Samen weer de bijbel gaan lezen
Gemengde gevoelens
jegens basisbeweging
Gezellig soort mystiek in Heiloo
ji
Theologie kan nooit
'waardevrij' zijn
Uit brieven van lezers
Trouw
'De vrede is mij mijn
meubels best waard'
VANDAAG
te
VOORBUGANGERS
DINSDAG 4 NOVEMBER 1980
TROUW/KWARTET
DU
0
door Hans Bouma
Na een lezing, die ik onlangs ergens
op een gemeente-avond hield, ging
het in de discussie vooral over de
menselijke verantwoordelijkheid.
We konden het niet zo erg eens
worden met elkaar. Men vond. dat
ik te veel ..vanuit de mens" rede
neerde. Alsof hij de knoop wilde
doorhakken, zei iemand op een ge
geven ogenblik tegen me: ,.U zult
het allemaal heus wel goed bedoe
len, maar wij houden vast aan het
gezag van de bijbel. Aan Gods
Woord valt voor ons niet te tornen".
Ziezo, dat was er maar uit. Het
klonk keihard, maar je kunt zulke
dingen maar beter eerlijk tegen el
kaar uitspreken.
Nu wil het geval, dat ik m'n lezing
doorspekt had met een aantal, al
thans voor mij zwaar wegende bij
belse noties. Zowel m'n onderwerp
ide milieucrisis) als de samenstel
ling van m'n gehoor (kerkelijk mee
levende christenen) gaven daar alle
aanleiding toe. Zonder dat ik ging
preken, had ik geprobeerd het ge
zag van de bijbel met betrekking
tot dit zo urgente thema zo sterk
mogelijk te beklemtonen. Maar het
was kennelijk niet overgekomen. Al
m'n goede bedoelingen ten spijt,
had men zelfs de indruk gekregen,
dat ik het gezag van de bijbel een
voudig aan m'n laars lapte Welis
waar werd het iets anders geformu
leerd („Wij houden vast"), maar
daar kwam het toch wel op neer
Ik vind zulke situaties altijd uiterst
pijnlijk. Telkens wanneer ik er weer
in verzeild raak. overvalt me een
vreemd soort moedeloosheid. In de
Vredesweek. toen ik op bijbelse
gronden tegen de atoombewape
ning pleitte, was het ook weer goea
raak. avond na avond. Je steekt als
christenen de koppen bij elkaar en
ineens blijkt de boodschap, waar
aan je samen je Inspiratie zou moe
ten ontlenen, een onoverbrugbare
kloof te scheppen. Terwijl je Je uit
levert aan één en dezelfde bijbel, sta
je lijnrecht tegenover elkaar. Waar
bij de ene partij dan zóver kan
doorslaan, dat zij in naam van haar
eigen trouw aan het bijbels gezag de
andere partij het verraad van dat
bijbels gezag verwijt. Met die ande
re partij bedoel ik dan niet alleen
mezelf (dan was de schade nog te
overaien), maar al diegenen, die
door hun specifieke manier van bij
bellezen zich het harde oordeel van
de zogenaamde ..bljbelgetrouwen"
op de hals halen. Het gaat (helaas)
niet om Hans Bouma contra een
zaal vol medechristenen, maar om
een scheidslijn dwars door het hele
christendom heen
Wanneer Je weer 's met Je neus op
die scheidslijn wordt gedrukt, is er
inderdaad reden tot moedeloos
heid. Terwijl zich de meest actuele
kwesties aandienen en Je samen
met het oog op die kwesties ..licht
der wereld" en ..zout der aarde" zou
moeten zijn. moet je constateren,
dat Je samen weer helemaal op
nieuw moet beginnen. Op een mo
ment. dat Je al lang bezig moest zijn
met het praktisch vertalen en toe
passen van de bijbelse boodschap,
moet je weer het fundamentele spit-
en graafwerk ter hand nemen
moet Je je weer behoedzaam buigen
over de grondtekst, moet je de
woorden van de Schrift weer één
voor één ontdekken, spellen en eva
lueren.
