Over gereformeerden en Pharetra Gereformeerde zorgen over koers van IKVOS Trouw VANDAAG Conferenties Saksische synode pastoraal medewerker (v/m) VOORBIJGA NGEI I» Reformatorische Bijbelschoot UIT DE KERKBLADEN Kroon op ZATERDAG 25 OKTOBER 1980 TROUW/KWARTET door A.J. Klei Met enige aarzeling geef ik boven dit stukje aan, dat het over gereformeerden gaat. Die aarzeling vloeit voort uit de omstandigheid dat het tevens over Pharetra gaat, het studentenblad aan de Vrije Universiteit (die honderd jaar bestaat en dat wil weten ook). Pharetra heeft namelijk eens de klacht geuit, dat Trouw altijd druk In de weer is met gereformeerden, en verder ho maar. Dat is gebeurd in het nummer van 7 oktober 1959, dat grotendeels aan onze krant gewijd was. K. J. Kraan luchtte daarin zijn misnoegen over „het overspannen krijgsjargon" in onze parlementaire berichtgeving en N.A. Schuman (het tijdperk der vóórnamen is nog niet aangebroken) betreurde de aanwezigheid van aanzienlijke hoeveelheden gereformeerd nieuws en de afwezigheid van filmrecensies. Dit laatste was in zoverre ten onrechte, dat wij wel altijd oorlogsfilms bespraken. We leefden destijds in de overtuiging dat gewone films zondig waren, althans dat onze afnemers van deze mening waren, maar oorlogsfilms niet. En zo geschiedde het dat wij uitpakten over rijkelijk van tanks voorziene rolprenten, die in andere kranten nauwelijks drie regels haalden. We waren toen nog een gave gereformeerde krant. Gezag is gezag, stelden we voldaan vast, en wie daar anders over dacht werd in onze kolommen krachtig aangepakte. Later is daar de klad wat in gekomen, maar vandaag gaan we weer eens fris van de lever over gereformeerden aan de gang. Of het Niek Schuman bevalt of niet, kan me niet schelen. Trouwens, de gereformeerden worden me ditmaal door Pharetra zelf aan de hand gedaan. Het begon ermee dat Jochum de Graaf mij het eeuwfeestnummer van Pharetra kwam brengen. Hij stopte me bij die gelegenheid ook een persbericht toe, dat nogal strijdlustig van toon was: de lectuur van deze speciale uitgave zou ons de schellen van de ogen toen vallen en we zouden de voosheid van rimram bij het jubileumfeest van de VU terstond in de gaten hebben. Naar zich denken laat begon ik gespannen in deze dikke Pharetra te lezen. Nu zou je 't hebben, nu zou de ellende achter het gereformeerde feestgedruis openbaar worden! Maar niks hoor. dit eeuwfeestnummer van Pharetra bleek een heel vriendelijk nummer te zijn, dat ik zonder dralen op de salontafeltjes van de achterban zou neerleggen. Zeker, er spreekt een geringe genegenheid voor professor Diepenhorst uit, doch dit behoeft niet onschriftuurlijk te zijn, want voor mensvergoding is het ook oppassen. Nu moet de achterban zich niet vergenoegd in de handen wrijven, want de bedaarde verhalen in deze aflevering van Pharetra zijn niet zozeer de vrucht van Innige verbondenheid van de studentikoze auteurs met de VU als wel gevolg van afstandelijkheid. Of vergis ik me daarin? Op dit punt van mijn verhaal aangeland, schoof ik de schrijfmachine terzijde en omdat ik dag en nacht gereed sta voor onze lezers, spoedde ik me laat in de avond nog naar genoemde Jochum de Graaf teneinde klaarheid op dit punt te krijgen. Jochum de Graaf is de schrijver van het titelverhaal „Stoofpeertjes op zondag", hij zou 't wel weten. In dat verhaal bekijkt hij allerlei gereformeerde opwinding, over Kuitert. de doelstelling van de VU of wat ook, en stelt tenslotte