Meer duidelijkheid nodig over de bijbel Mondigheid leidt totbuitenkerkelijkheid Onrecht en armoede grootste uitdaging Baptisten blijven in Oecumenische Hulp r "BOVAG Trouw rseoangih Voorbereiding kerkenconferentie Conferenties Maak uw caravan tijdig rijklaar. Bijbelactie HGJB Paus komt Vrijgemaakt-geref. opvangcentrum voor verslaafden Dr. Beyers Naudé in preek: VAN DA Lefebvre opent p universiteit m optiplanj Moslem gedo in Marseille NeoAngin als u last van uw keel hebt. MAANDAG 20 OKTOBER 1980 TROUW/KWARTET Van een onzer redacteuren AMSTERDAM De huidige onduidelijkheid over hoe de bijbel gebruikt kan en mag worden kan de voortgang van de oecumene in ons land bemoeilijken. Dat is een van de opmerkingen, die dit weekeinde in Lunteren werden gemaakt, toen daar de kwartiermakers bijeen waren voor de afsluiting van de tweede kerkenconferentie, half november. Onder de deelnemers aan het overleg bleek zorg te bestaan over het func tioneren van de bijbel. Over wat je met de bijbel kan en mag doen moet meer helderheid komen, zo meende men. Er werd in de voorbereidingsbijeen komst over de volgende thema's ge- sproken: eigentijdse geloofsbeleving, I parochie en gemeente als gemeen schap. menselijke relaties, maat schappelijke gerechtigheid, politiek pastoraat en modellen van kerkelijke Z eenheid. In Lunteren bleek enige bezorgdheid over het gevaar dat de beweging die de kerkenconferentie op gang ge bracht heeft na afsluiting zal verzan den. Men wil tijdens de afsluiting garanties trachten te vinden om zo iets te voorkomen. Bij het punt menselijke relaties werd o.a. aanbevolen dat de raad van ker ken de oprichting moet bevorderen van een werkgroep, die studie gaat verrichten inzake de in deze tijd ge groeide nieuwe relatievormen en de consequenties die deze voor de ker ken hebben. GRONINGEN (ANP) De unie van baptistengemeenten blijft vertegenwoordigd in de stichting Oecumenische Hulp (SOH). De algemene vergadering van de unie heeft uitgespro ken, dat er geen enkele grond is om de relatie met SOH te verbreken. De groep die zich in deze voorberei dingsconferentie bezig hield met poli tiek pastoraat was van mening dat politiek pastorale activiteiten in ge meenten en parochies voortdurend aandacht moeten hebben Met deze vorm van pastoraat bedoelt de groep het beklemtonen van samenlevings- vragen binnen het geheel van het pastoraat. Zij zouden ruimte willen 'hebben in de plaatselijke kerk om mensen, die het ten aanzien van de maatschappelijke en politieke vraag stukken niet eens zijn met elkaar in gesprek te brengen. Over de weg via welke eenheid be reikt dient te worden werd uitgespro ken, dat het daarbij gelijktijdig om drie groepen gaat: de oecumene ter plaatse, waarbij de kerken betrokken zijn, groepen die buiten het officiële kerkelijke gebeuren actief zijn, zoals kritische of basisgroepen en ten slot te de grote groep van de kerk ver vreemde gelovigen die als zoekers, ongebondenen en zelfs als rancuneu- zen bekend staan. ook ds. J. ter Braak, voorzitter van de linie-zendingscommissie, meende dat er geen enkele grond voor was. Toen Eindhoven merkte, dat zij voor haar voorstel vrijwel geen steun kreeg, trok zij het bij monde van ds. A. J. van de Wetering in. Een andere zaak die op de algemene vergadering aan de orde kwam. was de vestiging van een centrum voor vormings- en toerustingswerk. Daar er de eerste jaren geen geld voor is, besloot men af te zien van het bou wen of kopen van een dergelijk cen trum. Wel zal nu een overlegorgaan de mogelijkheden voor een vormings centrum onderzoeken. Die uitspraak werd gedaan naar aan leiding van een voorstel van de ge meente Eindhoven om de SOH te verlaten. De Nederlandse baptisten zitten niet in de wereldraad en ook niet in de Nederlandse raad van ker ken. Eindhoven vond het inconse