Toch zullen we, willen we tenminste
samen wat verder komen, die lange
weg weer terug naar de bron moe
ten gaan. Het zal een massa tijd en
moeite kosten, maar er zit niets
anders op. Op het veld van de
ethiek zullen we pas één front kun
nen vormen, wanneer we elkaar
eerst hebben gevonden op het veld
van de exegese. De enige remedie
voor het ethisch zo verdeelde en
daarom zo ongeloofwaardige chris
tendom is: samen weer de bijbel
gaan lezen. Maar dan wel onbevoor
oordeeld, en behalve scherp luiste
rend naar de taal van de bijbel zelf.
ook scherp luisterend naar elkóór.
Met dat „onbevooroordeeld" bedoel
ik. dat we de bijbelse teksten voor
zichzelf moeten laten spreken. Uit
eigen ervaring weet ik hoe moeilijk
het is déze vorm van respect tegen
over de bijbel op te brengen. Je
leest zo gauw wat Je zo graag wilt
lezen. Uitlegkunde wordt zomaar
inlegkunde. Eerlijk bijbellezen be
tekent niet zozeer wat bijbelge-
trouwen steeds weer beweren al
les letterlijk nemen (want daardoor
kun je in bepaalde gevallen bijbel
teksten volledig verkrachten) als-
wel: eerbiedig en vakkundig de
woorden wikken en wegen, reke
ning houden met het literaire genre
van een tekst, tasten naar achter
gronden. taxeren van de situatie,
waarin een tekst ooit heeft gefunc
tioneerd. attent zijn op de bedoelin
gen van de auteur en zo. heel
moeizaam en creatief ontdekken
wat Ood in al die teksten en verha
len hier en nu tot ons te zeg^fcn
heeft. Ik moet bekennen, dat het
gezag van de bijbelgedeelten, die ik
zó. niet bevooroordeeld en op de
klank af. maar van binnen uit heb
proberen te exegetiseren, alleen
maar is toegenomen.
Van een onzer verslaggevers
LÜNTEREN Op de gereformeerde synode in „De blije werelt" is gisteren gesproken over de
vérhouding tot de kritische gemeenten en basisgroepen. Door een speciaal deputaatschap was
hierover een rapport ingediend. Daar de betrokken commissie geen advies had uitgebracht
d?ed het moderamen zelf een voorstel tot besluitvorming.
Volgens het moderamen is het van
het grootste belang dat de kerken
zich verdergaand zullen bezinnen op
de vragen die de kerken en de alter
natieve gemeenten elkaar te stellen
hebben en zullen zoeken naar een
toekomstig beleid dat de kerken in
deee moeten voeren. Dat betekent
concreet een opdracht voor een
nieuw deputaatschap.
Van de zijde van de schrijvers van het
rapport werd bij monde van ds. L. L.
van der Vliet uit Hoogeveen en dr. J.
M. Vlijm uit Leiden de ernst van de
zaak onderstreept. Ook jongerenver-
Vrijwilligers van
TEAR Fund naar
Thailand en Haiti
Van onze kerkredactie
DÓORN Het evangelisch hulp
fonds TEAR Fund heeft vorige week
weer een aantal vrijwilligers uitge
zonden. Feikje Stellingwerf uit Assen
en.Hannie Geerds uit Groningen zijn
naar Thailand gegaan en Peter en Lia
van Lonkhuyzen uit Heteren naar
Haiti. TEAR Fund Nederland, de dia-
konale arm van de evangelische zen
dingsalliantie. heeft nu 42 vrijwilli
gers in elf landen van de derde wereld
aan het werk
In Thailand heeft TEAR Fund een
medisch team onder Cambodjaanse
vluchtelingen. Nu de eerste fase van
noodhulp achter de rug is. ligt de
nadruk meer op training van ver
pleegkundigen en gezondheidswer
kers. In het zeer arme noordwesten
van HAiti werkt al enige jaren een
Nederlandse TEAR Fund-verpleeg
ster in een polikliniek.