hoofschuddend vast: achterhoedegevechten! Jochum de Graaf vroeg me, of ik die conclusie van hem ook zo vriendelijk vond. Ik antwoordde dat er in zijn en andermans artikelen genoeg kritische en ironische opmerkingen zijn om te verhinderen dat dit eeuwfeestnummer slaapverwekkend wordt, maar dat ik nauwelijks emoties, kwaadheid, agressiviteit voor mijn part, was tegengekomen. Er worden in deze Pharetra gereformeerde toestanden van toen en nu rondom de VU als gereformeerd bolwerk overhoop gehaald en dit gebeurt levendig en soms vermakelijk. De professoren H.H. Kuyper en A. Anema worden tegenover elkaar gezet, er is een uitgebreid portret van een doorsnee-gereformeerde, Vrouwen VU-Hulp wordt doorgelicht, de ..firma" Rutgers krijgt een beurt, de hele gereformeerde hap wordt minzaam op ons bord geschept. Zonder peper, wel met een luchtige saus erover (als ik eenmaal met een beeldspraak begin, weet ik van geen ophouden). Maar goed, ik zat dia bij Jochum de Graaf, die me geduldig aanhoorde. Hij zei daarop, dat de redacteuren van Pharetra het allemaal met een zekere mildheid bekeken hebben Want ach, het gereformeerdendom is niet meer zo weerbarstig, je botst er niet meer zo snel tegenaan, je valt er dan ook niet meer af, je glijdt gewoon weg. De emoties in het roemruchte „afvalnummer" van Pharetra in 1964 en de deining daaromheen zijn nu ondenkbaar Het gevolg is (en nu ben ik weer aan het woord) dat de schrijvers in Pharetra de ganse gereformeerde bedoening net zo rustig en ontspannen kunnen beschrijven als een bepaald folkloristisch verschijnsel. Dat kunnen ze, ja. maar ze doen 't niet altijd. Soms is iemand toch een beetje nijdig en neem je bij een ander een ondertoon van genegenheid waar, en zulke dingen haal je niet uit een loutere toeschouwershouding. Wie nieuwsgierig is geworden naar het eeuwfeestnummer van Pharetra, kan het franco thuisgestuurd krijgen na storting van vier gulden op het postgironummer 407 32 20 ten name van Stichting Pharetra. De Boelelaan 1115, Amsterdam, met vermelding: Stoofpeertjes EEN ONUITSTAANBARE ECH om Twee mensen gingen op naar de tempel, om te bidden. De één wai V;P< farizeeër en de ander een tollenaa De farizeeër bad staande deze dl» bij zichzelf: 0 god, ik dank U. dati3 niet ben als de andere mensen en p mii twt ver res Menselijk omgaan met elkaar, vormingsconferenties gereformeerde vrouwenbond: 3-4 november. De Drieklank Paterswolde (mede-mens is bouwen aan relaties); 3-4 novem ber, Kerk en Wereld, Driebergen (hoe leef lk mijn relaties en rollen?); 10-11 november. Den Alerdlnck, Heino (sa men gaande). Inl. tel. 02154-13366. Van onze kerkredactie LEUSDEN Bij de gereformeerden bestaat zorg dat het IKVOS (Interkerkelijk Vormings werk Ontwikkelingssamenwerking) zich te ver verwijdert van zijn oorspronkelijke doelstel- ling: de mensen bewust te maken van de noodzaak van ontwikkelingssamenwerking. Het IKVOS heeft onder meer daarover deze week met het breed moderamen (dagelijks bestuur) tr»ie commiMie voor hst vrijzinnig van de gereformeerde synode gesproken. Het breed moderamen vindt wel dat de relatie met de veertien IKVOS- w^tkers in het land aangehaald moet w orden. Wellicht zal er net als voor de'mensen in het Interkerkelijk Vre desberaad een deputaatschap ko men ter begeleiding van de gerefor meerde leden van het IKVOS. Het IKVOS ls opgezet met een start subsidie van de Nationale Commissie Ontwikkelingssamenwerking. Lang zamerhand nemen de kerken die er in