quent, om dan wel met SOH mee te doen. Ook had Eindhoven bezwaar tegen het beleid van SOH, met name ten aanzien van Zuid-Afrika. Liever ging Eindhoven met organisaties zoals EO-Metterdaad en TEAR Fund in zee. De commissie (dagelijks bestuur) van de unie had aanneming van het Eind- hovense voorstel ernstig ontraden en Deze en andere aanbevelingen zullen dus op de beleidsconferentie in no vember besproken worden door nog meer plaatselijke vertegenwoordi gers alsmede de raad: in totaal ruim honderd mensen. De uiteindelijke re sultaten zullen het toekomstige be leid van de raad van kerken bepalen en ook op het plaatselijke vlak hun doorwerking krijgen. Het gehele proces van de kerkencon ferentie zal op 29 november in der Nieuwe Kerk in Amsterdam met een' manifestatie worden afgerond. Tij dens de voorbereidingsconferentie werd besloten alle plaatselijke deel nemers aan en meelevenden met dit gebeuren tot het bezoeken van deze slotmanifestatie op te wekken. Van een onzer verslaggevers ERMELO Op de ontmoe tingsdag van de gereformeer de mannenbond heeft ds. H. Koetsveld uit Sliedrecht het waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagae Courant met Nieuwe Leidae Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel. 020-5629444 telex 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned. Credietbank Rekenmgnr 2300 12 574 Gemeentegiro Amsterdam I X11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel. 010-115588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westbiaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en-bezorging Postbus 3 0000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen- Per maand 16,98 Per kwartaal 50.95 Per half jaar 101.90 Per jaar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop- drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag t/m vrijdag Op zondag van 18-20 uur telet 020- 5622797 Opgave mmi-adverlenties tel 020-5626262 of schri«teli|k aan Mini-Adv afdeling, postbus 433. 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen uitsluitend 'schnfteiiA aan onze Amsterdam se adressen subjectivisme (persoonlijk ge voelen) aangewezen als een fundamentele oorzaak waar om zoveel mensen de kerk de rug toekeren. Eerst signaleerde ds. Koetsveld in zijn referaat voor de gereformeerde mannen (er waren overigens ook veel vrouwen met hun mannen meegeko men naar deze jaarlijkse hoogtijdag voor de mannenbond) een aantal an dere oorzaken voor buitenkerkelijk heid, zoals gemis aan Godservaring, gemis aan warmte en liefde in de kerk. verwarring over de boodschap van het evangelie en terugdringing van de godsdienst in het privé-leven. In de kerk heeft men dan weinig vertrouwen meer. Ds. Koetsveld zag dat ook in veel gemengde huwelijken, dat zelfs in zo'n kleine gemeenschap godsdienst als een privézaak wordt beschouwd. Dat alles bracht hij terug op subjecti visme: de moderne mens acht zich mondig genoeg om zelf uit te maken wat goed is. Daar meent hij geen kerk of dominee voor nodig te hebben. Het gevolg is een vaag Godsbeeld en ook een vage bijbelbeschouwing. Want ei gen subjectivisme schrijft men toe aan de bijbelschrijvers en ook de bij bel wordt gezien als een veraameling ervaringen, hoe mensen hun geloof beleefden. Geduld Ds Koetsveld ried de mannenbroe ders aan, om tegenover degenen die rand- of buitenkerkelijk worden, ge duld te oefenen en attent te blijven op signalen. Ook is het subjectivisme op zichzelf niet verkeerd en men moet inderdaad in de kerk meer bedacht zijn op warmte en liefde. Ds. Koets veld pleitte voor de kleine groepen. Dat het subjectivisme onder gezag gesteld wordt van Gods openbaring, was zijn pleidooi. Over liefde sprak ook bondsvoorzit ter dr. B. van Oeveren uit Rijnsburg in zijn openingswoord. Hij hield de mannen het beeld van de gemeente van Efeze voor uit Openbaring 2, die haar eerste liefde verzaakt had. „Kennen wij nog de verbazing om Gods genade in Jezus Christus? Of is het voor ons allemaal zo gewoon ge worden? Onze mannenverenigingen staan en vallen met de eerste liefde." aldus dr. Van Oeveren. Nieuwe mensen, charismatisch weekend m.m.v. ds. F. Rosingh. 