Beleidsconferentie komt met twintig voorstellen Paus spreekt niet voor lauwe middelmaat Binnen het kader van de Heidelberger Trouw "De zenuwen" voor dat examen? V Oecumene stapje vooruit Zending moet zich op armen richten Bezoek aan West-Duitsland Vredesweek in West-Duitsland ONKYO VANDAA( VOORBUGANC Hervormde ma over Ghana 'J Noorse regering staatskerk houdefe MAANDAG 17 NOVEMBER 1980 TROUW/KWARTET Van een onzer verslaggevers LUNTEREN Wanneer op 29 november de 1500 Nederlandse christenen in de Amsterdamse Nieuwe Kerk de tweejaarlijkse kerkenconferentie afsluiten kunnen ze terugzien op een vruchtbare oecumenische actie. Weliswaar ontbraken in de vrijdag en zaterdag gehouden •beleidsconferentie spectaculaire oecumenische hoogstandjes, maar onder de twintig aanvaar de aanbevelingen zijn er verschillende die het oecumenisch leven in ons land verder kunnen helpen. JDe belangrijkste voorstellen zijn "waarschijnlijk het plaatselijk opzet ten van een politiek leerhuis, waar christenen met uiteenlopende politie ke achtergrond met elkaar en met kerkleden die in politieke partijen een verantwoordelijkheid hebben in gesprek komen. Een tweede opvallen de aanbeveling is de oprichting van een werkgroep van de landelijke raad van kerken voor de bezinning op rela tievormen, zoals huwelijk en onge huwd samenwonen. zoeken naar een kerk die gezamenlijk spreekt en handelt, omdat zij weet dat Christus gekomen is voor een wereld die zichzelf niet bevrijden kan." In de brief wordt verder gezegd: „Ons toekomstig kerk-zijn staat of valt met de vernieuwing. Dat dringt gelukkig meer en meer door." Aan de - J andere kant zegt de brief: „Wij willen schiüende relatievormen die er tegen- conferentie als regionale raden van kerken kunnen voortbestaan. Relatievormen Volgens de kerkenconferentie moe ten de kerken ontspannen en ont spannend in moeten gaan op de ver- De beleidsconferentie bestond uit drie groepen afgevaardigden. Er wa ren regionale vertegenwoordigers, lei dinggevende kerkelijke beleidsfunc- tionarlsen en leden van secties van de raad van kerken. De drie groepen konden de voorsteUen die uitde twee- Aanbevelingen iaorlillrcp 1onH»1IUr» Ir*rlr»n><nnfi>iwn. nog altijd ons leven rekken als ge meenschappen die vooral hun eigen bestaan willen zoeken". De beleidsconferentie nam in totaal twintig aanbevelingen aan, die nadat zij door de leden-kerken van de raad van kerken zijn geratificeerd ter hand genomen zullen worden door de orga nen van de raad van kerken. jaarlijkse landelijke kerkenconferen tie waren voortgekomen bijschaven en vertalen naar daadwerkelijk be leid van de raad van kerken. Tenslot te stemden de leden van de raad van kerken, allen leidinggevende beleids voerders uit de leden-kerken van de raad, over de voorstellen. Op één na werden alle voorstellen unaniem of met een klein aantal tegenstemmen aangenomen. Beleidvoerders die voor een voorstel uit de conferentie stemden namen daarmee de verplichting op zich deze voorstellen met een positieve aanbe veling in de eigen synode of bisschop- -penconferen tie aan de orde te stellen. ^Dat hoefde alleen niet te gebeuren, wanneer een vertegenwoordiger openlijk blijk gaf zich daar niet op te kunnen vastleggen. Dat is eenmaal gebeurd, toen de Bredase bisschop Ernst tegenstemde bij het voorstel 'tot intercommunie. Aan het eind van de beleidsconferen tie namen de 120 deelnemers een „Boodschap van de Kerkenconferen tie" aan, die zondag 30 november in de Nederlandse kerken plaatselijk zal worden voorgelezen of uitgedeeld. In deze brief, die 29 november plechtig in de Nieuwe Kerk gepresenteerd zal worden staat onder meer dat „Wij GENÊVE (PNHK) De kerk moet zich met de armen vereenzelvigen, anders