grimmig beeld an platteland HetWschil. De droomfabriek op volle toeren rlogsfilm op heroïsche toer zwager van Mozes en Spencer sea wolves ally Moses' en 'Platvoet aan de Nijl' Top Hat, Xanadu, Can't stop the Music Prolongaties en reprises KUYPQf De Kuyper Export Jonge Jenever. Gegarandeerd 100% gestookt. ■qunv JAG 17 OKTOBER 1980 TROUW/KWARTET PHS 15 R U D. Ouwendijk aangelokt door de titel, ngste verfilming van het ise succesboek „De Wit leer dan honderd druk- van Ernest Claes gaat ui de verwachting op- te kunnen genieten van g Vlaamse dorpsdrama- imt bedrogen uit. aarli||l regisseur. Robert de Hert. in u heeft neergezet is apert geen met humor doortrokken Wit- is een grimmige, opstandige je in het afsluitende beeld van stuurs het boek van Claes op ie hoop gooit jste van de Witte heeft een Gevraagd naar de wezenlijke tussen het oorspronkelijke zijn film-interpretatie ant- de Hert. dat de film vooral fat ..tussen de regels m" van or Claes geschreven boek te lezen is. Dit betekent dat de interpre tatie een strikt individualistische is. want iedereen kan tussen de regels van een boek lezen wat hij er in wénst te lezen. In de tijd. dat Claes zijn ..herinnerin gen aan de Witte" schreef was de plattelandsliteratuur erg in zwang. Een geprononceerd anekdotische li teratuur. vol vriendelijk, amusant, humoristisch of weemoedig geteken de binnenhuistafereeltjes en brede landschapschilderingen. De film heeft zich aan de invloed hiervan niet helemaal kunnen onttrekken, zodat er ettelijke gedateerde brokstukken in voor komen bij voorbeeld maai ers- en oogstscènes, kermis- en cafés cènes. Dat gedateerde heeft op één bepaald moment een lichtere toets gekregen door de ironische Inlas van een ..levende imitatie" van Millets sentimentele schilderij „Het an gelus". Gedateerd Het zou beslist niet terecht zijn om de film als geheel ..gedateerd" te noe- ogsfilms waarop we, de televisie als het ischerm, al weer ge- tijd worden „ont- beginnen meer en i niet onbedenkelijke ndistische sfeer te jaren geleden het thema (oorlogsfilm nog de zinloosheid neloos aangerichte verwoes- ceven tomeloos aangebrachte het genre is opnieuw op de ïan van soldatesk heroïsme. wel niet zo ver. dat de oud the begrippen van de frisse krijg van stal worden ge- n^Jmaar het thema van „manne- jonverschrokkenheid" in het Jit van de vijand wordt weer uitgediept. Voor het gemak 000 fdaarbij de fase van de nucleai- g overgeslagen. In de eerste is het voor het publiek veel tellender als het beeld van de conventioneel blijft; in de plaats zou er bij nucleaire tontasie weinig overblijven heroïsche onverschrokken- i ligt nu een keer in de aard ipaganda, dat zij optimistisch Het jongste produkt in de mallotige dans der mannelijke onverschrok kenheid Is ..The sea wolves", waarvan gezegd wordt, dat de „plot", ontleend aan een roman, op historische gege vens berust. Dat historische dient wel met enige korrels zout te worden ge consumeerd. Bij een ontmoeting met de man. die in het ware verhaal de meest verantwoordelijke leider is ge weest. generaal majoor Lewis Pugh. verwees deze militair diverse specta culaire momenten in de film naar het land van de fabelen. Maar een nurks die zich daaraan zou ergeren. De hoofdzaak is. dat er een „lekker oor logsverhaal" op het doek wordt uitge smeerd. met keien van kerels die. zelfs als ze worden neergestoken, in elkaar geramd of met „blauw boon" kennis moeten maken nog een gees tig woord aan de lippen laten ontr snappen. Ik hoef maar de namen te noemen van de acteurs aan wie dit soort staaltjes van doodsverachting en onverschrokkenheid is toever trouwd. en ieder weet met hoeveel, flair deze dingen gebeuren Roger Moore. Gregory Peck. Trevor Ho ward. David Niven. Echt de jongens, die in staat zijn om oorlogshandelin gen van hun verschrikkingen te ont doen en er een. misschien wat uit de hand gelopen jongensspel van te ma ken. Ze geven de vijand klop, met een an* nlge films lenen zich behandeling en bloc om- het een en ander met f gemeen hebben, ande- fg je op een hoop omdat ft beter