Dubbelganger als symbool geeft acteurs de ruimte Streekradio moet onder NOS-paraplu cnlercTX noguuyni Komt dit zien Antiquariaat „Merlijn" 'Einde' eersteling Edwin de Vries ROOS-plan vraagt publiek niets A. MAK B.V. - DORDRECHT galerie coninck René Broné En dan nog Henri Plaat Hans Deuss Feiko VRIJDAG 14 NOVEMBER 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door Dirkje Houtman AMSTERDAM „Einde" heet het eerste stuk van Edwin de Vries, dat hij schreef in opdracht van LIB, de afkorting van Louter Interessante Baantjes, een collectief van vier vrouwen die opdrachten van allerlei aard geven of zelf aannemen. Dit keer was de opdracht een stuk voor vier vrouwen te schrijven met de aantekening dat het tweelingenmotief erin verwerkt zou moeten worden. Het is uiteindelijk een stuk geworden over een vrouw, die de momenten vlak voor haar zelfmoord beleeft. Niet alleen, maar met drie afsplitsingen van haarzelf. Het speelt zich af op een zolder, rijk aan herinneringen die middels herkenbare symbolen op een grillige manier vorm krijgen Edwin de Vries Foto: F.rWin Verfceyea Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM Als het over streekradio gaat heeft de NOS er nooit een geheim van gemaakt dat toekomstige nieuwe regio nale omroepen onder de paraplu van de NO.S zouden moeten komen. Ze moeten onderdeel worden van de omroepen in het algemeen en er dient geen tweede bestel te ontstaan. Ze moeten kunnen opereren binnen het zowel materieel als beleidsmatig gecoördineerde verband van de Nederlandse omroep N Morgenavond gaat dit stuk in dettF- gie van Jan-Joris Lamere in de Haar lemse Toneelschuur in première. Het is een gezamenlijke produktie van het Onafhankelijk Toneel en LIB. Aan een andere interpretatie wordt op dit moment gewerkt binnen de Amsterdamse Toneelschool onder de regie van Rudolf Lucier. In Amster dam zijn beide voorstellingen op 9 december te zien. Edwin de Vries, begonnen ais acteur bij het Onafhankelijk Toneel, speelt nog niet zolang bij Baal. op dit mo ment de schrijver in „Het Jachtgezel schap" van Thomas Bernard, dat on langs in première ging. „Een aardige coïncidentie", zegt hij, „maar het heeft niets met elkaar te maken." Opmerkelijk is wel dat zijn eerste afgeronde stuk voorheen schreef hij teksten voor het OT en De Groep van Robert Malasch. Einde heet en over de dood gaat. Wat niet wil zeggen dat het meteen ook zijn laatste toneel werk is Wel bewijst het weer dat zaken die de schrijver bezig houden ongemerkt in tekst en struktuur van zijn werk sluipen. ..Tweelingen op zich 2ei mij weinig", zegt De vries, „maar via tweelingen kwam lk op het dubbelgangersmotief dat in de romantiek, onder meer bij Heine en Poe. voorkomt Toen gold: de ontmoeting met je dubbelganger is de aankondiging van je dood. Daar op doorfantaserend kwam ik op het verhaal: iemand die tijdens haar zelf moord ontmoetingen met haar dub belganger heeft en op dat moment het leven als een film aan zich voorbij ziet gaan." De structuur van het stuk loopt pa rallel met het grillige karakter van de hoofdpersoon Marb, die in haar dialo gen te maken krijgt met haar tegen pool een gefingeerd tweelingzusje; een nichtje die de zaken becommen tarieert en een derde figuur in een rolstoel die verwijst naar haar toe komstige dood. Marb zit vol tegen strijdigheden. ze maakt onbegrijpe lijke gedachtensprongen wat een on middellijk effect heeft op de opbouw van het stuk. die aan haar leiband lijkt te lopen De Vries hanteerde bij het schrijven verschillende motieven. Zijn ervarin- AOVERTENTIE Vandaag staan de regionale omroe pen weer op de agenda van de NOS- bestuursvergadering. Dat geldt met name voor het ROOS-plan voor 23 regionale omroepen. Uitgangspunt van de NOS is dat in de afgelopen jaren de vraag hoé financieren we de regionale omroepen verreweg de meeste aandacht gekregen. De taak en de functie van dit medium is min der besproken en r&et name de vraag hoe de regionale omroep ontwikkeld zou kunnen worden Daartoe heeft ROOS. het overlegor gaan