'Mens is abstract in zijn doen en laten' i Paul Simon zorgt voor een gospelverrassing Leuke verkleedpartij Kees van Bohemen exposeert werk uit informele periode Operaatje bij Kamerkoor Nieuwe komedie protesteert bij ambassade En dan nog WOENSDAG 5 NOVEMBER 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door Cees Straus DEN HAAG In het werk van de schilder Kees van Bo hemen neemt de periode 1958- '62 een bijzondere plaats in. Hij schildert dan in de zoge noemde „informele periode", waarin iedere verwijzing naar bestaande, herkenbare vor men ontbreekt. In die vier jaar maakt hij werk dat in de eerste plaats opvalt door een grote mate van eenheid in kleur en vorm en dat boven dien rijk aan associaties is. Slechts twee hoofdkleuren staan in die tijd op zijn palet: eerst blauw en vervolgens bruin. Hij maakt er „beel den" mee die je op zijn best als nevel achtige. in de ruimte geprojecteerde landschappen kunt beschrijven. Een aantal van die doeken, weggehaald bij hun eigenaars en gedeeltelijk bij de maker zelf, vormt het onderwerp van een even bijzonder geworden ten toonstelling bij galerie Artes in Am sterdam. Aan die informele periode ging uiter aard wel het een en ander vooraf, maar als je nu terugkijkt, is het heel opmerkelijk dat Van Bohemen. zo jong toch in die tijd, al zo snel zijn draai wist te vinden en in staat was een opvatting op zo'n consistente ma nier in een stijl om te zetten. Van Bohemen was rond 1949 van de Ko ninklijke Academie in Den Haag af gekomen. Had er les gehad van De Hey. van Paul Citroen en Willem Schrofer. was in zijn academietijd al een bewonderaar van Munch die te genwoordig zo sterk in de belangstel ling staat, van James Ensor en de vroege Kandinsky. Kees van Bohemen:„Na de academie kreeg ik van de Franse staat een studiebeurs om daar een poosje te gaan werken. Parijs was in die jaren erg in trek, Appel, Corneille en Bram Bogart gingen er bijvoorbeeld naar toe. Ik heb daar met hen in een oud pakhuis gezeten, in de Rue Sentueil, zoals je misschien weet. We waren arm als kerkratten en toen het ge bouw waar we zaten werd afgebro ken, moest ik wel terug naar Hólland. Ik schilderde in die tijd vrij expres sionistisch, abstract met veel kleu ren. Mijn kleurgebruik was ook veel feller dan in de periode daarna. Geen Kees van Bohemen:geen houvast aan uiterlijke vormen figuratieve elementen in die tijd: ik zette me wel een beetje af tegen de figuratieve terreur die ik op de acade mie had ondergaan". Als Van Bohemen in Den Haag terug keert waar hij tot op heden, met een onderbreking in New York, nog steeds een atelier heeft, richt hij een groep van informelen op, samen met Jan Schoonhoven. Armando, Jan Hendrikse en Henk Peeters. Hij zweert in feite een meervoudig kleur gebruik af en maakt zijn schilderijen monochroom. Afgaande op de schilderijen uit je informele tijd, moet je in die periode wel erg in een sombere stemming hebben geleefd. Van Bohemen: „Ja, helemaal. Je voelde zo, je dacht zo, je was zo. Voor mij was het een reactie op de vorige periode. Ik werd intro verter. wilde af van alle mooidoene- righeid. De mensen vonden er dan door Louwrens Langevoort DOETINCHEM Enkele sei zoenen geleden gaf het Neder lands Saxofoon Kwartet in samenwerking met het Neder lands Kamerkoor Jean Fran- eaix' opéra-bouffe „Paris a nous deux" in concertante vorm. Het werkje werd ook op de plaat opgenomen en is nu zelfs scènisch terug. In samenwerking met de Stu dio van de Nederlandse Operastich ting gaat de parodie deze week door Nederland. Maandagavond vond de première plaats in de Bizetzaal van de Muziekschool in Doetinchem. Een ijzereterk werkje, waarin Fran- caix met uiterst beperkte middelen (koor, saxofoons en een handvol solis ten) een haarscherpe miniatuur geeft van het wat en hoe in de Parijse salons, hoewel diezelfde sfeer eigen lijk overal gevonden wordt. Want zie je dezelfde geschiedenis niet altijd terugkeren: de jongen zonder ook maar enig talent, die in