Een walgelijk stuk ineen leuk boek Kerk raakt jeugd en vrouwen kwijt Chr. geref. synode maant tot eendracht 1- Personalia Trouw UIT DE KERKBLADEN Bijbel open voor kerkmensen Conferenties De luchtjes in het trappenhuis Prof. B. Klappert ZATERDAG 4 OKTOBER 1980 KERK TROUW/KWARTET door A. J. Klei Hé. daar hebben we Harry Brinkman!, riep ik verrast uit toen ik aangeland was op pagina 68 van „100 Jaar studentenleven aan de VU", een overvloedig geïllustreerd boekwerkje, dat Is verschenen bij de viering van het eeuwfeeset der Vrije Universiteit te Amsterdam. Ik bekeek; aandachtig een afbeelding van enige nogal tuttig uitziende studenten, die zich braaf scharen rondom een met pluche bedekte tafel, waaraan een ordentelijke vrouw van onbestemde leeftijd en een sterk kalende man hebben plaatsgenomen. Alle personen doen hun uiterste best de indruk te wekken van zeer vergenoegd te zijn. Uit het bijschrift begreep ik, dat dergelijke plaatjes vervaardigd werden om het thuisfront de overtuiging te schenken, dat de studenten van de VU in een alleszins huiselijke omgeving vertoefden, waarbij afdwalen menselijkerwijs uitgesloten was. Geheel vertederd bladerde ik verder in „100 jaar studentenleven aan de VU", tot ik opeens besefte dat de zo zorgvuldig door mij bestudeerde foto dient ter verluchting van het derde hoofdstuk, getiteld: ..Het büjft toneelspelen (1920-1940)". Maar dan kon Harry Brinkman daar niet op staan. Zeker, hij was altijd een voorlijk ventje, anders zou hij nooit doctorandus en voorzitter van 't college van bestuur van de VU geworden zijn. Dat hij reeds als peuter de universiteit bezocht. is echter onjuist. Toch herkende ik hem. Van tweeën een: óf ik zat ernaast en Harry stond niet op die foto óf de samenstellers van het boek hebben deze afbeelding ten onrechte voor vooroorlogs versleten. Ik legde de zaak voor aan onze hoofdredacteur, tot wie we altijd mogen gaan met onze zorgen en problemen en die in ongeveer dezelfde periode als de heer Brinkman voor doctorandus leerde. Jenze Tamminga wierp een kennersblik op de foto en sprak op zeer besliste toon: die is begin '52 gemaakt! Ik meld dit niet om mijn gelijk te etaleren, maar omdat de vergissing van de redactie van „100 Jaar studentenleven aan de VU" zo kenmerkend is voor het feit, dat de meeste mensen vergeten zijn hoe nauwgezet na de oorlog de vooroorlogse draden weer zijn opgepakt. Dit jubileumboek laat zien, hoe Jaap en Kees Oranje in 1948 op Engelse bodem de filmster Patricia Rock kussen, maar ik verzeker dat hun gedrag niet model kan staan voor dat van de gemiddelde VU- student in die jaren. Als er al gekust werd, geschiedde dit in een duister portiek tegenover het gereformeerde Juliana- ziekenhuis. Overigens een fraai verhaal, dat over de gebroeders Oranje. „100 Jaar studentenleven aan de VU" behelst trouwens, zonder een aaneenschakeling van anekdotes te zijn, heel wat mooie verhalen en dit maakt het boek ook genietbaar voor degenen, die niet aan de VU of in 't geheel niet Links onder de lamp Harry Brinkman, thans voorzitter van het college van bestuur van de VU. Vóór hem „tante Jans" van het achter het VU-gebouw gelegen woonhuis voor studenten. Links vooraan de huisknecht Gerard. gestudeerd hebben. In de Jaren twintig (ik blijf nog even in dat derde hoofdstuk hangen) zorgen VU-studenten tweemaal voor een flinke rel in de gereformeerde wereld. In 1920 voeren zij de klucht „De tante van Chaerley" op met in de hoofdrol Henk