Archie Shepp blijft briljant U 2 dynamisch en dramatisch Onduidelijk zoekplaatji^ Het wankele evenwicht van een te hoge stapel TV-piraten zijn slecht te stuiten qzkth.. 72KJUR" MP oude en hedendaagse huns* Nieuw ballet Toer van Schayk Grifteater met solo van Naomie Duveen Aanval op omroepbestel masker voor etheravonturiers Galerie Vijverzich Theatermuseum poppenscènes - poppenspc schilderijen 19e en 20e eeuw - Galerie Guncra te Rhcncn sehilderüen en aquarellen Hotel Braams te Gieten Antiquariaat „Merlijn' VRIJDAG 17 OKTOBER 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE door Frits Lagerwerff AMSTERDAM - Zoals te verwachten, was het BIM-Huis weer veel te klein om de honderden concertliefhebbers te ber gen die de Amerikaanse saxofonist Archie Shepp in levende lijve wilden aanschouwen, en zelfs beluisteren Men kan zich vooral bij dit soort concerten afvragen waarom de Ge meente Amsterdam voor jazz en ge- improviseerde muziek geen ander pand beschikbaar stelt dan een opge knapte fietsenstalling tegenover de vuilstortplaats van de Oude Schans. Ongestoord en onbekommerd luis tergenot bleek, nu meer dan 700 men sen tot dit onderduikadres waren toe gelaten. ten ene male uitgesloten. Shepp is in de internationale jazzwe- reld reeds lang een verschijnsel apart. Reeds in het begin van de jaren zestig bezorgde zijn veelzijdigheid hij was behalve muzikant acteur, schrij ver en dramaturg hem een centrale plaats in Amerikaanse avant-garde- kringen. Zijn politiek engagement, markante persoonlijkheid, eruditie en organisatievermogen waren Cecil Taylor. John Coltrane en Bill Dixon, om maar wat free jazz goeroes te noe- -men. niet onopgemerkt gebleven JShepp was dan ook welkom in Tay lor's kwartet dat onder gemeenschap pelijke noemer Taylor-composities en een enkele musical-melodie vrije lijk vertolkte. Dit ensemble realiseer de op een paar platen een muzikaal gehalte, met lyrische ingetogenheid en spannende nuancering, dat daar na niet vaak meer gehoord is. Nadat dit kwartet uiteenviel speelde Shepp hoofdrollen in The New York Con temporary Five en groepen die hij met Bill Dixon leidde, alsmede, op politiek niveau, bij de zogenaamde Oktober Revolutie van 1964, die be doeld was om de eigentijdse improvi satoren in verbond bijeen te krijgen. Een verbond dat overigens uiteenviel omdat Shepp, tegen ale regels in, een contract tekende bij het bekende Im pulse-label. dat in die tijd ln Coltra- ne-produkties grossierde Shepp werd min of meer gedwongen Coltrane-e om posities te spelen, die werden toen als het summum van jazz beschouwd, en het was meteen raak: Four for Trane was een sensa tionele elpee, met behalve Shepp. John Tchicai en Roswell Rudd als voornaamste solisten. Er volgden din ook de nodige andere schijven op Impulse die nu helaas nauwelijks ver krijgbaar zijn: Fire Music. New Thing at Newport, live at San Francisco. Mama too tight. On this night. The way ahead, stuk voor stuk klas sieken. Koersverandering Wie dit werk tegenwoordig terug hoort zal tijdens de huidige Shepp- optredens stellig de wenkbrauwen optrekken. Is dit overgebleven van de razende free jazz exponent van wel eer? De verklaring is. dat Shepp sti listisch van koers veranderde nadat Coltrane's invloed volledig was uitge werkt. Hij oriënteerde zich daarna meer op vermaarde swing- en bop saxofonisten als Ben Webster, Don Byas en Charlie Parker, met de moti vatie dat iedereen moest kunnen be grijpen wat hij