de grote stad komt en zich dan maar op de Kunst werpt om successen te boeken. Het is altijd een probleem om op een concertpodium een opera op te voe ren. Het Nederlands Kamerkoor zat Speciaal vandaag Mensch durf te leven. Het toneelstuk dat eerder dit jaar door het Publiekstheater ge speeld werd, nu in een televi siebewerking. Leven en liefde van Jean-Louis Pisuisse, opge tekend door Gerben Hellinga. Ned. 1/19.35 Wim Neijman blijft praten. Deze keer een serie Dubbelle ven. Met jongeren tussen 19 en 21 jaar, deel uitmakend van minderheden in Nederland. Thuis nog cultuur van het ge boorteland, daarbuiten een heel andere cultuur. Om thuis verder over te praten, volgens Neijman, oplossingen geeft het programma niet. Ned. 2/18.59 Veronica Info is afgelast. De NOS, meent Veronica, is afspraken over een special over de Amerikaanse verkie zingen niet nagekomen. Dus heeft Veronica zich uit die sa menwerking teruggetrokken. De studioruimte was eerder al aan de NOS geschonken. Er is zo helemaal geen ruimte meer voor Info. Maar niet getreurd. Info wordt gewoon vervahgen door een andere special. Een show rond Olivia Newton- John. Als je zo jong bent, kun je overal een mouw aan passen. Ned. 2/22.20 ook geen bliksem aan, de respons was niet bepaald goed. Je stond met de rug tegen de muur. Gek eigenlijk, in Duitsland was er wel belangstelling voor, de kunstwereld was er beslist verder dan hier. Sandberg en Gans (directeur en conservator van het Ste delijk Museum in Amsterdam-red.) zagen het wel en reageerden er met tentoonstellingen op". Je schilderde in die tijd heel dik. „Ja, je ging er steeds op doorwerken. Met weinig verf kwam Je toch niet tot Foto's Lei *an Rosssn de kern. Wat er nu wordt bedoeld met de fundamentele schilderkunst en dat is in feite niets nieuws daarin zie je ook dat ze terug naar de basis van het schilderen willen. Dan kom Je terecht bij het absolute minimum, het nulpunt. Dat geldt ook voor de kleur, dat je die tot het minimum reduceert, je hebt geen houvast meer aan uiterlijke vormen. Dat minimum, dat is voor mij de hele informele schilderkunst. Sfeer, stemming en, in mindere mate de structuur, daar gaat het om. Mijn schilderijen in die tijd groeiden uit tot een soort kosmisch geheel. Daar verwijzen de titels ook naar." Hoe kijk je anno 1980 op die periode terug. Je werkt nu toch in een volko men andere stijl. Van Bohemen: „Toch is het allemaal heel geleidelijk aan gegaan, het ene kwam uit het andere voort. Je moet de hele toestand van toen als één pakket eruitnemen. Hoe je was, hoe Je dacht, en dat in één hele situatie. Ik stond en sta er nog geheel achter, maar ik zou die schilderijen nu niet meer kunnen maken. Daarvoor kom Je nu eenmaal in een evolutie terecht. Ik heb nu andere opvattingen: ik streef naar een figuratie. Ik vind dat een schilderij moet voldoen aan een goede expressie, dat het kracht moet hebben, uitstraling. Ik ben misschien wat lyrischer geworden, als jij dat vindt, maar ook optimistischer. Ik heb nu meer de ogen open. Vroeger had ik oogkleppen op. waren de za ken meer afgebakend. Er kwam geen kunstboek in huis. Nu wel. ik heb er geen last van. Ik sta er nu objectiever tegenover, ben minder bang voor beïnvloeding. Je stond in die Jaren '50 ook helemaal alleen met een groep mensen, veel jeïsoleerder dan nu. En het kunstkllmaat is nu toch ook hele maal veranderd. Er is een groter pu bliek voor kuhst gekomen, er is meer belangstelling." Rond 1964 schilder je nog vrij som ber, maar dan word je lichtelijk figu ratief. Je gaat ook minder dik schil deren. En neteen kies je voor een al omvattend mensbeeld. „Nou. dat mensmotief kwam succes sievelijk. Ik zag een gevecht van de bokser Floyd Patterson, ik wilde dat uitbeelden. Dat werd een universeel beeld, de bokser groeide uit tot een teken, was een figuratie en abstractie tegelijk. Dat was wat ik wilde." Daarna volgt een reeks sportfiguren, honkballers, coureurs in race-auto's, wielrenners en jockeys, later