Discussie over 'Lessen in liefde' Rafael Puyana speelt op solide basis Jan Keja maakte ambitieus TROS-drama Tientje extra voor streekradio in Zeeland Popdagen Bachcyclus in Rotterdam begonnen Saxofonist Rollins kan met calypso's nog jaren mee IKONEN IKONEN BOEKEN Dick Cassée In constant VRIJDAG 24 OKTOBER 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET - iff;» door Riet Oiemer •.S f- :fcr> Jas Keja. HILVERSUM - „Eruit halen wat erin zit!" kort. maar krachtig. Jan Keja, regisseur van „Lessen in liefde" heel vrij naar Decamerone en The Canterbury Tales. Twee Jaar geleden won hij met „De vlieg" naar De Maupassant de Emmy Award in Amerika. Niet die erkenning alleen, maar ook zijn instelling „ik geloof in beter zijn dan door snee" duiden er al op dat hij hoge ogen heeft willen gooien met zijn laatste geesteskind. Dat blijkt ook wel uit de voorgeschie denis. Drieeneenhalf jaar geleden maakte de TROS het plan al bekend voor een serie naar de middeleeuwse werken. Naar achteraf bleek veel te vroeg voor een pril basisidee. Maar daar bleef het niet bij want leder nieuw televisieseizoen weer hield de TROS de spanning erin door de serie op het lijstje programma's voor dat seizoen op te voeren, terwijl het steeds niet door ging. Het werk was gewoon niet klaar en ook nu wordt nog aan de laatste delen gewerkt. Dat uitstel toch niet tot afstel leidde mag zondagavond blijken met de eerste aflevering „De vraag" Daarin staat een zekere Cepperello na een zondig en slecht leven oog In oog met de dood. Op zijn sterfbed weet hij een priester zó te misleiden dat hij heilig wordt verklaard Het ambitieuze project leidde tot schrappen en uitstellen van andere programma's van de TROS en daar uit volgt dat er al Jaren binnen deze omroep een interne „discussie" aan de gang ls over het prestigeproject dat ..Lessen ln liefde" heet Deze Scène uit de eerste aflevering van „Lessen in liefde' heeft zich toegespitst tot het tegen over elkaar staan van televlsledirec- teur Cees Baay en Jan Keja. De mening van Baay dat er ln de toekomst zulk kostbaar drama niet meer kan worden gemaakt heeft Keja met zorg vervuld. Ook is hij er niet over te spreken dat de afleveringen eens ln de vier weken op zondag avond worden uitgesmeerd. Een vlot tere afwerking maakt zulk werk veel meer herkenbaar bij het publiek en Keja ls bang dat er nu extra goed door zijn omroep naar de kijk- en waarderingscijfers wordt gekeken. Tot nu toe heeft hij zich echter nooit hoeven richten naar de smaak van het grote publiek Kostbaar .Lessen ln liefde" ls naar de geldende maatstaven een kostbaar produkt ge worden: bijna twee miljoen gulden voor alle zes afleveringen, bulten de NOS-faclliteiten om. Oetallen die de kijkers en mij eerlijk gezegd ook niets zeggen, omdat Je niet weet waar het geld precies aan wordt besteed. Maar als de pot omroepbijdragen voor één uur drama 30.000 gulden beschikbaar stelt, mag worden ge concludeerd dat dat bedrag al Jaren niet meer toereikend ls. BIJ alle discussie binnen de TROS mag ook daarbuiten wel eens de vraag worden gesteld: ln hoeverre ls het verantwoord zulk hoogdravend drama te maken dat Je de kijkers Jaren aan het lijntje houdt waardoor er geen mogelijkheden (faciliteiten en geld) meer zijn voor ander, eigen dra ma. In een land met een groot gebrek aan Nederlandstalig oorspronkelijk drama ls dat een kwalijk gat. Voor beelden zijn de dramaloze periodes bij de AVRO na Hollands Qlorie en bij de NCRV na Dynastie der kleine luyden geweest Geen leesvoer Zoals gezegd heeft Keja zich tot nu toe nooit hoeven richten naar de smaak van het grote publiek Dat geldt zeker ook voor „Lessen in liefde". Decamerone en Canterbury Tales zijn voor de meerderheid van het Nederlandse volk nu eenmaal geen leesvoer. De toevoeging .middeleeuws'' heeft altijd iets neer buigends in zich. Toch blijkt steeds weer dat beide veertiende eeuwse werken een zoveelste jeugd kunnen beleven. Een aantal jaren geleden haalde de musical The Canterbury Tales op beatmuziek in Londen meer dan vijf succesvolle seizoenen. De