van de zes bestaande regionale omroepen (Radio Friesland. Radio Noord. Radio Oost. ROZ, 8TAD ra dio Amsterdam en Omroep Brabant) een aanzet gegeven die ervan uitgaat dat er 23 regionale omroepen zouden moeten komen binnen tien Jaar. In 1985 zouden er al ongeveer vijftien gerealiseerd kunnen zijn. Speciaal vandaag De IKON-film „Kleine voren" besteedt aandacht aan de ze ventien miljoen Indonesiërs, die zich een bestaan verschaf fen door middel van het twee de gebruik van afgedankt ma teriaal. In kleine kring, thuis bij familie of in coöperaties worden van schroot gebruiks voorwerpen gemaakt, van melkblikjes speelgoed en van oud Ijzer pikhouwelen en schoffels, üit smelt potten in de woonvertrekken wordt ko kend ijzer gegoten. Het is een kleinschalige manier om van uit de eigen cultuur in leven te blijven. Zoiets staat in scherpe tegen stelling tot een immens ont wikkelingsproject als het wes ters geoutilleerde Krakatau- staaiconcern, waarin miljoe nen zijn gestoken en waarvan de revenuen niet navenant zijn. Een groepje westerlingen heeft de leiding en net zoals in de koloniale tijden zijn de Ja vanen de arbeiders. „Kleine vureu" is een pro gramma van niveau gewor den. Nederlanders, een volk van schilders, hebben een tra ditie op gebied van camera voering. Maar ondanks de ver leidelijk mooie plaatjes ls de inbond ook goed gecompo neerd. Leitmotiv in bet geheel is het werk vsn de maker van een heilige kris. De film (came ra Alex Boon en regie Philip Engelen) mag ook wel enig ka liber hebben, want hij is ge maakt als VN-project. (Voor twee films die IKON inzet ko men er tien van andere landen terug.) Daarbij moet IKON aandacht trekken om op het overgeschoten hoekje op de la te vrijdagavond toch nog kij kers te trekken. Ook om een andere reden moet de film aanspreken, want bet wordt steeds moeilijker ont wikkelingswerk aan de man te brengen. De kijkers zijn in het verleden te veel overladen ge worden met erbarmelijke beelden van kreperende koei en en kinderen met dikke buikjes van hongeroedeem. De tv-makere schieten echter over bet algemeen tekort met bet daartegenover stellen van beelden van zelfwerkzaam heid en coöperatief opbouw werk. R.D. Ned. 1/23.00 Geen speling Totdat de ROOS-nota in augustus bekend werd gemaakt, was het uit gangspunt voor het voortbestaan en de toekomstplannen van de regionale omroepen dus de financiële mogelijk heid. Het ministerie van CRM, op de bezuiniging»toer, zag niet veel spe ling; Mevrouw Oardenlers heeft zich steeds voorstander getoond van re gionale financiering met tegemoetko ming uit de omroepmiddelen Een Kamermeerderheid stelde daar tegenover een gedeeltelijke financie ring uit de landelijke omroepmidde len. aangevuld met geld uit provinci ale heffingen vla opcenten op de om roepbijdragen. die door Provinciale Staten worden vastgesteld. Mevrouw Oardenlers heeft toegezegd het voor stel te verwerken in de memorie van toelichting bij een wijziging van de wet op de omroepbijdragen. In hoeverre de redactionele onafhan kelijkheid en de bedrijfsmatige conti nuïteit van de streekradio in het ge ding zijn hangt volgens ROOS af van de manier waarop de minister het voorstel honoreert. In ieder geval ls het zo dat ais het aanvankelijke plan van de minister zou doorgaan er van de onafhankelijkheid van de regiona le omroepen geen sprake kan zijn. ROOS gaat in de eerste plaats uit van de verschillende verzorgingsgebieden 23 in totaal die niet te groot mogen zijn en waarbij steeds samen hang moet zijn op cultureel, sociaal en economisch gebied ANS WORTEL mei een 40-tal nieuwe olieverven 1 nov. - 30 nov. levens permanente tentoonstelling van: Bergense School en tUdgenoten C. v.d. Hoogen. Eeuwigeiaan 35 Bergen, n.h. tel: 02208-5563 geo pend: vrijdag-zaterdag-zondag van 14 00-17 00 uur KUNSTHANDEL EN GALERIE De Witte Swoen b.u Alfons van Dijck Olieverfschilderijen, aquarellen van 29/11 t/m 31/12 vorder eigen collectie Geopend, dinsdag t/m zaterdag 12-17.30 uur Damplein 30-32 4331 GD Mid delburg lal. 01100-16010 agggi Kunsthandel TWi5 Roelant Amsterdam Nieuwe Spiegelstraat 57 Tel. 23 66 42 Fleur Cowles nieuwe schilderijen Wayland H. Cato III gegraveerd glas 15 nov.