Niemand kan zeggen dat hij geen risico loopt Geen Monopoly bij de baptisten Internationale hulp via raad van kerken Kairos in actie voor Mandela Schmidt wil dat pauh hem thuis opzoekt Trouw Zelf Gebreid Neveda Kwaliteit Eredoctor Miguez Bonino: Bijbelschool Energie Meer contacten 'Praagse' vredesconferentie Paus; weinig tijd voor protestantse Duitse theologe Sadat nodigt de paus uit DE KERK VAN DE ARMEN ■SS VOORBIJGA t Ds. Roos en ds M terug uit Z-Afrik VRIJDAG 17 OKTOBER 1980 KERK TROUW/KWARTET door Aldert Schipper Veel christenen in Latijns Amerika zijn langzamerhand er van overtuigd dat het gelooi hen dwingt tot zoeken naar een rechtvaardiger samenleving. In dit werelddeel betekent dit dat de armen bevrijd worden van hun ellende, politieke onmacht en culturele vervreemding. Bevrijdingstheologie is een theologisch nadenken over hoe deze bevrijding kan plaats hebben. Dit zegt prof. dr José Miguez Bonino. hoogleraar aan de protestantse theo logische faculteit Isedet ih de Argen tijnse hoofdstad Buenos Aires. Migu ez Bonino is een van de wetenschap pers. die maandag in de Nieuwe Kerk in Amsterdam ere-doctor worden van de Vrije Universiteit. In Latijns Amerika wonen miljoenen en nog eens miljoenen mensen die arm zijn. Zij proberen wel uit hun ellende te komen, maar er zijn econo mische machten die hun in de wielen rijden. Pogingen om deze economi sche macht te doorbreken leiden in heel wat landen tot misselijk maken de schending van de mensenrechten. Mensen worden willekeurig gevangen gezet, ontvoerd, gemarteld en ge dood. Kerk verandert De onderdrukkers gebruiken daarbij slagzinnen die ontleend zijn aan het christendom. In veel gevallen spreekt de kerk hen niet tegen, maar sanctio neert de onderdrukking of houdt zich muisstil Maar die afzijdigheid van de kerk is de laatste jaren aan het veran deren De kerk is bezig haar traditio nele betrouwbaarheid voor dc rijken en machtigen te verliezen. Getuige de Salvadoreense aartsbisschop Rome ro. die zichzelf maakte tot de stem van de armen in zijn land en dat met de dood moest bekopen. Maar er zijn talloze andere voorbeelden te noe men van een kerk die zich ineens realiseert dat het niet haar opdracht is de nood te lenigen, maar haar te bestrijden De kerk wordt daarbij met haar neus op de feiten gedrukt door de bevrij dingstheologen. De meeste van deze theologen zijn uiteraard rooms-ka- tholiek. omdat Latijns Amerika nu eenmaal het meest katholieke we relddeel is. Maar er zijn enkele protes tanten. De eerste was de Braziliaan Rubem Alves. vertelt prof. Miguez Boning heel bescheiden. „Wij noemen onszelf geen bevrij dingstheologen.'' zegt Miguez Boni no. ..wij zullen nooit zeggen dat theo logie op zichzelf de mensen bevrijdt. Wij zien dat mensen bezig zijn met hun bevrijding en wij willen daar theologische steun bij geven. De kerk is een van de werktuigen van de on derdrukking geweest en dat maakt onze verantwoordelijkheid des te gro ter Onze opdracht is de kerk de hiërarchie terug te geven aan het volk." De bevrijdingstheologen gebruiken marxistische uitgangspunten voor hun analyse van de maatschappij. Zij worden daarom in West-Europa en Amerika nogal eens gewantrouwd. Prof. Miguez Bonino zegt daarop: ..We proberen de beste werktuigen te vinden om de spanningen en tegen stellingen in de maatschappij te be grijpen en het is ons opgevallen dat daartoe bepaalde marxistische uit gangspunten bruikbaar zijn. Maar dat betekent niet dat we Marx' hele theorie aanvaarden. We accepteren bepaalde stukken Marx en verwerpen andere, bijvoorbeeld het historisch materialisme. Onze manier van om gaan met Marx betekent dus dat we ook aan Marx-kritiek doen." Contextualiteit De bevrijdingstheoloog Miguez Boni no probeert ojJ basis van de schrift en met behulp van onder meer marxisti sche instrumenten zijn eigen maat schappij te doorgronden. In theologi sche termen heet dat contextualiteit. Theologen denken na op basis van de