De brave burgers van dominee Borgers Rapport Schriftgezag unaniem aanvaard Scientology-kerk contra de VARA iCNV_i 1941041; Trouw KERK IN DE WERELD 'Historische dag voor gereformeerde kerken' Meer r.-k.-huwelijken nietig WORD LID, 030 China heeft een zelfstandige kerk Nieuwe boeket WOENSDAG 5 NOVEMBER 1980 TROUW/KWARTET ,W< door A. J. Klei Met innige tevredenheid kijkt de gereformeerde dominee D. H. Borgers in het Overijsselse Den Ham zondags uit het venster.van zijn pastorie naar de kerkgangers. Wat zien ze er allemaal weer keurig uit. mompelt hij vergenoegd. En moet je eens zien, hoe velen er met een eigen auto komen! Ja, de kleine luyden van weleer hebben het ver gebracht en niet door stil te zitten, maar door hard te werken. Zij wisten wat aanpakken was. Opa droeg nog een werkmanskiel en opoe zag je nooit zonder schort. Maar hun opgeklommen nazaten lopen nu in een vlot colbert en een keurig mantelpak het gereformeerde bedehuis van Den Ham binnen. De gedachten van dominee Borgers vermenigvuldigen zich. Achter zijn mild en wel gevoede gemeenteleden ziet hij de tobberige stakkers, die door Abraham Kuyper uit het liberale moeras zijn getild. Een dankbaar gevoel doortrilt de Den Hamse herder en leraar. Hij is blij dat zijn mensen niet zijn als het in spijkergoed gestoken volkje van de basisgroepen, maar weten wat zij aan hun calvinistische emancipatie verplicht zijn: netjes met mes en vork eten, een stropdas om en niet achter een spandoek aanlopen Hij wendt zich af van het raam, het wordt z'n tijd. maar bij gelegenheid wil hij deze dingen ook eens naar voren brengen op de synode Dat heeft hij inmiddels gedaan blijkens ons verslag van de discussie ter gereformeerde synode over kritische gemeenten en basisgroepen. Hij wierp het verwijt van verburgerlijking der kerk ver van zich en nam het op voor de burgermensen, die we hun verworvenheden niet moeten afpakken Ik deel de voorkeur van dominee Borgers ten volle. Ik kan trouwens moeilijk anders, ik ben zelf een echt burgermannetje Oa maar na. Ik verlaat 's morgens op gepaste tijd mijn woning en begeef me met een pakje bruinbrood naar mijn werk. Als ik onderweg moet afslaan met de fiets, steek ik keurig m'n hand uit. want voor burgerlijke ongehoorzaamheid zijn ze bij mij aan 't verkeerde adres. Na gedane arbeid blijf ik niet omhangen in een café een heel enkel keertje misschien, maar dan komt dit doordat het sociaal verkeer zulks eisten bij de maaltijd hanteer ik netjes mes en vork Vervolgens help ik bij de vaat Wat zeg ik? Soms doe ik de afwas op m'n eentje, ik houd ervan dat de boel snel weer aan de kant is. En als er rellen in de stad zijn, zit ik veilig bij de buis. Zo kan ik nog wel een poosje doorgaan. Ik sta soms versteld van mijn eigen burgerlijke braafheid. Ik heb ook een graantje meegepikt van de welvaart en over 't algemeen ben ik dik tevreden. Het is natuurlijk jammer dat er delen in de wereld zijn waar de mensen het wat minder hebben, maar daarom ga ik nog geen leuzen staan roepen bij een ambassade of zo. Een girootje op z'n tijd, dat wel Meer kan een mens niet doen, zeg nou zelf. Kortom, dominee Borgers kan ook mij met. welgevallen beschouwen. Alleen kan ik niet voor een stropdas instaan Jammer dat er altijd onruststokers zijn en laat dominee Borgers zich niet vergissen, ze zijn ook in de kerk en niet alleen bij de basisgroepen. Neem nu afgelopen zondag. Wie sprak er bij ons in de kerk? Meindert Stelling. En wat zei hij? Dat we dankbaar moesten zijn omdat we geen kleine luyden meer waren, maar brave burgers? Hij zei dat-ie tegen kernbewapening is. Net alsof brave burgers naar de kerk gaan om dat te horen. Ds. D. H. Borgers Van een onzer verslaggevers LUNTEREN „Een historische dag voor de gereformeerde kerken en de oecumene". Dat zei praeses ds. A. C. Hofland gistermiddag nadat de gereformeerde synode met algemene stemmen het rapport over de aard van het Schriftgezag had aanvaard. Ds. Hofland sprak de verwachting uit dat dit rapport „bevrijdend en verrijkend" zal werken voor de kerken en de kerkleden. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De VARA heeft heimelijk vervaardigde geluid- en beeldopnamen uitgezonden om de ware aard van de Scientology-kerk „in feite een commerciële onderneming die van de nood van mensen profijtelijk deugd maakt" aan te tonen. Het rapport, waaraan het deputaat- schap Kerk en Theologie zes jaar heeft gewerkt, wil de gereformeerden anno 1980 leren wat de erkenning van het gezag van de bijbel in deze tijd nog betekent. De synode was gisteren vol lof over dit rapport. Aleen was er enige zorg over de moeilijke theologische en filo sofische taal, maar overigens sprak de synode unaniem uit dat het rap port „een duidelijke en confessioneel- verantwoorde uiteenzetting aanbiedt over de wijze, waarop de Schrift ver staan wil worden om te kunnen horen wat de God van het Woord ons te zeggen heeft". Bewerking ROME (CIO De rooms-katholieke kerkelijke rechtbanken hebben in 1978 over de hele wereld te zamen 45.000 verzoeken binnen gekregen om huwelijken nietig te verklaren, tien maal oveel als het jaar daarvoor. Vooral West-Europa en Noord-Ameri- ka zijn daarvoor verantwoordelijk. Deze cijfers zijn afkomstig uit het statistisch jaarboek over 1973 tot 1978, een uitgave van het Vaticaan. Curiekardinaal Felici had er tijdens de recente synode over geklaagd dat nietigverklaringen van huwelijken in sommige streken veel te gemakkelijk werden afgegeven. Het gaat zo ge makkelijk als met een lotje waarop de „niet" de meest begeerde prijs is, zo wordt gezegd. Een enkel klein bis dom in Afrika zou hier zelfs een aardi ge markt hebben ontdekt en nietig verklaringen voor enkele duizenden guldens per stuk hebben verstrekt, totdat bleek dat de betrokken recht bank zelfs nog nooit bij elkaar was geroepen. Uit de statistieken blijkt verder dat er minder wordt getrouwd voor de kerk, minder gedoopt, dat er minder priesters zijn. Wat dit aatste betreft rekent men erop dat het dieptepunt is bereikt en dat thans de aantallen weer stijgen, de aanmeldingen nemen toe en de ambtsverlatingen zijn sterk teruggelopen. In 1978 stonden voor ongeveer 750 miljoen rooms-katholleken 3650 bis schoppen en ruim vierhonderddui zend priesters ter beschikking. Het is de bedoeling dat het rapport nu zoveel mogelijk in de gemeenten besproken gaat worden. Deputaten deden de toezegging te zullen zorgen voor een zodanige bewerking dat het in de gemeenten kan functioneren. Prof dr. J. C. de Moor zei te hopen dat er een heel proces in de gemeenten zal ontstaan nu deze dingen eindelijk bespreekbaar kunnen worden. Het rapport gaat vrijmoedig om met de historiciteit van allerlei wat in de bijbel staat. Het leert bepaalde gen- KOG6 QF<UI(1 res te onderscheiden, bijvoorbeeld volksverhalen waarbij het niet gaat om de historische betekenis. Het wil „ontkrampen" zei dr. H. B. Weijland. Dr. H. B. Weijland stuk over „wat is waarheidDaarin wordt een „relationeel waarheidsbe grip" geïntroduceerd om boven de tegenstrijdigheid uit te komen tussen de het objectieve en het subjectieve waarheidsbegrip Dit relationeel waarheidsbegrip was de inbreng in het deputaatschap van de Leidse filosoof prof dr. C. A. van Peursen. Het wil zeggen dat de waar heid zich alleen openbaart via een innige relatie tussen subject en ob ject. Dat geldt zowel de oorspronke lijke bijbelschrijvers als de bijbelle zers van nu. Dit betoogde mr. R. Post, advocaat van de VARA, gisteren tijdens het kort geding dat de Scientology-kerk tegen de omroep heeft aangespan nen. De sekte was naar de rechter gestapt na de uitzending van VARA's Ombudsman op 23 oktober. Presen tator Frits Bom waarschuwde in het programma