verdienen. laatst laatste categorie beho- |j°Uy Moses" en „Platvoet aan na<W hun enige overeenkomst is een wanhopig en hopeloos streven naar grappigheid. ..Wholly Moses". het speelfilmdebuut van Gary Weiss, is een onschuldige, maar helaas ook vervelende parodie die aanleunt te gen het Oude Testament. Een Her schel wordt, vrijwel tezelfdertijd als Mozes. door zijn liefhebbende vader In een rieten mandje de rivier opge stuurd, maar helaas komt hij op de verkeerde plaats terecht. Later wordt Moore en Richard Pry or in „Wholly Moses men. Ik mag ook niet zeggen, dat de gedateerde brokstuken zwak gefilmd zouden zijn. Dat zijn ze zeker niet. In hun soort zijn ze kleurig en doortrok ken van een veel verantwoorder be weging dan je in hetzelfde soort regie details bij bij voorbeeld Willy van Hemert te zien krijgt. De beweging dient bij De Hert niet ter „opvulling" van zijn dramatiek. Zoals al gezegd is de Witte een grim mige Witte geworden. Dat hangt voor een belangrijk deel samen met de sociale strekking van de film. Dat die strekking erin is gebracht zal geen verwondering wekken, als men weet dat ook Louis-Paul Boon een aandeel heeft gehad in de bewerking van het boek tot een filmscenario. Je voelt op de achtergrond de sociale kennis van Boon. met betrekking tot het (Jonge) verleden van de Vlaamse bevolkings klasse van zowel arme stedelingen als arme plattelanders. Het joch de Witte is een combinatie van twee dorpsjongens. Claes zelf en Louis Verheyen. de „echte Witte". Die Louis was in het dorp Sichem hele maal niet het populair ondeugende kereltje, zoals dat in gezellige roman tiek graag is uitgebeeld. Het beeld dat in De Herts film tot stand is gekomen zal dichter bij de werkelijk heid zijn. Er is geen sprake van on deugendheid, er is vooral sprake van wrevel. Niet eens kinderlijke wrevel, al gaat het dan om typischw kinde rervaringen, het is volwassen wrevel naar aanleiding van die ervaringen. Wat het leven van de Witte beheerst is, armoe. De armoe van ouders en dorpsgenoten (met op de achtergrond de rijke boer Coene. als representant van een groep), een armoe die alle levensvreugde uit het bestaan van de Witte en diens broers en ouders aftap te. Zij zijn geen uitzondering. Ze de len met de Hele dorpsgemeenschap een semi-rebelse. semi-gelaten ver ontwaardiging Het rebelse ontlaadt zich het makkelijkst op „de kinde ren". De Witte slaat grimmig terug. Met streken. In die zin zou hij gezien kunnen worden als een late. jeugdige nazaat van Tijl Uilenspiegel; zij het in veel bescheidener formaat. De Witte van Sichem Breda-Casi- no; Eindhoven-Rembrandt: Heerlen- uit De Witte, de gelijknamige verfilmde roman van Ernest Claes. Royal. door W. Wielek-Berg Scène uit „Can't stop that music" Being there Film van Hal Ashbey naar een verhaal van Jerzy Kosinski met een prachtige rol van de onlangs overleden acteur Peter Sellers als een simpele tuinman die voor wijs wordt versleten. De gehele week in Calypso. Amsterdam; Asta en Uitkijk, Den Haag; Calypso 1, Rotterdam; Luxe, Arnhem; Casino 2, Breda; Rem brandt 3, Eindhoven; Luxor, Nijme gen; Rembrandt 1, Utrecht. Stalker Geheimzinnig meesterwerk van Andrei Tarkowski, een Sowjet- Russlsch regisseur die in zijn eigen land weinig wordt geëerd. 17 oktober Filmhuis. Doetinchem; 21 oktober Filmhuls Deventer. De Komedianten Meesterwerk van de Griekse regisseur Theo Angelo- poulos over een bewogen periode in de Griekse geschiedenis die weerspie geld wordt In de lotgevallen van een groep reizende toneelspelers. 17 okto ber Filmhuis Uilestede, Amstelveen. Les petites Fugues Allercharmantste Zwitserse film van Yves Yersin over een oude boerenknecht die op zijn brommer de vrijheid verkent 22 ok tober V.C. Oud Poelgeest Oegstgeest en Filmhuls Hoogeveen. l'Affice Rouge Prachtige film van Frank Cassenti over een verzetsgroep in de oorlog, waarbij heden en verle den bijna ongemerkt in elkaar over vloeien. 17 oktober Studium Genera le, Maastricht. Tek Gek om los te lopen Ontroerende en schrijnende film over nieuwe met hoden om krankzinnigen te integre ren in de maatschappij, gemaakt door een Italiaans collectief. 