schrift, maar dat gebeurt in een be paalde situatie, zegt Miguez Bonino. .Daarin heb Je bepaalde beelden van je zelf en je omgeving. Je kan daar niet uit stappen. We zijn ons daarvan bewust. Van daaruit stellen we vra gen aan de schrift" De bevrijdingstheologen van protes tantse huize hangt geen verbod of excommunicatie boven het hoofd, maar hun kerken behoren vaak tot de middenklasse en zij hebben dienten gevolge weinig contact met de echte armen in hun continent. Alleen de pinksterkerken komen uit de lagere klasse voort. Hoewel er de laatste tijd ook onder de plnkstergroepen zijn die de armoede willen aanpakken, gelden deze kerken toch in het algemeen als weinig geëngageerd. Miguez Bonino oordeelt daar buiten gewoon mild over. „Zij hebben zo te zeggen in het geloof een vluchtplaats gevonden voor de ellende. Binnen het geloof vinden zij gemeenschap, maar zij weigeren in de wereld hun gevecht te voeren. Ons oordeel daarover moet anders zijn dan over een kerk uit de José Miguez Bonino middenklasse die weigert haar rol te spelen in de wereld. De arme mensen leven in een gevangenis, maar vinden in de kerk troost. Ik kan hen daarom niet veroordelen, ook al speelt het geloof hier de rol van een drug. Als de mensen uit de hogere klassen het geloof tot zich nemen als opium is dat omdat zij weigeren hun rol in de maatschappij te spelen. Dat Is an ders." Prof. Miguez Bonino is president van de wereldraad van kerken. Hij is daar Tele: Erwia Verhei)» een van de stuwende krachten achter de ontwikkeling van de theologie rondom de „kerk van de armen". On der de wereldraadleden uit de rijke landen zijn er die daar moeite mee hebben, omdat zij gewoon waren „de arme" in de bijbel ook op te vatten als iemand die psychologisch arm is. Miquez Bonino moet daarvan niets hebben. „Als het in de bijbel over armen gaat. gaat het over de materi eel armen." zegt de Argentijn. ..Als we dat niet doen maken we de zaken alleen maar Ingewikkeld. Het Is nu eenmaal een feit dat Je óe rijke die psychologisch arm ls. alleen maar kan bevrijden door de materieel arme vrij te maken." Prof. Miguez Bonino zegt verder: „De rijke kerken moeten besluiten hun welvaart en macht ten gunste van de arme te gebruiken. De vraag is of deze kerken de uitdaging van het evangelie aanvaarden om hun wel vaart en macht ten dienste van de arme te stellen." Dat klinkt idealis tisch. maar Miguez Bonino zegt: .Je kan niet verwachten dat de kerk zich volledig volgens dit patroon ge draagt. De kerk wordt uitgedaagd, maar voorzie niet dat de kerk ln Euro pa zich arm maakt. Er zullen mensen In die kerk zijn die bij wijze van voorbeeld zich met de armen vereen zelvigen. Maar een kerk kan ook be sluiten een deel van zijn inkomsten, bijvoorbeeld twee percent, voor de armen te bestemmen. Ik geef toe: dat is niet zo een radicale bekering, maar het ls iets dat weliswaar haar redding niet zal betekenen, maar toch de zaak van de armen ten goede zal komen. Mensenrechten Miguez Bonino is lid van de commis sie voor de mensenrechten in zijn land. „Ik heb niets tegen de regering, alleen zou lk graag zien dat zij han delde naar haar eigen wetten." zegt hij voorzichtig. De commissie voor de mensenrech ten heeft een lijst van zevenduizend mensen die verdwenen Ijn. Mis- scheln zijn zij dood. misschien wor den zij ergens in een gevangenis ge marteld. Of Miguez Bonino zelf bang is ooit te „verdwijnen?" „De denk niet niet dat ik veel risico loop, maar niemand ln Argentinië kan zeggen dat hij geen risico loopt." Van een onzer verslaggevers GRONINGEN „Gezegend en gezonden" is het motto waar onder de unie van baptistengemeenten in Nederland een jaar lang haar honderdjarig bestaan gaat vieren. Het wordt een viering met gepast jolijt en met bezinning over de bij dergelij ke mijlpalen onvermijdelijke vragen als; waar staan wij. hoe gaan wij? Gisteren werd een begin gemaakt tijdens de alge mene vergadering van de unie in het kerkelijk centrum De