Emigrant komt terug met nieuw evangelisatie-idee Achter facade Vaticaan gaat onenigheid schuil Vit brieven van lezers VREDES VERWACHTINGEN One Way Day naar België uitgevoerd Trouw De situatie waarin we aan theologie doen Ned. geref. kerken overwegen toe te treden tot GOS VAN DA A VOORBUGANf Conferentie DINSDAG 21 OKTOBER 1980 TROUW/KWARTET )AG door ds. F. H. Veenhuizen DRIEBERGEN Als Sietze van der Boom is hij naar Canada geëmigreerd (1952). als John Vander Boom (spreek uit Vender- boem!) komt hij nu in zijn oude vaderland op bezoek. En hij brengt nieuwe evangelisatiemiddelen mee. Nieuw, tenminste voor ons. Zo n twintig jaar geleden stapte hij uit het zakenleven en ging werken bij een bijbelgenootschap (de World Ho me Bible League). Deze WHBL is niet alleen doende om de bijbel te verta len. te drukken en te verspreiden maar ook om te evangeliseren met de bijbel Temidden van allerlei evangelisatie methoden is dit dus hun methode: breng buitenkerkelijken in aanraking met de bijbel en wel door middel van een schriftelijke bijbelcursus. En wie deel één van de cursus bestudeerd heeft, krijgt het aanbod om deel twee samen met anderen te doen. Een klei ne bijbelkring dus waar christenen en met-christenen samen over de bijbel praten. En zo kan de kleine groep een doorgangspunt worden naar de kerk Het voordeel van deze evangelisatie methode is dat ieder kerklid er aan kan meedoen: mondelinge propagan da voor de cursus („Als je thuis eens iets wilt lezen over de bijbel dan moest je dit eens nemen"), propagan da folders verspreiden, bijbellessen versturen, administratie verzorgen enz. Van der Boom komt naar Nederland op uitnodiging van de evangelische alliantie om te spreken op de confe rentie „Toerusting van de Missionai- ADVERTENTIE van dr Frank Barnaby f1750 Nu in de boekwinkel. I I f re gemeente". Hij introduceert dan de verschillende soorten evangelisa tiemateriaal van de WHBL. Er is bij voorbeeld ook een bijbelcursus voor kinderen en een filmstrip over de bijbel (..Zeg buurman, ik heb dia's over de bijbel; vind je 't leuk als ik eens bij jullie kom om die te laten zien?"). Het lijkt uitermate zinnig, dat daar in Nederland eens over doorgepraat wordt: Hoe moet informatie over God en bijbel, over geloof en kerk eruit zien? Moet dat alleen maar neutrale informatie zijn of kan ze een wervend karakter dragen? Of kan neutrale in formatie zo attractief en persoonlijk betrokken geschreven zijn dat ze aan stekelijk werkt? En moet zulke infor matie uitgaan van de vragen die bij buitenkerkelijken leven? Welke vra gen hebben ze dan over de bijbel? En welke groep bereik je eigenlijk met een schriftelijke cursus? Ik denk niet alleen aan evangelisatie door middel van dia's maar ook aan de video. Het is een goede zaak dat het beraad hierover door de evangelische allian tie op gang gebracht wordt. Legerpre- dikanten. godsdienstleraren, radio pastores enz. zouden hierin moeten meedenken. Op de EA-conferentie komt ook het gemeente-opbouw pro ject van de WHBL aan de orde. de zogenaamde Kleine Kerk. (Een plan waarbij de gemeente ingedeeld wordt in kleine groepen die zich bezighou den zowel met bijbel en gebed als met dienst en getuigenis. Dit plan zal vergeleken worden met het project van een van de andere sprekers, ds. R- Reiling. de zoge naamde Gemeente-Bijbelschool. (Een plan waarbij de gemeente naar leeftijd wordt ingedeeld In groepen John Vander Boom die vóór de zondagmorgendienst bij eenkomen voor bijbelstudie) In het buitenland is al heel wat erva ring zowel met de Gemeente-Bijbel school als met de Kleine Kerk. Het wordt inderdaad tijd dat bekeken gaat worden hoe deze projecten toe gepast kunnen worden in de Neder landse situatie. De EA-conferentie wordt gehouden in Ons Centrum te Driebergen. 