Gooi die vuile kleren maar in de midi-foetsjie Kerk moet geen pleisters plakken Indonesië soepeler jegens de kerken Trouw KOK KAMPEN Onderzoek naar gebruik Liedboek Werkgroep „Unie" godsdienstige vorming samen-spel VANDAA VOORBIJGANG! Theologen tegen apartheid Synode doet geen oproep tot reveil DE ZAAK-KUITERT: 10 JAAR „Waarheid Eenheid" UIT DE KERKBLADEN Leken moeten vrijzinnigheid vernieuwen ZATERDAG 8 NOVEMBER 1980 TROUW/KWARTET TERI door A. J. Klei Bij ons in de keusen staat een afvalbak, die groter is dan de gemiddelde pedaalemmer, maar weer kleiner dan zo'n vuilnisemmer die je op straat kunt zetten. In die afvalbak moet telkens een schone plastic zak en laatst waren die zakken op. Ik ging naar de winkel waar we het bewuste onderdeel van ons keukengerei hadden gekocht en vroeg om een pak plastic vuilniszakken, waarvan ik het begeerde formaat omstandig beschreef: wat groter dan zus en wat kleiner dan zo. Het meisje achter de toonbank keek me enigszins verwilderd aan. Hoe bedoelt u?, informeerde ze toeh ik mijn uitleg voltooid had. Ik wou mijn uiteenzetting opnieuw beginnen, maar opeens zag ik op een plank precies zo'n ding staan als we thuis hadden en ik wees: ik bedoel dóórvoor. O, zei het meisje opgelucht, voor de midi- foetsjie! Ze had iets in haar toon van: man, .had dat dan meteen gezegd. Ja, herhaalde ik braaf, voor de midi-foetsjie. Op weg naar huis proefde ik dit woord een paar keer. Midi-foetsjieHet klonk opwindend, het deed denken aan zonnige Zuidzee-eilanden. Midi-foetsjie oh, lala! Opgewekt neuriënd betrad ik mijn woning. Juist ging de telefoon en ik repte me erheen. Iemand had een boodschap voor mijn vrouw. Nee, die was er niet, maar ik zou 't wel even noteren. Een ogenblik hè. nou was die balpen weer foetsjie. FoetsjiePlotseling snapte ik dat dit woord in verband met vuil en afval niet heenwijst naar exotische oorden, maar de betekenis heeft van: weg, ervandoor zijn. Ik heb nu voor het woord midi-foetsjie een ruime plaats ingeruimd. Dat moet ook wel, want we hebben twee midi-foetsjies in huis. Behalve in de keuken staat er ook een in de badkamer en doet daar dienst als wasmand. Mijn conversatie stel ik er geheel op in. Ik vertel bijvoorbeeld: ik was net bezig de midi-foetsjie te legen, toen de katOf ik roep van boven: kan die baddoek in de midi-foetsjie? Omdat ik nimmer aaizel, lijnen door te trekken, heb ik overwogen of het woord midi-foetsjie niet opgenomen zou moeten worden in de vertaling in omgangstaal van het Oude Testament, die we nog van het bijbelgenootschap te wachten hebben. In Zacharia 3 vers 3 staat (in de statenvertaling): „Doet deze vuile klederen van hem weg" Dat zou dan worden: „Gooi die vuile kleren van hem maar in de midi- foetsjie!" Ik wil niet de indruk wekken dat ik bij alles, inclusief de midi-foetsjie, de bijbel te pas breng en daarom vertel ik dat ik op die bijbelvertaling terecht kwam, doordat mijn gang naar de winkel met de midi-foetsjie diende ter onderbreking van mijn lectuur van „Nederlandse vertalingen van het Oude Testament". Dit is een 64 pagina's tellend geschrift van dr. C. Houtman, die als oudtestamenticus aan de Vrije Universiteit in Amsterdam ió verbonden. Het boekje, dat het Boekencentrum te Den Haag voor 13.90 aan de man brengt, behelst de tekst van het aanhangsel van het pas bij het Boekencentrum verschenen derde deel van „Zes Nederlandse vertalingen yan het Oude Testament". Ik ben blij dat dit „aanhangsel" ook afzonderlijk verkrijgbaar is gesteld, want dr. Houtman biedt hier een helder en boeiend overzicht van het ontstaan, de geschiedenis en het gebruik