Regenboog te Groningen. Voor de pret zorgt onder andere het speciale baptisten gezelschapsspel ..Gebruik uw talenten" dat de voor zitter van de jubileumcommissie ds J. Bouritius uit Musselkanaal gisteren introduceerde Je maakt over een kaart van Nederland een reis langs de baptisten-gemeenten maar kun! al leen winnen als Je de talenten die je gekregen hebt, ook echt allemaal hebt gebruikt. Precies het tegenover gestelde van Monopoly, zei ds Bouri tius Hier wm je Juist door alles kwijt te raken Verontrusting waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordta Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leid se Courant Uitgave: Trouw/Kwartel BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tei 020-5629444 telex 13006 Postgiro 66 0000 Sank Ned Credietbank Rékerungnr 2300 12574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTEROAM/DORDRECht Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnemenren en bezorging) tel 010-115588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westbiaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag lel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel. 070-469445 (redactie) tei 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLANO (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel. 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen- Per maand 16.98 Per kwartaal 50.95 Per half jaar 101.90 Per iaar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Teiefomscne abonnementenor drachten (zie adressen bover Opgave familieberichten 9-t9 30 van maandag t/m vnjdag Op zondag van 18-20 uur teiet 020- 5622797 Opgave mim-advertenties tel 020-5626262 ot sctwifteli|k aan Mmi-Adv. afdeling, postbus 433 1000 AK AMSTERDAM. Adreswijzigingen uitsluitend schriftelijk aan onze Amsterdam- Prof. dr. J. Reiling leidde de bezin ning in door op te merken dat vijftig jaar geleden elke baptisten-gemeente een zendings- en evangellsatiege- meente kon worden genoemd. „Ken nen wij nog die drang om anderen te doen delen in wat wij gekregen heb ben. de gemeenschap met de Heer?" Een korte forumdiscussie maakte wel duidelijk dat dit veel gemeenteleden verontrust. ..Wij kunnen ons gemak kelijker inzetten voor een huishoud school ergens in Afrika dan voor gast arbeiders in onze eigen woonplaats", zei Piet Stellinga uit Sneek. Mevrouw Diederiks uit Voorschoten citeerde een geraeentelid die het helemaal niet meer fijn vond in de kerk sinds die vol zat met zoveel vreemde mensen. Ook ds. E. J. Huizing uit Heerenveen constateerde dat de meeste gemeen- Prof. dr J. Reiling ten thans zo homogeen zijn. Allemaal gelijkdenkende mensen uit hetzelfde milieu. Om wèrvend te zijn zouden de gemeenten veel heterogener moeten zijn. maar wel uiteraard gemeenten van gelovigen. Evangelisatiepredikant ds R. Reiling uit Rotterdam introduceert de ge- meente-bijbelschool, een nieuwe vorm van gemeentetoerusting die 1 oktober 1981 begint en waarvoor zich al 23 gemeenten hebben aangemeld Het is de bedoeling dat de gemeente- bijbelschool zondagsmorgens vóór de kerkdienst wordt gehouden, zoals dit al in Utrecht-Noord gebeurt. Het gaat om kennis, inzicht en beleving van de bijbel. Op 1 november is er een oriën tatiedag over in Zwolle. ADVERTENTIE Ife V Neveda Farm. Zuiver scheerwol. Een modem jasje voor nog geen f90.-. Snel gebreid op dikke naalden. J AMERSFOORT (ANP) De raad van kerken heeft op voorstel van de stichting oecumenische hulp aan kerken en vluchtelingen (SOH) met algemene stemmen besloten tot het oprichten van een sectie voor internationale hulpverlening. De nieuwe sectie zal formeel los staan van SOH, maar daar wel nauw mee samenwerken. De organen voor werelddiakonaat en ontwikkelingssamenwerking van de bij de raad aangesloten kerken zullen worden uitgenodigd in de nieuwe sec tie zitting te nemen. Datzelfde zal worden gevraagd aan op dit terrein werkzame instituten. De sectie is in eerste instantie be doeld als overlegorgaan, maar