1
Apartheidspolitiek
belastend voor GOS
Doedko: Onze strijd is
niet tegen de autoriteiten
Synode: Vrijen hoort er ook bij
Trouw
Scientologen verliezen
geding tegen VARA
Hannay
Grem
A
Drie jaar voor
baptisten
ZOJUIST
VERSCHENEN
J-Jci imab
Green
Geloof
is zo broos
ML
0B&-- apapaffii.
Geloof is zo (mos
Ik heb je nooit een
rozentuin beloofd
Toch meubels
in beslag
voor defensie
CJV'ers vieren
125-jarig bestaan
Nieuwe boeken*
VRIJDAG 7 NOVEMBER 1980
.KERK
TROUW/KWARTET
VRI.
Van een onzer verslaggevers
LUNTEREN Horen homo
seksuelen met een vaste
vriend of vriendin er in de
gereformeerde kerk ook bij?
De gereformeerde synode
vindt van wel. Vorig jaar no
vember nam de synode het
besluit plaatselijke gesprek
ken te organiseren tussen ho
moseksuele en heteroseksue
le gemeenteleden. Om die ge
sprekken mogelijk te maken
sprak de synode uit, dat de
homofielen werden geaccep
teerd als gereformeerde kerk-
lid inclusief hun homofiele
„beleving".
Dat laatste werd aanvaard met grote
meerderheid van stemmen doordat
ook de synodeleden die vrijende ho
moseksuelen maar zozo vonden,
voorstemden. Deze laatsten hoorden
In het woord „beleving" iets van een
geestelijke activiteit. Maar de homo-
seksuelen zelf meenden, dat zij aan- Xe Subtiel
vaard werden Inclusief hun lichame
lijke contact.
Het woord „beleving" was dus een
ware vondst. Hij stelde de tegenstan
ders van de homo's en de voorstander
tevreden. Het argument dat de ont
dekker van het woord „beleving", de
Groninger dominee B. J. F. Schoep,
aanvoerde, was evenwel volkomen
eerbaar. Hij zei, dat de kerk r.iet
tussen de lakens hoort te kijken,
noch bij hetero's noch bij homo's.
Hoe mensen hun seksualiteit vorm
geven is een zaak waarover zij alleen
tegenover God verantwoordelijk zijn.
Deze zomer bleek deze redenering
echter te subtiel voor de gereformeer
de oecumenische synode In NImes en
voor enkele leden van de gerefor
meerde afvaardiging naar die synode.
Sommigen van de buitenlandse
GOS-afgevaardigden wilden precies
weten, of de Nederlandse gerefor
meerden al of niet aanvaarden dat
homoseksuele gemeenteleden er een
vriend of vriendin op na houden en
daarmee ook het bed induiken.
Daarbij ontstond onduidelijkheid
over de interpretatie van het woord
„beleven" uit het novemberbesluit
van de gereformeerde synode. De on
duidelijkheid die er blijkbaar was,
leidde tot verslagen, onder meer in
deze krant die een belasting bleken te
zijn voor de gesprekken tussen homo
fiele en heterofiele gemeenteleden die
plaatselijk net op gang kwamen.
Gedwongen
Woensdag bleek in de gereformeerde
synode, dat de meeste synodeleden
eigenlijk liever niet op het besluit van
november teruggekomen waren,
maar gezien de onduidelijkheid voel
den ze zich daartoe toch gedwongen.
Dat leidde tot een uitvoerige discus
sie, die de synodeleden er ten slotte
toe bracht de uitleg van het besluit
van november te verduidelijken.
In het nu genomen besluit wordt be
leving van de homoseksuele relatie
ook uitgelegd als „het lichamelijk uit
drukking geven aan de onderlinge
genegenheid als beleving van de ho
mofiele geaardheid", of zoals het Am
sterdamse synodelid mevrouw Dine-
ke Havinga in goed Nederlands zei:
„vrijen hoort er ook bij".
