Er valt niks te lachen. O nee?
Van Munster nieuwe
topman rk kerkprovincie
eBOVAG
I
Is uw auto winterklaar?
Trouw
Conferenties
Buitenlandse priesters op
de zwarte lijst in Brazilië
Kernwapens en 'Vredesminuut' in
-energie in
hervormde synode
KERK IN DE WERELD
De gebroeders
Cardenal en
de Sandinisten
VANDAAG
WOENSDAG 12 NOVEMBER 1980
TROUW/KWARTET
cioór.A. J. Klei
Tekenaar Len Munnik, bij de afnemers van
deze krant niet volledig onbekend, gaf zijn
pas uitgekomen bundel cartoons als titel
„Er valt niks te lachen".
Is Len Munnik een somber persoon, bij wie
er geen lachje af kan? Nee. ik heb hem
gadegeslagen tpen zijn boekje aan de
openbaarheid werd prijsgegeven en bij die
gelegenheid hem meermalen zien lachen.
Een paar keer hóórde ik hem zelfs lachen en
zat hij dicht in de buurt van een
schaterlach.
Is hij soms een drammerig type. die zodra
iemand een olijke opmerking maakt met de
noden der wereld te voorschijn komt en ons
verzekert dat het lachen ons zal vergaan?
Ook dat niet. hij is wijs genoeg om tijden en
gelegenheden te kennen om het ons aan te
zeggen en ik heb wel eens een kwartier lang
achtereen met hem gepraat zonder dat hij
enige begeerte toonde tot het veranderen
van een structuur
Waarom daii dat: „Er valt niks te lachen"?
Ik weet het niet. de bundel cartoons zelf
geeft daarover geen uitsluitsel. Het boekje
behelst namelijk geen inleiding. Mij dunkt
dat een man als Bert van Duijn van
Hervormd Nederland een uitnemend Woord
vooraf had kunnen schrijven, om over
mijzelf maar te zwijgen. Maar niks hoor, en
het achteromslag van „Er valt niks te
lachen" meldt fier dat in deze uitgave
vrijwel geen letter tekst is opgenomen. Dit
klopt, buiten de titelpagina en het colofon
zoek je tevergeefs naar een verstandig
woord
Men zal mij tegenwerpen dat cartoons voor
zichzélf spreken en geen woorden van Bert
van Duijn of van velke Bert ook van node
hebben. Jawel, maar in deze bundel doen ze
dat niet allemaal, ik bedoel: vtoor zichzelf
spreken
Er staat bij voorbeeld een tekening in van
twee struise dames, die voorin een auto
zitten. Eén van hen stuurt en achterin zien
we een man in een vrij ontspannen houding.
Wat wil Len Munnik ons hiermee vertellen?
Dat er bij alle feministische gedoe toch nog
aardige dames zijn, die hun oude vader
meenemen voor een tochtje in de
omgeving? Of beeldt hij uit dat het
vrouwvolk in onze maatschappij het stuur
in handen wil (of moet) nemen?
Het laatste is het geval en dat ik dit zo
stellig beweer is niet wegens mijn scherp
inzicht, maar doordat ik deze tekening
eerder ben tegengekomen in het
feministisch blad Opzij, en dan weten we
wel hoe laat het is. Minder argeloze lezers
kunnen echter met deze tekening alle
kanten uit en er desgewenst om lachen,
hoewel er niks te lachen valt.
Ik wil met het bovenstaande zeggen dat de
keus van de in deze bundel opgenomen
cartoons niet in alle opzichten gelukkig is.
Zéker niet als de samensteller afziet van een
toelichting. Er zijn cartoons bij, zoals die uit
Opzij, die hebben gediend ter onderstreping
van een tekst en die „los" hun directe
zeggingskracht verliezen.
Mijn vermoeden, en tegelijk bedenking, is
dat er bij 't gereed maken van deze bundel
te sterk gelet is op het verkrijgen van een
duidelijk beeld van de artistieke
ontwikkeling van Len Munnik. Dit brengt
op andere punten onduidelijkheid mee.
getuige de autorijdende dames.