zal zich op beperkte schaal ook met uit voerend werk kunnen gaan bezig houden, zoals taken w aarbij uit over- wegingen van doelmatigheid ge meenschappelijk optreden gewenst is. Daarbij is te denken aan hulp bij rampen, voedselhulp en vluchtelin genwerk. Dr A H. van den Heuvel, de nieuwe voorzitter van de sectie internationa le zaken, als opvolger van mevrouw dr M. A. M. Klompé, wees er nog op dat de gezamenlijke financiële omzet van alle Nederlandse kerkelijke orga nen voor werelddiakonaat en ontwik kelingssamenwerking in de tiental len, zo niet honderdtallen miljoenen loopt. De raad boog zich voorts over het rapport van de sectie sociale vragen „Energie, de toekomst onder ogen zien", een vervolg op het eerder ver schenen boekje „Kernenergie, de ker ken een zorg", dat in duizenden exemplaren door de kerken is afge nomen. Besloten werd dit tweede boekje uit te brengen onder verantwoordelijk heid van de betrokken secties en het als bijdrage aan de discussie in paro chies en gemeenten aan de leden- kerken aan te bieden. De bedoeling is dat het voor 29 november, de afslui tende kerkedag van de kerkenconfe- rentie in de Nieuwe Kerk te Amster dam. zal zijn verschenen omdat het ook in het kader van deze kerkencon- ferentie is samengesteld. EISENACH (ANP) De christelijke „Praagse" vredesconferentie (CVC) heeft sinds de laatste algemene ver gadering in 1978 niet alleen haar werkzaamheden in de kerken en de landelijke comité's uitgebreid maar is ook meer dan voorheen in een „vruchtbare discussie" met oecume nische instellingen gewikkeld, een „belangrijke ontwikkeling", aldus CVC-secretaris Lubomir Mirejovsky. Hij hield de openingstoespraak op de gedelegeerdenvergadering, die deze week in het Oostduitse Eisenach wordt gehouden. Ondanks het voorbehoud dat ver schillende kerken maken, wordt deze vredesbeweging als gesprekspartner serieus genomen, zei Mirejovsky. Wij willen een platform voor alle christe nen zijn, die in hun eigen maatschap pij opkomen voor bevrijding, ontwik keling en sociale gerechtigheid, zei hij. In de lezingen, die aan het begin van de vergadering zijn gehouden, wer den de NAVO-landen verantwoorde lijk gesteld voor de huidige bedrei ging van de wereldvrede en voor het onrecht in de derde wereld. De Angolese methodistenpredikant Emilio de Carvalho zei dat „Er geen ware verlossing of bevrijding is zo lang de derde wereld bloot staat aan het neo-kolonialisme van west en van oost De noordamerikaanse predikant La- mar Gibble vergeleek de kerkelijke uitgaven voor vredeswerk met andere posten. „Het heeft er alle schijn van dat de kerken eerder bereid zijn de wonden van de oorlog te verbinden dan de oorlog te voorkomen." De voorzitter van deze vergadering, metropoliet Filaret (Kiev), noemde in zijn rede de regering-Carter, die be reid is een „beperkte nucleaire oorlog te voeren." de „grootste bedreiging van de wereldvrede". KEULEN (ANP) Een theologisch gesprek tussen de paus en de leiding van de evangelische kerk in Duits land tijdens het bezoek van de paus volgende maand aan de Bondsrepu bliek is nog steeds onzeker. In het donderdag te Keulen bekend ge maakte officiële programma staat voor maandag 17 november om kwart voor acht slechts „een ontmoeting met vertegenwoordigers van andere christelijke kerken" te Mainz ver meld. Daar de paus om tien uur tien op het domplein al weer buitenlandse groepen ontvangt, kan de ontmoe ting hooguit anderhalf uur duren. De raad van de Evangelische kerk heeft bij herhaling laten weten dat hij alleen maar een protocollaire ont moeting met de paus in het land van de Reformatie (en gezien de oecume nische situatie in Duitsland) onvol doende acht. Daaropi had de raad een theologisch gesprek, dat niet aan tijd gebonden zou zijn. voorgesteld. Het bestuur van de kerk zal komend weekeinde een beslissing nemen. CAIRO (ANP) President 8adat van Egypte zal paus Johannes Paulus II uitnodigen om op 19 november deel te nemen