speelde en dat deze teruggang later een aanzet zou bie den voor nieuwe ontwikkelingen. Die zijn echter nooit ontstaan. Shepp hanteert nog altijd een modem swin- door Stan Rijven Archie Shepp ImUt Rlro D'lUario gend concept waarin hij als eminent solist door piano-bas-drums wordt bijgestaan. Een nogal regressieve vorm, die hij overigens bij tijd en wijlen glanzend gestalte geeft. Op tenor-en sopraansax is het penetran te slangenbezweerdersgeluid onver anderd krachtig, en van valse senti menten ontdaan, de frasering Is lang gerekt en doorgebonden met korte herhalingsmotieven. Met deze toch imposante stijlkenmerken boort Shepp een steeds groter publiek aan en zijn cultuurspreidende zaak zit gebamzaaid. Zelfs zijn oude fans ke ren zich niet af, hij blijft voor hen een briljant en gedreven jazz-saxofonist. zelfs wanneer de creatieve krachten afnemen. Men kan ook zeggen dat Shepp een gocheme opportunist is. die. wanneer de avant-garde een stap voortuit doet. de voorgaande stijlfase van de jazztraditie nog eens nauw keurig gaat bestuderen Dat het eerste optreden van de Euro pese toemee door vermoeidheid be laagd werd was jammer, ook Shepp moet het van zijn enorme fysieke krcht hebben. Zijn trio Michelle Herr- Santi Debriano-John Betsch deden er alles aan om hem in vorm te houden, maar zoals zo vaak haalde de popu laire saxofonist doodvermoeid, met een verminkt Parkemummer het ein de. De volgende concerten zijn ver moedelijk van hoger niveau AMSTERDAM De wereld van de popmuziek is rijk aan sensationele ontdekkingen. Zo gonsde het de laatste maanden in de Britse muziek- pers van lovende berichten over U-2. Dit kwartet uit het Ierse Dublin open de woensdagnacht haar Nederlandse toemee in de Melkweg. En het moet gezegd worden: ze bezitten de combi natiesleutel van aardse dansbare mu ziek, vol inspiratie en met een eigen gezicht De Nederlandse première wilde ech ter niet zo vlotten. De zaal reageerde vrij koeltjes, misschien wel wegens de krampachtige bezetenheid waarmee vanaf het podium getracht werd ook hier het publiek voor zich te winnen. U 2 is volgens de klassieke bezetting samengesteld. Drummer Larry, bas sist Adam Clayton, gitarist The Edge en zanger Bono Fox bediende zich van schuilnamen. Daarmee accentueren zij de collectie ve gedachte die hun muziek uit straalt Na drie Jaar hebben ze een formule gevonden die ijzersterk in elkaar zit. De kracht en de vitaliteit die met deze minimumbezetting wordt opgeroepen is maximaal. Jim Morisson en The Doors klinken er in door. Een vergelijking met actuele formaties komt uit bij Echo The Bunnymen en The Urban Verbs. U 2 weet voorts veel onheilspellende spanning in haar muziek te leggen. Tussen de polen van melodieuze hoge gitaarlijnen en een stuwend grondrit- me van bas en drums plaatst Bono zijn suggestieve huilerige zang. Echo- effekten en een zenuwachtige belich ting. die overigens nogal hinderlijk overkomt, vormen het vijfde groeps- lld. 11 o'clock tic tok. Into the heart en Electric cy waren enkele hoogte punten uit het hnogal korte optreden De dynamische voordracht van Bo no contrasteerde goed met de inge houden wijze van spelen van zijn be geleiders. Desondanks bleef er een afstand met de toehoorders bestaan De toekomst zal uitwijzen of deze melodieuze rock vol dramatiek zal aanslaan. Maar het dansbare gehalte zal misschien de doorslag geven zoals dat eerder dit jaar met The Cure gebeurde. Een beeld uit Chiaro-scuro, het nieuwe