van, èn de discussies rondom de verschillende vertalingen. Van belang is dat de auteur naar verhouding vrij uitvoerig schrijft over de tegenwoordige tegenstelling tussen idiolect en dynamisch-equivalent vertalen van de bijbel (waarover dominee Breukelman in onze krant van 31 oktober het zijne heeft gezegd, in een interview met mijn collega Scholten). Omdat „Nederlandse vertalingen van het Oude Testament" geen polemisch, maar een informatief geschrift is, houdt de heer Houtman het in hoofdzaak bij beschrijvingen. Toch duwt hij zijn voorkeur niet geheel onder tafel en ik meen begrepen te hebben dat hij in elk geval geen voorstander is van een bijbel in omgangstaal. Ik citeer: „Bedacht moet worden dat de geschriften van het O.T. afkomstig zijn uit een cultuur, «waarin het schrijven een veel minder grote plaats innam dan in onze cultuur en geschreven teksten met zorg en aandacht werden omringd. Vele van de geschriften van het O.T. behoorden voor de Israëliet al niet tot de eenvoudige literatuur. Het ligt derhalve voor de hand dat zij in vertaling niet tot vlot leesbare geschriften gemaakt kunnen worden. Waar het geschriften betreft uit een tijd en cultuur die van de 'onze verschilt, mag men veilig stellen dat een vertaling zonder verregaande vervlakking een in het origineel moeilijke tekst niet tot een klare tekst kan herscheppen. Zelfs als dat mogelijk zou zijn. moet de vraag gesteld worden of het ook moet gebeuren en of recht doen aan de teksten niet betekent dat zij niet eenvoudiger vertaald moeten worden dan zij zijn. Om kort te gaan, eerbied voor teksten maakt niet elke vorm van vertaling geoorloofd." Kortom, wat dr. Houtman (en mij) betreft: 'geen midi-foetsjie in het Oude Testament. Het enige wat ik betreur is dat dr. Houtman het verschil tussen „op zich" en „op zichzelf" niet blijkt te kennen en behoort tot degenen die „meerdere" schrijven als ze „verscheidene" bedoelen. Ik meen dat je, als je zo zorgvuldig met de taal van het Oude Testament omspringt, je net zo nauwkeurig met je eigen taal dient om te gaan. Door Henny de Lange KROMMENIE Het bezoek dat kerkelijke vertegenwoordi gers uit Krommenie en Wormerveer deze week aan staatsse cretaris Haars (Justitie) hebben gebracht, is niet erg succesvol geweest. De afvaardiging, die in het noordelijk deel van <e Zaanstreek nauw betrokken is bij de kwestie van illegale buitenlanders, is niet veel wijzer geworden over de vraag hoe het illegalenvraagstuk kan worden opgelost. De staatssecretaris heeft een duide lijk andere visie op de taak van de kerken, als het gaat om hulp aan de buitenlanders, dan ds. Marius de Geus (hervormd predikant in Krom-, menie), Peter den Ouden (gerefor meerd kerkeraadslid in Krommenie) en ds. Jan de Geus (gereformeerd predikant in Wormerveer). In het openbaar heeft ze al enkele keren opgemerkt dat kerken die zich zo druk maken om het oppakken van illegalen, deze mensen daadwerkelijk kunnen helpen door ze met geld naar hun land terug te sturen. De kerken moeten zich niet richten op het legali seren van de groep buitenlanders, die hier zonder verblijfsvergunning ver toeft, maar op het financieren en be geleiden van projecten in de landen van herkomst, vindt mevrouw Haars. Lijf De steungroep van de tien Marokka nen die in het kerkelijk centrum 't Heem in Krommenie onderdak heb ben gekregen, pikte deze opvatting van de staatssecretaris een maand geleden op en ging op zoek naar infor matie over de vraag of er voor de buitenlanders in Marokko een „be staan" is te vinden. Allerlei inspan ningen om voor de tien een verblijfs vergunning te verkrijgen, waren op niets uitgelopen. De ellende waarin de buitenlandse gasten verkeerden („dit lijf is om te werken, niet om waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leldse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel. 020-5629444 telex 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credietbank Rekenmgnr 23 00 12 S74 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel. 