17 okto ber Sociale Akademie Den Elzent, Eindhoven. Manhattan De nieuwste film van en met Woody Allen, een ode in zwart wit aan zijn geliefde stad New York. De gehele week In Winston, Hoorn. La Strada Prachtige film van Federi- co Fellini. vol eerlijk sentiment met briljante hoofdrollen van Giulietta Masina. Anthony Quinn en Richard Base hart. Movies 2. Amsterdam en City 2, Groningen. Interiors De eerste en enige ernstige film van Woody Allen en de enige film waarin hijzelf niet meespeelt. Prach tig mooi. De gehele week in Desmet, Amsterdam. Cries and Whispers Een van de mooi ste films van Ingmar Bergman over leven en sterven van drie zusters. De gehele week in Kijkdoos. Wage- ningen. Drie musicals worden deze week gelanceerd en aangezien een ervan. „Top Hat", uit 1935 stamt en een legendarische faam heeft, wordt daarmee enig voer aangedragen voor overpeinzingmeer ook niet, helaas. Wie weet, denk je. wie weet zal er over vijf-en-veertig jaar een glans oplich ten in menig oud oog als de woorden ..Xanadu" en „Can't stop the music" vallen, 't Is maar te hopen dat die twee in het jaar 2025 niet weer wor den uitgebracht want waarschijnlijk zal na herzien de verzuchting worden geslaakt: „Was dat alles?" Waarmee gezegd wil zijnl dat alle drie films eendagsvlinders zijn „Top Hat" ook. Welzeker, er zit een aardig liedje in en de fenomenale Fred As- taire wekt bewondering (hoewel hij in andere films briljanter werk heeft ge leverd), maar je moet op de show nummers (waarin uit de aard der zaak Ginger Rogers niet ontbreekt) wel erg lang wachten en het onderge schoven verhaal is van een ongeëve naarde wezenloosheid. Interessant is alleen, hoe in de dialoog getracht wordt de ijzeren kuisheidsgordel, waarin het geheel is gegoten, verbaal te doorbreken. Niets mag onthuld worden, doch van alles en nog wat wordt gesuggereerd. Hypocriet, onge twijfeld maar aan het voortduren de geknipoog van de acteurs over de hoofden van het publiek heen kun je een zekere charme niet ontzeggen. De drie zeepbellen voornoemd kun nen ook maatschappelijk benaderd worden. „Dit is het. Dit is het waar Je op hebt gewacht. Perfect escapisme. Amusement, spectaculairder dan je wildste dromen." Met deze juichkreet wordt het persmateriaal van ..Xana du" geopend. Bij „Top Hat" zullen ze wel andere woorden hebben gebruikt, maar 't kwam vast op 't zelfde neer: vlucht uit de werkelijkheid. De Ame rikaanse realiteit gaf en geeft dan ook" wel aanleiding tot vruchtgedachten: de grote crisis in 1935, de vergammel- ding en verloedering in 1980 leveren de stof. waaruit dagdromen worden gemaakt. Hoe kun je ontvluchten aan geestdodend werk op zijn best en werkloosheid op zijn slechtst0 Door plotseling ontdekt te worden- als de grote ster en daarbij een passant ook nog de grote liefde te beleven. Over het sterrendom en de liefde, de grote verleiders, gaan dan ook zowel „Xanadu" (van Robert Greenwald) als „Can't stop the Music" (van Nan cy Walker). „Xanadu", waarin de plastic trut Oliavia Newton-John een muze speelt die voor het eerst in haar oeroude bestaan liefde opvat voor een sterveling, doet behalve in bergen disco-glitter, opgewaaid door de rock band „Elpctric Light Orchestra", ook nog in nostalgie. De beroemde Gene Kelly waagt zich op zijn achtren-zes- tigste aan enkele voorzichtige dans pasjes en opeens is er een levensgrote swingband uit de jaren veertig. „Can't stop the Music" volgt de blijk baar onweerstaanbare opkomst van de band „Village People" en heeft als enig pluspunt de aanwezigheid van het allerliefste wijfje Valerine Perrine als een meer realistische en minder preutse toverfee dan Olivia. Beide films, vol chaos en rumoer, zijn eigen lijk niet anders dan tot het breekpunt uitgerekte reclame-spots voor de pla- tenbusiness: twee Industrieën die in dromen doen reiken elkaar besmuikt glimlachend de hand. Ook in Nederland worden blijkbaar goede zaken verwacht: de films ko men in resp. twintig en dertig thea ters tegelijk uit Top Hat