Duidelijkheid ontbreekt bij
plan landelijk kabelnet
Pianovariaties I:
kijken naar muziek
Unieke documenten uit
Italiaans neo-realisme
Uitdekoekepan extra lekker: Loempia's van Albert van Zoonen die je écht proeft
Nog geen subsidie Ombudsma
Kamervragen over samenspel VVD en PTT
er
Première Hans van Manen
V
Popdagen
DONDERDAG 6 NOVEMBER 1980
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
Car
haf
door Riet Diemer
Het Nationale Ballet in Pianovariaties I
van Jean Paul Vroom.
in een choreografie van Hans van Manen. De kostuums zijn
Foto Jorgr Filurw
door Eefje van Schaik
AMSTERDAM Naar aanleiding van zijn veelal negatief ontvangen vorige choreografie
Einlage (Januari 1980). kondigde Hans van Manen aan voorlopig met choreograferen te
stoppen en te wachten totdat de muziek naar hem toe zou komen in plaats van andersom.
AMSTERDAM Hoewel maandag bij de opening van het
kabeltelevisiecongres de indruk werd gewekt dat nu het urn-
der waarheid zou gaan slaan en dat de tijd was aangebroken
voor ondubbelzinnige uitspraken over de toekomst van radio
en televisie via de kabel blijkt achteraf dat er aan duidelijk
heid nog wel iets te wensen is overgebleven.
Erg lang heeft hij niet hoeven wach
ten. Dinsdagavond bracht hij met
tien dansers (vijf vrouwen, vijf man
nen) van het Nationale Ballet zijn
Pianovariaties I in première, een 24
minuten durend ballet op drie duet
ten uit KlavlerQbung HI BWV 802,
804 en 805 van J. S. Bach uit 1741 en
het ruim twee eeuwen Jongere Trei
episodi dal balletto 'Marsia' van Lui-
di Dallapiccola. En juist in die combi
natie van deze twee sterk uiteenlo
pende driedelige muziekcomposities
zit 'm de keep van dit nieuwe ballet,
waarmee Van Manen overtuigend
aantoont dat hij destijds ten onrech
te van muzikaal onbegrip en wans
maak is beticht
Als enig uitgangspunt neemt hij de
tegenstelling van de afgemeten, dui
delijke en in zijn bewegingsvertaling
zeer dwingende piano-oefeningen van
Bach tegenover de explosievere, dy
namische en tot meer interpretatie
ruimte latende muziek van Dallapic
cola. In het eerste deel lijken de tien
dansers vanuit en door de muziek
alleen te worden gedirigeerd, terwijl
zij daar in het tweede deel meer door
heen kunnen breken. Pianovariaties I
is op te vatten als een sublieme mu
ziekles voor dansers en een perfecte
dansles voor musici.
Van Manen heeft zich altijd al een
aanhanger van Balanchlne getoond,
maar er is één groot verschil tussen
beiden. Waar Balanchlne zijn dansers
tot op het bot ontleent en wel eens tot
een cleane computerstijl kan gera
ken. laat Van Manen zijn dansers
ménselijk in hun verbeelding van mu
ziek. Zij worden dansers met plezier
en verdriet, onderlinge spanningen
en conflicten tegenover vertedering,
zonder dat Van Manen daarin anec-
dotisch wordt of in opgelegde pan
doer vervalt. Het systeem waarmee
hij de composities van Bach en Dalla
piccola in beweging vertaalt en tot in
de notenstructuur en fasering door
dringt is moeilijk te doorgronden, on
danks het feit dat ook dit ballet er
heel simpel en helder uitziet en te
vens zeer herkenbaar is door vaak
terugkerende bewegingen zoals
krulspassen, zijwaarts gestrekte ar
men, onverwachte wendingen in de
ruimte en vloeiende overgangen.
In sommige opzichten doet dit Piano
variaties I aan veel vroegere werken
denken, bijvoorbeeld aan Concert
voor Blazers (Strawinsky), Live
(Liszt), Grand Trio (Schubert) van de
laatste jaren, maar ook aan Adagio
Hammerklavier (Beethoven) en Sep
tet Extra (Saint Saens). De aankle
ding is ook deze keer van Jean Paul
Vroom. De witte afrastering van de
donkere coulissen en het van kleur
verwisselende achterdoek (zacht grijs
naar blauw) scheppen duidelijkheid,
terwijl de lichtblauwe-witte jurkjes
met opgeschilderde rlbbekastjes voor
de danseressen ditmaal wat tuttig
zijn uitgevallen
Gevecht
Van Manen is niet iemand die alleen
maar bij de hoge tonen op de tenen
en bij de lage op de hielen laat lopen.
