I Kubricks reis naar het hart van de duisternis I 3 Du its tussendoortje l.van Ingmar Bergman EenTijdlangGeid. Milde satire op Zwitserse zelfgenoegzaamheid Prolongaties en reprises The Shining Dans van de Marionetten Die Schweizermacher Amro Continu Crediet. Opnemen en aflossen naar behoefte. )0 in de t. c.v. .Ttstr. VRIJDAG 31 OKTOBER 1980 TROUW/KWARTET P 6 - RH 17 - S 15 I ater). fami- door W. Wlelek-Berg Twaalf jaar geleden begon, met Polanskl's „Rosemary's Baby", de renaissance van de horror-film. Het kwaad ver huisde van oeroude kastelen en krochten vol spinneweb- ben en vleermuizen naar mo dern terrein: gewone huizen en steden. Maar het kwaad wisselde niet alleen van woning maar ook van gezicht: vampiers. Frankensteins en weerwol ven. alsmede hun bruiden, verloren hun griezelkracht, ze verwekten eer der lachbuien dan rillingen. Wie of wat nam hun plaats ln? De duivel met al zijn trawanten, satanis me. occultisme. Het lijkt wel of de middeleeuwen met religieus fanatis me en oncontroleerbare epidemieën zijn teruggekeerd In „The Exorcist" en „The Omen", in ..Carrie", „The Fury". ..Halloween" en „The Fog" heerst het absoluut boze. dat door geen wetenschap kan worden doorge licht. laat staan uitgeroeid. De weten schap wordt in die films zelfs ge smaad en gehoond: het biedt de mens geen heil. geheimzinnige krachten be palen zijn lot. Magisch denken Nu komen films niet uit de lucht vallen, ze groeien aan bomen die hun wortels hebben in de maatschappij. Het is warempel geen toeval dat met de woekering van het sekte-wezen deze films op de markt kwamen: zij zijn een waarlijk angstaanjagende verbeelding van het magisch denken, dat met volle kracht in ons midden is teruggekeerd. Die griezelfilms nieuwe stijl zijn bijna allemaal gebaseerd op griezelromans. Een éénoog ln het land der blinden van de moderne griezelliteratuur is Stephen King. „The dead Zone" is de titel van zijn nieuwste roman, maar eigenlijk zouden al zijn boeken zo kunnen heten. Ook „The Shining". waar Stanley Kubrick (voor een deel) het materiaal van zijn film uit heeft gehaald. Zij spelen zich af op een terrein, waar de gewone menselijke spelregels niet meer gelden: wie daar binnentreedt moet niet alleen alle hoop maar ook alle rede laten varen. Het zijn als het ware andere werelden, parallelwerel den. schaduwwerelden en realiteit vloeien ln elkaar over. niets is zeker, alles is mogelijk, niets is echt. alles bestaat. Schaduwwerelden Het is geen wonder dat Stanley Ku brick zich door dit aspect van het boek voelde aangetrokken. Hij liet zich vaak stimuleren door verre, vreemde werelden. Die van het heel al. doortrokken van walsmuziek („2001 - A Space Odyssey"): die van vervallen, verloederde en moorddadi ge toekomststeden („A Clockwork Orange"); die van het verleden (de kille, onbereikbare, onvatbare pracht van de artlstocratische, voor-revolu tionaire achttiende eeuw in „Barry Lyndon".) Maar ongetwijfeld werd hij ook door iets anders aangelokt: het is zijn am bitie om een bepaald genre zo op de spits te drijven, dat hij daarvan later als meester zal gelden. Aangezien hij een meesterlijk regisseur is en een perfectionist (hij werkt minstens drie jaar aan zijn films) is zijn streven nogal eens met succes bekroond: „A Space Odyssey" is nog steeds verre weg de beste science-fiction-film ooit gemaakt en ook ..Barry Lyndon" staat als historisch epos op eenzame hoogte. Overlook Hotel In „The Shining" is de verre, vreemde wereld het „Overlook" hotel, om streeks de eeuwwisseling gebouwd op een Indiaanse begraafplaats in de Rocky Mountains. In de winter is