Over de ontwikkeling van Len Munnik
gesproken, zijn cartoons worden nee.
niet harder, daar is hij te aardig voor. Laat
ik zeggen dat er letterlijk en figuurlijk meer
haakjes aan zitten. Hij kan scherp zijn. als
hij wil, en dat wil hij nogal eens als hij
merkt wat er in de samenleving gebeurt.
Soms geeft hij een nieuwe versie van een
vroege cartoon: de hierbij afgedrukte
cartoon is er een voorbeeld van.
Achterin het boekje staan een paar
tekeningen die heel treffend lucht geven
aan wat ik ervaar als onbestemde
onlustgevoelens. Ze kunnen gevolg zijn van
diep nadenken over de eindtijd, maar netzo
goed van kiespijn. Het doet er niet toe, ze
zijn beklemmend. Een ander punt is of ze
passen in de opzet van deze bundel.
Intussen is het beslist niet zo dat Len
Munnlks boek slechts vragen oproept. Het
tegendeel is waar, ik leid uit „Er valt niks te
lachen" moeiteloos af dat Len het behoud
van ons milieu ter harte gaat, dat hij niet
wenst dat de kerk zich verslingert aan het
kapitaal, dat apartheid hem een gruwel is.
dat kernbewapening niet mag en dat
discriminatie van homo's niet deugt.
Dat ik dit goed zie, bleek me bij het ten
doop houden van „Er valt niks te lachen".
Daarbij waren mensen tegenwoordig die
vinden dat de kernwapens om te beginnen
Nederland uit moeten, die een
ontwikkelingswerker hoger aanslaan dan
een hulzeneigenaar en die investeerders
nauwlettend in de gaten houden. Ik bedoel
maar. mannenbroeders van nu, bezig op
alle terreinen des levens. De terreinen zijn
veranderd, de inzet niet. „Er valt niks te
lachen." geeft er blijk van.
Wie in de laatste opmerking een aansporing
leest „Er valt niks te lachen" aan te
schaffen, heeft gelijk. Uitgeverij Het
Boekencentrum in Den Haag vraagt er op
een dubbeltje na zeventien gulden voor.
Van een onzer verslaggevers
BREDA De roomskatholieke bisschoppen van Nederland hebben tot secretaris-generaal
van de kerkprovincie benoemd pater dr. Hans van Munster (55). De benoeming die al enkele
maanden verwacht werd, gaat in per 1 februari 1981.
De laatste tien jaar is Van Munster
vicaris-generaal van het aartsbisdom
Utrecht en als zodanig bekleedt hij
tal van kerkelijke beleidsfuncties. Na
zijn priesterstudies promoveerde hij
in de filosofie en dat vak doceerde hij
eerst aan het seminarie van zijn orde
(de franciscanen), later in Utrecht
toen de franciscanen hun priesterop
leiding met anderen onderbrachten
in de katholieke theologische hoge
school aldaar. Van Munster werd er al
spoedig rector en sindsdien heeft hij
vooral in de bestuurlijke sector van
zijn kerk gezeten.
De secretaris-generaal staat aan het
hoofd van het secretariaat van de
bisschoppenconferentie; hij verte
genwoordigt de bisschoppen in tal
van landelijke raden en ook in het
buitenland. De functie is tamelijk
nieuw, pas na het Vaticaans concilie
werd de r.k. kerk meer landelijk geor
ganiseerd in plaats van strikt in zelf
standige bisdommen. Die verhouding
tussen bisschoppelijke zelfstandig
heid en landelijke collegialiteit is nog
lang niet duidelijk uitgekristalli
seerd. Het was een van de moeilijke
punten tijdens de bijzondere bis
schoppensynode in januari
waarin opgenomen: De Rotter
dammer, met Dordts Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel. 020-5629444
tele* 13006
Postgiro 66 00 00
Bank Ned Credietbank
Rekemngnr 23 00 12 574
Gemeentegiro Amsterdam
X11000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115586 (abonnementen
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
tel H5700 (uitsluitend voo
advertenties)
Westblaak 4
Rotterdam
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
iel. 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tel 070-469445 (redactie)
tel 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parketraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbw6 3
6000 AA Zwolle
tel. 0S20O-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen
Per maand 16,98
Per kwartaal 50,95
Per half jaar 101,90
Per jaar f201.60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische aöonnementenop-
drachten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t/m vrijdag Op
zondag van 18-20 uur telef. 020-
5622797
Opgave mini-advertenties tel
020-5626262 of schrifteli|k aan
Mini-Adv afdeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzigingen uitsluitend
schrifteli|k aan onze Amsterdam
se adressen
Spoedig na die synode haakte de
toenmalige secretaris-generaal, dr. P.