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel. 010-115588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel. 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen: Per maand 16.98 Per kwartaal 50.95 Per half jaar 101,90 Per jaar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag t/m vrijdag. Op zondag van 18-20 uur telel 020- 5622797 Opgave mini-advertenties tel 020-5626262 ot schriftelijk aan Mini-Adv afdelinq, postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen uitsluitend schriftelijk aan onze Amsterdam se adressen onder te duiken"), werd met de dag groter, de onzekerheid groeide. Er werden zelfs inlichtingen ingewonnen of de Marokkanen in Suriname aan de slag zouden kunnen: „Een idiote gedachte eigenlijk," zegt ds. Jan de Geus. „Alsof je daarmee het pro bleem oplost". Het drietal dat donderdag op verzoek van de staatssecretaris in Den Haag op bezoek kwam, heeft niet de indruk gekregen dat de suggestie van me vrouw Haars om illegalen aan een bestaan in Marokko te helpen ook serieus bedoeld is. Want ook al zou de steungroep via een actie het geld voor een „terugkeerproject" proberen in te zamelen, dan nog gaat de vervolging van de tien illegalen gewoon door. Wat de kerk mag doen, is het betonen van barmhartigheid en het brengen van een aalmoes. Zo denkt de staats secretaris er volgens de drie Zaan- kanters over. De kerk moet in de visie van Haars pleisters plakken en liefdadigheid bedrijven. Volgens de leden van de steungroep is echter de gerechtigheid tegenover de buitenlandse werknemers in het geding. „Haars vlucht terug in de wetgeving," zegt ds. Marius de Geus. „Zij denkt strikt Nederlands," meent zijn naamgenoot uit Wormerveer. „Voor haar staat voorop dat de illega len weg móeten. Zij weigert verder te kijken dan het Nederlands belang. Het gaat niet om het herstellen van onze welvaart, maar om een vraag stuk van recht om de vraag of we bereid zijn te delen met de derde wereld." Cahiers voor het christelijk onderwijs Uitgegeven onder auspiciën van de Stichting Unie „School en Evangelie" Een nieuw Cahier: 124 blz., 16,90 De godsdienstige vorming van het jonge kind. Dil Cahier sluit aan op hetgeen reeds geschreven is in „BliJ-spel", maar richt zich verder geheel op de nieuwe basisschool. „Samenspel" wil kaders aanbieden voor schoolwerkplanontwikkeling ook wat de godsdienstige vorming betreft. Onderdeel van dit cahier vormt de opzet van een project, waarbij tien praktijksuggesties uitgewerkt worden. Verkrijgbaar in de boekhandel Van een onzer verslaggevers OEGSTGEEST Het gesprek, dat president Suharto in september heeft gehad met vertegenwoordigers van de ker ken, heeft tot gevolg gehad, dat de Indonesische overheid thans soepeler optreedt jegens kerk en zending. Dit stelt de hervormde raad voor de zending vast in zijn jaarverslag. HET DORRE BLAD EN DE OPSTANDING Maar dat de doden opgewekt won heeft ook Mozes bij de braamstruik aangeduid, waar hij de Heer noemt de God van Abraham en de God vanlzak en de God van Jakob. Hij is niet een God van doden maar van levenden, want voor Hem leven zij allen. (Lukas 20. vers 27-38) Die laatste woorden zijn van een bijna duizeligmakende betekenis Voor