waarin opgenomen: De
dammer, met Dordts Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leldae Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel. 020-5629444
telex 13006
Postgiro 66-00 00
Bank Ned Credtetbenk
Rekenmgnr 23 00 12574
Gemeentegiro Amsterdam
X11000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010*115588 (abonnementen
en bezorging)
iel 010-115588 (redactie),
tel 115700 (uitsluitend voo'
i)
WestWaak 4
REGIO DEN HAAG'UEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tel 070-469445 (redactie)
tel 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Maag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
tel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen
Per maand 16.98
Per kwartaal 50.95
Per half jaar 101.90
Per ,aar f 201.60
Advertentietarieven op
aanvroeg
Telefonische abonnementenop
drachten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t/m vrijdag Op
zondag van 18-20 uur telef 020-
5622797
Opgave nwn-advertehties tel,
020-5626262 of schrifteli|k aan
Mmi-Adv afdeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzigingen uitsluitend
schriftelijk aan cr.ze Amsterdam
tegenwoordiger Anne van der Ploeg
en prof. Plomp deden dat. De kerken
lopen leeg. het ..levensbloed ver
dwijnt" naar kritische gemeenten. De
situatie is veel ernstiger dan de cijfers
zeggen, meende dr. Vlijm. De kerken
moeten zich hier zeer ernstig mee
bezighouden.
Bereidheid
Het is de bedoeling dat het gesprek
zoveel mogelijk samen met de her
vormde kerk en de rooms-katholieke
kerk gevoerd wordt. In deze kerken
ligt echter het al eerder op gang geko
men beraad met de basisbeweging
wat stil hoewel juist van de kant van
de basisbeweging een toenemende
bereidheid tot overleg en samenwer
king valt te constateren.
Van menig synodedeelnemer had het
rapport wel wat kritischer gemogen
naar de basisgemeenten toe. Men
vond het in het algemeen nogal erg
lief Niet alleen komen er vanuit de
basisgemeente signalen naar de ker
ken toe. maar dat mag wel wederzijds
zijn. Namens het deputaatschap zei
ds. Van der Vliet dat dat vanzelf
sprak. Het rapport beperkt zich ertoe
een basis voor gesprek op te leveren
en meer niet
sommige kritische gemeenten over
de kerken praten.
Veel sprekers putten zich uit In aardi
ge en zelfs dankbare woorden aan het
adres van de basisbeweging. Ds. O. H.'
Homans uit Baam roemde het litur
gisch werk. „al maakt het soms de
kerk tot een Oosterhuis". Maar hij en
anderen vonden het Jammer dat de
basisbeweging zich aan het institu
tionaliseren schijnt te zijn en als het
ware weer een kerk erbij wordt.
Ds. D. C. Firet uit Alkmaar liet weten
dat hij de mensen die hun heil zoeken
bij de basisgemeenten enorm miste.
Hij vroeg zich af of je je gereformeer
de verleden wel zo van je moest afzet
ten. Hij leek meer te zien In bij voor
beeld journalisten die over die dingen
in hun krant schrijven. Zo kwamen
behalve de kritische gemeenten ook
Van een onzer verslaggevers
KOOG AAN DE ZAAN
Vier hervormde predikanten
in de Zaanstreek hebben de
strijd aangebonden tegen de
idee van de „waardevrije" we
tenschapsbeoefening in de Verouderd
theologie.
wordt met één pennestreek onmoge
lijk gemaakt, dat voor een theoloog
belangrijke vakken als pastorale psy
chologie. dogmatiek en christelijke
ethiek op doctoraal niveau beoefend
kunnen worden." aldus de vier predi
kanten.
Ds. P. Schravendeel
de perstafel en Trouw nog even in het
synodale licht.
