zangsterliefje als eddende engel Man in drijfzand Robert Redford met de kop door de muur Het recht op een waardige dood Liefhebbende zuster Zelf Gebreid cgl Neveda Kwaliteit pria Zonder verdoving .lère Inconnue Édrijf schort plan f invoer LPG in -qEemshaven op tijdloze tafelcultuur Promises in the Dark Rwddeleeuws dorp; rabant ontdekt Prolongaties en reprises Brubaker TROUW/KWARTET P 6 - R 15 - HS 11 I w. Wlelek-Berg «i [ijk wou Gloria alleen koffie lenen van haar caanse buurvrouw ze komt in een heksen- I terecht. Het „syndicaat" bter de buurman, hun luder. aan en als voor- voor andere labiele un- iogs schieten ze de hele Ke overhoop. Alleen het jarig zoontje wordt gered. rOloria. houdt niet van kinderen, ze wn hekel aan alles wat moeder- zelfs aan melk. Ze lijkt ook niet estemd om als reddende engel igeren, ze is een verwelkte on- reld-schoonheid. een voormalig .liefje, iemand die van haar elijkheld heeft moeten leven en slijk is geworden om te overle- dat betekent in haar wereld hard, laf en bereid om als eerste te schieten wanneer dat nodig mocht zijn. Deels uit koppigheid, deels uit mede lijden. later ook uit genegenheid die misschien liefde kan worden ge noemd kiest ze parUj voor het jonge tje Phil waar alle mafia-moordenaars van New York op jagen. Ze besluit voor hem een weg naar de vrijheid te schieten. Zo begint hun dooltocht door een schril, verloederd, goor New York, per bus, per metro, vooral per taxi. Het ongelijke paar (de vrouwelijke Humphrey Bogart en het kind dat de mannenrol wil spelen en soms door vroegrijpe praat zijn angst probeert te overstemmen) wordt geen ogenblik rust gegund. Zelfs in het restaurant waar ze even uitblazen heeft Gloria nauwelijks een glas melk voor Phil besteld, of aan de aangrenzende tafel ziet ze de hele mafia-troep zitten. Dan moet ze weer een greep doen in haar onafscheidelijke zilvergrijze schou dertas en met het wapen in de hand vluchten door keukens en kelders. John Cassavetes heeft zich tot dus verre altijd aangetrokken gevoeld door verhalen uit het gewone leven („Shadows", „Husbands", „A Woman under the Influence") met veel impro visatie en soms dramatisch toegespit ste „cinéma vérité". Hij is een van de weinige Amerikaanse regisseurs die men een film-auteur kan noemen. „Gloria" is zijn eerste genrefilm, zijn eerste actionfilm. Een gangsterfilm. Maar is dat eigenlik wel zo? „Gloria" mist de uitgeklendheld. en de logica van een gangsterfilm. Het lijkt, alsof de gangsters schaduwen zijn, door Gloria's angsten opgeroepen: onmo gelijk kunnen ze heel nieuw New York in zo korte tijd met een zo dicht net afdekken. Ze komen als het ware wanneer ze geroepen worden in een nachtmerrie. „Gloria" heeft veel weg van een nachtmerrie (New York vormt daarvoor een uitstekend de cor) maar ook van een sprookje. Aan het eind, als Gloria door haar vroegere vrienden kapot is gescho ten, verschijnt ze op een kerkhof in Pittsburgh waar het jongetje op haar wacht: het is de enige scène in zwart wit en de vlucht van het kind in haar Gena Rowlands in „Gloria". armen wordt in vertraagde beweging een soort droom is? gefilmd Heeft zij. om hem te troos- Cassavetes heeft de film met passie ten, niet gezegd dat de dood eigenlijk en pathos gemaakt. Zozeer lijkt hij e Sifooret en Jean Rochefort in „Cbire Inconnue" re Inconnue" begint veelbelo- Slmone Slgnoret duwt haar In- broer,met wie ze haar hele le- ^dwongen heeft samenge- d, in zijn rolstoel over de rotsen inkt: „Eén duwtje en hij ls er "13.59S jrt Maar regisseur Moshe ihi is veel te sentimenteel om Joivrant tragi-komlsch gegeven 15995 wn Paa* dat met mekaar niet 17355 en zonder mekaar niet meugt olie pond venijn te geven. Het bij wat nors gekissebis, zus Sig- ontpopt zich alras als een engel annhartgheid: wanneer op haar IJkMdvertentie onder pseudo niem antwoord komt van haar broer, doet ze alles om hem in de waan te laten dat hij een romantische geliefde, heeft gevonden. De film drijft geheel op het voortref felijke spel van de drie hoofdperso nen: Slmone Slgnoret, Jean Roche fort en Delphlne Seyrlg (de buur vrouw die met de broer gaat strijken.) Het Ls altijd weer een genot om Slmo ne