ballet van Toer van p h uitgevoerd door het Nationale Ballet. door Ineke Sluiter gedanst en solisten en corps de ballet keuze na Chlaro-scuro. omdat beleefden duidelijk plezier aan deze dit ballet veel onduidelijke, os prachtige choreografie. Besloten lichte symboliek te zien is. werd met „Antwoord gevend", van vraag oproept, op welke vraag IyCn door Dirkje Houtman AMSTERDAM Als gebeur tenissen zich opstapelen kan dat iemand op het verkeerde been zetten. Boeken kun je in je armen opstapelen tot onder je kin, een wankel evenwicht dat met een geringe beweging uit balans raakt. Het zijn enkele associaties met het begrip stapelen dat Naomie Duveen Van het Orifteater als uitgangspunt „gebruikte voor haar nieuwste pro- duktie, die onder de naam „Opsta pel" deze week in het 8haffy Theater in Amsterdam en vervolgens elders in Het land te zien is Naomie voert haar solo uit op een turqouise vervormde driehoek, die haar omsluit. Aan het begin stapt ze er welgemoed in, al neuriënd alsof het haar eigen domein is waar ze op haar gemak alledaagse bezigheden uit voert. Er staat slechts een tafel en stoel en haar voornaamste attributen zijn de stapel boeken en een krop sla (een opeenstapeling van blaadjes» waarmee ze uiteindelijk toegroeit naar een prachtige surrealistische prent. Dwarszittend op een stoel hangt ze met haar hoofd op de tafel. Het is bedekt met de krop sla en op haar buik rust de stapel boeken die in een ademende beweging de sugges tieve vormen van haar lichaam aan neemt Deze combinatie van voorwerp en lichaam uitmondend in een beelden de collage geeft aan hoe het Oriftea ter mime bindt aan abstracte beel den. Het is een merkwaardige verstil de eenwording, die in „Opstapel" al ras wordt verstoord. De voorstelling als geheel drijft op het ritme van orde en chaos, opstapelen en laten vallen, opstaan en neervallen. Wat daartus sen in ligt is in de snelheid van de beweging niet te zien, zoals in het programma wordt opgemerkt. Niet in de beweging maar wel in de emoties van de speelster. Die kan gevoed wor den door een stapel boeken die ze nergens kwijt kan. en haar gevoel opblaast tot een panisch loslaten, maar ook door een pak melk die van tafel valt en een vormeloze plas ach terlaat. De ene keer slaan die vallende attri buten haar uit het lood, de ander keer veroorzaakt haar eigen onevenwich tigheid het vallen, waarmee vorm en inhoud als een blokkendoos in elkaar schuiven. Het dwangmatige proces dat ze met haar binnenkomst in de driehoek aanzwengelde zet de speelster ten slotte stil als ze alle voorwerpen zoals die in de loop van de voorstelling zijn gevallen of neergelegd met een touw tje verbindt en vastplakt. Een dadaïs tisch getinte collage van alledaagse spullen. Gezien het verloop van de voorstelling was het misschien conse quenter geweest als Naomie zichzelf erbij had geplakt. Dat gebeurde nu niet. Ze verliet de zaal en kwam zelfs niet meer terug voor een welverdiend applaus. Naomie Duveen in haar solo stapel" r«to: i AMSTERDAM ..Chiaro- scuro is de term waarmee in de schilderkunst het sterke, bijna theatrale effect wordt aangeduid van scherp belich te figuren tegen een donkere achtergrond", zegt de toelich ting bij het nieuwe ballet van Toer van Schayk dat de naam van deze term draagt. Caravaggio (1573-1610) was de schil der die dit principe het verst door voerde in zijn werk. Tijdgenoot Gesu- aldo verwerkte het manierisme in de muziek en Jan van Vlijmen schreef