Kerk en synagoge staan in Almelo dicht bij elkaar Boekje over Luther leidt tot oecumenische rel Gereformeerde synode praat over basisbeweging o: Noumoe;wat voor kopieen ie soms krijgt toegestuurd. O Hebben zeker nooit van Veenman Repro gehoord. m irür*" dt biMchopp€n!y- SS"; Sl** 8 Datgaat toch goed.1 Trouw Theologische faculteit tot de orde geroepen Nieuwe sjoel voor kleine joodse gemeenschap ALS U/JIJ OOK VINDT DAT: Strak beleid Triester moet trouw blijven' VANDASm" Indonesiër wil gehuwde priester Solidaridad bren actie Nicaragua DINSDAG 28 OKTOBER 1980 TROUW/KWARTET AG 28 door Jac. Lelsz ALMELO De joodse ge meenschap in Almelo neemt op zondag 2 november aan het Kerkplein een kleine, in tieme synagoge officieel in ge bruik. Een groot gebouw hoef de het niet te zijn, want het aantal zielen is o.m. door de jaren '40-'45 teruggebracht tot zo'n 55, ongeveer tien pro cent van het vooroorlogse cijfer. De synagoge is nieuw, maar van bui ten gezien, doet ze denken aan een gerestaureerd pandje, een vriendelijk huis van zeg maar zo'n honderd jaar geleden. Hiermee wordt aangesloten op het rustieke sfeertje van het Kerk plein. een wandelgebied, beheerst door het godshuis van de hervormde gemeente met zijn sierlijke, ronde toren. De joden blijven een volk in de dias pora, zelfs in lokaal verband. 8edert de 19de eeuw kwamen ze in Almelo samen in de grote synagoge aan de Hagengracht die moest verdwijnen wegens stadsvernieuwing, daarna in een school en tenslotte nog een tijdje in een verenigingsgebouw. Uit die ou de synagoge verhuisden mee de kro nen, de menorah, de kandelaren en de heilige arke waarin in veelvoud de boeken van Mozes, de Thora. De arke zelfs moest gerestaureerd. Voor de boeken was dat niet nodig. Gelukkig maar. want dat zou nog wel eens problemen hebben kunnen ge ven, omdat de inkt, waarmee de per kamenten rollen zijn beschreven, kosher moet zijn. Ook een kleine, ADVERTENTIE eenvoudige muursteen, herinnering aan de tragiek, die '40-'45 over de joodse gemeente kwam. is opnieuw aangebracht, met o.m. deze tekst: „De Eeuwige heeft gegeven, de Eeu wige heeft genomen, de Naam des Eeuwigen zij geloofd." Orthodox Toen ik in verband met de op handen zijnde opening (op zondag 2 novem ber in aanwezigheid van de Israëli sche ambassadeur in Nederland. Ey- tan Ron) in Almelo was, dacht ik terug aan de tijd voor de oorlog, toen ik met mijn vader in die stad nogal eens een Joodse grossier bezocht. Mijn vader had een manufacturen zaak en een van zijn leveranciers was een vriendelijke Jood met een blauwe baard rond opvallend rode lippen waartussen hij altijd een pijp klemde. Nog ruik ik de tabak, die zich ver mengde met de geur van keper, man chester, linnen en cheviot. Vaak kwamen we op vrijdagmiddag, en dan rookte hij met te meer passie omdat het even later niet meer kon, want tijdens de sabbat mocht er geen vuur gemaakt worden. Dat is mis schien ook de reden geweest waarom de joodse grossier, als ons bezoek wat uitgelopen was en de sabbat onge merkt was ingetreden, ons weieens verzocht aan het gaskousje voor hem te ontsteken. Zekerheid op dit punt is er niet (op 't moment speelt het pro bleem minder, temeer omdat tegen woordig eventueel automatisch wer kende tijdklokken kunnen worden in geschakeld) maar zeker is wel dat het een man was die het zeer nauw nam, een orthodoxe jood. De kleine Joodse gemeenschap in Al melo is nog altijd orthodox. Zij komt dan ook iedere sabbat samen, wat lang niet overal meer gebeurt. Vaak echter is het vereiste minimum aan tal personen van het mannelijk ge slacht boven de dertien Jaar (tien) niet aanwezig, en dat betekent dat er maar een beperkte dienst kan worden gehouden. Een eigen rabbijn