Engelse dichter Chaucer („When ln april the sweet showers fall") schreef ln de 14e eeuw de verhalen die pelgrims elkaar op weg van Londen naar de kathedraal van Canterbury vertellen. Nu werd Je pelgrim vooral omdat Je iets op Je geweten had. En uit de vertellingen blijkt er heel wat realistisch en humoristisch te zijn af- Met het plaatsen van veel verhalen ln één raam volgde Chaucer de Decame rone van de Italiaan Boccaccio na. Daarin verschuilen rijke gasten zich op een landgoed voor de pest. Om de tijd te doden vertellen ze elkaar ver halen die veel met de verhouding man-vrouw en liefde te maken hebben. De Amerikaanse schrijver Paul Mei- ton stelde zes televisiescripts samen waarbij hij vrij gebruik maakte van beide werken. Daaruit blijkt dat er op dat gebied nog niet veel is veranderd sinds de middeleeuwen. De man op het voetstuk, de vrouw als trofee, waarbij Melton heeft geprobeerd de kijker dat kritisch te laten doorzien. Van een onzer verslaggevers VLISSINGEN Volgens een bereke ning van dc Zeeuwse culturele raad zullen de inwoners van de provincie Zeeland per Jaar ruim een tientje meer kijk- en luistergeld moeten gaan betalen, als de streekomroep van start gaat. In een nota pleit de raad voor een regionale omroep in Zeeland, een van de weinig provincies die nu nog zonder moet doen Bovendien, zo zegt de raad opwek kend. zou de regionale omroep op kunnen treden als rampenzender bij stormen, scheepvaartongelukken in de Wester- of Oosterschelde of cala miteiten ln de kerncentrales van Borssele en het Belgische Doel. Als de zender twee uur per dag ln de lucht ls, gaan de kosten naar schat ting 2.5 miljoen gulden per Jaar be dragen. Het rijk betaalt daarvan 1.3 miljoen De ongeveer 116.000 bezit ters van lulstervergunnlngen in de provincie moet de rest bijpassen: 10,35 gulden per vergunning. Matchbox Liefhebbers van rock-a-billy kunnen bun hart ophalen bij de Engelse formatie Match box. Oud materiaal in authen tieke uitvoering, vermengd met een sausje humor. Amster- dam-Paradiso (vanavond, Groningen-Huimaas (zondag). Factory tour De onafhankelijke labels die in Engeland steeds meer van zich doen spreken organiseren ook zelf kleine tournees voor artiesten uit eigen „stal": Du- rutti Column. Section 25 en Certain Ratio van het Factory Label bezoeken de komende week ons land. Effenaar-Eind- hoven (vanavond). Doornroos- je-Nijmegen (zaterdag) en Melkweg-Amsterdam (2 nov.). door W. H. Wolvekamp ROTTERDAM Een Bach-cyclus van zes avonden, in het laatste kwartaal van dit jaar te geven in de kleine Doelen, bestaat uit twee concerten door de klavecinist Rafael Puyana (hij speelt de zes Partita's), twee avonden met de cellist Henri Honegger. die de zes Suites voor cello-solo ten gehore zal brengen en tenslotte twee concerten waarbij de violist Shmuel Ashkenasi alle Sonates en Partita's voor viool-solo de revue laat passeren. Ook bij Christie's in New York werden topbedragen betaald. Zo'n 2.8 miljoen gollar (circa 5.6 miljoen gul den) moest de nieuwe eigenaar van een schilderij van Edvard Munch. Meisje op een brug getiteld, neerleg gen. De hoogste prijs die eerder voor een werk van de Noorse schilder uit het begin van deze eeuw werd be taald. bedroeg ongeveer 340.000 dollar Speciaal vandaag Woensdagavond vond voor een vrij talrijk publiek (waaronder veel jonge mensen» het eerste concert van deze serie plaats. Op een speciaal voor hem gebouwd twee-klaviers klave cimbel speelde Rafael Puyana ach tereenvolgens de Partita's no. 3 (a kl no. 1 (Bes gr.) en no. 4 (D gr Dit instrument is ln 1973 gebouwd door David J. Rubio naar een origineel van de 18e eeuwse klavecimbel-bouwer Pascal Tas kin. De dispositie omvat voor het beneden-manuaal een 8 voet. een 4 voet en een buffelhuid- register. Het bovenmanuaal heeft een zwak 8 voets register Voorts een luit- of harpregister voor de twee achtvoe- ten en een koppel voor de belde ma nualen. Voor een klavecimbel betekent dit vrij veel kleurmogelljkheden. Het moet direct gezegd, dat Rafael Puya na deze klankdifferentiaties de