Vriens, af. Dr. Van Munster is er zich
van bewust dat de meningen in ons
land over geloof en kerk sterk uiteen
lopen. HIJ acht dat een gegeven waar
op je het beleid moet afstemmen De
nieuwe kerkelijke topman geldt als
iemand van de „Alfrink-lijn"; zijn be
noeming zou nogal eens zijn uitge
steld. omdat niet alle bisschoppen
met deze lijn instemmen. Er dienden
zich echter geen reële alternatieven
aan. In Canada werd niet lang gele
den in deze positie een vrouw be
noemd: maar leken zijn voor dit soort
functies evenmin dik gezaaid.
Doodgaan meemaken, voor jonge
ren die beroepshalve of als vrijwilli
ger in contact komen met stervende
mensen en hun familie, 19-21 novem
ber, Kapellerput, Heeze. Inl. en opg.
Stichting levensvorming jeugd en
jongeren (tel. 073-142697).
Stervensbegeleiding, voor werkers
in de intramurale gezondheidszorg.
19-21 november. De Essenburgh. Har
derwijk (tel 03413-1841) (herhaling. 1-
3 december).
Heb je naaste lief als jezelf, voor
predikantsvrouwen. 17-18 november.
Kerk en Wereld. Driebergen (tel.
03438-12241).
De hele gemeente missionair,
maar hoe? Voor evangelisatie-ouder
lingen,e.d., m.m.v. ds H. Kuyk, zater
dag 15 november, 9.30-17 uur. De
Drieklank, Paterswoldé. Aanm tel.
033-943244.
Tijdens de vergadering van de bis
schoppen gisteren werd ook een brief
aangeboden van zeshonderd r.k. pas
tores. Zij vragen de Nederlandse bis
schoppen om hun Invloed aan te wen
den ten behoeve van priesters die hun
ambt willen neerleggen of die willen
trouwen. Er liggen in Rome duizen
den aanvragen waar niets mee ge
beurt. Het Vaticaanse standpunt is
dat priesters zich aan hun eens gege-
ADVERTENTIE
Dr. H. van Manster
ven woord moeten houden, maar vol
gens de briefschrijvers moeten ook
mensen in de kerk het recht hebben
op een besluit terug te komen zonder
wezenlijk verlies op te lopen
Een winterldare auto heeft een anti-
roestbehandeling gehad. Heeft han
dden met minstens 2 mm profiel.
En perfect afgestelde rem-
men. Een winterklare
auto is uitgerust met
een bedrijfszekere accu.
Met goede ruitewisser-
bladen. Met tenminste
één mistachterlicht.
Om maar enkele dingen te
noemen. Als er iets aan uw
auto mankeert, is de BOVAG-vakman het aangewezen adres om uw auto
te laten inspecteren en eventueel te reparerea ipn I
Bel'm voor een afspraak, voor de winter toe-
slaat Wel zo veilig!
HUVAG.KSTmS 141,2280 AK RUSWJK.
De veilige rijder brengt zijn auto
naar de BOVAG-vakmaa
Van een medewerker
BRASILIA Ongeveer zesduizend
buitenlandse priesters, die in Brazilië
onder de arme bevolking werken,
staan op de zwarte lijst en lopen
kans, uitgewezen te worden. Deze
maatregel wordt vergemakkelijkt
door een onlangs door het parlement
aanvaarde standpunt op buitenlan
ders. dat het vrij gemakkelijk maakt
ongewenste buitenlanders (en kriti
sche priesters zijn ongewenst) buiten
de deur te zetten.