is niet betaalbaar, en daarom gaat de voor zitter van het kerkbestuur. Aaron Haas. in de regel voor De Joodse gemeenschap in Almelo dateert van ongeveer 1700, de eerste synagoge van rond 1800. In de bloeitijd telde ze omtrent 550 leden, vrouwen en kinde ren meegerekend. Dat was in de Jaren dertig toen vele Duitse Joden, die de bui zagen hangen, naar de Nederland se grensgebieden vluchtten. In de oorlog is de helft van de Joodse gemeente afgevoerd naar Duitsland, bijna altijd met de bekende afloop. Relatief velen uit Almelo doken ech ter onder en bleven zo in leven. Dat de gemeente desondanks zo klein werd, komt omdat de ouderen stier ven, velen emigreerden, o.a. naar Is raël. en sommigen afvallig werden. Israël-week Met 55 mensen een nieuwe synagoge bouwen, ging niet, ook niet een zeer kleine sjoel. Gelukkig sprong de over heid bij. De synagoge werd gebouwd door het Sociaal Werkvoorzienings schap Centraal-Overijssel (SOWE- ■n oni =3 PEN Het De nieuwe synagoge aan het Kerkplein in Almelo. CO). Van de kosten betaalt de Joodse gemeente zelf slechts 4/14-de deel, de overheid 10/14-de deel. Almelo maakt een groot feest van de ingebruikneming van de synagoge. De opening van de sjoel wordt gekop peld aan een Israëlweek. Een concert door de Israëlische organist van Rus sische herkomst Valery Malsky in de Grote Kerk op zondagavond 2 no vember, Israëlische volksdansen, Is raëlische hapjes, een tentoonstelling „Israël een volk en zijn land" in het stadhuis. Israëlische films, Israëli sche etaleges. En van de motoren achter het geheel is ds A. Otten, ter plaatse voorzitter van het Genootschap Nederland-Is- raël. Er bestaat tussen de hervormde gemeente in Almelo en de Joodse ge meenschap een goede verstandhou ding. De kleine synagoge staat in de schaduw van de Qrote Kerk. maar de Grote Kerk beseft dat haar bronnen bij de synagoge liggen. Geografisch èn liturgisch liggen ze dicht bij el kaar. Ds Otten laat zich nogal inspi reren door de ideeën van de Prof. dr O. van der Leeuw-Stichting („we plunderen hier dr W. Barnard: 'op een stoel staan' enz."). De gang van het kerkelijk Jaar wordt er nauwlettend gevolgd. ADVERTENTIE Van een onzer verslaggevers BONN „Luther was een ketter en een kerksplijter, maar geen hervormer." Hij had bovendien mateloze woe deaanvallen en was scrupu leus angstig." Duitse roomskatholieken die zich op het aanstaande bezoek van de paus aan hun land willen voorbereiden kunnen dit en meer lezen in een „Kleine Duitse Kerkgeschiedenis". Het boekje is geschreven door Remi- gius Baümer en door de bisschoppen onder hun gelovigen verspreid. Het boekje heeft een storm van ver ontwaardiging veroorzaakt vooral van de kant van de evangelische ker ken, maar ook van de zijde van roomskatholieke theologen. Het is niet het eerste incident voor wat be treft de oecumenische kant aan dit bezoek. Eerder was er ook al geharre war of en in hoeverre er plaats zou zijn voor een apart gesprek tussen de paus en vertegenwoordigers van de waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel. 020-5629444 telex 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned. Credietbank Rekemngnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DO0DRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redaclie) tel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den ,Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand 16,98 Per kwartaal 50.95 Per half jaar 101.90 Per jaar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adresoen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag t/m vrijdag. Op zondag van 18-20 uur telef 020- 5622797 Opgave mim-advertenties tel 020-5626262 of schriftelijk aan Mim-Adv