Slgnoret te zien: ze draagt haar vet en haar rimpels met dezelfde superi eure onverschilligheid als vroeger haar schoonheid. Amsterdam-City 2 en The Movies; Den Haag-Odeon 5, Andrzej Wajda, de Poolse filmer die in veel van zijn films kritiek op het systeem niet schuwde, was In Am sterdam voor de première van „Zon der Verdoving", de Jubileum-film van de uit het verzet voortgekomen stu dentenbioscoop Krlterion, die bin nenkort zijn 35-Jarig bestaan viert. Hij toonde zich optimistisch over de toestand in Polen, hij hoopt en ver wacht meer vrijheid, ook voor de fil mers. De „Vereniging van Filmma kers" waar hij voorzitter van ls (geen vakbond, maar een soort Penclub voor cineasten) heeft nauw contact onderhouden met de stakers in Gdansk en met de vakbond „Solida riteit." Er ls een documentaire ge maakt over de gebeurtenissen tijdens de stakingen; volgens Wajda zal hij zeker óf voor de televisie, óf in de bioscopen worden vertoond. BIJ de Jonge Poolse filmers (er is sprake van een soort nieuwe golf) onderscheidt hij twee richtingen: de sociale en de esthetische. Hij laat er geen twijfel over bestaan dat zijn voorkeur uit geeft naar de eerste. Hij ls (natuur lijk, want zijn creatieve vruchtbaar heid ls enorm) bezig met een nieuwe film: een soort vervolg op zijn mees terwerk „De Man van Marmer." Waarschijnlijk gaat hij „De Man van IJzer" heten. Zonder verdoving „Zonder Verdoving" ls een film over een man die meent het geheel ge maakt te hebben, doch door een sa menloop van tegenslagen alle grond onder de voeten verliest. Hij is een beroemd journalist die reizen mag maken naar het buitenland, belang rijke boeken op zijn naam heeft staan. Zijn positie lijkt onaantast- Zapasiewicz in „Zonder Verdoving" baar. Onaantastbaar zit hij In het begin voor de televisie-èamera's. hij beantwoord geroutineerd alle vragen, praat ook over zijn persoonlijke le ven. Hij weet niet dat zijn vrouw met haar minnaar in bed naar hem zit te kijken: ze is van plan met haar jong ste kind bij hem weg te lopen. Die slag, „zonder verdoving", zoals hij zonder verdoving een kies laat trekken, treft hem hard. Maar hij krijgt nog meer te verwerken: er is' een hetze tegen hem aan de gang waar hij nauwelijks de vinger op kan leggen, op Kafkaiaanse wijze worden hem alle voorrechten ontnomen (hij krijgt opeens geen buitenlandse bla den meer, daarna weer wel. zijn colle ges op de universiteit zijn geschrapt, een collega wordt op zijn plaats op reportage naar het buitenland ge stuurd. Er worden verklaringen gege ven (niets aan de hand, toeval, vergis singen) maar het klopt allemaal niet. Hij vecht ertegen, hij wil niet toe stemmen in een schelding, hij pro beert gelijk te krijgen bij de krant, maar het is alsof hij tegen windmo lens vecht. En langzaam maar zeker wordt alle kracht uit hem weggezo gen. Ten slotte ontploft een gaska chel met fataal gevolg, een ongeluk? Zelfmoord? „Zonder Verdoving" (Ag- nleszka Holland, zelf een bekende re gisseuse, schreef samen met Wajda het scenario) behoort zeker niet tot Wajda's beste films. Daarvoor is de stijl te ongelijk, zijn de gedragingen van de hoofdpersonen soms te onge loofwaardig (de vrouw, die toch nog wel van haar man houdt, behandelt hem als een hond; de rechtbankscène is, tenminste In Westerse ogen, pure karikatuur). Ook is het Wajda en Holland niet gelukt, de maatschappelijke en per soonlijke aspecten van de film met elkaar te verbinden, in elkaar te laten overgaan. En dat betekent dat de film in zeker opzicht is mislukt. Maar het ls wel een waardige mislukking: er zijn prachtige momenten (de rela tie van de man met zijn oudste doch ter) waarin Wajda zijn meesterschap toont. En ten slotte steekt hij nog altijd met kop en schouders uit boven de gemiddelde bioscoopfilm. Amsterdam-Kriterion; 6 t.e.m. 10 no* vember Filmhuis Arnhem. een on ADVERTENTIE jeen onzer verslaggevers NINGEN Het Schotse bedrijf octane heeft plannen voor aan- ran LPG ln de Eemshaven opge- Dit betekent tevens uitstel bouw van een fabriek waar «voeging voor benzine kan wor- smaakt. Oorzaak ls het uitstel lllcht afstel voor de aanvoer van (vloeibaar aardgas) uit Algerije. 