Besloten is. samen met hervormden
en rooms-katholieken zich te bezin
nen op deze zaak. Een amendement
om bij het gesprek ook terstond de
basisbeweging zelf te betrekken,
werd verworpen door de synode.
Onbillijk
Ds. D. H. Borgers uit Den Ham (Ov.)
vond het verwijt van de verburgerlij
king van de kerken onbillijk. Moest je
het mensen („de kleine luyden") kwa
lijk nemen dat zij niet klein gebleven
waren maar zich door hard werken
geëmancipeerd hadden?
Wordt niet te vlug gezegd dat de
basisbeweging hier de Nederlandse
vorm is van wat bij voorbeeld in
Latijns-Amerika bestaat? Gaat die
vergelijking wel op?, vroeg ouderling
L. Kranenborg uit Driebergen zich af.
Ds. P. Schravendeel uit Ferwerd was
een van degenen die moeite hadden
met het „elitair karakter van de ba
sisgroepen". Hij zag er een soort her
verkaveling van de gemeenten in.
Theologisch had hij daar bezwaar te
gen,. want: wiens verkiezing is door
slaggevend. die van de Heer of die
van ons?
Paulus
Een ander kritisch geluid viel te ho
ren van ds. E. Overeem uit Enter, die
wel eens zou willen horen wat Paulus
van dat praten over „klasse" zou vin
den. Hij wilde bovendien niet praten
met mensen die in hem een vertegen
woordiger van de kerk als duivels
instituut zien. Hij zag daarin een
overeenkomst in de wijze waarop ge
tuigen van Jehovah en kennelijk
Van onze correspondent
EINDHOVEN Ongeveer honderd sympathisanten van
de principiële belastingweigeraarster mevrouw L. Wessels
uit Eindhoven heben gisteren verhinderd dat haar huis
raad openbaar verkocht zou worden. Ze blokkeerden de
voordeur en maakten het de deurwaarder op die manier
onmogelijk om binnen te komen.
Mevrouw L Wessels voelt er Diets
voor een bijdrage te leveren aan
de bewapening en daarom weigert
zij een deel van haar inkomsten
belasting te betalen. Het geld. 185
gulden, heeft ze Inmiddels overge
maakt op de rekening van het
comité El Salvador Nederland.
„Ik handel vólgens mijn geweten",
zegt mevrouw Wessels. lid van de
doopsgezinde gemeente ln Eind
hoven. ,Jk wil best gewoon mijn
belasting betalen maar dan moet
ik zeker weten dat het geld aan
vredelievende doelen besteed
wordt. Ik weiger verantwoordelijk
te zijn voor de aankoop van wa
pens die de wereldvrede bedrei
gen. Daarom heb lk het op een
openbare verkoop laten aanko
men. De vrede ls mij mijn meubels
best waard."
Ongeveer honderd sympathisan
ten van diverse pluimage verhin
derden gisteren dat het zover
kwam. Leden van de doopsgezin
de gemeente samen met militante
actievoerders van de werkgroep
Onkrult. studenten van sociale
academie Den Elzent samen met
mensen van de vredesbeweging en
de vereniging van dienstweige
raars eensgezind vormden ze
een haag waar de deurwaarder on
mogelijk doorkon.
„Wat mij betreft had de openbare
verkoop mogen doorgaan", zegt
mevrouw Wessels. .Het moet toch
eens gebeuren en lk ga niet door
de knleén. Ik blijf een deel van
mijn belasting inhouden wat er
ook gebeurt Maar ik waardeer het
gebaar van zoveel jonge mensen."
Teleurgesteld ls mevrouw Wessels
alleen in het CDA. .Jk had het
CDA gevraagd om te werken aan
een regeling vpor mensen die uit
gewetensbezwaren geen geld wil
len geven aan defensie. Het zou
mogelijk moeten zijn dat die men
sen het geld geven aan vreedzame
doelen. Het CDA liet weten dat
het sympathiek staat tegenover
het Idee maar dat het er niets voor
voelt het initiatief te nemen."