-8 dec. '80. kunst- en veiHngzaal^" "V schilderijen 19e.cn 2fle eeuw 1 rspul dm haag. M 670 £463242 makelaars-Veilinghouders uk. roerende goederen legeimatig veilingen van huns! antiek er. Inooe- 1 nets voo» onze clientele roeken wij oOiecten voo» •goed gehalte verkoopcondikes op aanvraag ook ,*voor ai uw taxaties mzake ve»refcerihgen sue- cess* «jc. telöfWCrn Maesau Oillfnburgstraaf 3 De&taag Toevallig De raad van beheer van de NOS waardeert het dat in het plan voor de naaste toekomst plaats is voor een beleid dat niet voortvloeit uit het inspelen op zich min of meer toevallig voordoende mogelijkheden en initia tieven. Toe nu toe is dat wel eens het geval geweest bij de totstandkoming van de huidige regionale omroepen Waar echter noch de raad van be heer van de NOS, noch de ROOS- nota enige aandacht aan besteden, is de inbreng van het publiek. Ais te doen gebruikelijk wordt de afnemer niet gevraagd wat die er nu van vindt. De ROOS-nota gaat uit van twee tot drie en een half uur radio per dag tegen jaarlijkse exploitatiekosten van twee en een hall miljoen voor de komende vijf Jaar. Daarbij wordt be raamd dat de omroepbijdragen gelei delijk verhoogd moeten worden tot elf gulden per jaar. Maar wie vraagt nu of het publiek dat er voor over heeft? Kunst- en antiekveilingen sinds 1839 Visstraat 25 Tel. 078-133412 133344 SCHILDERIJEN ANTIQUITEITEN JUWELEN GOUD- EN ZILVERWERK I useum Assen wrents MMMI741 lift M m. m. 1Uft.ir.ao nar oo tot 4 jan. '81 De warme Pottenbakker een kijk- en doetentoon- stelling (dag. demonstralie) Coninckstr. 20 tel.: 033-729368 Amersfoort exposeert met sportaqua- rellen t/m 7 deo. a.s. Getoverd wordt er niet bij „Merlljn", u vindt er wel en keur van oude en geïllustreerd» boeken voor grote maar ook kleine beurzen. Damplein 23 Middelburg 01180-16233 gen als acteur, het uitproberen van diverse schrijfstijlen en een persoon lijke angst voor de dood heeft hij tot een merkwaardig, maar opvallend af geronde eenheid van vorm en inhoud weten te verwerken. De Vries: „Door het onwezenlijke onderwerp en keuze voor die filmische terugblik stelde ik mijzelf in staat onconventionele tek sten te schrijven waarbij ik niet di rect over de juistheid van de karak ters hoefde te denken of me onmid dellijk moet realiseren of de informa tie wel goed overkwam. Een uitgang spunt was het stuk een thrüler-achti- ge opbouw te geven met ogenschijn lijk vrij normale dialogen die uitein delijk als een puzzel in elkaar vallen. De dialogen zijn een soort genre-stuk jes. Ik wilde bijvoorbeeld een senti mentele scène schrijven, dat is de herkenningsmoment tussen de tweel ingzusjes aan het einde geworden." „Daarbij wilde ik een stuk schrijven met teksten die uitnodigen tot to neelspelen. Zelf hou ik erg van over gangen in een tekst. De rol van Marb zit er vol mee. Ze maakt gedachten- sprongen die nauwelijks te volgen zijn, maar die uiteindelijk best weer op zijn plaats komen. Ze is schizo freen en spreekt zichzelf voortdurend tegen. Ze kan die vreemde overgan gen ook maken omdat ze een eenza me figuur is die vrij autistisch is ingesteld. In haar fantasie heeft ze altijd met haar tweelingzusje ge speeld, dat dood was nog voor zij werd geboren. Ze bedacht navrante spelletjes die uit moesten wijzen hoe lang Iemand zijn adem in kon houden alvorens hij zou stikken." Acteursmomenten Het Invoegen van zoveel mogelijk ac teursmomenten in zijn stuk. waar mee acteurs speltechnieken kunnen uitproberen, heeft direcht te maken met zijn werk als acteur en het ge brek aan klassieke theatervorming tijdens zijn opleiding eind jaren zes tig aan de toneelschool. De Vries: „Ik mis een aantal klassieke trainingen in tekstbehandeling. Die werden nooit geoefend, omdat we toen weigerden met oudere speldo- centen als Ton Lutz samen te werken. Onze eigen ideeën vonden we toen belangrijker en we