gehe le avond op smaakvolle en doelmati ge wijze heeft aangewend. Voor de pauze traden enkele kleine techni sche oneffenheden op, maar over het algemeen bleek het spel van de con certgever op zeer solide basis te be rusten. De expersslemogelijkheden van het mechanische orgel en het klavecim bel blijven vrijwel beperkt tot articu laties en fraseringen. Immers, men kan bij beide instrumenten geen In vloed uitoefenen op de toonsterkte door middel van de aanslag. Om een eenzijdig gerichte motoriek bij het ten gehore brengen van Bachs muziek op een klavecimbel te vermij den ls een sterk ontwikkeld gevoel voor articulaties en fraseringen on ontbeerlijk. Het kwam ons voor dat Rafael Puyana. althans tijdens het eerste gedeelte van zijn concert, die mogelijkheden niet geheel heeft uit gebuit. De snelle delen gingen op den duur door hun straffe motoriek wat vermoeiend werken. In muzikaal op zicht heeft ons het gedeelte na de pauze het meest voldaan. In de vierde Partita streefde Puyana kennelijk naar een minder strakke voordracht. Ook kwamen genoemde expressie mogelijkheden hier meer tot hun recht. „Wanneer ik de punt vaneen passer op de Magere Brug zet en een straal aanneem van een kilometer dan hebben zich binnen die cirkel alle beslis sende gebeurtenissen van mijn eerste kwart eeuw afge speeld": Jan de Hartog overge komen uit de States naar de stad van zijn jeugd om herin neringen op NCRV-verxoek op te halen. Hij doet het een tik keltje theatraal, sentimenteel, waarheid en verdichting soms door elkaar halen, maar als geboren verteller. Eerste lokatie: de Magere Brug, schitterend gefilmd op een nevelige ochtend: Tot aan die brug zouden mensen heb ben gestaan die de debatten van zijn vader de theoloog prof. Den Hartog met atheïs ten hield. Aan diezelfde brug hingen brugwachters ook als apen aan kettingen om hem omhoog te trekken als de ha venpolitie er onder door ging. Aan boord Jan de Hartog als stoker en duvelstoejager. Keus van de onderwerpen? „Trefwoorden op een papier tje gezet, propjes in de koek trommel gedaan door elkaar gehusseld en mijn vrouw laten trekken." Televizier magazine over Amerikaanse gijzelaars in Iran en de mogelijkheid fami lieleden van kinderen vaker in ziekenhuizen toe te laten. Ned.2/22.42 door Frits Lagerwerf! GRONINGEN Mogelijk is de grote zaal van het Cultureel Centrum de Oosterpoort niet ongeschikt voor symlonie-orkes- ten, voor enigszins versterkte muziek is de akoestiek er ronduit belabberd. Niet alleen Sonny Rollins bad er last van. zijn drie begeleiders zijn zoals verwacht ten onder gegaan, zodat men zich mag al vragen of niet naar de relatief gunstige kleine zaal kon worden uitgeweken. Deze was in dat geval afgeladen en sfeervol geweest zodat een heel dnder concert had plaatsgevonden ADVERTENTIE De nu 50-jarige Rollins blijkt nog altijd tot de verbeelding van diverse jazz-generaties te spreken, gezien het qua leeftijden uiteenlopende publiek dat kwam opdagen. Na het concert liepen de meningen, behalve over de klank in de zaal. dan ook sterk uiteen. Rollins, aan het eind van de Jaren '50 unaniem beschouwd als de majesteit van de Amerikaanse saxofonisten en de eerste Initiator van de freejazz. is na Miles Davis' aanzet tot de fusion- muziek, Jazz met rockelementen. in zekere zin overstag gegaan, vermoe delijk onder druk van zijn platen maatschappij Milestone. Dit heeft zijn stijl, hoe kan 't anders, aangetast, al zit de sleet zeker niet in de toonkleur, de expressie, en het vermogen om al improviserend melo dieën en tegenmelodieën ln en buiten de harmoniestructuren te spelen. De fragmentatie van een compositie, me lodie of een enkel motief, hoe simpel ook, is nog altijd hoorbaar, evenals de coherente virtuositeit. Het verschil met vroeger is heel sim pel dat de held Rollins in artistieke zin enigszins vermoeid ls geraakt, ook al verdedigt hij zich tegen de Europe se critici (de Amerikaanse journalis ten prijzen hem nog altijd geweldig) dat het eens tijd werd om met jonge muzikanten muziek van deze tijd te maken. Ook vanwege de