heeft de verkondiging van het Evangelie geen zin. Dit is de overtui ging van het uitvoerend comité van de commissie voor wereldzending en -evangelisatie van de wereldraad van kerken (CWME). In de Jaren tachtig zal voorrang gegeven moeten worden aan zending voor de armen, meent de CWME. Deze voorkeur is duidelijk -gebleken tijdens de wereldzendings- conf eren tie, die dit jaar in Melbourne 4s gehouden. waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leid se Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel. 020-5629444 telex 13006 Postgiro 66 0000 Bank Ned Credietbank Rakénmgnr 23 00 12 S74 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam lel. 010-115588 (abonnementen en bezorging) lel 010-115588 (redactie) lel. 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den HSag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) lel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen: Per maand 16,98 Per kwartaal 50.95 Per half jaar f 101.90 Per jaar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19.30 van maandag t/m vrijdag Op zondag van 18-20 uur telef 020- 5622797. Opgave mim-advertenties lel. 020-5626262 ol schriftelijk aan Mim-Adv afdeling, postbus 433. 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen uitsluitend schriftelijk aan onze Amsterdam se adressen. De beleidsconferentie riep op tot ge zamenlijke bezinning op geloofsvra gen. Onderwerpen voor deze bezin ning zijn het verstaan en omgaan met de Bijbel, verheldering van het Gods beeld, studie van de betekenis van de Heilige Geest, het verband tussen kerk als instituut en als gemeen schap, de plaats van de vrouw in het ambt en vragen over geloof en weten schap. De conferentie stelt voor een werk groep catechese van de raad van ker ken in te stellen. De conferentie uitte zich bezorgd over het wegblijven van de jongeren uit de kerk en de oecume nische beweging. Verder wordt, wan neer de kerken dat goedkeuren een beroep gedaan op de verschillende theologische opleidingen van de ker ken meer ruimte te geven voor oecu menische studie en actie. De raad zal plannen maken voor plaatselijk oecumenisch pastoraal werk, bijvoorbeeld onder Jongeren en gemengd gehuwden. De kerken zal worden gevraagd de plaatselijke oe cumene te bevorderen onder meer door het aanstellen van plaatselijke of regionale oecumenische opbouw werkers vanwege de gezamenlijke kerken. Terwille van het oecumenisch pasto raat roept de raad van kerken, zo wil een van de beleidsvoorstellen, de le den-kerken op de toelating tot eucha ristie en avondmaal te verruimen met name voor gemengd gehuwden. Waar de bevolking wat geestelijke structuur betreft een eigen karakter heeft, zoals op de Veluwe en in de Rijnmond, moeten regionale raden van kerken gevormd worden. Dit be tekent dat regionale stuurgroepen die gewerkt hebben aan deze kerken- AD VERTENT IE Veel mensen hebben voor of tijdens school- en rijexamen wat ze noemen ..de zenuwen". Zij kunnen zich minder goed concentreren en maken daardoor vaak onnodig fouten. Gelukkig is er voor hen Valdispert, dat ook zonder bezwaar door kinderen gebruikt kan worden. Valdis- perfls een zuiver natuurprodukt uit de va leriaanwortel. Valdispert brengt u weer tot rust maar maakt niet loom of slaperig. Valdispert dragees zijn gemakkelijk in te nemen.' Vraag nadrukkelijk Valdispert. Uitsluitend bij apotheker-en drogist. Lees vooraf de gebruiksvoorschriften. woordig ln onze samenleving be staan. Voor de studie van dit ver schijnsel moet de raad van kerken een werkgroep oprichten, zo wil de kerkenconferentie. Deze groep moet binnen twee Jaar met een rapport bij de leden-kerken van de raad op tafel komen, waarna een open landelijk beraad moet