Zijn bewegingsvondsten zijn veel ver
rassender, zoals nu het knippen met
de vingers, het cirkelen met het bo
venlijf. het flexen van de gespitzte
voeten, het trippelen op het pianoge-
plngel en het tegen elkaar 'opborsten'
als twee herten van solisten Rachel
Beaujean en Clint Farha direct op
vallen. Hun 'gevecht' eindigt in het
slotdeel voor het ensemble, dat in zijn
geheel zeer sterk danste, in zoverre
open. dat Farha van Beaujean weg
loopt en de groep hem met een open
blik nakijkt: zij lijken Van Manen als
het ware te vragen om Planovariaties
H.
Toegegeven, de staatssecretaris van
verkeer en waterstaat „mevrouw
Neelie SmitrKroes leek klare taal te
spreken over een plan dat de PTT
had bedacht om de mogelijkheden
voor de komst van buitenlandse tele
visieprogramma's te regelen. Het ini
tiatief blijkt bij de politici nogal wat
vragen te hebben opgeroepen en niet
alleen daar. Ook schijnt het voor
tweeèrlei uitleg vatbaar te zijn, ge
zien de verheugde reactie van de di
recteur van de commerciële maat
schappij Deltakabel, dr A. C. A.
Dake.
Mevrouw Smit-Kroes wilde op het
congres van kabeldeskundigen niet
met lege handen aankomen. En in de
politieke volgorde na de voorlopig
ingeslikte kabelnota van het ministe
rie van CRM was haar ministerie
van verkeer en waterstaat toch wel
eens aan de beurt in de politieke
discussie. Ze maakte bekend dat de
PTT een plan heeft uitgewerkt voor
een groot landelijk kabelnet voor bui
tenlandse televisieprogramma's,
waaronder programma's uit Enge
land en Frankrijk. Voorlopig zullen
veertien buitenlandse televisiezen
ders aan de grens worden opgevan
gen. Tel daarbij de twee bestaande
Nederlandse kanalen en je komt op
zestien programma's. Via straalver
bindingen zullen de buitenlandse bij
dragen naar 32 regionale knooppun
ten worden doorgegeven. Vanaf die
regionale punten kannen de pro
gramma's dan door middel van ka
bel- of straalverbindingen verder wor
den gestuurd naar de plaatsen waar
er belangstelling voor is. De bewinds
vrouwe voegde er aan toe dat eerst
tot uitvoering van dit plan kan wor
den overgegaan als hiervoor politiek
het groene licht wordt gegeven en
zekerheid bestaat dat dit plan geen
onoverkomenlijke problemen van au
teursrechtelijke aard zal opleveren
Bij de oppositie, met name Aad Kos-
to, omroepdeskundige van de PvdA.
heeft de voortvarende houding van
de WD-staatssecretaris nogal wat
kritische vragen opgeroepen. Daar
mee zou Kosto willen voorkomen dat
mevrouw 8mit-Kroes met de PTT.
geïsoleerd in omroepzaken opereert.
Uit haar uitspraken op het kabelcon
gres „U weet dat ik de PTT een goed
hart toedraag en veel waardering heb
voor wat het bedrijf is en doet" was
dat ook wel duidelijk.
Kosto vraagt onder andere: waarom
heeft de staatssecretaris maandag
niet over dit plan gerept bij de begro
ting van de PTT? Is het plan in de
ministerraad geweest en is er iets
over besloten? Is er overleg geweest
met minister Gardeniers van CRM?
Was mevrouw Gardeniers ervan op
de hoogte toen ze haar kabelnota aan
de ministerraad voorlegde? Kunnen
de bewindsvrouwen de verzekering
geven dat in geen enkel opzicht uit
voering zal worden gegeven aan het
PTT-plan dan nadat de Kamer over
het plan heeft beraadslaagd? Als er
OP politiek gebied nog geen besluit is
kunnen nemen hoe kan de PTT dan
zo'n plan uitwerken?