Coüjn, zoon van de leider der anti-revolutionairen, die zich daartoe in vrouwenkleren steekt. Mag dat? Is zoiets niet zeer zondig? Het dagblad De Standaard houdt zich op de vlakte en schrijft alleen, dat de burgemeester van Amsterdam onder de belangstellenden was. In 1924 is het gereformeerde volksdeel nog veel meer van slag. Nu geven VU-studenten een opvoering van Querido's toneelstuk „David en Saul". De theoloog prof. dr. V. Hepp verklaart het „walgelijk, walgelijk, driedubbel walgelijk" te vinden en de bekende Utrechtse dominee De Moor laat zijn gemeente weten, dat het „vunzig" is. Neem nu deze woorden, die David in de mond gelegd worden „Ik dachtde lokking uwer vormen, zwoel, de trilling van uw borst, de geuren om uw lenige gestaltOm mogelijk misverstand te voorkomen, dit zegt David niet tegen Saul. Treffend is het lied (ik zit nu achterin het boekdat de groenen van de VU zongen in het jaarlijks gevecht tegen de eerstejaars van de rooms-katholieke studentenvereniging Sanctus Thomas Aquinas: „De roomse horden rukken aan om 't vrije yu- volk te verslaan Ik vraag me bekommerd af, hoeveel van de strijders van toen nu op het CDA stemmen alsof t maar niks is. Nog één ding. Pieter Jan Wijmenga was geen eeuwige student. In 1888 wordt hij predikant van de gereformeerde kerk te Lollum en Waaxens. hij heeft dan zes jaar aan de VU gestudeerd. In 1899 studeert hij niet af, zoals de bijschriftenvervaardiger van „100 jaar studentenleven aan de VU" denkt, maar promoveert Wijmenga (hij is dan inmiddels Amsterdams predikant) op een studie over Hommius, de scriba van de Dordtse synode. Zo bemerkt de lezer, met hoeveel aandacht ik dit leuke jubileumboek doorgenomen heb. Het is een uitgave van de VU- boekhandel (adres: De Boélelaan 1105.1081 HV Amsterdam) en kost maar 8,50. Wie het franco toegestuurd wil hebben, moet 14.90 betalen ADVERTENTIE ROME De bisschoppensynode moet zich ernstig bezig houden met het probleem dat de vrouwen en de Jeugd massaal van de kerk aan het vervreemden zijn. Bovendien moet de kerk erkennen dat veel van alle problemen rond huwelijk en gezin alles te maken heeft met grote angst en onzekerheid over de toekomst. Aldus de voorzitter van de Belgische bisschoppen mgr Danneels van Mechelen-Brussel, als een van de laatste sprekers. Volgens Danneels heeft zijn kerk zich vaak te veel met moraal beziggehou den en te weinig met inspiratie. Al leen normen stellen leidt volgens hem tot overdreven schuldgevoel of tot onverschilligheid. „De wet van de Geest ontmoedigt niet, maar is een onuitputtelijke bron van energie, waardoor niemand zich beklemd zou moeten voelen, maar juist hera demen." Vanaf maandag wordt in kleine kring, in taalgroepen vergaderd. Het is duidelijk dat er veel reclame zal gemaakt worden voor de zogenoemde „natuurlijke" geboorteregeling. Gis teren kregen alle synodevaders van wege het secretariaat van de synode een gratis boekwerkje: „Natuurlijke gezinsplanning". Hierin worden alle voordelen van deze methoden (er zijn meerdere stromingen) wetenschappe lijk uiteengezet. Volgens de pleitbezorgers van deze vormen van „periodieke onthouding" vindt het rooms-katholieke stand- Aartsbisschop Danneels BISSCHOPPENSYNODE J IN ROME door Pieter van der Ven punt steeds meer erkenning. Het doet namelijk meer recht aan de waardig heid van de vrouw. Niet zij wordt als het ware opgescheept met het slikken van bedenkelijk chemisch spul, maar man en vrouw moeten samen attent zijn en samen