Van een onzer verslaggevers
LUNTEREN De gereformeerde synode sluit niet uit dat het lidmaatschap van de
gereformeerde kerken van de gereformeerde oecumenische synode (GOS) deze kerken
medeplichtig maakt aan de Zuid-Afrikaanse apartheidspolitiek. De synode heeft woensdag
aan de werkgroep voor buitenlandse betrekkingen (deputaten oecumene buitenland. DOBU)
opgedragen deze kant van het GOS-lidmaatschap eens te onderzoeken.
De GOS is een organisatie van gere
formeerde kerken uit de hele wereld,
vooral uit de westerse wereld en enke
le landen van Afrika. Zij hebben in
het algemeen een behoudende signa
tuur. De GOS is opgericht in 1946 met
de gereformeerde kerken in Neder
land als een van de belangrijkste op
richters.
Er zijn al Jaren ernstige spanningen
tussen de behoudende GOS-kerken
en de Nederlandse gereformeerden,
maar toch valt het de Nederlanders
niet gemakkelijk zich van de GOS los
te maken. Enkele GOS-kerken zijn
echter steunpilaar van de Zuidafri-
kaanse apartheidspolitiek en daar
zijn de Nederlandse gereformeerden
fel tegen.
Kappen
Binnen de gereformeerde synode
gaan dan ook steeds meer stemmen
op, met de GOS te kappen. Een voor
stel van die strekking van de Heem-
steedse predikant Kr. Smit haalde
echter woensdag toch geen meerder
heid. Smit vond dat de relatie met de
GOS zinloos is, omdat de deelname
in feite wordt geblokkeerd door de
andere GOS-kerken. Ouderling M. H.
L. Weststrate uit VIaardingen wilde
ook de GOS uit, maar hij stelde aan
deze organisatie enkele niet nader
geformuleerde eisen. De uittreders
hebben de kerkorde tegen. De gere
formeerde kerken kunnen niet zo
maar uit de GOS weglopen omdat
daarvoor enkele artikelen in de „wet"
van de kerk veranderd moeten
worden.
Een tussenvoorstel om de GOS om te
vormen tot een internationaal
overlegorgaan voor kerken van gere
formeerde gezindte dat in Nederland
een nogal slapend bestaan leidt.
Weer in de pas
De Kampense hoogleraar dr K Ru-
nia die plaatsvervangend voorzitter
waarin opgenomen: De Rotter
dammer, met Dordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leldse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel -J320-5629444
telex 13006
Postgiro 66 0000
Bank Ned Credietbank
Rekeningnr 23 00 12 574
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel. 010-115588 (redactie),
tel 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
Westblaak 4
Rotterdam
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tel 070-469445 (redactie)
tel. 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
6000 AA Zwolle
tel. 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen:
Per maand 16.98
Per kwartaal 50.95
Per half jaar 101.90
Per jaar 201,60
Advertentietarieven op
aenvraeg
Telefonische abonnementenop
drachten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t/m vrijdag Op
zondag van 18-20 uur telef 020-
5622797
Opgave mini-advertenties lel.
020-5626262 of schriftelijk aan
Mim-Adv afdeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzigingen uitsluitend
schriftelijk aan onze Amsterdam
se adressen
van het interim-comité (bestuur) van
de GOS is, pleitte ervoor GOS-ker
ken in de gelegenheid te stellen weer
in de pas te komen met de Nederland
se kerken. Hij legde uit dat veel van
de moeilijkheden voortkomen uit het
feit, dat de GOS-kerken in Amerika
en Australië en Nieuw-Zeeland het
contact met het oude moederland
hebben verloren. Vroeger hadden de
ze kerken predikanten die in Neder
land waren opgeleid. Maar de emi
granten begonnen na verloop van tijd
Engels te praten en Nederlandse the
ologen hadden geen zin meer om naar
die verre landen te vertrekken.
Het gevolg was volgens Runia dat de
van vacatures werden bezet door
mensen uit Amerika die een andere
denktrant hebben en meer neigen tot
het fundamentalisme dan de Neder
landse gereformeerden. Dat bracht
onbegrip en verwijdering, legde Ru
nia uit. Deze verwijdering was heel
duidelijk gebleken tijdens de laatste
bijeenkomst van de GOS, deze zomer
in Nimes in Frankrijk
De delegalie van de Nederlandse ge
reformeerden die deze vergadering
bijwoonde, heeft duidelijk gemerkt,
hoe groot die kloof is. Het delegatie
lid ds. J. van der Reest. oorspronke
lijk uit Australië, vond dat de Neder
landers te weinig agressief zijn om de
kloof te overbruggen en de GOS in
stand te houden. Hij zei woensdag
dat de Nederlanders in plaats van
weg te lopen uit de GOS daar het
vertrek van de Zuid-Afrikanen aan de
orde moesten stellen.