op zijn beurt een hommage aan Oesu- aldo. Voor zijn ballet Chiaro-scuro. dat over de man-vrouw-verhouding en de liefde gaat, gebruikte Van Schayk muziek van beide componis ten. Voor wie het Interesseert een massa informatie die het toneelge- beuren echter nauwelijks verhel derde Het geheel speelt zich af in het half duister. met uitzondering van de „theatraal belichte" figuren, wat met name in het tweede deel voor een interessant toneelbeeld zorgt Het krijgt het effect van een zoekplaatje Maar als je erin slaagt het theatrale gebeuren te ontdekken dan valt er nauwelijks een touw aan vast te knopen. De begrippen man-vrouw-verhouding en liefde heeft Van Schayk vrijblij vend uitgewerkt. De beweging die bU gebruikt suggereert: hoe in ge wikkel der, hoe mooier. Ze doet hol aan, is inhoudsloos en lijkt op de dansers geplakt. De kostuums van Van Schayk droe gen ook al niet bij tot veel kijkvreug- de Vooral de mannen kwamen er ongusnüg af met onflatteuze broek jes over voetloze tricots en slordige t- shirts, wat het lichaam in moten hak te. Als totaal, inclusief de decors van Van Schayk. kwam dit ballet onge ïnspireerd en nogal routine matig over. Een teleurstellende première die. dat moet gezegd, veel bijval on dervond van het publiek. Het programma werd geopend met Four Temperaments van Balanchine op muziek van Hlndemith. Het werd met veel verve, warm en levendig Rudi van Dantzig. niet zo'n beste lijk antwoord wordt gegeven. door Marcel ten Hooven DEN HAAG Het lijkt op een spannend jongensverhaal. Zoetermeer, 9 oktober Even na het middernachtelijk uur. De mobiele zender van de televisiepiraat Nederland 3 staat ergens in de stad verdekt opgesteld. Alles is in gereedheid gebracht om direct nadat Duitsland 2 uit de lucht is gegaan de uitzending voort te zetten. - Enige tijd later kan het glas geheven worden op weer een succes. De PTT- opsporingsdienst is er opnieuw niet in geslaagd de illegale zender te loka liseren. Nederland 3 heeft ongestoord zijn programma op de kabel kunnen brengen. Speciaal vandaag Feestje wegens honderd uit zendingen van het .Journaal voor de scholen". Onderdeel van een mul-ti-me-di-aal pro ject. Ned. 1/10.45 Nieuw: Hollywood, ln der tien documentaires wordt de Amerikaanse stomme film weer eens uitgemolken. Pra ten met acteurs, actrices, pro ducenten. En natuurlijk vele fragmenten. Ned. 1/22.05 Speelfilm van kaliber: Irma la Douce. Met Shirley McLaine en Jack Lemmon. Ned. 2/20.27 AVRO's Televizier behan delt de aardbeving in Algerije en de dreigende werkonder breking van KLM-cockpitper- soneel. Verder aandacht voor het boekje over euthanasie. Ned. 2/22.45 Het gaat echter om allesbehalve on schuldig vermaak volgens de ethera vonturiers. „Het belangrijkste doel van Nederland 3 is het onderuit halen van het huidige omroepbestel." zegt de zich Pol Verstraete noemende woordvoerder van de televisiepiraat. ..Wij willen ertoe bijdragen dat er lokale commerciële zenders komen en landelijk één of meer staatsomroe pen." aldus de Hagenaar Nederland 3 is nu twee keer met een programma „vol humor en amuse ment" zoals de omroeper het uit drukt in de lucht geweest. De eer ste keer in Leiden, waar ook de Pira ten Televisie Leiden (PTV) actief is, en de tweede keer in Zoetermeer. Beide keren lukte het de nieuwe pi raat via het kabelnet kwalitatief goe de beelden naar de huiskamers door te seinen. „Het streven is," aldus Ver straete. „om elke week ergens in Ne derland