Aanleiding is de uitspraak van het
college van bestuur van de universi
teit van Amsterdam, dat de regeling
van doctoraalprogramma's in de
theologische faculteit herzien moet
worden, aangezien deze in strijd is
met de wet op het wetenschappelijk
onderwijs en het academisch statuut.
Deze regeling beoogde een integratie
van de „staats-" en de „kerkelijke"
opleiding aan de theologische facul
teiten der openbare universiteiten.
„Wij zijn boos en verontwaardigd."
schrijven de predikanten A. Polhuls
(Koog aan de Zaan). K. C. L. Eldering
(Assendelft). H. M. Parigger (Wormer-
veer) en J. D. de Boer (Uitgeest) in een
brief die onder meer aan de facul
teitsraad gericht is. Na vele Jaren van
strijd was het inzicht verworven, dat
wetenschap nooit objectief is.
„Eindelijk waren we aan de Amster
damse theologische faculteit zover,
dat de ln de duplex orde van 1876
vastgelegde schelding tussen de zoge
heten staatsvakken en kerkelijke
vakken werd doorbroken, die immers
berust op een opvatting van (waarde
vrije) wetenschapsbeoefening, die
niet meer de onze is. Juist waren we
als vruchtbaar gaan erkennen, dat
ook zogenaamde kerkelijke weten
schap niet de pretentie heeft waarde
vrij te zijn. maar, zeker aan de Am-
sterda ose theologische faculteit, we-
tensch p wil bedrijven vanuit de keu
ze voor armen en onderliggenden Nu
Zij vallen vooral prof. dr J Smit
Siblnga aan. die Nieuwe Testament
doceert aan deze faculteit en die het
college van bestuur met het gelijk
van een verouderde wet aan zijn kant
tot deze stap gedwongen heeft. Als
hoogleraar Nieuwe Testament func
tioneert hij volgens hen buitenge
meen slecht. Juist door zijn vermeend
waardevrije wetenschapsbeoefening.
Hij heeft vrijwel geen doctoraalstu
denten. Studenten uit de ^andidaat-
sopleiding hebben klachten inge
diend over Smit Sibinga's methode
van onderwijs en onderzoek.
Kleine klassen
Dinsdag 28 oktober, is er zoals men
weet door het onderwijzend perso
neel gestaakt. Men besloot toen niet
verder te staken, maar acties op
school op te zetten, om er met de
leerlingen over te praten. Dit ls inder
daad gebeurd en wij. leerlingen van
de IVO Kindergemeenschap, hebben
samen allemaal actieplannen opge
steld. Wij willen net zoals de leraren
kleinere klassen, wat tot gevolg heeft
dat zij betere aandacht aan ons indi
vidueel kunnen besteden. Wat heel
erg belangrijk is. vinden wij. Wij kun
nen het niet begrijpen dat andere
leerlingen van andere scholen geen
actie gaan voeren omdat het eigenlijk
voor hun toekomst is. Daarom willen
wij alle leerlingen oproepen om hun
solidariteit te betuigen. Daarom voe
ren wij actie buiten de school, om de
anderen te overtuigen dat deze sta
king doodgewoon noodzakelijk is.
Mijn eigen ervaringen met een grote
klas zijn van enkele jaren geleden. Ik
zat toen ln de brugklas. Een klas met
29 leerlingen. De leraren, besteedden
niet genoeg aandacht aan je met als
gevolg dat ik bleef zitten. Nu zit ik op
een andere school met al behoorlijk
kleine klassen, wat al stukken beter
gaat. maar wat nog kleiner kan. Van
uit mijn eigen ervaringen en vanuit
ervaringen van anderen kan ik maar
één conclusie trekken: doorknokken
totdat we kleinere klassen krijgen
.met als gevolg meer werkgelegenheid
voor andere leerkrachten.