Hamvraag
De hamvraag is echter: kunnen de
drie), drie Belgische, drie Duits* e°
Engelse en drie Franse dan is et at
welijks ruimte over voor weikei >n'
re commerciële zender ook. b be
valt te denken aan Luxembuti
nooit definitief iets heeft aaiu
digd). of het Zwitserse bedrijn
dat niet langer op steun van de
serse banken kan rekenen
Aad Kosto
bewindsvrouwen verzekeren dat de
regering het vaste voornemen heeft
om te beletten dat vanuit het buiten
land speciaal voor Nederland bestem
de buitenlandse programma's, kun
nen worden ontvangen? Program
ma's die oneigenlijke concurrentie
betekenen voor Nederlandse zendge
machtigden, die een machtiging heb
ben krachtens de omroepwet? Van
daag zal Kosto deze vragen in het
vragenuur in de Tweede Kamer afvu
ren. om zo het politieke debat op
gang te brengen.
Staatsrechtelijk zouden de kaarten
eigenlijk duidelijk geschud moeten
zijn. De minister van CRM gaat over
het invullen van de (zestien) televisie
kanalen. als die er ooit komen. Stel
dat de bezetting als volgt zou zijn:
twee Nederlandse (ooit eventueel
Wordt de invulling van de televi
nalen niet democratisch en ta
in het vat gegoten dan is er
van betutteling. Bij deze hele
heeft de kijker toch al niet»
brengen. De vrijheidslievende
zal met argusogen toezien of eri
daad wordt betutteld.
A
ka
■zo
M
Jns
var
i r
lal
Dat het PTT-plan voor bepaald
leg vatbaar kan zijn: handjckla J;
sen VVD en PTT. is gebleken u kh
optimisme van de heer Dake. d m
de installatie van het kabelj?
Sluis begin van dit jaar. aan d»
verzocht via een straalzender dilel
van Nederland met het Belgisch s
belnet (waarop ook de comma d(
Luxemburgse zender komt) d™
verbinden. De Tweede Kamer
daar voorlopig een stokje voor
nen steken. Dake heeft deze
echter te kennen gegeven veel
van het PTT-initlatlef voor zijn
je te verwachten. Hij meent zei!
het Initiatief door zijn ideeën is
muleerd. Maar dat de op kabt t
gressen altijd nadrukkelijk aan
gc Dake vlak na de rede v»
staatssecretaris al was gevlogen
te denken of zijn enthousiasm
grond is.
Welles-nietes spel over contracten met NOS en IKON
Van onze parlementsredactie
DEN HAAG Een meerderheid in de Tweede Kamer, bestaande uit CDA, PvdA en D'66 v
dat staatssecretaris Wallis de Vries van CRM door moet gaan met subsidiëring voorl
bedrag van 300.000 gulden van de Stichting Ombudsman. Dat bleek gisteren tijdens!
commissievergadering over dit onderwerp. Een definitief standpunt hebben de fracties
kunnen innemen, omdat er een welles-nietes situatie ontstond met de staatssecreti
Daarop werd de vergadering geschorst.
Het ging hierbij om een contract dat
de Stichting Ombudsman zou heb
ben met NOS en IKON CDA en
PvdA vertelden tijdens het debat dat
die contracten een feit waren, terwijl
de staatssecretaris het bestaan ervan
Cinemathema-festival in diverse filmhuizen
door D. Ouwendijk
AMSTERDAM. Het CINEMATHEMA filmfestival van dit jaar is gewijd aan het Italiaanse
neo-realisme. Het is voor de derde keer dat dit thematische festival wordt georganiseerd.
Begonnen is iri 1978 met De Poolse film na 1945, in 1979 gevolgd door De Arabische film. Met
het thema voor 1980 is teruggegrepen op klassieke filmgeschiedenis. Hierbij is niet voor niets
teruggegaan tot het realisme, zoals dat in Italië een nieuw aanschijn had gekregen. De band
met het verleden bestaat namelijk in summier vergelijkbare omstandigheden nu.
Het belang van het neo-realisme en
van de figuren die het „gemaakt* heb
ben (dat is nog iets anders dan „be
dacht") is niet te loochenen. Maar als
je met befaamde prestaties wordt
overladen, ten bewijze van de supe
rioriteit en de aperte noodzaak van
dat filmverschijnsel, onderga je on
vermijdelijk een gevoelsafdemping.