Maar een ander delegatielid ds. Jo-
han C. Baumfalk verwacht daar niet
zoveel van. „We zitten klem in de
GOS", zei hij mismoedig. Het liefst
was hij ook maar uit deze organisatie
gegaan. Zover is het echter nog niet.
De volgende gereformeerde synode,
die van Bentheim, zal een stuk krij
gen, waarin nog eens alle voors en
tegens van de GOS op een rij worden
gezet. En op grond daarvan zal zij
moeten beslissen, of ze met de GOS
doorgaat of niet.
Bijbelleesgids 1981
Een praktisch hulpmiddel bij de da
gelijkse bijbellezing aan de hand
van het rooster „Vandaag lezen wij
1981"
Met korte toelichtingen voor de
werkdagen en een iets langere voor
de zondag.
Gezamenlijke uitgave van BKV,
KBS en NBG
Omslag in kleur
Formaat 11x18 cm
Bestelnr. 415 - Prijs 10.50
Vandaag lezen wij
1981
rs ook los verkrijgbaar.
Bestelnr. 414 - Prijs 2,-
WÊÈËÈIÊÊÊm
m.
Bijbelleesrooster
Een praktische gids om in zes jaar
tijd vrijwel de hele bijbei door te
lezen.
Met inleidingen op de bijbelboeken.
Uitgave in samenwerking met BKV
en KBS.
In gekleurde band
Formaat 11,5x21,5 cm
Bestelnr. 413 - Prijs 12,50.
Prijzen exclusief verzendkosten.
Verkrijgbaar bij de boekhandel en
het
Nederlands
Bijbelgenootschap
Postbus 620 - 2003 RP HAARLEM
Tel. 023-259501.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Ombudsman Frits Bom mag doorgaan met
het uitzenden van heimelijk verkregen beeld- en geluidsmate
riaal over de Scientology Kerk. Gisteren bepaalde de presi
dent van de Amsterdamse rechtbank, mr. Borgerhoff Mulder,
dit bij de uitspraak in het kort geding dat tegen de Ombuds
man was aangespannen.
Op 23 oktober zond VARA's Om
budsman opnamen uit, die gemaakt
waren met verborgen camera en mi
crofoon. Daarin werd getoond hoe de
Scientology Kerk „therapieën" pro
beert te slijten voor bedragen die
kunnen oplopen tot 19.000 gulden. De
„kerk" eiste dat het de VARA zou
worden verboden verder gebruik te
maken van deze opnamen.
Mr. Borgerhoff Mulder vindt dat de
VARA niet onrechtmatig heeft ge
handeld bij het maken van de opna
men. hoewel de grenzen wel „eng"
getrokken zijn. De persoonlijke sfeer
werd niet aangetast, aldus de uit
spraak. „In het algemeen belang
mocht de VARA onder de gegeven
omstandigheden het doen en laten
van de Scientology Kerk etaleren op
de wijze als in de uitzending van 23
oktober plaatsvond".
De rechtbankpresident meent ook
dat de omstreden uitzending niet de
oorzaak is geweest van de vernielin
gen aan het gebouw van de „kerk" en
de bedreigingen die zijn geuit.
Gisteravond besteedde de Ombuds
man opnieuw aandacht aan de Scien
tology Kerk. Daarbij werden de eer
der getoonde opnamen deels her
haald. Verder liet de Ombudsman ex-
medewerkers en slachtoffer van de
„kerk" aan het woord over de moei
lijkheden en schade die zij hebben
ondervonden. De Ombudsman zette
ook vraagtekens bij de medische
hulpverlening van de „kerk" en bij de
belastingtechnische aspecten die kle
ven aan de ruime bronnen van in
komsten van de Scientology Kerk.