Amsterdam Aarnout Gunther
namens de IVO kinder-
gemeenschap.
Van een onzer verslaggevers
HEILOO Lourdes mag dan ver
maard zijn vanwege de duizenden
rooms-katholieken die jaarlijks ter
bedevaart gaan, ook Onze Lieve
Vrouw ter Nood in Heiloo blijkt in
toenemende mate aantrekkings
kracht op rooms-katholieke gelovi
gen uit te oefenen. Zo sterk zelfs, dat
het afgelopen weekeinde het feit
werd herdacht dat 75 Jaar geleden de
„Maria-devotie" in Heiloo herleefde.
En zo bekend dat paus Johannes
Paulus II eraan herinnerde bij de
sluiting van de bijzondere synode van
de Nederlandse bisschoppen in ja
nuari.
„Kerkelijke onrust en theologisch geharrewar
in onze dagen doen het pelgrimeren niet afne
men". schrijft drs. J. P. H. Bertrand in een
gedenkboekje dat hij zondagmorgen tijdens
een plechtige eucharistievering ln de grote
bedevaartkerk aan de hoogbejaarde kardinaal
Alfrlnk aanbood. Drs. Bertrand. die al ruim
twintig jaar rector is van het bedevaartsoord,
heeft de geschiedenis met grote betrokkenheid
beschreven
Runxputte
Nog voor de reformatie verrees in Oesdom. een
gehucht dat ln 1509 bij Heiloo was gevoegd,
een kapel die was toegewijd aan Onze Lieve
Achteraanzicht van de Genadekapel
zoals treinreizigers van Alkmaar naar
Haarlem of Amsterdam die kunnen zien.
Nog steeds is er een halte vlak bij de
kapel.
Vrouw ter Nood. Voor de ingang bevond zich
een put, die de Runxputte werd genoemd. Bij
het beleg van Alkmaar (1573) ging het heilig
dom vrijwel geheel verloren evenals de Abdij
van het naburige Egmond
De pelgrims bleven komen, ook na 1637, toen
de laatste muurresten werden opgeruimd. Een
kleine twee eeuwen later werd wegens allerlei
misbruiken een officieel kerkelijk verbond tot
het houden van bedevaarten uitgevaardigd.
Terecht, schrijft drs. Bertrand. „Steeds vaker
ontaardden de bijeenkomsten in rellen. Er
kwamen heel wat ongure typen op af om herrie
te schoppen, om roomsen en hervormden te
pesten of om het geestelijke gebeuren in het
belachelijke te trekken."
Bij opgravingen in 1905 stuitte men echter op
de oude Runxputte en dat was het begin van
de nieuwe Maria-devotie. Eerst werd in 1913 de
grote „noodkerk", thans bedevaartkerk, ge
bouwd en later (in 1930) de fraaie, maar kleine
Gedachteniskapel, op de plaats waar de „Ca-
pelle" had gestaan.
De rector spreekt in zijn boekje over de dank
die Ood toekomt „voor deze pleisterplaats
langs de weg van Haarlem naar Alkmaar". En
kardinaal Alfrlnk benadrukte zondag „dat ve
len hier naar toe komen om te worden gesterkt
in het geloof en in de hoop"
Godfried Bomans
Het royaal geïllustreerde boekje van drs. Ber-
ZACHEOS ZIT PRIMA
Maar hij slaagde daarin niet vanwege
de menigte, want hij was klein van
gestalte. Om Hem toch te zien liep hij
hard vooruit en hij klom in een wilde
vijgeboom omdat Jezus daar langs
zou komen.
Lukas 19, vers 1-10)
Na het goede begin van dit verhaal
de twee die elkaar ontmoeten zoeken
elkaar moeten we nu even een stap
terug. Het dreigt mis te gaan. Door
iets heel stoms. Zacheüs is te klein.