Het succesrijke bezoek van de paus
aan Brazilië had de hoop op betere
betrekkingen tussen kerk en staat
gewekt, maar deze hoop is nu wel
vervlogen.
De priester, die momenteel het meest
bedreigd wordt, is de 52-jarige bis
schop van Sao Felix do Araguia in de
streek Mato Groso, de Spanjaard Pe
dro Maria Casaldallga. De militaire
commandant van de belangrijke 4e
legerdivisie in de staat Minas Gerais,
beschuldigde Casaldaliga ervan „het
land te willen vernietigen", terwijl
diens collega-bisschop in dezelfde
staat Minas „marxist en staatsonder-
mijnend" genoemd werd. Beide bis
schoppen werken samen met arme,
landloze boeren uit die streek, die
dagelijks te lijden hebben van wa
pengeweld van de kant van groot
grondbezitters.
Er bestaat geen religieus probleem
tussen regering en katholieke kerk in
Brazilië, verzekerde de vertegenwoor
diger van het Vatikaan in de Brazili
aanse hoofdstad Brasilia na een on
derhoud met president Figueiredo.
Een dag later gal de secretaris-gene
raal van de nationale bisschoppen
conferentie van Brazilië (CNBB),
mgr. Luciano Mendez de Almeida zijn
mening over de spanningen tussen
kerk en staat: deze zijn geen religieus
maar een sociaal probleem, aldus de
bisschop. De kerk zal doorgaan met
het aanklagen van de ongerechtig
heid, verzekerde mgr. Luciano, welke
uitspraak bij de militaire dictatuur ln
steeds slechtere aarde blijkt te ver
vallen.
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG Vrijdagavond 21 no
vember komt de generale synode van
de Nederlandse hervormde kerk op
Hydepark te Doorn bijeen voor de
afsluiting van de kemwapendiscussie
in deze kerk.
Het is de bedoeling, dat deze avond
de tekst zal worden vastgesteld van
een pastorale brief over de kernbewa
pening. Dezelfde avond zal ook ge
praat worden over de kernenergie.
De synode vergadert van 20 tot 22
november. Donderdag gaat het onder
meer over het functioneren van de
kerkvisitatie. Vrijdag komt een voor
stel aan de orde tot concentratie van
de Haagse kantoren van de hervorm
de kerk in één gebouw. Verder wor
den dan de beleidsnota van de raad
voor de zaken van kerk en school en
het jaarverslag van de raad voor de
zending besproken. Zaterdag buigt
de synode zich over de beleidsnota's
van de generale diakonale raad en de
«raad voor het verband met andere
kerken.
DDR gaat niet door
BERLIJN (ANP) Een voorgeno
men bericht over de vredesminuut.
het einde van de „ontwapenings en
vredesweek" van de Oostduitse ker
ken, heeft geleld tot censuur en ver
traging bij twee Oostduitse kerkbla
den. Zowel de „Mecklenburgischen
Klrchenzeitung" als „Der Sonntag"
(Dresden) moesten opnieuw gedrukt
worden als gevolg waarvan zij met
aanzienlijke vertraging bij de abon
nees kwamen
Beide bladen wilden berichten over
het voorstel van de evangelische
jeugdbeweging om op de laatste dag
van de vredesweek alle kerkklokken
te luiden, en wel op het moment dat
de BB-sirenes ln de DDR hun weke
lijkse controle-uitzending verzorg
den. De Kerk heeft inmiddels van
deze actie afgezien.
De vredesweek (9-19 november)
wordt in beide Dultslanden ge
houden.
door Aldert Schipper
In Nicaragua hopen ze dat de paus
binnenkort op bezoek komt om de
deelneming van talrijke priesters aan
de revolutionaire opbouw van het
land te legitimeren. Een jaar geleden
wierp het Sandinlstisch Bevrijdings
front de dictatuur van de familie So-
moza omver. Voor buitenstaanders
was het opmerkelijk dat in'de minis
tersploeg verscheidene priesters wa
ren opgenomen, van wie de bekend
ste was de priester-dichter Ernesto
Cardenal.