Van onze kerkrèdactie
VLAARDINGEN Twee initiatief
baptisten in de Sowjet-Unie zijn tot
drie Jaar strafkamp met streng regi
me veroordeeld. Dit heeft de stich
ting Friedensstimme-Nederland in
Vlaardingen bekendgemaakt.
Het zijn de op 3 maart gearresteerde
Nikolai P. Chrapow en de uit De-
dowsk afkomstige Nikolai Kroesji-
nin. Chrapow is lid van de broeder-
raad, het overkoepelend orgaan van
de initiatief-baptisten. Hij heeft al 26
jaar in kampen en gevangenissen ge
zeten.
In de Oekralnse stad Worosjllowgrad
is de presidente van de raad van
familieleden van baptistengevange
nen, Aleksandra Kosorezowa, be
perkte bewegingsvrijheid opgelegd.
Zij is de opvolgster van Lydia Vins.
Zij wordt beschuldigd van anti-sow-
jetpropaganda.
Mevrouw Kosorewa zal waarschijn-,
lijk terecht moeten staan. Dat kan
Nikolai Chrapow
betekenen, dat haar tien kinderen in
een staatskindertehuls geplaatst zul
len worden, want haar man Alexej
leeft al geruime tijd „ondergronds" in
dienst van de kerk. Hem dreigt een
arrestatie wegen „klaploperij". De
raad van familieleden, die door me
vrouw Kosorewa wordt geleid, is voor
een groot deel verantwoordelijk voor
de publiciteit in het Westen over de
vervolging der baptisten in de
Sowjetunie.
Van onze kerkredactie
MOSKOU De Russische priester Dimitri Doedko heeft het
stilzwijgen verbroken na zijn veel omstreden tv-optreden
waarin hij zich distantieerde van zijn optreden als dissident.
In een nieuwe verklaring vraagt hij zijn vrienden vergeving
voor de verwarring die hij gesticht heeft.
Hij roept op tot solidariteit en eens
gezindheid. „Onze strijd is niet tegen
de autoriteiten. Het ia de goddeloos
heid die wij bekampen. Wij vechten
voor zielen en proberen hen tot God
te brengen.
Doedko werd in januari gearresteerd.
Hij was toen een van de bekendste
kerkactivisten. Na vijf maanden ge
vangen te hebben gezeten, verscheen
hij 20 juni timide in een tv-uitzen-
ding. Hij zei daar, dat hij nu inzag,
dat hij niet gearresteerd was om zijn
geloof in God, maar om een misdaad.
Hij veroordeelde zijn lasterlijke boe
ken en artikelen en beloofde gehoor
zaamheid aan de Russische staat en
aan de kerkleiding.
Zijn nieuwe verklaring is al gedateerd
op 27 juli, maar nu pas in het westen
beschikbaar gekomen. Inmiddels
heeft Doedko toestemming gekregen
om weer als priester te werken. Hij is
geplaatst in het dorp Winogradowo,
veertig kilometer buiten Moskou.
Vergeving
De verklaring van Doedko is gericht
„aan al mijn geestelijke kinderen".
De tekst, zoals die nu gepubliceerd is
door het Britse Keston College, luidt
als volgt:
„Mijn geliefde geestelijke kinderen in
en buiten Rusland. Ik kan mijzelf
mijn zwakheid niet vergeven en mijn
hart wordt uiteengereten, als ik jullie
verwarring zie en verkeerde uitleggin
gen hoor. Ik beef bij de gedachte, hoe
ik ieder onder de ogen moet komen,
in wat voor verzoeking ik de mensen
gebracht heb en hoe ik hen ontmoe
digd heb, die ik eerder had bemoe
digd Ik buig mij voor Jullie in het
stof en ik smeek jullie mij te ver
geven.
Mijn eerste bede is, dat jullie eensge
zind blijven in onderlinge liefde. Ver
geet alle persoonlijke kifterijen, ver
geet nationale verschillen, want wij
moeten ons nu als nooit tevoren vere
nigen tegenover het gevaar.
Het is niet jullie geestelijke vader, die
terechtstaat door de KGB of iemand
anders, het is de hele Russische or
thodoxe kerk die terecht staat, en in
haar Christus. Want Hij heeft ons
gezegd, dat wat ook maar gedaan
wordt, dat wordt Hem aangedaan.