rekening houden met de gesteldheid van de vrouw. Het Vaticaan heeft bovendien ervoor ge zorgd dat de echtparen die de synode bijwonen voor een zeer groot deel actieve leden zijn van internationale p.o. verenigingen, (WOMB en FLAM) die in de behoudende vleugel van de r.k. kerk thuishoren. Gisteren is ook de zogenoemde „al ternatieve synode" begonnen. Een waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leldse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel. 020-5629444 telex 13006 Postgiro 66 0000 Bank Nod. Credietbonk Rekeningnr 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel. 010-115588 (abonnementen en bezorging) lel. 010-115588 (redactie) tel. 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel. 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel. 070-469445 (redactie) tel. 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle -Abonnementsprijzen: Per maand 16,98 Per kwartaal f 50,95 Per half jaar 101,90 Per jaar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop- drachlen (zie adresoen boven) Opgave familieberichten 9-19.30 van maandag t/m vrijdag. Op zondag van 18-20 uur telef. 020- 5622797. Opgave mini-advertenties tel. 020-5626262 of schriftelijk aan Mini-Adv afdeling, postbus 433. 1000 AK AMSTERDAM. Adreswijzigingen uitsluitend schriftelijk aan onze Amsterdam se adressen. Van een onzer verslaggevers AMERSFOORT De christelijke gereformeerde synode heeft zich langdurig beziggehouden met het jeugdwerk in deze kerk. Niet minder dan 22 sprekers gaven zich op en dat hing duidelijk samen met de verontrusting, die er hier en daar is over de ontwikkeling van het jeugdwerk en de jeugdorgani saties. In de discussie werd wel duidelijk, dat deze ontwikkeling niet losgezien kan worden van de ontwikkelingen in heel het kerkelijk leven. „Het is onbil lijk de zaken, waarover ouderen het niet eens zijn, af te schuiven op de jeugd," aldus commissieraptorteur dr. T. Brienen. Dat grijpt dieper in, dan een elkaar over en weer verwijten maken wegens een provocerende dan wel remmende houding ten aanzien van een verdere ontplooiing van het kerkelijk leven. Dr. Brienen sprak van onmacht van jongeren en oude ren, om samen aan het waarlijk chris ten- en kerkzijn in deze tijd inhoud te geven. De lange discussie leidde ertoe, dat de synode besloot tot een dringend beroep op alle gemeenten en allen die bij het jeugdwerk betrokken zijn, „in verootmoediging voor God elkaar te vinden, zo elkaar te aanvaarden en van hieruit, zonder aan de verschei denheid geweld te doen, de onderlin ge eendracht zoveel mogelijk samen te zoeken, te bewaren en te verster ken en alles na te laten wat dit zou kunnen schaden." De jeugdorganisaties zijn door de sy node „met nadruk" gewezen op hun verantwoordelijkheid, hun taak zo te vervullen, „dat noch aan het beginsel noch aan de eenheid van onze kerken schade wordt gedaan, maar dat deze op positieve wijze zullen worden ge diend." Alle kerkeraden zijn opgeroepen het jeugdwerk „met liefde en zorg te om ringen" en het jeugdsteunfonds te blijven steunen. Nadat nog wat kleinere zaken afge handeld waren, kon praeses ds. J. H. Velema de generale synode, die tien dagen geduurd heeft, gisteren slui ten. De volgende synode wordt in 1983 gehouden. aantal mannen en vrouwen uit alle delen van de wereld, houden een con gres over „vrouwen en mannen in gezin, maatschappij en kerk van daag". Alles ls wel zeer bescheiden opgezet, maar de voorbereidende groep heeft