afdeling, postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen uitsluitend schriftelijk aan onze Amsterdam se adressen andere grote Duitse Kerk. Daar is nu een uur voor ingeruimd. De rk bisschoppen van Duitsland hebben zich genoodzaakt gevoeld zich nu een beetje te distantiëren van het boekje van B&umerze zouden het nog niet hebben gelezen toen ze het voor verspreiding aanbevalen. Zij be loven dat in een tweede druk een nawoord zal vastleggen dat de auteur „zich bewust is van het beperkte per spectief van zijn bijdrage." Vanuit de evangelische kerk was op een standpuntbepaling van de bis schoppen aangedrongen Men noem de het boekje een dieptepunt in de oecumene, na de enthousiaste vierin gen van het 450-Jarig jubileum van de Augsburgse belijdenis. Volgens vice- president Löwe is Bflumers beeld van Luther een voor een christen ontoe laatbare ontsporing," „een terugval in de argumentenclichés van de con trareformatie". Of het oecumenische baar". De waarneid zal men toch mo gen zeggen," aldus Bfiumer. De evangelische kerk in Duitsland heeft in de verklaring van de bis schoppen voldoende afstand van B&umer ontdekt om de rel niet verder op de spits te drijven en het gesprek met de paus door te laten gaan. gesprek zinvol is of mislukken moet hangt onder meer af van de vraag hoe Je eigenlijk denkt over het begin van de kerkscheuring, aldus Löwe. Ook door roomskatholieken is gepro testeerd. Zo had de theologe Uta Ranke-Heinemann ervoor gepleit dat de paus zich zou verontschuldigen voor de wijze waarop zijn kerk Luther behandeld had. Bëumer reageerde daar weer op met de uitspraak dat alleen volslagen Idioten zoiets van de paus konden verlangen. Hij hield vast aan zijn standpunt; kritiek daar op noemde hij „theologisch onhoud- er zo spoedig mogelijk een bundeling van alle evangeliach-progresaleve krachten tot stand moet komen In Nederland met o.a. het evangelie als richtsnoer voor het politiek handelen. afschaffing kernenergie, afschaffing kernwapens decentralisatie besluitvorming. vergaande demokratisering op de werkvloer werkelijke herverdeling van arbeid. EVANGELISCHE _PDU "DDOPDCCCICI/C haak dan nu In met de EPV om samen rnuoncooicvc met andere groeperingen te bouwen aan VOLKSPARTIJ h«t evangeliech-prog restlef aft ernst lef Inlichtingen/aanmeldingen: EPV, Postbus 1490 8001 BL Zwolle Bijdragen: Postgiro 3892447. EPV Zwolle van onze kerkredactie AMSTERDAM Het Vaticaanse cu riedepartement voor de geloofsleer heeft een brief gestuurd over de mo gelijkheden voor priesters om hun ambt neer te leggen. De huidige paus had de zogenoemde „dispensatieaan- vragen" sinds zijn verkiezing twee Jaar geleden niet in behandeling ge nomen. Er liggen vele honderden van ISCh) ARJOS EN CDA IJSS De Arjos heeft nee gezegd te ïn VO( CDA. Zij het doordat een mi ris in zich verzette tegen het opgai emerj CDA-Jeugdorganisatie in op Toch is dit een teken aan de Meer dan een kwart van de stemmende AR JOS-ledenwJ dit stadium niet mee te doen jongeren-onderbouw van het Zij herkennen zich niet in het van de huidige premier, zond het CDA vandaag niet te den evenmin in de politiek van dl kabinet, nog steeds in voldoe mate gesteund door het CDA hebben zij niet voldoende vei in het evangelisch karakter v CDA. De uitspraken zijn goe wat komt ervan terecht? Ove 511 0112 geheel genomen een goede c< np n op het besluit van de ARP on V7 hoofd in de schoot van het Cl Knrr leggen. In ieder geval komt ii «dreig stemming uit dat het allemai Med vanzelfsprekend is voor ieder name de Jongeren, die vaak g e zijn kritischer tegen instanth STtljC kijken dan ouderen, hebben 1 zec( stem laten horen. Ik denk dat dai meer horen bij de kerkelijke oecumene van de Raad van