Amsterdam-Uitkijk, aX Xanadu: Amsterdam-Cinema Inter national, Bellevue Cinerame en Rial- to; Den Haag-Asta en Studio 2000; Rotterdam-Cinerama 1 en Metro 1 en verder in 13 theaters overal in het Cant stop the music: Amsterdam- Rembrandtpl. en City 1; Den Haag- Metro pole 1 en Odeon 1; Rotterdam- Cineac A.D. en Lumière 1 en verder in 24 theaters overal in het land, a.1. ADVERTENTIE welgemeend „arme duivels" op de lippen. Nobele borsten, allegaar. Het verhaal dat uit de wattenkist van de historie is gehaald gaat over de uitschakeling van een aantal Duitse koopvaardijschepen, die in de oorlog een toevlucht hadden gezocht in een haven van het neutrale (toen nog Portugese) Goa. Op een van die sche pen bevond zich, tegen alle oorlogs recht In, een geheime krachtige zen der. die Duitse onderzeeërs op het spoor bracht van geallieerde koop vaardijschepen. Deze konden door de onderzeeërs gemakkelijk worden on derschept en getorpedeerd. Kolonel Pugh krijgt de opdracht daar iets aan „te doen". Hij verzamelt een stel oud gedienden. die tuk zijn op het klaren van een fiks oorlogskarweitje en dat ook met de nodige soldaten .humor" doen. Het gebeurt allemaal wel erg knullig (als het verhaal in werkelijk heid zó was verlopen, had niemand van de betrokkenen het wapenfeit kunnen navertellen), maar het is ook een verhaal van „stoere knullen". Barbaarse nonsens. D.O. The Seawolves Amsterdam-Tu- schinski 1; Den Haag-Cineac 1; Rot terdam-Corso; Eindhoven-Parisien; Apeldoorn-Minerva; Amhem-Luxor. hij de zwager van Mozes en verkeert lange tijd In de waan dat hij is uitver koren, doch uit de aard der zaak loopt het op niets uit. Enkele bekende acteurs geven acte de présence: Dudley Moore (bekend geworden door de comedie „Ten") uitermate nurks in de hoofdrol; de dikke Dom deLuise als reiziger in de woestijn; Madeline Kahn als flodderi ge tovenares op weg naar het nieuwe Sodom. Echt leuk zijn alleen de scè nes. waarin Richard Pryor als zwarte Pharao schetterend en schreeuwend machteloze straffen uitdeeld. Je krijgt het gevoel dat ontelbare om standers gelegenheid hebben gekre gen hun invallen ln de film te stop pen. En dat mag niet. Aan „Platvoet aan de N1J1" hoeven nog minder woorden vuil te worden gemaakt. Het is een aflevering van de langzamerhand onafzienbare serie avonturen rondom de onoverwinne lijke vleesklomp Bud Spencer. Eerst vormde zijn geweldloze relschopperij best aardige slapstick, nu blijft het bij eindeloos uitzuigen van oude, slappe trucjes en geintjes. W.W.-B. Wholly Moses: Amsterdam-Leid- sepl.th.; Den Haag-Babyion 2; Rot terdam-Calypso 2 en verder in zes theaters overal in het land. Platvoet aan de Nijl: Amsterdam- Cineac Damrak 1; Rotterdam-A re nal; Den Haag-Passage en verder in zeven theaters overal in het land. Je proeft 't niet alleen, je ziet 't ook. De Kuyper Export Jonge Jenever is anders. Dat blijkt al uit 't etiket Gegarandeerd 100% gestookt staat daar. Uit pure Moutwijn van Gerst, Rogge Maïs, Natuurzuivere Alcohol en zorgvuldig geselecteerde Jeneverbessen Kruiden. Vandaar die andere smaak. Voller, beter. Wij gebruiken nog steeds originele ketels. Wij stoken onze Export Jonge Jenever nog voor de volle 100%. Dat wil zeggen dat alle ingrediënten op de oorspronkelijke, lijke wijze worden verwerkt. We weigeren concessies te doen. We maken geen massaprodukt. De Kuyper is immers een echte distilleerderij. Maakt jenever voor mensen die het beste willen. Mensen met smaak. Al met al genoeg reden om die jenever eens te proberen, dachten wij. En mocht u één dezer dagen tóch bij uw slijter binnenlopen, vraag hem dan meteen om het boekje „Wetenswaardigheden over Jenever". Een boekje dat een einde maakt aan alle „borrelpraat" over onze Nationale Drank. Bovendien leest u daarin wat er allemaal komt kijken om een jenever te maken als De Kuyper Export Jonge Jenever. w H l ll&i <7 U De ketels van De Kuyper. Hierin stoken wij onze Export Jonge Jenever voor de volle 100%. schonken. Zo drink je een échte Jonge Jenever.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 15