deelnemen de kosten over. Dit jaar betalen de gereformeerden 65.000 gul den mee aan het werk. Of de finan ciën in de toekomst zeker zijn is nog de vraag, omdat met name de rooms katholieken moeilijk over de brug komen. Maar ook de plaatselijke her vormden en vooral de gereformeerde kerken zijn allerminst scheutig met hun geld voor het IKVOS-werk. Hamvraag ons eigen beleid, ook op plaatselijk gebied". De leden van het breed moderamen wilden liever van het IKVOS ant- woord heben op vragen zoals „wie zijn de gemarginaliseerden?" en „Zijn er al niet voldoende clubs op het christelijk sociale terrein bezig met de armen in onze eigen samenle ving?" Een van de deelnemers aan het gesprek had er zich aan gestoord dat het IKVOS partij getrokken had voor een groep stakers en voorbij gegaan was aan het feit dat stakers tegen werkwilligen uit zijn eigen kerk niet zachtaardig waren opgetreden. Niettemin besloot het breed modera men de plaatselijke kerken op te wek ken tot steun aan het IKVOS. IK- VOS-secretaris dr. Mient Jan Faber maakte het moderamen er op attent dat de positie van de kansarmen in onze samenleving niet anders is dan die van de kansarmen in de derde wereld. Het IKVOS kan zich dus niet beperken tot de kansarmen overzee. De terugslag in de textiel en de posi tie van de buitenlandse werknemers hier zijn twee van die binnenlandse problemen, die nauw te maken heb ben met het ontwikkelingsvraagstuk, aldus Faber. protestantisme, spreker prof. dr F R Heeger, o.a. nieuwe levensstijl, be wustwordingsproces man en vrouw, zaterdag 1 november 10 uur. Johan- neskerk, Amersfoort. Opg. en inl. tel. 030-331572. ADVERTENTIES SPECIALE REIZEN naar ISRAEL SB EGYPTE tijdens de herfst-, kerst- en paasvakanties! NIEUW: onze drie-weekse kombinatiereis naar EGYPTE - ISRAËL en JORDANIË THACIP (Vertrekdata in 1981: 21 april; 21 juli; 3 november) ALS VANOUDS: onze geheel verzorgde rondreizen naar EQYPTE-ISRAÉL- TURKUE-GRIEKENLAND-ROME Relssttclitlng „THACIR" voor do fllnproeversl Europalaan 14, 3444 AV HARDERWIJK. Talafoon: 03410-21969. In de vergadering van het breed mo deramen van de gereformeerde ker ken bleken heel wat vragen te leven "en aanzien van het IKVOS-werk. Hei IKVOS kwam zelf ook met een vraag, maar de beantwoording daar van bleef uit. Deze door rapporteur drs. C. Boerma als „hamvraag" beti nzien van kritiseert Berlijn va* de kerk ten aanzien van de ge marginaliseerden. Durven we daarin eeii standpunt in te nemen en de eigën positie te doorlichten. Willen we hen steunen en invloed geven in waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordts Dagblad, ieuwe Haagse Courant met lleuwe Lei doe Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV 'Hoofdredacteur Jenze Tammmga •HOOFDKANTOOR •Postöus 859 *1000 AW Amsterdam Sb Wöautstraat 131 Amsterdam 3el 020-5629444 )lex 13006 itgiro 66 00 00 Ned Credietbank tekenmgnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam X110C0 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam jj tel. 010-115580 (abonnementen en bezorging) tel. 010-115508 (redactie) tel. 115700 (uitsluitend voor advertenties) West blaak 4 REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel. 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel. 070-469445 (redactie) tel. 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging PostbuS 3 0000 AA Zwolle lel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen: Per maand 16,98 Per kwartaal 50,95 Per half jaar 101,90 r Per jaar 201.60 Advertentietarieven op IA—^oanvraag^^ Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19.30 van maandag t/m vrijdag,. Op zondag van 18-20 uur telef. 