/lalle, dolle, leuke •jnuzikale komedie People and Fatherland Travolta op mechanische stier Cadeautip voor bi j~de~tijdse Sinterklazen e Blues Brothers ui [ewart drijft zijn routine STAAT DER NEDERLANDEN lOi LENING 1980 The Lucky Star Urban Cowboy Miljoenenschade na brand in fabriek GEBR. VAN VULPEN Prolongaties en reprises Nieuwe boeken sua TROUWKWARTET P 15 - RH19-S17 ahoudt van blues, rock-and-roll soul, country-western, pop en bovenal van rhythm-and- kortom van ten naaste bij het gehele scala van de moderne muziek der laatste vier 'eli, inla, die kan twee uur lang zijn hart ophalen bij en zijn oren laten strelen door „The Blues na sera" van regisseur John Landts. 'OM, d. W Wielek-Berg mt na: John Belushl en Dan beroemd geworden door tele- intredens en nog meer door hun A Briefcase full of Blues" erin hun filmdebuut; de legen- «nu. be Cab Calloway zingt zijn e the Moocher"; de even legen- ohw ie Ray Charles „Shake your Iters": James Brown, bekend Godfather of Soul" laat de «n trillen als rabiate neger- Aretha Franklin, „The of Soul" ('t kan niet op) geeft jeslepende solo weg. Ie ran dit alles geen kaas heeft n of er koud noch warm van (dit laatste lijkt me overigens Uk bU zoveel miEieVplezler) toch aan zijn trekken Want Blues Brothers heeft meer te i dan muziek; slapstick, humor en lang en mager, zoals het een klas- wint het en en passant pikken ze ook slek komtekenpear betaamt), allebei nog de bordenwasser mee. Zo raken gestoken In zwarte Mafloso-pakken ze aardig op dreef, maar het gaat niet met bijpassende hoeden en zonne- van een leien dakje. Een hele meute brillen, gaan ter kruistocht ln het zit achter hen aan: de politie (ze heb- hedendaagse Chicago. Wat wil het ben een politieauto geramd); een na- geval: de formidabele directrice van zl-bende (ze hebben een demonstratie het weeshuis waar ze werden grootge- verstoord); een country-western bracht moet vijfduizend gulden voor groep (die hebben ze het publiek voor de belasting hebben, anders gaat het de neus weggemaaid). En dan ls er niekenpaar jperaonen John Belushl en Dan ld (respectievelijk klein en dik tehuis dicht. Ze willen best voor haar gappen, geen punt, maar dat mag niet. Welnu, ze komen op het Idee om hun ln alle windrichtingen verstrooide band weer op de been te brengen. Vijf van de leden vinden ze ln de cocktail- lounge van de ..Holiday Inn" waar ze ze zich te pletter vervelen, dus dat varkentje ls snel gewassen. Eén heeft het gebracht tot maltre d"hotel ln een Nu ls dit alles geenszins origineel chique restaurant: voor hem moet het chantagepaard van stal worden gehaald. Een ander ls getrouwd met ook nog de Geheimzinnige Vrouw, die hen met een anti-tankkanon, een vlammenwerper, een machinegeweer en een bom belaagt. Geen nood: nau welijks zijn de .Blues Brothers" on der tonnen puin bedolven of ze wrie melen weer naar boven, kloppen hun kleren af en gaan huns weegs. ir V Origineel de film beweegt zich langs oeroude kronkelpaden. Maar het wordt met de eigenaresse van een „Soul Food Cafe", zijn vrouw biedt vurig en melo dieus verzet, doch de oude Adam vaart gedaan, met zoveel esprit, kundigheid en koddigheid (re gisseur en scenarioschrijver vinden warempel nog de tijd om tussen alle The Blues Brothers' wilde bedrijven door de karakterte- genstellingen van de twee broers ko- miscii uit te diepen) dat Je