hadden die van hun niet nodig. De zou nu best eens met hen samen willen werken. Het is toch vreemd dat onze generatie ac teurs nooit met oudere acteurs een voorstelling hebben gemaakt." Over de speelstijl van het stuk heeft hij wel nagedacht. Hij sprak de dialo gen uit alvorens ze op te schrijven. .Als ik het zou regisseren zou het een reeks van scherpe glibberige overgan gen moeten worden, gebaseerd op gebeurtenissen die door elkaar heen lopen en misverstanden in gesprek ken. Ik ben bij een aantal repetities geweest, maar dat heb lk al snel opge geven. Ik had tijdens het schrijven zo'n vast beeld gevormd hoe het eruit moest zien en was te star geworden om mijn fantasie nog te kunnen acti veren. De voorstelling van Jan-Joris en die van Rudolf Lucier zullen onge twijfeld verschillen Ik ben be nieuwd." Vrouwen Opvallend is dit seizoen het aantal stukken dat de vrouw in haar onder gang weerspiegelt. In Hemel en Aar de van Gerlind Reinshagen beleeft een ongeneeslijke zieke vrouw de tijd voor haar sterven, in Gross und Klein van Botho Strauss en Suus van Her- bert Achternbusch raken twee vrou wenlevens ontworteld omdat zij te gen een muur van onbegrip stuiten. Zowel in Suus als in Einde wordt de hoofdpersoon door vier actrices ge speeld. Suus ls onmachtig haar eigen leven vorm te geven, Marb in Einde ook. maar elke verwijzing naar man nen heeft De Vries eruit gelaten. Het is geen typisch vrouwenstuk. maar een stuk waarin vier vrouwen spelen en dat komt niet vaak voor die een universeel getint onderwerp dragen. De Vries. „Het kan evengoed door mannen gespeeld worden. Ik heb het voor vrouwen geschreven. Dat was de opdracht. Bovendien identificeer ik me makkelijker met vrouwen. Ik kan er afstand van nemen maar tegelij kertijd meer sympathie voor opbren gen Dat is in het normale leven ook zo." „De derde wereld en verder" is dit jaar het thema van het One World Poetry Festival dat voor de derde keer in De Melkweg in Amsterdam van 19 t/m 23 november wordt gehou den. Ruim veertig dichters lezen voor uit eigen werk. De nadruk ligt op derde-wereld-landen die in een recent koloniaal verleden cultureel geïnjec teerd zijn door Nederland en andere Westeuropese landen. Aan bod komt met name het Caribisch gebied. Naast Edgar Cairo en Frank Marti- nus Arion komen onder anderen de reggae-dichter Unton Kwesi Johnson en dienst grote inspirator Oku Onuo- ra (uit Jamaica) naar het festival Door ziekte van Boris Hybner, op richter van de TJechische theater groep die met Slapstick-programma „Oag" momenteel In Nederland is, kunnen de resterende voorstellingen dit seizoen niet doorgaan met een bijdrage Van Henri Plaat zou je kunnen zetten dat alles wat hij aanraakt in kunst verandert. Als Je zijn uiteenlopende werk nagaat (naast tekeningen en gouaches bijvoorbeeld ook films), dan valt die uitspraak alleen maar te be amen. Wat hij de afgelopen jaren bij zijn vaste galerie liet zien. was steeds de moeite waard en vertoonde eigenlijk nooit een in zinking. Integendeel, iedere keer lijkt het werk weer interessanter te zijn geworden. Zoals ook deze keer het geval is met de „godin- nenserie". die als een logisch uit vloeisel kunnen worden be schouwd van Plaat's onderzoek naar een abstract-surreële schriftuur. Sinds verscheidene jaren is hij bezig met het ontwik kelen van een uit abstracte beeldjes opgebouwde taal. te kens die in lange reeksen achter elkaar worden geplaatst en die vage verwijzingen bevatten naar arn lat zij ib l bet mystieke Aziatische hiëroglyfen De figuren die hij nu toont, zijj als het ware uitvergrote beeldt >ul van dat handschrift, die alle h<* ld danigheden van de oorspronk* -Cre lijke „schriftuur" hebben, zij dat e nu als het ware een Pèrsof-Ï, nificatie krijgen. Het zijn weljj jL waar figuren, maar ze hebbe alleen de uiterlijke omtrelckj als zodanig. Hun innerlijk sterk landschappelijk bepaald horizontaal opgestapelde die moeiteloos in elkaar ovtrSfjs gaan. Een enkele keer venrija Plaat heel direct naar een t* staande cultuur, maar meestal zijn zijn beelden heel associatie! Dat maakt ze niet alleen esihfr tisch heel mooi. ze prikkelen tok tn in hoge mate de fantasie. C.8 Tot 5 december in Galerij As* lijn. Lange Leidsed wans trui 131 in Amsterdam, geopend o| dinsdag tot en met zaterdag vu 12-17 uur Hans Deuss: Zwembad, olieverf op linnen. 