aan de feestelijke derde verjaardag van zijn historische reis naar Jeruzalem, meldt het dagblad El Achbar in de Egyptische hoofdstad De herdenkingsfeestelijkheden zul len plaatshebben aan de voet van de berg Sinal, waar de Egyptische presl dent een oecumenisch centrum wil laten bouwen met een christelijke kerk, een mohammedaanse moskee en een Joodse synagoge ADVERTENTIE Wending, het maandblad voor evangelie, cultuur en samenleving Het speciale (dubbele) oktobernummer van Wending is gewijd aan het programma Op weg naar een kerk die solidair is met de armen van de Wereldraad van Kerken. De bedoeling is dat dit verstrekkende programma in de kerken in discussie wordt gebracht. De Commissie Kerk en Ontwikkelingswerk van de Raad van Kerken, die speciale aanbevelingen voor de Nederlandse situatie hieraan toevoegde, wil met dit Wendingnummer de discussie in Nederland helpen bevorderen. In dit belangrijke nummer wordt naast een samenvatting van het rapport en de aanbevelingen, de 'kerk van de armen' van verschillende kanten belicht, o.m. in een boeiend gesprek met de 'vader' van het programma Julio de Santa Anna. Bijzondere betekenis ontleent dit nummer verder aan een aantal artistieke bijdragen uit Indonesiö. o.m. met een verhaal dat de beroemde Indonesische schrijver Pramoedya Ananta Toer speciaal voor dit Wendingnummer schreef. Te bestellen bij: Boekencentrum. Postbus 84176. Den Haag. telefoon 070-5121II UTRECHT De werkgroep Kairos heeft alle christenen en hun organisa ties opgeroepen de internationale campagne voor de vrijlating van de zwarte Zuidafrikaan Nelson ManJela en alle andere politieke gevangenen in Zuid-Afrika en Namibië te steunen. Kairos is samen met de anti-apar theidsbeweging Nederland (AABN) gestart met een handtekeningenac tie. Het initiatief voor een handteke ningenactie is al ln maart van dit Jaar genomen in Zuid-Afrika zelf. toen de zwarte zuidafrikaanse krant Sunday Post een oproep tot vrijlating van Nelson Mandela afdrukte. De handte keningenactie van Karlos en AABN wordt met opzet nu gestart, omdat drie jaar geleden op 19 oktober een groot aantal Zuidafrikaanse organi saties een banning-order kreeg opge legd. Bij Kairos zijn petities verkrijgbaar die bij kerkdienstèn en in gespreks- kringen zullen moeten circuleren. Be gin november zullen alle handteke ningen aan de Nederlandse regering en vervolgens aan het Afrikaans Na tionaal Congres (ANC) worden aange boden. Nelson Mandela geldt als symbool voor de politieke gevangenen in Zuid- Afrika. Hij sloot zich ln 1944 aan bij het ANC. In 1964 werd hij tot levens lange gevangenisstraf veroordeeld. Sindsdien wordt hij gevangen gehou den op Robbeneiland. In Zuid-Afrlka zelf zijn al 75.000 handtekeningen verzameld van zwarten en blanken die zijn vrijlating bepleiten. De Zuid afrikaanse raad van kerken, de Vere nigde Naties, het Europees parlement EN in c i" dl Iele bu ons de Beschamend Het onbehagen dat hier en daar Jan aanzien van de aanwezigheid van zoveel buitenlanders in ons land gesignaleerd wordt, dreigt uitte groeien tot het grote onbehagen Mogen er al voldoende punten ergernis aanwezig zijn die samenhangen met ons voller wordend land. die ergernis is rondL - t beschamend. Velen hebben hier) „jeii van geheugenverlies. Iedereen kj of weten hoe wij onze buitenlandse^ arbeiders met duizenden tegelijk hierheen hebben gelokt om onze groeiende welvaart te bewerkstelligen. Of we met die welvaart achteraf zo blij moet is de vraag. We waren in ieder niet ongelukkiger voordat ons U „Wirtschaftswunder" een feitwA^nc Het steeds meer krijgen heeft oni onderdaan gemaakt van een rijki steeds mooiere en duurdere dingt We verkeren wat dat betreft in tt nëei soort bezetting. De bezettende a hun heeft ons behoorlijk ln de greep Iedereen voelt dat. En intussen reageren we ons onbehagen af op£ dit die hier kwamen, omdat ze thuhi j m hadden. Nog steeds zijn we er al» westerse mogendheden niet ln geslaagd die