God leven zij allen! Een gedachte die ons verbijsteren kan met al die dorre bladeren om ons heen. Die stervende dieren en daarachter al die dodelijke instrumenten en apparaten en wapens die onze wereld tot één gn arsenaal van de dood maken. Vooi God leven ze allen. Mozes wist hie Jent ook van, zegt Jezus. Hij noemt de Heer immers de God van Abrahan het de God van Izak en de God van J-akob. Dat heeft geen zin als die mensen tot louter stof en as zijn vergaan. Ze leven voor God. ('t Merkwaardigste is misschien dat Jezus zich hier op Mozes beroept terwijl het in het verhaal van Exo 3 (de brandende braamstruik) gasje" zi om God die zichzelf zo noemt.) He ve een geloof dat alle tijden doorgaa;™ ere God hoort bij de levenden. En mensen zijn: kinderen der opstanding. Dat kan ons moed ge^, sc Géén reizen-supermarkt! Niet van èlle markten thuis! Wél een specialiteiten-winkel op het gebied van geheel verzorgde rondreizen naar de landen waar de wieg van de beschaving stond waar de bakermat van de Bijbel gevonden wordt: EGYPTE - ISRAËL - JORDANIË - SYRIË TURKIJE - GRIEKENLAND - ROME Op aanvraag sturen wij u graag geheel vrijblijvend onze komplete brochure toe en wij danken u bij voorbaat voor het in ons gestelde vertrouwen! Relsstlchtlng THACIR Europalaan 14, 3544 AV HARDERWIJK. TELE FOON: 03410-21989. THACIR Bovendien heeft de Indonesische re gering het plan geopperd, te komen tot regelmatig overleg tussen de ver schillende erkende godsdiensten in het land. Bij ministerieel besluit werd de ver breiding van de godsdienst in Indone sië begin 1979 aan beperkingen ge bonden. De effecten hiervan werden voor de plaatselijke kerken snel voel baar en ook zendingsarbeiders die vanuit Nederland werden uitgezon den .moesten vaak zeer lang wachten op hun visum. De raad voor de zen ding hoopt, dat er nu onduidelijkhe den zijn opgehelderd. Het jaarverslag meldt verder, dat in 1979, voor het eerst in de geschiede nis, de inkomsten uit de gemeenten voor de hervormde zending aanmer kelijk zijn achtergebleven bij het richtbedrag. Dat 1979 toch nog met een voordelig saldo van ruim een ton kon worden afgesloten, was te dan ken aan de devaluatie van de Indone sische rupiah en andere toevallige inkomsten, zoals erfenissen. Het to taal aan inkomsten uit de gemeenten bedroeg in 1979 ruim tien miljoen gulden. Het verslag wordt 21 novem ber besproken in de hervormde sy node. veel tuur voen ook mees erjaT zul 's al in dagen van vertwijfeling en onzekerheid ten aanzien van het menselijk geslacht. Onze hoofdei worden er door opgericht. Het las woord over deze mensengeschiedfi^ zal zijn: opstanding, omdat GodeJCCIl God van levenden is. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Yerseke C. Schip] Haskerhorne-Oudehaske; te SteMM* ren J. Adolfsen te Halle. Bedankt: voor Huizum C. Lamng?__f ma te Hoornsterzwaag; voor huizen (toez.) A. W. van der Rijssen. T™1 GEREF. KERKEN Benoemd: tot hoofd geest verz kenhuis Berg en Bos te Bilthovt G van Egmond te Amstelveen tenveldert. vOersb das _id lerle Bger Karretje Het drietal heeft sterk de indruk dat Haars de kerken voor haar karretje probeert te spannen. „De kerk wordt klem gezet. Zij moet van Haars maar actie ondernemen om de illegalen met geld terug te kunnen sturen. Dat betekent dat niet de overheid maar de kerken voor een soort 'oprot-pre mie' gaan zorgen," aldus de Zaankan- ters. Zij bespeuren niet de politieke wil bij de staatssecretaris om haar optreden tegen illegalen in een recht vaardig beleid te Vertalen. „Haars weet heel goed dat het volk niet be reid is om de derde wereld mee te laten delen