020- 5622797 Opgave mmi-advertenties tel. 020-5626262 of schnftelijk aan Mmi-Adv afdeling, postbus 433. 1000 AK AMSTERDAM. Adreswijzigingen uitsluitend 'schrifteli|k aan onze Amsterdam se adressen. BERLIJN (ANP —De evangelisch-lu- therse synode van Saksen (DDR) wil een herziening van de „praktische belemmeringen", die de DDR-rege- ring heeft opgeworpen voor de con tacten tussen Oost - en Westduitsers. Sinds kort moeten bezoekers aan de DDR minimaal 25 Westdultse mar ken per dag omwisselen tegen Oost- marken. De synode, die deze week in Dresden bijeenkomt wil ook dat sy nodevergaderingen volledig in de Oostduitse pers verslagen kunnen worden en dat Westdultse Journalis ten niet weer de toegang tot de syno de wordt ontzegd, wat deze maal het- geval was. Vrede groeit niet zonder vertrouwen tussen mensen en staten, aldus de synode. Dit vertrouwen neemt toe door de vele contacten over de gren zen heen. De verhoging van het ver plichte bedrag met 100 procent is voor a.o.w.'ers, kinderrijke gezinnen, Jongeren en andere mensen met lage inkomens een duidelijke verzwaring. Het verbod van het ministerie van buitenlandse zaken van de DDR, dat in Oost-Berlijn geaccrediteerde jour- -i i nalisten de synode in Dresden niet fl O IT O "Tl QP I mochten bijwonen beperkt onze mo- iVCllluUl gelijkheden ons werk als christen aan anderen kenbaar te maken". De Kerkeraad Algemene Zaken van de Gereformeerde Kerk van Capelle aan den IJssel (circa 2.200 leden en 2 predikanten) zal gaarne in contact komen met een Theologisch geschoolde ten behoeve van de opbouw van het pastorale werk in de nieuwbouwwijk Capelle-Schollevaar. Er wordt gedacht aan een tijdsbesteding van 2 a 3 dagen per week. die in onderling overleg geregeld kunnen worden Gezien de leeftijdsopbouw van de wijk denken wij aan een medewerker tot circa 45 jaar. Indien noodzakelijk zal medewerking worden verleend bij het verkrijgen van geschikte woonruimte. niet ben als de andere mensen, dieven, boosdoeners, echtbrekers ook zoals die tollenaar daar. (Luk u:1 i 18.9-14) 10 tens Er is natuurlijk een groot verschil tussen wèt de farizeeër en de j tollenaar bidden. De gelijkenis isi11611 dat verschil gebouwd. De farizeeë dankt God dat hij beter is dan s mensen. De tollenaar heeft genoei aan z'n eigen kwaad. Maar er is oof een duidelijk verschil, dat met da:fn eerste samenhangt, in de wijze en waarop ze bidden. De farizeeër do het „staande", rechtop, „met eger opgeheven hoofd" Wlllibrord- vertaling). Staande bidden is op "Jep zichzelf geen bijzonderheid, maar s hier lijkt het een extra accent te 1 krijgen, door de tegenstelling met c tollenaar. HIJ staat, met z'n hoofd M opgeheven. Je zou denken: die gas duidelijk spreken met iemand die boven hem staat, die hij boven nma zichzelf verheven acht. Maar dan volgt er iets anders: hij bad bij cadc zichzelf. Er ls in die farizeeër zelf et 1 de contrast. Ogenschijnlijk wendt hij ,voe zich tot Ood. maar in werkelijkhei ngs' heeft hij aan zichzelf genoeg. Hij ii de ook erg tevreden met z'n situatie. 