situatie te verandeakant Mensen werden uitsluitend gezle werkkrachten die je nodig hebt,l aannemen en weer afdanken, ditj ergens onderbrengt en vervolger^ deur uitkijkt. Geheel volgens de gedachte die ons vroeger als verwerpelijk en on-christelijk voorgehouden: mensen met hun arbeid als koopwaar. En of die uitingen van onbehagen nu fascistoïde trekken hebben of nl| één dingiszekci ze staan ons uitermate slecht. Ze getuigen blindheid voor menselijke problemen, welke blindheid eens lelijk zou kunnen opbrel Daarmee lopen we ergens teg Terwijl ik dit schrijf tettert de van de economische Kamerdel Hier is een zaak van menselljl menselijk verkeer die minstens: belangrijk is. Ru kul Ri B k-p Ik i NED. HERV. KERK Beroepen: te Meteren en Est Klaassen kand. te Putten; te gemeente Zuid-Limburg C. (I Broeder te Borssele. Afscheid: op 10 okL van Veer E. C. Blom ber. te Arnhem; phen W. Hoogendoorn ber te lo (O); van Voorthulzen O. J. Jl wegens em.; van Noordwljk J. Jansen ber. te Heemstede; vanl zaan D. C. Nicolal ber. te (Lb.v. evangelisatiewerk si ding en secr. missionaire toei werk Raaf voor de Zending Utrecht); van Hulzen (NH) Nieuwpoort ben. tot past. phiahuizen te Nuns peet; van (Gr) M. Zuidersma ber. te H( Sappemeer. Intrede: te Goudriaan en kand. A. Naijen uit Oorint GEREF. KERKEN (VRIJG) Beroepen: te Doesburg en te 1 chem J. C. V. van KriJU te Zwolle. NED. GEREF. KERKEN Beroepen: te Bunschol burg (voor uitzending naar Zuid-Afrlka) P. Busstra te Breuk CHR. GEREF. KERKEN te Intrede: op 24 okt. te Wormöéwij kand. H. B. Hoogendoorn uit" GEREF. GEMEENTEN Beroepen: Te Oosterland E. V« te Drachten. GEREF. KERKEN Intrede: op 12 okt. plaatsgevondl 's-Gravenmoer kand. C. A. D. vaap^f Meulen uit Nleuwveen. i] pv pu ge vj nüj pe en de internationale commissie van juristen staan achter de actie voor de vrijlating van Mandela. UTRECHT (ANPf Het humanis tisch verbond klaagt in een brief aan de vaste commissie voor de volksge zondheid van de Tweede Kamer over de achterstelling door katholieke en protestantse ziekenhuisbesturen bij de verdeling van de algemene midde len voor de geestelijke verzorging De katholieke of protestantse identiteit is niet meer in overeenstemming met het pluriforme patiëntenbestand, al dus het verbond. DEN HAAO (PNHK) GisW zijn ds. C. B. Roos. praeses 1 hervormde synode, en ds. C. oud-praeses van de gereformeen node. teruggekeerd van hun rek Zuid-Afrlka. waar zij de synoó» de Reformed Church in Afric» ben bijgewoond. De aanwezigheid van ds. Mak a m Roos betekende voor de kleine I een grote morele steun, te meeri vier predikanten binnen deze k zijn van de „Broederkring", eentje van predikanten die zich tegen ap heid keert. Na afloop van de r"*' vergadering hebben de beide landse predikanten bezoeken legd aan dr. Beyers Naudé, aacL,ra Broederkring, aan bisschop mond Tutu. aan Soweto en aan thuisland Buphuthatswana. HAMBURG (ANP) Bondskanselier Schmidt voelt er niet voor de paus, wanneer deze van 15 tot 19 november West-Dultsland bezoekt, slechts op een receptie te ontmoeten. Als de paus er niet voor voelt naar Schmidts ambtswoning te komen voor een uit voerig onderhoud, gaat de ontmoe ting niet door. Schmidt wil met de paus praten over de bevolkingsexplo sie' en de sociale leer van de r.k. kerk. Der Spiegel meldt dat er bij de rege ring van Noordrijnland Westfalen problemen zijn over de enorme kos ten van' het bezoek van Johannes Paulus n, 15 20 miljoen mart hei dusver was het duurste bezoek Ve; dat van Leonid Brezjnjew, die in uit West-DuiIsland bezocht De 1 Ko kos ten van het bezoek van de Tv, zijn vooral een bezwaar voor dei aai staten die door de FDP en SPD uit den geregeerd, zo vlak na de W tor lijke brief van de r.k bisscW over de verkiezingen. i J) Burgemeester Kurt Rossa van' a; len heeft zich ln het openbaard« vraagd waarom de r.k. kerk nid1 V, voor de kosten van de visite ha paus opdraait.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2