Nu, meer dan ooit, is het nodig, dat
wij elkaar begrijpen en alles wat er
gebeurt.
Dit is niet de tijd om te veroordelen.
„Ik wil barmhartigheid, en niet offe
rande," horen wij in het evangelie. En
het is barmhartigheid, wat ik van
jullie vraag. Laten wij alles vergeten
behalve deze barmhartigheid. Laten
wij niet vergeten, dat wij christenen
allen broeders zijn met één Vader in
de hemel. Laten wij bedenken, dat
ons Russische vaderland in droeve
scheen het mij, dat Hij op gelijke
wijze zijn hand uitstak naar ons. La
ten wij ons steeds nauwer om Hem
scharen, dan komen wij ook dichter
bij elkaar als wij Gods werk doen.
Onze strjd is niet tegen de autoritei
ten. Laat dat duidelijk zijn voor allen
die ons opjagen. Het is de goddeloos
heid, die wij trachten te bekampen.
Wij vechten voor zielen en proberen
hen tot God te brengen, zodat het zou
kunnen worden één kudde met één
herder, de Heer onze God. Alleen Hij
kan ons uit elk slop leiden. Ik hoop.
dat jullie bijzondere aandacht geven
aan mijn preek over de doodlopende
wegen.
Moge de zegen van de Heer op ons
allen zijn. Hem zij de eer voor eeuwig.
Amen."
Dimitri Doedko
toestanden verkeert, dat Gods kerk
bedreigd wordt, evenais ik, jullie
geestelijke vader.
Ik wil Jullie herinneren aan mijn laat
ste prekenserie „Liturgie als manier
van leven en van dienst" en „Hoe zich
te richten tot de hedendaagse we
reld". Ik geloof, dat als jullie ze nu
zouden publiceren, wij met één stem
zouden spreken. Want ik denk dat ik
mijzelf in deze preken meer heb
blootgegeven dan in welke andere
ook
Toen ik in de liturgie van vandaag in
de Bijbel las hoe Christus zijn hand
uitstak naar de verdrinkende Petrus
en tot hem zei: „Gij kleingelovige,
waarom hebt gij getwijfeld?, toen
Hoogmoed
ADVERTENTIE
Vrienden van Doedko in het westen
zeggen, dat zij hem in deze verklaring
weer herkennen. De meest waar
schijnlijke theorie die over Doedko
de ronde doet, is dat de KGB hem na
zijn arrestatie, toen hij gevangen zat,
heeft gepakt op zijn meest gevoelige
punt. Men verweet hem trotse hoog
moed in zijn kruistocht tegen de au
toriteiten in kerk en staat. Het zou
hem aan nederigheid ontbroken heb
ben. Tenminste eenmaal is hij uit de
gevangenis naar het patriarchaat ge
bracht. waar hem ditzelfde onder
ogen zou zijn gebracht.
De verklaring duidt er in elk geval op,
dat Doedko een stuk voorzichtiger is*
geworden. Hij heeft zich op zuiver
geestelijk terrein teruggetrokken en
houdt zich niet meer bezig met poli
tiek.
door r
De nieuwste verhalenbundel
van de schrijfster van
Prijs (p.b.) 15,90
Verkrijgbaar in IxtekJiandel en kiosk
UITGEVERIJ HOLLANDIA BV, BAARN.
Van onze correspondent
EINDHOVEN - De rijksbelasting
dienst heeft gistermorgen ongeveer
40 stuks huisraad in beslag genomen
bij mevrouw L. Wessels in Eindhoven,
die om principiële redenen weigert
een deel van haar inkomstenbelas
ting te betalen. Het huisraad werd in
een vrachtwagen geladen en me
vrouw Wessels bleef achter in een
vrijwel lege woonkamer.
De openbare verkoop van de spullen
vindt plaats op 20 november. „Het
leek wel een overval", vindt mevrouw
Wessels. „Ze kwamen met tien deur
waarders en nog eens vier agenten
Binnen een half uur hadden ze het
hele huia leeggehaald. Ik begrijp best,
dat ze de openbare verkoop willen
laten doorgaan. Maar waarom moet
dat met zoveel machtsvertoon ge
beuren".