1 Verandering rechtvaardiging hi aPP dat in deze gelijkenis hoeft voor de 1 hem niet zo nodig, 't Is goed zoals t is. Hij bidt dus niet echt Hij bedrlj |f| vroomheid of zoiets. Hij is misschk erg religieus bezig, maar hij heeft *d A niemand nodig. Of alleen om zelf Vl. beter uit te komen. Op een tekening van Kal Munk zie va hem staan. Welgedaan in de eerste n 8 bank in de kerk en met z'n handen 1 z'n bulk, over het gouden horloge 11 e, tekening is een onuitstaanbare at 1 spiegel. '1 :n 1 Sollicitaties worden binnen 3 weken na verschijning ingewacht bij de Gereformeerde kerk van Capelle aan den IJssel. p/a L. B Suurland. secretaris. Herman Gorterplaats 131, 2902 TC Capelle aan den IJssel. Het gebed ontbreekt niet in het werk van de graffitti. „God, laat ze niet alles slo pen,', schreef iemand op de muur van een rij huizen aan de Commelinstraat in Amsterdam, waarover het sloopvonnis al is uitge sproken. En waar kon de onbekende dat beter doen, dan op het pand dat duide lijk als Godshuis kenbaar is? (Het betreft hier niet het bekende Leger des Heils, maar een groep die zich in het begin van deze eeuw afscheidde wegens bezwaren tegen de te straf fe leiding vanuit Londen.) Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroken: te Renkum Th. Nieuq huis, kand. te Den Ham. OEREF. KERKEN (VRIJO.) Beroepen: te Katwijk-Valkenbui Heida. kand. te Zwolle; te An veen-Mijdrecht A. P. van Diji Tiel-Zaltbommel. OEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Rotterdam-Zuidwij Boogaard te Leiden. ADVERTENTIE Gebedsdag voor de lijdende kerk, met Anne van der Bijl zaterdag 1 november 10-20.30 uur. gereformeer de kerk bij station Ermelo. Opg. „Kruistochten." tel. 03410-17844. 3701 GG ZEIST SLOTLAAN 241 TEL. 03404 - 2 41 66 POSTGIRO 3091* Met ingang van 1 november 1980 staat de aanmelding open voor de kursus 1981/82 aan de Reformatonsche Bijbelschooi De Reformatorische Bijbelschooi verzorgt een - EENJARIGE V0RMIN6SKURSUS bedoeld voor o.a. mensen met een middelbare beroepsopleiding (M.B.O.) gelijkwaardige ervaringssituatie - DRIEJARIGE (beroeps) OPLEIDING tol christelijk werker (o.a. onderwijs, gemeente, zending, evangelisatie e.d) Aanvang Kursus 1981/82: eind augustus 1981 Informatie Stotlaan 241. 3701 GG Zeist. tel. 03404-24166 Weel u het nog?'' AKTIE „R B S.-HONKVAST" voor een eigen' huis voor dt R.8.S. Steun ons, doe mee!' Giro 3091180 t.n.v Reformatorische Bijbelschooi, Zeist. ADVERTENTIE (1^531 boekennieuws Dr Allan Boaaak AFSCHEID VAN DE ONSCHULD 156 W2.. 21.75 Ean sociaal ethische studie over zwarte theolo gie en zwarte macht. Op indringende wijze krijgt de lezer mzicht in de zwarte bevri|dingstheoiogie en haar gevoeiens voor de verhouding tussen Een bundel opstellen over de centrale thema's in de zwarte theologie Verzameld en ingeleid door dr Allan Boe sak Het boek begint met een toelichting van Prol. Verkuyt over THEOLOGIE VAN VERDRUKTEN 160 bU.. 1 21.50 Een boodschap uil Latiins-Amerika. Een over zicht van de geschiedenis van het Christendom daar. een samenvatting van de sociaal-politieke analyse en de visie van de belangn)kste latijns- Prof Dr. O. J. Boech HET EVANGELIE IN AFRIKAANS GEWAAD 120 btz 1 16.25 probleem van het kwaad als een missionair Afnka. Een confrontatie met het van de zwarte mens. Woord vooral: Prof Or. J Verkuyt IK BEN ER GEWEEST 126 Hz.. 16.50 Zeven gesprekken die V met Zuid-Afrikaners, die efce dag geconfron teerd worden met de gevolgen van de apart heidspolitiek. Verkrijgbaar in de boekhandel 0^20 KOK KAMPEN Bekirbénoe ls de naam van het „maandbericht" van de commissie „Tenach en Evangelie" van de her vormde gemeente Amsterdam. Meer bekend als „het blaadje van Kroon". Ook na zijn offiplële emeritaat (in 