matige kwa liteit van de hem begeleidende jonge ren ontbeert Rollins nu helaas de inspiratie en onttrekt vaak de Inner lijke spanning die zijn spel vroeger kenmerkte Simpelweg de lol. de uit straling, de uitdagende vrijheid om maten ver te anticiperen op een nade rend akkoord en het ritme speels te benaderen. Ook de bijtende spot waarmee vroeger de originele „mood" van een bekende melodie radicaal werd veranderd ls verdwenen. Wel gebleven is dus de harmonische superioriteit waarmee thema en Im provisaties tot een eenheid worden gesmeed, ook al ls de aanpak wat, conventioneel geworden. Aanvankelijk speelde Rollins behal ve de schitterende ballad My one and only Love, ritmisch zwevend maar met een majestueus vrij opgebouwd coda. enig vertrouwd bopwerk en een enkel calypso. Toch was de indruk mat. Na de pauze werd echter naar een climax toegewerkt, al laat Ik 8te- vie Wonder's slappe hit Isn't she love ly gaarne bulten beschouwing. Wat Rollins' concert ln feite redde waren de onstuimig swingende calypso's, en dan vooral Don't stop the Carnival waarmee besloten werd. In die vurige vorm kan Sonny Rollins nog jaren mee. al zullen de oude liefhebbers stellig de schouders ophalen Geopend Dins.t/m Zaterdag 1030-1730uur t8e/19eeeuw PLATE N Spiegelgracht 31 Amsterdam Telefoon 020/2784 43 Uitgeverij Van Oorschot te Amster dam stuurde twee dichtbundels. Met een klank van hobo van H. de Co- ninck (52 blz.) en Avond ia een tuin. van A. Morriën (64 blz.). Prijs per deeltje 14.90 Ik ben gestemd om een sonnet te maken, bloemlezing uit de poëzie der tachtigers. Samengesteld en ingeleid door H. O. M. Prick. Uitg. Bakker. Amsterdam. 204 blz. - 9.75. Van uitgeverij Meulenhoff te Amster dam zijn: Het wrede en ontroerende. Verhalen van A. M. Baart (154 blz. - 24.50). Het bloedend hart, roman van M. French (418 blz. - 29.50). Wu Tao-tzu. een mythe, van de Zweedse schrijver 8. Lindquist geschreven in 1967. (155 blz - ƒ27.50). Rollen en Ralien, roman van J. Mendels. (152 blz - 26.-. 3e druk» Begrafenis van de manen, medede lingen uit de wereld van het autisti sche kind door 8. van Rees. Uitg. Unieboek, Bussum. 95 blz. - 19.90. Van uitgeverij De Harmonie in Am sterdam zijn: Mij hebben se niet, bundel van columns van J. Blokker (112 blz.) Vrij en blij, cartoons van S. Verwey. eerder verschenen in de Volkskrant. Geen prijsopgave Bij uitgeverij Unieboek ls uitgeko men 0-0-8 „on-gehoord", belevenissen van de inlichtingendienst van de PTT 9.90. Grondtoon, gedichten van H. Bolke- stein-van Binsbergen. Uitg. Callen- bach. N ij kerk 46 blz. - 9.25 Een showproces onder Lenin, het voorspel van de Grote Terreur, door M. Jansen. Uitg. Unieboek. Bussum. 262 blz; geen prijsopgave. Het groepsgesprek, praktijkboek voor deelnemers met bijdragen van G. M. Philips. D. J. Pedersen en J. T. Wood. Uitg. De Toorts. Haarlem. 254 blz ƒ49.50 Over de huidige schilderkunst in En geland ls ln dit land niet zo heel veel bekend. Afgaande op het beeld dat de museum- en galeriebezoeker regel matig wordt voortgezet, wordt de toon nog steeds door figuren als Da vid Hockney en Francis Bacon aan gegeven. Maar om te weten wat daar omheen zit, ben je min of meer wel verplicht naar Londen te gaan om daar tot de conclusie te komen dat er zelfs in de figuratieve traditie veel Interessants ls te noteren. Nanky de Vreeze van De Bee ren burght ln Eek en Wiel doet zulks en is dit jaar begonnen om haar galerie als een soort brugge hoofd te laten die nen voor de Engelse realisten. Al eer der bracht ze Mary Newcomb en Leo nard Rosoman. oud-leraar van David Hockney en belangrijk vanwege zijn invloed die hij op veel studenten aan de Londense kunstacademie heeft gehad. Nu. temidden van een grotere groeps- presentatie. is de aandacht gericht op nieuw werk van een drietal dat uit geheel verschillende richtingen komt De invloed van Hockney is in de schilderijen en tekeningen van David Remfry duidelijk terug te vinden, vooral in de technisch zin. Remfry's voorkeur gaat echter in tegenstelling tot Hockney (die zijn homofiele ge richtheld