het volledig van de wereld afgesloten door sneeuw en ijs: er zijn dan geen gasten, een hulsbewaarder moet voor de verwarming zorgen. Jack Torrance solliciteert naar het baantje: hij wil een roman schrijven en een paar Jack Nicholson in „The Shining' maanden eenzaamheid lijken hem ideaal voor de broodnodige concen tratie. De voorelchtlge waarschuwing dat het werk niet geschikt is voor labiele mensen (een vroegere huisbewaarder heeft in het hotel zijn vrouw en twee dochtertjes met een bijl in stukken gehakt en toen zelfmoord gepleegd) deert hem niet: hij staat voor zichzelf in, zijn vrouw is dol op horrorfilms en zijn zoontje? Dat telt niet mee. Maar dat zoontje heeft het tweede gezicht, hij kan dingen zien die ge beurd zijn of nog zullen gebeuren. Een negerkok. die over dezelfde bo vennatuurlijke gaven beschikt, noemt het „The Shining" Gigantische spin Het kind ziet. als de naam van het hotel wordt genoemd, een immense bloedgolf die door gangen en zalen spoelt. Maar het gaat (althans in de film, anders dan in het boek) niet om de zoon maar om de vader. Het lijkt alsof het hotel op Jack Tor- rence heeft zitten wachten als een gigantische spin in zijn web. Hij wordt de prooi: alle latente slechte eigenschappen worden geactiveerd, hij verandert van een normale man in een krankzinnige moordenaar, die vrouw en kind achterna zit met een bijl om ze te „straffen", zoals zijn voorganger zijn familie heeft gestraft. „The Shining" is ongetwijfeld ook een psychologische studie van een psychopathisch proces. Ook maar :zeker niet alleen. De horror zit zowel in Jack Torrence als in het hotel: er heeft een soort bloedige osmose plaats. Van bovennatuurlijke oor sprong, daaraan laat Kubrick geen twijfel bestaan. De echte gruwel-effecten zijn betrek kelijk schaars, maar perfect getimed: het zoontje wordt gelokt door twee kleine meisjes in keurige jurkjes, vlak daarna liggen ze badend in hun bloed op de grond; in de geheimzinnige kamer 237 die zich plotseling opent staat een koele, mooie naakte vrouw die in de omarming van Torrance verandert in een rottend lijk; de bloedgolf herhaalt zich. Hoogtepunten Absolute hoogtepunten van „The Shining" zijn het „Apocalypse Now"- achtlge begin: in roofvogelvlucht wordt een auto gevolgd die zich onder de klanken van „Dies Irae" over een smalle bergweg voortspoedt naar een onbekend, maar ongetwijfeld gruwe lijk doel; de scènes in „Gold Room" die warm licht en warme schlagermu- zlek uitstraalt, waar een gezelschap spoken uit de jaren twintig ordente lijk feest viert en Torrance welwillend doch neerbuigend wordt ontvangen door barman en ober (hier vindt op onnavolgbare wijze een vermenging plaats van het aanlokkelijke met het macabere); de ontdekking van Tor rance's vrouw dat haar man ln al die weken van fanatiek werken op sta pels papier nooit iets anders heeft geschreven dan „All work and no play makes Jack a dull boy" en de metafysische verrassing aan het eind, die sterk aan „A Space Odyssey" doet denken. Dat het onzichtbare tweede ik van het Jongetje is opgezadeld met een computer-stemmetje is overigens iets wat ik niet begrijp: het irriteert me in hoge mate. Gisten en knagen Kubrick heeft het aantrekkelijke en lugubere „Overlook"-hotel laten na bouwen ln een Londense studio. De zalen en gangen lijken oneindig: door het gebruik van de steady-cam, een apparaat dat het mogelijk maakt om te hollen met de camera terwijl het beeld stabiel blijft, krijgen ze een hypnotische kracht. Reusachtige hotelhallen komen als het ware aansuizen, gangen zijn laby rinthen, de climax van de waanzinni ge beweging