1970) heeft ds Klèljs Kroon het nog Jarenlang volgeschreven. Maar einde lijk kreeg Kroon toch nog een opvol ger. ds W. van der Spek, en op 2 september nam Kroon afscheid van „Tenach en Evangelie". Daarom ls het oktobernummer van Bekirbénoe geheel gewijd aan de betekenis van Kroons werk voor kerk en theologie, zoals deze jeugdherinnering van dr O. H. ter Schegget uit 1937, toen Kroon predikant was van de hersteld-ver- band gemeente van Lelden. Ter Schegget: Op een bovenzaal vindt de dienst plaats. De lange gestalte van Kroon; Ietwat gebogen, rood golvend haar, grijze broekspijpen onder zijn toga uit, schrijdt hij naar de wankele ka theder. Als hij, na de met sonore stem voorgelezen schriftgedeelten, aan het preken slaat, blijken al zijn woorden voor ze worden uitgesproken eerst nog eenmaal door zijn hoofd te moe ten gekeurd en zijn mond geproefd. En dan komen ze, hakkelend. Soms vallen er diepe stiltes. Hij grijtft zijn bril met belde handen aan de veren en kijkt ons met open mond, vol verwondering, diep nadenkend, voor mijn gevoel minutenlang, aan. Dan gaat hij verder en legt ons uit dat alles anders is dan hij zelf ooit had gedacht en anders ook dan wij den ken. Kennelijk heeft hij het over adembenemende, verbijsterend nieu we dingen of liever ontdekkingen van hele oude dingen, vondsten die een mens vernieuwen en verjongen, als je maar luisteren wil. HIJ ls er kennelijk zo overvol van, dat er veel te veel tegelijk ln hem opkomt. HIJ weet niet hoe hij het zeggen moet. Hij probeert steunend en kreunend de stroom ln te dammen en bedding en richting te geven. Ik begreep er, geloof ik, weinig van, maar lk ben helemaal ln. Mijn oom zit Ingetogen, al zijn vezels oor geworden, ln opperste concentratie naast mij. Dit ls het uur waar hij niet bulten kan, het uur der verdieping, der verheldering, het uur der bemoe diging en der vertroosting, het uur waarop het stromen van de tijd van hoop en verwachting wordt vervuld, het uur van de bruid. Dit ls allemaal echt, er ls geen bedrog bij, geen reto riek, geen vuurwerk; ik weet het ze ker, het ls echt, want er deugt geen zier van. Als kerkelijke Jongen weet ik Immers precies hoe het moet: ik ken het gereformeerde gregoriaans, lk ken de gebaren, ik ken de wendin gen, de mimiek en de hele heilgym nastiek van de kanselredenaar. Deze man overtreedt alle regels. Hij schijnt het helemaal niet te kunnen. Hij heeft wel wat anders aan zijn hoofd, dan al die gekke fratsen. De vorm is in een wonderlijke overeenstemming met de Inhoud: een gescheurde zak waar de Jonge wijn gistend uitloopt. Hij staat luisterend op de kansel en meldt ons wat hij heeft mogen verne men. Kijk, daarom ben ik toch domi nee geworden. Ik hoefde er geen woord van te begrijpen om er toe te komen. Jan Roest, dlakonaal consulent ln de Bijlmer, schrijft over zijn werk ln DIA, het blad van de diakonie van de hervormde gemeente Amsterdam: In de Bijlmer wonen veel Surinaamse landgenoten. Overgekomen naar de- Ds K. H. Kroon ze betonnen stad dreigen velen van hun eigen cultuur, hun eigen gods dienst te vervreemden. In Suriname behoren de meesten tot de evangeli sche broedergemeente en de r.k. kerk. In de hervormde gemeente Bijlmer meer doet een klein aantal mee. Ik liep rond met het gevoel dat er meer contact zou moeten komen. Met de kleine groep die meedoet en vooral ook met de grote groep die we niet kennen. Maar hoe pak je zoiets aan? 