2656^mshaven wordt daardoor voor in Het geschikt gemaakt voor onfc- t van LNO-tankers, terwijl ook egangsweg niet wordt ultge- Uitvoering van deze werken uitsluitend enkele grotere LPO- H ls niet rendabel. Weliswaar to-octane vooral gebruik maken ilelne schepen, maar men wil °te tankers (73.000 kubieke me- unnen ontvangen. ur C. van Elderen van het ha- nap Delfzijl noemde gisteren 'eede mogelijke oorzaak voor ltstel, dat het op de LPG-markt ^jelt". Het ls op het ogenblik Ijk LPO aangevoerd te krijgen Prijsgarantie Het land van her- IiiF'voorn*melijk Saoedl-Arablé, 'w steeda een dagprijs bepalen, «nept onzekerheid en maakt het "en van rentablllteltsbereke- moeilijk Marsha Mason en Kathleen Beller in „Promises in the Dark" Jim!ü5N (ANP) BIJ het plaats- 's een middeleeuwse n cri? ontdekt. Archeologen -.„w van houten huizen, e wegen de achtste Wriin ceuw ^vonden in een waard Van de gemeente Producer Jerome Hellman („Mid night Cowboy". „The Day of the Lo cust", „Coming Home") heeft het zich bij zijn regie-debuut „Promises in the Dark" niet gemakkelijk gemaakt. Het thema van de film, de dood van een zeventienjarig meisje aan kanker en het dilemma waarvoor die dood haar omgeving, vooral haar arts, plaatst is zeker geëigend om sommi ge mensen af te schrikken. Het meisje is bang dat ze te lang zal blijven Haar moeder wil aan wonderen gelo ven en reist stad en land af om een medicus te vinden die dit wonder bewerkstelligt, als het kind in coma raakt wordt ze naar het ziekenhuis gebracht waar de hele machinerie in werking wordt gesteld om haar een waardig einde te onthouden Ten slotte verricht de arts de dodende en reddende handgreep toch, ze zet het raderwerk stil. Een regisseur die op sensatie uit was vegeteren, in leven gehouden door zou de film laten beginnen waar Heli- machines, als een ding dat niettemin voelt en weet omdat een gedeelte van haar hersenen nog functioneert. Ze laat haar dokter beloven haar dit einde te besparen maar er staan wetten in de weg en andere bezwaren. man hem beëindigt (roerende tafere len ln de rechtzaal, argumenten over en weer, de hele spannende rataplan). Maar Hellman wil dat niet en dat strekt hem tot eer. ..Promises in the Dark" vertoont nog al wat beginners- fouten: er zijn stijlbreuken, er wordt te veel in de film gepropt (zo wordt binnen het al zwaar genoeg wegende probleem van een tiener die met de dood wordt geconfronteerd ook nog het probleem van een prille liefde aangesneden en oppervlakkig afge handeld). Maar het zij Hellman vergeven omdat hij met zoveel eerlijkheid en ernst te werk gaat, bij voorbeeld waar hij de invloed laat zien van een lang sterf proces op de directe omgeving (een verhevigde levenswil, die tot euforie kan stijgen; angst en afschuw die de moeder op een gegeven ogenblik be letten haar kind te helpen). „Promi ses in the Dark" is weliswaar bij lange na niet zo meedogenloos en gruwelijk geobsedeerd door Gloria (Gena Row lands, zijn vrouw) dat hij haar een opstanding gunt. Geen wonder: de film staat of valt met haar Zij is een grote actrice, een ster. een overweldi gende persoonlijkheid die met één oogopslag werelden van gevoelens kan oproepen. Gena Rowlands is wat zij voorstelt, hier is zij Gloria met haar gHmmend dure kleren, in elk energiek-elegant gebaar. Geen ande re hoofdfiguur zou denkbaar zijn ge weest. Amsterdam-Alfa 1; Rotterdam-Ca lypso 2; Den Ilaag-Babylon 1. The Shining. Zeer speciale griezelfilm van meester Stanley Kubrick. De gehele week in Tuschinski 1. Amsterdam; Passage. Den Haag; Thalia, Rotterdam en verder ln 29 theaters, overal in het land. Being there. Film van Hal Ashby naar een novelle van Jerzy Koslnskl met een prach tige hoofdrol van de onlangs overleden acteur Peter Sellers. De gehele week in Calypso 1, Amsterdam; Calypso en Studio 2000 Den Haag; Calypso 1, Rotterdam en verdet ln 7 theaters, overal ln het land. Die drltte Generation. Felle satire van Rainer Werner Fasabinder op de terroris ten van de derde generatie en op de maat schappij die hen voortbracht De gehele week in Cinesol, Breda. Regno dl Napoll. Lyrische en melodrama tische film van Werner Schroeter over een armoewijk in Napels, gevuld met muziek. De gehele week in Springhaver. Utrecht. De mens alt Marmer. Magistrale film van de Pool Andrzej Wajda over de speurtocht naar een arbeider die in marmer werd vereeuwigd en in de vergetelheid verzonk. 