worden gehouden. De kerkenconferentie wil dat er voor de Jeugd een speciale initiatiefgroep komt, waarin vooral Jongeren zitten. De drie reeds bestaande werkgroepen van de raad van kerken op het gebied van buitenlanders in ons land moeten volgens een van de voorstellen de parochies en gemeenten plaatselijk helpen met het samenleven met bui tenlanders. De raad van kerken wordt gevraagd een uitspraak te doen over vernieu wing van het arbeidsethos. Maat schappelijke betrokkenheid hoort tot het wezen van de oecumene. De raad van kerken doet dus ook uitspraken op maatschappelijk terrein. De ker kenconferentie beveelt aan dat de raad daarbij duidelijk maakt welke geloofsmotieven aan dergelijke uit spraken ten grondslag liggen. De cri teria voor het maatschappelijk spre ken van de raad zijn onder meer bevordering van de kwaliteit van de samenleving en het opkomen voor mensen die niet tot hun recht komen en lijden aan onrechtvaardige struc turen in de maatschappij. De kerken conferentie wil dat de kerken hun verhouding tot maatschappelijk be trokken organen zoals Interkerkelijk Vredesberaad versterken. De beleidsconferentie wil dat de raad van kerken over twaalf maanden ver slag doet van hoe het met de uitvoe ring van de aanbevelingen staat. Ook heeft de beleidsconferentie aan de kerken gevraagd het geld ter beschik king te stellen voor de uitvoering van de taken. De paus en de duizenden die hem in de open lucht begroeten werden flink door de regen gehinderd. Bij zijn aankomst op het vliegveld Keulen/Bonn boden enkele kinderen uit een weeshuis de paus wat verregende bloemen aan. door Pieter van der Ven KEULEN Liever een kleine kerk dat een lauwe: ondanks alle massabijeenkomsten lijkt dat een drijvende overtuiging achter het pauselijk optreden in Duitsland. Opnieuw maakt de paus tijdens de eerste dagen van zijn bezoek duidelijk dat hij weet wat hij wil en dat hij niet van plan is zijn boodschap aan te lengen naar de smaak van de middelmaat. KASSEL (ANP) Met toespraken van Ben ter Veer, voorzitter van het Interkerkelijk Vredesberaad (IKV) en van de vroegere evangelische bis schop van West-Berlljn Kurt Scharf Is vrijdagavond ln Kassei de vredes week van de actie „Sühnezelchen Freldensdlenste" geopend. Thema is „Frelde schaffen ohne Waffen" (Vre de stichten zonder Wapens). De vre- Voor lauwen en mlddelmatlgen was het niks, zaterdagmorgen toen de paus ln Keulen aankwam, de eerste stopplaats van dit vijfdaags bezoek. Het eiste een hoop enthousiasme van de honderdduizenden die nog vóór de ochtendschemer samenstroomden op het voormalige vliegveldje Butzwei- ler Hof. Kou, wind en regen maakten het allemaal erg naargeestig ln deze modderpoel vol slipgevaar. En dat niet eventjes: de meesten hebben ve le uren moeten staan. Vla de micro foon hield een geestelijke animator er de stemming ln. Koor- en gemeente zang doodde de tijd gedurende de drie tot vier uur tussen de aankomst van de mensen en het begin van de mis. Daarna kon het eenvoudig niet meer tegenvallen. land geeft daar steeds al enige aanlei ding toe. Het neutrale terrein van het slot Augustusburg was na allerlei di plomatiek touwtrekken uitgekozen als plaats voor de ontmoeting van paus en overheid. In zijn toespraak begroette de paus de betere verhou ding met het Poolse volk. Over de Duitse tweedeling merkte hij op dat deze hopelijk vreedzaam zou worden opgelost ln een verenigd Europa. Wetenschap Twee onderdelen van het bezoek aan ADVERTENTIE Op proef De preek over huwelijk en gezin werd vele malen door applaus onderbro ken, zelfs midden onder een citaat uit Paulus. Naar gewoonte benadrukte de paus de waarden van het gezin „als krachtbron van waaruit het le ven menselijker