Van een medewerker CHIANG MAI (Thailand) Op de assemblee van de wereldbond van bijbelgenootschappen (thema: Gods Woord open voor iedereen) besprak een werkgroep de vraag, hoe de bijbel open overhandigd kan worden aan de kerkmensen. De vertaaldeskundlge dr. E. Peackock verdedigde de stel ling dat er eigenlijk geen bijbels meer mogen verschijnen zonder informa tieve aantekeningen als hulpmiddel voor de lezers. Niet iedereen werd evenwel overtuigd, hoewel het aantal bijbelgenootschappen dat nu zulke bijbels met aantekeningen produ ceert toeneemt. Uitvoerig werd ook gesproken over de uitgave van selecties, kleine, fleurige uitgaafjes met bijbeltekst waarvan er vorig Jaar zo'n vierhonderd miljoen werden verspreid. We zullen minder waarde moeten hechten aan grote getallen, was de opinie van velen, en we zullen ze kritischer moeten bekij ken. Er was nogal wat kritiek op de moraliserende aspecten van sommige uitgaven. Open voor iedereen. De wereldbond van bijbelgenootschappen ontving weer nieuwe leden, in de eerste plaats het bijbelgenootschap van Mauritius, een Afrikaans land met nog geen mil joen inwoners. En na drie Jaar gele den uit deze gemeenschap gestoten te zijn werd het Bijbelgenootschap van de Filippijnen weer als lid aan vaard. Het genootschap had zich in dertijd te zeer gericht op één enkele kerkgemeenschap in zijn land en wei gerde zijn boeken te laten controle ren door erkende accountants. Sinds dien is een geheel nieuw bestuur ge kozen en een nieuwe staf benoemd. overal Indringende situatieschetsen en diepgravende analyses verzameld. Al met al een aantal verbijsterende of schokkende rapporten. Deze worden de komende dagen nader besproken. Zij hopen met hun congres een belan grijke getuigenis af te geven ook naar de „echte" synode toe. Zij willen dui delijk laten zien dat hun analyses van de huidige situatie niet oppervlakki ger zijn, hun realiteitszin groter, hun wil om iets binnen de kerk te doen onmiskenbaar en hun maatschappe lijk draagvlak breder. Daarbij zetten zij hun deuren wijd open en vinden ze het niet nodig hun beperktheden ach ter geheimzinnigheid en woorden vloeden te verbergen. Misschien geen .synode in de rooms-katholieke bete- kenis, maar wel alternatief. De Bijbel zegt wat zegt de Bij bel? Open studiedag Ned. christen- vrouwenbond, spreker dr. C. J. Labu- schagne, donderdag 9 oktober 10 uur, Nieuwe Kerk, Amsterdam. Inl. tel. 070-451370. (Herhaling: donderdag 16 oktober. Ontmoetingskerk, Behagen). Het gezag van de Bijbel, het Woord van God. Appèl-studiedag on geruste christenvrouwen, spreker ds. W. Kok. donderdag 9 oktober 10.15 - 15 uur. Hervormd Centrum, Hardinx- veld-Giessendam. Inl. tel. 01877-1635. Kernbewapening, studiedag van de RRQR (reformatorische academi ci), sprekers J. Haeck en drs. J J. Tigchelaar, zaterdag 11 oktober 10 uur, kerk geref. gemeente, Catharij- nekade, Utrecht. Aanm. tel. 03483- 2899. Hoe overbruggen we de afstand tussen de bijbelse voorstellingswe reld en ons eigen levensgevoel? Weekend o.l.v. pater L. Loosen SJ, 10- 12 oktober, Mater Amabilis, Deven ter Opg. tel. 05700-22063 voor wie aktief is in het jeugdwerk op deze dagen: - ontmoeting - bezinning - instruktie 11 oktober in Haarlem ILorentz college! 