voor de methoden van Scientology in Amsterdam bij het lokken van belangstellenden voor cursussen ter verbetering van de per soonlijkheid. Medewerkers van Scientology zouden geïnteresseerden onder druk zetten om grote geldbe dragen voor de cursussen te betalen. Ter illustratie had een van de mede werkers van de Ombudsman zich voorgedaan als aankomend klant. Hij toonde zich geïnteresseerd in een cur sus van honderd uur en leek bereid daarvoor de gevraagde 19.000 gulden te betalen. Heimelijk had de VARA gesprekken tussen hem en medewer kers van Scientology opgenomen en op 23 oktober uitgezonden. ADVERTENTIE Niet serieus Dat kan alleen, voegde hij daaraan toe, als men de bijbel leest in een diepgelovige luisterhouding om zo zuiver te onderscheiden wat er be doeld wordt. Aanpak Kritiek was er in de synode wel op de wijsgerige aanpak van het rapport. Het zet namelijk in met een hoofd- Maar dr. Weijland waarschuwde dat het rapport nu niet een eigen leven mag gaan leiden als „het rapport van het relationele waarheidsbegrip". Hij vertaalde het voor de synode in meer vertrouwde termen toen hij zei dat de bijbel alleen gelezen wil worden in de persoonlijke relatie met Christus uit een levend geloof. Dat wil de rode draad van dit rapport zijn. Prof. dr. J. Plomp sprak van een rustig, goed rapport „niet uitdagend maar ook niets verbloemend" Scientology wil dat de president van de Amsterdamse rechtbank verbiedt dat de VARA nog verder gebruik maakt van het materiaal. De omroep heeft voor morgen een tweede uitzen ding over de sekte aangekondigd. De advocate van Scientology, mr. M. van Aller, voerde aan dat de VARA bij het uitzenden van heimelijk ver vaardigde opnamen de fatsoensnor men heeft overschreden. De omroep zou bovendien niet serieus zijn inge gaan op het aanbod van Scientology mee te werken aan de uitzending. Een lijst met twintig vragen, die Frits I BEL DE BOND WAAR JE STEM WORDT j GEHOORDj I SAMEN OF DC GOEDE WEG I <ï,ilM.li|U N.iIhmi.i.iI V.ik waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Oordta Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Letdae Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga HOOFDKANTOOR Postbus B59 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel 020-5629444 telex 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credietbank Rekemngnr 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel. 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORO/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand f 16.98 Per kwartaal 50.95 Per half jaar 101.90 Per jaar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag t/m vrijdag Op zondag van 18-20 uur telef 020- 5622797 Opgave mmi-advertenties tel 020-5626262 of schriftelijk aan Mini-Adv afdeling, postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen uitsluitend schriftelijk aan onze Amsterdam se adressen door Aldert Schipper In de Volksrepubliek China huist een van de omvangrijkste christelijke ge meenschappen. Een typisch voor beeld van een onafhankelijke kerk in de derde wereld. Volgens China-ken- ners wonen er op dit moment meer christenen in China dan dertig jaar geleden, toen de volksrepubliek tot stand kwam. Hun aantal kan worden geschat op tien miljoen. Het zou te verwachten zijn geweest dat de kerk onder druk van de ge beurtenissen zou zijn verdwenen. Het tegendeel is gebeurd. De oude deno minaties zijn vervaagd. De kerk is gebleven. Het is tegenwoordig in Chi na heel gewoon dat een protestantse gemeente samengesteld is uit leden met een lutherse, calvinistische, ang licaanse, doperse of een unitarische achtergrond. Bovendien kan men daartussen zevende-dagsadventis ten. mensen uit de Vergadering van Gelovigen en baptisten aantreffen Alleen de rooms-katholieken vormen een groep apart, met een eigen hiërar chie, die zich voor het overgrote