van de verlossing uit de angst: „Er kwam zo'n rust, liefde, en onbegrijpelijke vrede in me, dat ik meende dat de Here zelf naast me was om me te troosten". Deze momenten kunnen het verdere leven bepalen. Daarnaast zijn er, die zich boos en verbitterd van elke godsdienst hebben afgekeerd en anderen die proberen hun angst te verdringen." Gezindte Uit welke godsdienstige gezindte kwamen de brieven? Het zal geen verbazing wekken, dat de meeste klachten over godsdienstige angst kwamen van mensen die opgegroeid zijn in conservatie ve kringen binnen de r.k. kerk en in de z.g. gereformeerde gezindte. Daarnaast kwamen nogal wat negatieve ervaringen uit de z.g. pinksterbeweging, waarbij vooral de demone nuitdrijving en de radicale opdracht tot getui gen als belastend werden ervaren, ae Voorlopige indruk Tot zover een eerste voorlopige en hier zee» beknopt weergegeven indruk van het vele dat men mij schreef. Aan een theologische doordenking ben ik nog nauwelijks begonnen. Wel gaf het persoonlijke en emotionele karak ter van de briéven mij aanleiding om de schrlj- lijnenspel van (goeddeels) midde leeuwse miniaturen, die vaak een bij bels gegeven uitbeelden of de titelpa gina van een boek vormen. Deze ka lenderbladen zijn van een voorname feestelijkheid en het feestelijk gevoel wordt versterkt, wanneer je met je vingers de opgelegde goudkleur af tast. Verleden jaar schreef ik ook een zin netje over dat feestelijk gevoel en nu herinner ik me, dat ik toen de NZV aangemoedigd heb, voortaan bij deze kalender een beknopte toelichting te geven (op een inlegvelletje lijkt me 't meest voor de hand liggend), omdat op de kalenderbladen slechts een summiere aanduiding in het He breeuws en het Engels staat. De NZV heeft zich daarvan niets aangetrok ken. Nou ja, tenslotte dient een ka lender om naar te kijken, en dat is in dit geval een vreugdevolle bezigheid Drie van de twaalf kalenderbladen delen niet in de hierboven geschetste pracht en praal, maar laten een acht- tiende-eeuwse houtsnede zien. Eén ervan wordt hierbij (verkleind) afge drukt. Op het NZV-kantoor aan de Bloem gracht is tevens verkrijgbaar een map met veertien wat ik nu maar noem wenskaarten, waarvan de voorzijde wordt gevormd door dezelf de (en andere) kleur- en goudrijke manuscripten. Dit levert een stapel tje kerst- en nieuwsjaarskaarten op van ongewone schoonheid. De kalender kost 35 gulden, de map kaarten 20 gulden. ROME (CIC) Ruim de helft van de praktiserende roomskatholleke Duit sers zou de Latijnse liturgie weer te rug willen. Dat is het resultaat van een onderzoek van de traditionele roomskatholleke beweging „Una vo ce" (eenstemmig). Het Vaticaanse de partement voor de eredienst is zelf eveneens aan het onderzoeken ln hoe verre de mensen meer Latijnse mis sen willen. Ook in Nederland wordt naar die behoefte navraag gedaan. Door verruiming van het Latijnse aanbod hoopt men de verzoening met de traditionalistische beweging van bisschop Lefèbvre te vergemakke lijken. vers en schrijfsters tot een gespreksdag uit te nodigen. Deze dag werd op Hervormingsdag in „Schakenbosch" gehouden. Ongeveer veertig mensen kwamen en wisselden hun ervaringen uit. De gesprekken toen hebben mij er zo mogelijk nog meer dan de brieven van over tuigd, dat wij als theologen en pastores moeten zoeken naar een zodanige vertolking van het Evangelie dat mensen in hun angst worden geholpen en niet met dat Evangelie bang ge maakt. De Waarheidsvriend Ondertussen heeft ir. J. van der Graaf in het blad van de gereformeerde bond in de her vormde kerk „De Waarheidsvriend" van 4 sep tember j.l. mij in een reactie op mijn artikel gewezen op enkele bijbelteksten, waaruit blijkt dat de angstaanjagende werkelijkheid van Gods toorn en gericht onlosmakelijk met de blijde boodschap verbonden is. Een chris tendom waaruit de hel de weg is, is z.i., ook een christendom zonder hemel. Ik zal hier niet met Van der Graaf over uitleg kundige vragen twisten. Wel concludeer ik uit zijn artikel dat er tussen hem en mij een verschil van benadering van de Bijbel is. Het gaat tussen hem en mij om een z.g. hermeneu tisch probleem, d.wjs. grofweg en wellicht te simpel gezegd om de vraag of de Bijbel een menselijke getuigenis is aangaande Gods ge schiedenis met ons mensen of een ln menselij ke geschiedenis verpakte openbaring van een stelsel van eeuwige waarheden. Ik kies dan voor het eerstgenoemde standpunt, wat bete kent dat kerk en theologie geen onveranderlij ke waarheden verkondigen, maar telkens weer in gemeenschap met de kerk van alle tijden zoeken .naar de boodschap van God in onze tijd. Dr. A. F. Verheule is predikant van het Psy chiatrisch Centrum „Schakenbosch" te Leid- schendam. VOORBUGANf Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Echteld E. J. Rie Terneuzen; te Heino J. van I te Terkaple; te 's Graven; Groot te Lekkerkerk. Bedankt: voor Rhenen (toez.) Jj Quak te Vianen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) I Beroepen: te Zuidlaren E. Wos Den Helder. GEREF. GEMEENTEN Bedankt: voor Middelburg-Zi Moerkerken te Nieuw Beijerla AMSTERDAM Het west! grote invloed gehad op de ont lingen in de derde wereld, plannenmakers hielden er val rekening mee dat de verdeling^ taken daar tussen man en vrc ders was dan bij ons. Dat hei problemen geschapen voor wen in derde wereld. Dit schi vrouw E. A. Streefland in hetl ste nummer van „Allerwegi serie cahiers van de Nederla dingsraad. Het laatste nui wijd aan het thema „vrouwen{ derde wereld en hier bepaJ plaats." Mevrouw Streefland laat zien dj •kerk weinig plaats inruimde v vrouw in haar diensten, toch wel om haar lot bekom Een nadeel was dat dan vaak »i een „westers" oogpunt (doorj nen) uitgemaakt werd wat e lukkig leven" was voor de v in het westen veranderde de s ving en dus de positie en rol t vrouw. Daarom is op heel veel j nenten de laatste jaren over dit probleem, niet in hetn regionale conferenties ondi overkoepelend thema „de i de theologie". ADVERTENTIE Edward $cli De theologische betekenis van de kerkelijke ambts praktijk door de eeuwen heen. 176 blz. - 27,90 ISBN 90244 15187 Verkrijgbaar bij de boek handel en uitgeverij H. Nelissen Duinlustweg 36 2051 AB OVERVEEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2