wordt"; hij hekelde de pogingen van staat en maatschap pij om het huwelijk gelijk te stellen aan andere samenlevingsvormen. Over de onverbreekbaarheid van de wei ue uuvcrurccnuHarneia van ae ?Sm 1M huwelijkaband zei hil nog: „Men kan wordt op ruim 100 plaatsen gevierd. Het westen kan door een „weloverwo gen eenzijdige stap" de ontwapening naderbij brengen. De Bondsrepu bliek moet een nieuwe „Ostpolltiek" (beleid tegenover Oost-Europa) for muleren, aldus Ter Veer, waarvan het doel een begin van een werkelijke ontwapening kan zijn. De evangelische synode Westfalen heeft „beslissende stappen" naar ont wapening gevraagd. Met slechts vijf tegenstemmen nam de synode In Bie lefeld het voorstel van praeses Heln- rich Reiss aan „weloverwogen eenzij dige daden" aan te bevelen. De syno de roept de politici op mogelijkheden hiervoor uit te zoeken of effectievere ontwapeningsmaatregelen te nemen dan to nu toe. niet op proef leven, en kan niet op proef sterven. Men kan niet op proef liefhebben of slechts op proef en voor tijdelijk een mens aannemen." Een toespraak over huwelijk en gezin hoort Inmiddels tot het vaste patroon van de pauselijke reizen. Ook spreekt hij zich bij iedere reis wel een of meerdere keren uit over de mensen rechten, de menselijke waardigheid, de mens en zijn arbeid en sociale vragen. Dit laatste gebeurde gisteren vooral tijdens de toespraak in Mainz voor arbeiders. Maar behalve de vaste onderdelen staan ln ieder bezoek ook wat aparte, op de plaatselijke situatie of een ac tuele aanleiding toegesneden punten op het programma. Het bezoek bij de politieke leiders van het betreffende De aankoop van HiFi-apparatuur is een zaak van vergelijken en dan beslissen. Ontdek daarom eerst wat Onkyo verstaat onder: Quartz Lock. Accu-Bias en Super Servn 2 Jaar garantie BON U gelieve mij te zenden documentatie over de ONKYO apparaten Woonplaats U kunt deze bon opsturen in een enveloppe zonder postzegel aan Acoustical Antwoordnr. 93 1200 VK 's-Graveland door dr. C. Rijnsdorp De Heidelbergse Catechismus wordt bij afkor ting wel de Heidelberger genoemd. Het is een van de klassieke documenten van het calvinis tische protestantisme. De vraag-en-antwoord vorm en de lange zinnen hebben de eerbied waardigheid van dit stuk niet kunnen aantas ten, vermoedelijk omdat achter en binnen deze classicistische vorm het hart klopt van het calvinisme uit de tijd van zijn jeugdig elan. Ds. M. P. van Dijk (geb. 1903) is een bekende figuur binnen het confessioneel beraad ln de gereformeerde kerken en als redacteur van het blad Credo. Vermoedelijk uit zijn preekwerk over de catechismus, en gesteund door een brede studie die in de loop van de Jaren tot een behoorlijk fonds aan kennis en theologie en aanverwante gebieden heeft geleld, Is de ge dachte bij hem opgekomen een boek te schrij ven dat niet zozeer een verklaring van de Heidelberger wil zijn, als wel een ontvouwing van Van Dijks denkbeelden over het Konink rijk Gods als het komende Rijk, het belijden dus van de kerk ln het licht van het koninkrijk der hemelen. Dit vormt dan ook de ondertitel van zijn recente boek, waarvan de hoofdtitel luidt Onze enige troost en het komende Rijk (uitg. Buijten Schippersheijn, Amsterdam, 231 blz., prijs 24,90). Dik boek De auteur presenteert dit vrij dikke boek met zijn kleine letter niet zonder een zekere be scheiden pretentie: „Wij bieden u een nieuwe geloofsleer". Overigens zonder een spoor van aanmatiging, want ds. Van Dijk is een beschei den theoloog, die wars van alle sensatie de weg gaat die hem de Juiste lijkt, namelijk die van het midden. Hij probeert door degelijkheid en luisteren naar beide kanten de in zijn ogen onheilvolle polarisatie te bezweren