wel van gietijzer moet zijn om Je niet gewon nen te geven. Prima amusement de film ls de berg geld die hij gekost heeft ten volle waard. Amsterdam Cinema International 2 en Belle roe Cinerama; Den Haag Asta; Rotterdam - Metro 1 en Cinera ma 1 en verder in tien theaters over al ln het land. ADVERTENTIE |r Stan Rijven DAM De entree was ln i symbolisch Een program- ifl dit qua dikte en uitvoering |voor Avenue hoefde onder te L De musical-introductie op de D tin een Bigband, zwaaiende i gordijnen open. Hier werd een Knteerd, een entertainer dan ook. Het was Rod i dle zich op deze wijze Het i In Ahoy en die tegen I kosten-noch-moeite decor lek gal wat het wilde. iter die zijn nog steeds aan potende voor ware rock, In- voor een gemakzuchtig avond- heeft een lange staat van .Zijn karakteristieke stem was Jaren zestig ln talloze rrhythm-en-blues- en roek- De laatste Jaren wist leen op de brede smaak gertch- vele harten voor zich te het schuurpapier was van de verwijderd. mis rijn ster-status kon hij toch irV-jjurcool behouden van de gewone jpJl L Vandaar de warme (de Ahoy' Itverkocht) maar vooral gemê- k Vl t (van denera tot dertigers) be- ieve telling. Vandaar het massaal dogen bij Tonight is the night of r. ig, terwijl de aanstekers en ar- op en neer wiegden. Rhythm- en nummers waren uiteraard ook een* Big zodat ledereen op zijn wen- bediend werd. it genre is hij op zijn best en pte Stewart met zijn zeven bege- een geluid dat aan de Stones mede dank zij de voor- bijdrage van gitarist Gerry en pianist Kevin Sari gar dan wel een oude rot, maar geen Mick Jagger. De zoge- ode aan Muddy Waters kreeg 'loze uitvoering mee. Het de Wlily Dlxon-com- wanne make love to you; de grond met de mlcro ird ln zijn benen en ar- iBJl miste de personality wat moest worden met cliché- bewegingen en diverse ver- bedrag open bedrag koers de koers wordt na de inschrijving op 18 november 1980 vastgesteld volgens het tendersysteem rente jaarlijks op 15 december aflossing in 10 jaarlijkse termijnen van 15 december 1986 af vervroegde aflossing is vanaf 15 december 1990 mogelijk tegen de koers van 103% Inschrijving 18 november a.s. van 9 tot 15 uur via banken en commissionairs storting 18 december 1980 prospectus kosteloos bij banken en commissionairs ,Jk vond dat het tijd werd om Holo caust van van zijn mythe te ontdoen. Films over de oorlog met Joden en kinderen worden altijd tragedies. Ik vind dat we daar maar eens overheen moeten komen." zegt hij ln een Inter view ln Het Parool. Nu rijzen Je. als Je die woorden leest, wel even de haren ten berge. We moeten er maar eens overheen komen dat joodse kinderen ln de oorlog tragedies hebben be leefd? De overlevenden zullen zeg gen: hoe dan? En de Holocaust-,.my the*?? Dat doet denken aan de be ruchte „Auschwltz-Lüge", de stelling van neo-nazi's dat de vernietigings kampen niet hebben bestaan. noi Uet hij zich maar al te je oj bet krediet, dat de zaal hem gheit ^cunfn Zodoende leverde doc: of'-repertoire met enkele 80083 ran de binnenkort te ma bijnen elpee Foolish behaviour ore oeUige avond op met Rod als chta Qeus nüddelpunt. Te routineus rop. P40 elnd van Maggy en Do ra I'm sexy werd er behoorlijk ten Wnuslceerd Maar wat gaf het. rat fl "trijd was bU voorbaat toch ai Fabeltjesman Les van lUaarn Nu meent Max Fischer het zo kwaad niet. Hij ls meer een