vrou welijke naakten. Je bent tot de dag van vandaag aan het mensbeeld blij ven vasthouden. ,yV>- Kees van Bohemen: De beweging de 1961. Kees van Bohemen: „Kijk, ik vind de mens abstract in zijn manier van doen en laten. Ik heb ook wel dieren geschilderd, maar het dier is veel minder abstract. En juisl dat abstrac te. het mysterie in de mens boeit me het meest om uit te beelden Ik maak geen portretten van mensen. Het psy chologiseren en karakterologiseren. Galerie Artes, Prinsengracht 768 Amsterdam, tot 25 november, re pend op dinsdag tot en met vrijd van 12-14 uur en van 15-18 uur. zaterdag van 12-17 uur, zondag t maandag gesloten. en stond er eigenlijk ook net zo bij als voor de pauze, toen ze niet speelden. Bovendien werd hun aanwezigheid gelardeerd met enkele leden van de Opera Studio, die bijkans onver staanbaar op hoogst overdreven wij ze blijk gaven inzicht te hebben in de mondaine salons, waarin de Kunst gevierd wordt Het was een leuke verkleedpartij. Het Nederlands Saxofoon Kwartet ver vulde de „orkesf'-partij èn de twee kwartetten voor de pauze op virtuoze wijze. Het Nederlands Kamerkoor on der Kerry Woodward bewees zijn ho ge niveau als ensemble èn in kooreo- listische partijen in Messiaens Clnq Réchamps. Wie om de kunstenaar èn om zichzelf wil lachen want vinden we onszelf niet net zo goed terug in deze paro die? kan daarvoor vanavond te recht in Groningen in de Oosterpoort, vrijdag in de Rotterdamse Doelen en zaterdagavond in het Amsterdamse Concertgebouw. door Stan Rijven Paul Simon AMSTERDAM Hoewel de naam van Paul Simon bijbel se associaties kan oproepen, betreft het een popzanger die in het verleden deel heeft uit gemaakt van het duo Simon Garfunkel. Maandagavond wist Paul Simon in Carré zijn aanvankelijk matte con- Foto Le* van RoMen eert een verrassende wending mee te geven toen hij zich vocaal liet begelei den door een gospelkwartet. De Jessy Dixon Singers doorbraken met hun warmte en inzet de tot dan toe heer sende gezapigheid. Ze creéerden een geestdriftige stem ming die tot het einde van het optre den aanwezig zou blijven. Je kunt een parallel trekken met. het bezoek van Ry Cooder van enkele weken geleden Daar was de zang vart het duo King Green dat het zwarte gospelelement inbracht. Bovendien was er toen sprake van een klasse-band. die sa men met Cooder voor een unieke avond zorgden. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Leden van het toneel gezelschap Nieuwe Komedie hebben gisteren geprobeerd de tekst van het „Proces in Praag" en de eenakter „Protest" van de hand van de dissi dente auteur Vaclav Havel aan te bieden bij de ambassade van Tsje- cho-Slovakije in Den Haag. De deur van de Tsjechische vertegenwoordi ging bleeft echter gesloten. Daarop deponeerden de auteurs de tekst in de brievenbus en citeerden vervol gens uit het werk van Havel, die van wege zijn activiteiten voor de rechten van de mens in zijn land is veroor deeld tot vier en een half jaar gevan genisstraf. Eerder hebben de Nieuwe Komedie-acteurs naar de ambassade een uitnodiging gestuurd voor het bijwonen van de première van het stuk. De enveloppe werd per omme gaande weer bezorgd bij het toneelge zelschap. De Vlaamse romanschrijver, criti cus en hoogleraar Bernard Kemp (pseudoniem van Bernard Frans van Vlierden) is op de leeftijd van 54 jaar in Leuven overleden. Kemp heeft een groot aantal monografieën, essays, studies en romans geschreven. Hij werd in 1971 onderscheiden met de Staatsprijs voor het essay en de kri tiek en ontving in 1958 de prijs van de (Belgische) provincie Brabant. Sinds 1969 was hij gewoon hoogleraar in de Nederlandse en Europese letteren aan de Universitaire faculteiten St. Aloysius in Brussel. Boutique De win terschilder is langs geweest en heeft de redactiekamer van Tros Aktua-tv eindelijk de Juiste aankleding gegeven: die van een nieuwsboutique. Zo'n ding dat vooral onhandig, maar wel zeer van deze tijd is ingericht. Het enig passende decor bij