in het be lang van de Gereformeerde Kerkea Dat hij zich binnen het kader van de Heidel berger voldoende op zijn gemak voelt om zijn „nieuwe geloofsleer" (bl. 8) uiteen te zetten, toont zijn welbewuste gebondenheid aan de traditie. Nu is het mijn taak niet, als theolo gisch leek, dit geesteskind des ouderdoms, dit rijpe produkt van een confessioneel ln hart en nieren, op zijn verdiensten als vakwerk te beoordelen. In dat opzicht kondig ik het alleen maar aan, om er als belangstellende enkele opmerkingen aan te verbinden. De vakbroe ders (en -zusters uiteraard) moeten hun profes sionele mening maar zeggen, of hebben het vermoedelijk deels al gedaan. Voor en tegen Elke positiekeuze heeft zijn voor en tegen. Het confessioneel beraad heeft de voortzetting van de kerkelijke organisatie op het oog en wil dienstig zijn aan het voortbestaan van de gereformeerde kerken. Van Dijks achterge dachte is die van continuïteit. De zwakheid van de confessionele positie bestaat ten diep ste hierin, dat men de historische breuk, de discontinuïteit dus, niet ziet die na de Tweede Wereldoorlog, ln de Jaren vijftig, over de hele linie duidelijk aan den dag is getreden. Nu weet ik wel, dat de vraag: is er continuïteit of discontinuïteit, heel Ingewikkeld ligt. Wie meent dat met een revolutie alles anders wordt, heeft het mis. Een Frans gezegde formu leert het zelfs op een extreme manier: „hoe meer alles verandert, des te meer blijft alles eender". Men moet dan ook onderschelden tussen een hoofdrichting, hetzij in de zin van aansluiting en voortzetting, van continuïteit dus, hetzij in de betekenis van discontinuïteit en breuk met het voorgaande, èn een tegenge stelde onderstroom. Dit neemt niet weg dat sinds de laatste dertig jaar een nieuw klimaat van voelen en denken Internationaal overheer send is geworden, een levensgevoel dat haaks staat op het verleden. Wie het orgaan bezit deze breuk op vrijwel alle levensgebieden te herkennen hiervoor is cultuurhistorische scholing en visie nodig kan zich in zo'n voorzichtig bemiddelende centrumpositie niet voluit vinden. Kleine letters Ds. Van Dijk bedoelt een theologie van het Koninkrijk te geven. Het Rijk omvat, zoals hij schrijft, al het andere, zodat hier niet van een dusgenaamde „genitief-theologie" sprake is. Genitief-theologie wil zeggen, dat men bepaal de facetten uit het evangelie haalt en die met grote letters gaat drukken. Het andere wordt niet geloochend maar wel met kleine letters geschreven (Berkhof). Men krijgt dan b.v. een theologie van de ontwikkeling, van de hoop, van de bevrijding, van de educatie, van de emancipatie of van het feminisme. Van Dijk, in gezelschap van Berkhof en Runia, wijzen deze accent-theologieén af, omdat ze het evangelie verschralen. In zijn behoefte aan een totaliteltsvtsie ls Van Dijk een echte calvinist. Maar heeft hij de symptomen die hij bestrijdt, wel helemaal door? Ze hebben Immers dat diepgaand gewij zigde levensgevoel tot achtergrond. Men is het zicht kwijtgeraakt èn op de openbaring als een te ordenen geheel van uitspraken, èn op de zin van het wereldgebeuren. Uit deze noodtoe stand wordt het theologisch fragmentarisme geboren, maar eveneens de behoefte om aan te leunen tegen ideologleén die het historisch materialisme tot achtergrond hebben. Hier schiet de eerbiedwaardige Heidelberger te kort. We zitten in een doorgangsfase en alles wat geschreven wordt, is daardoor gestempeld. Voor een nieuwe, actuele totaliteitsvlsie, resp. een nieuwe geloofsleer, zijn twee zaken nodig: tijd vqm leven en een nieuwe Calvijn. Oecumene RAAK DAN NIET IN PANIEK En wanneer je dan hoort van oorlogen en verward» raak dan niet in paniek. |de Dat moet allemaal wel een 'e