fabeltjesman (hij was de Initiatiefnemer van de „Fa beltjeskrant") en daarom wreef hij zich waarschijnlijk ln de handen toen hij het verhaal .Ba Belle Etoile" las van de Franse illustrator Roland To- por, geïnspireerd op diens tekening van een Joodse Jongen die fier de jodenster draagt. Fischer werkte het gegeven uit tot een filmscenario, vond een Canadese producent, wist de medewerking te winnen van be roemde sterren als Rod Steiger. Loui se Fletcher en Lou Jacobl. Zo ont stond „The Lucky Star", gedwltelijk opgenomen opgenomen ln Canada, gedeeltetjk in Nederland. In „The Lucky Star" wenst de Am sterdams-Joodse Jongen David, die verzot ls op Westerns en zichzelf dien tengevolge Bud laat noemen, de Jo denster te zien als een sheriff embleem. Noblesse oblige hij vangt ln het plaatsje waar hij bij een aardige dame als stalknecht werkt (zo krijgt hij ook nog een paard, een oude Colt had hij al) een Duitse kolo nel die hij ln een eerlijk proces wil laten berechten. Het loopt uit op de beroemde „shoot out" op het markt plein: de laffe burgemeester schiet David/Bud neer en maakt hem daar door tot held. Snaaks Max Fischer zegt van zijn film, dat tederheid, humor, treurigheid en uit daging elkaar afwisselen. Was het maar waar ln werkelijkheid wise- len honderd-en-een stijlen elkaar niet af. ze staan elkaar voortdurend ln de weg. „The Lucky Star" wankelt voort Brett Marx in „The Lucky Star" als een dronken man, die van tijd tot tijd ln sentimenteel of snaaks gezang uitbarst. Nu eens helt hij over naar de ene kant. dan weer naar de andere, niet zelden stort hij beduusd ter aar de. Niet leuk om te zien, niet poëtisch, niet teder, niet treurig, niet navrant alleen maar gênant. De Joodse Jon gen die een held moet zijn (de veer tienjarige Brett Marx brengt echt wel het nodige naturel mee) wordt door script en en regie zo gemaltraiteerd dat je hem voor achterlijk houdt. En hem zielig vindt. Natuurlijk moesten er niet alleen Amsterdamse grachten ln die -film komen maar ook molens: het pronte en van welvaart glimmende De Rijp staat er borg voor. Joop Admiraal vent er. met een valse loens ln het oog, „People and Fatherland" uit; Rijk de Gooyer loopt met regenjas en alpino een SD'er te wezen; Lex Ooudsmlt is gesierd met een platte pet; Rod Steiger schmiert dat het een Ueve lust ls. Waarom hebben ze de Nederlanders niet ln fantasie-Volen- dams kostuum gestoken? Dat kon er ook nog wel bij. Zeker, Ik ben boos op Max Fischer. Niet alleen omdat hij een gruwelijk onderwerp tot een farce heeft ge maakt, ook en vooral omdat hij zo „Midnight Cowboy" en „The Electric Horseman" hebben ons geleerd, dat Hollywood-cowboys ook niet meer zijn wat ze eens waren. De ontluisteringstrend is blijkbaar nog niet uitgewoed: in „Urban Cowboy" zien we John Travolta, die als plattelandsjongen naar de grote stad (Houston) is getrokken, de goede strijd onder de grote hoed strijden op een mechani sche stier in een pret-paleis voor proletariërs. Van regisseur James Bridges, die „The China Syndrome" maakte, viel Iets beters te verwachten dan deze matte film, waaraan elk verrassings element ontbreekt. Travolta gaat na tuurlijk terug naar zijn ietwat rom melige en slonzige, maar aardige en liefhebbende vrouw, die hij door zijn Jaloezie ln de armen van een snood aard dreef. De olie-miljonaire met wie hij het uit misère