25 oktober in Utrecht (Niels Stensencollege) inlichtingen en aanmeldingen: LCGJ, postbus 99, 3970 AB 'Driebergen, tel. 03438-16341 landelijk centrum voor gereformeerd jeugdwerk TEGEN ALLES IN Hoelang, Heer? Moet ik blijven roepen om hulp? En U hoort me maar niet! Ik schreeuw het tegen u uit: Wat een geweld! Maar bevrijden doet u niet! De uitbuiter gaat eraan, maar de rechtvaardige zal leven door zijn gelovig vasthouden Habakuk 1 vers 2-3; 2 vers 2-4 De Profetische lezing is morgen uit Habakuk 1 en 2. De eerste verzen behelzen een schreeuw om hulp. Verwijtend en verongelijkt spreekt I deze man tegen zijn God. Dat kan omdat zijn God de Levende is. Geen schaduw van omkering als het gaat I om zijn trouw ten aanzien van die Hem aanhangen, en tegelijk een God I om mee om te gaan, met wie een gesprek mogelijk is. Een gesprek dat hier hoog loopt. Waarin een mens ongehoorde dingen zegt. Maar hij blijft wel leven. Want deze God is geen despoot die geen tegen-spraak duldt. HIJ lokt die juist uit. Want zo voltrekken de dingen zich tussen God! en de mensen. Habakuk moet opschrijven wat hij te zien krijgt. Het 1 gezicht heeft te maken met de toekomst van God. waarvan mensen I gemakkelijk zeggen dat 't toch niet komt. De vermetele zegt dat, de mens 1 die verdrukking en gewéld gebruikend z'n eigen gang gaat. Van I hem komt niets terecht. Z'n kracht 1 zal vergaan. Maar léven zal de rechtvaardige die op God hoopt, die 1 het wachten niet opgeeft, de moed niet verliest omdat hij aan God hangt. Wantzoiets is dat geloof hier De rechtvaardige zal door zijn geloof leven. Dat is: doordat Hij het beloofde niet laat wegstromen of vergeet. Hij houdt vol tegen alles in. VOORBIJGANGERS 1 tr F Hotw P nnesburj j"' Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Pijnacker (toez wert laatselijk pred. te Johannesbi (Zd-Afrika). wonende te Echteld; te Bergambacht G. S. A. de Knegt tt Barneveld Aangenomen: naar Rijswijk (ZH) K J van Druten te Buren (Gld). die bedankte voor Vught; naar Appinge- dam H. de Noo te Marrum. Bedankt: voor Oudenhoorn (toez part-time) Ph. J. Leenmans te Weddr (part-time); voor Meerkerk T. W. vat ae Bennekom te Ooltgensplaat Intrede op 5 sept. te Waardenburg: P «p, J den Admirant kand. te Vlaardin- gen te Moordrecht: F. Bos kand. t« Maarn; te Dinteloord: D Scheepma- m ker uit Almelo (krachtens overgangs- sc bepaling 277 E). h, Inleiding te Amersfoort (geestelijke k verzorging van Nijenstede en De c Lichtenberg, als pred. met bepaalde h opdracht): Ph. Loggers, voorheen c pred. voor gewone werkzaamheden te d Burgemeester Aan de heer J. C. Aschoff (64) is met ingang van 1 no vember ontslag verleend als burge meester van Barneveld. Voor hij in 1976 werd benoemd in Barneveld was hij burgemeester van Rozenburg (vanaf 1957) en Terneuzen (vanaf 1966) Vroni van Valkenhof in Saamhorig, het maandblad van de raad van ker ken, over de kunst van het samenle ven als de leefgewoonten zo verschil lend zijn: Werkelijk samenleven schijnt niet het praktische samenleven van elke dag te betekenen. Het betekent ken nelijk, niet hoe je het klaarspeelt sa men een flatgebouw te bewonen, sa men een etagewoning te delen, waar het plafond van de één de vloer van de ander is, terwijl je heel verschillen de leefgewoonten hebt. Soms is dat onder Nederlanders onderling al moeilijk genoeg. Toch kun je dan nog vaak een beroep doen op principen als: Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Een ande re mogelijkheid is er een handeltje van maken, als jij dit doet, zal ik dat doen, of juist laten. Mensen vanuit een andere cultuur leven vaak niet vanuit dit soort beginselen. Het leven speelt zich veelal ook af op een dieper niveau dan beginselen. Ik