c£ gebeuren, P®?1 maar het einde komt niet meteen. (Lukas 21 vers 5-19) hi gel' hep u elde iBtW e idf Duitsland kunnen gelden als speciaal voor deze gelegenheid. Dat zijn de oecumene en de plaats van de weten schap. De aanleiding om deze reis precies nu te houden was de zevenhonderdste sterfdag van Albertus de Grote, bis schop en geleerde, die vooral veel over de verhouding geloof en rede heeft nagedacht. Volgens vewachtlng heeft de paus van de gelegenheid gebruik gemaakt zijn eigen gedach ten wat dit betreft te ontvouwen. Eerder dit Jaar deed hij iets dergelijks over kerk en cultuur, bij zijn toe spraak voor de Unesco tn Parijs. Het lijken bouwstenen voor een toekom stig, belangrijk pauselijk document over een christelijke cultuurvisie. In de Keulse Dom. stampvol geleer den en studenten, pleitte de paus voor een goede verstandhouding tus sen geloof en kerk enerzijds en de wetenschap anderzijds. In de geschie denis was dat wel eens anders gewest, maar zo'n kerkelijke vergissing was nu niet meer mogelijk, meent de paus, omdat vooral door toedoen van een wetenschappelijke theologie het geloof van het tijdgebondene is be vrijd. Oevaar dreigt er nu als de we tenschap haar eigen grenzen niet meer ziet, als zij allerlei ongewenste gevolgen heeft.' als de mensweten schappen voor manipulatie worden misbruikt en voor economische en politieke overheersing. Oevaar dreigt als met andere woorden wetenschap tot een Ideologisch Instrument wordt. Door het geloof kunnen deze dwaal wegen echter doorzien en vermeden worden, aldus de paus, die veel ap plaus van de gelederen kreeg. In dit verband sprak de paus ook over de theologie, actueel ln verband met de kwestle-Küng. „De kerk wil zelf standig theologisch onderzoek, on derschelden van het kerkelijk leerge zag, maar dat zich evenzeer verplicht weet tegenover de geloofswaardlg- held en het volk Gods". Volgens de paus konden zich daarbij altijd span ningen en conflicten voordoen. „Maar dat ls met onze beperkte rede nooit geheel uit te sluiten." Voor weten schapsbeoefening achtte de paus een besef van die beperktheid, alsmede moed en voortvarendheid, noodzake lijke deugden. Het kan goed zijn ook eens naaii nuchtere woorden te luisteren, J weer duikt er wel iemand op die, of minder geslaagd ln zijn pogli anderen daarvoor warm te krij| wijst op de nabijheid van het wereldeinde. Vaak moet de schildering van dat einde dan om via vrees of angst tot een s< geloof te brengen. Dewoorden d hierboven staan doen dat zo nii Oorlogen en dergelijke zijn er trouwens altijd geweest. Hele ee van de mensengeschiedenis kun il alleen maar in oorlogsverhalen! «L geschreven worden. Het is de bedoeling dat we Juist niet door schokkende zaken uit ons eveni gebracht zullen worden. Je drein om te gaan. Angst gaat je hart eo gedachten Innemen en je gaatdi denken en doen die ver van hetr| van Christus weg liggen. Je gaat geestelijk of misschien wel mat« in ln-dekken. Terwijl het Juist de bedoeling is dat Je die dingen fayR lijnrecht tegenover al dat soort bezorgdheid staat. Je wordt om hulp te verlenep, niet alli korte baan, hier en daar, ma de lange baan. Meedenkentir problemen van wereldvrede. H« einde komt niet meteen. Niemuleze weet daar het fijne van. En datk maar goed ook, want we moetet volharden, zegt Jezus. Volhardefjl z: bepaalde opdrachten en bij het vertrouwen dat de geschiedei de wereld en van ons eigen li Gods handen ligt. Ds. Jac. de Vries Op 67-jarlge leeftijd is overle Jac. de Vries uit Scheveninge. ritus predikant van de Nedei Hervormde Kerk. Ds. De Vries I de gemeenten van Woutersi ms Loplk, Sliedrecht en Holten 1 0p gens was hij predikant van de w byterian Church van Mlrboo e ieu 8ydney (voor werkzaamheden Nederlandse immigranten). 