Zie Je bijvoorbeeld bepaalde beelden
terug uit de Santis' „Riso am are"
'Bitttere rijst), dan verschilt de uit
monstering van omstandigheden en
mensen ternauwernood van het gla-
mourrealisjne in populistische Ame
rikaanse films.
Ter inleiding van de thema-manifes
tatie is er een „Antologie over het
Neorealisme" vertoond. Een film-
bloemlezing is een riskante onderne
ming. Uit de aard van de zaak wordt.
Speciaal vandaag
Vandaag zal de rechter in
kort geding bepalen of de Om
budsman vanavond nog meer
heimelijk opnamen over de
Scientology Kerk zal uitzen
den. Voorlopig staat het nog
wel op het programma.
Ned. 2/21.45
De najaarsactie van Novib/
Gast aan tafel, staat in het
teken van het nieuwe Nicara
gua. De VARA haakt aan met
de documentaire Matagalpa,
Nicaragua, een jaar na de
strijd.
Ned. 2/22.15
In Achter het Nieuws alleen
aandacht voor de nasleep van
de Amerikaanse presidents
verkiezingen.
Ned. 2/23.10
Hoofdpersoon in NCRV
Globaal is Jan de Hartog. In
Nederland om een serie van
twintig televisieprogramma's
over „Herinneringen aan Am
sterdam" af te maken. Voorna
melijk goed nieuws over de
schrijver.
Hilv. 1/13.20
zoals ook hier het geval is, een be
langrijk deel ingenomen door theore
tische beschouwingen, die dan geïllu
streerd worden met documentatie uit
speelfilms.
Nu is voor een dergelijke afweging
van theorie en beelden een uitermate
fijn werkend kritisch gevoel onmis
baar. Dat ontbreekt in de „antolo
gie". Daardoor krijgen de ikonografi-
sche bewijzen herhaaldelijk een af
knappende uitwerking. Zowel ten
aanzien van de theorie, als ten aan
zien van de films, waaruit het bewij
zende stuk is gehaald. Tot de pijnlijk
ste momenten in dat opzicht horen de
illustraties uit „Ladri di biciclette"
(Fietsendieven). De ensceneringen
van de mensengroepen verhullen
nauwelijks de aanwezigheid van diri
gerende figuren, dat eveneens opgaat
voor de relatie tussen de vader en het
zoontje. Wat wél bestand blijft is. de
ragfijne, smartelijke trouwhartigheid
van het jochie ten opzichte van de
vader.
Het voorbeeld toont opnieuw aan hoe
voorzichtig er met „antologieën"
moet worden omgegaan In onderde
len kunnen ze zoals ook nu het
geval is precies weerspreken wat
de theoreticus wilde aantonen.
Wat óók in de bloemlezing on
weerstaanbaar indrukwekkend is ge
bleven, is een film als „Umberto D"
van De Sica. Dit meesterwerk van De
Sica figureert in het programma
naast „Sciuscia" (De schoenpoetser
tjes) en, in sommige plaatsen, „Mira-
colo a Milano" (Het wonder in Mi
laan).
Faam
In zekere zin zou je kunnen zeggen,
dat door dit soort films als van De
Sica, de kunstzinnige faam van het
Italiaanse neorealisme echt geves
tigd is. Er is een volstrekte eenheid
tussen het menselijke document en
de inkleding ervan in filmvorm. Dat
geldt ook voor een echte „evergreen"
in de reeks (als we in het Italiaanse
neo-realisme al over een reeks in tijd.
vorm en opzet mogen spreken), de
film „Quattro passi fra le nuvole"
(Vier stappen in de wolken) van Ales-
sandro Blasetti.
De film is in '42 gemaakt, midden in
oorlogstijd. Dwars tegen alle politie
ke en sociale onrust en gewelddadig
heid van de oorlogsdagen in wordt
een beeld opgehangen van eenvoudi
ge menselijke verwachting. Een beeld
van rust in de beslotenheid van sim
pel landleven.
De film is onverwoestbaar in haar
eerlijkheid, haar bescheiden roman
tiek, haar humor. Wat aan de orde
komt is niet het realisme van de on
derdrukten, maar van de bedreigden.
En vooral ook het realisme van de
gematigdheid. Dit geeft aan de film
iets unieks.