de manier waarop Aktua met de aktualitelt omgaat. Wel even een verschil met vroeger, toen Aktua nog de illusie in stand hield, dat Wibo's crew tot tijdens de uitzending het nieuws bij de staart had. Op de achtergrond scharrelden wat jongelui van een uizendbureau rond, die een druk ke redactie speelden. Ze belden langdurig met hun vriendin, lazen een boekje of zaten nadrukkelijk te wachten tot ze daarvoor klaar waren. Daarvoor zat Wibo. Hij heerste over de items. Een zevental. Meestal was hij voorzien van nog een persoonlijk decoretuk dat de grootheid van de chef moest bena drukken; een hulpje. Marcel? Mar cel begon meteen pijnlijk getrof fen te kijken en voerde zijn castag- nettennummer met zijn balpen uit. Na afloop onderhielden ze zich nog even met elkaar, terwijl op het scherm de indrukwekkende pro cessie van de medewerkers voor bijtrok. Tijdens die aftiteling mocht het hulpje van de week iets zeggen, mits hij daarbij wees op de zojuist door hem voorgedragen tekst. Wibo haalde het knopje uit z'n oor en zei wat terug, waar schijnlijk iets van: we maken nu geen scène, maar hier ga je meer van horen. Een mooi vast punt in het leven. Een handel in louter illusies, van de redactiekamer tot de items zelf. Dat is nu veranderd. De nieuws boutique moet de verhoudingen nog beter weergeven. De chef zelf is de hoofdverkoper die door zijn nering wandelt. Met voor z'n buik ook al een bord. Vanwege de Ame rikaanse verkiezingen was er zelfs door Ruud Verdonck een krantenhoekje ingericht. Daardoor kon iedereen zien dat Wibo het niet allemaal uit z'n duim zoog. Hij heeft wel vaker behoefte aan dit soort bewijzen. Al zal hij het zelf wel een uiting van meepraten met de groten der aarde vinden. Het hulpje zit op de moderne poef en speelt de bekende rol van de specialist. Tegenwoordig is die rol toebedeeld aan oudere heren. Dat wekt vertrouwen. Maandagavond was Kroon er in plaats van Schoup. Want Schoup zat vanwe ge de Amerikaanse verkiezingen op de Nederlandse enclave in Washington: de bank voor het Witte Huis. Wie daar nog nooit gezeten heeft, is geen televisie- journalist. Kroon of Schoup. Het blijven aan komende verkopers die het wel nooit tot chef zullen schoppen. Wibo brengt nu eenmaal wel iets anders mee dan alleen z'n leeftijd, om het nieuws te dragen. Hij is de autoriteit eindelijk op de juiste plaats want reken maar niet dat Schoup iets te zeggen had over de inrichting van Wibo's boutique. ot Slechts gescheiden door vijf minu ten journaal waren er zondag avond twee uitersten te zien. Het typische mannenprogramma Stu dio Sport en het vrouwenprogram ma (want dat komt er wel voor uit) Ot en hoe zit het nou met Sien? Er is over de plaats van dat NOS- vrouwenprogramma nogal wat te doen geweest. Voornamelijk om dat er problemen werden aange sneden op een tijdstip dat slecht uitkwam. Of moeder stond in de keuken te koken, of vader zat aan tafel en wenste dat soort praatjes niet bij de bloemkool te horen. Nu is de volgorde in orde. Eerst de mannen (nog wel), dan de vrouwen. Studio Sport is in principe geen mannenprogramma. Maar vanwe ge het onderwerp en de historie, is het dat wel geworden en gebleven. Vrouwensport komt nauwelijks aan bod. Er wordt wel uitgerekend hoe de verhoudingen in minuten belangstelling tussen de sporten onderling liggen, maar het zou best aardig zijn om zo'n vergelij king ook te maken tussen sport door mannen en sport door vrou wen. Dank zij het turnen zal het nog meevallen. Maar zelfs dan ha len de sportende vrouwen de tien procent nog niet. Hoe het zou moeten zijn, legt Ot enz., uit. Minder getuigend dan voorheen. De eerste uitzen ding over vrouwen en macht was duidelijk gericht op de praktijk, met algemener te hanteren voor beelden en situaties dan een stu diodiscussie over een wat wilder probleem in hetzelfde veld. Het is ook een volwassener pro gramma dan VARA's Kijk Haar dat op 19 oktober in première ging alsof feminisme of emancipatie iets volstrekt nieuws