Op andere momenten zal hij er
plezier van gehad hebben minder stof
nodig zoor zo'n opperkleed hier ls
z'n geringe gestalte een handicap. De
mensen staan vóór hem. Mensen
staan hem in de weg. Dat kan dus. De
mogelijkheid is ons maar al te
bekend. Bij wat voor gelegenheid
staan wij elkaar niet in de weg? Zelfs
als het erom gaat als iemand wil zien
wie Jezus is. Vroeger hadden de
mensen 't over ingeleiden en
doorgeleiden en lieden die „nog niet
zo ver waren". De ingeleiden zaten
vooraan, stonden vooraan. De
tobbenden moesten maar zien of ze
hier of daar een flits van het heil
konden te zien krijgen. Dat hoef je
niet te nemen, zeggen we
tegenwoordig. Je moet voor jezelf
opkomen. Dat kan best waar zijn.
maar Zacheüs komt op een manier
voor zichzelf op die anderen geen
schade doet en dat is heel wat. Hij
klimt ln de boom. En alle dominees
hebben 't dan over de straatjongens
die hem uitsliepen. Dat mag ook.
want wij vinden nog steeds iets
buitenissigs meteen gek. Maar gek of
niet. het zoeken van Zacheüs is van
een vindingrijke soort. Hij weet wat
op de handicap. Net als die mannen
die met z'n vieren hun zieke vriend
door het dak tot voor Jezus voeten
neerlieten, 't Komt. na het goede
begin en na deze kleine stubbelingen
toch nog goed. Zacheüs zit prima
Va
DE
bei
vol
tar
als
De
(Ie
net
mil)
(tas
drai
de t
and
De
198:
tan
ten
sta;
dat
Rinf
lit
der
[tu<
;inc
disc:
31e
loo
Oezien de gevolgen die de beslissing
van het college van bestuur van de
universiteit van Amsterdam heeft
voor de theologische faculteit en mo
gelijk ook voor de faculteit van de
andere universiteiten, vragen de
Zaanse dominees zich af. of de her
vormde kerk haar relatie met de uni
versiteiten niet opnieuw dient te be
zien.
ZIJ adviseren de hervormde kerk „als
eerste stap", de door prof. Smit Sibln
ga voor het vak Nieuwe Testament
verstrekte testimonia niet langer te
accepteren. Verder vinden zij een
grondige discussie in de kerk over het
theologisch wetenschappelijk onder
wijs noodzakelijk. Aanzetten tot deze
discussie zijn de laatste jaren, ook
tijdens synodevergaderingen. al
meermalen gegeven, schrijven zij.
met een kennelijke toespeling op de
discussies in de zaak-Ter Schegget.
Beroepingswerk d<
o
NED. HERV. KERK
Beroepen: te De Bilt J. Vroegindewej
te Emmeloord.
Aangenomen: naar streekgemeenU dat
Zuld-Llmburg-C. (toez) J. P Broedi
te Borssele; naar Leeuwarden H. J
Oudhof te Den Bosch, die bedank* zljr
voor Hengelo eJd
Bedankt voor Axel J. M. D. van c
Berg te Werkendam; voor Hazei
woude (toez) D. Heikoop te IJmuidet
West. voor 's Qravenzande J. L. KeiJ-
zer te Dongen.
Beroepbaar: K. A. Bakker. Billii
straat 2 te Groningen; F. A. Gi;
Jan Mulderstraat 5A te Groningen; J.
C. Schaap. Zandumerweg 5 te Nie
kerk; G. J. Wolters, Const. Huygen»
straat 15 te Rijssen.