F er dan bij de politieke van het C wil niet zeggen dat zij de polilf^ zouden willen verkerkelijken, is in hun standpunt meer affi%— met de kritiek van de christer Li 1 het CDA dan met dat van hen J eenheid boven alles loven. He dan is de eerst aangewezene deze kritiek bezig te zijn. Of misschien nog eerder de ex-Al binnen het CDA. Het zal voorl niet moeilijk zijn om deze besl naast zich neer te leggen of te dat „die jongens" verstandige worden, maar meer inspannin van hen worden gevraagd om bezwaren die hier aan de dag gekomen zijn ernstig te nemea wanneer er in dit opzicht niets verandert, de consequenties ui trekken. Dat de kleine rechtse )nzel partijen hier geen alternatief I kttw/ bieden maakt de zaak duldellj Ninv moeilijker. VOORBUGANC Beroepingswerk Mj5 iissa oviro iclal gen NED. HERV. KERK rovlnc •vulVo K Beroepen te Leeuwarden-Hul lssari! zulke aanvragen te wachten. De brief Lammertsma te Jubbega erweg maakt een einde aan het beleid van b k (t___ n w3m»5aa he Paulus VI. onder wie de dispensatie 'ftl° wa«in*ma#ag ne gaandeweg tot een half-automatische administratieve handeling werd A,ntenoratn dc benoeming* Het nieuwe beleid ziet alleen een re- den voor ambtsverlating als de be trokkene het verantwoordelijkheids besef miste om vrij voor het celibaat Bodegraven: C. J. de Grol pred. wonende te Nieuw-Leid naar Noordhom (toez.): C. Sd dikant-directeur herv. bond a te kiezen of de bevoegde personen hem rust „aar JuUUie.d Koüden be- ™d£ ooraeien^huizen (ZH; toez J. Enderlesl wold (Oldambt). Bedankt voor Bergambacht: de Knegt te Bameveld. ADVERTENTIE AMSTERDAM (ANP) De theologische faculteit van de universiteit van Amsterdam heeft van het college van be stuur het hoogste bestuur sorgaan van de universiteit opdracht gekregen de rege ling van dictorale program ma's te herzien, aangezien de ze in strijd is met de wet op het wetenschappelijk onder wijs en het academisch sta tuut. De brief die is ondertekend door kar dinaal Se per hoopt dat de bisschop pen vooral die priesters die in geeste lijke crisis verkeren zullen helpen om hun verplichtingen te blijven nako men. Volgens de congregatie voor de BeroeDen geloofsleer mogen immers Christus joure en het volk van God verwachten dat een priester trouw blijft aan wat hij heeft beloofd. Voor priesters die het ambt willen kprkfv ivpiir verlaten om te trouwen ls het soms R,r^,Ln vn.^-n t r zelfs ven economisch belang dat hl) kïJTÏfSSSi. volgens de regels uittreedt. Banen bij "nbur8 kand Zwt>U' roomskatholieke scholen of andere Instanties bijvoorbeeld zijn vaak ta- X (A Dijta WU lr GEREF. KERKEN te Urk: H. Isza' wagei Aangenomen naar OostsoubJhlJ in Melse te Rotterdam-Kralingei iml 1< schoo n Ro boe voor de uitgetreden priester die ™rrhl ri m' Ha, dl.n.n.afln miss» Heasa»» „f„e..aehl SeXbierUm, de dispensatie niet heeft afgewacht. Bedankt voor Enschede Zuid-! voor Hoogkerk: J. J. Poutsma J. Folkerti voor Amersfoort: Huizum. Van een onzer verslaggevers LUNTEREN De gerefor meerde synode in Lunteren gaat volgende week maan dagmiddag praten over de verhouding tussen kerk en basisbeweging. De basisbeweging verschilt zo van groep tot groep, dat een algemene beschrijving en beoordeling niet is te geven, aldus het rapport van een on- derzoekdeputaatschap, dat in 1978 door de synode werd ingesteld. Deze deputaten hebben zich dan ook in hun onderzoek beperkt tot een glo baal overzicht, gevolgd door een uit voeriger beschrijving van vier wille keurig gekozen groepen. Dat zijn de basisgroep Antenne Salland (BAS), de oecumenische werkgroep Ede, de kritische gemeente IJmond en de oe- cumensiche werkplaats te Zaandam. Het rapport maakt onderscheid tus sen kritische gemeenten, alternatieve