in onze rijkdom, zeker niet nu het hier wat minder gaat. Alleen als we een volle portemonnee hebben, willen we miscchien het voorvakje legen." Ook in eigen kring lopen de voortrek kers voor hulp aan de buitenlanders tegen muren op. Ds. Marius de Geus mag zijn gemeente dan elke zondag de gerechtigheid uit psalm 146 voor houden, de bereidheid om de onrecht vaardige behandeling van de illega len daadwerkelijk te bestrijden is ge ring. „Het probleem zit niet vast op Haars, maar op onze samenleving," zegt ds. Jan de Geus. „Het is erg om te zien dat deze maatschappij het eigen belang het Nederlandse be lang laat prevaleren boven het denken vanuit de naaste," aldus Den Ouden. „Het is duidelijk dat wij van de overheid geen oplossing hebben te verwachten. Daarom is het zaak de kerk en het volk wakker te schudden. Als je je bij de feiten neerlegt, toon je een ongelovige houding." Van onze correspondent JOHANNESBURG Acht vooraan staande theologen van de blanke ne- derduitse gereformeerde kerk in Zuid-Afrika hebben hun kerk opge roepen, haar apartheidsbeleid op te geven. Het „getuigenis" is onderte kend door de hoogleraren Jonker, Müller, Combrink, Heyns, Du Toit, Borchardt, Esterhuyse en Rossouw, allen van Stellenbosch en Pretoria. boekennieuws Dr. G. W. Nev«r> TIJDGENOOT EN GETUIGE 134 blz., 22,50 Of»t*ll«n ov«r dm th»otogie van Dr. O. Noordmana. Dit boak alult aan op hat aardar varaebanan war* In de speelruimte van da Gaeii (152 blz., 25.75). Dr. J. C. da Moor TOWARDS A BIBLICALLY THEO-LOGICAL METHOD 404 blz 49 A structural analysis and a further elaboration ot Dr G C Berkouwer s hermeneutic-dogmaiic Dr. P. van dar Lugt STROFISCHE STRUCTUREN IN DE BIJBELSE HEBREEUWSE POttlE 614 blz 77.50 De geschiedenis van het onderzoek en een bijdrage lot de theorievorming omtrent de slro'enbouw van de Psalmen Dr. M. Dijkstra GOOS VOORSTELLING 480 blz t 55.— i Predikalwva expressie van zellopenbanng in oudoosierse teksten en Daulero-Jesa/a VerXnigbaar in da boakhandel [K§S] KOK KAMPEN LUNTEREN De gereformeerde sy node heeft besloten, geen oproep tot reformatie en reveil inzake de stand van het geestelijk leven te doen uit gaan. Om een dergelijke oproep was gevraagd door een aantal kerkeraden en gemeenteleden. De synode over woog nog wel, een conferentie over deze materie te organiseren, maar moest hier toch van alZien wegens gebrek aan tijd en aan mogelijkhe den voor een goede voorbereiding. Doedko De Russische orthodoxe priester Di- mitri Doedko heeft opnieuw spijt be tuigd over zijn activiteiten. Tegen over de autoriteiten heeft hij zijn nadere verklaring, die wij in onze krant van vrijdag publiceerden, inge trokken. In deze verklaring betuigde hij tegenoverover zijn vrienden spijt over zijn tv-optreden in juni van dit jaar. Doedko heeft de autoriteiten beloofd, zich verder niet meer schul dig te zullen maken aan anti-sowjet- activiteiten. LEIDSCHENDAM (PNHK) De interkerkelijke stichting voor het kerklied heeft ieders medewerking ingeroepen bij de opzet van een documentatie over het gebruik van het Liedboek in de gemeenten. De stichting wil weten, welke liederen wel en welke nooit gezongen worden: hoe men tegenover de melodieën van het Liedboek staat; of er behoefte is aan t aanvulling met andere liederen of melodieën. Men denkt aan de uitgave van if x««T u* nkzl losbladige bijlagen, die nieuwe liederen of instructies voor de zangpraktijk - J Knjtenourg, Kaijj, kunnen bevatten. Er zou dan ook profijt getrokken kunnen worden van wat hier en daar op plaatselijk vlak geëxperimenteerd wordt. Vandaar dat de stichting ook geïnteresseerd is in liturgiestencils van plaatselijke gemeenten, waarop liederen staan die in de gemeenten zelf ontstaan zijn. Teksten, melodieën, aantekeningen, statistieken van welke liederen wel en welke niet worden gezongen, kunnen worden gezonden naar de interkerkelij ke stichting voor het kerklied, p/a ds. O. Th. Boonstra. Koningin Emmalaan 38, 2264 SK Leidschendam. GEREF. KERKEN (VRIJGJ Ds. H. Zandbergen deze week in Neem kennis van dit artikel door onderstaande bon in te vullen en in te zenden aan: J. P Wijsman, Kortonjolaan 22. 