23-25 oktober, informatie tel. 03430-4451 Ds. Veenhnizen is gereformeerd pre dikant voor evangelisatie en op bouwwerk in Apeldoorn. Van een medewerker ANTWERPEN Een demonstratieve optocht van zo'n 7000 christenen uit Nederland en Vlaanderen door het centrum van Antwerpen was een van de hoogtepunten van de eerste One Way Day in België. Op de Groenplaats werd een evangelisatie-programma gepresenteerd in een muziektent, bestaande uit muziek (Burning Candles. Elly Rikkert. etc.) en korte toespraakjes. Cees Rosies. leider van Operatie Mobilisatie in België, herinnerde er aan dat op dezelfde plaats zo'n 300 jaar geleden óók hagepreken hadden plaats gevonden. „Maar er zijn hier, op dit zelfde plein, ook mensen om hun geloof op brandstapels gedood, gevierendeeld en opgehangen," betoogde hij. Met 75 bussen waren de deelne mers aan de door evangelist Ben Hoekendijk georganiseerde mani festatie van het Sportpaleis naar het centrum vervoerd. De laatsten arriveerden overigens toen het programma al bijna was afge lopen. In het Sportpaleis werden drie bij eenkomsten gehouden. Er waren naar schatting 7500 bezoekers, van wie ongeveer één derde Bel gen. De rest was met bussen, par ticuliere auto's en treinen uit Ne derland gekomen. Ben Hoeken dijk toonde zich heel tevreden over de opkomst en maakte be kend dat volgend Jaar opnieuw de One Way Day in Antwerpen wordt gehouden, waar hij medewerking van de meest uiteenlopende ker kelijke stromingen heeft gekre gen. „Dit is een zendingsdag voor België", zei hij. In de loop van de dag meldden zich enkele honder den bezoekers, naar aanleiding van de toespraken, in de nazorg ruimte. waar met hen werd ge praat en gebeden. Hoekendijk: „Meer dan vijftig mensen kwamen voor het eerst tot geloof in Chris tus; zestig anderen kwamen hier tot geloofsvernieuwing. En verder werden we geconfronteerd met veel andere problemen, zoals hu- welijksnood. relatie-problemen, verslaving aan alcohol, e.d." De kosten van de dag. ca. 100 000. zijn volgens Ben Hoe kendijk „met de hakken over de sloot" uit de collecten gekomen Aan het programma werd o.m. meegewerkt door een groot One Way Day koor (400 stemmen) dat speciaal voor de gelegenheid ge componeerde liederen zong. Een orkest zorgde voor de begeleiding van koor en samenzang. In de afgelopen jaren heeft de evangelist acht One Way Day's in Utrecht gehouden, met op den duur 15.000 bezoekers. „Utrecht werd een traditie", zei hij zater dag. „Er zijn natuurlijk goede tra dities. maar we geloven dat het goed is dat Nederlandse jongeren, samen met Vlamingen, in België gaan getuigen van hun geloof De dag is geworden wat we wilden een zendingsmanifestatie en een dag van geestelijke ontmoeting tussen Nederlandse en Belgische christenen." Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren en niet voor open brieven, gedichten oproepen o( reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te «vorden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren Brieven adresseren aan Secretans hoofdredactie Trouw, Postbus 859.1000 AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. door Pieter van der Ven De Klokkenberg ROME In de laatste fase van de bisschoppensynode over het gezin begint het spannender te worden dan velen hadden vermoed. Naar buiten wordt nog wel een diepe eensgezindheid hooggehouden, maar de verdeeldheid kan haast niet meer binnenskamers blijven. Toen ik indertijd het artikel van J. A. van Bennekom in Trouw las. waarin gewezen werd op de vreemde gang van zaken rond het voortbestaan van de christelijke pedagogische acade mie „De Klokkenberg" te Nijmegen, dacht ik: nou dat zal zo'n vaart niet lopen, onze oudste en nog steeds