Ongeveer honderd sympathisanten
verhinderden eerder deze week de
openbare verkoop. Ze blokkeerden de
voordeur, waardoor, de deurwaarder
niet binnen kon komen
Mevrouw Weasels heeft 185 gulden
belastinggeld achtergehouden, om
dat ze geen bijdrage wil leveren aan
defensie. „Het is tegen mijn geweten
als ik zou meebetalen aan wapens om
een medemens te verdelgen". Me
vrouw Wessels wordt onder meer ge
steund door een werkgroep van de
doopsgezinde gemeente.
Van een onzer verslaggevers
DRIEBERGEN De wereldbond
van christelijke jongeren verbonden
(CJV, internationaal bekend als YM-
CA) bestaat 125 jaar. Dat wordt mor
gen gevierd in de Ernst Siilem hoeve
te Lage Vuursche met een jubileum
dag die bedoeld is voor alle CJV'ers
en oudleden.
De dag die duurt van tien tot vier uur.
staat in het teken van het wereldbur
ger zijn. De vluchtelingencommissie
en de commissie ontwikkelingssa
menwerking zorgen voor een groots
opgezet spel. Er is een symposium
over de vraag hoe jongern wereldwijd
kunnen leren denken, een lekespel
over displaced persons, een bijbel-
denkhoek, volksdansen en allerlei
manifestaties meer.
Ook wordt morgen de actie „Een uur
voor je verre buur" afgesloten. In
deze actie is aan allen die zich ver
bonden weten met het CJV-werk, een
uurloon gevraagd voor het nood
fonds. dat de wereldbond wil opzet
ten voor vluchtelingenwerk.
UTRECHT (PNHK) De oproep, die
de generale diakonale raad van de
Nederlandse hervormde kerk in au
gustus heeft doen uitgaan naar alle
hervormde diakonleën om vijfhon
derd gulden extra over te maken ter
leniginjlvan de acute nood in een
groot aantal Afrikaanse landen, heeft
tot nu toe bijna 750.000 gulden opge
bracht. Er komen nog steeds giften
binnen Directe aanleiding voor de
oproep was het feit, dat bij de wereld
raad van kerken voor twee miljoen
dollar aan voedselhulp voor Afri
kaanse landen was aangevraagd,
waarvan nog maar 800.000 dollar door
de lidkerken was toegezegd.
HET GAT IN HET VERHAAL fan
JF1
Maar Zacheüs ging staan en zei tejr 7
de Heer: Zie, de helft van wat ik he?®*^1
Heer, geef ik aan de armen en alsdan
iemand iets heb afgeperst dan gwftok
het hem viervoudig terug. f 5
(Lukas 19 vers 1-10).
Het
Ik zal 't wel eens eerder verteld fen
hebben, maar goed, 't kost me geejmei
moeite om er nog eens op te wijzer
Het verhaal vertoont een gat In hr
vorige vers lezen we dat Jezus met"er
Zacheüs naar binnen gaat en wat Fra
daar bij de deur gebeurt. En dan ggn\
het verhaal weer verder als ze beldL,,
buiten staan. Dat is het gat. Wat
daarbinnen gebeurd is gaat ons 0e
blijkbaar niets aan. Dat is iets tus*vai
deze twee. Jezus en Zacheüs, daar yal
heeft geen mens mee te maken. JeLr
kunt Je hoogstens afvragen: als ik
eens in de gelegenheid was om
gesprek van man tot man. van vroi
tot man. met Jezus te hebben, watr
zou er dan gebeuren? Goed, dat "j
bedenkt uzelf dan maar. want dat
gaat mij weer niets aan. We horen
alleen wat eruit komt. Dat is
blijkbaar't belangrijkste. Zachefl»
maakt z'n begroting op. De helft vtr,
de armen en de eventuele slachtofl il,
krijgen een viervoudige vergoedlq P;
Een eenvoudige rekensom kan nier:
anders opleveren dan dat het deel 5
van zijn vermogen dat hij uit H
subversieve daden verkregen heeft [y
niet veel groter geweest kan zijn dj
twaalf en een half procent. Toch w
die twaalf en een half procent ®l
voldoende voor deze Zacheüs ome f"
gesprek met Jezus te zoeken. Sonu "e
kan een droge informatie voldoend
zijn om ons aan 't denken te zetten N
En dat moet dan maar. X
VOORBIJGANGER j
Beroepingswerk a
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Lunteren J. O. vanl*-
Vlist te Vroomschoop; te Vinkei»
(toez.) N. P. J. Kleiberg. kand'
Doorn; te Haarlem-Schoten: R. Cf»
wel te Bunnlk.