De broer van Ernesto, Fernando, ook
priester, kreeg een nog gewichtiger
betrekking. Hij werd secretaris van
de Sandinistische jeugdbeweging.
Het is een unicum dat een priester in
een zo uitgesproken links land als
Nicaragua zo'n sterke positie wordt
toebedeeld. In het Sandinlstisch be
vrijdingsfront hebben vanaf begin
1971 priesters meegevochten Zestig
tot tachtig procent van de christenen
in Nicaragua zijn lid van basisge
meenten en hoewel de bisschoppen
niet bepaald als één man achter de
nieuwgevormde regering staan, pu
bliceerden zij eind vorig jaar in hun
adventsbrief een opmerkelijke en re
actie op het tot stand komen van het
nieuwe bewind. Dat lag in de lijn van
het vroegere beleid van de bisschop
pen, van wie er enkelen tijdens de
bevrijdingsoorlog openlijk voor uit
kwamen dat zij aan de kant van de
Sandinisten stonden. De inmiddels
overleden bisschop 8alazar y Espino-
za is zelfs een soort volksheld gewor
den. doordat hij zijn officiële auto
beschikbaar stelde voor wapentran
sport ten behoeve van de onder
grondse
Dr Sjef Theuis (rechts) In gesprek met Fernando Cardenal.
En zijn collega Obando y Bravo werd
niet moe de verdwijning van driedui
zend boeren en landarbeiders onder
het bewind van Somoza aan de kaak
te stellen.
Na de open en sympathieke advents
brief, waar vorig jaar alle bisschop
pen hun handtekening onder plaat
sen. verscheen vorige maand een „Of
ficieel Communiqué van de nationale
leiding van het Sandinistisch bevrij
dingsfront over de Godsdienst",
waarin de Sandinisten onder meer
lieten weten: „De christelijke patriot,
ten en revolutionairen vormen niet
eerst nu, maar vanaf het begin een
vast bestanddeel van de Sandinisti
sche volksrevolutie. De deelneming
van de christenen, zowel leken als
geestelijken aan het Sandinlstisch
front en aan de regering voor de we
deropbouw is een logisch gevolg van
hun onverdroten deelneming aan de
kant van het volk aan de nationale
strijd tegen de dictatuur".
En even verder zegt de junta: „De
christenen hebben meegedaan aan
onze revolutionaire geschiedenis in
een mate die zijn weerga in geen
enkele revolutionaire beweging in La
tijns Amerika en misschien zelfs in de
hele wereld niet kent." De junta zégt
met nadruk: „Onze ervaring leeft dat
christenen die op hun geloof vertrou
wen ln staat zijn tegemoet te komen
aan de behoeften van het volk en aan
de historische noodzaak, doordat
datzelfde geloof een Impuls kan zijn
tot revolutionaire strijdbaarheid.'
De sandinisten nemen gedachten van
de bevrijdingstheologie over en mer
ken op dat godsdienst kan dienen om
armen te hinderen in hun eigen be
vrijding, maar dat in Nicaragua ten
minste is komen vast te staan dat het
geloof mensen ook de kracht kan
geven zichzelf te bevrijden. Dat
maakt dat de Sandinisten „een diep
respect hebben gekregen voor alle
godsdienstige tradities van het volk".
Zij herinnert nog eens aan de rol die
de priester Bartolomeus de las Casas
als verdediger van de Indianen ge
speeld heeft in de koloniale tijd. Een
keus van de kerk voor de armen is
met andere woorden, niet iets van
vandaag of gisteren.
Het is uitzonderlijk dat een links regi
me zich zo positief over kerk en gods
dienst uitspreekt. De open houding
van de Junta in Nicaragua is evenwel
niet tot dat land beperkt gebleven.
Bij zijn bezoek aan Nicaragua heeft
de Cubaanse leider Fidel Castro zich
opnieuw genuanceerd op dezelfde
manier over de kerk uitgelaten.