5644 KA Eindhoven (tel. 040-113622, I" Ondergetekende verzoekt: een gratis proefnummer O een abonnement op "W6E" 24.— p. I halfj.) een proefabonnement (ca 3 m.) ad 10,— O stud, speciaal tarief, h I NAAM/ADRES: Als u 10,— gireert op giro nr. 3845401 t.n.v, W&E te Eindhoven krijgt u zonder verdere administratie het proefabonnement Morgen herdenkt ds. H. Zandb te Amsterdam-Buitenveldert, di vijftig jaar predikant is. Op 9 nc ber 1930 werd hij gevestigd I gereformeerde kerk te Dwin) Vervolgens diende hij de kerken Drachten, Stadskanaal' en Vla.fT gen. In 1963 ging hij met emer. J Ook de christelijke gereformeerde N. Brands ma te Ermelo gaat i vijftig jaar in het ambt, terwijlI dagen later in dezelfde kerk oud dingspredikant M. Geleijnse U versum dit jubileum herdenkt christelijk weekblad om te lezen Mj )tx Ive Jcke lont nil grol om over te prattfelkj om door te gev« beidi voor 20,— per jaai bedt EB - POSTBUS 100 7240 AC LOCHEM tel. 05730-4551 hog tuin ten w la, Uldei 'an a Onder de tital „Einde van een domi neestijdperk" schrijft ds. A. Faber in Kerk en Wereld over het tekort aan flnpHp «ïfppr vrijzinnige predikanten in de her- ÖICC1 vormde kerk. voor de verjonging en vernieuwing van het vrijzinnige leven. Dat zal dan een appèl moeten worden, een klem mend beroep op de geïnteresseerden te midden van die vele tienduizenden vrijzinnig hervormden, die zich wel als zodanig genoemd willen weten, maar die blijkbaar nog niet de moge lijkheden zien binnen onze beweging om hun eigen onmisbare bijdrage te geven. De hervormde socioloog dr R. G. Scholten schat het aamtal mensen in ons land, dat zich vrijzinnig her vormd wenst te noemen op een half miljoen! Welk een perspectief! Het eerste, dat wij moeten doen is: ophou den met vruchteloos zitten wachten op de predikanten. Er is al te veel tijd verloren gegaan met de verwerking van dit nieuwe gegeven: er zijn geen althans haast geen vrijzinnige geestelijke leiders. Daarentegen is er wel een sluimerend potentieel van vrijzinnig leven. Daarnaar moet ons speurwerk zich gaan richten. Ik zie een nieuw type van eredienst aan de horizon opkomen, waarin spel, muziek en dans een belangrijke plaats krijgen, en de eredienst als samenspel wordt beoefend. De tijd dringt, en de kerken kunnen niet te lang volharden bij de verbale (woord diensten van nu. De leken in ons midden kunnen ons daarbij onschat bare diensten bewijzen, doordat zij op vele terreinen van het leven ge woon beter gewend zijn zich te gedra gen dan de eenzijdig toegeruste theo loog. Samenvattend, in dit kort be stek, zou ik willen oproepen tot een diepgaand onderzoek naar de moge lijkheden, die de leek kan aandragen De gereformeerde synode werd deze week gesloten. Het Amsterdamse sy nodelid drs. Daan Schut geeft een nabeschouwing in het Kerkblad voor de gereformeerde kerken van de clas sis Amsterdam: De hang naar onderlinge harmonie kan zeker ook worden herkend in de goede sfeer, die over het algemeen ter synode heerst. Wel vind ik, dat dat aspect wat over geaccentueerd wordt door het systeem van de vergaderwe- ken