Aangenomen: naar Blauwki
Groenekan P. J. Teeuw, kand. telle!
kerkerk. die bedankte voor ZqdI
chem-Nieuwaal.
Afscheid: op 9 nov. van DrogehJ
(pred. overe bep. 277E) A. M.
hout ber. te Putten.
Intrede: te Pijnacker F. Hw
voorh. te Johannesburg, Zuid-AfhUls'
S\ c
GEREF. KERKEN da
Beroepen: te Barneveld O. W. H. Fdc
demors uit Holten. H(
nu
Intrede: te Hoogeveen Mw. J H iVp
Haeringen uit West-TerschellingJei
Muiderberg (part-time i.s.m.
gem.) A. Telleman. kand. uit Am
dam; te Krabbendljke: kand. H c<
Speelman uit Amstelveen.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Veen D. Hakkenbei
Lisse Bedankt: voor ScherpenissiL
M. den Boer te Norwich (Ontl f
Canada)
Ds. R. Toorman
Woensdag is in een ziekenhull
Leeuwarden vrij onverwacht ovt»*j
den ds. R. Toorman van de gen N
meerde kerk te Twijzel. Hij weri
jaar. Ds. Toorman was aanvanki
christelijk gereformeerd pr k
Hij stond van 1963 tot 1972 in
Krim. Na zijn overgang naar de g m
formeerde kerken was hij predik
in Nieuw Weerdinge en sinds v
jaar in Twijzel. De begrafenis is
dag in Twijzel.
Ds. A. W. Schaafsmfc
In Canada is overleden ds. A vc
Schaafsma (68), predikant van ff
Christian Reformed Church. Voor a
hij in 1954 emigreerde, was hij ai
Nederland vanaf 1938 gcreforroitt);
predikant, achtereenvolgens in Oi
markt, Middenmeer. Rotterdö>c
Delfshaven (voor de evangelisatie
Amsterdam-Watergraafsmeer.
Uitgeverij De Kern te Bussum, stir^
de: twee romans van S. WilsoniF
man in het donkergrijze pak 'IC,
druk 355 blz - 26.50) en In een kltr
stad (349 blz - ƒ29.50). Spelen ig
woorden, door W Neyles (110 tL
14.90). Zoete lekkernijen voor d
betici, door R. Spaetgen (109 bj
16.90). Het andere hart, roman C
S. Mandel (231 blz - 26 gulden). (MT
royale, thriller van T. Dresden iT
blz - 18.50). AI het goede van dT
aarde, roman van V. J. Banls (587tt
38.50).
Bij uitgeverij Van Loghum-Sl
te Deventer zijn verschenen: Ni
land na 1945, beschouwingen
ontwikkeling en beleid (309 bl
48.50). Institutie en beweging
blz - ƒ38.50). Onderwijs en ai"
markt van J. J. van Hoof en J.
kers (123 blz - 24.50).
Toeristische routes door Noord E«
land en Schotland en door Dene»
ken en IJsland, Groenland en Fari
geschreven door H. Krook en uit
komen bij Luitingh, Laren (perd
van resp. 176 en 200 blz - 14.90), r
dezelfde uitgeverij is Go,
handleiding en basistechnieken
mengesteld door de Japanse
bond (192 blz - 17.90).
Wat lijdt den zeeman al verdriet,1
Nederlandse zeemanslied in del
tijd (1600-1900), door C. A. Davidll k
medewerking van B. H. Aalbers vfci
de muzieknotaties. Uitg. Nijhoff, Ka
Haag. 166 blz - 35 gulden.