deel trouwens niets van Rome aantrekt en nog braaf la tij n spreekt. De organisa tie heet „Katholieke Vaderlandslie vende Vereniging". Haar protestant se tegenhanger Is de „Drie-Zelf Pa triottische Beweging". Dat „drie zelf' slaat op zelfbeheer, zelfvoorziening en verbreiding op eigen kracht. Een Chinese variant van de soevereiniteit in eigen kring. De „drie-zelf bewe ging" is in 1951 ontstaan op gezag van een groep revolutie-gezinde protes tanten onder aanvoering van de ang licaanse bisschop K. H. Ting, die daarover in 1951 een afspraak maak te met de toemalige premier Tsjoe en Lai. De „drie-zelf beweging" is in op zet geen kerk in de gebruikelijke zin. Zij is bedoeld als een overkoepelend orgaan om namens de kerken contact te houden met de regering. De bewe ging functioneerde zo gedurende vijf tien jaar. Halverwege de jaren zestig, toen de culturele revolutie uitbrak, werd de beweging ontbonden en veel van haar leiders werden gedwongen tot schuldbekentenissen en kwamen zelfs in gevangenschap. De laatste paar jaar is de regeringspolitiek inza ke de godsdienst veranderd, waar door de beweging weer bovengronds kon werken. Nu werkt de ..drie-zelf dat tijdens de culturele revolutie het aantal kerkleden sterk was gegroeid. In die periode nam het aantal Infor mele christelijke groepen nog sterker toe. Veelal kwamen deze in gewone huizen bijeen. Hoeveel er nu van dit soort huisgemeenten in China zijn valt niet te zeggen, maar zelfs de voorzichtigste schattingen willen dat er nu aanzienlijk meer christelijke gebedsruimten zijn dan de 20.000 die er in 1949 waren. Deze gemeenten zijn verspreid over heel China, maar de meeste zijn op het platteland te vin den. Gemeenten tellen soms maar weinig leden, ongeveer twintig. Maar er zijn ook groepen van veel meer dan duizend gemeenteleden. Deze komen uiteraard niet in huiskamers bijeen, maar houden hun diensten in scholen of andere openbare gebouwen. Daar voor hebben zij tegenwoordig volledi ge toestemming van de plaatselijke autoriteiten. Bom voor de uitzending had opge stuurd, noemde zij een „hoogst onge bruikelijke toepassing van het recht op wederhoor". Mr. Aller zei dat Scientology het betreurde dat de VA RA hierdoor onjuiste informatie over de beweging heeft verspreid. De advocaat Post zei namens de VA RA dat de omroep bij de uitzending er van bewust was „de grenzen van het toelaatbare te naderen", maar dat zij deze niet had overschreden. Volgens hem was er geen andere weg om de praktijken van Scientology aan de kaak te stellen. ..Bij voorbaat was medewerking van de sekte hier bij uitgesloten". Hij wees op het be lang dat ook justitiële autoriteiten en parlementariërs hechten aan een on derzoek naar Scientology. De president van de Amsterdamse rechtbank, mr. W. J. Borgerhoff Mul der, doet morgen uitspraak. DIE MENSEN ZOEKT Wat er ook vandaag uit de Amerikaanse stembus gekomen zijn, het kan in ieder geval nietojUil tegen de mededeling uit het verhei van Zacheüs die vandaag voor on ligt: De „En toen Jezus op die plek (vann^or wilde vijgeboom) kwam keek Hij ^ai naar boven en zei tegen hem: Zacheüs, maak voort en kom natyjj, beneden, Ik moet vandaag bijJoifcje (Lukas 19 vers 1-10) \,a, Uit deze mededeling blijkt ni. dai^e Jezus echt in deze wereld heel concreet op zoek Is naar mensen. wo zoekt het verlorene, zegt vers 10. sts lijkt allemaal heel vanzelfspreke ï0] en we lezen er dan ook met het aaJ grootste gemak overheen, maar! ,n zo belangrijk, dat je kunt zeggen, de grote ellende van vandaag, va if Amerikaanse verkiezingen van i jaar is geweest, dat het nergens o^P ging. Velen hebben gisteren, of cer vannacht gestemd in de r0 dwangpositie van te moeten kiea je< tussen twee kwaden. En hopelijk je hebben ze dan het meest kwade gg keuze van Reagan) vermeden. Mi ((X ook dan blijft alles nog bij het ou jP Het