s'pringlevende christelijke pedagogi sche academie zal nooit vanwege een ..spreidingsplan" het loodje moeten leggen. De paginagrote advertentie in de krant van 17 oktober verrast me daarom niet zo n beetje. Allerlei vra gen dringen zich op. Waarom moet zo'n academie het middel van advertenties, acties en petities gebruiken om gehoord te waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordta Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leid se Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel. 020-5629444 tele* 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Nad Credietbank Rekenmgnr 23 00 '2 574 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) te» 0i0-i 15588 (redactie) lei 115700 (uitsluitend voo' advertenties) WestWaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tei 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel .05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand 16.98 Per kwartaal 50.95 Per half jaar toi 90 Per jaar f 201 60 4dvertent,etar:eve.n op aanvraag Telefonische abonnementenop- 0'achten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag t/m vrijdag Op zondag van 18-20 uui telef 020- 5622797 Opgave min.-advertenties te' 020-5626262 o! schriftelijk aan Mim-Adv aMetmg. postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen urts'uitend schutteli|k aan onze Amsterdam se adressen worden in de besluitvorming. De mi nister overlegt toch met de fin)directe belangenbehartigers? Hebben die geen contact opgenomen met ..De Klokkenberg"? Wat zijn de criteria van de sprei dingscommissie om te beoordelen of een academie verplaatst moet wor den. opgeheven moet worden of een fusie moet aangaan? Is het beleid dat hierachter schuilt voldoende bekend bij de academies en de kleuter- en lagere scholen? En staan die er in grote lijnen achter? Weten de mensen in de besturen- raad van het christelijk onderwijs en de betrokken commissie wat er leeft onder de onderwijsgevenden van vandaag en onder studenten die de opleiding tot dit beroep hebben geko zen? En ook: wat de ouders vandaag de dag denken over „identiteit" Allemaal vragen die misschien te her leiden zijn tot het punt of de macht die het bevoegd gezag en de vakbon den hebben, steunt op het gedachten- klimaat aan de basis of rust op histo risch verworven zaken, die een eigen leven zijn gaan leiden, en waar zelfs deze minister (nog» niet doorheen heeft weten te prikken. Amsterdam Piet Zuidema Dodewaard Is de meerderheid van ons volk tegen de kernenergie. Deze vraag stelde ik aan vijf mensen op 15 oktober. Alle vijf waren daar niet direct van over tuigd. Natuurlijk hadden ze gehoord van de gevaren die de afvalprodukten zouden veroorzaken Ze kenden de problematiek alleen uit wat er over in de kranten stond. Wel waren alle vijf tegen de kernbom, maar kernener gie nee die was nodig voor onze economie. En om deze draaiende te houden, waren ze er niet tegen. De vraag die ze mij stelden was. hoe ik als pacifist zelf tegen over de actie en Dodewaard stond. Mijn standpunt is nog. dat. als door kernenergie het mensenleven bestaanbaar gemaakt kan worden, Dodewaard niet dicht moet. Ik meen, dat kernenergie nood zakelijk is voor het bestaan en dat gezocht moet worden naar middelen om het afval onschadelijk te maken. De wetenschap gaat door met uitvin den ten goede en helaas ook ten kwa de Maar waar mogelijk zal hier m.i. een oplossing komen, zodat de ge vaarlijke stoffen in nuttige stoffen kunnen worden omgezet. Het is goed. dat er een maatschappelijke discus sie op gang komt. Dan zal blijken dat de meerderheid van ons volk genu- nanceerder denkt en Dodewaard niet dicht wil hebben maar zelfs voor uit breiding zal voelen. Persoonlijk vind ik dat kernenergie