een uitzending te verzorgen. Daarin zal telkens een onderwerp dat lokaal in het brandpunt van de be langstelling staat worden uitge diept" 'Grote geld' Via het postbusnummer (99) van de Stichting Lokale Omroep in Noord wij kerhout is een gesprek met Ver straete te arrangeren. In een restau rant in Den Haag zet hij het stand punt van Nederland 3 nog eens uit een. Het ideaalbeeld dat Verstraete van het toekomstige omroepbestel in Nederland voor ogen staat, schept riante mogelijkheden voor het ..grote Piet van der Sanden (CDA): 'Chantage'. geld" om in de ether meer aan zijn trekken te komen. „Waarom zou je het bedrijfsleven in de omroep moe ten uitsluiten? Kijk- en luistergeld kan worden afgeschaft wanneer de reclame de programmakosten dekt." Geheel in dezelfde lijn ligt Verstrae- tes opvatting, dat de overheid zich niet met de lokale televisie moet be moeien zolang die de goede zeden niet bedreigt. „Laat het particulier initiatief maar los op de lokale televi sie Den moet er worden geknokt voor het bestaan, dan krijg Je concurrentie en dat kan alleen maar aan de kwali teit van de uitzendingen ten goede komen. Niet-commerciële locale tele visie zal daarentegen gauw in slaap sukkelen Nederland 3 beweert voorlopig echter voorzichtig te willen zijn en de com mercie buiten zijn uitzendingen te willen houden Verstraete „Zolang we het zelf kunnen betalen, zullen we geen reclame uitzenden." Om welke kosten gaat het? Een uitzending kost zo'n zesduizend tot achtduizend gul den. Dit bedrag wordt betaald door de dertig tot 35 medewerkers (onder wie enkele omroepmedewerkers, al dus Verstraete) die Nederland 3 zou hebben. Bij een frequentie van eens per week komt dat dus neer op onge veer tweehonderd gulden per man Toch waren er in de Leidse uitzen ding commercials van plaatselijke winkeliers opgenomen Ook daar weet Verstraete een draai aan te ge ven. Het zou hier gaan om reclame boodschappen die buiten medeweten van de winkeliers zijn gemaakt. Eén van de winkeliers heeft echter al toe gegeven voor zijn commercial te heb ben betaald. Waarschuwing Nederland 3 kan wel zo veel willen, maar het doel het opblazen van het omroepbestel krijgt de piraat na tuurlijk nooit in zijn eentje voor el kaar. Hiermee geconfronteerd, neemt Verstraete gas terug: „Wij hopen dat ons voorbeeld navolging krijgt. Het is uiteindelijk de bedoeling dat de Tweede Kamer gaat beseffen dat commerciële televisie niet is tegen te houden wanneer over - pakweg - vijf jaar de satelliet beelden uit de hele wereld naar Nederland kan seinen. Onze zender is met andere woorden een waarschuwing dat het parlement gauw op die technische ontwikkeling moet inspelen en de ether vrij moet geven voor meer omroepen." Het Tweede-Kamerlid Van der San- den (CDA) heeft voor de „waarschu wing" van Verstraete een ander woord: „chantage". „Ik heb geen pi ratenzender nodig om te wennen aan meer stations op de televisie." aldus de parlementariër Van der Sanden is zeer beducht voor het gevaar dat na de PTT en Neder- *h ADVERTENTIE Iktl ihm tsic •r tht idem KUNSTHANDEL EN GALERIE De Witte Sutien b.u Louis Molinarl (Parijs) Beeldhouwwerken 20 sept t/m 25 oW I960 Verder exposeren wij een groot aantal schilderijen uil de eerste helft van deze eeuw. o.a Bergense school. Huib Luns. Beta Kader. s.vj. Geopend dmsdag t/m zaterdag 12-17.30 uur Damplein 30-32 4331 GD Mid delburg tW 01180-10010 Nw 's Gravelandseweg Bussum 02159-14042 Kal b 1 NOV.