1979. Antieken verwijzende archil* tuur De schilder Hans Deuss bestrijkt met zijn werk zowel het fantas tisch- als het magisch realisme. In het laatste geval geeft hij situ aties weer die in principe best kunnen bestaan, maar die waar schijnlijk door hun Ucht-ver- vreemdende sfeer niet zo snel zuilen worden aangetroffen. In zijn fantastische werk laat Deuss droomachtige beelden zien met een sprookjesachtige ondertoon. Die lijkt niet zozeer uit zijn onderbewustzijn x>ort te komen zoals bij de „pure" surrealisten maar veel meer uit een behoefte tot het schep pen van een eigen taal met anek dotes die hij zich bewust voor de geest moet halen. Een zekere do sis maniërisme is hem hiet niet vreemd Deuss vertelt zijn verhaal tegen een decor dat zo uit een arca disch landschap kan worden ge haald. Het is Immer bosrijk elk boomblaadje wordt vol liefde voor het vak met precisie neerge zet met een typisch „zuide lijk" lichtje en een sterk naar de at In zijn magisch-realistische w« f' gaat het Deuss vooral om vergankelijkheid van de arcÈ tec tuur: gebouwen die op insta iKi ten staan of de tand des tljda niet meer hebben doorstaan. H eigenlijke verhaal lijkt zl< steeds nèt voor de afgebeeld [(nl situatie te hebben afgespeeld; bewoners, c.q. gebruikers van d gebouwen zijn zo juist opp stapt, verdwenen. Dat ene n» ment, dat in feite een fractie vu een seconde kan zijn, is ty Deuss heel knap uitgewerkt Het is veruit zijn sterkste ktnt [e* Ddo want als hij mensen van vlees a bloed gaat uitbeelden, zie je di' hij duidelijk techniek tekort- komt Dat is jammer voor mand die zo van het ambacht moet houden cs r; Galerie MoKum, Oude Zijd'jttLD Voorburgwal 334 in Anut» 'Vi dam. tot 10 december. geopenS*' op werkdagen van 11-18 uur. kl Het is merkwaardig dat de Am sterdamse kunstenaar Feiko (zijn familienaam Wierstra ver geet hij als artiest) bijna nooit in de randstad exposeert. Een bui tengewoon succesvolle tentoon stelling in 1971 in Amsterdam heeft nooit een vervolg gekend. Het leek er zelfs even op dat hij zich helemaal terug had getrok ken. Vorig jaar dook zijn werk helemaal in Bremen op en nu is hij met een heerlijke show in Dokkum, in een van de meest noordelijke musea van Neder land. na hetzelfde werk eerst in Galerie Eewal te Leeuwarden voorgesteld te hebben. Feiko (geb. 1933) is ongetwijfeld een oorspronkelijke telg van een richting in de hedendaagse kunst die met neo-realisme aan geduid wordt. De figuratie wordt niet losgelaten, maar toch op een harde, cynische manier ver werkt. Feiko staat op de Dok- kummer tentoonstelling een kijkje toe in zijn artistieke keu ken. Hij laat schetsbladen zien die overbevolkt zijn met men sen. Het lijken merkwaardige marktscènes met velerlei soor ten wezens. Allemaal mensen, zijn de houdingen, attributen, stileringen, maar ook de techni sche verwerkingen steeds zo an- derssoortig dat het bonte gezel schappen geworden zijn De uitgewerkte, zelfstandige te keningen hebben ieder wel een heid in thematische en i sche aanpak. De potloi ningen zijn levendig leerd; de met pastel in taferelen zijn strenger ges De kunstenaar heeft zich iJ midden van de jaren een abstract-expresaioi ontwikkeld tot een nieuw-re me. Een uiterst consciëntfc detaillering wisselt hij schijnbare nonchalance t Een zwempartij, een gezels onder de douche, een i paar, een operatie of een V tig paraderende vrouw met ho# den dragen die inhoudelijke en formele spanning. Het zijn SP""' nende beeldverhalen om te le zen: vol aristocratisch val schap, thematische en vooral geest PK Tot 22 november in het Mnri^ bet Admiraliteitshuis te r kam, maandag tot en met «aW dag van 14 tot 17 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4