De lente-achtige sfeer tussen kerk en
staat in Nicaragua is zo pas evenwel
verstoord. Kort na het verschijnen
van het communiqué lieten de bis
schoppen opnieuw van zich horen. In
een brief wordt weliswaar de junta
geluk gewenst met haar open en on
bevooroordeelde opvattingen over de
kerk. Maar tegelijk zegt de brief: „Gij
misbruikt de godsdienst voor uw ei
gen doeleinden en gij wilt de religie
manipuleren. De brief wil niet dat de
priesters zich vereenzelvigen met het
bewind. „Priesters moeten altijd be
vrijdend zijn, ongeacht het historisch
moment." zegt de brief. ZIJ keert zich.,
zonder namen te noemen, tegen
priesters in openbare functies, inclu
sief het ministerschap. Het schrijven
maakte indruk. Veel priesters waren
razend
o
NI
URUGUAY
Gelukkig gaan er steed meer y
stemmen op om de mini-voetbal
olympiade aan het einde vaiiditf^
in Uruguay te houden, te boycot fesi
Boycot is geen prettig begrip gei
dwarsboomt er een bepalde
onderneming of stand van zaktL wet
mee. Maar als de hele beschaafd,
wereld indertijd nazi-Duitsland iLj
geboycot, dan zou de geschiedsT J
van de wereld er waarschijnlijk Ee
anders uitgezien hebben. In dit ee
van Uruguay gaat het niet omi A
zaken. Het is geen muggeziftttj nri
hier aan de orde is. Het gaat nie L|
minder dan om de vraag of je p
vrijwillig je laat invoegen in de jiL
propaganda-stunt van een lar.o
een regime dat in Zuid-Amerika ree
bekend staat als „de folter karn mcc,
van dat continent. De vraagL,
eindig je met boycotten?" is hie
aan de orde. Dat is een beledig
voor hen die in dit geval één va#*
beste redenen voor een boycott
tafel hebben gebracht, namelijk
weigering om medeplichtig tev
aan de gewelddadige moord op
duizenden mensen en dat alleen
hebzucht. Het ziet er na de Jong
verkiezingen in de VS niet naari
dat dit land zijn grote invloed in
Zuid-Amerika, via zijn grote
ondernemingen ten goede vind
verdrukten zal aanwenden. Mm;
lüer, in ons eigen land zijn er du
een aantal mensen die het fattu i
niet schijnt te kunnen opbreng I
nee te zeggen. Dat ze er van bm
op gebracht moeten worden bt I
triest genoeg en onthult iets var
mentaliteit waarin in die kringeP"
gedacht en gehandeld wordt Al
een zeer besliste afwijzing van
evenement kan hier duidelijk JU"
datzulke regimes vervloekt zi
moeten worden.
VOORBUGANC
Beroepingswerk n|
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Bergambacht H
Hoed te Sliedrecht
Benoemd: tot pred./dlrecteur I
Bond v. Inwendige Zending 111
(IZB) J. Vroegindeweij te >EN
oord
eui'
Aangenomen: naar WesUr TT'
Wassinkmaat, kand. te Veer- cn
naar Wassenaar W. van Wa rkfc
te Baam: het beroep door prm jpg
verg. Gelderland als missi Q
ruster mevr. C. J. Jacobs,
Arnhem; naar Ede J. Wesl B
Amersfoort. .t 8
Bk)
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Buitenpost
te Amerongen; te Kamp®
Horst te Amersfoort.
GEREF. KERKEN (VR1JG)
Beroepen: te Waardhuizen Kn
Krijtenburg. kand. te Zwolle
bil
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt: voor Oud BeljerlaK ou
Klomp te Zwaagwesteinde
htk
SO
Het feit dat onder de brief maar één
handtekening stond, namelijk die
'van de extreem behoudende bisschop
Pablo Vega werd aangegrepen om de
indruk te wekken dat het schrijven
een onderneming van één bisschop
was. Maar intussen hebben alle bis
schoppen. nadat enkelen eerst hun
verwondering hadden uitgesproken,
de brief voor hun rekening genomen.