wordt bereikt wanneer Jack zijn vrouw en kind achtervolgt door een besneeuwd doolhof van ha gen en heggen. Overigens heeft Ku brick ook in „Barry Lyndon" revolu tionair gebruik gemaakt van een nieuwe, technische vinding: door een uiterst lichtsterke lens slaagde hij erin, kaarslicht-scènes inderdaad bij kaarslicht te filmen. Jack Torrence wordt gespeeld door Jack Nicholson en ik zou niet weten hoe het anders zou moeten: zijn be kende gezichtsuitdrukkingen (een schuine, schalkse oogopslag, een stralende glimlach) verstarren naar mate de film vordert tot het masker van een krankzinnige moordenaar. Bijrollen Er zijn prachtige bijrollen van Scat- man Crothers als de negerkok en Phi lip Stone als de vroegere huisbewaar der alias ober in de „Gold Room". De obsederende muziek is van Bela Bar- tok, Grygory Ligetti en (vooral van de Poolse componist Krzystof Pende- recki. Misschien is „The Shining" niét hele maal zo geslaagd als „A Space Odys-* sey". Dat dacht ik tenminste toen ik uit de voorstelling kwam. Maar ik ben gaan twijfelen, want hij werkt op een geheimzinnige manier door, hij wekt gedachten en gevoelens op, bizarre associaties, hij blijft gisten en kna gen. En wat is het kenmerk van een grote film? Dat hij de tijd doorstaat en als het ware boven de herinnering uitgroeit. Daarom weet ik het eigen lijk nu al: „The Shining" is een grote film. Amsterdam-Tuschinksi 1; Den Haag- Passage; Rotterdam-Thai ia en ver der in 29 theaters, overal in het land, 16 jr. iatie: W Ud- Mijn bewondering voor Ing- WÊ mar Bergman kent bijkans .geen grenzen maar mijn TA bewondering voor zijn laatste (ilm „Dans van de Marionet- SJÏk ten" is zeer beperkt. stenaar met een uitgebreid oeuvre recht heeft op wat afzakkertjes of tussendoortjes of hoe je ze wilt noe men maar ik kan die film nu een maal niet links laten liggen, ik moet zeggen wat ik ervan denk, daarvoor ben ik ingehuurd. De regisseur zal daar ongetwijfeld Welnu, „Dans van de Marionetten" is geen seconde van wakker liggen, bui- ns mij teveel een bleke &£fcha- tendlen vind ik dat iedere grote kun- duwln* van 2Un andere- belangrijker. ADVERTENTIE lift. tende ontb. older modulex komplete bewegwijzering systemen geniaal eenvoudig films. Zijn onderwerp is altijd de am bivalentie van menselijke relaties ln het algemeen en man-vrouw-relaties in het bijzonder, zo ook nu. Hij gaat tot de diepste diepten, hij legt de haat onder de liefde en de liefde onder de haat bloot in soms gruweljke gesprekken van mens tot mens dat probeert hij in „Dans van de Marionetten" ook Maar hij maakt het zich daarin wel wat al te gemak kelijk: te vaak blijft hij steken in nietszeggende frases. Droom-moord „Dans van de Marionetten" zou een thriller kunnen zijn als niet de pointe in het begin werd onthuld: een man vermoordt een prostituée (dat zien we in kleur, de rest van de film is in zwart-wit). Alras blijkt, dat dit een uitwijk-manoeuvre was: Peter Egerman, de dader, heeft bij dag en bij nacht gedroomd van moord op zijn vrouw. In allerlei gesprekken, voor en na de misdaad gevoerd (in zeer on chronologische volgorde) wordt ge tracht tot de wortels door te drin gen. Gemakkelijk is het niet: het huwelijk, hoewel seksueel geheel Robert Atzorn in „Dans van de Marionetten open voor derden, gold als goed, beide echtgenoten houden vol dat zij hecht met elkaar verbonden zijn. Desondanks is er aan typische Bergman-ruzies, waarbij de part ners elkaar het bloed onder de na gels wegpesten, geen gebrek en doet de man ook een poging tot zelfmoord. Maar die ruzies hebben bij lange na niet de bloedwarme kracht van de