Een film die in verband met het on
derwerp steeds genoemd zal worden
is „La terra trema" (De aarde beeft)
van Luchino Visconti. De reden is,
niet de grote kwaliteit van deze film,
maar haar volledige beantwoording
aan de eis van „menselijke documen
tatie", specifiek voor zover het de
onderliggenden in de samenleving
betreft.
Deze aandacht voor de onderliggende
mens is latet, in andere landen van
Italië, sterk uitgebreid. Maar in de
periode dat Visconti's film in ont
staan (kort na de tweede wereldoor
log) was de nieuwe waarachtige belij
ning van de vertrapte mens (de ver
trapping voerde in nazisme en oor
logsgeweld tot regelrechte vermorze
ling) nog lang geen gemeengoed. De
film handelt over de vergeefse strijd
van een jonge visser uit een Siciliaans
dorpje tegen .de oppermachtige vis
handelaars. die zich ten slotte op ge
nade en ongenade moet overleveren
aan de handelaars.
Niet consequent
De faam van „La terra trema" is
groter dan haar reële filmbetekenis.
Visconti is ook niet consequent in de
lijn voortgegaan (dat geldt trouwens
ook voor andere neo-realisten) Be
kijk je ook „La terra trema" met
koele kritiek, dan is duidelijk dat het
neo-realistische in de menselijke do
cumentatie. dat oprecht aanwezig is,
de harde ondergrond mist van een
echte ideologie. Die had haar perma
nente stevigheid kunnen geven. In
later werk van Visconti is de mense
lijke documentatie veresthetiseerd.
Vittorio dr Sica, een beeld uit 1962.
In het pakket films figureert ook „II
Cristo prolbito" (De verboden Chris
tus) van Curzio Malaparte. Waarom
die film in het Cinemathema is opge
nomen is een raadsel. Zij levert geen
enkele argumentatie op ten aanzien
van het neorealisme en is. als enige
film ooit door Malaparte gemaakt,
een individuele uitschieter Niel
meer. De film is te pathetisch om tot
het neorealistische filmbestand gere
kend te kunnen worden. Zij is meer
het individu Malaparte (een literair
individu dat zich een keer in film
wilde vertreden) dan een documenta-
listische mens ver kenning in eerlijk
meeleven met wat des mensen is.
Het filmprogramma opent in het
Shaffy theater en zal daar voortdu
ren tot zaterdag 29 november. Tege
lijkertijd zijn ook andere alternatie
ve theaters in het gehele land inge
schakeld. Men kan daar een schat
aan films „verorberen", te veel om
afzonderlijk op te noemen. Men doet
er daarom het beste aan om zich bij
het instituut, dat de manifestatie or
ganiseert. zelf op de hoogte te stel
len. Het adres is: Stichting Cinema
thema, Da Costastraat 77 hs. 1053 ZG
Amsterdam. Telefoon 020-851137/38.
Het geheel is georganiseerd in sa
menwerking met het Instituto Itali-
ano di cultura.
Son of Stiff-tour
Na Rough Trade Records en
Factory Records is Stiff het der
de onafhankelijke Engelse la
bel, dat met een groepenpresen-
tatie ons land bezoekt. Joe King
Carasco en Dirty Looks komen
uit de Verenigde Staten, The
Equators, Ten Pole Tudor en
Any Trouble uit Engeland. De
laatsten toerden in augustus al
in Nederland en wisten toen een
goede indruk achter te laten. -
Vanavond in de Oosterpoort in
Groningen, morgenavond in de
Stokvishal in Arnhem, zaterdag
in het Karregat-Eindhovcn en
zondag in Paradiso in Am
sterdam.
Nededandvaarders
Dit weekend staat in het teken
van nog meer nieuwe Engelse
bands. Athletico Spizz, die een
nogal excentriek soort new wa
ve speelt, komt virjdagavond
naar Paradiso. Het voorpro
gramma wordt door Nasmak
verzorgd, die onlangs op het
Amsterdamse label Plurex met
een verrassende elpee uit de bus
kwam. The Skids uit Schotland
weten op de plaat en het podium
een goede indruk achter te laten
met hun melodieuze kruising
tussen punk en new wave. Pyra-
midebar-Emmen (vanavond).
Paard van Troje-Den Haag (vrij
dag), Gigant-Apeldoorn (zater
dag) en Vera-Groningen (zon
dagnacht). Maandag spelen ze in
het voorprogramma bij Hazel
O'Connor, de Engelse zangeres
uit de film Breaking Glass die
al eerder (Rotterdam Newpop)
liet zien zonder celluloid ook tot
goede prestaties in staat te zijn.