aanlegt blijkt na tuurlijk geen spekje voor zijn bekje en hij wint het, ondanks een gebro ken arm, van de schurk die niet alleen met zijn vrouw naar bed gaat, maar haar ook nog afrost. Op de mechani sche stier, voornoemd. Waarmee zijn mannelijkheid ls bewezen en gered. Had iemand na het eerste halve uur iets anders verwacht? Travolta speelt helemaal niet zo slecht, ook al bewoog hij zich beter op de dansvloer ln Manhattan („Satur day Night Fever") en gebruikt hij zijn beroemde en beruchte grijnslach te vaak als stoplap. Debra Winger als zijn vrouw ls zelfs uitstekend: ze maakt iets van haar ondergeschikte rol, ze weet haar kwetsbaarheid ge loofwaardig over te brengen. Maar regie en scenario werken niet mee: zo is het bij voorbeeld erg jam mer dat we praktisch niets te zien krijgen van het dagelijks werk der arbeiders in de petrochemische raffi naderij waar Travolta door bemidde ling van zijn allerliefste oom een baantje krijgt. Ik kan me moeilijk voorstellen, dat deze film Travolta's danig aangevre ten image zal herstellen. Maar mis schien blijven zijn (merendeels zeer jeugdige) fans hem trouw. Zelfs op de mechanische stier. W. Wielek-Berg Amsterdam-Cinema International en RembrandtpLth.; Rotterdam-Ci neac Bears; Den Haag-Metropole; Eindhoven-Rembrandt; Breda-Casi no; Arnhem-Laxor. Max Fischer vindt het blijkbaar niet aangenaam, dat de Joden, mitsgaders hun kinderen, ln de oorlogsjaren en bezettingsjaren slachtoffers werden van een genocide die zijn weerga ln de geschiedenis nauwelijks kent. dat zij merendeels als schapen naar de slachtbank werden gevoerd. Wie zal het hem kwlljk nemen het zou prachtig zijn als Je bepaalde tijdvakken uit de geschiedenis kon wegvlakken of over laten maken (en dan een stuk beter). slordig, zo onvergeeflijk nalatig te werk ls gegaan. Zelfs het eenvoudig ste onderzoekje heeft hij nagelaten. Razzia Een paar staaltjes van geschiedver valsing. Davlds ouders worden ln de film weggehaald op 2 december 1940, David ontspringt de dans omdat hij toevallig op het dak is. De volgende morgen hoort hij het nieuws van de razzia, tussen twee danswijsjes door, op de Hilversumse radio. Welnu: ln 1940 werden er nog geen Joden opgepakt (dat gebeurde pas ln 1941) en nooit, nooit, nooit gaf de Nederlandse radio door dat er een razzia was geweest. Ware het wel zo gegaan, dan hadden brave Nederlan ders voor nop hun koppen ln het gootsteenkastje gestoken om naar de BBC te luisteren. Op 17 maart 1941 wordt Davld de jodenster opgespeld Welnu: die be stond toen nog niet, die werd pas ln april 1942 ingevoerd. Zo kan lk nog wel een ameriitje doorgaan maar lk doe het niet. Ik noem alleen die twee feiten, omdat de (foutieve) data zwart op wit vermeld staan ln het persmate riaal. .Laten wij eens geschiedenis ma-a-ken, hoeladijee, hoeladijo." En dan knort Fischer ln hetzelfde Parool-Interview ook nog, dat zijn adviezen bij historische monsterpro ducten in Hollywood vaak niet wer den opgevolgd (hij heeft ln Nederland gewerkt maar ls ln Egypte geboren en specialiseerde uit daar in Egyptologle en archeologie): „er deugde vaak niets van." Je moet maar durven. W. Wielek-Berg Amsterdam-City 2 en Tuschinski 2; Den Haag-Cineac; Rotterdam-Lu mlère 2 en verder ln tien theaters, overal in bet land, 16 jaar. SCHOONEBEEK (ANP) Een brand ln de radiatorenfabriek Ce tra ln Weiteveen, gemeente