uitbarstingen in „Scènes in een hu- weljk", om een voorbeeld te noe men. Dat komt omdat alle mensen in deze film geconstrueerde figuren zijn, die niet noden tot invoeling. Nu heeft Bergman zijn film natuur lijk niet voor niets „Dans van de Marionetten" genoemd: zijn karak ters zijn ontworpen als poppen, die door maatschappelijke en seksuele touwtrekkerij in beweging worden gehouden. Maar dan moet toch de welvaartsleegte, die het sap uit de mensen zuigt, overtuigend worden voorgesteld en die context is zo mat, dat van een situatie-schets nauwe lijks gesproken kan worden, laat staan van een analyse. Willekeur Het lijkt wel of sommige figuren wil lekeurig zijn ingevoerd: Egermans moeder bijvoorbeeld, van wie wordt gesuggereerd dat zij dominerend was. dat haar zoon zijn agressie tegenover haar op zijn even dominerende vrouw heeft overgebracht. Gesuggereerd maar geenszins waar gemaakt, 't Is gewoon een aardig mens, meer niet. Het sterkst faalt Bergman in zijn schildering van de homoseksueel en de psychiater: daarbij stapelt hij het ene cliché op het andere. En het speelgoedbeertje waarmee Eger- mann zich troost in de cel. is een te afgelebberd symbool om een Berg man waardig te zijn. Daar komt nog bij dat de Duitse acteurs (de film is in Miinchen ge maakt) een vreemdsoortige houteri ge. onnatuurlijke tekst in de mond gelegd krijgen. Misschien deugt de vertaling niet, maar is Bergman niet mans genoeg meer om daarop te letten? En tochen toch wil met dit alles niet gezegd zijn, dat „Dans van de Marionetten" een slechte film Is. De spanning blijft bewaard, ook al is de afloop bekend. Had de regisseur niet Ingmar Bergman geheten, het oor deel zou minder negatief zijn uitge vallen. Maar adel verplicht nu een maal. W W.B. Amsterdam - Leidsepl.th. en Studio K; Den Haag - Babylon 1 en De Uitkijk; Rotterdam - Calypso 2 en Kriterion; Nijmegen - Calypso 2; Utrecht - Camera, 16 jr. Being There Film van Hal Ashbey naar de novelle van Jerey Koslnskl met een prach tige hoofdrol van de onlangs overleden acteur Peter Sellers. De gehele week in Calypso 1, Amsterdam; Calypso en Studio 2000. Den Haag; Calypso 1. Rotterdam; Calypso 1. Nijmegen; Luxe, Arnhem; Casi no 2. Breda; Rembrandt 3. Eindhoven; Rembrandt 3, Utrecht. Préparez *os Mouchoirs Zeer amusante satirische film van Bertrand Blier met schitterende hoofdrollen van Gérard Dé- pardieu en Patrick Dewaere. De gehele week ln Springhavertheater, Utrecht. Die Ehe der Maria Braun Met de middelen van het melodrama dringt Rainer Werner Fassbinder door tot de kern van het West- dultse Wirtschaftswunder. Mooie hoofdrol van Hannah Schygulla. De gehele week in Palet, Bussum. La Strada Zuivere ontroerende film van Federico Fellinl, gemaakt in zijn begintijd, met briljante rollen van Giulietta Masina. Anthony Quinn en Richard Base hart. De gehele week in Movies. Amsterdam; City 2. Groningen en Filmhuis Delft. Manhattan De laatste film van en met Woody Allen, een ode in zwart-wit aan zijn geliefde stad New York. De gehele week in Desmet, Amsterdam. La Terrazza Zeer boelende film van Ettore Scola met een intrigerende vorm en een interessant gegeven. De gehele week in De Uitkijk. Amsterdam. De Komedianten Meesterwerk van de Griekse regisseur Theo Angelopoulos over een veelbewogen periode in de Griekse geschiedenis die zich Wiegelt in de weder waardigheden van een reizend toneelgezel schap. 2 november Filmhuis Heemskerk. De mens uit Marmer Een van de belan grijkste films van de beroemde Poolse re gisseur Andrzej Wajda. over de speurtocht naar een arbeider, die in marmer werd vereeuwigd en in vergetelheid verzonk. 