zal een voorbeeld geven. Wij Nederlanders hebben langzaam maar zeker geleerd dat etensluchtjes in huis niet fris zijn. Dit soort gevoeligheid hield gelijke tred met de ontwikkeling van de af zuigkap. Nu zul Je in een huis wonen, als Nederlander, waar de etenslucht jes je in het trappenhuis' tegemoet komen, en bovendien zulke vreemde luchtjes dat je wellicht een neiging tot misselijkheid moet onderdruk ken, je zult als buitenander in een flat wonen, waar de pas geschrobde hal zo heerlijk fris ruikt naar giftige stoffen als ammonia en chloor: je zou je toch het liefst weer omdraaien. Dit soort reacties verander je niet door menta liteit te veranderen. Op de stoep Nog even Vroni van Valkenhoef: Behalve dat cultuurverschillen zich voordoen op een dergelijk fysiek vi taal niveau, doen zij zich ook voor in onze omgangsvormen Wij in onze individualistische samenleving mer ken het liefst niet dat er ook anderen in huis zijn (zelfs in huis heeft vaak ieder zijn eigen kamer tegewoordig). De huiskamer is nog net de ontmoe tingsruimte voor gezinsleden en hun genodigden. Wij gebruiken noch de straat, noch de hal, noch de tuin als ontmoetingsruimten voor de buurt. Hal en straat zijn slechts doorgang. Meestal willen we er niemand tegen komen. De tuin is veelal privé terrein. In andere culturen (en ln sommige wijken ook bij ons nog niet zolang geleden) is de straat of de binnen plaats een vanzelfsprekende ontmoe tingsruimte. Vreemdelingen krijgen geen contact als ze tussen overheer send Nederlanders wonen. Nederlan ders voelen zich genegeerd als ze over een stoep naar huis moeten waar het straatleven bloeiend is; voelen het alsof hun straat bezet is door die andere^, niet meer van hen. Veran dert dit soort gevoel door mentali teitsverandering? Een verandering van mentaliteit brengt hooguit te weeg dat we vinden dat die anderen ook op hun eigen manier moeten kun nen leven, maar het neemt ons gevoel van genegeerdheid of misselijkheid niet weg. Het lijkt me dan ook terecht te concluderen, dat mentaliteitsver andering een verandering beoogt op het niveau van het denken, vinden, menen. Het is zoals het woord al zegt een verandering in het mentale, het verstand. Daar uit zich dan precies onze westerse aanpak; in het ver stand schuilt onze kracht. Wij hebben echter al een paar eeuwen de andere niveaus van het leven schromelijk verwaarloosd. Ammoniak In het lutherse blak ELK vertelt oud- zendingspredikant W. L. Steinhart van een merkwaardig taalwonder, dat hij op de Batoe-eilanden (Indone sië) meemaakte: 't Kwam daar nog al eens voor. dat iemand plotseling de dupe werd van een hysterische aanval. Men dacht dan aan bezetenheid van een boze geest. Een gezond meisje was met haar sukkelende moeder meegeko men om deze in het ziekenhuis te verzorgen. Plotseling kreeg deze jon ge dochter 's nachts zo'n hysterische aanval. Toen niets hielp om haar tot bedaren te brengen, kreeg onze ver pleger Kajoe ineens een geniale inval. Hij bevochtigde een watje met een paar druppels ammoniak, liet haar dat ruiken en prompt was de boze geest verdreven. Dat wonder maakte op de buitenstaanders zo'n indruk, dat het middel meteen „in een goede reuk" kwam te staan. Maar eigenlijk berustte dit feit op een toevallige omstandigheid. Men zou in zekere zin kunnen spreken van een taalwonder. Door een kleine verbastering van het woord ammoniak werd een verband gelegd met het Niasse woord ammo- ni'ö, dat 'heiligen' betekent. En zo kreeg