en onbe kends is. Ot enz., pakt de za ken. maar dat zal ook wel met de ervaringen in voorgaande jaren te maken hebben, grondig aan met weinig 'ons' en 'wij onder elkaar'. Waardoor het een vrouwenpro gramma is geworden waar ook de Studio Sport-fanclub zonder de bekende schrik naar kan kijken. Op zo'n moment is een program ma zeer geslaagd. Tempo De contouren van Himalaya, het maandelijkse VPRO-magazine. al hebben ze er daar een veel groot sere benaming voor, zijn de eerste twee uitzendingen getekend. De onderwerpen zijn bijna stuk voor stuk geschikt voor iedere actuali teitenuitzending bij de andere om roepen. Zoals afgelopen zondag duidelijk bleek bij het item over rechtse christenen in de Verenigde Staten. Brandpunt had de avond tevoren hetzelfde onderwerp. Het verschil was daardoor nog duidelijker zichtbaar. Himalaya kan een tem po langzamer werken. Het beeld zelf het werk laten opknappen. Er hoeft niet direct en steeds maar weer teruggegrepen worden naar het anker, het nieuws, de presi dentsverkiezingen. Daardoor gaat er een dimenseie verloren, die Hi malaya wel kan vatten: de enge dreiging van mensen die de bijbel voor alles en nog wat gebruiken. Nieuw is de aanpak van Himalaya niet. De VPRO had eerder al pro gramma's die op dezelfde manier met de wereld omgingen. Alleen pakte niemand die draad op. De tragiek van een goed programma. Daarmee houdt de vergelijking op Paul Simon is in het geheel wr opwindende theaterpersoonlijkhw Hij moet het hebben van zijn conqpo sitles, die het meest tot hun ree komen als hij ze uitvoert in combki tie met professionele musici. Sim gebruikt ze op zijn platen (Breek Brothers, Bob James. Quincey i nes), en ook in Carré had hij verzekerd van gerenommeerde he| leiders. De stem van Simon kent warmte van die van Gerry Rafferty Paul McCartney, maar op het podiu bleek ze dikwijls te mager en iel klinken. Sinds hij zich in 1970 lo» maakte van Art Garfunkel is zi; produktiviteit niet bijster hoog g weest, maar kende hij wel een ca stante kwaliteit. De onlangs versch nen soundtrack van de autoblogrtl sche film One Trick Pony, was aanleiding voor zijn overkomst u Amerika. Het half uur wachten werd beloon met een ruim twee uur durend opto den. Naast een blazeresectie van vk man werd Simon bijgestaan door e< zeer ontspannen musicerend kwint* alsof het een opname-sessie betrc Vooral drummer Steve Gadd, gitarii Eric Gale en pianist Richard Te blonken uit. Hetzelfde gold voor voortreffelijke geluids-kwaliteit. mon hanteerde zelf de slaggitai deed weinig moeite contact met zaal tot stand te brengen. Dat verliep vanzelf blijkens h steeds terugkerende herkenningsa plaus voor de selectie van voornam lijk bekend oud materiaal. Still crai 50 ways en Kodachrome, ze klonto allemaal even vertrouwd en netji maar misten een emotionele ladin Het vocale vuurwerk van de Jess Dixon Singers dat bij She loves ir like a rock werd ingezet schudde S mon en zijn band goed wakker. Hf publiek trouwens ook. Toen kon er niets meer misgaan. dens de toegift keerde de zanger 3 der dit kwartet terug waardoor The Boxer opeens uiterst klonk. Daarna zou hij alleen met I taar en vervolgens nog eens met( volledige band terugkeren met uitsmijter een geïnspireerde repri van Late in the evening. Dat was li inderdaad geworden. Van uitgeverij De Harmonie in Al sterdam zijn: De mooiste liedjes va Louis Davids (216 biz 16.50) en D Komiek, van F. de Jonge (80 blz^ 14,90). Bij uitgeverij Elsevier te Amsterdï verscheen: Almanak voor de vros» '81. 160 blz. 13.50. De lasso van de minnaar, gedicl van G. P. Fieret. (128 blz - 24.5M Snoecks *81 15,75) zijn van ulr verij Nijgh en Van Ditmar in Haag. Van uitgeverij Veritas in Alphen l; Rijn zijn twee kinderboekjes. G« twee zebra's zijn gelijk, en Do jonp die een olifant maakte. Verhalen 0 tekeningen van S. Andereson. t deeltje 26 blz 8,90. En Zo kook; met soja door M. van Rijn en Beijer. 82 blz 11,90.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4