gemeenten en basisgemeenten. Van elk van deze groepen komen volgens het rapport „waarschuwingssignalen die de kerken ernstig moeten nemen." Op de kritische gemeenten heeft het rapport het niet te best begrepen. Het constateert een groeiende verbon denheid van deze groepen met be paalde marxistische stromingen. Het verwacht, dat het gesprek met deze groepen zeer moeilijk te voeren zal zijn, mede door het daar levende ver langen „naar een nieuwe demonolo- gie, die het kerkelijk instituut als incarnatie van de duivel zal ontmas keren." Toch dienen de gereformeerden het waarschuwingssignaal van deze kant ter harte te nemen, dat hun kerk in sterke mate vèrburgerlijkt, „midden klasse" is geworden. „De meeste gere formeerden zijn uitgeweken naar de gerieflijke buitenwijken en voorste den. De kerk1 heeft de stad in grote mate prijsgegeven." Het open oog en het scherp gehoor voor de maat schappelijke betekenis van het evan gelie mag niet geïsoleerd worden in een kleine groep. Daarom mag de kerk het contact met de kritische gemeenten niet verliezen, aldus het rapport. Anders doen Alternatieve gemeenten ontstaan als een reactie op een te grote uniformi teit van de bestaande kerk. Men wil het anders doen, of het nu gaat om nieuwe liturgische vormen of een an dere politieke opstelling. De aanwe zigheid van enkele Inspirerende per sonen is bijna altijd vereist. De stu- denten-ecclesia's horen tot dit type. De kerken zouden volgens het rap port dankbaar moeten erkennen, dat in deze alternatieve gemeenten mo gelijkheden gebruikt worden, die de kerk zelf vaak laten liggen. In de oecumenische ontwikkeling vervullen deze alternatieve gemeen ten een belangrijke rol. Voor vele gemengd gehuwden werden zij een toevluchtsoord. Anderen voor wie de toenadering tussen de kerken In de gewone wijken te traag verloopt, von den in dit samen-kerk-zljn nieuwe bezieling. Onder basisgemeenten verstaat het rapport groepen, waarin het „ambt aller gelovigen" werkelijk op de voor grond treedt. Hier leeft het besef, dat het christelijk geloof een beweging is van mensen en niet een organisatle- van-boven-af. Ook hier noemt het rapport signalen: geven ln de refor matorische kerken de officiële ambts dragers voldoende ruimte aan het „ambt van alle gelovigen?" Werken kerkeraden en kerkorde stimule rend? Volgende week ls de laatste zittlngs- week van „de synode van Delft" zo genoemd naar de plaats waar deze synode in 1979 geopend werd. Om de twee Jaar wordt de synode helemaal vernieuwd. Voorjaar 1981 begint de synode voor het eerst in het buiten land. Dan ls namelijk Bentheim (net over de grens bij Oldenzaal) „roepen de kerk". Hiermee komt aan de Amsterdamse faculteit een eind aan de zg legitima- tieregelinp. waarbij ln wezen examen wordt afgelegd bij een kerkelijk hoogleraar, terwijl een staatshoogle raar daarvoor tekent. Kerkelijke vak ken, die gedoceerd worden door van wege de kerken benoemde hooglera ren, mogen voortaan slechts als twee de bijvak in een doctoraal program ma worden opgenomen. Het college van bestuur kwam tot deze beslissing nadat prof. dr. J. Smit Sibinga, hoogleraar nieuwe testa ment aan de universiteit, een be zwaarschrift tegen deze regeling, die dateert van november 1978, had inge diend. De opname van kerkelijke vakken in de doctoraal examens be tekent, naar zijn mening, een aantas ting van het „openbare" karakter van het onderwijs van de faculteit. Deze klacht werd in eerste Instantie afge wezen door een geschillencommissie van de faculteit onder voorzitter schap van prof. dr. M. 8. H. G. Heer- ma van Voss. Hiertegen ging 8mit Sibinga in beroep. In Rome achtte een van de kardina len het tijdstip van de brief weinig r„B