1 Lm. 3 november Filmhuis Arnhem. 't Is waarlijk niet gemakkelijk om op te klimmem tot het Zwitserse staats burgerschap: slechts 1000 1500 men sen valt jaarlijks de eer te beurt om daar genaturaliseerd te worden. Dat is niet veel, vooral niet als men be denkt hoezeer het land afhankelijk is van zijn gastarbeiders. Aanpassen is het parool; je moet zui nig zijn en zindelijk, ijverig en eerlijk, ordentelijk en neutraal. Altijd en overal moet in de pas worden gelo pen. zelfs het kleinste vleugje anar chisme is uit den boze, de Zwitserse democratie in zijn huidige vorm is heilig. Kortom: Wilhelm Teil zou nu geen schijn van kans hebben om te worden toegelaten tot de kring der eedgenoten. De Zwitserse regisseur Rolf Lyssy neemt ln zijn „Die Schweizermacher" twee ambtenaren onder de loep, be horend tot de speciale politie-afde- üng van het kanton Zürich die belast is met het speur- en snuffelwerk, in- haerent aan het naturalisatie-wezen. Ambtenaren De een is een oude rot. de ander moet het nog leren, hun slachtoffers zijn een Duitse dokter met zijn vrouw, verbonden aan een Zwitserse psychi atrische inrichting; een Italiaanse banketbakker, getrouwd met een Zwitserse vrouw en een Joegoslavi sche danseres die in Zwitserland is geboren. Het zijn fatsoenlijke, hardwekende mensen, een sieraad voor elk land zou Je zo zeggen, bovendien hebben ze geldige redenen om het Zwitserse staatsburgerschap te ambiëren maar er schuilen addertjes onder het gras. De fondue van de doktersvrouw is te dun en bovendien is ze bespied toen ze uit een seksshop kwam (ze was bij haar kapper die in hetzelfde pand woont maar durft dat niet te zeggen want het lijkt een al te door zichtige leugen); de banketbakker doet bijna mee aan een demonstratie van buitenlandse arbeiders; de dan seres gebruikt bruine vuilniszakken in plaats van grijze en heeft boven dien nogal wat manvolk over de vloer. De oudere ambtenaar (een voortreffelijke rol van Walo Lüönd) zet alles op alles om hen te „betrap pen": het is zijn gewoonte onver wachts binnen te vallen en de verre kijker behoort tot zijn geliefkoosde attributen. Zijn collega heeft te veel gevoel voor humor om deugdelijk te zijn voor het vak en haakt dan ook af Happy ending Een scherpe satire is „Die Schweizer macher" allerminst (al wordt gesug gereerd dat een fikse bankrekening en een academische opleiding stevige stapstenen zijn voor het burger schap), daarvoor is het allemaal te mild en gemoedelijk, de kritiek krast niet dieper dan de huid. Een happy ending is er ook. zodat alle ingrediënten voor een conventionele komedie aanwezig zijn. Ik ben argwa nend genoeg om aan te nemen, dat juist daaraan het grote succes van de film in het land van herkomst te danken is. Maar het moet gezegd dat Lyssy die ingrediënten bekwaam ge bruikt: „Die Schweizermacher" is uit stekend amusement. Amsterdam-Cinecenter, 16 jr. IV.-B. ADVERTENTIE Wanneer u voor langere tijd geld nodig heeft, dan adviseert de Amro Bank u een Continu Crediet. We bespreken samen tot welk be drag u maximaal kunt opnemen (wanneer u maar wilt) en wat u per maand gaat aflossen. Als u heeft afge- Beatrice Kcssler en Emit Steinberger in „Die Schweizermacher' lost kunt u tot dat bedrag in principe steeds weer opnemen. U betaalt alleen rente over het opgenomen bedrag. Als u alles achter de hand houdt, betaalt u geen rente en hoeft u ook niets af te lossen. De rente wordt per dag berekend, zodat u geen cent te veel betaalt. En dat kunt u controleren op de maandelijkse overzichten die u ontvangt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 17