altijd onverbloemd heeft geëtaleerd) naar het vrouwelijke ge slacht uit. Hij beeldt heel prille types uit waarin alle kenmerken van vrou- weUJk raffinement aanwezig zijn. maar nog niet worden aangewend. Zijn werk ls vaak heel geestig en luchtig van toon. volstrekt tegenover gesteld aan dat van Mick Rooney. BU hem speelt de humor ook een (kleine» rol. maar Rooney ls een echte expres sionist die zijn figuren gaat deforme ren. Na lange tijd zUn onderwerpen ln de circuswereld te hebben gevonden, ls hU nu met een exotische wereld bezig die ln een sterk anekdotische trant wordt neergezet Het verhalende element zit ook in de licht absurdistische kleuretsen van Martin Ware wiens mensen figureren in een volstrekt stille wereld. Vanuit een reëel gegeven schept iüj ren droomachtige situatie die technisch heel knap tot stand komt Galerie De Beerenburght, Wiel- seweg 31, Eek en Wiel (Gld.), tot 10 november, op woensdag tot en met saterdag van 10-17 uur, op zondag van 13-17 uur. In de landschappen die Dick Cassée tot voor kort maakte, was een toenemende tendens zichtbaar die er op den duur toe zou lelden dat hij zijn vormpro blemen volkomen abstract zou gaan oplossen. Met een mini mum aan expressiemiddelen gaf Cassée een suggestie van ruimte, waar toch nog alle elementen van het landschap in voor kwamen. Des te meer verrast het nu dat hij helemaal van dit thema is afgestapt en zijn onderwerp thans ln de architectuur zoekt In een tekenachtig opgezette reeks van kleine streepjes, etst hij de hulzen die hij op reizen door Noord-Afrika en Frankrijk heeft gezien. De opzet is nog even fragmentarisch als tevoren, maar de grove lijn die allang niet meer zo esthetisch was. is nu verdwenen. Cassée blijft zoeken naar het meest essentiële ln de vorm van zijn onderwerp, maar hij heeft nu meer aandacht voor structuur en ritme. Galerij Asselijn. Lange Leid- sedwarsstraat 131 in Amster dam, tot 31 oktober, op dinsdag tot en met zaterdag van 12-17 uur. David Remfry: Girl in s >nË dals, potloodtekening, 19 en 'van g :cn< "Cvai af Kleine uitzonderingen daar leid ten, ls er voor het abstrac ar pressionisme van eigen altijd veel belangstelling wee8t. Appel, Comeille. Bi Wagemaker en Lucebert, je ze door eendrachtige inspai gen van galerie en museum voet blijven volgen. Een J001 zicht van Constant, zoals door het Haags Oemeente seum wordt gebracht, kan geen opmerkelijke nieuwe ztchtspunten meer verse! Verhelderend ls de exposil meer nog de catalogus) wel ze een inzicht geeft ln een wikkeling die voor de buian wacht soms raadselalcl .crl trekjes aannam ui a iWj sitK tn dicl ttci tg Constant ls van de schilders de Cobrabeweging niet de ste geweest. Het mensbeeld hij ten tijde van de Nieuwe perimentelen maakte, is nqj tijd boelend Hoe actueel hed pen ls. bewijzen sommige var Duitse neo-expresslonlsten werk zonder Cobra niet zo* staan. IOC dei Het doet nu niet meer aan dat Constant rond 1953 fva uitstapje maakte naar de stracte geometrie. De pan uit die periode zijn een duidi en ke oriëntatie op de theoref beginselen van Mondriaan Van Doesburg, die uitelndeL zou lelden tot een speelse opi ting over architectuur, de pa de van New Babyion. Maar in M tijd moet het heel opvallend i c i geweest dat Constant plotse! en> afstand nam van zijn ongebi - delde vormexplosles. oi no Met New Babyion schiep C< dc stant zich een utopische stad. cgi reactie op de nieuwbouw van de oorlog, die geen plaats bc cn aan de spelende mens. De rui »j<; telljke concepties van New i n j bylon staan niet in het Haaj ne, museum, wel is er de neeri jy van te vinden ln grote doeka De Constant van de jaren zevi 5 tig en tachtig heeft weinig iw op met New Babylon. In recente werk transformeert grote vlakken tot toneelacbt decors voor een podium ruimte biedt aan allerlei literal D( thema's. Na de enorme inl telt van de voorgaande stijl komt dit werk teleurstellc over. Tot 24 november, op werkdaf van 10-17 uur. op zondag van 17 uur en bovendien op wi dagavond van 20-22 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4