1957 was hij achtereenvolgen* E bonden aan de gemeenten van voome. Woudrichem en Srhe\ gen. Eind 1977 ging ds. De Vria emeritaat. -fat Belgisch-Nederland kernwapenactie ANTWERPEN (ANP) - De I katholieke kerk heeft behoeft een vicariaat voor de mensenn om sneller en doeltreffender t nen reageren op grove scheni van de mensenrechten. Dit is ei de aanbevelingen van een berai wi Vlaamse en Nederlandse kath he theologen en functionarissen n vrijdag en zaterdag ln Ant» y,i werd gehouden op initiatief val Christi Vlaanderen en Nederlai fl» De 150 Aanwezigen waren veró mening dat de adempauze inzi w*| kernbewapening, waarover het ger de Vaticaanse Concilie sprak, H is zonder dat er een wendlfl goede is gekomen. De RK-kert voortaan met veel meer overt steun verlenen aan de strijd in veiligheidssysteem zonder ke [id pens en aan beperkte eenzijdige pen inzake kernbewapening. eer! irp De regeringen van België en >or land worden opgeroepen hetl for tot produktie van kernwapei te nemen en in geen geval i m i kernwapens te Installeren. Het belangrijkste oecumenische on derdeel ls deze morgen, als enkele leiders van de evangelische kerk een uur met de paus mogen praten. Er ls over het oecumenisch aspect van de ze reis al veel te doen geweest en vaak leek het erop dat de verhoudingen er alleen maar slechter op werden. De paus heeft vanaf het moment dat hij voet op Duitse bodem zette, laten blijken dat hij deze reis graag tot een oecumenisch succes wil maken. Voor al tijdens de mis in Osnabrück, ln het overwegend evangelische noorden van Duitsland, sprak hij aardige woorden aan het adres van de andere kerken en spoorde hij tot oecumeni sche activiteit aan. Maar tegelijk zijn er tekenen van onbegrip. Zo werden de rooms-katho- lieken ln Scandinavië en Noord- Duitsland vergeleken met de eerste christenen ln de heidense oudheid. En de middeleeuwse geleerde Duns Scotus werd geprezen voor zijn ver dienste voor de onbevlekte ontvange nis van Maria; daar werden de evan gelische toehoorders ook bepaald niet warm van. Boze tongen beweren dat de Duitse bisschoppen expres zo'n slecht Jaar getijde hebben uitgekozen. Het zou bevorderen dat de paus ln feite overal een thuiswedstrijd heeft. Zeker is dat de meeste critici van het bezoek zich niet hebben laten zien. Maar dat laat het enthousiasme en het uithou dingsvermogen van vele honderddui zenden voor alsnog zonder verkla ring. 81 pa itl AMSTERDAM De zeni het werelddlakonaat van de h de kerk hebben samen een ln! tiemap uitgegeven over het l»c de kerk van Ghana. Hieraan gewerkt door de Mondiale plaats in Amsterdam, die zich» op de Jeugd richt met informatie gL zending en werelddlakonaat Ghana is als onderwerp gekoz dat de hervormde zending en relddiakonaat al lange tijd g< laties onderhouden met de prMfTY riaanse kerk in dit Westafrif"* land. De map is bedoeld om trokkenheid van de hervormd 5ri meenten bij de Ghanese zustc: èn haar werkzaamheden meerii te geven door veelzijdige inforr d fcai OSLO (CNI) De Noorse regtrt JM het huidige stysteem van een J' kerk tenminste tot het jaar K stand houden. Dit is de belanpf^ conclusie van een rapport dat i gering heeft opgesteld voor het se parlement. De huidige Noorse regering woi®e r leid door sociaal-democraten positieve houding van de re®edr tegenover de kerk is opvallen! lelie kerk heeft een evangelisch-lw« IsU belijdenis. Wt De regering wil dat ook functl# om sen van de kerk in het vervolg' meestemmen in kerkeradenj IAI streeft naar grotere duidelijk^ len treffende de eigendomsrecht*» om kerkgebouwen en begraafp^nni tussen kerk en burgerlijke gen* wn di ■j;

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2