rrRPr i'.i*"n?r1nh I "','1'^'""^ r terSün w, b53van we"dz™1 moet oproepen wil laten ondergaan rvBVtT rvMrrvTVN node opeistj. van Haaren te Amersfoort Randburg (ZA): C. v.d. Poel t eer TTE OUD. GEREF. GEM. IN NED defil Aangenomen naar St. Philip „ij SEMARANO HONGKONG (ANP) A v d Moer KinderdijJ BAPT. GEMEENTEN Beroepen te Den Haag: O. Old ger te Sneek; te Muntendam: |aag kaar het to Kardinaal Darmojuwono van Sema rang in Indonesië zegt ervan over tuigd te zijn, dat het Vaticaan over stag zal gaan inzake de priesterwij- ding van gehuwde mannen. Maar het BerK Rotterdam-Centrum. duurt hem te lang, want zo zegt hij Indonesië heeft dringend priesters nodig. Hij wil liever vandaag gehuw de mannen tot priester wijden dan morgen. Kardinaal Darmojuwono heeft dit ge zegd ln een interview met het katho lieke persagentschap Ucan in Hong kong. Hij verklaart dat de kerk van Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM - Solldaridac terkerkelijke actie voor Latiji Indonesië geen andere uitweg ziet.' wil zl) de gelovigen in staat stellen '"h" kAd," Schriftgezag Dinsdag volgende week bespreekt de synode het lang verwachte rapport van deputen kerk en theologie over de aard van het Schriftgezag. Het ls de bedoeling, dat dit rapport gaat dienen als basis voor een breed ge sprek in de gemeenten over dit onder werp. Woensdag wordt nagepraat over de gereformeerde oecumenische synode te Nlmes en moet de synode beslissen over een voorstel om deel te nemen ln het multidisciplinair centrum voor kerk en samenleving, dat vanuit de raad van kerken opgericht wordt. Donderdag komen financiële zaken aan de orde. De sluiting van de syno de is voorlopig gepland op donder dagavond. Over de positie van kerkelijke vak- dken in het basispakket van de theolo gische studie heeft een delegatie van de hervormde kerk in Januari een gesprek gehad met minister Pais. De ze merkte daarbij op, dat het niet de bedoeling kan zijn om staatsonder wijs en het kerkelijk onderwijs „door elkaar te klutsen". Zijns inziens dient er daarom met de integratie van ker kelijke vakken in het geheel van de theologische studie voorzichtig en zorgvuldig te worden omgegaan. Namens de faculteit was gisteren nog geen officiële reactie te krijgen. Het faculteitsbestuur vergadert woens dag over de consequenties, die het besluit van het college van bestuur heeft. Dan zal ook worden beslist over een eventueel beroep tegen deze uitspraak. Een van de kerkelijke hoogleraren noemde de beslissing „een fatale ontwikkeling," die ook gevolgen voor andere theologische fa culteiten zal hebben. gelovigen geregeld de eucharistieviering bij te wonen. Door het grote priestertekort gaan in 60 procent van de liturgievie ringen in het weekeinde leken voor. De kerk van Indonesië zou volgens kardinaal Darmojuwono uit deze ac tieve leken, meestal getrouwd, graag zijn priesters roepen. Maar zij kan dit niet doen omdat Rome niet wil. De aartsbisschop van Semarang oe fende in verband hiermee kritiek uit op de Romeinse curie, waarvan hij de competitie soms in twijfel meende te moeten trekken. Iwacl echt< van van komende campagne extra aa: *rn voor de organisatie van de botf* m Nicaragua, waar ruim een jaa den een omwenteling plaats hl der het motto: „Het land voor"" bewerkt" wordt gewezen op h< van de „Associatie van Landrover ders" (ATC). In een werkmi 16 incl. verzendkosten) wordt aandacht besteed aan deze Sandinistische vakbond. De I „Het land voor wie het bewerK gelijkt de situatie op het Nic aanse platteland met de gebeu sen in Brazilië. h ADVERTENTIE prot .be stak de t hu •top pron de is va vijl, •nl ird indu ken, lelde gul den de U: we:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2