31 oktober-2 november. Zwanenhof. Zenderen. Opg. en inl. tel. 053-333566 De strijd om een atoomvri je Stille Oceaan, m.m.v. Ruth Lechte uit Fiji, dinsdag 28 oktober 10 uur, Bergkerk. A Kuyperlaan 2, Afnersfoort Inf en opg. „Vrouw. kerk. 2/3 wereld", tel 030-710614. ADVERTENTIE Wacht daar mee niet tot het voorjaar. De winter is het beste moment om uw caravan op een - aantaJ vitale punten te laten inspecteren. Voor zo'n inspectie moet u bij een goed. betrouwbaar adres zijn. Dat is de BOVAG-vakman. herkenbaar aan het BOVAG-schild op de pui. Maak nü een afspraak met hem. Juist in de winterperiode kan hij de controlebeurt plus eventuele reparaties makkelijker inpassen in zijn werkschema. En kunt volgend seizoen weer met een veilige caravan op stap. BOVAG. IIKTBLS141.22HO AK RUSWIJK De veifige caravanner brengt zijn caravan bij de BOVAG-vakman. In West-Duitsland bereidt men de komst van de paus voor. Kardi naal Höfner toont een affiche in afwachting van het bezoek. Van een onzer verslaggevers BILTHOVEN De hervormd-gere- formeerde Jeugdbonden (HGJB). de jeugdorganisatie in de kring van de gereformeerde bond in de Nederland se hervormde kerk, bereiden een pro-1 Ject voor over „bijbellezen en bijbel verspreiding". Dit project, in het voorjaar van 1981, zal zich vooral richten op het werk van de wereld bond van bijbelgenootschappen. Het materiaal wordt voorbereid in samen werking met het Nederlands bijbelge nootschap. Er komt in januari een informatie boekje met speciale aandacht voor bijbellezen en bijbelstudiemethoden voor Jongerengroepen vanaf veertien jaar. Bij het project hoort een finan ciële actie voor bijbelverspreiding in de Middenamerikaanse staat Costa Rlca. KAMPEN (ANP) De gereformeerde vereniging ter voorkoming en bestrij ding van verslaafdheid aan alcohol en drugs <GVAD) wil in Kampen een opvangcentrum stichten. Een pand daar. dat reeds onderdak biedt aan een klein aantal ex-verslaafden, zal worden verbouwd. De capaciteit zal twintig bedden bedragen. De OVAD werd in 1977 opgericht. De initiatiefnemers waren ontevreden over de aanpak van de verslavings problematiek in andere klinieken. Bovendien bleek het aantal verslaaf den van vrij gemaakt-gereformeerden huize groter te zijn dan men veron derstelde. De kosten van verbouwing worden geraamd op ruim 550.000 gul den, die uit eigen kring moeten wor den opgebracht. De OVAD hoopt te zijner tijd in aanmerking te komen voor overheidssteun. door Hennie Serfonteln JOHANNESBURG De gehande Zuidafrikaanse predikant dr. C. F. Beyers Naudé heeft gisteren In een kerkdienst een beroep ge daan op alle christenen en christelijke kerken in de wereld te strijden tegen on recht en armoede. De theoloog, die enkele dagen te- voren had vernomen dat hij geen toestemming kreeg om de viering van het eeuwfeest van de Vrije Universiteit in Amsterdam bij te wonen, sprak in een kerkdienst in de presbyteriaanse kerk in Vrede- dorp (Johannesburg), waar men sen van verschillende raciale groe pen aan deelnamen. De dienst was georganiseerd ter herdenking van de sluiting op 19 oktober 1977 van een aantal zwarte organisaties en organisaties die tegen de apart heid waren, waaronder het Chris telijk Instituut, waarvan dr. Bey ers Naudé directeur was. Beyers Naudé beperkte zich in zijn preek niet tot Zuid-Afrika. Hij zei dat de christenen over de hele wereld worden uitgedaagd door twee grote problemen, dat van het onrecht en van de armoede in het bijzonder. Oorzaken Sinds