in „De Blije Werelt" in Lunteren. Een goede sfeer waarin plaats kan zijn voor zakelijke meningsverschil len en incidentele felle botsingen, ver wordt dan een beetje tot een soort knusheid van een conferentieoord in de bossen. (En het is in Lunteren inderdaad goed toeven Ik houd daarom niet van die Volledige verga- derweken. Het verblijf ter synode is dan niet alleen geografisch, maar ook sfeermatig geïsoleerd. Afslui tend, werp ik de vraag op, of het functioneren van de synode niet toch drastischer zal moeten worden omge bogen. Enerzijds zal een synode aller lei beslissingen moeten nemen die voor de voortgang van het kerkelijk werk nodig zijn: begrotingen vaststel len: benoemingen doen: werkrappor- odsr Uit The Reverend Mr. Punch ten goedkeuren. Anderzijds staat er veel op de agenda, waarin de synode meer als forum zou moeten optreden, dat wil zeggen als orgaan waar goede discussierapporten worden geprodu ceerd en besproken en vervolgens aan de kerken aangeboden. Want de plaatselijke kerken moeten er wat mee doen. Wat heeft het in de grond van de zaak voor zin om de neuzen te tellen over een theologische kwestie, of over het kernwapenvraagstuk. als de plaatselijke kerken moeten er wat mee doen. Wat heeft het in de grond van de zaak voor zin om de neuzen te tellen over een theologische kwestie, of over het kernwapenvraagstuk, als de plaatselijke kerken daar niet ver der mee aan de gang gaan? Sporen van een dergelijke aanpak zijn in het huidige functioneren van de synode zeker terug te vinden, maar het zou systematischer moeten worden uitge werkt. Dan zou de synode voor het bespreken van deat soort onderwer pen ook steeds in verschillende plaat sen van het land moeten bijeenko men. bijvoorbeeld tijdens een lang weekend, zodat de plaateselijke ge nieente door middel van spreekrecht op de publieke tribune aan de discus sie zou kunnen deelnemen. Want mij bekruipt toch regelmatig het gevoel, dat de synode daar in Lunteren geïso leerd bezig is, ondanks de publici- teits-trekkende onderwerpen Vriendin loet Anorynus in In de Waagschaal: Een man kan tegenwoordig nieti erfij spreken over zijn vriendin, wanl dra| vraagt iedereen zich af: „Is hij» n dl van zijn vrouw af en heeft t derz boezem omarmd van een vr« zie zoals het staat in het boek der 8] ken?" Trouwens, als man kun Hxi.. tegenwoordig ook niet meer hef"11 over „mijn vriend", want ook nsj( gaan de gedachten in een bepi richting. Als uitweg kan men t b( spreken over „één mijner vrieff folu Bij een vriendin gaat dat evt niet op. Mannen die spreken f „één mijner vriendinnen" lade Qr verdenking op zich dat zij op l nle^ schaal hun bijdrage leveren a81 ai verwildeing der zeden. Vroege.' dat allemaal anders. Vele etln predikanten hadden een hekel het „eenvoudige vrouwtje" in df ken (het eenvoudige vrouwtjeLy^ „confessioneel" in ieder geval be 0rg( de zij tot de „gereformeerde ge jgt te"). Zij introduceerden de vriendin" die wijze en diepzl jj,k] woorden sprak. Niemand dacht f uj kwaad bij de lieve vriendin. 292 tige ethische predikanten liett jjge; lieve vriendin oud zijn. Ook wtu die in een tussenzin zeiden: ,.zij)£he reeds jaren voor Gods troon" (en kunnen zij helemaal geen kwa« rls leen maar goed). Ook prof. J. H. j^te ning kwam wel eens met een juichende vriendin op de kanse et It in Wisseling Na 21 jaar is prof. dr. B. J Oost' teruggetreden als hoofdredaJP1 P van het weekblad van de gereformeerde kerken De synode benoemde als zijn prof. dr. W. van 't Spijker. at l et al ofdredi i' chrisl l WekMP* :ijn opf™

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2