wel moet blijven Van het begin van deze synode af heeft het voorlichtingsbureau gepro beerd de zaJcen zo voor te stellen dat de tegenstellingen tot ondergeschik te punten of methodische kwesties beperkt waren. Dat is niet meer vol te houden. Het bureau heeft dan nu ook zijn beleid enigszins gewijzigd: de perscommuniqué's verschaffen soms eenvoudig onjuiste inlichtingen en aangekondigde informatie gaat op het laatste moment niet door Het opmaken van de lijst van eind voorstellen leverde al meer proble men dan voorzien. Een eerste ont werp werd te elfder ure teruggetrok- Afrikaner» ken. omdat het kans liep bij wijze van spreken te worden weggehoond. en riten te maken. In zijn rapport had hij er nog eens op gewezen dat katho lieken die niet voor de kerk trouwen in een schandelijk concubinaat leven en dat bij de aanpassing aan culutren gewaakt moest worden tegen bijge loof en daar was de Heilige Stoel voor. Een geïrriteerde Afrikaanse bisschop liet weten dat het Vaticaanse neokoli- riialisme hem zeer vertrouwd was. maar dat wat Knox te berde bracht hem toch wel erg gortig was. Dat de bisschoppen echt niet alles slikken ondervond bijvoorbeeld ook de Australische curiekardinaal Knox. Hij is de leider van het departement voor de sacramenten en heeft aldus ook van alles met huwelijkssluiting De Afrikaanse bisschoppen zijn op deze synode zeer eenstemmig en in goed samenspel met elkaar druk in de weer om gehoor te krijgen voor de plaatselijke huwelijksgebruiken. Omdat veel Afrikaanse bisschoppen financieel nogal afhankelijk zijn van Rome waren ze altijd nogal bedeesd. Deze keer is dat duidelijk anders. Trouwens ook in andere landen heeft men zich beter dan bij vorige gelegen heden op deze synode voorbereid: Verenigde Staten. Canada, Frankrijk en Engeland bijvoorbeeld. De Britse bisschoppen maken zich tot zeer ge trouwe tolken van het pastoraal con gres dat in mei in Liverpool werd gehouden. Daar is toen vanuit de basis heel wat inbreng geweest over huwelijk, gezin, seksualiteit en derge lijke Latijns Amerika treedt daarentegen wat minder op de voorgrond. Sommi gen zeggen dat de mensen daar hun handen vol hebben om in leven te blijven en dat velen nauwelijks aan familieleven toekomen. Opmerkelijk is hun standpunt inzake de gemeng de huwelijken, zij pleiten voor stren ge regels, omdat ze veel last hebben van vooral Amerikaanse secten die zich via huwelijken proberen te ver spreiden. I BISSCHOPPENSYNODE IN ROME door Pieter van der Ven Maar al met al is de afstand tussen curie en plaatselijke bisschoppen ta melijk groot geworden. Het lijkt er ook op dat de curie haar hand enigs zins heeft overspeeld bij het voorbe reiden van de synode Over al die leken en deskundigen die waren uit genodigd wordt nu haast wat verle gen gezwegen Ook is officieel verzekerd dat deze synode er écht niet voor is om het doktersechtpaar Billings of hun me thode van natuurlijke gebootebeper- king heilig te verklaren. (Amerikanen hadden deze synode alvast „Billings gate" gedoopt.) Er zijn zelfs bisschop pen, onder wie de Nederlandse deel nemer Ernst, die het liefst-niet meer over „methoden" zouden willen pra ten. Als zij het fijne hebben gehoord van de „Biliingsmethode" achten zij zulks wel zo kies. Vah een onzer verslaggevers NIJKERK De commissie voor con tact en samenwerking met andere kerken van de Nederlandse gerefor meerde kerken heeft geadviseerd, het lidmaatschap van de gereformeerde oecumenische synode (GOSi aan te vragen Het advies zal besproken worden op de landelijke vergadering van de Ne derlands gereformeerde kerken (de zg vrijgemaakten buiten verband). die in februari 1981 in Breukelen wordt gehouden. De GOS biedt volgens de commissie goede mogelijkheden