oktober 1977 is het debat over de betekenis van de verboden organisaties ondanks hun sluiting doorgegaan, aldus Beyers Naudé. Daarbij ging het vooral over de zwarte bewustwording, maar er is tot dusver te weinig gezegd over de dieper liggende oorzaken voor de tegenstellingen in de wereld en over de rol die de kerken in Zuid- Afrika daarin zouden kunnen en moeten spelen. Hoewel in Zuid- Afrika de problemen van onrecht en armoede door het politieke sys teem van rassenscheiding en ras se nonrecht worden verergerd, be staan deze vraagstukken over de hele wereld. Alle kerken worden door deze vraagstukken uitge daagd. Dat geldt in het bijzonder voor de kerken In het Westen. „Wat is de boodschap van de ar men en onderdrukten?" vroeg dr. Beyers Naudé. „Ik noem alleen hetgeen ik beschouw als de kern van de waarheid zodat u het ern stig kan overwegen en er over kan nadenken als een eerste stap voor eventuele daden". De kem van hetgeen de massale gemeenschap pen van armen m onderdrukten (christenen en nietrchristenen) te zeggen hebben kan als volgt wor den samengevat: De goede bood schap van de bijbel, waar de ker ken zoveel over spreken is In de eerste plaats bedoeld als goed nieuws voor ae armen en onder drukten. Terecht wijst de kerk er op dat het oude en nieuwe testa ment vol staan met uitspraken, waarschuwingen, opdrachten en goddelijk oordeel over onrecht, onderdrukking, armoede en hon ger". Beyers Naudé vroeg: „Hoe is het mogelijk dat de wereldkerk op basis van haar eigen belijdenis en geloof kan zwijgen bij, zich op een afstand kan houden van of zelfs vijandig kan staan tegenover de massa's hongerenden, stervenden en onderdrukten?" Liefdadigheid Beyers Naudé zei verder: „De ker ken van het Westen hebben opzet telijk of zonder het te weten de boodschap van het evangelie aan gelengd tot iets dat te maken heeft met een andere geestelijke wereld. Zij zijn voorstander ge weest van een individualistische en piëtistische benadering van problemen via paternalistische liefdadigheidsprogramma's. die voorbij gegaan zijn aan onrecht vaardige economische structuren en iystemen en zij hebben het vermeden hun stem te verheffen tegen onrecht waar christenen van mee profiteren. Kerk van armen De kerkleden in de VS, in Europa en het Westen zijn hoofdzakelijk welvarend en horen in meerder heid tot de middenklasse en de economisch bevoorrechten, ter wijl de miljoenen arbeiders, boe ren, handwerkers buiten de kerk gesloten zijn of ongeïnteresseerd zijn in heh kerkelijk leven. Door dat de meeste christenen welva rend zijn, zal dat hun verstaan van het evangelie beïnvloeden. Zij ont beren de noodzakelijke correctie van een leven in armoede. De ker ken kunnen alleen evangelisch worden als zij ophouden een kerk vóór de armen te zijn en een kerk vèn de armen worden. In plaats van een kerk van de bevoorrech ten moet zij een kerk van het volk worden". Dr. Beyers Naudé trok de volgen de conclusie „De bijbel zegt ons duidelijk dat Christus is met de armen en onderdrukten. De kerk behoort dus bij de armen te zijn. Men kan zelfs zeggen dat een kerk zonder armen geen echte kerk kan zijn. Er is voor de rijken wel plaats in de kerk. maar dat hangt af van de manier waarop zij reageren op Christus' eisen ten aanzien van hun bezit." Verder zei hij: „Er is genoeg voor ieder in de wereld, maar er is niet voldoende voor ieders hebzucht." Beyers Naudé citeerde uit een do cument dat de Nederlander dr. H M. de Lange kortgeleden voor de wereldraad van kerken schreef on der de titel „De economie van het genoeg" ..Zelfs als alle materiële menselij ke behoeften gedekt zijn, blijft de diepste nood van de mens van onstoffelijke aard. De mens kan en zal niet bij brood alleen leven. De diepste behoefte van de mens is waarheid, rechtvaardigheid, liefde, begrip en