Schoone- beek, heeft gisterochtend voor enige miljoenen guldens schade aange richt. Het vuur legde zowel de fa briek, opslagruimten met nieuw ma teriaal, als de kantoren in de as. Het ls de politie niet bekend hoe de brand ls ontstaan. Madolyn Smith en John Travolta in „Urban Cowboy" ADVERTENTIE Geef een Philips Experimenteerdoos Stap voor stap met de techniek mee veilig werken en experimenteren met echte schakelingen een leerzame vrijetijdsbesteding vertrouwd raken met de elektronica van vandaag Prijzen vanaf 39,50 ind. O.B. Specialisten in: mechanische huispijporgels Vraagt uitgebreide doku- mentatie of maakt geheel vrijblijvend een afspraak voor het bezoeken van onze ateliers. Kerkorgelbouwers Restaurateurs GEBR. VAN VULPEN Ambachtstraat 1 Utrecht Telefoon 030-313541 —'V. V I» De Mens uit Marmer Magistra le film van AndrzeJ Wajda over de speurtocht naar een arbei der die ln marmer werd vereeu wigd en in vergetelheid ver zonk. De gehele week ln Krite- rion, Amsterdam; 18 nov. S.S.R.A., Amsterdam. Les petites Fugues Zeer char mante Zwitserse film van Yves Yersin over een boerenarbeider die op zijn brommer de vrijheid verkent. 13 t.e.m. 15 nov. Film- circuit Heerde. Stalker Geheimzinnig meester werk van Andrei Tarkowskl, een regisseur die in zijn eigen land, de Sowjet Unie, niet wordt geëerd. 13 t.e.m. 15 nov. Filmscnuur, Haarlem. In einem Jahr mit drelzehn Monden Navrante film vol ge frustreerde mensenliefde van Rainer Wemer Fassblnder. 18 Leun. 21 nov. Fllmcircuit Mid- delhamls; 16 nov. Filmhuis Aalsmeer. Die Blechtrommel Film van Volker Schlöndorff naar de ro man van Günter Grass roet een unieke bijdrage van Davld Bennent als Oskar, de kleine trommelaar. De gehele week ln Cinemactueel, Bergen op Zoom en Victoria, Hoorn. The Shining Zeer speciale grie zelfilm van meester Stanley Kubrick. De gehele week in Tu schinski 1, Amsterdam; Passa ge, Den Haag; Thalia. Rotter dam en verder in 29 theaters, overal in het land. Being There Film van Hal Ash- by naar een novelle van Jerzy Kosinski met een prachtige hoofdrol van de onlangs overle den acteur Peter Sellers. De gehele week in Calypso 1. Am sterdam; Calypso en Studio 2000, Den Haag; Calypso 2. Rotterdam en verder ln 9 bios copen, overal in het land. Manhattan De laatste film van en met Woody Allen, een ode in zwart-wit aan zijn geliefde stad New York. De gehele week in Roxy, Bergen op Zoom. La Strada Prachtige film van Federico Fellini, vol zuiver sen timent, met briljante hoofdrol len van Giulietta Masina, An thony Quinn en Richard Base- hart. De gehele week In Movies, Amsterdam; Oscar, Rotter dam; Caroius, Nijmegen. Accatone Een van de eerste en beste films van Pier Paolo Pa so lini, spelende in het door hem geliefde Romeinse sub- proletariaat 16 t.e.m. 20 nov. De vrije Vertoning, Am sterdam. De pil. W. Korteling jr vertelt over de voor- en nadelen van de pil en andere voorbehoedmiddelen. Uitg. Combi- press., Bladel. 62 blz - 9,75 Gerard Reve en S. Carmlggelt In ge- i sprek (eerder verschenen in 1975 en 1978) 71 blz. - ƒ19,90. Uitg. P v.d. J Velden, Amsterdam. Zelf uw tuin ontwerpen, door D. Hui- gens. Uitg. Zomer en Keuning, Ede. 2 160 blz. - 37.50 Het faseisme en de nlenwe vrijheid, van J. de Kadt. Uitg. Van Oorschot. Amsterdam. 3e druk; 377 blz. - 37,40.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 19