is niet te verwachten dat de huidige president verandering In politiek zal aanbrengen bijvoorb ea wat betreft de openlijke of bedekt steun aan de Zuidamerikaanse gjP dictatoriale systemen. Misschien hij daar zelfs geen verandering in n0 brengen, want wie regeert daar eigenlijk? De president zal recht je doorlopen en geen oog (kunnen) |e hebben voor de kleinen die omwi |e van hun zaak eventueel in een be a,, klimmen, of iedere donderdag op m; plein klagen over het onrecht hut hun mannen en zonen aangedaai De Jezus keek naar boven. Datdoejkoi meestal niet als je je door een tin bewonderende menigte heen mourn werken. Hij keek gericht. Hij zodde een man die niemand zocht en lu K: vond hem. Daarin gaat Hij ons v( de Als enkeling, als kerk. maar mi natuurlijk netzo goed als overlu zi; Het Is iets algemeens wat Hij hle doet. Mensen moeten zoeken nai t mensen -Ai VOORBIJGANG! ter Quil |(X ral NED. HERV. KERK Beroepen: te Stolwijk L. Opheusden, te Strijen J. M. D. den Berg te Werkendam; te BrucWma Kerkwijk L. W. C. Ruijgrok kad<jer Nicuwersluis; te Haarlem-Noofyai Crouwel te Bunnik yPt Aangenomen: naar Meterea (toez) H. M. Klaassen. kantT Putten. ft Bedankt: voor Wanneperveen D v sen. kand. te Lunteren. L GEREF. KERKEN Bedankt: voor Ter Apel A. J vai|f Schaft, kand. te Drachten GEREF. KERKEN (VRIJG) Beroepen: te Brunssurn-Treetx Geersing te Hengelo (O). K Beroepbaar: J. W van der Jagt |jjy nestraat 9 in Bunschoten GEREF. GEMEENTEN Bedankt: voor Rotterdam-Zul Hoogerland te Krabbendijke Niet rijk Veel kerken in China zijn gesloten en zullen voorlopig wel gesloten blijven. De „Drie-zelf Beweging" schijnt het weinig te deren. Op deze foto de kerk aan de Wangfujing in Sjanghai. Het gebouw wordt gebruikt als school. De hoofdingang is dichtgemetseld. beweging' veel meer als een super- kerk, waarin de oude kerken als een soort vleugels bestaan. Vorige maand kwam de „drie-zelf be weging" voor haar derde landelijke congres bijeen, voor het eerst sinds bijna twintig jaar. Er deden 200 tot 300 afgevaardigden aan mee en er werd niemand van buiten China toe gelaten. Als gevolg daarvan sijpelt het nieuws maar langzaam binnen. De lutherse wereldfederatie heeft in dominee Arne Sovik een goed ge ïnformeerd China-deskundige Hij had juist voordat de „drie-zelf bewe ging" haar congres begon een reis loto PWP film Company door China achter de rug, waar hij geboren is en waar hij twintig jaar heeft gewoond. Hij vertelt dat het congres een nieuwe leiding voor de „drie-zelf beweging" heeft gekozen (bisschop Ting blijft de grote man), terwijl allerlei maatregelen zijn ge troffen voor de predikantsopleiding, voor het stichten van een kerkblad en voor verdere kerkordelijke zaken De beweging heeft de afgelopen jaren de handen vol gehad aan het drukken van nieuwe bijbels en gezangboeken en aan het gezond maken van de kerkelijke financiën. Bij dat laatste karwei is het de beweging opgevallen Het heropenen van kerken in China vordert maar heel langzaam. Het lijkt wel alsof de „drie-zelf beweging" daar niet zo in geïnteresseerd is. Maar er zijn ook gewone praktische moeilijk heden in het dichtbevolkte China Wanneer een oude kerk eenmaal in gebruik genomen is als fabriek, school of opslagplaats, is het niet zo makkelijk terug te keren naar de vroegere bestemming Bovendien zijn de christenen in de Volksrepu bliek niet extra rijk, zoals in sommige andere landen van de derde wereld. In sommige delen van het grote land staan de huisgemeenten met elkaar in onderling contact, maar elders le ven deze groepen erg op zichzelf. Alle groepen kunnen evenwel gebruik ma ken van de diensten van de „drie-zelf beweging". Door de gebeurtenissen in China Is de kerk sterk geïsoleerd geraakt van de „moederkerkendie vroeger zending bedreven in het oude China. Sovik vertelt hoe hij aan een kerkdienst meedeed in