om elkaar als gereformeerde kerken in de wereld te helpen in het blijven volharden in de waarheid van het Woord van God De bijeenkomst van de GOS. deze zomer in Nimes. werd reeds door twee waarnemers van de Nederlands gere formeerde kerken bijgewoond, de he ren Ad de Boer en prof. dr. ir E Schuurman. In hun rapport schrijven zij. dat zij de GOS-besluiten ten aan zien van de (gewone) gereformeerde kerken in Nederland graag wat door tastender hadden gezien. Het, probleem is volgens hen. dat men in de GOS slecht op de hoogte is van wat er in Nederland aan de hand is. Dat maakt, dat de uitspraken van de GOS een wat natijeve indruk maken en ver bij de feitelijke ontwikkelin gen achterlopen, maar dat geeft geen reden om eraan te twijfelen of het de GOS ernst is met de handhaving van Baarn Dodewaard (2) Geachte excellentie Van Aardenne. als u nu gauw het Nederlandse be drijfsleven onze twee kerncentrales grondig laat ontmantelen, dan heb ben we tenminste in de daarbij opge dane know-how weer feens een expor tartikel waarnaar de komende jaren een sterk groeiende internationale vraag moet worden verwacht. Heemstede Theologie wordt niet in het luchtledige, maar in een be paalde maatschappelijke si tuatie bedreven En die situa tie beïnvloedt de manier waarop aan theologie wordt gedaan. Voor dit verschijnsel bestaat de technische en veel misverstand oproepende term ..contextualisatieAls je theologen uit verschillende maatschappelijke of politieke samenlevingen bij elkaar brengt valt dat verschijnsel je snel op. Dat was het geval bij het beraad dat het Programma voor Theologisch Onderwijs (PTE) van de Wereldraad van Kerken deze maand hield in het Oostduitse Herrnhut. Dit plaatsje van de Broedergemeente met zijn lange oecumenische en missionaire traditie ligt slechts enkele kilometers van de Poolse en de Tsjechoslowaak- se grens, in het hart van Europa De plaatselijke situatie, de verharding van de politiek van de DDR tegen over het Westen, de voelbare span ning en de geestelijke inspiratie van Herrnhut speelden in de gesprekken van de tachtig deelnemers mee Dat gaf diepte aan het. overleg Alle deelnemers waren het er wel over eens dat theologie in een bepaalde situatie gedaan wordt en dat die situ atie de theologie beïnvloedt Gemeenschappelijk Maar over de aard van die relatie kwamen heel verschillende posities aan het licht. Voor de Orthodoxe christenen ligt het zwaartepunt in de liturgie. De theologie heeft de taak de Wim Geene erfenis van de kerk in elke situatie door Leendert Oranje Cor Inja zuiver te houden. Voor de protestant se theologie in Oost-Europa is de situ atie te leven in socialistische staten die zich tegenover het christendom stellen, een reden zich de eigen identi teit bewust te blijven. Dat uit zich door nauwkeurige bezinning op de eigen traditie en de poging die in de huidige tijd voort te zetten. De theo logie in West-Europa reageert ook weer verschillend op de situatie. In de officiële instituten voor theologisch onderwijs is de Europese weten schapstraditie zeer sterk; men pro beert het evangelie te verantwoorden in de universiteit, voor het forum van de wetenschappen Anderen zien de taak van de theologie meer in een bijdrage tot de verandering van mens en maatschappij Ondanks al deze verschillen probeerde de consultatie toch iets van de gemeenschappelijke situatie, waar de theologie in Europa in staat, te beschrijven In het slotdo cument wordt gezegd: „Voor ons in Europa, wordt onze context (situatie, red gekarakteriseerd door de vol gende elementen een politieke en ideologische scheiding die spanning voortbrengt; maatschappelijke situa ties waar afhankelijkheid en verschil lende vormen van onderdrukking worden ervaren, de