GEREF. KERKEN
Aangenomen: naar Baflo A. J. van
der Schaft, kand. te Drachten, dit
bedankte voor Balk. Blrdaard, St
Jansklooster. Noordbergum-Ee*
strum. Wagenborgen. Holwerd
Drachtstercompagnie; naar Lisse E
Boswijk te Amsterdam-Noord; naar
NIJega-Opeinde H. Dijkstra te Joure.
die bedankte voor Urk en voor
Zwartsluis.
trand. die onder de indruk is van de bloei die
.zijn" bedevaartsoord doormaakt, herinnert
uiteraard sterk aan het rijke-roomse-leven. De
sfeer die een bedevaart omgaf wordt wel het
treffendst weergegeven door Godfried Bomans
(1913-1971) in het eerste hoofdstuk van zijn
boek „Beminde Gelovigen", dat drs. Bertrand
heeft overgenomen.
Bomans. die indertijd met zijn school vanuit
Haarlem ter bedevaart naar Heiloo ging,
schrijft: „De bedevaart naar Heiloo is in mijn
herinnering altijd verbonden met een soort
huiselijke wereldvreemdheid, die geloof lk ty
pisch rooms is. Eigenlijk sluiten die twee sfe
ren elkaar uit, maar op weg naar Heiloo ont
moetten ze elkaar en brachten een knusse
bevreemding teweeg, een gezellig soort mys
tiek, die buiten de rooms-katholieke kerk niet
bestaat en daar trouwens ook binnenin snel
aan het verdwijnen is."
Helemaal verdwenen is zij, zo blijkt in 1980.
zeker nog niet.
Later op de dag opende kardinaal Alfrink in
d'Oude Pastorij een tentoonstelling die geheel
aan Onze Lieve Vrouw ter Nood is gewijd Zij
wordt gehouden op een al even historische
plek: deze voormalige hervormde pastorie van
ds. J. P. Hasebroek (1812-1896) was ln het
midden van de vorige eeuw de pleisterplaats
van de „Hellooér Kring", waartoe dichters als
Nicolaas Beets. Jacob van Lennep en E. J.
Potgieter behoorden
Da Runxputte en Onie Lieve Vrouw ter Nood,
door drs. Joan Bertrand. Uitgave Pirola.
Schoorl, 108 bis, 27,50.
GEREF. KERKEN (VRLIG)
Bedankt: voor Hilversum M. A. de
Niet te Zuidwolde (Dri; voor Vollen
hove A. O Reitsema te Avereest
Dedemsvaart.
CHR. GEREF. KERKEN
Aangenomen: naar Biezelinge H. vac
den Heuvel, kand. te Veenendaal, die
bedankte voor Deventer. Den Helder.
Eemdijk. Den Haag en Lutten.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt: voor Goudzwaard A. Moer
kerken te Nleuw-Beijerland.
Os. Th. M. Middelkoop
Het centraal orgaan van de zending
van de gereformeerde kerken heeft
ds. Th. M. Middelkoop (38) te Bergen
(NH) benoemd tot zendingspredikant
op West-Irian. Het is de bedoeling
dat hij ds. J. Bulkema zal opvolgen
als toerustingspredikant in de Vogel
kop. een gebied dat veertien classes
met 450.000 kerkleden omvat. De toe Sl'
rusting richt zich vooral op kerke-;™
raadsleden, zondagsschool- en jeugd-1
werkleiders. Ds. Buikema komt vol-i
gend jaar naar Nederland terug Hij)
heeft dit werk dan vijf Jaar gedaan.
F. Duim
Cultureel antropoloog F Duim 0
uit Amsterdam is door de gerefi
meerde zending benoemd tot docent
aan de theologische hogeschool van
de evangelische christelijke kerk op
West-Irian ln Abepura. bij de hoofd
stad Jayapura. Aan de school, des
tijds gebouwd met geld van „Kort
.over de brug", studeren zestig stu
denten, onder wie ook vrouwen. Aan
ide opleiding is een cultureel antropo
loog verbonden vanwege de verschel
denheid in culturele en etnische ach
tergronden, waarmee predikanten opj
West-Irian te maken kunnen krijgenj
Dat is nu nog drs. F. N. Hubatka. dk
in de loop van 1981 definitief naai 11
Nederland terugkeert