Noord-China. De gemeente bestond uit mensen uit maar liefst elf verschillende denomi naties. Slechts vier hadden de oude zendelingen nog gekend en voelden daar nog een band mee. De overige zeven behoorden tot inheemse en on afhankelijke protestantse groeperin gen. Van de onafhankelijke kerken zijn er sommige landelijk georgani seerd, maar je hebt ook volledig plaatselijke kerkjes. De gemeente waar Sovik was. telde honderd leden en had de beschikking over een pas geopende kerk. De preek werd gehou den door iemand uit de kring van de Zevende Dags adventisten en de lei der van de gemeente was een vrouw, die vroeger full time in een baptisten- kerk had gewerkt. Het herleven van de kerk in China roept enkele vragen op. Je kan je in de eerste plaats afvragen of er straks weer westerse zendelingen naar Chi na zullen gaan om de missionering van dat land, waar een kwart van de wereldbevolking woont, voort te zet ten. Sovik sprak met lutherse Chine zen en met talrijke anderen Allen waren eenstemmig in hun oordeel dat de tijd voor de zending in China voor bij is. Hoewei de mensen schijnen te appreciëren dat hun geloofsgenoten in het westen interesse voor hen heb ben. vinden ze contact met het wes ten niet zo urgent. Ze kunnen hun tijd beter gebruiken voor de bouw van de eigen kerk Vancouver '83 Het zal dus wel even duren eer de eerste Chinezen hun intrede doen bij de wereldraad in Genève. Maar het zou mij sterk verbazen wanneer er geen Chinezen zullen zijn bij de ko mende assemblee van de wereldraad, die in 1983 in het Canadeze Vancou ver wordt gehouden. Naast de ge noemde zijn daar nog twee redenen voor. Vancouver ligt aan dezelfde oceaan als China. En de tweede reden is dat in Vancouver erg veel aandacht zal bestaan voor de speciale rol die de kerk heeft in verband met de armen. Het Chinese christendom zou wel eens een sleutel kunnen bezitten voor het oplossen van de vraag welke plaats de arme ln de christelijke kerk zal innemen. Bij een van de eerste ontmoetingen die een christen uit het westen weer had met bisschop Ting zei deze „Ons Chinese christenen is het duidelijk geworden dat de mens niet alleen zondaar is, maar ook degene tegen wie wordt gezondigd. Wij volgen op wat het Nieuwe Testament ons zegt en tegelijke horen wij de mededelin gen v,an Chinese revolutionairen over het lijden van ons volk onder imperi alisme. kapitalisme en feodalisme, dat nog voortgaat. Hier staan Chris tus en de Chinezen oog in oog met elkaar Uitgeverij In den Toren te zond: Wat valt daar te lachei vrouwenbeeld in de manner door K. Huffzky (120 blz 17,1 Als ik in de spiegel kijk, zie ikf moeder, gesprekken met doi van B. Franck (129 blz 18,5fl Het leven van Jezus, Woorden!^ Jezus, Gebeden van Jezus en B ten van Jezus. Gebonden *b*n met teksten uit de evangeliën tt elke pagina een kleurenfoto DeL spronkelijke uitgave is Engelstr, deze Nederlandse editie is gelr1' gemaakt van de nieuwe vertaünf^ het Nederlands bijbelgenootsl*r Uitg. Kok. Kampen, prijs perfi," 9,90 Maranathakalender 1981 dactie van ds. J Overduln, ds. I Vries, ds. L. H. Kwast en ds. J|| Amstel. De bekende scheurkal ln boekvorm (de omvang is dief het kalenderblok). Uitg. Kok, f pen, 10,70. „Koning Klant"Joep Bon worfei nieuwe leider van de televisieciif mentenrubriek „Koning Klant—, de VARA. Hij volgt Wim Bosg* op, die deze zomer naar de 1» vertrok. V< Door het vertrek van Bosboom dween de rubriek van het scN Koning Klant komt nu in januari™; een veertiendaagse frequentli f®1 waarschijnlijk in een andere ffl terug. Joep Bon zal bij de presentatie 'e' den bijgestaan door Letty Itr1'1 man (zij is al lang bij „Ki Klant,") en een nieuwe nog nad« >e' te trekken presentator Joep Bon. die al sinds 1968 b r® VARA werkt, is nu sociaal-* misch medewerker van de infoH

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2