'k Probeerde vla enkele Surinaamse en Antilliaanse gemeenteleden ande ren te bezoeken. Eerst lukte dat niet. Toen ik meer mensen leerde kennen, konden we hen uitnodigen voor een groep. De contactgroep Surinamers en Antllllanen was geboren. Eenmaal in de maand komen we met ongeveer twaalf mensen bij elkaar. Praten over de situatie ln Suriname, over hoe het hier reilt en zeilt en sluiten de avond af met een korte hulssamenkomst. Sommige mensen genieten hiervan. Anderen hebben me laten weten aan zo'n groep geen behoefte te hebben. Zelf was ik niet tevreden en eigenlijk heel onzeker over deze activiteit. Er wordt me wel eens gevraagd: hebben jullie ln de Bijlmer contact met de l Surinamers? Het antwoord: we heb ben een contactgroep, klinkt aardig. Tegelijk denk ik: waar zijn we mee bezig. Moet Je de groep Surinaamse gemeenteleden apart benaderen? Of moet Je juist zoeken naar vormen waar Surinamers en Nederlanders el kaar tegenkomen? Zo'n groep is erg gezellig. Ik weet vanuit kranten en verhalen van anderen dat veel Su rinamers hier in klemposlties komen. De mensen bereiken we op deze ma nier niet. Zo zijn er hog veel vragen, we zijn er nog lang niet uit. M'n denken is: deze mensen uit Suriname en de Antillen weten wat het is als niet-blanke ln Nederland te wonen. Zij doen dagelijks ervaringen op. waar blanken deel van uitmaken en aan voorbij leven. Het aantal Surina mers is in de hervormde gemeente klein. Zou Je echter een hechte groep hebben, dan kunnen zij de vragen van hoe Je als blanken en nlet-blan- ken samenleeft, ln de gemeente op tafel leggen. Zo'n groep zou ten aan zien van dit punt als geweten kunnen werken. Zo ver zijn we echter nog niet Of het lukt, weet ik ook niet. In het voorlopige program» o.a. een muzikaal intermezzo gepl ned van het ensemble „Au Joly Bo Tja joli, holy of jolly, het was e puzzelen. Het ensemble is in elk p - van het houtje. En als zodi spreekbuis van minderheden of oc nisaties die de kerken een spil |1 zouden voorhouden? De „Oekumi 111 sche markt van mogelijkheden" deze slotbijeenkomst biedt o.a 1 Spreekuur van kerk-leaders had natuurlijk kerkleiders mo< zijn) en oekumenische voortrekka4.ni Ouderwetse Indeling eigenlijk. Iki D-" wacht dan ook insignes te zien, korte broeken. Het slot van de Twi de Kerkenconferentie lijkt weinig da verschillen van het begin van enk» jaren geleden. De leaders en vo< n(. trekkers zitten nog steeds op b! p obligate stoel. Hopelijk maakt programmapunt „Presentatie drie oekumenische projekten aan basis" duidelijk dat er géén sprake van drukfouten als je de ene keft stukken van de Wereldraad leest o* de „church for the poor" en de and» keer over de „church of the poor" ttllfl F s tui Programma De uitnodigingen voor de groot scheepse afsluiting van de tweede kerkenconferentie (29 november in de Nieuwe Kerk in Amsterdam) zijn al de deur uit. De tekst trok de aan dacht van de redactie van het luther se blad ELK: Kerstnummer „Tussen alle mensen ln" is het tl van het kerstnummer van de L-^ bethbode. In de artikelen (van dsJ Hagen, dr R. H. Bremmer, ds J j Poort. Hans Werkman en Rens Wou» stra). illustraties en gedichten sUv„ steeds centraal, dat Jezus geboren „tussen alle mensen in". De Eli» bethbode is het grootste evi tieblad van Nederland, met steeds stijgende oplagecijfers. In li werd het kerstnummer gedrukt 725.000 exemplaren. In 1979 het er 750.000. Voor 1982 het blad vijftig jaar bestaat gehoopt op een jubileumoplage een miljoen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2