Tot slot The Chords, een mod-
groep die op de lijn van The Jam
zit. Combi-Maastricht (van
avond), De Koog-Noord Schar-
woude (vrijdag), Gigant-Apel
doorn (zaterdag) en de Melkweg-
Amsterdam (zondag).
Soulmuziek
Gladys Knight Sc The Pips en
Kool The Gang zijn twee
zwarte formaties die al vele ja
ren actief zijn. Respectievelijk
op 10 en 11 november in De
Doelen In Rotterdam.
Rod Stewart
Na vier jaar komt Rod Stewart
weer naar Nederland. Woens
dagavond geeft hij in de Ahoy-
hal in Rotterdam een concert
dat ongetwijfeld uitverkocht
zal zijn. Zijn schuurpapieren
stemgeluid is uit duizenden te
herkennen en leent zich zowel
voor rhythm Sc blues, als rock
en ballads. Hoewel zijn stijl de
laatste jaren commerciëler is
geworden, bezit hij toch vol
doende persoonlijkheid om vol
gende week voor een bijzondere
avond te zorgen.
ontkende. De bewindsman steldt 'c
ook voor om de vergadering te I lil
sen. opdat bij een volgende gele n
heid de contracten al dan nie
tafel konden liggen Deze contra
zijn van belang, omdat ze een va
voorwaarden rijn waarondrr
staatssecretaris door wil gaan
subsidiëren.
In de zomer van '79 besloot de stf
secretaris al om met de substdl
van de Stichting Ombudsm
stoppen. In een debat dat t,
beslissing volgde dienden de tw
geringspartijen CDA en WD eerf
tie in. die aan de Ombudsman
overlevingskans bood. De voor n
de voor verlenging van de sub I
was drieledig. In de eerste p
moest de stichting los komen tes
van de VARA. In de tweede p|)
moesten meer omroepen wordet
trokken in de bezigheden van de
budsman dan alleen de VARA. 8
derde moest er een bredere sai
werking komen met andere hul| h
leningsorganisaties. Om deze
waarden in te vullen werd de
budsman subsidie toegezegd
januari 1981.
De resultaten, die de stichting
afgelopen Jaar heeft behaald, hee
bewindsman te licht bevonden
september deelde hij daarom de
budsman mee, dat hij alsnog
subsidiëring afzag. Begin oktl"
stelde hij de Kamer van dat be n
op de hoogte. Over dat besluit
het gisteren.
Bindingen
t,
Over het eerste punt. de onaf na
lijkheid, waren alle partijen, incl
de staatssecretaris, het eens. De*
budsman heeft sinds de indie#
van de motie de statuten zodf.
gewijzigd, dat de stichting nu g(F
los staat van de VARA. Aan het tr*
de punt heeft de Ombudsman f;
de mening van CDA, D'66 en Pfjj
eveneens voldoende invulling
ven. De NOS en de IKON hel
mondeling toegezegd bindingei
willen aangaan met de Ombudsi
Met de Regionale Omroep Zuid
eveneens verregaande afspraken
maakt. Bovendien hebben de N(
en de KRO laten weten, dat oo
welwillend staan tegenover sai
werking met de Ombudsman,
deze tweede voorwaarde onl
een uiterst kribbige discussie t
de woordvoerders van CDA. Pvd
D'66 en de staatssecretaris.
Volgens leden van de Stichting
budsman is er weliswaar geen
tract op papier gesteld, maar zij
besprekingen met NOS en IKO
een zo vergevorderd stadium, dat
opstellen van een overeenkomst
slechts een formaliteit is.
Uitspraak
Ook waar het ging om pogingen fl
hulpverleningsorganisaties bij
Ombudsmanwerk te betrekken
ken CDA en PvdA met de stall
cretaris van mening te veracht
Deze partijen vinden de resultatt
dat opzicht bevredigend, waar di
windsman ze als „te mager" RW
ceert
De commissie zal op 25 novemb*
betrokkenen in de Kamer horen
de resultaten, die al dan niet
geboekt. Verwacht wordt dat een
te meerderheid van de Kamer bij
standpunt blijft dat de Ombudi
subsidie van CRM dient te kri
ADVERTENTIE