vorming van be voorrechte minderheden en de margi nalisatie van vrouwen en mannen die verlangen naar een waarachtig men selijk leven; economische systemen die slecht passen bij de menselijke behoeften; een toenemend kwetsbare technologische maatschappij, de ver deeldheid van het christendom, waar in de kerken, ongeacht hun officiële status, een achteruitgang van religi euze activiteiten ondergaan; een op leving van confessionalisme en de opkomst van niet-christelijke reli gies." De bedoeling van Herrnhut was niet om in abstracto te spreken over de problemen waarvoor theologisch on derwijs in Europa staat, maar om dat toe te spitsen op de „ministerial for mation". een moeilijk te vertalen En gelse term. die niet alleen de vorming van predikanten omvat. Grote na druk werd gelegd op het feit dat theo logische vorming van het hele volk van God is („leken en praktische suggesties om dat te bereiken, wer den gedaan. Theologie mag geen zaak van een elite zijn Academische theologie loopt het gevaar zich te isoleren. De nadruk op een brede uit waaiering van theologische vorming, komt voort uit de vele uitdagingen waarvoor de wereldsituatie ons stelt. Dit werd genoemd de „oecumenische dimensie" van theologisch onderwijs Onder „oecumene" moet dan ver staan worden de bewoonbare en be woonbaar te maken wereld In de ervaring van en reflectie op de uitda gingen waarvoor die oecumene ons stelt speelt het „volk van God" in vele delen van de wereld, ook in Euro pa. een beslissende rol. Academische REDELIJKHEID BINNEN ONREDELIJKHEID erk ijdl yoer Iet haar schriftuurlijke grondslag, aldus de beide waarnemers. NIJKERK De komende landelijke vergadering van de Nederlandse gere formeerde kerken (ook wel: de geref. kerken vrijgemaakt buiten - verband) zal zich dienen te beraden over dc eventuele aansluiting van deze ker ken bij de gereformeerde oecumeni sche synode (G08). De commissie voor contact en samenspreking van de Nederlandse gereformeerde ker ken heeft een rapport uitgebracht waarin geadviseerd wordt tot sluiting bij de OOS theologie kan daarbij af en toe een dienende functie vervullen Hoogtepunten Ten slotte nog een paar hoogtepun ten. op een avond werd bijzondere aandacht, besteed aan de vragen van feminisme en theologie De Neder landse delegatie (die voor meer dan de helft uit vrouwen bestond) speelde hierin een belangrijke rol. Verrassend was dat voor vele van de deelnemers de vragen betrekkelijk nieuw waren! (Van de hele consultatie was overi gens maar 12% van de deelnemers vrouwen). Een ander hoogtepunt was de intense discussie over vrede, die zich ontwikkelde toen over de oecu menische dimensie van theologisch onderwijs werd gesproken Het ver schillend gebruik'misbruik van het begrip vrede en opvoeding tot vrede aan beide zijden van de ideologische grens in Europa, heeft de consultatie er niet van weerhouden uit te spre ken: „We kunnen onze oecumenische opdracht niet uitvoeren zonder ver antwoordelijk te zijn voor de hele aarde en de totale mensheid Dit be tekent dat theologisch onderwijs moet inhouden onderwijs in het ma ken van vrede en sociale verantwoor delijkheid moet hebben Het moet mensen helpen te groeien in kennis van en inzet voor mensenrechten, ontwapening en strategieën voor het opbouwen van vertrouwen tussen in dividuen. volken en staten Wij zijn ons bewust van het feit dat getuigen (bedoeld wordt: de wijze waarop. L.O.) voor vrede en gerechtigheid af hankelijk is van de verschillende mo gelijkheden en voorwaarden in iedere context Leendert Oranje is wetenschappe lijk hoofdmedewerker voor filosofie aan de Theologische Hogeschool van de gereformeerde kerken in Kampen. 