De secretaris van de Nederlandse
hulporganisatie Novib, dr Sjef Theu-
nis. die zojuist uit Nicaragua terug is
gekomen, denkt dat de bisschoppen
van Nicaragua toch onvoldoende
voorbereid waren op de revolutie.
.Als je het intellectueel niet aankunt,
wekt zo'n nieuwe situatie toch angst
en onzekerheid," meent Theunis. Ook
denkt hij dat de bisschoppen onder
invloed zijn gekomen van de Celam.
de conferentie van Latijns-Ameri
kaanse bisschoppen, die het griezelig
vindt dat de priesters zich zo actief
met politiek bezighouden.
De Sandinisten gedoogden de ondui
delijkheid niet lang. Zij stuurden een
zware delegatie met twee junta-leden
en twee ministers naar het Vaticaan,
waar zij hartelijk ontvangen werden
door staatssecretaris monseigneur
Casaroli. Deze laatste liet weten dat
het Vaticaan Nicaragua als een uit
zondering ziet en hij ging regelrecht
tegen de bisschoppen in door te zeg
gen dat hij het begrijpelijk vond dat
priesters meedoen aan de weder
opbouw. Casaroli moet zelfs de ge
dachte geopperd hebben dat de paus
naar Nicaragua zal komen, El Nuevo
Dlario, de krant van Nicaragua, van
23 oktober meldde dan ook met een
extra zware kop op de voorpagina:
Podria venlr el Papa (Misschien komt
de paus). Hiermee zijn de bisschop
pen gedeeltelijk in hun hemd gezet.
De gebroeders Cardenal kunnen nog
even voort
Rivera bezorgd
over Reagan
SAN SALVADOR Aartsb; rtge
Arturo Rivera y Damas van sAber
vador heeft ln een van zijn on<
redevoeringen tot dusver latti ti
bezorgd te zijn dat de regcrli
gan grotere militaire inmenj Mo
Centraal-Amerika kan betekr. Hen
aartsbisschop heeft gezegd it Ure
zijn land dit Jaar 8.700 en:
slachtoffer zijn geworden van| ff
Vorige week waren het er 420 ove
De voorganger van Rivera y I
Oscar Romero, die in maart pi
vermoord, heeft er bij presidr
ter op aangedrongen de
hulp aan de regerende burr
re junta stop te zetten nmöi|
hulp volgens Romero werd SUL
voor onderdrukking van het
oproep werd genegeerd en d t
nigde Staten hebben dit Jaar jo
joën dollar „niet -dodelijke"
steun verleend aan de junta. y°|
Daarbij zit materiaal om posiü 111
de vijand vast te stellen bi.'
zoals dat ook in Vietnam la ff*.
Bovendien heeft het Ameri)
ministerie van buitenland»
onlangs toegegeven dat Am?r#we
legerofficieren 8alvadoriaan»
ten opleiden in de Panama**2'11
zone. K
_J It
Evangelisatiebladap,'
huis aan huis
in Delfzijl
du
DELFZIJL (PNHK) Dé int,
lijke evangelisatiecommissie l' tn
zijl gaat in de maanden nove» >Ve
december huis aan huis in de]
ste wijk van Delfzijl, Tuikw^»
drie evangelisatiebladen
Deur/Goede Tijding", de El
bode en de Strijdkreet bezorgf
Men wil de mensen zo in de
held stellen, zelf een keus
bladen te maken Kerkgenoot J-
pen werken vaak bij evangeüs-
tiviteiten met hun eigen blad
dus de commissie. Daarom
aanpak eerlijker. In de com
werken de hervormde gemetf
gereformeerde kerk en het W
hells samen.
Vrouwenkonferentle Ko
gen, open studiedag Ned. Cl
vrouwenbond en r.k. vrou
pen, inleidsters mevr. dr. A.
en mevr. mr. V. Hamm, dor'
november 10.30-15 uur, i
trum, WIJnesteinlaan 2. Ut
tel. 03408-5466