ammoniak meteen het aureool van 'heiligheid', dus wondermiddel. Met het oog op deze hysterische aan vallen had men voortaan graag in de dorpen een kleine voorraad ammoni ak in huis. Meer dan eens hebben we later vernomen, dat vele „patiënten" genezen en van deze boze geest be vrijd werden. Zieken De Stichting evangeliserend lectuur- fonds voor chronische zieken en be jaarden Kracht naar Kruis bestaat veertig jaar en ter gelegenheid daar van is het maandblad Kracht naar Kruis met een jubileumnummer ver schenen. Het blad is bedoeld voor de groepen, die in naam van de stichting vermeld worden, en vindt dan ook veel aftrek in ziekenhuizen en ver pleeginrichtingen. Aanvankelijk had den de Haagse predikanten F. J. Broeijer (hervormd) en J. Smelik (ge reformeerd, later vrijgemaakt) de lei ding. Die reformatorische signatuur is gebleven. Thans bestaat de redac tie uit ds C. W. Keur (geref.) hoofdre dacteur, ds M. W. Nieuwenhuyze (chr geref ds M. C. Kersten (geref ds. D. Rietdijk (geref. gem.) en ds. C. Lang broek (chr. geref De abonnementsr prijs is 10 gulden, maar elke chro nisch zieke kan het blad gratis ont vangen dankzij giften. Het adres van Kracht naar Kruis is Nicolaas Beets- laan. 9, Voorburg. Amersfoort. GEREF. KERKEN Beroepen te Hoorn: F. J. Boer Zoe termeer Intrede te Amsterdam-Noord: A L. Uem uit Wormer. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Waardhuizen: P. M. Wit, kand. te Kampen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Leerdam: A. Hoogerland te Krabbendijke; te Randwijk (Zuid- Afrika): Chr. van der Poel te Yerseke. j DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP Afscheid van Haarlemmermeer mevr. M. C. de Wilde-Mulder wegens emeritaat. De Westduitse theolooog prof. dr I Klappert uit Wuppertal houdt woen dagavond 8 oktober in de Pieterskerl in Utrecht een lezing „Israel, Signal für politische Verantwortung" Klap] pert heeft de afgelopen jaren een I langrijke rol gespeeld op de synodi van Rijnland inzake de kwestie kerl en Israël. De lezing, die georganiseerd wordt door de Utrechtse theologen] vereniging Excelsior Deo Juvantt begint om acht uur. "C ADVERTENTIE d^]J] boekennieuws kwei-1 ouw Bart de Jong DIEP IN T STOF GEBOGEN ea bi*i2.fo Verhalen over mensen in en buiten oe Humoristisch en relativerend, maar nooit kwet send beschrl|lt de eindredacteur van „Trouw allerlei merkwaardigheden en wetenswaardig, heden Velen zullen met een glimlach steer en situatie van deze „verhalen herkennen Dr. E- Moeeelink VRAGEN MAAKT VF»1J 128 blz 17.50 100 vragen van da hedendaagse Kernachtig en voor iedereen begn|peh|k gaat auteur m op de talrijke vragen die om een antwoord vragen. Centraal staan daarbi| de 2org om de wereld en de mensheid en de nood van de kerk en het christelijk geloot HET KIND EN DE KINDEREN èft bt* 12.50 De auteur is geesleM|k verzorger van hel Jeugd- dorp De GUnd Vanuit de praktijk schroei nu d« fijnzinnige boek|e over hel meenemen van kinderen m de geloofsbeweging van Jez Uitspraken, gedichten en werkstukken van k deren maken deel uit van dit boekje Aelt van de Gllnd BIDDEN MET WOORDEN 68 biz 9.80 Vijtpg gedichten waarin de auteur probeert Evangoke voor zichzell te laten spreken The ma s Bidden met. bi/beiwoorden Konlakt maken Het ruime hemelrond H Een waardevol boekje voor jong en auteur staat bekend om zijn boeiend spreekbaar woordgebruik Verkrijgbaar in de boekhandel cn wil KOK KAMPEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2