100 ier st We moeten niet te snel zeggen 3111 voorstellen tot inkomensmatig 5 1 redelijk zijn In welk opzicht ii> dan redelijk? In feite gaat het natuurlijk niet om de procent* jgr nog minder om het reële bed rat mei men van hoog tot laag erop ach n w gaat. of met het oog op de prijsstijgingen bij die stijging* achterblijft. Een ieder kan tod alle redelijkheid inzien dat één procent voor de mensen met laagste inkomen veel meer bet4ïn dan drie en een half of vier prtx '^y voor de hoogste inkomens. De laagstbetaalden merken het onmiddellijk. Zij kunnen zich i veroorloven. En dat mindere b dan vrijwel altijd zaken die allerminst tot de luxe van het bestaan behoren. Net andere woorden: zij zijn kweslbaarderl^d iemand meteen hoog inkomen v maken die drie of vier procent' heel weinig tot ln 't geheel niet In de meeste gevallen kan je he feitelijke bedrag nog bijna halv ie z doordat de belasting omlaag gi d kan maar één opvatting van redelijkheid ten aanzien van regeling bedenken. Hier wordt redelijkheid betracht in het kat van een inkomensverschil waai de redelijkheid zelf betwijfeldi worden. In de huidige coalitie: waarschijnlijk het optimaal" zijn. Dat optimaal haalbare zalj wel overschreden zijn toen de voorgestelde BTW-verhogingi luxe goederen werd weggeveei wat zal de grens van de aftrek! hypotheek-rente in dit kader worden? Het lijkt allemaal te; in het schema redelijkheid bi onredelijkheid Beroepingswerk NED. HERV. KERK (N< Beroepen: te Huizen A. W v |M Plas te Rijssen: te Genemui van Rossum te Huizen; te Lel rig T. Kramer, laatstelijk zendin( 5-s op Timor, wonende te Oegstge lan Arnemuiden 'toezi G. S. A. de uit te Barneveld. Aangenomen: naar Oudenhoo W dere beslissing) Ph. J. Leenm wi Wedde (part-time), die bedankt ,ve; Meeden; naar Pljnacker (to i Houwert. laatstelijk pred. te du nesburg <Zd Afrika) wonende t tel. die bedankte voor Hilvt naar Deventer G. van Dijk tel larën; naar Barendrecht J. kand. te Werkendam: naar helm C Hakkenberg te Lopik naar Hengelo (O) «past werkd werkadviseuri W P J. Jaif Roermond Bedankt: voor voor Stolwijk J J W Moufl Nunspeet. GEREF. KERKEN Beroepen: te Zwartsluis A. 1 te Joure j_ Bedankt: voor Boskoop L. H I te Kollum L GEREF. KERKEN (VRIJG) Aangenomen: naar Hattem 1 Zuijlekom te Assen-Zuid. die b te voor Drachten en voor Zwolle Lelystad P de Wit. kand te die bedankte voor Daarlerveef"' melerveld. Oldenhove. R1J»N ♦-ZH). Ulrum-Houwerzijl. Vlaarc Veenendaal, Waardhuizen. den-Zwartsluis Zaamslag. Zaandam. Bedankt: voor Helpman M Bt 001 Beroepbaar: K. Jonker, kand 8 ens van Slingerlandtplein 15. 801 Af Zwolle GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Scheveningen D dijk te Vlaardingen; te Ouddoijfinn: van der Poel te Yerseke Bedankt: voor Emmeloord I Schreuder te Goes, voor Benl en voor Zwijndrecht J Karensfc0, heusden. r Emeritaat verleend per 1 nov ij Stolk te Baardwijk (ov. bep. verpleeghuis Eikendonk te Waf (neemt om gez.red. geen afscW* per 18 nov aan J J. Ph. Va| ziekenhuispred. te Almelo (nai afscheid). Democratisering en idi studiedag van het evangelis zijnsberaad met prof dr H. U| Zuthem (democratisering en (p tralisatie) en mr M A C Id( van Iperen (identiteit), zaterc vember 10 uur. Prinsenhof. I laan 431, Utrecht-Tuindol Aanm. tel. 030-510345. Pastoraat en arbeidsvragi O Jderlingen. pastorale mei en geïnteresseerde gemeenl m.m.v. drs. P C. Meijer, zate november 10.15-16 30 uur. 1 tingscentrum. Leusden 'tel 943244' Alleen leven, een hele erviffcrii voor niet (meen gehuwden 30-60 aan 31 oktober-2 november. Kerker reld. Driebergen. Inl en opg ak.bureau. Leusden Tel. 033-M Ouders van homofiele kin' )Q6l ontmoeten elkaar m.m.v. mevffl Strikwerda. zaterdag 1 no 10.30-15 uur. Hoorn Inl. tel i 1313

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2