11 november 't Hoogt, Utrecht. Stalker. Oeheimztnnig meesterwerk van Andrei Tarkowski, een regisseur die in zijn eigen land. de Sowjet Unie. niet wordt geëerd. 9 november Filmhuis Heemskerk. Te gek om los te lopen. Ontroerende en schrijnende documentaire over nieuwe we gen om krankzinnigen te integreren ln de maatschappij, gemaakt door een Italiaans collectief. 10 november De Haf Akker, Noordwijkerhout. Les petltes Fugues. Zeer charmante Zwit serse film van Yves Yersln over een oude boerenknecht die op zijn brommertje de vrijheid verkent. 7 en 8 november V.C. Oud-Poelgeest. OegstgeesL Palermo oder Wolfsburg Reallstlsch-sur- realistische film van Werner Schroeter over de botsing van twee culturen, beli chaamd in een Siclliaanse Jongen en een Duits meisje. De gehele week ln Krlterion, Amsterdam; Liga '68, Groningen; Filmhuis Rotterdam. La Strada. Prachtige film van Federico Felllni, gemaakt in zijn begintijd met bril jante hoofdrollen van Giulletta Mslna, Anthony Quinn en Richard Basehart. De gehele week In Movies 2, Amsterdam; City 2, Groningen; Studio, Haarlem. Robert Redford in „Brubaker" als „Johnnie got hls gun", die de wreedheid van het in-leven-houden van een denkende en voelende klomp vlees op bijna ondraaglijke wijze in je geheugen stampte (niet velen durf den de film dan ook te gaan zien), maar hij is gelukkig mijlenver verwij derd van de suikerzoete doodsroman- tiek In „Love Story" (die drommen naar de bioscopen trok). Het is te hopen dat veel mensen de film gaan zien: hij kan een bijdrage vormen tot de discussie over euthanasie, die in volle gang is. W. W. B. Amsterdam-Tuschinskl 1; Den Haag- Metropole 5; Rotterdam-Alhambra 1. „Brubaker" van Stuart Rosenberg behoort tot een zeer Holly woods film genre: sociale aanklacht, belichaamd in een heldin, verwerkt in een span nend verhaal met een behoorlijke portie geweld. Ben je mild gestemd dan zeg je: „Ach. het doel heiligt soms de middelen". Heb je de pest in dan grom je: „Vuile huichelarij". De waarheid ligt niet zelden in het midden. ,3rubaker" is gesitueerd op een ge vangenisboerderij in het zuiden van de Verenigde Staten omstreeks het midden van de jaren zestig (het ver haal heeft een vaag authentiek tin tje). Daar doet de nieuwe directeur zijn intrede. Een spectaculaire intre de, zij het vooralsnog onopgemerkt: Brubaker arriveert als gevangene on der gevangenen, hij wil niet door pluimstrijkerij om de tuin geleid wor den. Hij is een man die gerechtigheid in zijn vaandel draagt en wars is van elk compromis: als de wiedeweerga wenst hij de misstanden uit te roeien. Voorwaar een Sisyphus-arbeid. Niet alleen wordt in de gevangenis het verdeel-en-heers-systeem tot in het extreme doorgevoerd (de gevangenen die geen opzichter worden zijn ge doemd tot een beestenleven), het blijkt bovendien dat de gehele streek van werk en eten der gevangenen profiteert. Corruptie is troef, vooral bij de hooggeplaatsten. Als Brubaker ontdekt dat er op het terrein doodge martelde gevangenen zijn begraven rust hij niet voor het schandaal in de openbaarheid komten daardoor verliest hij zijn baan. Maar de gevan genen bereiden hem zo'n hartroerend afscheid, dat Robert Redford (alias Brubaker) besmuikt een traan moet wegpinken. Van louter mannelijke flinkheid wou die eigenlijk niet ko men maar ja hoor! „Brubaker" is een goedgemaakte film die redelijk geloofwaardig over komt tot het eind. Dan is het tijd voor een eng epiloogje waaruit moet blijken dat alles uiteindelijk toch goed komt: het boze wordt uitgeban nen. het rechtschapene overwint, zo hoort het in Amerika. Door die epi loog wordt het hele fundament onder de film weggetrokken. Jammer. W.-B. City 1, Amsterdam; Odeon 1, Den Haag; Lumière 1, Rotterdam en ver der in zeven theaters, overal in het land. ADVERTENTIE Neveda Meteor - tijdelijk f 2.50 per bol. Voor f 27.50 breit u al een fijne trui in de nieuwste modekleuren.J

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 11