vergeving, het geen tenslotte betekent dat we ontdekken hoe we God kunnen dienen met ons hele hart, onze hele geest en onze hele ziel". In 1970 werd dr. Beyers Naudé (rechts) ere-doctor van de Vrije Universiteit te Amsterdam. Op deze archieffoto zit hij naast zijn ere-promotor prof. dr. G. C. Berkouwer. DDE ul lode' Eest BRON OF KRAAN hoe gij van kindsbeen af vertrouwd zijt met de heilig® geschriften; daaruit kunt giji fijn wijsheid putten die u lledt tót heü (UTlmothem voc va ge In lid e Eé »ti De vertaling van dit stukje \i Drdt Paulus'brief aanzijn leerllnj nd Timotheus is genomen uit die Katholieke Bijbelstichting^ een vrije vertaling, want le staat er.de heilige gei die in staat zijn u wijs te m redding Er is een klein dat een ander misschien heel fundamenteel zal noemen, nl „putten" is 't de mens die het *<>rd bij dat „wijs maken" zijn heti tst* geschriften zelf die wijsheld( Maar om dit verschil zullen de ik z\ katholieke bijbelvertalers nk kdigi hun weergave gekozen hebbe k*1 vonden het, denk Ik. een mooi dat van die put. En dat is 't oo heilige schriften een bron van het wijsheid. Het beeld is ons vertfgere De Geest doet levend water opspuiten (Johannes 7). De s een put. Je moet er je emmerl zakken. Soms ls de put diep g*c ophalen eist volharding. Jew moe van. Volhouden dus. BUJ pbi vragen wat de woorden beteb blijven luisteren naar de Stem woorden. Dat ls natuurlijk anders dan de kraan opend Soms gaan mensen zo om bijbel. Oaat het ergens ov( kraan wordt opengedraaid spuiten de teksten Je om dei Soms blijft zelfs de kraan loi zonder dat iemand meer om vraagt of de kraan lekt! Mi schriften zijn wat anders, i die aangeboord moet wordt moeite is heel groot. En wie boven de grond heeft kijkt ermee te morsen. Toch een beeld van de Katholieke Bijbelstichting, ook al staatl dan niet letteriiik ieci PARUS (ANP) Met dertig br ten ls vorige week in Parijs h tuut Pius X begonnen, de unfc "p van de traditionalistische b llei Lefebvre. Twintig hooglerare tS€ er les ZIJ zijn voor het me «p verbonden aan andere im Jl voor hoger onderwijs. Rector magnificus pater rans rekent op nog eens denten voor de avondcu binnenkort beginnen. De heeft een faculteit van w geschiedenis en klassieke dan de helft van de nu studenten zijn meisjes. Lorans is met zijn 27 Jaar rector magnificus in FrankA c doceert filosofie. Zelf is hij sgf deerd aan Lefebvres groot t in Econe. Zwitserland. Dertig^fci raren hadden volgens hem stelling getoond. Tien moest afwijzen omdat er voorlopig w geen ruimte is. De wijsbegeafem Thomas van Aquino, van ArMpge en van de kerkvaders krijgt Instituut Pius X een bel plaats. tjk lent ADVERTENTIE riTTTi brengt rust èn dynamiek I m uw organisatie I 02510 2564^1 c-irao levering MARSEILLE (AFP. AP) - ET< jarige franse politieman is g gevangen gezet op beschuldig! doodslag nadat hij zaterdagavo J* Marseille „per ongeluk" een islamitische jongen had door' ten. Bewoners van de wijk. a Noordafrikaanse gastarbeideiif nen. beschuldigden de politie Jjj togingen gisteren van racisme. De moslemwijk van Marseille isi matig het toneel geweest vani tisch getinte gewelddaden. Del ners trokken zaterdagnacht es dag de straat op en vernielden® n, auto's van CRS-agenten. F ADVERTENTIE Poltieke lezing van de bijbel. m.m.v. Boudewijn Koole, 31 oktober- 2 november. Kerk en Wereld, Drieber gen (tel. 03438-12241). Werkgroep voor moderne theolo gie. sprekers dr. R. M. Nepveu (Gods dienstwetenschap op nieuwe wegen) en ds. B. van Ginkel (Hooglied in ander perspectief), woensdag 29 okto ber 11-15 uur, De Oude Tram, Amers foort. Opg. tel. 02153-14930. Lees eerst de gebruiksvoorschriften. 24 pastilles voor de keet heilzaam voor keel en keelholte bij stecht weer en tegen slechte adem

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2