-5 DEC. symbolische schilderij! geweven wandkleden R 10 poppenmaaksters lr" Open Di., Vrij., Za. en Zon. v tel. 235104, Herengracht 168 TENTOONSTELLING in Nederland na 1945 U kunt ook zelf spelen en naar video-opnamen van bekende popj» spelers kijken. ,r Open ma. t/m vrij. van 26/9 tot 20/1/*81 Zon-'en feestd. 11-17. za. gesloten. s i Rijksmuseum Y^L/V Meermonno- Westreenlonum/ Museum von het Boek Prmsessegracht 30 Oen Haag Tel 070-462700 Tol en met 15 november tentoonstelling UITGEVERIJ W. L J. BRUSSE EN HAAR WERK ter gelegenheid van het 100-|ang be staan van de Koninklijke Nederlandse Uitgeversbond Geopend maandag t/m zaterdag 13-17 uur. Zon- en feestdagen gesloten Toegang kosteloos land 3 nog meer piraten zich toegang tot de ether verschaffen. Hij heeft staatssecretaris Smit-Kroes van ver keer en waterstaat gevraagd om „krachtig optreden" togen de illegale zenders. „Het is niet ondenkbeeldig dat bedrijven zich van een illegale zender gaan bedienen. Bovendien kunnen extreme politieke groepenn gen via een piraat een spreekbuis krijgen." Tot grote teleurstelling van het CDA- Kamerlid ziet Smit-Kroes vooralsnog geen mogelijkheden om verscherpt togen illegale zenders op te treden. Zij antwoordde op vragen van Van der Sanden dat de kabelnetton niet uitgeschakeld kunnen worden op de uren dat ze niet in gebruik zijn. Even min is de PTT bij de huidige stand van de techniek in staat de signalen van de piraten te onderscheiden van andere, aldus de staatssecretaris. De PTT zal dus voorlopig gebruik moeten blijven maken van de oude methode om clandestiene zenders op te sporen. De Radiocontroledienst van de PTT heeft twaalf opsporings diensten tot zijn beschikking die aan de hand van peilingen de zenders trachten te ontdekken. De resultaten die tot nu toe met deze methode zijn behaald in het achterhalen van illega le televisiezenders, zijn ronduit ma ger te noemen. De PTV kon tot nu toe in Leiden negen keer een pornofilm illegaal op het net brengen. Vorige week ontdekte de PTT een tussen- zender van de piraat in een hoge boom in Oegstgeest. maar die is vol gens de PTV gemakkelijk te ver vangen. Van der Sanden zegt dan ook geen genoegen met „de onmacht" van staatssecretaris 8mit-Kroes te kun nen nemen „Ik heb begrepen dat het ook al mogelijk is ongewenste uitzen dingen van de satelliet af te scher men Waarom zou er dan zo weinig tegen de piratentelevisie te doen zijn?" spul 235a, den haag. tel, 070 - 463242. één van de meesf vooraanstaande galeries van Nederland houdl een verkoopexpositie van van meesters uit de Haagse en Romantische School in tel. 05926 - 1241 Geopend: zaterdag 18 oktober van 15.00- 19.30 uur en zondag 19 oktober t/m zondag. 26 oktober jr&jk van 11.00- 19.30 uur. Kunst- en veilingzaalx m makelaars-veilinghouders in. roerende goederen ■egetmaiig vemngen van kunst am** en mooe- de's voo' onze oente* zoenen oOtecien voo» goed gehalte verkoopcond'tie» op aanvraag ook voo' a< uw Uiat>es mzake verzekeringen suc cessie etc (el. 0*044271 Nassau Dillebburgstraat 3 Oen Haag KUNSTHANDEL Nieuwe Spiegelt 1017 DO - 18 oktober-10 november Elly Slingenberg gouaches en oliet Fred Schimmel serlgraphs uit Engeland. glasobjecten Di. t/mZa. 11-17 u. Zon. en (6 14-17 u. Tel.: 020-2: Getoverd wordt er niet bij „Merlijn", u vindt er wel en keur van ouc geïllustreerde boeken voor grote ook kleine beurzen. Damplein 23 Middelburg 01180-16233

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4